José Manuel Arturo[2] Odría Amoretti (26 de payares de 1897Tarma – 18 de febreru de 1974Lima), foi un militar y políticu peruanu que aportó a Presidente de Perú ente 1948 y 1956.

Manuel A. Odría
34. Presidente de Perú

28 xunetu 1950 - 28 xunetu 1956
Zenón Noriega Agüero - Manuel Prado Ugarteche
Presidente de Perú

1r payares 1948 - 1r xunu 1950
Zenón Noriega Agüero - Zenón Noriega Agüero
ministru del Interior de Perú

12 xineru 1947 - 17 xunu 1948
Rafael Belaúnde Diez Canseco
Vida
Nacimientu Tarma26 de payares de 1897[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Lima18 de febreru de 1974[1] (76 años)
Familia
Madre Zoila Amoretti
Casáu con María Delgado de Odría
Estudios
Estudios Universidá Nacional Mayor de San Marcos
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuoficial
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército del Perú (es) Traducir
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Unión Nacional Odriísta (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Odría foi un militar de destacada trayeutoria: participó como Xefe d'Estáu Mayor mientres la guerra peruanu-ecuatoriana de 1941, actuando na batalla de Zarumilla. Foi dempués Ministru de Gobiernu y Policía del gobiernu de José Luis Bustamante y Rivero, a quien destituyó en 1948, asumiendo entós el control absolutu del gobiernu, que reprimió duramente a los opositores, especialmente apristas y comunistes. El so periodu conozse históricamente como l'Ochenio de Odría y estrémase en dos fases: la Xunta Militar de Gobiernu (1948-1950) y la Presidencia Constitucional de la República (1950-1956).

L'alministración del Xeneral Odría carauterizar por ser progresista y d'enraigono nacional, basáu nel pragmatismu y el nacionalismu. Merecen destacar la so gran obra educativa y de seguridá social, según la relativa recuperación económica y financiera del país, favorecíu en parte por una beneficiosa coxuntura internacional: la guerra de Corea, que traxo un aumentu les esportaciones y el repique de los sos precios. La crisis económica empezó a arreciar a finales del so gobiernu y foi'l so socesor, a quien-y cupió enfrentar la so solución. El so lema foi «Fechos y non pallabres» que depués lo cristalizó en «Salú, Educación y Trabayu». Impulsó un ambiciosu programa de construcciones monumentales de formigón armao, lo que traxo de resultes un plenu emplegu y consecuentemente una momentanea paz social. Foi según alzáronse grandes unidaes escolares (G.U.E.), universidaes nacionales, edificios públicos, complexos de vivienda, hospitales, hoteles, pontes y estadios como l'Estadiu Nacional de Lima, según autopistes como la Panamericana, obres toes de gran valumbu que modernizaron al país a pasos axigantaos, pero so una ferrial gobiernu militar de derecha, enérxicamente antiaprista y anticomunista. Coles mesmes, esta bayura d'obres públiques y la falta d'una fiscalización aniciaron inevitablemente una xigantesca corrupción pública, de la que se beneficiaríen tanto Odría como los sos allegaos, y que la so investigación safó al transar col so socesor Manuel Prado y Ugarteche la torna a la democracia en cuenta de una total impunidá. Darréu Odría intentó recuperar la Presidencia per medios democráticos en dos oportunidad: nes eleiciones presidenciales de 1962 y nes de 1963, pero nun llogró les sos aspiraciones, rematando asina la so carrera política.

Nel Perú remémbrase esti réxime como'l de les “grandes obres públiques” que dieron trabayu a miles de peruanos y que fizo vivir al país nuna bonanza económica pasaxera. L'escritor Mario Vargas Llosa ambientó la so célebre novela Conversación en La Catedral (1969) nel Ochenio de Odría, dando énfasis a la represión política y a la corrupción de los militares aliaos cola oligarquía.

Nacencia editar

Los sos padres fueron Arturo Odría Álvarez y Zoila Amoretti Pechú. El so güelu paternu foi'l coronel Manuel Odría de La Canal, unu de los vencedores del combate del 2 de mayu del Callao, onde foi mancáu, quedando inválidu del brazu derechu. El so bisagüelu paternu foi Sebastián Ignacio de Odría Urdanpilleta y Atristaín, d'orixe vascu, el primer Odría que llegó al Perú en tiempos de la colonia, quien lluchó so la bandera realista mientres la guerra de la independencia y depués establecióse definitivamente en Tarma, onde se casó cola dama tarmeña María Dolores de La Canal.

El so güelu maternu foi l'italianu Antonio Amoretti, casáu con Dolores Pechú Arrieta, fía de Pedro Pechú -y brum (prósperu comerciante francés natural de Bayonne) y de Lorenza Arrieta (perteneciente a una de les families más poderoses de la rexón central de Perú, tamién d'orixe vascu, y con importantes venceyos dende la dómina del Virreinatu Peruanu).

Manuel A. Odría Amoretti nació nuna de les casones de la familia Arrieta. El so máximu benefactor foi'l so tíu güelu paternu, el doctor Manuel Pechú Arrieta, cónsul de Francia y alcalde de Tarma, quien veló por dar -y una educación aparente.

Años escolares editar

Estudió la primaria nel colexu de los padres dominicos San Francisco de Sales, y en 1909 pasó a cursar la secundaria nel Pernomáu Colexu Nacional San Ramón, dambos nel so natal Tarma, onde'l so tíu, el distinguíu home de negocios y hacendado Juan Carlos Arrieta Abeytúa yera l'alministrador xeneral y contribuyente asiduo del colexu. Ente les amistaes que Odría cultivu nel colexu, destacaron: Ulises Sempertegui, Manuel García-Zapatero, Luis A. Cárdenas, Antonio Cantella, y Edilberto Caro. Destacó nes asignatures de matemátiques y especialmente n'historia, de la que llogró'l primer puestu nel 3º y 4º añu. Remató los sos estudios secundarios en 1913; al añu siguiente finó'l so padre.

Formación militar editar

En 1914 treslladar a Lima cola so familia y preparóse pa ingresar a la Escuela Militar de Chorrillos. Ello dio'l 28 d'abril de 1915, escoyendo l'arma d'infantería. Mientres los cuatro años d'estudios como cadete, llogró notes sobresalientes. Nel tercer añu llogró una mención honrosa por llograr la más alta nota. Coles mesmes, foi l'únicu cadete escoyíu pa representar a los institutos armaos, formando parte d'una delegación de mozos universitarios, que viaxó a Bolivia en 1917. En dichu grupu estudiantil topábense Javier Correa Elías, Raúl Porres Barrenechea, Cristóbal de Losada y Puga, Edgardo Rebagliati y Víctor Raúl Haya de la Torre.

El 1 de febreru de 1919 egresó de la Escuela Militar col grau de subteniente d'infantería y como'l númberu unu de la so arma, mereciendo la espada d'honor de la so promoción (el númberu 19). Poles sos cualidaes profesionales, foi solicitáu pola Escuela como instructor, emprestando los sos servicios mientres siete años.

El 27 de xunetu de 1921 xubió a teniente, y el 1 de febreru de 1924 a capitán. En 1927 ingresó por concursu a la Escuela Cimera de Guerra, pa realizar cursos d'especialización. Dempués de dos años d'estudios egresó como diplomáu d'Estáu Mayor, integrando la primer promoción. Ingresó tamién a la Universidá Nacional Mayor de San Marcos realizando estudios na facultá de ciencies matemátiques. Col mesmu espíritu de superación profesional, ingresó a la Escuela Cimera de Guerra Naval, d'onde egresó como diplomáu d'Estáu Mayor Naval, formando parte de la primer promoción en 1932.

Trayeutoria profesional editar

Xubíu a mayor el 1 de febreru de 1930, asumió la xefatura del batallón d'Infantería de la Escuela Militar, cargu qu'exerció hasta'l so ascensu a teniente coronel, el 1 de febreru de 1936. Foi entós designáu Xefe d'Estáu Mayor de la Cuarta División nel Cuzco y, con igual cargu, pasó a la División Llixera, con sede en Piura, al mandu de la cual participó na guerra col Ecuador de 1941. Memorable foi la so actuación na batalla de Zarumilla, que se llibró del 23 al 27 de xunetu d'esi añu, y nel que les fuercies peruanes repelieron l'ataque de los ecuatorianos, pasando asina a la ofensiva y a una ocupación curtia de territoriu ecuatorianu. Pola so distinguida aición foi promovíu a coronel el 15 de payares de 1942, y nomáu Sub-Direutor y depués Direutor Xeneral de la Escuela Cimera de Guerra de Perú.

Viaxó a los Estaos Xuníos pa siguir cursos sobre los armamentos modernos, y al so regresu foi promovíu a Xeneral de Brigada, por llei del Congresu dada'l 23 de marzu de 1946. Ocupó coles mesmes el cargu de xefe d'estáu mayor xeneral del Exércitu, dende abril de 1946 hasta xineru de 1947, cuando foi convocáu pa formar parte del gabinete ministerial del presidente José Luis Bustamante y Rivero, como Ministru de Gobiernu y Policía.

La siguiente etapa de la so vida correspuende al so ascensu al poder, primero presidiendo una Xunta Militar de 1948 a 1950, y depués como presidente constitucional, de 1950 a 1956. El 10 d'ochobre de 1951, por llei dada pol Congresu, foi xubíu al rangu de Xeneral de División.

Ministru de Gobiernu y Policía editar

En 1945, el doctor José Luis Bustamante y Rivero llegó a la presidencia col sofitu de l'Alianza Popular Revolucionaria Americana (APRA) liderada por Víctor Raúl Haya de la Torre, qu'ocupó una importante posición nel Congresu. Llueu asocedió la rotura ente'l APRA y el presidente Bustamante y Rivero. La célula parllamentaria aprista pasó a faer una desaforada oposición al gobiernu; los sos más aponderaos militantes cometieron actos terroristes en tol país. El 7 de xineru de 1947 foi asesináu l'empresariu Francisco Graña Garland,[3] que daquella exercía como presidente del direutoriu del diariu La Prensa. Culpar a los apristas d'esti magnicidiu y el presidente Bustamante viose obligáu a eslleir el so gabinete ministerial, formando otru integráu mayoritariamente por militares. Odría, yá conocíu pol so antiaprismo, foi nomáu Ministru de Gobiernu y Policía (12 de xineru de 1947). Esti gabinete tuvo que faer frente a la difícil situación creada pola aportunante oposición aprista y una inusitada fuelga parllamentaria manipulada pol bloque antiaprista, qu'anició'l receso del Congresu. Bustamante tuvo de gobernar ensin Parllamentu nel restu del so mandatu.

En xunu de 1948, Odría, xunto col restu del gabinete militar y otros elementos de la derecha, aportunó al presidente Bustamante por que punxera fuera de la llei al APRA, clausurara los sos locales y periódicos, encarcelara o desterrara a los sos líderes. Como'l presidente refugó a tal esixencia, el gabinete en plenu dimitió. Quedó plantegada asina la crisis política, ente'l gobiernu y los militares. Estos, afalaos pol sector agru-mineru esportador, opuestu al control de cambéus aplicáu por Bustamante, entamaron dar un golpe d'Estáu, ente que los apristas entamaben otru golpe propiu. Elementos de l'ala izquierda aprista adelantráronse fomentando la rebelión de la marinería nel Callao, que foi estrapada sangrientamente pol exércitu (3 d'ochobre de 1948). Bustamante punxo fora de la llei al partíu aprista, pero yá yera bien tarde. Los militares encabezaos por Odría punxeron en marcha'l golpe d'estáu.

A la crisis política sumóse la crisis económica-social. Producióse l'alza del costo de vida, lo que causó un gran malestar social. La inflación, el control de precios y la ineficiencia alministrativa crearon un clima de desabastecimiento de productos básicos creándose los estanquillos onde'l pueblu tenía que faer cola pa llevar lo básico. Según el Bancu Central de Reserva la inflación al añu 1947 foi de 46%,[4] cuando dende finales de la Primer Guerra Mundial fuera de 10%.

Golpe d'Estáu de 1948 editar

El 27 d'ochobre de 1948, Odría, a la cabeza de la guarnición d'Arequipa, llevantar en contra del gobiernu. Denominó al so actu subversivu como la Revolución Restauradora”. Lleó'l so Manifiestu a la Nación al traviés de Radio Continental, visiblemente nerviosu y nel que declaró lo siguiente:

la revolución qu'españó en Arequipa ye por una causa xusta, noble y patriótica: salvar a los institutos armaos que son la base de la defensa nacional; reconstruyir la vida democrática, restablecer l'imperiu de la Constitución y, finalmente, terminar col periodu de miseria y de fame qu'aforfuga al nuesu pueblu.

Les demás guarniciones del país, como la del Cuzco y les del norte del país, duldaron en plegase al movimientu empecipiáu en Arequipa, pero'l trunfu d'esti decidióse cuando la guarnición de Lima, al mandu del xeneral Zenón Noriega sumar a Odría. El golpe d'estáu remató con ésitu cola deportación del presidente Bustamante escontra Buenos Aires, Arxentina. Noriega asumió'l poder interino, como Presidente de la Xunta Militar, hasta la llegada de Odría (29 d'ochobre de 1948).

La Xunta Militar de Gobiernu (1948-1950) editar

Odría tomó'l poder el día 1 de payares de 1948, presidiendo la Xunta Militar de Gobiernu, que s'impunxo violentamente cola supresión de garantíes individuales, consagrada indefinidamente con una arbitraria Llei de Seguridá Interna, dirixida con especial durez contra'l APRA. El celebru d'esta represión foi'l direutor de gobiernu, Alejandro Esparza Zañartu. Los principales líderes apristas fueron encarcelaos o desterraos. Haya de la Torre se asiló na embaxada de Colombia, onde permaneció hasta 1954, cuando se-y dexó salir al destierru. El partíu comunista foi tamién proscritu. El congresu foi zarráu, pero'l poder xudicial subsistió, anque precariamente. La Xunta gobernó por aciu Decreto-ley.

La economía sufrió un viraje escontra'l lliberalismu, anque ensin cayer n'estremos. Quíxose tecnificar la economía, pa lo cual contratóse la misión norteamericana presidida por Julius Klein, qu'encamentó'l sistema de llibre mercáu. Odría atendió a los principales encamientos d'esta misión: supresión de subsidios, llibre cambéu, desapaición de los controles y l'equilibriu presupuestal. La crisis económica pudo asina ser contenida.

D'otru llau concedió tamién beneficios sociales a los trabayadores:

  • Decretó la elevación y l'obligatoriedá de les indemnizaciones por accidentes de trabayu.
  • El seguru social pasó a ser obligatoriu pa emplegaos públicos y particulares.
  • Consolidóse'l réxime de les indemnizaciones por tiempu de servicios y estableciéronse les gratificaciones por fiestes patries y per navidá.
  • Atendióse'l problema de los salarios.

Otres midíes progresistes fueron les siguientes:

  • La creación del Ministeriu de Trabayu pa enriar los reclamos de los trabayadores.
  • La creación d'un Fondu Nacional d'Educación destináu puramente a construcciones escolares, y de un Fondu Nacional de Salú.
  • La creación d'un Plan d'Educación destináu a estender la educación a tol país.
  • Promulgación d'un Códigu de Minería pa dar impulsu a esta actividá.

Eleiciones de 1950 editar

La Xunta Militar decidió convocar a eleiciones presidenciales. Odría sería'l candidatu, pero esistía un problema formal: d'alcuerdu a la constitución, el ciudadanu qu'aspirara a la presidencia nun tenía d'exercer coles mesmes el poder, al que tenía d'arrenunciar, mínimu, seis meses antes de les eleiciones. Pa sortear esta torga, Odría dio la so famosa “baxada al llanu”: faltando malapenes un mes pa les eleiciones dexó'l poder al xeneral Zenón Noriega y postuló a la presidencia (1 de xunu de 1950). La oposición, axuntada nuna Lliga Nacional Democrática, presentó de la mesma la candidatura del xeneral Ernesto Montagne Markholz.

El 12 de xunu de 1950 españó en Arequipa una fuelga d'estudiantes del Colexu Nacional de la Independencia Americana, que s'estendió a la Universidad San Agustín y amplióse a la ciudá de resultes de la selvaxe represión de les autoridaes, qu'ordenaron actuar a les fuercies armaes. El pernomáu arequipeño Francisco Mostajo, representante de la Lliga Nacional Democrática, encabezó'l movimientu civil en Arequipa, formando una Xunta. Llevantáronse barricaes na ciudá y produciéronse saqueos. En retirándose momentáneamente, el 14 de xunu l'exércitu volvió a Arequipa y tomar cai per cai. Dos nuevos arequipeños que diben col enfotu de parlamentar, Carlos Bellido y Arturo Villegas, cayeron baliaos. Finalmente alcordóse'l cese d'hostilidaes.

El gobiernu culpó a la Lliga Nacional Democrática de la revuelta, y Montagne foi prindáu y desterráu. Odría quedó según únicu candidatu, venciendo, como yera d'esperase, nes eleiciones realizaes el 2 de xunetu de 1950.

Presidente de la República (1950-1956) editar

 
El presidente Manuel A. Odría (terceru de derecha a esquierda), xunto con dalgunos de los sos ministros.

Odría xuró como “presidente constitucional” el 28 de xunetu de 1950, ante un Parllamentu igualmente escoyíu. Caltuvo vixente la Llei de Seguridá Interior. El so gobiernu goció d'estabilidá económica y siguió la obra trazada na etapa de la Xunta Militar.

Siguiendo'l so lema «Fechos y non pallabres», Odría desenvolvió un vastu plan d'obres públiques, principalmente endrecháu a la construcción de les Grandes Unidaes Escolares tantu en Lima como nes principales ciudaes del país, según víes de comunicación, hospitales, ministerios, hoteles, etc. Munches de les sos obres fueron destinaes a la so ciudá natal, Tarma (la Ilesia Matriz, l'Hotel de Turistes, l'Hospital Rexonal, etc.); y a Tacna, la ciudá heroica, trubiecu natal adoptiva de María Delgado de Odría.

Hai que señalar que'l gobiernu de Odría viose favorecíu por una coxuntura económicamente favorable pol aumentu de les esportaciones por cuenta de la guerra de Corea. Los precios de los productos d'esportación (algodón, azucre, metales, llana) repicaron nel mercáu mundial. Ello motivó que los ingresos fiscales aumentaren notablemente, dineru que'l gobiernu utilizó nel so programa d'obres públiques, qu'amás de la so utilidá intrínseca, dio emplegu a decenes de miles de trabayadores.

Pero coles mesmes, los derechos civiles fueron severamente acutaos y la corrupción foi rampante a lo llargo de tol so réxime. La represión política tuvo encarnada na figura del direutor y depués ministru de Gobiernu, Alejandro Esparza Zañartu, tenebrosu personaxe qu'actuaba so un halo de misteriu.

El gobiernu tuvo tamién qu'encarar el problema del asilu d'Haya de la Torre na embaxada colombiana, asuntu que lu desprestixó a nivel internacional. Yá nel tramu final del so periodu, l'aumentu de los precios nos artículos de primera necesidá, la iniciación d'una esmolecedora crisis económica-fiscal y l'acentuación de la dictadura, producieron malestar nes mases, clamándose por un gobiernu qu'anovara les vieyes estructures de la nación. Surdieron nuevos partíos políticos como la Democracia Cristiana, el Social Progresismu, y darréu Aición Popular, empobináu pol arquiteutu Fernando Belaúnde Terry.

Obres Importantes editar

 
Estadiu Nacional de Perú, inauguráu'l 27 d'ochobre de 1952, obra emblemática del Ochenio de Odría.
  • Prosiguióse la política económico y fiscal enllantada mientres la fase de la Xunta Militar, lo que dexó una situación relativamente favorable en dichu aspeutu. La moneda estabilizóse.
  • Siguióse'l procesu de industrialización. Pa beneficiu de la gran industria formuláronse proyeutos d'electrificación.
  • Realizáronse importantes obres de regación, siendo la principal la derivación del ríu Quiroz al valle de Piura, empecipiada pol gobiernu anterior; coles mesmes activóse los trabayos de derivación de les agües de la llaguna de Choclococha al ríu Ica, habilitóse la canal internacional nel ríu Zarumilla, en coordinación con Ecuador, y otres pequeñes regaciones nos departamentos de Cajamarca y La Llibertá.
  • Por aciu el Códigu de Minería promulgáu en 1950 afalóse la inversión minera, especialmente por compañíes estranxeres (particularmente norteamericanes) y empecipióse la esplotación de los xacimientos de cobre de Toquepala y Quellaveco, y la de fierro de Marcona. La puxanza de la minería debióse tamién a les necesidaes internacionales derivaes de la guerra de Corea.
  • Realizóse un importante plan de construcción vial, ameyorando les carreteres esistentes y abriendo otres escontra l'interior del país.
  • Dedicar a la educación el porcentaxe presupuestal más altu del sieglu, siendo'l principal ministru en dichu ramu'l coronel (depués xeneral) Juan Mendoza Rodríguez. Implementóse una reforma curricular, atendióse la formación de profesores y executóse un vastu plan de construcción de locales escolares a nivel nacional: grandes unidaes escolares (G.O.Y.), escueles primaries, institutos pedagóxicos. Amás de la so bona infraestructura, estos colexos cuntaron tamién con escelentes profesores.
  • El Ministeriu d'Educación foi dotáu d'un modernu edificiu, asitiáu frente al Parque Universitariu, anguaño see d'organismos xudiciales. D'esta dómina data tamién la implantación del 6 de xunetu como “Día del Maestru”.
  • Trabayar pola meyora de los servicios de salú pública. Construyóse l'Hospital Central del Seguru Social del Emplegáu (güei Hospital Edgardo Rebagliati Martins) en Lima, convenientemente forníu, según hospitales rexonales nos departamentos.
  • Construyéronse'l Centru Médicu Naval y l'Hospital Militar Central, en Lima.
  • Prosiguir cola política de construcción de viviendes populares, pa obreros y emplegaos, en tol país. Daten d'entós les unidaes de viviendes de Matute, Santa Marina y La Perla, en Lima-Callao. Tamién se construyó'l Centru Vacacional de Huampaní, pal esparcimientu de les families.
  • Construyóse'l Estadiu Nacional de Lima, que sería remocicáu nel añu 2011.
  • Creóse la Central d'Asistencia Social (1951), presidida pola esposa del presidente, María Delgado de Odría; nella daba atención a muyeres y neños.
  • Diéronse acertaes disposiciones llegales pal sector militar, como la Llei Orgánica del Exércitu, la Llei d'Ascensos Militares, el Códigu de Xusticia Militar.
  • Creóse'l Centru d'Altos Estudios Militares (CAEM), un centru de formación cimera pa los oficiales de les Fuercies Armaes, que derivó n'estudios de calter políticu-social como parte de la defensa nacional.
  • Impulsóse la esplotación petrolera pola promulgación de la llei orgánica del petroleu de 18 de marzu de 1952.
  • Ensin dulda, la más importante reforma constitucional d'esti gobiernu foi la concesión del derechu al votu de les muyeres, por llei promulgada'l 7 de setiembre de 1955.

Fin del Ochenio editar

La revolución d'Arequipa de 1955 editar

Escontra 1954 dábense yá señales de la descomposición del réxime. Acusáu de conspirador, el xeneral Zenón Noriega foi desterráu escontra los Estaos Xuníos. El 20 de xunetu de 1955, los redactores del diariu La Prensa prepararon una declaración na qu'esixíen la derogatoria de la Llei de Seguridá Interior, la reforma eleutoral y l'amnistía política xeneral. Esti documentu sirvió de puntu de partida pa la fundación de la Coalición Nacional, encabezada por Pedro Roselló, Manuel Mujica Gallu, y Pedro G. Beltrán.

Una xunta de la Coalición, realizada nel teatru d'Arequipa, foi atacada por matones al serviciu del gobiernu, empecipiándose una protesta similar a la de 1950. La ciudá declarar en fuelga xeneral y pidió la destitución del ministru de Gobiernu, Alejandro Esparza Zañartu. A diferencia de asoceder en 1950, esta vegada Odría nun quixo unviar tropes militares pa reprimir la revuelta y Esparza tuvo qu'arrenunciar, a fines d'avientu de 1955, partiendo al exiliu. Esti episodiu marcó l'empiezu del fin del réxime odriísta. Paralelamente tornaron del exiliu'l ex-presidente José Luis Bustamante y Rivero y los más importantes dirixentes apristas, como Armando Villanueva del Campo y Ramiro Prialé. A la llarga, la Coalición Nacional nun enraigonó popularmente y surdieron otros movimientos políticos pa les eleiciones de 1956.

Les eleiciones de 1956 editar

La xente tarrecía que Odría se perennizara nel poder; ye por ello que sorprendió la so decisión de convocar a eleiciones xenerales en 1956 y el so anunciu de nun presentase como candidatu. Lo cierto yera que'l réxime yá taba bien foliáu; el mesmu Odría topábase físicamente menguáu por cuenta de una quebra nel cadril y otra nel fémur.

Presentáronse trés candidatos:

Un partíu de mases como l'APRA topábase torgáu de participar nes eleiciones y por ello los votos de los sos militantes seríen decisivos na guerra. Los dirixentes apristas decidieron axustar los sos votos, en cuenta de la meyor ufierta que fixeren los candidatos. Lavalle ufiertó un estatutu de partíos que daría la llegalidá al APRA en fecha non determinada, lo que pa los apristas nun yera abondu. Foi Prado quien tuvo l'habilidá de ganase'l sofitu de los apristas, a quien prometió llevanta-yos la proscripción el primer día qu'asumiera'l poder, derogando la Llei de Seguridá Interior. Más palantre el mesmu Odría sofitaría la candidatura de Prado, en desmedro de Lavalle.

Nesti contestu la guarnición d'Iquitos, encabezada pol xeneral Marcial Merín, sulevar contra Odría el 16 de febreru de 1956. El diariu La Prensa publicó'l manifiestu de los sulevaos, polo cual el so direutor, Pedro G. Beltrán, foi deteníu y unviáu a la prisión d'El Frontón xunto a un grupu de los sos trabayadores, ente que'l diariu dexó d'editase. La sulevación nun espolletó y, ante la protesta nacional ya internacional, Odría venció y lliberó a los deteníos.

Les eleición realizaron el 17 de xunu de 1956. Les resultancies oficiales fueron los siguientes: Manuel Prado Ugarteche, 568 134 votos (45,5%); Fernando Belaunde Terry, 457 638 votos (36,7%) y Hernando de Lavalle, 222 323 votos (17,8%).

El Pactu de Monterrico editar

Una de les principales esmoliciones de Odría yera llograr que'l so socesor comprometer a nun investigar la corrupción y los delitos políticos del so gobiernu. Anque los ingresos llegales de Odría mientres el Ochenio sumaben en total alredor de 300 000 soles, atropara propiedaes que valíen 3 000 000 namái nel departamentu de Lima. Otros miembros de la so familia y ministros del réxime arriqueciérense tamién.

Aparentemente, cuando paecía probable la victoria eleutoral de Prado, llegar a un alcuerdu, conocíu como'l Pactu de Monterrico», ente Prado y Odría, asegurando que la cuestión de la corrupción nun sería abierta pol nuevu réxime. Asina, pos, nun se fixo investigación dalguna nos años siguientes, a pesar de que les práutiques corruptes del réxime de Odría fueron denunciaes públicamente y en gran detalle por líderes de la oposición como Héctor Cornejo Chávez.[5]

Ministros d'Estáu de Odría editar

  • Xeneral de Brigada Zenón Noriega Agüero - Ministru de Guerra.
  • Contralmirante Roque A. Saldías Maninat - Ministru de Marina.
  • Alejandro Esparza Zañartu - Ministru de Gobiernu (Interior).
  • Xeneral de Brigada Armando Artola - Ministru de Trabayu y Asuntos Indíxenes.
  • Xeneral FAP José L. Villanueva - Ministru d'Aeronáutica.
  • Contralmirante Ernesto Rodríguez Ventocilla - Ministru de Rellaciones Esteriores.
  • Contralmirante Federico Díaz Dulanto - Ministru de Rellaciones Esteriores.
  • Coronel Juan Mendoza Rodríguez - Ministru d'Educación Pública.
  • Coronel Alberto Llión Diaz - Ministru d'Agricultura.
  • Teniente Coronel Augusto Villacorta - Ministru de Facienda y Comerciu.
  • Coronel Alberto López - Ministru de Salú Pública y Asistencia social.
  • Teniente Coronel José del Carmen Cabrejo Mejía - Ministru de Fomentu y Obres Públiques.
  • Teniente Coronel Augusto Romero Lovo - Ministru de Xusticia y Cultu.

Postpresidencia editar

Nes eleiciones xenerales de 1962 Odría postuló como candidatu pola Unión Nacional Odriísta, partíu por él fundáu y que'l so plan yera un Estáu socialista de derechu”. Compitió con Víctor Raúl Haya de la Torre y Fernando Belaúnde Terry, pero nengunu d'ellos algamó'l riquíu terciu de los votos xenerales. La eleición del presidente debía entós treslladase al Congresu. La situación obligaba a un pactu ente a lo menos dos de los trés principales contrincantes pa escoyer al presidente. Insólitamente, el pactu realizar ente los dos enemigos acérrimos, Haya y Odría, alcordándose qu'esti postreru asumiría la presidencia de la república. Pero un golpe d'estáu de les Fuercies Armaes removió al presidente Prado del gobiernu, unos pocos díes primero que terminara'l so mandatu, aduciendo qu'esistíen vicios nel procesu eleutoral.

Fueron convocaes nueves eleiciones en 1963, a les que se presentaron los mesmos trés candidatos que llograron alta votación en 1962. Esta vegada ganó Belaunde con un 36% de los votos. So esti nuevu gobiernu, el partíu de Odría formó una alianza parllamentaria col APRA, qu'atrabancó tou intentu de reforma estructural plantegáu por Belaunde y el so partíu. Esti bracéu políticu remató col golpe militar del xeneral Juan Velasco Alvarado, en 1968.

Fallecimientu editar

Mientres el Gobiernu de les Fuercies Armaes, Odría retirar de la política activa. Vivía entós la so madre nel barriu de Santa Beatriz, Abarganáu de Lima, na cai Nicolás Corpancho. Odría vivió na cai Vargas-Machuca nel barriu de San Antonio, distritu de Miraflores (Lima, Perú) siempres xunto a la so abnegada esposa María Delgado de Odría. Finó'l 18 de febreru de 1974, por causa de un infartu al miocardiu. Los sos restos embalsamaos velar nel mortuorio del Hospital Militar Central y depués llevaos a la Ilesia del Sagrariu, onde xente de toa condición social formaron llargues files pa da-y la postrera despidida. Por decretu supremu Nᵘ002-74/PM, el gobiernu decretó que se-y rindieren honores de Presidente de la República y declaró duelu nacional el día en que se realizaron los sos funerales. Los sos restos fuelguen nun mausoléu na ala izquierda de la Ilesia Catedral de Tarma.

Principales condecoraciones editar

  • Gran Cruz de la Orde Militar d'Ayacucho nel grau d'Oficial.
  • Gran Cruz de la Orde Militar d'Ayacucho nel grau de Caballero.
  • Gran Cruz Peruana d'Aviación de primer Clase.
  • Gran Cruz de la Orde al Méritu Naval.
  • Gran Cruz al Méritu de la Guardia Civil y Policía.
  • Gran Cruz con brillantes de la Orde del Sol de Perú.
  • Gran Cruz de la Real y Distinguida Orde de Carlos III d'España.
  • Gran Collar de la Orde del Llibertador de Venezuela.
  • Gran Collar de la Orde del Llibertador San Martín de la República d'Arxentina.
  • Medaya de la Sociedá Fundadores de la Independencia, Vencedores del 2 de mayu de 1866 y Defensores Calificaos de la Patria.


Predecesor:
Rafael Belaunde Diez Canseco
Ministru de Gobiernu y Policía de Perú
 

12 de xineru de 1947 - 17 de xunu de 1948
Socesor:
Julio César Villegas Carru

.


Predecesor:
Zenón Noriega Agüero
Presidente de la Xunta de Gobiernu
Presidente de la Xunta de Gobiernu de Perú
 

1 de payares de 1948 - 1 de xunu de 1950
Socesor:
Zenón Noriega Agüero
Presidente de la Xunta de Gobiernu
Predecesor:
Zenón Noriega Agüero
Presidente de la Xunta de Gobiernu
Presidente Constitucional de Perú
 

28 de xunetu de 1950 - 28 de xunetu de 1956
Socesor:
Manuel Prado y Ugarteche
Presidente Constitucional

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w66d8hhs. Apaez como: Manuel A. Odría. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Según la so partida de nacencia caltenida nos rexistros civiles de Tarma, el so segundu nome ye Arturo, y non Apolinario, nome esti que lamentablemente inda ta espublizáu, y que ye productu d'un error que'l so orixe desconocer. Ver copia facsimilar de la partida nes pp. finales del llibru: General Manuel A. Odría. Soldáu y Gobernante. Lima, 1996.
  3. Nelson Manrique (17 d'avientu de 2008). «Violencia y corrupción». La República (Perú). Archiváu dende l'orixinal, el 15 de xunu de 2013. Consultáu'l 9 de xineru de 2013.
  4. Estadístiques BCRP
  5. Rodríguez Beruff, p. 25 (nota 55).
Bibliografía
  • Comisión Nacional del Centenariu de la Nacencia del ex-presidente Constitucional de la República Xeneral de División Manuel A. Odría: General Manuel A. Odría. Soldáu y Gobernante. Imprenta Editora Popular, Lima, 1996.
  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República / 1930 -1985. Tomu II. Dende Sánchez Cuetu hasta Alan García. Lima, AFA Editores, 1985.
  • Guerra, Margarita: Historia General del Perú. Tomu XII. La República Contemporánea (1919-1950). Primer Edición. Editorial Milla Batres. Lima, Perú, 1984. ISBN 84-499-4818-5
  • López Martínez, Héctor: La República Contemporánea (1933-2010). Tomu XII de la Historia de Perú” publicada pola Empresa Editora El Comercio S.A, 2010. ISBN 978-612-4069-98-7
  • Portocarrero Graos, Ricardo: El Perú Contemporaneu. Incluyíu en Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4
  • Rodríguez Beruff, Jorge: Los militares y el poder. Un ensayu sobre la doctrina militar nel Perú: 1948-1968. Lima, 1983, Mosca Azul Editores. (Traducción del inglés por Patricia de Arregui).
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 11. MEN/OJE. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-160-9
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8

Enllaces esternos editar