María Andrea Casamayor

María Andrea Casamayor y de la Coma (30 de payares de 1720Zaragoza – 23 d'ochobre de 1780Zaragoza) foi una matemática y escritora española que destacó nel manexu de los númberos y na aritmética, árees que naquella dómina yeren habituales d'homes y non de muyeres. Los sos llibros impresos en 1738, fueron dedicaos a la Escuela Pía nel so colexu de Santu Tomás de Zaragoza. Ye la única científica española del sieglu XVIII de la cual caltenemos los sos llibros.

María Andrea Casamayor
Vida
Nacimientu Zaragoza[1]30 de payares de 1720
Nacionalidá España
Muerte Zaragoza[1]23 d'ochobre de 1780 (59 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu matemática, escritoramaestra
Seudónimu/os Casandro Mamés de La Marca y Araioa[2]
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía y obra editar

Pocos datos conocen sobre la so vida. Nació en Zaragoza a principiu del sieglu XVIII, desconocer con exactitú l'añu y el llugar. La so nacencia nun s'atopa nos Archivos del Pilar. Sí figura'l matrimoniu de los sos padres, Juan Casamayor Mancebo y Juana de la Coma Alexandre, el 13 d'abril de 1705.

Foi discípula de los Padres Escolapios, morriendo na mesma ciudá en 1780. Nel momentu del so fallecimientu vivía na cai de La Coma (anguaño Damián Forment), próxima a la plaza del Pilar; ta soterrada na Parroquia del Pilar, según consta nos Archivos el 24 d'ochobre de 1780

Destacó pol so arteru manexu de númberos y les sos conocencies aritmétiques. Los sos estudios fueron importantes pa les matemátiques aplicaes. Tuvo al nivel de científicos como Marie Curie y Ada Byron (primer programadora).

Escribió dos obres publicaes sol seudónimu masculín de Casandro Esquites de la Marca y Arioa (anagrama del so nome), sobre aritmética:

  • El primeru, tituláu Tyrocinio aritméticu (1738),[3] taba dedicáu a la Escuela Pía del so colexu Santu Tomás. Nél, enseña les regles básica de l'aritmética, amás de contener una tabla con pesos, midíes y monedes de la dómina con distintes equivalencies.[4]
  • El segundu, tituláu El para sigo solo, nun llegó a publicar, siendo los sos herederos quien sopelexaren el manuscritu. Nél, demuestra les sos fondes conocencies matemátiques al amosar distintes aplicaciones matemátiques na vida cotidiana. Esta obra ye considerada como un importante estudiu d'aritmética aplicada.

Científiques pioneres editar

María Andrea Casamayor y de La Coma ye un exemplu de l'apaición n'España de muyeres científiques que se dio n'Europa mientres la Ilustración, como les italianes Maria Agnesi, Laura Bassi o los franceses Sophie Germain o Emilie du Chatelet.

Reconocencies editar

En 2009 el Conceyu de Zaragoza dedicó-y una cai que se llamó enantes "Grupo Jose Antonio Girón"[5][6] Tamién Xixón tien una cai col nome de la científica zaragozana.[7]

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 URL de la referencia: https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1901/1901.07389.pdf.
  2. «La Marca y Araioa, Casandro Mamés de». Biblioteca Nacional d'España.
  3. «Tyrocinio arithmético». Consultáu'l 8 d'avientu de 2015.
  4. http://www.biblogtecarios.es/chemalera/el-misteriosu-autor-del llibru-tyrocinio-arithmetico/
  5. Aragón, El Periódico de. «La muyer que nos averó a la ciencia». Consultáu'l 29 de mayu de 2016.
  6. «Calle de María Andrea Casamayor - Caleyeru de Zaragoza - Caleyeru.net». Consultáu'l 29 de mayu de 2016.
  7. «Google Maps». Consultáu'l 29 de mayu de 2016.

Bibliografía editar

  • Casado Ruiz de Lóizaga, Maria José (2006): Les dames del llaboratoriu. Madrid, Ed. Alderique. ISBN 978-8483066881