María de Médici

salonnière francesa (1575–1642)

María de Médici (26 d'abril de 1575 (greg.)Florencia – 3 de xunetu de 1642Colonia) foi reina consorte de Francia, como la segunda esposa del rei Enrique IV de Francia —de 1600 a 1610— y Reina Rexente de Francia hasta la mayoría d'edá del so fíu, el futuru rei Lluis XIII de Francia —de 1610 a 1617—. Tuvo una actuación destacada como coleicionista y mecenes de les artes.

María de Médici
Gobernador de la Bastilla (es) Traducir

Vida
Nacimientu Florencia[1]26 d'abril de 1575 (greg.)[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Muerte Colonia3 de xunetu de 1642[3] (67 años)
Sepultura basílica de Saint-Denis (es) Traducir
Familia
Padre Francesco I de' Medici
Madre Xuana d'Habsburgu-Jagellón
Casada con Enrique IV de Francia (1600 – 1610)[4]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Médici
Estudios
Llingües falaes francés
Oficiu salonnière, coleicionista d'artepolítica
Llugares de trabayu Francia, L'Haya y Ámsterdam
Instrumentu musical guitarra
llaúd
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata
Escudu de la familia Médici.
María de Médici, escontra 1595.
Nupcias de María de Médici con Enrique IV de Francia (1600, Jacopo Chimenti).
El Desembarcu de María de Médici en Marsella, por Pedru Pablo Rubens.
Coronación de María de Médici en Saint Denis (detalle), por Pedru Pablo Rubens, 1622-1625.

Nacimientu editar

María de Médici nació'l 26 d'abril de 1575, en Florencia, en Gran Ducáu de Toscana. Foi miembru de la de la rica y poderosa Casa de Medici y la sesta fía de Franciscu I de Médici (1541-1587), gran duque de Toscana, y de Xuana d'Habsburgu-Jagellón (1547-1578), archiduquesa d'Austria.[6][7]

Cercana a los artistes del so Florencia natal, foi educada por Jacobo Ligozzi. Tamién foi baillarina de balé.

Reina de Francia editar

El matrimoniu de María de Médici col rei Enrique IV de Francia foi debíu, principalmente, a les esmoliciones dinástiques y financieres del primer monarca francés de la Casa de Borbón. Pal rei de Francia foi'l so segundu matrimoniu por cuenta de qu'enantes había estáu casáu, dende'l 18 d'agostu de 1572, con Margarita de Valois con quien nun foi nunca feliz y de quien se dixebró antes de la so ascensión al tronu francés, en 1589, ensin tener fíos. El matrimoniu foi anuláu en 1599.

María de Médici casóse'l 17 d'avientu de 1600. Los Médici, banqueros acreedores del rei de Francia, prometieron una dote de 600.000 escudos d'oru, lo que fizo que María fuera moteyada como la “Gran banquera”.

La so llegada a Francia dende Marsella, tres el so matrimoniu por poderes en Florencia antes de perfacese la so confirmación en Lyon, tuvo gran repercusión. Dos mil persones formaben el so cortexu. Antoinette de Pons, marquesa de Guercheville y dama d'honor de la futura reina, foi la encargada de recoyela en Marsella. Dempués de desembarcar, María de Médici axuntar col so maríu en Lyon, onde pasaron la nueche de bodes.

María de Médici quedó embarazada nel intre, y el 27 de setiembre de 1601 nació'l primer fíu, el delfín Lluis, causando gran allegría tanto al rei como a tol reinu, yá que dende diba cuarenta años esperábase la nacencia d'un Delfín. María de Médici siguió col so papel d'esposa y dio-y al so home varios fíos.

María de Médici nun s'entendía con Enrique IV. Por demás celosa, nun soportaba les aventures femenines del so home, nin los sos aventatos; él obligar a rellacionase colos sos amantes y amás remacariába-y el dineru que precisaba pa cubrir toles necesidaes que la so condición real esixía-y. Los discutinios ente dambos yeren frecuentes, siguíes por una relativa tranquilidá.

María tuvo que soportar los amoríos del rei con Catalina Enriqueta de Balzac d'Entragues, marquesa de Verneuil, con quien tuvo dos fíos: Gastón Enrique, duque de Verneuil, nacíu en 1601 y legitimado en 1603 y Gabriela Anxélica, conocida como mademoiselle de Verneuil, quien nació en 1603.

Más tarde, María toleró a una nueva amante d'Enrique IV. Con Jacqueline de Bueil, condesa de Moret, con quien el rei tuvo un fíu: Antoniu, conde de Moret, nacíu en 1607 y legitimado en 1608.

A les infidelidaes del so maríu sumóse-y otru amoríu con Carlota des Essarts, condesa de Romorantin, con quien tuvo dos fíos: Xuana Bautista, nacida y legitimada en 1608 y María Enriqueta, que nació en 1609.

María de Médici quería faese coronar oficialmente como Reina de Francia, pero Enrique IV, por diverses razones polítiques, diba retardando la ceremonia. Foi necesariu esperar al 13 de mayu de 1610, fecha na que s'esperaba una llarga ausencia del rei —Enrique partió pa conducir una visita armada” con cuenta de solucionar un problema políticu ente los príncipes del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, y el casu de Kleve y Juliers—, por que la reina fuera coronada en Saint-Denis y fixera la so entrada oficial en París. A otru día el rei foi asesináu.[8]

Rexente de Francia editar

Tres el regicidio d'Enrique IV de Francia'l 14 de mayu de 1610, la reina consorte María de Médici asumió la rexencia en nome del so fíu Lluis XIII qu'entá nun tenía 9 años, demasiao mozu pa poder reinar.

La posición insegura de la so rexencia ante la nobleza del reinu y los sos vecinos d'Europa obligar a romper cola política d'Enrique IV. Destituyó a los conseyeros del rei, pero nun consiguió faese obedecer polos Grandes.

Pa recuperar el poderíu de Francia, nun atopó meyor solución qu'apautar la paz con España. En 1615 esti acercamientu concretar por mediu d'un matrimoniu que xunió a les dinastíes de Francia y d'España. La so fía Sabela de Borbón casóse col infante Felipe -fíu del rei Felipe III d'España y futuru Felipe IV d'España-. Un segundu matrimoniu enllazó nuevamente a dambes dinatías reales cuando'l so fíu, el rei Lluis XIII de Francia casóse cola infanta Ana d'Habsburgu —tamién fía del rei Felipe III d'España—.

La política de la reina provocó, sicasí, un gran descontentu. Per una parte, los protestantes vieron con molición esi acercamientu de María con La so Maxestá Católica, el rei d'España Felipe III; por otra, María de Médici intentaba reforzar el poder de la monarquía col sofitu de persones como Concino Concini, maríu de la so hermana de lleche y dama de compañía Lleonora Dori, que nun yera apreciada por dellos nobles franceses. Éstos, llevaos pola xenofobia, acusaben a los inmigrantes italianus qu'arrodiaben a María de Médici d'arriquecese en perxuiciu de la nobleza francesa. Aprovechándose de la debilitación causada pola rexencia, los nobles de les grandes families, col príncipe Lluis II de Borbón-Condé a la cabeza, alzar contra María de Médici pa consiguir asina unes compensaciones financieres.

Primer exiliu editar

Per otru llau, la reina espollete, María de Médici nun tenía bones rellaciones col so fíu, el rei Lluis XIII de Francia. Sintiéndose humildáu pola conducta de la so proxenitora, Lluis XIII entamó en 1617 un golpe d'estáu nel que foi asesináu Concino Concini. Al tomar el poder, exilió a la so madre nel Castiellu de Blois.

Cuando María de Médici foi exiliada pol so fíu, empezó a cuayase la so lleenda negra: acusar de procurar la riqueza y el poder de los sos favoritos italianos, del espilfarru financieru causáu por esbardiar de la reina y la so redolada y de la torpeza y la corrupción de la so política que s'amontara mientres el so gobiernu.

Los dos guerres de la madre y del fíu y la so torna a la corte editar

Ficheru:Frans Pourbus the Younger - Portrait of Maria de' Medici - Google Art Project.jpg
María de Médici, por Frans Pourbus, c. 1606, Muséu de Belles Artes de Bilbao.

En 1619, reinar madre, María de Médici, escapar de la so prisión y provocó una sulevación contra'l so fíu, el rei Lluis XIII de Francia. A esti llevantamientu conocer como la guerra de la madre y del fíu”. El tratáu d'Angoulême, axustáu pol Cardenal Richelieu, solucionó'l conflictu. Pero reinar madre nun se sintió satisfecha y volvió llevantase n'armes contra'l so fíu cola ayuda de los Grandes del reinu. A esti segundu llevantamientu denominar como la “segunda guerra de la madre y del fíu”. La coalición nobiliaria foi rápido ganada na batalla des Points-de-Cé pol rei, que perdonó a la so madre y a los príncipes. Consciente de que nun podía evitar la formación d'intrigues en cuantes que María de Médici tuviera nel exiliu, el rei aceptó la so torna a la corte.

María de Médici volvió a París] onde se dedicó a la construcción de la so Palaciu de Luxemburgu. Tres la muerte de Carlos d'Albert, duque de Luynes, en 1622, foise introduciendo de manera subrepticia na política. Richelieu xugó, nesos momentos, un papel importante na reconciliación ente madre y fíu, suxuriendo qu'ella pudiera incorporase al Conseyu del rei.

Mecenes editar

María de Médici, mecenes reconocida na vida parisina, dio trabayu a Nicolas Poussin y Philippe de Champaigne na decoración del Palaciu de Luxemburgu, y encargó numberoses pintures a Guido Reni y especialmente a Rubens, al que fizo dir a Amberes pa la execución d'una galería de pintures dedicaes a la so vida. Anguaño queden 22 cuadros calteníos nel Muséu del Louvre.

Cayida y exiliu definitivu editar

María de Médici siguió asistiendo a los Conseyos del rei Lluis XIII de Francia, según los asesoramientos del cardenal Richelieu a quien introdució como ministru del rei. Mientres unos años, nun se decató del poder ya importancia que'l so veceru y protexíu diba adquiriendo. Cuando se dio cuenta d'ello, intentó derroca-y por tolos medios. Ensin entender entá'l calter del rei, creyó que-y sería fácil llograr la destitución de Richelieu pero, dempués del famosu Día de los Engañaos, el 12 de payares de 1630, Richelieu pasó a ser el primer ministru y María de Médici viose obligada a reconciliase con él.

Finalmente, María decidió retirase de la corte. El rei, sabiendo lo intrigante que podía aportar# a, unviar al castiellu de Compiègne, dende onde trató de fuxir a Bruxeles en 1631, onde pensaba atopar ayuda pa la so causa. Abellugada colos enemigos de Francia, María foi privada de la so condición de reina de Francia y, poro, de les sos pensiones.

El fin de María de Médici foi patéticu. Mientres años vivió al amparu de les cortes europees n'Alemaña, dempués n'Inglaterra, intentando crear enemigos contra'l cardenal y ensin poder tornar nunca a Francia. Abellugada na casa natal de Rubens, morrió'l 3 de xunetu de 1642, a los 67 años d'edá, en Colonia, nel Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, unos meses primero que Richelieu.

El so cuerpu atópase soterráu na Catedral de Colonia.

Legáu dinásticu editar

Al traviés de María de Médici llegaron al tronu de Francia los descendientes de los Reis Católicos, al igual como n'España, Austria, El Sacru Imperiu Romanu, Inglaterra, Escocia, Suecia, Noruega, Dinamarca, Portugal, Croacia y los tronos italianos.

Descendencia editar

María de Médici casóse col rei Enrique IV de Francia'l 16 d'avientu de 1600 en Lyon y tuvieron 6 fíos:

Nome !Nacencia !Fallecimientu !Notes
Lluis XIII, rei de Francia y Navarra 27 de setiembre de 1601 14 de mayu de 1643 Casáu con Ana d'Austria (1601-1666) en 1615. Tuvieron fíos.
Sabela, fía de Francia 22 de payares de 1603 6 d'ochobre de 1644 Casada con Felipe IV, rei d'España (1605-1665) en 1615. Tuvo fíos.
Cristina María, fía de Francia 12 de febreru de 1606 27 d'avientu de 1663 Casada con Víctor Amadéu I, duque de Saboya (1587-1637) en 1619. Tuvo fíos.
Nicolás Enrique, duque d'Orleans 16 d'abril de 1607 17 de payares de 1611 Finó nuevu. Nun tuvo fíos.
Gastón, duque d'Orleans 25 d'abril de 1608 2 de febreru de 1660 Casáu primeru con María de Borbón, duquesa de Montpensier (1605-1627) en 1626. Tuvo una fía.
Casáu dempués con Margarita de Lorena (1615-1672) en 1632. Tuvo fíos.
Enriqueta María, fía de Francia 25 de payares de 1609 10 de setiembre de 1669 Casada con Carlos I, rei d'Inglaterra (1600-1649) en 1625. Tuvo fíos.

Ascendencia editar

Árbol xenealóxicu de María de Médici
María de Médici Padre:
Franciscu I de Médici
Güelu paternu:
Cosme I de Médici
Bisagüelu paternu:
Xuan de Médici
Bisagüela paterna:
Maria Salviati
Güela paterna:
Lleonor Álvarez de Toledo y Osorio
Bisagüelu paternu:
Pedru Álvarez de Toledo y Zúñiga
Bisagüela paterna:
María Osorio Pimentel
Madre:
Xuana d'Habsburgu-Jagellón
Güelu maternu:
Fernandu I d'Habsburgu
Bisagüelu maternu:
Felipe I de Castiella
Bisagüela materna:
Xuana I de Castiella
Güela materna:
Ana Jagellón d'Hungría y Bohemia
Bisagüelu maternu:
Vladislao II d'Hungría
Bisagüela materna:
Ana de Foix-Candale


Predecesora:
Margarita de Valois
Reina consorte de Francia y de Navarra
1600-1610
Socesora:
Ana d'Habsburgu

Na ficción editar

El rol de María de Médici foi interpretáu por:

Serie de televisión editar

Añu Serie de Televisión Actriz
2014 The Musketeers Tara Fitzgerald

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118577778. Data de consulta: 14 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. valor desconocíu. «Q21475256» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume VIII, 1892. 
  5. 5,0 5,1 5,2 Afirmao en: Kindred Britain.
  6. Lawrence, Cynthia Miller (1997). Women and Art in Early Modern Europe: Patrons, Collectors, and Connoisseurs. Pennsylvania State Univ Pr, páx. 136. ISBN 978-0-271-01568-2.
  7. Lawrence, Cynthia Miller (1997). Women and Art in Early Modern Europe: Patrons, Collectors, and Connoisseurs. Marie de Médici's Patronage of Art and Architecture: Pennsylvania State Univ Pr. ISBN 978-0-271-01568-2.
  8. Herman, Eleanor (2005). Sex with Kings: 500 Years of Adultery, Power, Rivalry, and Revenge, páx. 80.

Enllaces esternos editar