Manuel Ceferino Oribe y Viana (26 d'agostu de 1792Montevidéu – 12 de payares de 1857Montevidéu) foi un militar y políticu uruguayu, presidente constitucional d'Uruguái ente 1835 y 1838 y fundador del Partíu Nacional.

Manuel Oribe
Presidente d'Uruguái

16 febreru 1843 - 8 ochobre 1851
Fructuoso Rivera - Joaquín Suárez
Presidente d'Uruguái

1r marzu 1835 - 24 ochobre 1838
Carlos Anaya - Gabriel Antonio Pereira
Vida
Nacimientu Montevidéu26 d'agostu de 1792
Nacionalidá Bandera de Uruguái Uruguái
Muerte Montevidéu12 de payares de 1857[1] (65 años)
Sepultura Montevidéu
Familia
Casáu con Agustina Contucci y Oribe
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu militarpolíticu
Serviciu militar
Graduación xeneral
soldáu
Lluchó en guerras civiles argentinas (es) Traducir
Creencies
Partíu políticu Partido Nacional (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Manuel Oribe yera fíu del capitán Francisco Oribe y de María Francisca Viana, descendiente del primer gobernador de Montevideo, José Joaquín de Viana, y hermanu de María Josefa Francisca Oribe y Viana y Ignacio Oribe. Casóse cola so sobrina Agustina Contucci y Oribe, con quien tuvo cuatro fíos. Al empiezu de la revolución independentista nel Ríu de la Plata se enroló nes files patriotes como voluntariu.

El so bautismu de fueu tuvo llugar na batalla de Cerrito, el 31 d'avientu de 1812, nel intre del segundu sitiu de Montevideo (1812-1814), fechu d'armes que concluyó nuna victoria de los patriotes. Participó depués al llau de José Artigas de la resistencia de los orientales contra la invasión Lusu-Brasilana del añu 1816.

A fines del añu 1817, cayíu yá Montevideo en poder de los lusu brasilanos, Oribe, engañáu poles promeses del Direutor Juan Martín de Pueyrredón al que namái-y movía l'enfotu de resta-y elementos a Artigas, abandonó la llucha y pasó a Buenos Aires xunto col so hermanu Ignacio y el coronel Rufino Bauzá, llevándose consigo'l Batallón de Llibertos y un batallón d'artillería.

Enemistá ente Rivera y Oribe editar

L'historiador Francisco Bauzá, fíu de Rufino Bauzá, na so obra "Historia de la dominación española en el Uruguay" (1880-1882), argumenta qu'ante la insistencia casi obsesiva de Artigas en nomar al so favoritu, Fructuoso Rivera, como comandante militar al sur del ríu Negru pa faer frente a la invasión, Rufino Bauzá y Manuel Oribe manifestaríense en contra, situación que xeneró un violentu intercambiu de pallabres con un Artigas al que yá la situación militar díbase-y de les manes.

La enemistá personal ente Rivera y Oribe, que al paecer data de tales acontecimientos, decidió al mozu oficial a abandonar al so xefe. Carlos Federico Lecor, comandante del exércitu ocupante, nun opunxo torga dalguna al pasaxe de los oficiales orientales a Buenos Aires, por más que nun pudo atraelos a la so causa. Rivera y la so xente quedaron al serviciu del invasor lusitanu.

Primer periodu en Buenos Aires editar

En Buenos Aires, según sábese pola compulsa de la papelería de la dómina, dende 1819, Oribe, xunto a Santiago Vázquez y otros orientales residentes ellí, opuestos por igual a la ocupación portuguesa y brasilana como a Artigas, integraría una sociedá secreta de calter masónicu, llamada Sociedá de los Caballeros Orientales, que esperó siquier hasta'l Congresu Cisplatino de 1821 pa entamar la torna a la, de magar, llamada Provincia Cisplatina y empezar los sos trabayos pa revertir la situación.

Mentanto, tres la derrota definitiva de Artigas (ya inclusive antes d'ella) otru sector de la clase dirixente oriental xuntárase a los ocupantes, aceptando y collaborando nos fechos estrechamente colos portugueses. Esti sector va ser l'únicu que tea representáu nel Congresu Cisplatino de 1821.

La ocupación de la Banda Oriental y el so tresformamientu en "Provincia Cisplatina" per parte de les tropes portugués y brasilanu traxera de resultes adicional quebrar de los sectores dirixentes, que dende entós s'alliniaron en dos grupos separaos pola aceptación o non d'aquella presencia militar:

Los exiliaos en Buenos Aires, onde Oribe revistaba, fuertemente influyíu pol unitarismu (anque depués Oribe destacóse como un xeneral del federalismu), y partidariu de la reincorporación a les Provincies Xuníes del Ríu de la Plata en cuanto fuera posible.

Esta división ye l'antecedente más remotu del surdimientu de les divises tradicionales del Uruguái, depués tresformaes (cuando tuvieron un programa escritu) en modernos partíos políticos: respeutivamente el Partíu Blanco y el Partíu Coloráu.

Regresu a Montevideo editar

En 1821 Oribe volvió a Montevideo y el día en que se produció la llucha ente los portugueses, realistes fieles y los partidarios del Imperiu de Brasil que venía de proclamar a Pedro I como emperador, tomó partíu polos portugueses, mientres los sos compañeros mover nel sentíu d'arreyar a delles de les Provincies Xuníes del Ríu de la Plata nel sostenimientu de la so causa.

Oribe recibió'l cargu de sarxentu mayor nes fuercies del xeneral Álvaro da Costa, que siguía dueñu de Montevideo, ente que Carlos Federico Lecor, vueltu al llau brasilanu, caltuvo'l control de la campaña dende'l so cuartel en Canelones, pa lo cual cuntó col invalorable sostén que-y daba'l tener del so llau al ex comandante artiguista Fructuoso Rivera, cooptado pol grupu pro portugués (y agora unánimemente pro brasilanu) en marzu de 1820.

Da Costa, ensin medios p'aguantar por enforma tiempu, y por dicir la verdá, a la espera d'una definición na guerra ente Portugal y Brasil pola independencia d'esti últimu país, embarcó para Lisboa coles sos tropes en febreru de 1824, abandonando dafechu a la so suerte al grupu de los Caballeros Orientales que s'enferronara a les sos armes como posibilidá pa trunfar. Oribe y el so círculu, sabedores de lo que-yos esperaba si cayíen en manes de Lecor, abandonaron Montevideo, tornando a Buenos Aires pa un segundu exiliu. L'últimu día de febreru de 1824, Lecor y Rivera entraron en Montevideo ensin disparar un tiru, y encamentaron al Cabildru a xurar fidelidá al emperador Pedro I de Brasil.

Segundu exiliu en Buenos Aires editar

Nuevamente'l grupu esvalixáu hubo d'axuntase en Buenos Aires, más esautamente nun saladero del entós partíu (güei barriu) porteño de Barraques, del que yera alministrador l'oriental Pedro Trápani. Ellí, y tres les fuertes midíes represives de los brasilanos contra los partidarios del movimientu de 1822 y 1823, que llegaron inclusive a les confiscaciones de ganaos y bienes de estancieros de Buenos Aires como Bernardino Rivadavia y Juan Manuel de Rosas, suplió l'alarma nestos sectores, que vieron cómo los reses de los campos orientales yeren afalaes pa los saladeros de Rio Grande do Sul, qu'en poco tiempu empezaron a desbancar a los sos similares de Buenos Aires nel mercáu llocal.

Los exiliaos orientales recibieron la visita y el sofitu monetariu de Juan Manuel de Rosas, poderosu estanciero y saladerista, que se convirtió n'unu de los principales financiadores de la espedición que la historia conocería como Cruzada Llibertadora. Ye posible que d'estos fechos date l'empiezu del venceyu, bien estrechu dempués, ente Manuel Oribe y Juan Manuel de Rosas, consideráu por San Martín el gran defensor del americanismu, d'ende que-y regalara'l so espada d'honor. La conseña pola que convocaben a los patriotes yera clara; recuperar, según l'ideariu artiguista, la Banda Oriental pa les Provincies Xuníes del Ríu de La Plata, d'ende que los panfletos revolucionarios reclamaben a los patriotes col lema Arxentinos Orientales, con cuenta de que se sumaren a la heroica Cruzada.

Los Trenta y tres Orientales editar

El 19 d'abril de 1825 producióse l'ingresu a la llamada Provincia Cisplatina per parte d'un pequeñu grupu comandado por Juan Antonio Lavalleja y Manuel Oribe, al que se conocería como los Trenta y tres Orientales. Poco más tarde, Oribe va llegar frente a Montevideo con fuercies al so mandu y va poner sitiu a la ciudá a la cual va lliberar desallugando a les tropes brasilanes. Foi promovíu a teniente coronel el 19 de setiembre de 1825 y atopóse na batalla de Sarandí el 12 d'ochobre polo que foi xubíu a coronel tres la victoria oriental. Meses más tarde, el 9 de febreru de 1826, Oribe llogró una completa victoria sobre la fuerte columna brasilana nel llamáu combate del Cuetu.
Tamién tuvo presente'l 20 de febreru de 1827 na victoria de les armes arxentín-orientales sobre les imperiales brasilanes n'Ituzaingó.

Magar tolos esfuercios y los trunfos bélicos, la misión orixinal foi desvirtuada, una y bones la Convención Preliminar de Paz declaró la creación d'un Estáu llibre ya independiente, quedando asina dixebrada la Provincia Oriental de les Provincies Xuníes, pasándose a llamar dende entós Estáu Oriental del Uruguái.[2]

A pesar de tar fuertemente identificáu col grupu qu'arrodiaba a Juan Antonio Lavalleja, el 14 d'agostu de 1832, mientres la primer alministración de Fructuoso Rivera foi designáu coronel mayor, y el 9 d'ochobre de 1833 foi nomáu Ministru de Guerra y Marina. Va Ser xubíu a brigadier xeneral el 24 de febreru de 1835. El mesmu Rivera patrocinó la candidatura de Oribe p'asocedelo nel mandu presidencial, siendo escoyíu'l 1 de marzu de 1835 como segundu presidente constitucional.

Primer presidencia de Oribe editar

El primer gobiernu de Rivera, ente 1830 y 1834, trescurriera na so casi totalidá so la vixencia del réxime de fronteres abiertes impuestu pola Convención Preliminar de Paz. La so alministración, de fechu ausentista, yá que pasó la mayor parte del tiempu en Durazno, ciudá que fundara en 1821, foi llevada alantre per un círculu exclusivista de políticos venceyaos al antiguu partíu pro portugués y pro brasilanu: Los cinco hermanos (Lucas José Obes y los sos cuatro cuñaos), lo que provocó dos movimientos insurreccionales de Juan Antonio Lavalleja en 1832 y 1834, dambos fácilmente derrotaos. Manuel Oribe nun tomó parte en tales movimientos.

La historiografía nacionalista criticó a Rivera y la so primer presidencia como exemplos d'ineficacia alministrativa, oldeándola cola solvencia de Oribe dende 1835. En realidá, tratábase non yá de dos personaxes notoriamente distintes no individual y nos estilos de mandu, sinón de dos situaciones distintes del país. En 1835, vencíu'l plazu mentáu antes pol cual la Convención Preliminar de Paz prevía l'ingresu de fuercies arxentines o brasilanes al país en casu de topar estos gobiernos dalgún peligru na situación política del Uruguái, yera momentu d'echar a andar l'estáu y poner en plena vixencia la Constitución de 1830, hasta entós casi non aplicada.

Esto ye lo qu'esplica'l conteníu de la primer presidencia de Oribe, na cual dende un principiu non quixo dexase nengún asuntu alministrativu por resolver. Dende la ellaboración del Gran Llibru de Deldes de 1835 (primer esbozu de la contabilidá del estáu uruguayu), pasando pola creación d'un sistema de xubilaciones y pensiones nesi mesmu añu, a la fundación de la Universidá de la República en 1838, el gobiernu de Oribe apaez como'l primeru qu'echa andar el proyeutu d'autoxestión de les clases dirixentes del Uruguái, ensin recostarse en nengún poder fora de fronteres.

Gabinete de gobiernu editar

Ministeriu Nome Periodu
Gobierno y Rellaciones Esteriores Francisco Llambí 1835 - 1837
Juan Benito Blanco 1837 - 1838
Carlos Jerónimo Villademoros 1838
Facienda Juan María Pérez 1835 - 1838
Francisco Joaquín Muñoz 1838
Guerra y Marina Pedro Valerio Llingües 1835 - 1838

Rivera gana a Oribe editar

En xunetu de 1836 Rivera, agraviáu poles resultancias a qu'aportó una comisión nomada pa esaminar les cuentes del so periodu de gobiernu y tamién destituyíu del cargu de comandante de la campaña, recurrió a les armes, siendo derrotáu'l 19 de setiembre d'esi añu en campos de Carpintería, nel departamentu de Durazno, abellugándose pocu dempués nel Brasil, onde se venceyó a la revolución de los farrapos de la República Riograndense, a la que se xuntaren dalgunos de los sos ex-collacios d'armes del exércitu portugués, como Bento Gonçalves da Silva.

Volvió intentalo Rivera al añu siguiente reforzáu con tropes riograndenses, y consiguió ganar a Oribe el 22 d'ochobre de 1837, en Yucutujá, nel departamentu de Artigas. Poco dempués, Rivera ye ganáu na aición del , pero la victoria brasilanu-riverista de Palmar, el 15 de xunu de 1838, dexó la República en manes de Rivera.

Per otru llau, el bloquio impuestu por una flota francesa a Buenos Aires, gobernada pol so aliáu nesti conflictu, el caudiellu gobernador de la provincia de Buenos Aires, Juan Manuel de Rosas, dexó incomunicáu al presidente Oribe. Primíu dende'l río y sitiáu na capital, Oribe presentó, dexando sentada la so protesta y llexitimidá del cargu que-y obligaben a abandonar, el so arrenunciu'l 24 d'ochobre de 1838.

Tercer exiliu en Buenos Aires editar

 
Manuel Oribe

Pasó a Buenos Aires, onde Rosas recibir como presidente llegal del Uruguái, y utilizó la so esperiencia militar incorporándolo al exércitu que comandaba, daquella en llucha contra'l Partíu Unitariu. Oribe combatió a la Coalición del Norte, formada poles provincies de Tucumán, Salta, La Rioxa, Catamarca y Jujuy en 1840 y 1841.

Batalló contra'l xeneral Juan Lavalle, venciéndolo na batalla de Quebracho Ferráu el 28 de payares de 1840, y otra vegada na batalla de Famaillá, el 17 de setiembre de 1841. Tomó prisioneru al gobernador de Tucumán, Marco Ablanéu, al que fizo degollar y exhibir la so cabeza nuna pica na plaza pública de Tucumán. Dende equí d'equí p'arriba, la oposición unitaria y los sos aliaos coloriaos del Uruguái aportunaron cada vez más na imaxe del Oribe degollador y asesín, al igual que la de Rosas. La lliteratura d'opositores políticos a esti postreru como les Tables de Sangre escrites pol cordobés José Rivera Indarte cargaron les tintes sobre esta tema, creando la imaxe de la exclusividad de la violencia polos federales y los blancos. En realidá, el monopoliu de la violencia nun pertenecía a nengún bandu, como puede esprendese, por casu, de la correspondencia de Lavalle.

En venciendo al gobernador de la provincia de Santa Fe, Juan Pablo López, pasó a Entre Ríos. Ellí, al mandu de un poderosu exércitu, el 6 d'avientu de 1842 ganó en batalla de Regueru Grande al exércitu de Rivera que, en guerra contra Juan Manuel de Rosas dende marzu de 1839, invadiera la provincia d'Entre Ríos.

Rivera en derrota repasó l'Uruguái frente a Salto, retornando apresuradamente a Montevideo onde namái pudo apurrir el mandu nel presidente del Senáu, Joaquín Suárez, y salir nuevamente a campaña pa recomponer el so exércitu desfechu.

Sitiu a Montevideo editar

 
Bandera del Estáu Oriental del Uruguái usada poles fuercies del Partíu Blanco hasta 1851.

Mientres Oribe avanzaba sobre Montevideo, el 12 d'avientu'l gobiernu informa sobre la derrota del exércitu aliáu d'operaciones n'Entre Ríos al mandu del presidente y rápido crean l'Exércitu de reserves pa protexer Montevideo, comandado pol militar unitariu arxentín José María Paz y l'oriental Melchor Pacheco y Obes. A él sumáronse dellos grupos de les coleutividaes francesa, española ya italiana que formaron "lexones" que numbéricamente superaron en xunto a los mesmos efeutivos orientales colos que cuntaben los coloraos. Ente estes lexones figuraba'l mercenariu José Garibaldi. Amás l'exércitu taba formáu por esclavos (de 10 años d'edá d'equí p'arriba) incorporaos por lleva forzosa, a pesar que dende 1814 establecíase abolida la esclavitú en tol territoriu y que dende la xura de la Constitución (18 de xunetu de 1830) taba prohibíu la so introducción nel mesmu. Pa nun xenerar otru conflictu,el gobiernu decide indemnizar a los propietarios de los esclavos,magar lo cual los esclavos fueron despintaos o vendíos a los saladeros de Rio Grande do Sul que pagaben más que'l gobiernu.

El 16 de febreru de 1843 Oribe punxo sitiu a la ciudá de Montevideo. Sería este'l terceru de los sitios en qu'él participara, y el más llargu de toos, yá que duraría ocho años y mediu, hasta'l 8 d'ochobre de 1851.

Darréu, entamó nuevamente'l so gobiernu, como si nada asocediera dende'l 24 d'ochobre de 1838. Designó ministros, hubo un parllamentu y dictóse una ingente cantidá de disposiciones llegales. Asina dio empiezu'l Gobiernu del Cerrito, denomináu d'esta forma por tar instaláu'l cuartel xeneral de Oribe nel Cerrito de la Victoria, onde 30 años antes empecipiara la so carrera de les armes y estableciendo la capital provisional d'Uruguái na ad hoc creada ciudá de Restauración (anguaño'l barriu montevideano de Villa Unión).

Foi nesta población que per primer vegada rindióse oficialmente homenaxe a José Gervasio Artigas, al se-y dau'l nome del prócer federal a la principal avenida de Restauración. Dichu nome foi-y dau en vida del prócer (1849) y ente los primeros actos de l'alministración del riverista triunfante en 1852, con ayuda brasilana, Joaquín Suárez figura'l d'esaniciar tal denominación.

El Gobiernu del Cerrito controló la totalidá del país hasta 1851, quitando Montevideo y Colonia del Sacramento. Tuvo'l so puertu d'ultramar alternativu na rada del Bucio, al este de Montevideo, y aplicó la Constitución de 1830 como base del so orde xurídicu. Delles figures destacaes d'aquella alministración fueron Bernardo Prudencio Berro, Cándido Juanicó, Juan Francisco Giró, Atanasio Cruz Aguirre, Carlos Villademoros y otros patricios, dalgunos d'importante actuación política posterior.

Otra gran tema foi la propuesta de la reunificación de la Patria que realizó Rosas en 1845, cola reincorporación del Uruguái a les Provincies Xuníes del Ríu de la Plata, anulando les imposiciones de la Convención Preliminar de Paz, dictada pola conveniencia del Imperiu Británicu nel Ríu de la Plata, en 1828. Manuel Oribe nun quixo decidir o nun tuvo l'altor políticu pa decidir sobre esti actu trascendente y unvió la tema a tratamientu d'una comisión parllamentaria que se perdió en requilencies qu'a nada llegaron.

Sía como fora, escontra 1850 la causa de Oribe y Rosas paecía destinada a trunfar. La revolución de 1848 en Francia, que baltara a la monarquía de Luis Felipe, dexara albentestate al Gobiernu de la Defensa, sosteníu por aquella. El gobiernu de Montevideo nun aceptó la ufierta del príncipe presidente Lluis Napoleón Bonaparte d'unviar pa socorrer a la plaza sitiada a los presos políticos de la represión de les Xornaes de xunu, diciendo per boca de Manuel Herrera y Obes: "¿Qué sería de nós si vienen los comunistes?".

En 1850, l'unviáu de Luis Napoleón, l'almirante Lepredour, robló una convención de paz con Felipe Arana, canciller de Rosas. Un añu antes habíalo fechu Southern, unviáu del Imperiu Británicu. El gobiernu de la Defensa, coles hores contaes, entainar a arreyar la so última carta: l'Imperiu de Brasil y el caudiellu entrerriano Justo José de Urquiza.

Brasil vía con iñerizu'l trunfu de Rosas y Oribe nel Ríu de la Plata, y yá dende 1848 esti postreru hubo de repeler duramente delles incursiones brasilanes na frontera norte, dedicaes a la cincha de ganáu escontra Rio Grande do Sul. Sicasí'l caudiellu entrerriano Urquiza, buscando una salida más axilosa y direuta pa los sos ganaos escontra los sos compradores del esterior, ensin pasar pola aduana de Buenos Aires, que Rosas controlaba y que les sos rentes non socializó nunca mientres les sos casi 20 años de gobiernu, foi tentáu por Manuel Herrera y Obes quien-y ufiertó'l puertu de Montevideo pa tales efeutos.

Urdida la trama, los acontecimientos bastiáronse dempués d'agostu de 1851, cuando Urquiza declarar en rebelión contra Rosas. Poco dempués enfusaba en territoriu oriental, colando escontra'l Cerrito pa quitar de metanes a Manuel Oribe, el so antiguu collaciu d'armes. Este ordenó a los sos comandantes que detuvieren al entrerriano, pero los sos órdenes fueron extrañamente desobedecidas. Casi nun riguilete, Urquiza se apersonó delantre de Montevideo, encamentando a Oribe a rindise, lo qu'ésti fixo, abandonáu de toos.

Últimos años editar

Manuel Oribe retiróse, tando yá nos tramos finales de la so esistencia. Foi un devotu de la Virxe de los Trenta y tres, a la que regaló una corona d'oru.

El 12 de payares de 1857 finó nel Pasu del Molín, casi a la fin de la güei llamada cai Uruguayana de Montevideo.

Mientres el so veloriu, la Bandera de los Trenta y tres Orientales, pola que combatiera, foi sostenida por quien fuera l'abanderáu de la espedición ya incondicional partidariu so, Juan Spikerman. Decretáronse-y honores oficiales y recibió sepultura nel campusantu del Pasu del Molín, siendo darréu treslladáu a la Ilesia de San Agustín, fundada por él en recordatoriu de la so esposa Agustina Contucci y Oribe, nel barriu de La Unión (nome que tres 1852 dar a la villa de la Restauración, allegante al so campamentu militar del Cerrito).

Familia editar

Manuel Oribe casárase cola so sobrina, Agustina Contucci y Oribe, el 8 de febreru de 1829, habiendo 4 fíos del so matrimoniu. Años tras, en 1816, l'actriz oriental Trinidá Guevara tuviera con él una fía, Carolina, que foi apadrinada por Gabriel Antonio Pereira.

Llugar na historia oficial editar

Manuel Oribe foi unu de los homes públicos d'Uruguái de más tardida reivindicación, sobremanera pola lleenda de crueldá acuñada mientres la Guerra Grande. Entá en 1919, el destacáu líder y estadista coloráu José Batlle y Ordóñez escribía que ser coloriáu ye odiar la tradición de Rosas y Oribe, y la so prensa aludía siempres al Partíu Nacional como'l partíu oribista. Nel centenariu de la so muerte (1957) los miembros coloriaos del Conseyu Nacional de Gobiernu negar a ponese de pies pa homenaxalo.

Tamién dende files propies hubo actitúes comparables: el diariu conservador del Partíu Nacional La Plata pasó per alto la conmemoración d'aquel aniversariu, ensin mentalo siquier. Xustificábase porque'l so fundador yera d'orixe coloráu y firmemente reaccionariu, Juan Andrés Ramírez. El gran reivindicador de la figura del héroe oriental foi Luis Alberto d'Herrera, quien al traviés de los sos trabayos históricos, dexó sentada la figura de Oribe en sitial d'honor.

Poco se fala na historia oficial d'un actu de Oribe que marcó l'Uruguái per siempres. Mientres el so mandatu, Juan Manuel de Rosas escribió-y una carta al presidente oriental, —al traviés d'un home del so enteru enfotu —na cual suxuría-y reincorporar a la Banda Oriental, yá entós daquella Estáu Oriental del Uruguái, a la Confederación Arxentina. El presidente oriental refugó la propuesta por motivos desconocíos, anque nun ye escabarriáu creer que'l presidente intentaba cola so negativa evitar una nueva guerra col Imperiu de Brasil.[2]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Manuel-Ceferino-Oribe. Apaez como: Manuel Ceferino Oribe. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. 2,0 2,1 [1]

Enllaces esternos editar

Bibliografía editar


Predecesor:
'
Presidente del llamáu
Gobiernu del Cerrito
 

1843-1851
Socesor:
'
Predecesor:
Carlos Anaya
Presidente Constitucional d'Uruguái
 

1835-1838
Socesor:
Gabriel Antonio Pereira