Marcianu Capela (lat. Martianus Min(n)y(i)us Felix Capella) foi un escritor enciclopédico y retórico romanu de llingua llatina del sieglu V, autor de "Les nupcies de Mercuriu con Filoloxía" o De Nuptiis.

Marcianu Capella
Vida
Nacimientu Madaura (es) Traducir[1]circa 360 (greg.)
Nacionalidá Imperiu romanu d'Occidente
Muerte 428 (greg.) (67/68 años)
Estudios
Llingües falaes llatín[2]
Oficiu escritor, poeta, teóricu de la músicafilósofu
Trabayos destacaos The Marriage of Mercury and Philology (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Desconozse casi tou sobre esti autor, salvu aquello de que les sos obres ufierten datos o nicios, de toes formes abondo imprecisos. Nacíu na provincia romana d'África (güei Souk Ahras, Arxelia) o, según otros, en Cartago, foi abogáu; Gregorio de Tours tener por cristianu, pero un exame de la so obra indicaría según dellos autores que foi un filopagano de la llamada "reacción pagana" del sieglu V, adepto a un neoplatonismu que nun refugaba les práutiques neopitagóricas. Escribió en Cartago la enciclopedia alegórica en nueve llibros De nuptiis Philologiae et Mercurii (Sobre les bodes de Mercuriu y Filoloxía), redactada según unos ente 410 y 439 y según otros en redol al añu 480; adoptó pa ello la forma de sátira menipea, amiestu de prosa y versu, y nella trata primero de too de les artes lliberales, esbozando yá una división d'éstes en Trivium y Quadrivium que va tener gran fortuna na Edá Media.

Capela escribió probablemente en Cartago, según indicar al empar: (1) los manuscritos (col axetivu Afer Carthaginensis qu'acompaña'l nome del autor nos títulos), y (2) el testu mesmu. Nos últimos versos de la obra que, como yera costume, sirvíen de firma y carauterización del autor, Marcianu pon la so propia semeya en boca d'Enchi (alegoría del xéneru lliterariu de la sátira menipea) “tu que crecisti na feliz ciudá de Elisa" (Dido de Tiru, la reina mítica de Cartago). Paeciera que la idea según la cual Marcianu nacería en Madaura, y instalárase darréu en Cartago ye un error que se debe a Hugo Grotius quien na introducción a la so edición de 1599, identificar como'l Madaurensis que menta Casiodoro y qu'en realidá faía referencia a Lucio Apuleyo.

Al respective del so oficiu, el mesmu poema final de les Nupcias infórmanos, al traviés de la semeya que fai d'él Enche, que Marcianu yera un abogáu pocu esitosu que “revierte les sos lladríes de perru nos sos procesos”, incapaz de sacar provechu nin entá de les quexes contra los sos propios vecinos (unos vaqueros), y que “pola mor del cansanciu ye si a penes caltiénse despiertu”. La hipótesis según la cual sería procónsul de Cartago nun paez tener más sustentu que la llectura d'un versu dudosu.

Tradicionalmente les descripciones de Roma y Cartago que s'hayan na so obra, dexaron datar la redaición de les Nupcias ente 410 y 439. N'efeutu, nel llibru VI la evocación del grandor pasáu de Roma (VI, 637) y del grandor presente de Cartago (VI, 669), llevaron a pensar qu'escribió mientres el periodu que va ente la cayida de Roma en 410 (a manes d'Alarico) y de la invasión en 439 de Cartago polos vándalos. Anque estudios recién faen fincapié nel periodu de prosperidá relativa que llogró Cartago so los vándalos (circa 480), y amplía les feches posibles pa la redaición de les Nupcias a tol sieglu V.

La relixón de Marcianu Capela ye otru aspeutu sobre'l que s'alderica. El fechu de que Gregorio de Tours (Historia de los francos, X) llamar Martianus noster (el nuesu Marcianu) llevó a afirmar que yera católicu. Anque detalles del testu paecen unviar a lo que P. de Labriolle llama “la reacción pagana”, so la forma d'un neoplatonismu con enclinos al misticismu y a les práutiques teúrgicas y máxiques (del mesmu tipu que s'atopa en Jámblico), ónde l'ascensu de Filoloxía de la tierra a la Vía Láctea (II) reproduciría les etapes de iniciación nes relixones de misterios. L'interés de Marcianu pola etrusca disciplina paez validar esta hipótesis: el regresu a l'antigua relixón etrusca constituyiría un tipu de resistencia ante'l cristianismu.

Pero esta hipótesis tien el defectu de pasar per alto'l rol de la sátira menipea (que la so alegoría, Enche, sirve de guía a Capela) que relativiza la seriedá de lo que s'escribe, y d'escaecer qu'a esti xéneru lliterariu pertenecen dos obres con motivos asemeyaos a De Nuptiis. Trátase de: (1) l'Apoteosis del emperador en calabaza, una obra de Séneca que trata de l'apoteosis o divinización d'un mortal (l'emperador Claudio); y (2) el Viaxe verdaderu de Luciano de Samósata, que cola sida d'un viaxe al cielu pasa revista a les distintes escueles filosófiques de la so dómina, poniendo en ridículu a los sos partidarios, y qu'anque Marcianu nun lleó en griegu, nun podía sinón conocer. Contra la hipótesis de que Marcianu Capela fuera parte de la reacción pagana”, fala tamién el susodichu axetivu “nuesu” (Martianus noster), que yera una apelación de reconocencia ente autores católicos y, finalmente, el fechu de que acaso Gregorio de Tours taba meyor informáu que los historiadores posteriores.

Les nupcies de Mercuriu con Filoloxía o De Nuptiis editar

Esta obra pasó a conformar mientres l'altu medievu llatín, la principal enciclopedia antigua y pagana conocida , brindó tamién la personificación de los siete artes lliberales.

 
la Gramática enseñando a los sos alumnos en Marcianu Capela

Llibru I editar

Tres l'apaición de la divinidá alegórica Enche, que representa l'amiestu temático y formal carauterística del xéneru de la sátira menipea, Mercuriu, dios de la ciencia, y piensa nun principiu na ninfa Sofía, depués en Mántica, y en Psique, mas refugar por diversu razones. Finalmente Apolo convencer por que case a Filoloxía, una mortal que pasa, sicasí, les sos nueches en vela a estudiar, y que la so interés ye insaciable. Xúpiter acepta a condición de que Filoloxía reciba enantes l'apoteosis.

Llibru II editar

El llibru II representa a esta apoteosis. Filoloxía empezar per devolver tolos llibros que lu primíen (el pesu de les ciencia, etc.), depués toma'l beberaxu compuestu por Apoteosis y xube a la llitera que la conducirá al traviés de los siete esferes celestes (que formen una escala musical, según la teoría pitagórica, y que recuperen los neoplatónicos na so teoría de l'harmonía de les esferes) hasta lo asamblea de los dioses. Una vegada ante los dioses, Mercuriu da-y siete dames d'honor, representante caúna d'un arte.

Col llibru II termina la parte “rellato” del llibru (“Nunc ergo mythos terminator”, Nupcias, II, 220), y los siete llibros siguientes van presentar el conteníu de caúna de les artes, espuestu pol so representante na forma d'alegoría. Los siete llibros comparten la mesma estructura: (1) presentación nunos 40 versos, siguíu por (2) el desenvolvimientu téunicu y en prosa del arte que la so alegoría trata esi llibru (en 20 a 30 páxines).

Llibru III editar

El llibru III ocupar de la Gramática (que'l so nome griegu ye Γραμματική, mientres el so antiguu nome en llatín ye Litteratura). Ye una muyer pasada n'años que caltuvo ciertu encantu, orixinaria d'Exiptu, vivió en Grecia y finalmente en Roma. El so atributu ye una caxa con pluma y tinteru, preseos necesarios pa enseña-yos la gramática a los neños, yá que la gramática apriéndese escribiendo.

 
Gherardo di giovannid el fora, la Retórica en Marcianu Capela

Llibru IV editar

La Dialéutica de güeyos vivos que tán siempres en movimientu, trai un peñáu sofisticáu y, na manzorga a manera d'atributu, una culiebra enroscada. Na mano derecha, sicasí, sostién una tablilla de cera (los pizarrones d'entós) con fórmules inscrites en colloráu y que sollerten al públicu de los subterfugios que tiende la dialéutica. N'efeutu, anque'l so llinguaxe ye incomprensible pa la mayoría, preséntase como la única capaz de discernir lo falso de lo verdadero. Pa demostrar lo cual, empieza Dialéutica por definir un ciertu númberu de términos (xenéricu, accidente, propiedá, enquivocu, univoco, metáfora, etc.); depués fai l'aponderamientu del siloxismu y remata la so esplicación con un cuadru en que presenta les proposiciones que son coles mesmes falses y verdaderes. Pero atayar y píden-y dexé d'abusar de los sofismas y del so públicu.

Llibru V editar

Retórica entra al son de les trompetes. Ye una muyer pimpana y de una guapura estraordinaria, trai una petrina enllastrada de xoyes que remembra lo florío de la retórica. Se rumora que tien la capacidá de trescalar al so públicu, y llevalo d'argumentu n'argumentu hasta onde ella quiera, tantu nel senáu como nos tribunales. Apaez acompañada de Demóstenes y de Cicerón, y espón los aspeutos principales del so arte: 1) la busca d'argumentos; 2) la organización de los argumentos; 3) la elocución o eleición de les pallabres; 4) la memorización; 5) la manera de falar afaciendo la voz y el xestu en función del efeutu que se busca producir. En mentando los errores a evitar, tales como hiatos y asonancies ente otros, Retórica da en esplicar los tropos y les figures lliteraries. Xunto cola gramática y la dialéutica, estos trés llibros conformen el Trivium, unu de les pilastres del sistema educativu mientres tol medievu.

Llibru VI editar

Los llibros VI a IX retomen los cuatro ciencies matemátiques que Boecio enantes denominó Quadrivium. Ye significativu que Marcianu Capela designe a estos cuatro ciencies como “artes griegues” y escúsese de presentales en llatín.

A Xeometría represéntase-y con globu celeste nes sos manes. Pa esti llibru casi dafechu consagráu a la xeografía, les fontes fueron Pliniu'l Vieyu, y Julio Solino.

Llibru VII editar

Aritmética apaez faciendo cuentes, cuando ve a Xúpiter saludar col númberu que totalizan les lletres del so nome en griegu, Zeus (cada lletra correspondía a un númberu: alfa=1, beta=2, gamma=3…) y sigue cola aritmoloxía o estudiu de les propiedaes máxiques de los númberos. L'aritmética presentar Marcianu conforme a los Elementos d'Euclides, y ye una de les seiciones más desenvueltes de la obra. L'autor, sicasí, llindar a los aspeutos práuticos absteniéndose d'encetar les teoríes presentes nes obres de Nicómaco de Gerasa o del mesmu Euclides.

 
Gherardo di giovannid el fora, la Música, en Marcianu Capela

Llibru VIII editar

Astronomía preséntase como siendo orixinaria d'Exiptu y rinde homenaxe a les obres d'Eratóstenes, Ptolomeo y Hiparco, inaccesibles a los contemporáneos de Marcianu Capelo que nun falaben griegu. Un exemplu del valor de referencia d'estes obres, ensin consulta direuta, constituyir el datu de la circunferencia de la Tierra que siguiendo a Eratóstenes ye de 252 000 estadios, pero que'l so métodu de llogru Marcianu nun describe. Esti llibru ye consideráu'l tratáu d'astronomía más completu hasta'l sieglu XII, y va ser tamién el más popular mientres tol medievu. N'efeutu, l'autor asume la postura antolóxica al respective de l'astronomía de la so dómina, y nun duldar n'arrexuntar les teoríes esistentes a pesar de ser opuestes. L'exemplu más bultable ye la so presentación de la concepción geo-heliocéntrica de Heraclides Pónticu (según la cual Mercuriu y Venus xiren alredor del sol, mientres la Tierra permanez estacionaria), que xacia na obra al xeocentrismu de Ptolomeo, dambes teoríes son descrites ensin que l'autor tome partíu. Copérnico va faer referencia al fragmentu geo-heliocéntricu nel so De revolutionibus orbium coelestium (I,10).

Llibru IX editar

Harmonía presenta l'arte de la música y de los sos poderes casi místicos. Estrema ente la notación musical y los soníos, esplica les componentes de los ritmos y el sistema d'ocho tonos.

Aspeutos lliterarios editar

La impresión d'estrañedá a la llectura de les Nupcias de Marcianu Capela provién del so estilu marcáu pola busca del hápax y la variatio. Esta "prosa florida", de cutiu inspirada, como destaquen les comentaristes, na de Lucio Apuleyo, y en particular nel so Pollín d'oru, ta entecortada con pasaxes versificados nos que Marcianu utiliza un total de quince metros distintos con gran maestría pa una dómina calificada tradicionalmente como "decadente".

La identificación del estilu de Marcianu Capela col xéneru lliterariu de la sátira menipea, que se caracteriza pol amiestu (encher designa un tipu d'ensalada con pases y piñones): amiestu de prosa y poesía, de seriedá y de grotescu, correspuende al conceutu griegu de spoudogeloion (lo serio tres la risa). Nun ye nengún azar si la inspiradora del rellatu ye precisamente la divinidá alegórica Enche. Marcianu inscríbese entós na llinia de los autores de les sátires menipeas xunto con Varrón (Sátires menipeas), Séneca (Apocolocyntosis divi Claudii), Luciano de Samósata (Icaromenipea, Viaxe verdaderu), Petronio (Satyricon) y de Lucio Apuleyo (El pollín d'oru).

Influencia del testu editar

A pesar de que Fulgencio y Gregorio de Tours mentar na antigüedá tardida, la obra nun paez conocer un verdaderu espardimientu enantes de la renacencia carolinxa. Sicasí, a partir de mediaos del sieglu IX, les Nupcias copiar nos centros carolinxos pa usu nes sos escueles. Los llibros de la enciclopedia alegórica, que ye la obra de Marcianu Capela, van ser abondosamente comentaes mientres tol medievu (gloses de Juan Escotu Erígena, de Martín de Laón, de Remi d'Auxerre o la traducción al altu alemán por Notker Labeo del Monesteriu de Saint Gall). Darréu, la obra de Marcianu va inspirar a numberosos artistes, tantu nel dominiu lliterariu (alusiones nel Heptateukon de Thierry de Chartres, o nel Metalogicon de Juan de Salisbury, o en Dante pal motivu del viaxe celeste) como nel plásticu, cola popularidá de les representaciones iconográficas de los siete artes lliberales mientres l'altu medievu y renacencia.

Sicasí la so influencia de primer orde mientres tola edá media (n'especial, nel altu medievu), ye na actualidá un autor en gran parte ignoráu, si compárase-y al espardimientu que conocen les obres de Macrobio o Boecio, los otros autores de la tresmisión enciclopédica de l'antigüedá al medievu.

Referencies editar

  1. «Encyclopædia Britannica de 1911» (inglés). Cambridge University Press (1911). Consultáu'l 23 xineru 2018.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos editar