María Parado de Bellido

María Andrea Parado de Bellido (Huamanga o Paras, 5 de xunetu de 1761 o 1777 - Huamanga, 1 de mayu de 1822). Heroína peruana, mártir de la independencia de Perú. Anque dacuando califíccase-y de “precursora” de la independencia, en realidá la so actuación dar mientres la fase sanmartiniana d'aquella guerra, ye dicir yá empecipiáu'l procesu final de la Emancipación. Foi una muyer de raza indíxena y quechua-falante, qu'esponiendo'l so bienestar y el de la so familia, sacrificó la so vida antes de delatar a otros patriotes que como ella, sirvíen a la causa de la llibertá.

María Parado de Bellido
Vida
Nacimientu Ayacucho y Distrito de Paras (es) Traducir[1]5 de xunetu de 1777[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Ayacucho1 de mayu de 1822 (44 años)
Causa de la muerte mancada por arma de fueu
Fíos/es 7[1]
Estudios
Llingües falaes quechua ayacuchano (es) Traducir
castellanu
Oficiu espía
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Poca ye la información que se tien sobre la mayoría d'héroes populares, tantes vegaes anónimos. Exemplos d'ellos, son ente munchos otros, la trayeutoria biográfica de José Olaya y María Andrea Parado de Bellido. D'esta heroína conocen pocos detalles de la so estensa vida, si tener en cuenta que al momentu del so sacrificiu yera yá una vieya de más de 60 años.

Nacencia y los sos primeros años editar

Diversos historiadores concuerden en que María Parado de Bellido nació en Huamanga, depués denominada Ayacucho, na sierra sur de Perú. Sicasí, el sacerdote Carlos Cárdenas afirmó afayar la so partida de bautizu na parroquia de Cangallo, onde nacería, pa ser más exactos, nel actual distritu de Paras. Tampoco hai consensu en cuanto al añu de la so nacencia. Unes fontes asitiar nel añu de 1777 y otres nel de 1761. Pero, curiosamente, toes coinciden na mesma fecha: 5 de xunetu.

Los sos padres fueron Fernando Parado, criollu d'ascendencia altoperuana, y Jacinta Jayo, muyer indíxena.

La so infancia foi como la de toles neñes indíxenes del so tiempu, que nun recibíen instrucción y solo preparábense pa les xeres conxugales.

Casoriu y fíos editar

Casóse, a la edá de 15 años, con Mariano Bellido, d'oficiu negociante, y quien hacia 1820 trabayaba na seición de correos del distritu de Paras na provincia de Cangallo, onde la familia tenía la so residencia, anque aniciaben temporalmente en Huamanga. D'esa unión tuvo siete fíos: Gregoria, Andrea, Mariano, Tomás, María, Leandra y Bartola. Tanto'l so maríu como los sos fíos varones collaboraron dende 1820 coles fuercies patriotes.

Tomás se enroló nes files patriotes del xeneral Juan Antonio Álvarez de Arenales cuando ésti pasó por Huamanga (1820), y depués sumóse a los montoneros patriotes empobinaos por Quiroz Lazón,[2] que se topaben n'actividá en Cangallo (1820). El so maríu y el so otru fíu varón, Mariano, empezaron tamién a collaborar con aquellos montoneros, qu'actuaben en coordinación coles fuercies regulares del xeneral José de San Martín.[3]

Llabor pola causa llibertadora editar

Contestu editar

Ocupada Lima pol Exércitu Llibertador comandado pol xeneral José de San Martín y proclamada la independencia de Perú en 1821, los realistes, al mandu del virréi José de la Serna, replegar a la sierra, ente que la mayoría de les ciudaes de la mariña sumar a la causa patriota. Tamién na sierra central crecía l'adhesión a la causa de la llibertá, representada polos montoneros. La Serna establecer nel Cusco, na sierra sur, que se convirtió nel bastión de los realistes, que les sos fuercies taben mayormente formaes por indíxenes reclutados a encomalo. Dende'l Cusco, La Serna unvió a les sos fuercies escontra la sierra central, por que sometieren a los “insurxentes”, como denominaba a los patriotes. Estes fuercies de represión taben comandadas pol xeneral José Carratalá y el coronel Juan Loriga. Carratalá encargar de la represión nes actuales provincies de Parinacochas, Lucanas y Huamanga, llabor que lu realizó d'una manera despiadada. Pueblos enteros fueron amburaos y esfarrapaos, y los sos pobladores masacrados. Unu d'esos pueblos foi Cangallo.

Carratalá estableció'l so cuartel na ciudá de Huamanga. Unu de los sos oxetivos yera enllazar coles fuercies realistes que combatíen a les fuercies patriotes n'Ica (mariña central), pero enteráu de la derrota d'estos na batalla de La Macacona (cerca de Ica), permaneció en Huamanga y concentró tolos sos esfuercios n'esterminar a les guerrilles de Quirós, nes que militaben el maríu y los fíos de María Parado de Bellido.

Informante de los patriotes editar

De xuru foi l'exemplu del maríu y los sos fíos lo qu'impulsó a María Andrea a trabayar tamién pola causa llibertadora, dende la ciudá de Huamanga. Como ella nun sabía escribir, dictába-y a un amigu d'enfotu llamáu Matías Madrid, les cartes qu'unviaba al so home cola cuenta d'informa-yos de los movimientos y los planes del enemigu; información que Mariano comunicaba de momentu al patriota Quirós. Asina, por casu, gracies a una d'eses misives, los guerrilleros patriotes pudieron abandonar el pueblu de Quilcamachay, el 29 de marzu de 1822; a otru día el pueblu foi ocupáu polos realistes, y ellí atopóse la misiva, escaecida por descuidu na chamarra d'un guerrilleru.

Este yera'l testu de dicha carta:

Huamanga, Marzu 26 de 1822

Idolatráu Mariano:

Mañana cola la fuercia que d'esta ciudá a tomar la qu'esiste ellí, y a otres persones, que defenden la causa de la llibertá. Avísa-y al Xefe d'esa fuercia, señor Quirós, y trata el to de fuxir darréu a Huancavelica, onde nueses primes les Negretes; porque si te asocediera una desgracia (que Dios nun lo dexe) sería un dolor pa la to familia, y n'especial pa la to esposa.
Andrea.

Apresamientu editar

Anque la misiva descubierta solo taba roblada col segundu nome de la heroína, los realistes llueu identificaron quien yera la remitente. Afayada entós, María foi prindada'l 30 de marzu en Huamanga y sometida a intensu interrogatoriu por que delatara a los patriotes comprometíos. Carratalá nun duldar inclusive n'aplica-y la tortura. Pero ella negóse rotundamente a dar nomes y dio reiteradamente la mesma respuesta: «¡Yo escribir!» Finalmente, Carratalá ordenó'l so fusilamiento.

Martiriu editar

Curiada por fuercies de la guarnición realista, María foi llevada en procesión en redol a la plaza huamanguina y en cada esquina un oficial lleó'l bandu de la sentencia dictada por Carratalá, xustificando la so aición «pa escarmientu y exemplu de los posteriores por remontase contra'l rei y señor de Perú». Depués foi conducida a la pampa o plazuela del Arcu onde-y esperaba'l pelotón de fusilamiento. Dempués de ser amonestada per última vegada, por que revelara el secretu, prometiéndose-y la vida, refugó la proposición ensin bazcuyar. Y sufrida a sufrir l'últimu supliciu, se arrodilló y esperó la muerte cola mirada empobinada al cielu. Al momentu del so martiriu tenía más de 60 años.

Cúntase que'l so cadabre foi soterráu de llimosna polos flaires mercedarios nel so templu, a poques cortes del llugar de fusilamiento, mientres les sos fíes quedaron abandonaes a la so suerte y toparon abellugu nuna ilesia. Depués surdieron delles versiones confuses sobre la so familia. Lo único verificable ye que Simón Bolívar estableció una pensión de gracia pa les fíes sobrevivientes de la heroína, pero nun se sabe la suerte que corrieron el so maríu y los sos fíos que participaron nes montoneras.

Semblanzas editar

A pesar de la parquedad de los datos biográficos, la so fama estendióse más allá de la so tierra natal. Lleamos lo qu'escribió sobre ella'l famosu escritor d'Estaos Xuníos Carleton Beals nel so llibru Fueu en Los Andes:

"Ente toles ciudaes peruanes destaca Ayacucho, que produció un grupu notable de muyeres que destacaron non yá nes lletres del tiempu colonial, sinón tamién pol so valor, ente elles Venturia Ccalamaqui, Pallchamascachi Ttica, María de Bellido. Madre de fíos que lluchaben pola causa de los patriotes, María de Bellido prefirió colar al patibulo primero que traicionar el secretu de los insurxentes. Dempués de ser pasiada poles cuatro esquines de la plaza pública onde tenía de llevase a cabu la so execución y lleida que-y foi en voz alta la sentencia que la condergaba a muerte, la noble muyer dixo, dirixiéndose altivamente a los sos verdugos: "Nun toi equí pa informar a ustedes, sinón pa sacrificame pola causa de la llibertá".
Carleton Beals##GGC11C

Pela so parte, el periodista Aurelio Miró Quesada, nuna visita que fizo en Ayacucho a la casa de la heroína, escribió (nel so llibru Mariña, sierra y monte):

"Hai otres munches cases en Ayacucho con tradición o con lleendes. Voi asina a visitar la residencia de la sobeyosa heroína ayacuchana María Parado de Bellido. Ye una casa sobria, con llimpies parés encaladas y una vide nel patiu al llau d'unos severos pasos de piedra. Ellí taba María Parado de Bellido cuando los tenientes de Carratalá amenorgar a prisión, asaltando y escalando la casa. A pesar de tolos esfuercios, la heroína nun quixo confesar a quién escribiera la carta unviada por ella a les files patriotes; y dempués de faé-yla dar la vuelta a la Plaza, como escarmientu públicu, fusilar. [...], na pampa del Arcu onde anguaño se llevanta la so estatua"
Aurelio Miró Quesada Sosa#GGC11C

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 URL de la referencia: https://bicentenario.gob.pe/bicentenario-muerte-maria-parado-jayo-conmemoraciones-heroina-independencia/. Data de consulta: 24 marzu 2024.
  2. Nun sabemos a ciencia cierta si esti patriota Quiroz ye'l mesmu guerrilleru Cayetano Quirós, que se cuntó ente los derrotaos polos realistes na batalla de La Macacona, Ica, el 7 d'abril de 1822.
  3. Estes montoneras o guerrilles patriotes, conformaes per miles d'indíxenes peruanos, contribuyeron descomanadamente al trunfu de la guerra de la emancipación suramericana, pero la historiografía llatinoamericana suel ignorales o infravalorarlas, atribuyendo tol méritu a los exércitos regulares sanmartinianos y bolivarianos, falacia conocida como'l mitu de la independencia concedida”. Nun ta de más recordar que bien de montoneros pasaron a engrosar el flamante exércitu peruanu, conocíu orixinalmente como la Lexón peruana”, y que la so contribución nes batalles finales de Junín y Ayacucho foi decisiva.

Referencies editar

Ver tamién editar