Manuel Blanco Encalada

Manuel José Blanco y Calvo de Encalada (21 d'abril de 1790Buenos Aires – 5 de setiembre de 1876Santiagu) foi un militar, políticu y diplomáticu chilenu que tuvo una destacada participación na guerra d'independencia de Chile y Perú. Foi unu de los forxadores de l'Armada de Chile y el so primera comandante, y darréu al entrar al campu de la política, sería'l primeru n'ostentar el títulu de presidente de la república de Chile.

Manuel Blanco Encalada
1. Presidente de Chile

9 xunetu 1826 - 9 setiembre 1826
← ensin valor - Ramón Freire
embaxador

Vida
Nacimientu Buenos Aires21 d'abril de 1790[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Santiagu5 de setiembre de 1876[1] (86 años)
Familia
Casáu con Carmen Gana López
Hermanos/es Ventura Blanco Encalada
Estudios
Estudios Escuela Naval Militar (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu diplomáticu, políticumilitar
Serviciu militar
Cuerpu militar Armada de Chile
Graduación Comandante en Xefe
Creencies
Partíu políticu políticu independiente
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Fíu del español Manuel Lorenzo Blanco Cicerón y de la chilena Mercedes Calvo de Encalada y Recabarren. Al pasar la so infancia en Buenos Aires viaxó a España onde en 1807 incorporar a la Real Armada Española.[2] Lluchó na guerra d'independencia española y depués foi unviáu a emprestar los sos servicios nel Perú, onde por desenvolver ideales independentistes foi unviáu de regresu a España. Per mediu de los sos contactos llogró ser darréu destináu a Montevideo, onde desertó de la marina española pa xunise a los patriotes. En 1813 llegó a Chile pa lluchar pola guerra d'independencia d'esti país, incorporándose a les incipientes fuercies militares del periodu conocíu como la Patria Vieya que seríen finalmente ganaes en 1814, siendo él confináu como reu nel archipiélagu de Juan Fernández. Col entamu en 1817 de la Patria Nueva ye rescatáu del archipiélagu ya incorpórase como oficial nel Exércitu Xuníu Llibertador de Chile, destacar nes batalles decisives pa la emancipación chilena. En xunu de 1818 collaboró cola organización de la marina chilena y convirtióse nel so primer comandante xeneral y xefe de la escuadra, llogrando na primer aición naval del so mandu prindar un convói español proveniente de Cádiz. En 1819 participó como segundu xefe de la escuadra chilena na campaña del Pacíficu al mandu del marín británicu Thomas Cochrane, y depués en 1822 xunir por orde del gobiernu chilenu a les fuercies llibertadores de Perú tomando'l mandu de la Marina de Guerra de Perú[3] hasta principios de 1823 yá que depués foi designáu ministru plenipotenciario de Perú nel Río de la Plata. Tornó a Chile en 1824 onde asumió un cargu nel exércitu y depués tomó'l mandu d'una división naval chilena p'aidar al Perú, xuniéndose coles sos fuercies navales a les d'esi país y la Gran Colombia, y poniéndose él al mandu d'esta flota combinada para bloquiar el Callao en 1825.[4] A mediaos d'esi añu retirar del bloquéu coles sos fuercies pa participar na campaña de Chiloé so les órdenes del xeneral Ramón Freire, quien llogró tomar l'últimu bastión realista en Chile.

En 1826, tres la so esitosa actuación na lliberación de Chiloé, foi escoyíu interinamente como Presidente de la República de Chile, siendo la primer persona n'ostentar dichu títulu, pero caltener nesi cargu apenes dos meses y depués alloñóse por un tiempu de toa actividá política o militar debíu al ambiente conflictivo que imperaba nel país. Volvió a los llabores militares en 1836, al españar la guerra contra la Confederación Perú-Boliviana. Como xeneral en xefe de la primer espedición militar d'esta guerra robló'l Tratáu de Paucarpata, que sería refugáu pol gobiernu chilenu y enllargaría la guerra hasta 1839.

Darréu fixo un viaxe a gran parte d'Europa, volviendo a Chile en 1846. Al añu siguiente recibió'l cargu d'intendente de Valparaíso, y per segunda vegada, el de comandante xeneral de marina, desempeñando estos puestos con bastante percuru y de beneficiu pal progresu estructural y urbanístico del puertu. En 1851, al españar una revolución lliberal nel país, encaloró un motín en Valparaíso ganándose d'esa forma la gratitud del gobiernu y siendo nomáu en 1853 diplomáticu en Francia. Permaneció n'Europa hasta 1858 y al so regresu ocuparía dellos cargos honoríficos. En 1865, por causa de la guerra con España, emprestó los sos servicios como marín y confióse-y el mandu de la escuadra chilenu-peruana.[5] En 1868 realizó la so última actividá pública, na que se-y dio'l mandu d'una fuercia naval pa repatriar los restos del xeneral Bernardo O'Higgins que s'atopaben soterraos en Lima. Finó'l 5 de setiembre de 1876 na ciudá de Santiago a les sos 86 años d'edá.

Infancia ya ingresu a la vida naval editar

 
La badea de Cádiz, llugar onde Blanco Encalada fixo los sos estudios navales y tuvo el so bautismu de fueu na guerra contra Francia.

Foi'l menor de cinco fíos del oidor español Manuel Lorenzo Blanco Cicerón y de la dama chilena Merced Calvo de Encalada y Recabarren (fía del Marqués de Villa Palma de Encalada). Los sos hermanos yeren José Antonio, Ana del Carmen, Rafaela del Carmen y Ventura Blanco Encalada. El so llugar de nacencia foi en Buenos Aires, capital del esi entós Virreinatu del Río de la Plata, parte del imperiu español.[6][7]

Blanco Encalada, a los sos siete meses de nacíu, perdió al so padre que finó exerciendo la so maxistratura en Buenos Aires[nota 1] polo que quedó al cuidu de la so madre. Aprendió les sos primeres lletres na so ciudá natal, onde paso la so infancia y depués en 1803 a les sos 12 años d'edá foi unviáu pola so madre a España en compañía del so tíu, el conde de Villa Palma Manuel Calvo Encalada, p'apurri-y educación y carrera. Embarcar col so tíu na corbeta llamada Infante Don Francisco de Paula, mandada pol capitán Juan Donesteves, onde amás diben acompañaos de dos pernomaos personaxes que yeren el oidor Benito de la Mata Linares que pasaba a la Península de conseyeru d'Indies, y del oidor Miguel José de Lastarria que diba desempeñar un cargu na Real Audiencia de Sevilla. Aportaron en La Coruña onde s'agospiaron na casa del pernomáu marín José de Bustamante y Guerra. Nesi viaxe, Blanco fadríase aficionáu a la vida de mar.

Yá n'España llogra entrar como alumnu al Real Seminariu de Nobles de Madrid, gracies a la influencia del so tíu y a los servicios del so difuntu padre. Nesti llugar atraxo les simpatíes y respetu de los sos compañeros y maestros; y tuvo por condiscípulo y amigu intimo a Ángel de Saavedra, más tarde Duque de Rivas. Una vegada concluyida la so preparación en Madrid, onde adquier una sólida cultura y estrémase en matemátiques, ingresó en 1806 a la Real Academia de Marina de la isla del Llión, frente a Cádiz. Por causa de los sos estudios anteriores permaneció pocos meses, polo que se-y declaró aptu pa embarcase y dáse-y el 27 de febreru de 1807 los despachos de guardiamarina, incorporándose d'esa forma a la Real Armada Española.

Tocólu de primeres sirvir a bordu d'una antigua carraca, y en 1808 al españar la guerra de la independencia española, foi destináu a una embarcación sutil llamada Carmen como'l so segundu,[nota 2] contribuyendo d'esa manera na aición naval frente a la Poza de Santa Isabel, desenvueltu ente'l 8 y el 14 de xunu d'esi añu, na que les fuercies navales españoles mandaes pol almirante Juan Ruiz de Apodaca llograron rindir dafechu la escuadra francesa del almirante François Étienne de Rosily-Mesros que bloquiaba la badea de Cádiz, siendo esta la primer derrota francesa de la guerra. Pola so conducta naquella aición recibió una medaya d'honor y seria más tarde xubíu a alférez de fragata.[8]

Depués d'esa aición foi destináu al apostadero naval del Callao nel Virreinatu de Perú. Embarcar na fragata de guerra Flora, comandada pol capitán Fermín de Ezterripa, que se fixo a la mar dende Cádiz camín de Buenos Aires el 1 de setiembre llegando al añu siguiente a aquel puertu, onde recibió a los sos 18 años el grau efeutivu d'alférez de fragata. Dende Buenos Aires fixo'l viaxe per tierra pasando'l cordal escontra Chile, onde permaneció hasta'l mes de mayu pa compartir colos sos parientes, embarcándose depués nel puertu de Valparaíso pa dirixise al Callao na barca Piedá, buque que pertenecía a unu de los sos primos Fuentes-Gonzáles. Nel Callao sirvió mientres trés años como ayudante del so primu hermanu'l brigadier d'inxenieros Joaquín Molina, que yera comandante xeneral de marina nesi llugar. Nesti apostadero sirvió tamién xunto al so amigu, el teniente de fragata Eugenio Cortés y Azúa, natural de Chile y que tendría nel futuru una destacada participación na organización de les fuercies navales de Méxicu y Perú.

Na so torna a América manifestó yá la so cercanía a les idees revolucionaries del momentu al igual que dellos de los sos familiares en Chile y nel Ríu de la Plata, polo qu'en 1811 ye unviáu pol virréi José Fernando de Abascal de vuelta a España a pesar de ser nomáu capitán d'artillería en Chile pola Xunta de Gobiernu, a pidimientu del so tíu Martín Calvo Encalada.[9] Al llegar nesi mesmu añu a España tocaría-y participar nel sitiu de Cádiz, onde demostraría per últimu vegada'l so remangu marineru na marina española al mandu d'una cañonera.[10] Depués, en 1812, llograría volver a América gracies a les sos contautos que lu pudieron destinar a la plaza de Montevidéu. Ye asina que foi embarcáu como oficial de marina na corbeta corréu Palombu, que venía reforzar a les fuercies del virréi Francisco Javier de Elío que nesos momentos escontra frente a los patriotes de Buenos Aires. Llegó a esti puertu'l 17 de setiembre d'esi añu.

Darréu fuxó de Montevideo a Buenos Aires per tierra, cuando lo intentaron tornar a España al empezar a abarruntar de los sos ideales patriotes, yá que se negara a obedecer dos veces les órdenes del comandante naval del apostadero Miguel de la Sierra de incursionar y atacar les balices costeres de Buenos Aires al alegar que la so madre y los sos dos hermanes taben na ciudá, anque tamién yera polos sos ideales. En febreru de 1813 dirixir a Chile pa emprestar los sos serviciu a la causa de la so patria, llegando a los suburbios de Santiago nos últimos díes de marzu.

Guerra d'emancipación editar

Na Patria Vieyo y Nuevo de Chile editar

 
Semeya de Manuel Blanco Encalada, sacáu del llibru "Historia de Chile" de Anson Uriel Hancock.

A la so llegada incorporar nel exércitu de Chile lideráu pol xeneral José Miguel Carrera, col grau yá conferíu enantes de capitán d'artillería, ante'l desembarcu a finales de marzu en San Vicente del exércitu realista al mandu del brigadier Antonio Pareja. Nesos momentos nun había una marina de guerra en Chile polo que tuvo de dexar la so condición de marín pa pasar a les fuercies de tierra, sirviendo na caña de l'artillería onde yá tenía daqué d'esperiencia. Yera'l deséu de Blanco Encalada venir emprestar los sos útiles servicios a la causa patriota en Chile, como asina lo fixo saber nel so momentu al dicir:

“Solo sirví seis años na marina española… Pa venir á ufiertar los mios débiles esfuercios en favor de la independencia de la mio patria...”[11]

Nun participó viviegamente mientres la campaña yá que se-y confió la organización de la primera maestranza y el primer taller d'armes del país, y depués foi nomáu xefe de l'artillería cola misión de reorganizar esta caña que s'atopaba nun atrasu deplorable. Sería xubíu n'agostu a sarxentu mayor d'artillería y sirviría a mediaos de payares so les órdenes del coronel Bernardo O'Higgins, ante la deposición del xeneral Carrera polos criticables resultaos de les sos operaciones militares.

En marzu de 1814 foi xubíu a teniente coronel y caltiénse na capital dando instrucción militar a reclutes. Nun participó nun empiezu na campaña d'O'Higgins contra les fuercies realistes lideraes agora pol brigadier Gabino Gaínza, que desembarcó n'Arauco el 31 de xineru con refuerzos de Perú y Chiloé. Depués tocó-y ser parte d'un desafortunáu fechu d'armes asocedíu'l 29 de marzu na que se-y diera la orde de recuperar Talca, que fuera tomáu poles tropes realistes a principios de marzu y había dexáu incomunicáu cola capital a les divisiones d'O'Higgins y del coronel Juan Mackenna qu'operaben nel sur contra Gaínza. Pa executar la orde, confióse-y el mandu d'una división de 1.450 homes pocu disciplinaos con 4 pieces d'artillería, siendo con estes tropes rotundamente ganaos nel primer combate de Cancha Rayada por una fuercia menor pero meyor disciplinada y comandada pol oficial realista Ángel Calvo. Pola derrota fíxose-y un conseyu de guerra del cual salió absueltu al confirmase, per mediu d'oficiales subalternos y soldaos, de l'actividá y el valor esplegaos por Blanco Encalada nel enfrentamientu, y por reconocese que nun dependería d'él evitar el desastre por cuenta de la impericia y a la falta de disciplina de la columna, compuesta casi na so totalidá por reclutes que tomaben les armes per primer vegada.[12]

Por esi entós la causa patriota paecía debilitase peligrosamente pol mal manexu de la guerra, la poca profesionalidá de la tropa y oficialidá, y les diferencies qu'había ente los líderes patriotes como ye'l casu de Carrera y O'Higgins, qu'inclusive s'enfrentaron el 26 d'agostu na acequia de Ochagavía, amenorgando d'esa forma al exércitu patriota y dándo-y ventaya al exércitu realista que taba siendo reforzáu dende'l Perú con nueves tropes al mandu del xeneral Mariano Osorio.

Ente'l 1 y 2 d'ochobre desenvolvióse la batalla de Rancagua, onde finalmente trunfen los realistes y dase términu a la llamada Patria Vieya. Con esta debacle, los principales líderes patriotes fuxen escontra Mendoza. Blanco Encalada dirixóse igualmente a esi llugar pero foi interceptáu por tropes realistes en Santa Rosa de Los Andes, siendo depués sometíu a un procesu nel que se-y condergó a muerte, non pola so participación na guerra, sinón pola so deserción en Montevideo. Sicasí, esta pena foi conmutada pola de destierru per cinco años nel archipiélagu de Juan Fernández xunto a otros distinguíos patriotes chilenos.

Blanco Encalada sería darréu rescatáu, depués de la derrota de los realistes na batalla de Chacabuco asocedida'l 12 de febreru de 1817 ante'l exércitu de los Andes comandado pol xeneral José de San Martín, dando con esti fechu términu al periodu de la Reconquista y empecipiándose el periodu de la Patria Nueva, onde s'instauró un nuevu gobiernu patriota precedíu por O'Higgins como direutor supremu. O'Higgins unviaría escontra l'archipiélagu al bergantín Águila, sol mandu del marín irlandés Raimundo Morris, pa lliberar a él y a los demás patriotes a mediaos de marzu.

De regresu nel continente apuntar nel acabante crear exércitu xuníu lideráu pol xeneral San Martín, col grau de sarxentu mayor d'artillería y al mandu d'una batería chilena con 12 pieces. Participó na subsiguiente campaña contra les fuercies del xeneral Osorio provenientes de Perú y que desembarcaron en Talcahuano el 10 de xineru de 1818 cola misión d'avanzar hasta Santiago y reconquistar Chile. Tuvo presente nel combate de Talca el 15 de marzu y na sorpresa de Cancha Rayada el 19 de marzu, onde llogró salvar del ataque realista les 12 pieces de la so batería con una retirada ordenada de los sos homes,[13] y vuelve a l'aición cola so unidá na batalla de Maipú el 5 d'abril, destacar col usu de les sos pieces d'artillería na ala derecha del exércitu xuníu al faer fueu concentráu nun momentu en que la infantería patriota yera arollada pola infantería realista, llogrando colos sos disparos debilitar y frenar la so meyora hasta la victoria. Pola so conducta en Maipú foi xubíu a teniente coronel una selmana dempués d'esa batalla, el 14 d'abril. En Maipú consolídase'l dominiu patriota na zona central de Chile y l'exércitu realista vese obligáu a retirase escontra'l sur, ensin posibilidá d'amenaciar nuevamente esta zona. En dalgún momentu, dientro del procesu independentista, xunir a la Loxa Lautaro.

Comandante xeneral de marina y xefe de la escuadra naval de Chile editar

 
Zarpe de la primer escuadra nacional.

Dempués de Maipú, el gobiernu chilenu taba preparando la campaña al sur del país pa reconquistar les places de Concepción y Talcahuano. El direutor supremu O'Higgins, dende l'empiezu del so mandatu, reparara con esmolición que los buques de guerra realistes controlaben el mar, y por cuenta de eso, ellos llograben refuerzos y abastecíen fácilmente a les sos tropes nel puertu de Talcahuano. Pa compensar la situación nel mar, el so gobiernu autorizara dende 1817 el remanar de corsarios chilenos coles sos respeutives Patente de corsu patentes de corsu, pero nun bastando esta midida, empezar dende mediaos de 1818 colos trabayos pa poder crear una fuercia naval nacional capaz de llograr el dominiu del mar, polo que comisionaron axentes diplomáticos nel estranxeru pa poder mercar buques, armamentu y tamién contratar personal calificáu pa la futura marina chilena. La situación económica del país faía difícil poder executar este proyeutu pero por aciu un bon manexu alministrativu pudo llevase a cabu.

Al realizase estos trabayos, Blanco Encalada fuera llamáu a Valparaíso pa emprestar serviciu na marina y ponese sol mandu del capitán de 2° clase Juan Higginson, marín inglés al serviciu de Chile. La marina chilena cuntaba nesos momentos cola fragata Lautaro y el bergantín Águila que taben al cargu de Higginson. El 26 de xunu, Blanco Encalada fuera nomáu comandante interín del Departamentu de Marina col grau de capitán de 1° clase. Esti nomamientu xeneró malestar en Higginson por cuenta de qu'agora tenía que ponese sol mandu d'un individuu que consideraba soldáu y non marín, yá que hasta entós solo desempeñárase en tierra como artilleru. Futures reñedielles tendría más tarde con dellos marinos estranxeros que pondríen en dulda la so capacidá y esperiencia de marín, pero ensin ésitu dalgunu una y bones estes insinuaciones a la so persona debíense más que nada a l'altiveza o arrogancia que xeneralmente estos profesaben.

Darréu, Blanco Encalada nuna carta a O'Higgins na que-y pidía que lu honrara col mandu d'un buque cuando la escuadra saliera a cumplir una misión, argumentaría sobre la so capacidá naval de que:

“Si de marín pudi pasar a artilleru ensin cometer desaciertos que merecieren nota, con mas razón presumo poder volver d'artilleru a marín con esperanza fundada de desempeñame bien”.

Nesi puestu collaboró con O'Higgins y el ministru de guerra José Ignacio Zenteno na organización de la escuadra chilena. So'l so direición realizó l'equipamientu y reclutamiento de personal pa los buques de guerra que diben siendo mercaos pol gobiernu. Tamién llevó a cabu la creación d'un batallón d'infantería de marina y una brigada d'artilleros de mar. A falta d'un reglamentu de marina, el gobiernu encamentó-y la confección d'un puntuario d'órdenes y disposiciones xenerales que debía extractar de les ordenances de la marina española, nes partes que se consideraren análogues pal so usu nel país. Propunxo tamién delles idees que seríen aprobaes pol gobiernu, como'l cambéu nes denominaciones de los graos d'oficiales, un reglamentu d'uniformes y la creación d'una academia pa formar a los oficiales, ente otres coses. El 4 d'agostu, Blanco Encalada consiguía la firma del trascendental decretu que crea la primera escuela naval pa oficiales de la naciente Armada de Chile.

Nos díes siguientes, Blanco prosiguió col allistamientu de la escuadra. La mayor dificultá con que zarapicó nesos momentos foi poder completar les tripulaciones de los buques por cuenta de la competencia que-y faíen los corsarios pa engabitar persones, una y bones estos ufiertaben mayores pagues que l'Estáu y amás la vida llibre del corsu yéra-yos más prestosu que'l serviciu rigorosu nuna fuercia naval regular. Por una solicitú qu'unvió a O'Higgins sobre esti problema, el gobiernu suprimió les llicencies de corsu. El 11 d'agostu, el mozu marín informaba con gran entusiasmo sobre los aprestos de la escuadra:

“La escuadra ta llista, socorrida de too, apareyada, envergada, con aguada pa seis meses adientro. Nun falta más qu'echa-y cebera, xente, dellos cañones y echala al mar. La so fuercia ye tal que puede faese dueña del Pacíficu y atayar toa espedición ulterior d'España. Puede tomar a Talcahuano, destruyir al Callao y dar golpes de tanta importancia, qu'almiren a Europa y aseguren la llibertá d'América”.

El 17 de setiembre, Blanco Encalada col grau de capitán de navío asumía'l mandu efeutivu de la escuadra chilena y Higginson por cuenta de esto retirábase del serviciu de la marina. Na comandancia xeneral de marina asumía en remplazo de Blanco'l capitán de corbeta Juan José Tortel Maschet. La escuadra taba llista y compuesta pol navío San Martín (insinia), la fragata Lautaro, la corbeta Chacabuco y los bergantinos Araucanu y Pueyrredón (ex Águila), con un total de 158 cañones y tripuláu por 1.249 homes.[14] O'Higgins premió'l celu demostráu por Blanco na organización y aprestu de la escuadra nomándolo suboficial de la Lexón al Méritu de Chile.

Captura del convói español de Cádiz editar

Mentanto n'España, aprovechando la paz xeneral con Francia dende 1814 y el regresu al tronu de Fernandu VII, entamárase unviar refuerzos a América pa poder someter definitivamente a les provincies qu'entá aguantaben el dominiu español, pero la situación llaceriosa de la economía peninsular y l'inestabilidá del so gobiernu poles idees anti-monárquiques torgaren la so execución inmediata. A mediaos de 1817, el gobiernu español proyeutó unviar una división d'alredor de 2.000 soldaos a Chile pa reforzar al exércitu del xeneral Osorio que debía nuevamente reconquistar el llugar, y tamién decidió unviase un exércitu d'alredor de 15.000 homes sol mandu del xeneral Enrique José O'Donnell pa reconquistar el Ríu de la Plata. Esta última espedición quedaría suspendida, ente que la que se proyeutaba pa Chile llevar a cabu a mediaos de 1818 debíu al atrasu nos aprestos militares.

La espedición española escontra Chile yera de 2.080 soldaos y quedó sol mandu del teniente coronel Fausto del Fuexu. Taba compuesta esta fuercia pol reximientu de Cantabria con dos batallones, un cuerpu de caballería de cazadores dragones, una compañía de zapadores y un destacamentu d'artillería con 4 pieces d'a 4 llibres. Los buques que lu tresportaben yeren la Trinidá, Especulación, Escorpión, Atocha, San Fernando, Dolores, Madalena, Elena, Xerezana y Carlota; y p'escoltar estes naves diba la Reina María Isabel al mandu del capitán de navío Manuel del Castillo. El puntu al que tenía de dirixise esti refuerzu yera'l puertu de Talcahuano p'axuntase coles fuercies que l'agora virréi de Perú Joaquín de la Pezuela unviara al mandu de Osorio.

El 21 de mayu zarpó la espedición de Cádiz camín de Chile ya inorando los sucesos desfavorables qu'asocedieren nesti llugar pa la causa realista. Al llegar al altor de les islles Canaries, el capitán Castillo sufrió un paralís teniendo de ser desembarcáu en Tenerife y remplazado nel mandu del convói naval pol teniente de navío Dionisio Capaz. Cuando saleaba'l convói al altor de Buenos Aires, el Trinidá remontóse y apurrióse nesi mesmu puertu pa ponese al amparu de les autoridaes patriotes, cayendo en poder d'estos el plan de señales de los buques, delles armes y los documentos que señalaben el llugar al que se dirixíen. El Gobiernu d'O'Higgins pudo enterase del aproximamientu d'esti convói gracies a esti sucesu y dispunxo que l'acabante formar escuadra chilena al mandu de Blanco Encalada interceptar, quedando solo'l Pueyrredón en Valparaíso ante cualquier eventualidá. Esta primer misión de la escuadra chilena nun taba exentu d'enzancares yá que aparte de les medranes por ser la so primer salida, na tripulación novata entá faía falta disciplina, y dellos oficiales estranxeros cuestionaben la esperiencia y conocencies marines de Blanco Encalada pa tener el mandu de la flota. Amás, esistíen problemes de comunicación ente marineros y oficiales por cuenta de la so composición heteroxénea en que se falaba inglés y castellán, según el so orixe. Sicasí, el comandante en xefe fixo lo posible pa resolver estes contrariedaes poniendo orde, aselando los ánimos, adomando a los miembros de la flota mientres el viaxe ya incentivándolos pa llograr l'ésitu nesta misión.[15]

Blanco Encalada zarpó cola escuadra'l 9 d'ochobre dende Valparaíso pa dirixise a Talcahuano tardándose diecisiete díes en llegar debíu al mal tiempu, lo que dexó que trés tresportes españoles; el Escorpión, Atocha y San Fernando desembarcaren les tropes que tenía nel puertu de Talcahuano y prosigieran depués al Callao pa llevar provisiones a esi puertu; y que tamién el 14 d'ochobre la corbeta Chacabuco, mandada pol capitán de corbeta Francisco Diaz dixebrar de la división patriota mientres un fuerte temporal que duró dos díes. Los trés buques restantes de la escuadra chilena llegaron finalmente a les cercaníes de la isla Quiriquina. Blanco Encalada de momentu espachó al bergantín Araucanu, al mandu del capitán Raimundo Morris, pa faer una reconocencia de la mariña y alcontrar embarcaciones del convói español ente que él dirixóse a la isla Santa María onde fixo prisioneros a 5 homes de la fragata española Reina María Isabel que yá taba fondiada dende'l 22 en Talcahuano y dexara nesi llugar a esos homes pa comunicase colos tresportes españoles que veníen arrezagaos.

 
Ataque a la fragata Reina María Isabel nel puertu de Talcahuano.

El 28 d'ochobre Blanco Encalada, depués de llograr la información necesaria, dirixir col San Martín y la Lautaro a Talcahuano onde s'atopaba la Reina María Isabel, averándose a ella con bandera inglesa y izando depués la chilena al tar a una distancia prudente para atacala, los marinos españoles al notar esto y depués d'un medianu cañoneo fixeron llancar el buque y abandonar. Ante esto, Blanco Encalada dio en encetar y desencallar el buque teniendo que faer frente al mal tiempu y a los ataques que dende tierra -y faíen los realistes; y qu'amás pidieron refuerzos dende Concepción al coronel Juan Francisco Sánchez polo que Blanco Encalada tuvo qu'unviar un destacamentu d'infantería a tierra firme pa entorpecer los sos movimientos y una vegada llográu eso que volvieren embarcase. Finalmente a otru día, ante la espectación del enemigu, llogróse sacar a la Reina María Isabel y faer posesión efeutiva del buque. Blanco Encalada na so parte oficial dirixíu a O'Higgins y fecháu el 5 de payares señaló sobre esti últimu sucesu:

“Nun puede V.E. imaxinase la sorpresa que causó a los enemigos el ver llexar la nave prindada. El fueu cesó de sópitu, y unos y otros nun faíamos más que mirar la fragata hasta que'l berru de, ¡Viva la Patria!, resonó coles mesmes en toles embarcaciones. Los enemigos nun atayaron el so silenciu, pero nun volvieron disparar más qu'un solu tiru.”[16]

Depués d'esa aición, Blanco Encalada axuntóse'l 31 d'ochobre cola corbeta Chacabuco y el bergantín Araucanu na isla Santa María y cola información que remanaba disponer a esperar nesa posición el restu del convói español. El 5 de payares espachó al Araucanu a Valparaíso pa informa-y al gobiernu de los sucesos. El 9 de payares xunir a la escuadra'l bergantín Galvarino que foi adquiríu pol gobiernu chilenu en Buenos Aires y fondiara en Valparaíso unos díes dempués que la escuadra chilena saliera d'esi puertu al sur pa interceptar el convói español, siendo darréu espacháu a esa direición pa sofitala. El 12 de payares llegaba tamién a la isla'l bergantín rioplatense desacobardáu proveniente de Buenos Aires, pa ponese al serviciu de Chile.

Los seis restantes tresportes españoles, esvalixaos poles envernaes de los mares del sur diben de manera separada llegando a la zona nos díes 11, 12 y 14 de payares, y engañaos pola bandera española que caltuvo enarbolaba el xefe de la escuadra na Reina María Isabel, diben asitiándose los tresportes Dolores, Madalena y Elena a la so banda, siendo prindaos pola marinería chilena. Blanco Encalada ante l'ésitu dexó a la corbeta Chacabuco na zona y zarpó d'esi llugar col restu de la escuadra a Valparaíso fondiando'l 17 de payares y siendo recibíu de manera triunfal. El 18 d'esi mes, al altor de la isla Mocha, la Chacabuco prindó a la Carlota y la Xerezana y tornó a Valparaíso el 22, completando d'esa manera la operación naval. El Especulación nun foi prindáu yá que fixo'l viaxe direutamente al Callao.

La suerte de la espedición española foi desastrosa. De los diez tresportes que partieron de Cádiz, unu remontóse y apurrióse en Buenos Aires, cuatro prosiguieron al Callao, na qu'unu d'ellos foi direutamente escontra esi puertu, y los cinco restantes fueron prindaos pela escuadra chilena que vio asina amontada la so escasa dotación de buques, amás, con una fragata de guerra, la Reina María Isabel.

El trunfu de Blanco Encalada y l'escuadra chilena esbarataren la última espedición realista contra Chile, torgando d'esa manera que se guarnieren les fuercies realistes nel sur del país. Había tamién arrincáu a España el dominiu de les mariñes chilenes p'anicialo agora nesti nuevu país, coles mesmes que infundía, momentáneamente, l'enfotu y l'optimismu necesarios pa encarar los duros sacrificios qu'esixía la próxima espedición que s'unviaría a Perú. Per otru llau, el virréi de Perú llográrase enterar de los sucesos xenerándo-y bastante esmolición, tomando dende esi momentu la decisión d'asumir una actitú totalmente defensiva, curiándose enforma de nun arriesgar les fuercies navales coles que cuntaba y evitar que fueren prindaes polos patriotes chilenos.[17]

Fueron bonos momentos pa Blanco Encalada, qu'amás se casó'l 26 de payares, depués del so triunfal llegada, cola dama santiaguina Carmen Gana López, con quien tendría seis fíos: Florencio, Félix, Carmen, Mercedes, Teresa y Adolfo.[18]

El 2 d'avientu el gobiernu d'O'Higgins dio-y a Blanco Encalada y los sos homes, como reza'l decretu que lu concede "el más altu honor que ye dau conceder a un país republicanu", y decreta que tolos que participaron na aición porten un escudu de pañu verde mar nel brazu esquierdu con un tridente orlado en lloreos col lema "El so primer ensayu dio a Chile'l dominiu del Pacíficu", pol so ésitu al prindar los cinco tresportes y a la fragata Reina María Isabel, que pola llei del 9 d'avientu pasó a llamase O'Higgins.

Na campaña naval de Cochrane nel Pacíficu editar

 
La escuadra naval chilena depués d'asegurar les mariñes del país, tuvo la misión de llevar la guerra a les mariñes del Virreinatu de Perú.

La escuadra chilena llograra un magníficu trunfu con Blanco Encalada nesta ocasión, pero poles esixencies que riquía la futura y enorme empresa que s'entamaría, esto ye, destruyir la flota española apostada nel Callao y conducir depués les tropes que van dar llibertá al Perú, precisar del serviciu d'un marín esperimentáu. El gobiernu llogró contautar gracies al so representante en Reinu Uníu, José Antonio Álvarez Condarco, a lord Thomas Cochrane que yera un marín británicu que s'había vueltu famosu poles sos fazañes nes guerres napoleóniques. Contratóse-y entós p'asumir el mandu de la escuadra chilena.

A la llegada de Cochrane a finales de payares de 1818, el gobiernu enfrentó'l difícil dilema de sacar del mandu de la escuadra a Blanco Encalada pa da-y lo a Cochrane magar el so recién trunfu, que bien lo faía merecedor de siguir nel cargu, pero él entendiendo la situación del gobiernu dexó voluntariamente el so cargu de xefe de la escuadra pa ponese gustasamente sol mandu del pernomáu marín británicu col qu'establecería amás una amistá que duraría hasta'l final de los díes de dambos marinos. Ye asina que finalmente'l gobiernu dictó un decretu'l 12 d'avientu na que se-y daba'l mandu de la escuadra a Cochrane col grau de vicealmirante y Blanco Encalada quedaba como'l segundu xefe de la escuadra, siendo xubíu a contralmirante a les sos 28 años d'edá. A dambos marinos agora correspondería-yos velar pol ésitu de les operaciones navales que se llevaríen nes mariñes peruanes.

En 1819 mientres los aprestos de la primer espedición naval de Cochrane a les mariñes peruanes xenerar al zarpar del puertu un motín n'unu de los buques de la escuadra, teniendo Blanco Encalada qu'apangar los ánimos de la tripulación por que la espedición saliera ensin problemes. Él quedó en tierra nun participando nun empiezu naquelles operaciones nes que Cochrane atacó y bloquió'l Callao prindando dellos buques y semando la llerza nes files realistes, pero'l 17 de marzu saldría de Valparaíso escontra les mariñes peruanes colos bergantinos Galvarino y Pueyrredón aportando na isla de San Llorienzo el 28 de marzu onde s'enteró per mediu del capitán Thomas Carter de la corbeta Chacabuco, que caltenía bloquiáu'l Callao dende esa posición, que Cochrane depués d'atacar duramente esi puertu dirixiérase a hostilizar la mariña norte de Perú, polo que se dirixó escontra'l norte atopándolo'l 31 de marzu en Huara onde se punxo al so órdenes pa empezar los siguientes planes d'operaciones. Depués de reaprovisionar tolos buques nesi llugar Cochrane decidió dixebrar la escuadra en dos divisiones, dexando sol mandu de Blanco Encalada el navío San Martín, la fragata Lautaro, la corbeta Chacabuco y el bergantín Pueyrredón cola misión de caltener bloquiáu'l Callao, ente que Cochrane cola fragata O'Higgins (insinia), el bergantín Galvarino y los buques prindaos por él a los realistes nel Callao dedicar a atacar los poblaos costeres del norte peruanu y espublizar la propaganda patriota.

Blanco Encalada caltuvo un estrechu bloquéu nel Callao torgando'l reabastecimiento del puertu y dexando zarrada a la escuadra española mandada pol comandante Antonio Vacaro, qu'amás se negaba a dar batalla calteniéndose protexíu so les bateríes del puertu. Pero por cuenta de la falta de cebera y la de medios pa consiguilos nes mariñes peruanes defendíes poles guarniciones realistes viose obligada a llevantar ensin orde'l bloquéu'l 3 de mayu dirixiéndose direutamente a Valparaíso onde fondió'l 25 del mesmu mes, y depués Cochrane llegaría nunos díes más. El gobiernu, cafiante por esti acontecimientu, someter a xuiciu pero sería finalmente absueltu.[19]

En setiembre participó na segunda espedición de Cochrane a les mariñes peruanes compuesta polos mesmos buques antes mentaos, pero amestándose a ellos l'acabante adquirir corbeta Independencia, la goleta Moctezuma prindáu a los españoles na espedición anterior, y tamién los tresportes Victoria y Xerezana que diben ser usaos como buques esplosivos. Blanco Encalada diba a bordu del navío San Martín que taba mandáu pol capitán de navío Guillermo Wilkinson.

El 28 d'esi mes llegaron al Callao onde Cochrane p'atacar el puertu y destruyir la escuadra española diseñara un arteru ya inclusive fantásticu plan que yera l'usu de cohetes Congreve xunto a los buques esplosivos. Estos nun dieron la resultancia esperada, situación que Cochrane atribuyó al fechu de que'l gobiernu de Chile facer construyir por prisioneros monarquistas, los que tomaron la oportunidá pa sabotearlos. Sicasí, la escuadra bloquió el puertu, y depués de dellos combates, prindó unos cuantos buques. Al pasar el tiempu Cochrane ordenó que mientres él se caltenía nel Callao, una parte de la escuadra al mandu del capitán Martin Guisse dirixir a Pisco pa consiguir provisiones, les que efeutivamente llogró depués de tomar el puertu nun furiosu ataque el 7 de payares.

Nesos momentos esperaba la llegada d'una división naval española proveniente de Cádiz, que diba sol mandu del brigadier Rosendo Porlier y Asteguieta, pa reforzar la escuadra del Pacíficu. Diba compuesta esta división polos navíos de llinia Alejandro I y San Telmo, la fragata Prueba y el mercante Primorosa Mariana con provisiones y armamentu. Esta división nun foi afortunada nel so viaxe yá que el Alejandro I tuvo de tornar a España cuando diba al altor del Ecuador pol mala traza del so cascu y el San Telmo fundir nel Cabu de Fornos xunto a Polier a bordu, y solo pasaron con ésitu esa zona austral la fragata Prueba y el mercante Primorosa Mariana. Cochrane enterar d'esto y de que la Prueba dirixiérase a Guayaquil polo que se dispunxo a dir a esi llugar, pero tamién decidió unviar a Blanco Encalada con una parte de la escuadra de regresu a Valparaíso pola falta de provisiones, la cantidá d'enfermos y tamién por qu'aguiyara al gobiernu a acelerar los preparativos de la espedición llibertadora. Él partió col navío San Martín, la corbeta Independencia y el tresporte Xerezana, convertíu esti postreru en buque hospital. Llegó a Valparaíso n'avientu y Cochrane facer a empiezos del siguiente añu, yá que fora primero a Guayaquil el 25 de payares onde prindó a les fragates armaes Águila y Begoña, y dempués incursionó na zona sur de Chile onde depués de pidir tropes d'infantería al xeneral Ramón Freire en Talcahuano, tomó nun sorprendente ataque el sistema de fuertes allugáu na badea de Corrolada ente'l 3 y 4 de febreru, y fíxose colos poblaos de la zona como Valdivia y Osorno, cola esceición de la isla de Chiloé.

Aida al Perú en 1822 y 1824 editar

 
L'almirante Manuel Blanco Encalada en campaña.

Al zarpe de la Espedición Llibertadora de Perú el 10 d'agostu de 1820 Blanco Encalada caltener en Chile, una y bones el gobiernu haber nomáu xefe del estáu mayor y comandante xeneral d'armes de la plaza de Santiago qu'él solicitó, y en setiembre d'esi añu foi nomáu mariscal de campu del exércitu de tierra. Nesi periodu creó cola aprobación del gobiernu una xunta de beneficencia na so propia casa llamada Sociedá d'Amigos del País, onde participaron respetables homes de la independencia. Mientres una de les xuntes d'esta sociedá qu'él precedía fixo delles crítiques al gobiernu d'O'Higgins que nun cayeron perbién n'el mesmu direutor supremu al enterase, y sumáu al ambiente despóticu y de rocea qu'había nel gobiernu contra los opositores, Blanco Encalada sería consideráu como un conspirador polo que foi arrestáu y sometióse-y a un procesu del que finalmente salió absueltu de too cargu, anque nun volvió ocupar el so puestu de comandante xeneral d'armes. Pero a pesar d'esta situación que se xeneró ente él y O'Higgins, volvería reponese prontamente l'enfotu y amistá ente dambos.[20]

En 1822 Blanco Encalada, por orde del gobiernu chilenu, xuniérase a les fuercies independentistes que lluchaben nel Perú. Nesos momentos yá s'afitara nesi llugar el Proteutoráu de San Martín, Lima taba en manes patriotes, el mar yera controláu tamién polos patriotes y los realistes lideraos agora pol virréi José de la Serna retirárense a la sierra pa reorganizase. Per otra parte, la escuadra chilena liderada por Cochrane retirárase de les mariñes peruanes a mediaos de 1821, al tener esti xefe desalcuerdos con San Martín al respeutive de la paga de la marinería y los intentos del proteutor de peruanizar o faer pasar íntegramente la escuadra chilena al Perú.[21] El puntu de mayor tensión ente dambos militares seria cuando Cochrane tomó parte del dineru que-y correspondía a la escuadra de l'ayalga pública peruanu depositáu per San Martín nun tresporte en Rancón, lo que-y valió la espulsión de Perú. San Martín con esto quedaba ensin respaldu naval pa les operaciones militares, polo que'l 8 d'ochobre d'esi añu entamó la naciente Marina de Guerra de Perú, quedando ta sol mandu de Martín Guisse. Pero al siguiente añu llegaba Blanco Encalada al Perú asumiendo'l 7 de febreru col grau de vicealmirante'l mandu de la escuadra peruana, remplazando a Guisse que quedó como'l so segundu.[22] Nesti cargu y a bordu de la fragata Proteutor, buque insignia de la escuadra peruana, sofitó na conducción per mar de casi a toles espediciones que de Guayaquil y el Callao salieren al mandu de comandantes como Rudecindo Alvarado, Andrés de Santa Cruz, Antonio José de Sucre y otros xefes pa los diversos puertos de la mariña peruana. Mientres estes comisiones tuvo la oportunidá de conocer al xeneral Simón Bolívar con quien fixo amistá, pero poles carauterístiques ya impulsos del venezolanu espresábalu a O'Higgins nuna carta fechada'l 9 d'avientu que:

“...Pola franqueza que m'espachó'l Llibertador y les munches conversaciones que tuvi con él, añadiendo la so conducta, de que fui testigu, fixéronme conoce-y; y a la mio vuelta a ésa yá voi faer a usté la semeya más imparcial del so calter. Baste namái dicir a usté como amigu y como chilenu, que lo considero un enemigu peligrosu de quien ye precisu guardase enforma”

El so cargu de xefe de la escuadra peruana desempeñar hasta principios de 1823, yá que foi designáu pol nuevu gobiernu peruanu de José de la Riva Agüero como ministru plenipotenciario de Perú ante les Provincies Xuníes del Río de la Plata por que consiguiera sofitu d'esi gobiernu.

 
Planu de la plaza del Callao, llugar onde asocedieron les principales aiciones navales de la escuadra chilena mientres la independencia de Perú.

Cumplida esa comisión tornó a Chile en 1824 pa exercer les funciones de mayor xeneral del exércitu, les que desempeñó hasta mediaos d'esi añu, yá que al tar ausente Cochrane del mandu de la escuadra volvió recibir esi puestu y foi xubíu en xunetu a vicealmirante teniendo yá 34 años d'edá. En payares confióse-y el mandu d'una división naval compuestu pola fragata O'Higgins, la corbeta Chacabuco, el bergantín Galvarino y la goleta Moctezuma p'aidar al Perú dende'l mar, yá que dende España unviárase una espedición naval sol mandu del comodoro Roque Guruceta que retomara'l control d'eses mariñes tres bater la escuadra peruana mandada por Guisse y romper el bloquéu qu'esti exercía nel Callao. Cola retirada d'esa división naval española pola catástrofe que significó la batalla d'Ayacucho qu'afitaba la independencia peruana, la división de Blanco Encalada xunir a les escuadres de Perú y la Gran Colombia, exerciendo él como xefe de la escuadra combinada,[23] y el 7 de xineru de 1825 punxéronse frente al puertu del Callao que taba en manes realistes dende una sulevación militar asocedida'l 5 de febreru del añu anterior y que la comandaba agora'l brigadier José Ramón Rodil. La fuercia naval combinada al mandu de Blanco Encalada retomó'l bloquéu naval esi día, complementando al sitiu terrestre que yá sufría la guarnición realista. Mientres el bloquéu, Blanco Encalada llogró prindar les úniques unidaes sutiles que los realistes teníen nel Callao[24] y atacó ensin poses los apartaces realistes de tierra causando bastantes estragos nes sos files. Amás, axustó con Rodil la lliberación de dellos oficiales chilenos presos dende la sulevación de la guarnición independentista. Tuvo mientres estes aiciones so les órdenes de Bolívar que gobernaba nesos momentos en Perú como dictador.

Depués de tar unos cuantos meses bloquiando'l puertu del Callao retirar d'esi llugar en xunu dirixiéndose coles sos naves a Valparaíso p'alvertir al gobiernu chilenu de les intenciones de Bolívar de anexonase Chiloé. L'asediu marítimo y terrestre del Callao siguiría hasta'l 23 de xineru de 1826, na que finalmente capitularían les fuercies realistes d'esi puertu.

Na segunda espedición a Chiloé editar

 
La escuadra chilena al mandu de Blanco Encalada na espedición a Chiloé de 1826.

En enterándose que'l gobiernu de Simón Bolívar en Perú propunxo tomar de Chiloé y al dase una fuerte opinión d'amestar pa sí l'archipiélagu, Blanco Encalada abandonó'l bloquéu del Callao coles naves chilenes pa dirixise a Valparaíso.

Comunicáu'l direutor supremu Ramón Freire d'eses pretensiones a la llegada de Blanco Encalada, dispúnxose darréu la organización d'una nueva espedición.[25] Enantes unviárase una espedición a Chiloé al mandu del mesmu Freire, pero esta fracasó polo qu'agora s'unviaría una segunda pa ganar a les fuercies realistes d'esa isla comandadas pol gobernador Antonio de Quintanilla[26] que s'amosó ronciegu al axustar colos patriotes y prefería lluchar hasta'l final.

Nesta campaña, Blanco Encalada comandó una flota de 5 buques de guerra y 5 tresportes[27] colos que condució a les tropes chilenes a Chiloé. Al empezar les operaciones contra los realistes, Blanco Encalada ayudó a establecer les cabeces de sablera pal desembarcu de les tropes y batióse exitosamente nel interior de la badea de Ancud colos cañones de los fuertes que defendíen el llugar, siendo unu de les más poderoses defenses la del Castillo San Miguel de Agüi.

Al llograr l'exércitu entrar al interior de la isla pa cumplir l'oxetivu de tomar la ciudá de San Carlos de Ancud dende tierra, atopar coles fuertes defenses que'l brigadier Quintanilla fixera en Poquillihue que faíen peligrosu un ataque dende cualquier puntu, lo que punxo en mala posición la campaña. Blanco Encalada ante la difícil situación entamó atacar les llanches cañoneras que defendíen dende la mariña de Pudeto les posiciones de los realistes. L'ataque a les llanches de Pudeto efeutuóse'l 13 de xineru resultando nun completu ésitu al prindar les llanches enemigues. Al siguiente día, al ver él un puntu débil dende'l mar nel fuerte realista, ordenó que coles mesmes llanches prindes a los realistes atacaren la defensa de Poquillihue llogrando esbaratar la posición y que finalmente'l xeneral José Manuel Borgoño empecipiara l'ataque final col exércitu, ganándolos dafechu na batalla de Bellavista.

Cola derrota de los realistes, Quintanilla en concordanza col xeneral Freire roblen el Tratáu de Tantauco que marcó la incorporación definitiva del archipiélagu a la República de Chile.[28] Con esti fechu trascendental, remataba pa Chile la guerra d'emancipación, polo que se llevó a cabu'l desarme de la escuadra chilena en 1827 ante la imposibilidá económica de caltenela.

Pasu pola política editar

Tres l'arrenunciu d'O'Higgins en 1823, el país entró nun periodu d'inestabilidá política que duró toa una década. El xeneral Ramón Freire, qu'asumió'l cargu de Direutor Supremu en 1823 intento resolver los problemes qu'había na llexislación, pero'l constante desorde políticu en que s'atopaba'l país sumáu a la crisis económica imperante, provocó la cayida del so gobiernu.[29]

Ye asina que nun ambiente apoderáu por problemes económicos y reñedielles ente los bandos políticos, el 8 de xunetu de 1826 el Congresu Nacional dio n'escoyer al socesor de Freire. Productu de la so distinguida actuación na guerra d'independencia, en dicha eleición resultó ganador Manuel Blanco Encalada qu'asumió'l mandu a otru día, previu xuramentu ante'l Congresu, convirtiéndose asina na primer persona en Chile qu'ocuparía oficialmente'l títulu de "Presidente de la República" (Presidente Provisional de la República). El so curtiu gobiernu tuvo marcáu pol dominiu del grupu federalista y la promulgación de les Lleis Federales d'esi añu. Estes midíes fueron consideraes pocu práutiques pal país y refugaes, polo que Blanco Encalada arrenunció'l 9 de setiembre. Esto xeneró una socesión de presidentes de curtios periodos de gobiernu por cuenta de la inestabilidá entá latente.[30]

Ministerios d'Estáu
del Gobiernu interín de Manuel Blanco Encalada
Ministeriu !Titular Periodu
Ministeriu del Interior y Rellaciones Esteriores Ventura Blanco Encalada 1826
Ministeriu de Guerra y Marina Tomás Obejero 1826
Ministeriu de Facienda Manuel José Gandarillas 1826

Dempués el so arrenunciu, alloñar de la política activa y de la vida militar dedicándose solo al cuidu de la so familia ya intereses dende'l so fundo El Conventillo, polo que nun tomó un bandu mientres la guerra civil qu'españó a finales de 1829, na que trunfa'l bandu conservador lideráu pol xeneral José Joaquín Prieto y el carismáticu Diego Portales.

Col trunfu conservador, la Loxa Filantropía Chilena (el primer intentu masónicu nel país) que fundara Blanco Encalada cuatro años tras y que tuvo una cierta importancia na formación del incipiente pensamientu lliberal en Chile, foi eslleida. Sicasí, nun se perdió la semienta de la Orde.

Na guerra contra la Confederación Perú-Boliviana editar

 
Manuel Blanco Encalada con uniforme de xeneral en xefe de campaña.

En 1836 xeneróse una fuerte tensión ente Chile y l'acabante crear Confederación Perú-Boliviana a la que se vía como una amenaza nel escenariu americanu, entá ye más dempués de sofitar a opositores del gobiernu de Joaquín Prieto, como al xeneral lliberal Ramón Freire que recibió sofitu[31] na organización d'una espedición a Chiloé pa derrocar al gobiernu chilenu.

El ministru Diego Portales vio nesta ayuda les intenciones del proteutor de la confederación el mariscal Andrés de Santa Cruz de desestabilizar Chile, polo que al esbaratar la espedición de Freire, unvió al puertu del Callao 2 buques de guerra al cargu de Victorino Garrido p'apoderase de los buques d'esi país y obligar a la Confederación a dir a la guerra. Magar 3 buques confederaos fueron prindaos na nueche del 21 d'agostu, nun se llogró'l segundu oxetivu y el conflictu quedó pendiente.

Ye metanes esta situación que Manuel Blanco Encalada volvía al serviciu activu como militar siendo nomáu comandante de la escuadra pa dirixir una fuercia naval entamada de 5 buques de guerra, pa llevar hasta'l puertu del Callao al ministru plenipotenciario Mariano Egaña pa llograr una negociación favorable a Chile. Pero estes negociaciones fracasaron y el 28 d'avientu Chile declaró-y la guerra a la Confederación, polo que Blanco Encalada empezó les operaciones navales pa destruyir l'Armada Confederada Perú-Boliviana. Les operaciones de Blanco Encalada duraron hasta empiezos de 1837, y mientres estes tuvo unos pequeños enfrentamientos coles naves confederaes y bloquió los puertos del Callao y Guayaquil una y bones la escuadra confederada negar a presentar batalla y safaba a la escuadra chilena en tou momentu.[32]

Blanco Encalada volvería a Valparaíso por orde del gobiernu pa tomar el mandu del exércitu espedicionariu que diba destruyir la confederación. Nuna carta que Diego Portales -y dirixó a Blanco Encalada dio-y les motivaciones de la guerra y la so enfatizada firmeza d'eslleir la Confederación. Portales indicólu que cola victoria de les fuercies que comandaría, daría-y a Chile una segunda independencia yá que de prevalecer la Confederación Perú-Boliviana'l país sería afogáu por ellá y quedaría en segundu planu. Antes de partir a la guerra, ganó'l 6 de xunu nes llanura del cuetu Barón de Valparaíso, a les tropes remontaes de Quillota comandadas pol coronel José Antonio Vidaurre, qu'entamaren una sulevación militar pa prindar al ministru Diego Portales que venía pasar revista a les tropes y que al ser prindáu terminaría dempués siendo fusiláu. Esti fechu provocó un mayor fervor y convencimiento na sociedá de dir a la guerra, al dase la teoría de que la sulevación foi socatrada por Santa Cruz.

Finalmente Blanco Encalada como xeneral y comándate en campaña, y con un exércitu de 3.194[33] homes, ente los cualos figuraba una columna peruana de exiliaos de 402[34] homes al mandu del xeneral peruanu Antonio Gutiérrez de la Fuente, zarpó'l 15 de setiembre en 16 tresportes y convoyados por siete buques de guerra de la escuadra chilena al mandu del capitán de navío Roberto Simpson.

La espedición pasó por Iquique el 22 de setiembre y el 24 del mesmu mes llegó a Arica, onde s'esperaba l'adhesión de los peruanos, sicasí, éstos amosáronse desinteresaos de la causa. Depués, el comandante dirixir a Islay y entamó nesi llugar el desembarcu y la marcha escontra la ciudá d'Arequipa onde nun foi perbién recibíu pol pueblu y foi arrodiáu pol exércitu de Santa Cruz que xubía a 5.000 homes aproximao.[35] Nesa situación, Santa Cruz entró en negociaciones con Blanco Encalada pa evitar el derramamiento de sangre, unviando a los xenerales Ramón Herrera y Anselmo Quiroz. Neses negociaciones, él cola fidalguía del caballeru antiguu, propúnxo-y a Santa Cruz un combate o duelu ente tropes escoyíes, d'igual y amenorgáu númberu per cada exércitu, pero nun foi aceptáu pol proteutor.[36]

Finalmente ante les falencias y les perdíes loxístiques sufiertes que-y torgaben enfrentar en bones condiciones al cimeru exércitu de la confederación, robló'l 17 de payares, en mutua concordanza con Santa Cruz y debíu al americanismu y amistá de dambos xefes, el Tratáu de Paucarpata nel que s'alcordaba la paz ente Chile y la Confederación y esixíase una serie de condiciones que los chilenos pidieron como garantía al so país y les fuercies en campaña. Darréu esti alcuerdu foi desconocíu pol gobiernu chilenu al nun tar Blanco Encalada capacitáu pa llegar a alcuerdos que nun fueren los establecíos pol so gobiernu.

Esta esperiencia de Blanco Encalada na guerra nun foi nada gratificante. En territoriu enemigu, les sos fuercies atopar en minoría numbérica y abrasaes por epidemia y deserciones, amás fueren mal informaos de la situación de Perú, una y bones la población polo xeneral nun favoreció a la espedición restauradora. Al tornar a Valparaíso coles sos fuercies, dimitió del mando ante un conseyu de guerra'l 31 d'avientu y foi depués sometíu a un xuiciu militar de la que saldría finalmente absueltu'l 20 d'agostu de 1838 al declarase na sentencia les razones pa nun ser culpáu, de les que pueden mentase les dificultaes que se producieron na espedición que nun taben al algame del so comandante, y que de nun obrar como lo fixo na fase final de la espedición, l'exércitu espedicionariu fuera sacrificáu infructuosamente.[37]

Ante'l fracasu de la espedición, foi unviada a mediaos de 1838 una segunda espedición al mandu del xeneral Manuel Bulnes quien, depués de delles aiciones, ganó'l 20 de xineru de 1839 a Santa Cruz na batalla de Yungay, llogrando la disolución de la confederación y l'hexemonía de Chile nel Pacíficu Sur.

Viaxes a Europa y los sos asignaciones en Chile editar

Depués del so infortuniu na guerra, alloñar del serviciu activu y en 1844 visitó los principales países d'Europa cola so familia, gracies a el llogru'l 21 de febreru d'un retiru temporal. Él teniendo yá 60 años tornó a Chile en 1846 papáu de tolos progresos de la moda, la edilidad y la cultura social d'esi continente.

El 25 de xunu de 1847 foi nomáu pol ministru Manuel Camilo Vial, mientres el creciente gobiernu de Manuel Bulnes, comandante xeneral de marina ya intendente del puertu de Valparaíso. Con esti últimu cargu impulsó nel puertu delles obres renovadores d'utilidá pública como hospitales, meyoramientu del pavimentu de les cais, contratos de gas y agua potable, y la primer piedra del ferrocarril de Santiago a Valparaíso.

En 1851 al españar una revolución lliberal en contra del gobiernu de Manuel Montt, el vicealmirante ya intendente de Valparaíso Blanco Encalada participó personalmente nel sofocamientu d'un motín nel puertu'l 28 d'ochobre d'esi añu. Vencida la revolución, foi nomáu ministru de Chile en Francia ante la corte de Napoleón III, el 27 de xineru de 1853, como premiu a los sos servicios pal Estáu. Con esto, visitaba por cuarta y última vegada Europa xunto a la so familia.

En Francia, tuvo bastante amestáu por parentescu y amistá colo más escoyío de la nobleza francesa y tamién cola familia imperial por una vieya y estrecha amistá que lo xunía cola familia de la emperatriz Eugenia de Montijo, al ser el padre de la emperatriz Cipriano Palafox y Portocarrero, un compañeru de Blanco Encalada n'España mientres la so mocedá. Mientres la so misión en Francia, el so fíu Florencio casóse cola princesa rusa Olga Basilevna Trubetzkoy y la so fía Teresa con Francisco Echeverría Guzmán, siendo los padrinos d'esta postrera pareya Napoleón III y la so muyer, Eugenia de Montijo.[38]

En 1854 foi comisionado xunto al contralmirante Roberto Simpson pa estudiar les propuestes y contratos pa la construcción d'un buque de guerra n'Europa. Esti buque que sería una corbeta empezar a construyir n'avientu d'esi añu n'Inglaterra, nos estelleros d'Enrique Pritcher, Northfleet, Condáu de Kent. Depués, en xunu de 1855 foi oficiáu a una misión especial en Roma, ante la Santa Sede p'afaer un concordatu sobre temes de llibertá relixosa pero nun se llegó a nengún alcuerdu.

El 26 de xunu de 1855, al respeutive de la corbeta que se taba construyendo n'Inglaterra, denominóse-y col llexendariu nome de Esmeralda, n'alcordanza del buque prindáu por Cochrane na rada del Callao, y dióse-y el lema de “Gloria y Victoria” que sirvió de santu y seña a la división d'abordaxe de l'aición mentada. El costo de la corbeta foi de 217.461 pesos de la dómina, y el 18 de setiembre foi llanzáu a l'agua siendo los sos padrinos Blanco Encalada y la señora Tránsitu Yrarrázabal de Guzmán. El buque zarpó al mandu de Simpson de Falmouth, aportando en Valparaíso el 7 de payares de 1856. Nesi añu Blanco Encalada, gracies a les sos habilidaes diplomátiques pa exercer les sos funciones n'Europa y la so rellación con altos personaxes de la dómina, ye condecoráu pola reina Sabela II d'España cola Gran Cruz de la Orde Carlos III.[39]

Cumplíu'l so ministeriu en Francia, volvió a Chile en xunu de 1858 y al siguiente añu adquirió la chacra de Apoquindo, en que la so casa permanecería llargues temporaes. Él y la so familia al volver de Francia traxeren a la sociedá chilena'l “esprit” del Segundu Imperiu Francés, espresáu nes sos actividaes sociales. Tamién al so regresu ocupó dellos puestos honoríficos nel país siendo'l más destacáu'l de senador en 1864, magar la so avanzada edá de 74 años. Depués tuvo qu'abandonar voluntariamente el cargu pola enfermedá que-y aflixir nesi momentu y que nun-y dexaba tomar parte n'alderiques.

Na guerra contra España editar

En 1865, por cuenta de la guerra contra España, ufiertó los sos servicios al país. Esti conflictu anició l'añu anterior, cuando la escuadra española al mandu del almirante Luis Hernández-Pinzón Álvarez apoderar de les islles Chincha de Perú dempués d'un incidente nuna facienda d'esi país, onde se vieron afeutaos residentes españoles. Estes islles yeren unu de los principales centros productores de guanu de Perú. En Chile, al igual que n'otros países de l'América Española, esti fechu foi consideráu como una agresión inxustificada per parte d'España, inclusive, tarrecióse qu'estos secesos fueren l'empiezu d'una aventura que pretendiera reconquistar les antigües colonies. El gobiernu chilenu tomó la decisión de negar tou tipu de suministru a la escuadra española y sofitar a Perú. Esto xeneró que'l comandante de la escuadra española'l vicealmirante José Manuel Pareja, qu'asocedió a Pinzón y al ministru español en Chile, esixera al gobiernu chilenu'l llevantamientu de les restricciones a la so escuadra y los debíos prestos al honor español, de nun aceptales, él procedería cola so escuadra a bloquiar y hostilizar les mariñes chilenes.

Estes esixencies y amenaces llevaríen al gobiernu de Chile a declarar la guerra a España'l 24 de setiembre, magar les desventaxes qu'había frente a les fuercies navales españoles yá que Chile al empezar la guerra solo cuntaba con dos buques de guerra que yeren la corbeta de héliz Esmeralda y el vapor armáu Maipú. El gobiernu chilenu tamién formalizó una alianza militar col Perú, faciendo qu'esti país xuniera les sos fuercies navales coles de Chile pa faer frente a los españoles. D'igual manera convidar a otros países del continente pa formar una alianza suramericana contra los españoles, respondiendo al llamáu Bolivia y Ecuador que-y declararon la guerra a España a empiezos de 1866. Magar estos dos últimos países nun participaron viviegamente nes operaciones militares, los sos puertos agora nun podríen ser usaos pa reabastecer la escuadra española.

Blanco Encalada qu'ufiertara los sos servicios al país, tamién dirixó nesos momentos con gran enerxía la Sociedá de la Unión Americana que refugaba l'agresión española. Él por cuenta de esti conflictu diría:

“Tengo setenta y cinco años, pero toi dispuestu a sacrificar los pocos díes de gracia que m'acutar el cielu, primero que ver avafada la estrella de Chile nesi mar que los sos heroicos fíos conquistaron.”[40]

El gobiernu chilenu ufiertára-y un puestu, anque non el que deseyaba yá que se-y dexó como conseyeru. Sicasí, Blanco Encalada ante la falta esixó un cargu efeutivu pa poder lluchar na guerra polo que al alcordase definitivamente una alianza col gobiernu peruanu del xeneral Mariano IgnacioPrado Ochoa y al roblase un tratáu'l 14 de xineru de 1866, dióse-y el 23 d'abril el mandu de la escuadra combinada chilenu-peruana,[41] pero nun pudo tomar el mandu d'esta fuercia darréu yá que el capitán de navío Juan Williams Rebolledo qu'exercía provisoriamente el mandu d'esta escuadra aliada dende antes del nomamientu de Blanco Encalada, atopar na ensenada de Huito esperando la llegada de los blindaos peruanos Huáscar y Independencia pa permediar les fuercies y enfrentar abiertamente nel mar a los españoles.

Cola retirada de la escuadra española al mandu del brigadier Casto Méndez Núñez (quien asocedió a Pareja debíu'l so suicidiu pola prinda de la Cuadonga y la mala situación española) depués del bombardéu de Valparaíso y el combate del Callao, Blanco Encalada pudo embarcase en Valparaíso na corbeta peruana Unión y zarpar escontra Chiloé onde s'axuntó cola fuercia naval binacional y tomó el mandu efeutivu d'éstes, volviendo con tola flota a Valparaíso pa reconcentrar les sos fuercies y esperar la llegada de los dos blindaos peruanos. Una vegada que llegaron esos blindaos esperábase empezar les operaciones ofensives contra los españoles, pero finalmente estes idees del gobiernu cesaron y darréu en 1871 llegar a un armisticiu con España.

La so última misión y fallecimientu editar

A finales de 1868 dictar pol congresu l'autorización pa la repatriación de los restos del llibertador Bernardo O'Higgins que s'atopaben soterraos en Lima. Blanco Encalada solicitó y llogró l'encargu de presidir la comisión de militares y funcionarios que diríen al Perú. Al llegar a aquel llugar, él tuvo un recibimientu bastante bonu per parte de les autoridaes peruanes que-y teníen abondo envalora por ser unu de los homes que lluchó mientres la independencia del so país y polos sos bonos antecedentes.

Les naves chilenes que participaron na repatriación que dirixó Blanco Encalada fueron les corbetes de guerra Esmeralda, Chacabuco y O'Higgins, siendo ésta última la nave insinia. Realizáu tolos honores del casu, les naves zarparon del puertu del Callao escoltaes por dos buques peruanos, el monitor Huáscar y la fragata de héliz Apurimac. A elles sumáronse-y naves franceses, ingleses y norteamericanes. Finalmente'l convói llegó a Valparaíso el 11 de xineru de 1869, escoltáu pola fragata peruana Independencia. Yá en Chile, Blanco Encalada pronunciaría'l discursu oficial nos funerales d'O'Higgins, el 13 de febreru.

Finalmente tres un llargu periodu de serviciu'l 5 de setiembre de 1876 en Santiago, finó'l vicealmirante Manuel Blanco Encalada a los sos 86 años, llogrando a lo llargo de la so vida ser marín, militar, políticu, diplomáticu, primer presidente de la república y xefe de la primer escuadra nacional.

Reconocimiento editar

Monumentos editar

 
Monumentu a Blanco Encalada en Valparaíso.

En Valparaíso, como un homenaxe a esti prócer, inaugurar n'ochobre de 1917 un monumentu, que ye obra del famosu escultor español Antonio Coll y Pi.

Unidaes navales editar

 
Almirante Blanco Encalada (FFG-15)

L'Armada de Chile tamién honró a esti marín nomando al traviés de los años delles unidaes navales col so nome pa recorda-y. El primeru de los buques recibió'l so nome tan solo 10 díes dempués de la so muerte, camudando'l nome de la fragata blindáu de Valparaíso pol de Blanco Encalada. Esti buque participaría depués na Guerra del Pacíficu y taría presente na victoria en Angamos el 8 d'ochobre de 1879, na que se prindó al monitor peruanu Huáscar, y darréu participaría na guerra civil en 1891, onde sería fundíu'l 23 d'abril nel combate de Caldera. Este sería'l primer buque de guerra nel mundu en ser fundíu por un torpedu autopropulsado.[42]

La segunda nave que tuvo'l so nome foi un cruceru protexíu que foi ordenada la so construcción en 1892, pa reemplazar a la fragata blindada antes mentada. Sirvió como buque d'instrucción, buque estación en Magallanes y como Escuela d'Artillería. Foi dada de baxa en 1940. El terceru foi un destructor estauxunidense de la Clase Fletcher apurríu a l'armada chilena en 1962, y que foi dau de baxa'l 8 de xunu de 1982. El cuartu buque que llevó na armada'l nome de Blanco Encalada foi un destructor portahelicóptero mercáu a Inglaterra el 7 de setiembre de 1987. Con más de 450 persones de dotación foi'l buque insinia de la escuadra hasta'l 12 d'avientu de 2003, añu en que foi retiráu del serviciu.

Anguaño'l buque que lleva'l nome del almirante ye una fragata de la Clase Karel Doorman mercada a los Países Baxos y tresferíu a l'Armada de Chile na base naval de Dean Helder el 16 d'avientu de 2005, como la fragata Almirante Blanco Encalada (FFG-15), siendo esti buque parte del proyeutu de modernización Ponte II que visualizaba'l llogru de 8 fragates pa l'armada.

Odónimos editar

Como una forma d'honrar la memoría del Almirante Blanco Encalada, en delles ciudaes de Chile - Santiago, Talcahuano, Quilpué, San Antonio, Quillota- recuérdase-y col nome de cais y aveníes.

Otros editar

Historial eleutoral editar

Candidatu !Pactu !Votos % Resultáu
Manuel Blanco Encalada Indep. Pro-Bando Pipiolu 22 57.89% Presidente Interín
José Miguel Infante Bandu Federalista 15 39.47%
Casiano Arce Vásquez Indep. 1 2.63%

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6wd8cz5. Apaez como: Manuel Blanco Encalada. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Francisco Valdés Vergara, "Historia de Chile", páx. 58
  3. Comisión pa Escribir la Historia Marítima de Perú, "Historia marítima de Perú, Volume 7", páxina. 434
  4. Luis Uribe Orrego, "Los Oríxenes de La nuesa Marina Militar: La historia de la marina ente los años 1823 y 1850", páx. 132
  5. Darío Ovalle Castillo, "L'almirante Don Manuel Blanco Encalada: la so correspondencia y datos históricos, biográficos y xenealóxicos de los sos contemporénos, importantes personaxes d'Europa y America", páx. 268
  6. Biografía de Chile. «Biografía:Manuel Blanco Encalada». Consultáu'l 15 de marzu de 2011.
  7. Icarito. «Manuel Blanco Encalada». Consultáu'l 15 de marzu de 2011.
  8. José Bernardo Suárez, "Biografíes d'homes notables de Chile", páxs. 57-58
  9. Pedro Pablo Figueroa, "Álbum militar de Chile, 1810-1879, Volume 1", páx. 58
  10. Imprenta Universitaria (1917), "Revista chilena d'historia y xeografía, Volumes 23-24", páx. 386
  11. Manuel Blanco Encalada, “Contestación del Vice-Almirante Blanco Encalada a la Vindicación Apolojética del Capitan Wooster”, páx. 2
  12. Diego Barros Arana, “Historia xeneral de Chile: Parte sesta (continuacíon)”, Tomu IX, páx. 292
  13. Benjamín Vicuña Mackenna, “L'almirante don Manuel Blanco Encalada”, páx. 27
  14. Juan Agustín Rodríguez, Op. cit. p 180
  15. Carlos López Urrutia, "Historia de la Marina de Chile", páxs. 59 y 60
  16. Diego Barros Arana, “Historia xeneral de Chile: Parte octava: Afianzamientu de la independencia”, Tomu XI, páx. 461
  17. Añales del Institutu de Chile (2003):Extertores navales realistes, páxs. 141 y 142
  18. Xenealoxía Chilena en Rede, María del Carmen Gana López
  19. Diego Barros Arana, "Historia xeneral de Chile: Parte octava (continuacíon)", páxs. 213 y 214
  20. Benjamín Vicuña Mackenna, “L'almirante don Manuel Blanco Encalada”, páxs. 40 y 41
  21. Encina, Francisco Antonio (1949), "Historia de Chile dende la Prehistoria hasta 1891", Santiago, Chile.
  22. Gonzalo Bulnes, "Historia de la Espedición Llibertadora de Perú: 1817-1822", páx. 335.
  23. Manuel Antonio López. Alcordances historicos de la guerra de la independencia, páx. 207
  24. Rufino Blanco-Fombona, Biblioteca Ayacucho - Volume 42, páx. 391
  25. Toro Dávila, 1977: 180
  26. Francisco Encina (1983). Historia de Chile. Tomu XVII. Santiago de Chile: Ercilla, páxs. 89-92.
  27. Historia Militar de Chile. Tomu I. De les guerres de la Conquista a la Campaña de Chiloé, páx. 244
  28. Barros Arana, Diego (1856). «Documentu Xustificativu Nᵘ14», Les campañes de Chiloé (1820-1826). Santiago de Chile: Memoria histórica presentada a la Universidá de Chile na sesión solemne de 7 d'avientu de 1856.
  29. Salazar, Gabriel (2005). Construcción d'Estáu en Chile (1800-1837). Santiago: Suramericana. ISBN 9562622517.
  30. «Historia de Chile: Segundu periodu: La creación d'una nación (1810-1883). La Organización de la República». Biografía de Chile. Consultáu'l 4 d'abril de 2012.
  31. Mariano Felipe Paz Soldán, Historia de Perú Independiente (1835-1839), Buenos Aires, 1868, tomu IV.
  32. Carlos Chubretovich Alvarez, "El dominiu del mar na guerra contra la Confederación Perú-Boliviana. Estudiu critico de les operaciones navales mientres el so desenvolvimientu", páxs. 165 y 166
  33. Ramón Sotomayor Valdés, "Campaña del Exércitu Chilenu", páx. 62
  34. Robert L. Scheina ... páx. 135
  35. Robert L. Scheina "Latin America's Wars: The age of the caudiellu, 1791-1899 - The Peru Bolivian Confederation" páx. 135
  36. Nicolás Velasco del Campo y Federico Marull Bermúdez, "Chilehistoria: Los decenios", páx. 8
  37. Ramón Sotomayor Valdés, "Historia de Chile sol gobiernu del Xeneral Don Joaquín Prieto", Tomu III, páx. 200 y 201
  38. Luis Palma Zúñiga, "Manuel Blanco Encalada: almirante de Chile", páx. 123
  39. Imprenta Universitaria (1920), "Revista Chilena d'historia y xeografía, Volume 34", páx. 126
  40. Benjamín Vicuña Mackenna, “L'almirante don Manuel Blanco Encalada”, páx. 47
  41. Alberto Wagner de Reyna, “Les rellaciones diplomátiques ente'l Perú y Chile mientres el conflictu con España, 1864-1867”, páx. 290
  42. Páxina web de l'Armada de Chile sobre la fragata blindada Blanco Encalada [1]
  43. http://www.granlogia.cl/noticies/466-loxa-“manuel-blancu-encalada”-nᵘ4-va celebrar-el so-aniversariu.html
  44. Cuerpos_Lejislativos_de_la_Rep%C3%BAblica_de_Chile/1826/Sesi%C3%B3n_del Congresu Nacional,_en_8_de_xunetu_de_1826 Sesión del Congresu Nacional, en 8 de xunetu de 1826. Sesiones de los Cuerpos Lejislativos de la República de Chile de Valentín Letelier.

Notes editar

  1. Manuel Lorenzo Blanco Cicerón, padre de Blanco Encalada, exerciera enantes la so maxistratura nel Altu y So Perú, y en Chile. Nesti últimu llugar facer como fiscal de la Real Audiencia en 1777, y amás ye onde conoció y casóse cola dama chilena Mercedes que pertenecía a una prominente familia de la zona.
  2. El Carmen yera mandáu por un teniente y Blanco Encalada yera'l so segundu, tando a cargu tamién d'un morteru con que defendía la puerta qu'en Cádiz se llama "Sevilla", cerca del Arsenal de la Carraca. Esi morteru foi'l primera arma que'l mozu marín tuvo na caña de l'artillería.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Juan José Tortel
Comandante Interín
Comandante Xeneral de Marina
26 de xunu - 17 de setiembre de 1818
Socesor:
Juan José Tortel
Predecesor:
Ramón Freire
Direutor Supremu
Presidente Interín de la República de Chile
9 de xunetu - 9 de setiembre de 1826
Socesor:
Agustín de Eyzaguirre
Presidente Interín
Predecesor:
José Santiago Aldunate
Comandante Xeneral de Marina
25 de xunu de 1847 - 27 de payares de 1853
Socesor:
Roberto Simpson