María Estela Martínez de Perón

María Estela Martínez de Perón (4 de febreru de 1931La Rioja), conocida popularmente como Isabelita o Isabel Perón, ye una política arxentina.

María Estela Martínez de Perón
Presidencia de la Nación (es) Traducir

1r xunetu 1974 - 24 marzu 1976
Juan Perón - Jorge Rafael Videla
Primera dama de la Nación Argentina (es) Traducir

12 ochobre 1973 - 1r xunetu 1974
Vicepresidente d'Arxentina

12 ochobre 1973 - 1r xunetu 1974
Vicente Solano Lima - Víctor Martínez
Vida
Nacimientu La Rioja4 de febreru de 1931[1] (93 años)
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina [2]
España  (2000 - [3]
Residencia Madrid
Familia
Casada con Juan Perón
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticabaillarina
Llugares de trabayu Buenos Aires
Premios
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partido Justicialista (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Foi electa vicepresidenta del país en 1973 y asumió la presidencia ante la muerte del presidente Juan Domingo Perón, el 1 de xunetu de 1974. El so mandatu correspondió al ciclu históricu que dio en llamase tercer peronismu. Foi la primer muyer n'América en ser xefa d'Estáu d'un país republicanu.[5][6]

Conoció a Juan Domingo Perón cuando ésti topábase exiliáu en Panamá. Empezó siendo la so secretaria y partió con él a España, onde s'aniciaron y casáronse en 1961.[7]

A la muerte de Perón, Isabel asumió la presidencia ante la ufierta de sofitu per parte de los partíos políticos y de los xefes militares. Como presidenta heredó un complexu escenariu políticu y económicu. Foi derrocada'l 24 de marzu de 1976 por un golpe d'Estáu qu'estableció una dictadura cívicu-militar autodenominada Procesu de Reorganización Nacional, que suprimió les garantíes constitucionales del país y caltener detenida cinco años.

Al ser lliberada en 1981 aniciar n'España, onde vive dende entós.[8] Tanto la xusticia arxentina como la española refugaron los pidíos por que fuera xulgada por delitos de lesa humanidá cometíos mientres el so gobiernu.

A empiezos de 2007, arriendes de la apertura de causes xudiciales por asesinatos políticos realizaos mientres el so gobiernu, solicitóse'l so estradición a Arxentina.[9] L'Audiencia Nacional española consideró que los delitos cometíos mientres el so mandatu nun podíen ser consideraos de lesa humanidá y que por ello prescribieren.[10]

Alcuentru con Perón editar

María Estela Martínez ye la fía menor de Carmelo Martínez (1893-1938) y de María Josefa Cartes (1897-1966). El so padre, un emplegáu bancariu porteño, topábase destináu na ciudá de La Rioxa. Vivió la so infancia en Buenos Aires, onde cursó los sos estudios primarios y depués de danza. Ye pariente de la conocida artista arxentina Juanita Martínez.

Güérfana de padre en 1938, María Estela alloñar de la so familia y adoptó el nome artísticu de Isabel, sumándose a una compañía de dances cola que percorrió Llatinoamérica. Trabayó como baillarina nel cabaré “Pasapoga” na Avda. Urdaneta de la ciudá de Caraques, Venezuela, -onde yera conocida pol so nome artísticu; «Isabel Gómez»-. En Panamá conoció al ex-presidente arxentín Juan Domingo Perón, quien se topaba exiliáu nesi país en siendo derrocáu del gobiernu pola Revolución Llibertadora. Vivieron xuntos de magar, en distintos países: Panamá, Venezuela, República Dominicana y finalmente España, onde se casaron el 15 de payares de 1961. Isabel convertir na tercera y última esposa de Perón.[11]

Primeres actividaes polítiques editar

En 1965 Isabel viaxó a l'Arxentina como delegada personal de Perón, pa faer frente al fenómenu del neoperonismo. La misión d'Isabel yera desbancar al líder metalúrxicu Augusto T. Vandor, moteyáu “El Llobu”, quien dende'l gremialismu adquiriera un pesu sustancial na escena política y favorecía “un peronismu ensin Perón”.

Nes eleiciones de Mendoza de 1966, Vandor sofitó a Serú García como candidatu del peronismu, ente qu'Isabel traxo'l mensaxe de Perón d'adhesión al candidatu lleal”, Corvalán Nanclares. Esta división dexó que terminara ganando Jofré (candidatu del Partíu Demócrata), per escasu marxe ante Corvalán Nanclares. El MPM (l'alianza de los partíos neoperonistas Tres banderes -de Serú García- y el Partíu Blanco), terminó en cuartu llugar. La mesma Isabel escríbelu a Perón:

"Quixera brindate'l gobiernu de Mendoza pero pienso que ye meyor asina; lo importante en realidá nun yera'l contubernio sinón defenestrar pa siempres el cáncer del peronismu"

Nuna carta anterior, Isabel referíase duramente al dirixente sindical:

"Vandor etc. amosaron la hilacha y nun hai que da-yos tregua porque son una basura".[12]

Corvalán Nanclares siguió una llarga trayeutoria nel xusticialismu: foi tres veces candidatu a gobernador, diputáu provincial y presidente de la Cámara de Diputaos y desempeñóse como ministru de la Corte Suprema de Xusticia de la Nación y como Ministru de Xusticia.[13][14]

Nesi viaxe Isabel contautó a figures de la Resistencia Peronista y favoreció un ordenamientu incipiente so les direutives del xeneral Perón.

De manera colateral, Isabel conoz en casa del Teniente Coronel Bernardo Alberte (onde s'agospiaba transitoriamente por cuenta de la so xira) a José López Rega, quien dirixía entós una pequeña imprenta, llamada Suministros Gráficos, qu'ufiertara poner al serviciu del Movimientu Peronista. El taller gráficu de López Rega pasó a imprimir tol material de los sindicatos del movimientu peronista. Dalgún tiempu dempués acuta Alberte:[ensin referencies]

"súpose que con eso la imprenta salvárase de dir a la quiebra".

N'avientu de 1971, Isabel viaxó nuevamente a l'Arxentina, acompañada por López Rega, pa sofitar la designación de Héctor Cámpora como nuevu delegáu de Perón nel país. La imaxe d'Isabel yera conocida ente los peronistes pola so apaición nel documental:"Perón, Actualización Política y Doctrinaria Para Tomar Del Poder", que foi sopelexáu clandestinamente poles prohibiciones del gobiernu militar[15]

A fines de 1972 acompañó a Perón na so primer torna al país y participó en delles actividaes polítiques.

Ascensu al poder editar

Héctor José Cámpora —candidatu nomáu pola coalición Frente Xusticialista de Lliberación (FREJULI), que'l so principal componente yera'l Partíu Xusticialista empobináu por Juan Domingo Perón- trunfó nes eleiciones presidenciales del 11 de marzu de 1973, col sofitu d'un sector importante del sindicalismu y de la mocedá peronista. L'aceptación xeneral de que'l poder real teníalo Perón entestar nuna de les conseñes de propaganda política que dicía “Cámpora al Gobiernu, Perón al poder”. Perón nun pudo participar direutamente na eleición por non aceptar una de les condiciones impuestes pola dictadura militar que gobernaba'l país, consistente n'atopase nel país antes del 25 d'agostu de 1972.

Al asumir Cámpora enfoscaron les puyes y enfrentamientos de los sectores que convivíen dientro del xusticialismu y que teníen enfoques ideolóxicos diverxentes. Juan Manuel Abal Medina, una figura clave nel xusticialismu nesa dómina, afirmó nun reportaxe en 1999:

“Los primeros síntomes d'entueyu presentar en febreru de 1973: Perón taba siendo operáu de próstata na clínica de Puigvert, en Barcelona, y tuvo un paru cardiaco na intervención (…). López Rega saber y empezó a entamar la so avanzada. Guardóse'l secretu y empezó la so xera de deterioru a Cámpora. El primer aliáu que busca López Rega nun foi la derecha, foi la izquierda peronista. Naide fíxo-y casu. Buscóme a mi, porque yo taba asitiáu más a la izquierda, y empezóme a falar mal de Cámpora (…) ‘Quieren dexanos fuera', dicía. ¿A quién?, preguntábame yo. López nun yera naide, sirvía'l café. Yo nun me lo tomaba en serio. Pero López falaba por Isabel. Dicíame: ‘Los verdaderos lleales somos nós, usté, la señora que quier tanto a los Montoneros…'. Y tuvieron dellos contactos colos Montoneros, delles xuntes. Obviamente nun llegaron a nada”.[16]
 
Isabel Perón col líder norcoreanu Kim Il-sung.

Ente'l 8 y el 18 de mayu (a pocos díes de l'asunción del presidente electu Héctor Cámpora), Isabel Perón encabezó una misión en China y en Corea del Norte como unviada oficial del xusticialismu, acompañada por López Rega (un artículu al respeutu puede trate en revista “El Descamisado', № 1, páx. 10).

El 25 de mayu de 1973, Cámpora asumió la presidencia y nomó a López Rega como Ministru de Bienestar Social.

El 20 de xunu d'esi mesmu añu, Perón tornó definitivamente a l'Arxentina, oportunidá en que se produció la Masacre de Ezeiza, un enfrentamientu violentu ente bandos del frente de partidarios de derecha y izquierda, que s'apostaben el poder nel senu del propiu peronismu, que causó'l disgustu del mesmu respectu de la xestión que taba llevando a cabu Cámpora.

 
Boleta eleutoral de setiembre de 1973.

Pocu dempués Cámpora y el vicepresidente, Solano Lima, arrenunciaron a pidíu de Perón pa dexar nueves eleiciones. Asumió entós el presidente de la Cámara de Diputaos, Raúl Lastiri -casáu cola fía de López Rega-, quien convocó a eleiciones de presidente y vicepresidente de la Nación.

Perón foi escoyíu como candidatu a presidente y dispunxo que la so esposa Isabel fuera la candidata a la vicepresidencia, refugando a otros posibles candidatos provenientes del xusticialismu o d'otros partíos políticos. El cargu de vicepresidente tenía nel casu una especial trescendencia pos se sabía que Perón, yá a pocu de cumplir 78 años, tuviera problemes de salú.

El 23 de setiembre de 1973, venció la fórmula Perón-Perón col 62% de los votos. Perón, enfermu dende diba tiempu, finó'l 1 de xunetu de 1974, ya Isabel asumió la presidencia esi mesmu día. Según afirmó ella mesma nuna entrevista, el mesmu día de la muerte de Perón ufiertó'l so arrenunciu al cargu de Presidente, pero nun-y foi aceptada.[17]

Presidencia: 1974-1976 editar

Añu Crecedera
del PIB
1974[18]   5,4%
1975[19]   -1,4%

Contestu políticu editar

 
Isabel Perón asumiendo'l cargu de presidenta de l'Arxentina en 1974.

La presidencia de Martínez de Perón desenvolver nel marcu de la llamada Guerra Fría ente Estaos Xuníos y el bloque comunista. Nesos años produz la derrota norteamericana na Guerra de Vietnam y el remanar de fuertes organizaciones terroristes -ETA, IRA, Brigaes Rojas- col ascensu de los partíos comunistes n'Europa. Internamente el país viose tamién afeutáu por esa estrema violencia, cola actuación de dellos grupos armaos de distintu signu.

N'América Llatina la democracia taba amenazada por golpes d'Estáu y dictadures militares gobernaben tolos países estremeros. La situación político y económico que tenía d'enfrentar la presidenta yera desaxeradamente delicada, seique como poques vegaes sufriera'l país.

 
Juan Domingo Perón y María Estela Martínez de Perón col embaxador n'España José Campano en 1974.

Nun primer momentu, dexando de llau la política d'acercamientu ente Perón y el líder de la oposición (el radical Ricardo Balbín), la presidenta María Estela Martínez (moteyada Isabel o Isabelita) sofitóse principalmente nel so ministru de Bienestar Social, l'ex secretariu personal de Perón, José López Rega, conocíu como Daniel polos sos allegaos y el Bruxu polos sos adversarios políticos. López Rega fortaleció la presencia nel gobiernu de los sectores de derecha por sobre otros grupos, y entamó una fuercia parapolicial conocida como Alianza Anticomunista Arxentina o Triple A qu'entamó aiciones de hostigamiento a figures destacaes de la izquierda, qu'acabaríen en secuestros, tortures y asesinatos.

Dende'l gobiernu procuróse caltener el control políticu con intervenciones a les provincies, a les universidaes, a los sindicatos y a les canales de televisión privaes; reforzando la censura contra llibros,[20] diarios y revistes. El gobiernu exhibió una marcada inoperancia alministrativa en distintes árees. El so viraje políticu a una posición de derecha estrema empezó a provocar el refugu dientro de sectores del peronismu y del país. La izquierda peronista abandonó'l sofitu al gobiernu cuando l'agrupación Montoneros -que pretendía aposta-y l'autoridá a la presidenta- anunció'l so pase a la clandestinidá'l 6 de setiembre de 1974, afectando la gobernabilidad de la sonce democracia.

Ante la cayida, per vía de los fechos, del Pactu Social -un alcuerdu d'estabilidá de les variables económiques alcordáu por trabayadores y empresarios mientres vivía Perón-, producióse'l reemplazu del ministru d'economía Gelbard por Alfredo Gómez Morales, un históricu del peronismu.

Sicasí la inestabilidá política creciente, delles midíes tomaes mientres el gobiernu d'Isabel Perón perduraron munchos años; como la estatización de les canales de TV, el monopoliu de la venta de combustibles per parte de la empresa estatal YPF y la sanción de la Llei de contratu de trabayu. Per otra parte, el conxelamientu de les cuotes de los creitos pa compra de vivienda fixo posible que munches families van llegar a tener la so primer propiedá.

A principios de 1975 la presidenta intentó xenerar un nuevu clima y propúnxose normalizar les autoridaes nes provincies y dar fin a les intervenciones. El 13 d'abril celebraron eleición llibres pa gobernador na Provincia de Misiones, nes que ganó'l candidatu del gobiernu. Neses eleiciones los Montoneros participaron como Partíu peronista "Auténticu".

A pesar d'una devaluación de la moneda, la economía arxentina sufrió los daños graves d'una inflación creciente, cola paralización de les inversiones de capital. A eses dificultaes sumóse la suspensión, per parte d'Europa, de les esportaciones de carne arxentino (un analís detalláu sobre'l carreru político y económico del gobiernu d'Isabel puede trate nel llibru de Guido Di Tella, "Perón-Perón", Ed. Suramericana, Bs. As., 1983).

La solución de corte monetarista intentada pol ministru Alfredo Gómez Morales, nun tuvo ésitu, y provocó una fuerte retraición de la lliquidez, empecipiando un complicáu procesu. Algamárase una de les tases de desocupación más baxes de la hestoria, pero a cuenta de una inflación bien alta.[21]

Operativu Independencia editar

El 5 de febreru de 1975 la presidenta Martínez de Perón dictó'l Decretos d'aniquilamientu primer decretu d'aniquilamientu o Decretu 261/75 dando entamu al Operativu Independencia, el primeru de los llamaos decretos d'aniquilamientu. La decisión establecía una zona d'emerxencia nun sector de la Provincia de Tucumán, col fin de combatir militarmente la guerrilla del ERP que pretendía crear una zona lliberada. Esta solución nun contentaba dafechu a dellos sectores militares, como'l principal responsable del operativu, el Xeneral Acdel Vilas, que reconoz habese extralimitado nes sos funciones, nun respetando l'espíritu de la orde presidencial y pasando percima de les autoridaes polítiques llegales del país.[22]

 
Imaxe del Operativu Independencia (1975).

Esti decretu -de calter secretu y desconocíu pa la opinión pública- autorizó al exércitu a "executar les operaciones militares que sían necesaries a efeutos de neutralizar y/o aniquilar el remanar d'elementos subversivos qu'actúen na provincia de Tucumán", poniendo a disposición del exércitu les fuercies de la Policía federal, la Policía provincial y el sofitu de l'Armada y la Fuercia aérea. El dictáu d'esti decretu d'aniquilamientu de la subversión empecipió'l Terrorismu d'Estáu.[23]

La operación foi llevada a cabu pol Exércitu Arxentín y la Fuercia Aérea Arxentina na llocalidá de Monteros y de Famaillá, p'aniquilar a la Compañía Ramón Rosa Jiménez del ERP, y a los guerrilleros Montoneros, qu'intentaron un "focu revolucionariu" nel monte tucumano, col enfotu de crear una zona independiente (la "Tucumania") y buscar una reconocencia internacional, que dellos países yá antemanaren.

La doctrina pa xustificar les aiciones guerrilleres esponer el mesmu Mario Roberto Santucho:

"Les esperiencies de distintes revoluciones, principalmente en China y Vietnam, ampliaron el conceutu de poder dual y d'insurrección, demostrando qu'una forma de desenvolvimientu del doble poder puede dase con insurrecciones parciales, esto ye, con llevantamientos armaos locales qu'establezan el poder revolucionario nuna rexón o provincia, les denominaes zones lliberaes. D'alcuerdu a estes esperiencies, el procesu de desenvolvimientu del doble poder nuna situación revolucionaria, indixebrable del desenvolvimientu de les fuercies armaes populares, puede surdir como zones de guerrilla o zones en disputa pa pasar dempués a bases de sofitu o zones dafechu lliberaes y estendese nacionalmente hasta'l momentu de la insurrección xeneral."[24]

Según testimoniu del historiador Felipe Pigna: “Lo que cunta'l Dr. Martínez de Hoz: que les xuntes pa preparar el golpe empezaron a empiezos del añu 75 na so estancia de Cobo, onde diben los miembros de les Fuercies Armaes.“[25]

Según el rellatu de Julio González, secretariu Priváu de la Xefe d'Estáu, el coronel Jorge Montiel, secretariu de la SIDE (que sigue sumíu), confesáralu que tenía información de qu'oficiales de les Fuercies Armaes teníen contautu coles cúpules guerrilleres pa desestabilizar al gobiernu.[26]

El 1º de mayu de 1975 -en conmemoración del Día de los Trabayadores-; nun momentu d'especial tensión nel país, Estela Martínez de Perón fixo un fuerte discursu na Plaza de Mayu contra les organizaciones guerrilleres que poníen en riesgu la paz social, y amenació a "aquellos antipatrias que s'opongan daré-yos col llátigu" a lo que l'ensame respondió con cantaraes de "vamos españar". "Tuvimos demasiada paciencia y comprensión. Nun-yos tengo mieu" arengó la presidenta.[27][28][29]

El "Rodrigazo" editar

En xunu de 1975, el nuevu ministru d'Economía, Celestino Rodrigo, auspiciado por López Rega, aplicó una nueva y más fuerte devaluación de la moneda, acompañáu d'un aumentu de les tarifes de los servicios (eletricidá, etc.) y de los precios de los combustibles; foi popularizáu como'l Rodrigazo. Con estes midíes buscábase dar impulsu a les esportaciones tradicionales del país, lo qu'implicaba una violenta "derechización" de la política económica.

Políticamente'l plan de López Rega yera debilitar les presiones sindicales al traviés del desprestixu de los sos principales operadores. Esto provocó la primer fuelga xeneral contra un gobiernu peronista. En xunetu de 1975, ante una fuelga xeneral de 36 hores y la presión caleyera de la CGT -n'especial de la Unión Obrera Metalúrxica de Lorenzo Miguel-, el ministru López Rega viose obligáu a arrenunciar al so cargu nel gobiernu y abandonar el país. Nel Congresu empezaba una investigación sobre les actividaes de la Triple A.

Crisis política editar

Ante la creciente actividá de los grupos armaos d'izquierda tantu los Montoneros como'l Exércitu Revolucionariu del Pueblu- y los grupos parapoliciales d'estrema derecha -la Triple A-, Martínez de Perón decidió fortalecer l'aición de gobiernu ya incorporar a un militar nel so gabinete.

Desamarróse una crisis nel exércitu, que nun aceptaba co-gobernar cola presidenta y oponíase al nomamientu del coronel Vicente Damasco como ministru. El detonante final foi l'apaición del cadabre del mayor Arxentín del Valle Larrabure. Entós foi designáu Jorge Rafael Videla como Comandante xeneral en reemplazu d'Alberto Numa Laplane, que foi pasáu a retiru. Tamién asumieron cargos d'importancia nel exércitu los xenerales Luciano Benjamín Menéndez y Roberto Viola, ente otros.

La crisis político y económico agravábase y en setiembre de 1975 Martínez de Perón pidió llicencia del cargu por razones de salú; les sos funciones fueron exercíes pol presidente provisional del Senáu, Ítalo Lúder, ente'l 13 de setiembre y el 16 d'ochobre de 1975. N'exerciciu de la presidencia -y arriendes de un ataque de Montoneros a un reximientu de Formosa-, Ítalo Lúder estendió a tol país la política de "aniquilar" el remanar de los elementos "subversivos" al traviés del dictáu de trés nuevos decretos d'aniquilamientu: el Decretu 2770/75, el Decretu 2771/75 y el Decretu 2772/75.

Anque dellos sectores políticos favorecíen el desplazamientu definitivu d'Isabel y la permanencia de Lúder como presidente; Isabel retornó al exerciciu de la presidencia.

El fechu de que Ítalo Lúder negar a sustituyir definitivamente a Isabel na presidencia (por non cargar col estigma d'haber "destronáu" a la vilba de Perón), motivó un llevantamientu encabezáu pol entós Brigadier Orlando Jesús Capellini, d'enclín nacionalista, el 18 d'avientu de 1975. Esti fechu terminó col pase a retiru del titular de l'aeronáutica, Brigadier Xeneral Héctor Luis Fautario (que s'oponía al golpe d'estáu que yá taba en xestación) y del so segundu, el Brigadier Mayor José María Klix (depués Ministru de Defensa del futuru gobiernu militar). El nuevu xefe de la fuercia aérea foi designáu'l mesmu día del llevantamientu: el Brigadier Orlando Ramón Agosti.

Videla señaló que, acordies con Massera, sofitó l'alzamientu de Capellini:

"Sofitar pola pasiva, retrasando la represión. Yera lóxicu reprimir esi llevantamientu, pero, per un sitiu, yera otra fuercia y nun quedaba nada simpáticu que saliéramos a tirar contra ellos; pol otru, sabíamos que Capellini tomara esa actitú porque diba ser pasáu a retiru por Fautario y nós, con Massera, simpatizábamos más con Capellini que con Fautario. Al brigadier Agosti, socesor de Fautario, considerar más confiable qu'él dende tou puntu de vista".[30]

A pesar de la sulevación, la presidente Martínez de Perón negóse reiteradamente a arrenunciar, anque anunció l'adelantu de les eleiciones presidenciales pal 17 d'ochobre de 1976.[31]

Gabinete de ministros editar

  
Ministerios del Gobiernu de
María Estela Martínez de Perón
Titular

[32]

Periodu[32]
Ministeriu del Interior Benito Llambí
Alberto Rocamora
Antonio J. Benítez
Vicente Damasco
Ángel F. Robledo
Roberto Antonio Ares
1 de xunetu de 197413 d'agostu de 1974
14 d'agostu de 197411 de xunetu de 1975
11 de xunetu de 197511 d'agostu de 1975
11 d'agostu de 197516 de setiembre de 1975
16 de setiembre de 197515 de xineru de 1976
15 de xineru de 197624 de marzu de 1976
Ministeriu de Rellaciones Esteriores y Cultu Alberto Juan Vignes
Ángel Federico Robledo
Manuel Aráuz Castex
Raúl Quijano
1 de xunetu de 197411 d'agostu de 1975
11 d'agostu de 197516 de setiembre de 1975
2 d'ochobre de 197514 de xineru de 1976
19 de xineru de 197624 de marzu de 1976
Ministeriu d'Economía José Ber Gelbard
Alfredo Gómez Morales
Celestino Rodrigo
Pedro José Bonanni
Antonio Cafiero
Emilio Mondelli
1 de xunetu de 197421 d'ochobre de 1974
21 d'ochobre de 19741 de xunu de 1975
2 de xunu de 197517 de xunetu de 1975
22 de xunetu de 197511 d'agostu de 1975
14 d'agostu de 19752 de febreru de 1976
3 de febreru de 197624 de marzu de 1976
Ministeriu de Cultura y Educación Jorge Alberto Taiana
Oscar Ivanissevich
Pedro J. Arrighi
1 de xunetu de 197413 d'agostu de 1974
14 d'agostu de 1974 - 11 d'agostu de 1975
11 d'agostu de 197524 de marzu de 1976
Ministeriu de Bienestar Social y Salú Pública José López Rega
Carlos Villone
Rodolfo Roballos
Carlos Alberto Emery
Aníbal Demarco
1 de xunetu de 197411 de xunetu de 1975
11 de xunetu de 197520 de xunetu de 1975
20 de xunetu de 197511 d'agostu de 1975
11 d'agostu de 197529 d'ochobre de 1975
29 d'ochobre de 197524 de marzu de 1976
Ministeriu de Defensa Nacional Ángel Federico Robledo
Adolfo M. Savino
Jorge Garrido
Tomás Vottero
Ricardo César Guardo
José A. Deheza
1 de xunetu de 197413 d'agostu de 1974
14 d'agostu de 1974 - 11 de xunetu de 1975
11 de xunetu de 197516 de setiembre de 1975
16 de setiembre de 197515 de xineru de 1976
22 de xineru de 19768 de marzu de 1976
12 de marzu de 197624 de marzu de 1976
Ministeriu de Xusticia Antonio Juan Benítez
E. Corvalán Nanclares
José A. Deheza
Augusto Pedro Saffores
1 de xunetu de 197410 de xunu de 1975
10 de xunu de 197514 de xineru de 1976
15 de xineru de 197612 de marzu de 1976
12 de marzu de 197624 de marzu de 1976
Ministeriu de Trabayu Ricardo Otero
Cecilio Conditi
Carlos F. Ruckauf
Miguel Unamuno
1 de xunetu de 197411 de xunu de 1975
29 de xunu de 197511 d'agostu de 1975
11 d'agostu de 19753 de febreru de 1976
3 de febreru de 197624 de marzu de 1976

El golpe d'estáu editar

El clima políticu nun ameyoró cola ida de López Rega nin cola promesa del anticipu de les eleiciones pal 17 d'ochobre de 1976.

Dempués de la sulevación de la Fuercia aérea, Isabel intentó una alianza entá más estrecha colos militares, col fin de ganar tiempu. L'exércitu efeutuó una feroz represión contra un grupu del ERP qu'intentó acopar un depósitu d'arsenales en Monte Chingolo y la policía prindó a unu de los principales xefes montoneros -qu'entá sigue sumíu-: Roberto Quietu. El gobiernu camudó'l gabinete -dexando de llau la so alliniadura colos sectores sindicales-, llegando inclusive a suxurir un retrasu de les eleiciones, una reforma constitucional, la reelección de la mesma Isabel o una solución como n'Uruguái: caltener un presidente civil apurriendo tol poder a los militares. Sicasí, a esi altor de los acontecimientos la figura de la presidenta nun llograba consensu ente les mesmes files xusticialistes, que dende meses antes taben bien estremaes sobre la conveniencia de la so permanencia nel poder.

En marzu de 1976 el gobiernu solicitó a dos dirixentes opositores, Ricardo Balbín y Oscar Alende, que se dirixan al eleutoráu solicitando'l respetu a los plazos institucionales, una y bones un golpe militar yera percibíu como inevitable. El 10 de marzu, nun fuerte discursu, la presidenta, acusó fuertemente a la ultra derecha y a la ultra izquierda de tener como únicu oxetivu'l volver a un país pre-industrial y "voltiar les chimenees que llevantó'l Xeneral Perón".[33]

El 24 de marzu de 1976 un golpe d'estáu encabezáu polos comandantes en xefe del exércitu, marina y aeronáutica destituyó al gobiernu constitucional y sustituyir por una xunta militar coles mesmes que s'eslleía'l Congresu. La ex-presidente foi enxuiciada por malversación de fondos públicos por utilizar pa pagar una delda personal fondos pertenecientes a una fundación, que depués reintegró. La dictadura caltuvo detenida a María Estela Martínez de Perón mientres más de cinco años, primero na residencia El Messidor, Neuquén y depués nuna quinta na llocalidá de San Vicente, allugada nel conurbano de Buenos Aires.

Una vegada lliberada, en xunetu de 1981, aniciar en Madrid y abandonó en forma casi total l'actividá política, anque tornó dacuando a l'Arxentina. El plebiscitu sobre la Canal de Beagle foi ocasión de la so última apaición como figura histórica del peronismu, que los sos sectores más ortodoxos calteníen el so respetu por ella nel so calter de vilba de Perón.

Pidíos d'estradición en 2007 editar

En 2007 dos xueces arxentinos (unu de Mendoza y otru de Buenos Aires) solicitaron a España la estradición de María Estela Martínez de Perón, pa ser xulgada pola so hipotética participación en crímenes de lesa humanidá cometíos mientres el so gobiernu. Dambos pidíos fueron refugaos pola xusticia española, considerando que nengún de los dos casos trataba de crímenes de lesa humanidá.

La causa en Mendoza tramitó ante'l xuez federal de San Rafael (Mendoza) Héctor Acosta, qu'investigaba la detención y posterior desapaición d'Héctor Aldo Fagetti Gallego, nos últimos dos meses de la presidencia de Martínez de Perón. El xuez Acosta pidió la so estradición a Interpol el 11 de xineru de 2007 y a otru día foi arrestada na so casa de Villanueva de la Cañada, Comunidá de Madrid, España, siendo lliberada condicionalmente poques hores dempués, mientres tramitaba la estradición. El xuez ordenó tamién la detención d'otros importantes funcionarios peronistes del so gobiernu, como Ítalo Luder, Antonio Cafiero y Carlos Ruckauf, que fueron firmantes de los llamaos decretos d'aniquilamientu, consideraos como puntu de partida del terrorismu d'Estáu na Arxentina que depués s'estendió y agravó tres el golpe d'estáu de 1976.[34][35]

Pocos díes dempués l'entós xuez federal Norberto Oyarbide, de Buenos Aires, amestó'l so propiu pidíu al trámite d'estradición, pa ser procesada nuna causa por crímenes cometíos pola Triple A cometíos mientres la so presidencia, ente ellos los asesinatos de Rodolfo Ortega Peña, Julio Troxler, Alfredo Alberto Curutchet y Silvio Frondizi.[36][37]

El 28 d'abril de 2008, l'Audiencia Nacional española refugó los pidíos d'estradición, argumentando que los supuestos crímenes atribuyíos a la ex xefa d'Estáu en dambes causes taben prescriptos, pos nun fueron consideraos de lesa humanidá.[38][39] A diferencia de la xusticia española, la xusticia arxentina consideró que los crímenes de la Triple A polos que solicitó la estradición de María Estela Martínez de Perón, yeren crímenes de lesa humanidá.[40]

Desvinculación de la megacausa pol Operativu Independencia editar

El 21 de xunu de 2017 la Corte Suprema de la República Arxentina refugó por unanimidá citar a la ex-presidente nuna causa pol Operativu Independencia.[41]

Avisu aciagu editar

El 29 de xunu de 2017 María Estela Martínez de Perón publicó nel diariu La Nación de Buenos Aires un avisu aciagu, nun xestu que llamó l'atención, pola muerte del dirixente sindical Gerónimo "Momo" Venegas,[42] bien cercanu a los gobiernos de los presidentes Carlos Menem y Mauricio Macri.[ensin referencies]

Notes editar

  1. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6h82j7r. Apaez como: Isabel Martínez de Perón. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. «Los informes secretos sobre Montoneros y el ERP que tenía Perón cuando enfrentó a los diputados de la JP».
  3. URL de la referencia: https://elpais.com/elpais/2008/04/14/actualidad/1208161032_850215.html.
  4. URL de la referencia: https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-1974-42569.
  5. «Isabel Perón» (inglés). Encyclopædia Britannica. Consultáu'l 5 de payares de 2016.
  6. «First female President» (inglés). Guinness World Records. Consultáu'l 5 de payares de 2016.
  7. De baillarina de cabaré a presidente. BB2 Mundu, América Llatina.
  8. Asina ta güei Isabel Perón - El Ancasti de Catamarca. http://www.elancasti.com.ar/politica-economia/2016/3/21/esta-isabel-peron-292263.html. Consultáu'l 9 de febreru de 2017. 
  9. El Gobiernu va dar cursu "urxente" a la estradición d'Isabel Perón, La Nación, 18 de xineru de 2007
  10. «España niega a Arxentina estradición de vilba de Perón - Radio La Primerísima». Consultáu'l 9 de febreru de 2017.
  11. [María Sáenz Quézada, “Isabel Perón, l'Arxentina nos años de María Estela Martínez”]
  12. cartes privaes-ineditas-de-isabel-a-peron-mientres-una-mision-n'arxentina Esclusivu: les cartes privaes inédites d'Isabel a Perón mientres una misión n'Arxentina
  13. Lidia Henales, Josefina de la Cortil, Muyer y Política: Participación y Esclusión (1955-1966), Centro Editor d'América Llatina, 1993, p,49
  14. Serú García recuerda la política llocal nos sopelexaos '60
  15. Perón, Actualización Política y Doctrinaria Para Tomar Del Poder [Completu | Documental]
  16. Ezeiza foi un quebre del cual nun llogramos reponenos, consultada'l 11 de xunu de 2014
  17. DiFilm - Isabel de Peron sobre Golpe d'Estáu de 1976 (1993)
  18. https://www.datosmacro.com/pib/argentina?anio=1974
  19. http://republica-economica.blogspot.com.ar/2011/01/economia-del golpe-1976-1983.html
  20. Irigaray, Juan (6 de xineru de 2008). Diariu El Mundo (ed.): «Prostitutes y heroínes». Crónica. «A Bayer la investigación de les matances de trabayadores rurales pol Exércitu arxentín marcó-y la vida. Nos años setenta, el Gobiernu de la presidenta María Estela Martínez, vilba de Perón —Isabel Perón, güei detenida en Madrid a la espera de la so estradición a Buenos Aires— y la dictadura militar que lu siguió prohibieron la película La Patagonia Rebalba —ganadora del Osu de Plata de Berlín en 1974— y quemaron tolos exemplares de los sos llibros con un decretu qu'invocaba como razón pa ello «Dios, Patria, Llar». Por eso, con esposa y cuatro fíos, tuvieron d'acoyese al abellugu políticu n'Alemaña, onde él vivió ocho años.»
  21. Tipoloxía del desemplegu na Arxentina: 1950-1984
  22. "La mio intención, d'ellí en más, foi la de suplantar, entá utilizando métodos que me tuvieron vedaos, l'autoridá política de la provincia de Tucumán, tratando de superar, auniendo los esfuercios civil y militar, el biltu guerrilleru marxista que tenía en fierros a los tucumanos y amenaciaba espandise a otres provincies. Magar la mio xera nun yera reemplazar a les autoridaes, llueu di cuenta que, d'ateneme al reglamentu calteniéndome nel mesmu planu que'l gobernador, l'operativu concluyiría nun desastre. La naturaleza de la guerra subversiva, que toma tolos sectores de la sociedá, esixía un mandu único y coherente, posibilidá que yera remota dada la distinta formación y opuestu criteriu de les Fuercies Armaes y los partíos políticos." en https://web.archive.org/web/20030926084022/http://www.nuncamas.org/investig/vilas/acdel_03.htm
  23. Elsinger, Rubén (11 d'avientu de 2009). «En Tucumán, identifiquen restos de 2 sumíos». Clarín.com. http://www.clarin.com/diario/2009/12/11/elpais/p-02059533.htm. 
  24. Mario Roberto Santucho. Poder Burgués y Poder Revolucionariu
  25. El Golpe 1976 Arxentina - Crónica D'Una Combalechadura.
  26. peronismu Julio González: "Hubo traiciones nel peronismu" Diariu La Nación, 23 de marzu de 2016
  27. La xusticia dicto la orde de captura internacional contra la ex-presidenta
  28. Les pallabres del terror
  29. Isabel Martínez de Perón 1 de mayu de 1975
  30. hestoria-del-militar-que-enfrento-a-videla-y-massera-y-se-nego-a-participar-del golpe-contra-isabel-peron/ La hestoria del militar qu'enfrentó a Videla y Massera y negóse a participar del golpe contra Isabel Perón
  31. Alzamientu de Cappelini, cayida de Fautario, nomamientu de Agosti
  32. 32,0 32,1 Ministros Arxentinos
  33. TV Pública Arxentina. «Estela Martínez de Perón - Creación de la Comisión de les Remuneraciones - 10-03-1976». Consultáu'l 30 de xunu de 2016.
  34. «El xuez Daniel Bejas consideró que se cometió un xenocidiu. 'Operativu Independencia': Videla, Mario Menéndez y casi mediu centenar de represores procesaos». Télam (28 d'avientu de 2012).
  35. Según l'informe de la CONADEP nel llibru Nunca más hubo más de 600 denuncies de persones sumíes anteriores al golpe d'estáu. Hubo 600 sumíos antes del 76, La Nación, 13 de xineru de 2007.
  36. «Oyarbide dictó prisión preventiva a Isabel Perón». Páxina/12 (26 de xineru de 2007).
  37. . La Nación (29 de xineru de 2007).
  38. España refugó la estradición d'Isabel Perón, Diariu El Sieglu, 28 d'abril de 2008
  39. «xusticia-espanola-la-extradicion-de-isabel-peron Refugó la xusticia española la estradición d'Isabel Perón». La Nación (28 d'abrilde 2008).
  40. Hauser, Irina (18 de marzu de 2008). «Los crímenes de la Triple A son de 'lesa humanidá'». Páxina/12.
  41. corte suprema-refugo-citar-a-isabel-peron-por-lesa-humanidá.phtml La Corte Suprema refugó citar a Isabel Perón pol "Operativu Independencia"
  42. Isabel Perón despidir del "Momo" Venegas con un avisu aciagu

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar