Marinaleda

conceyu de la provincia de Sevilla (España)

Marinaleda ye un conceyu español de la provincia de Sevilla que pertenez a la contorna de Sierra Sur, asitiada na cuenca del Genil, na comunidá autónoma d'Andalucía. Tien una estensión de 24,8 km² y una población de 2.778 habitantes según el censu del añu 2011, con una densidá poblacional de 112,01 hab./km². Pertenez al partíu xudicial d'Estepa.

Marinaleda
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Marinaleda (es)[1]
Códigu postal 41569
Xeografía
Coordenaes 37°22′16″N 4°57′29″W / 37.371111111111°N 4.9580555555556°O / 37.371111111111; -4.9580555555556
Marinaleda alcuéntrase n'España
Marinaleda
Marinaleda
Marinaleda (España)
Superficie 25 km²
Altitú 205 m
Llenda con Écija, Herrera, Estepa y El Rubio
Demografía
Población 2577 hab. (2023)
- 1330 homes (2019)

- 1297 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.13% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 103,08 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Marinaleda ye un conceyu eminentemente agrícola que basa la so economía na producción agropecuaria. Ye conocíu pola so esperiencia social basada nuna ideoloxía d'izquierdes liderada por Juan Manuel Sánchez Gordillo, alcalde del conceyu dende 1979, perteneciente a la Candidatura Unitaria de Trabayadores (CUT). Entamaos na llucha obrera y llabrador llograron un altu índiz de desenvolvimientu y, práuticamente, el plenu emplegu pa tola so población. El desenvolvimientu d'un modelu económicu alternativu al capitalista con unes resultancies notables, inclusive mientres la crisis qu'empezó en 2008.[2]

Esta esperiencia ye orixe de ciertu discutiniu y los sos críticos señalen que, sicasí, esi progresu económico y social ye debíu en bona parte al fechu de que casi'l 66% de los ingresos que recibe'l Conceyu de Marinaleda se sustancian en tresferencies provenientes d'entes alministrativos superiores, como l'Estáu, la comunidá autónoma o la Diputación de Sevilla.[3] Anque en realidá Marinaleda recibe menos que la media de conceyos d'Andalucía (nel añu 2011 recibió en redol al 6,61% menos que la media autonómica).[4]

Forma parte de la "Rede de Conceyos pola Tercer República" y la bandera tricolor atópase presente nos edificios civiles.

Simboloxía editar

Escudu editar

Marinaleda dotóse d'un escudu municipal nel cual reflexa los oxetivos y fundamentos nos que se basa'l so sistema d'organización social y políticu.

Consta d'un círculu en que'l so centru, sobre azul un palombu con una caña d'olivar nel picu, en representación de la constante llucha pola consecución de la paz, sobre un pueblu, en representación del espíritu coleutivu, a la unión na llucha pol bienestar coleutivu. A la derecha del palombu un sol en colloráu en representación de la naturaleza y el respetu a la mesma.

Na bordura, na parte cimera verde, que representa la utopía necesaria pa convertir los suaños más nobles de los pueblos en realidá por aciu la llucha entamada de los trabayadores. Na parte inferior colloráu, que representa la llucha imprescindible p'algamar los derechos a los qu'aspira'l ser humanu. Dixebra dambos colores una banda en blancu que representa "les enganíes de paz entendida non solo como l'ausencia de violencia sinón como la práutica de la xusticia .../... Paz de la igualdá. Paz que lleva consigo la desapaición de la inxusticia y de les clases sociales.". Sobremanera ello la lleenda "Marinareda una utopía escontra la paz" tando "Marinaleda" sobre'l verde y una "utopía escontra la paz" sobre'l colloráu.[5]

Bandera editar

La bandera de Marinaleda son tres franxes horizontales d'igual anchor. La cimeru verde, en representación de la utopía, la central blanca, en representación de la paz y l'inferior colorada, en representación de la llucha polos derechos a los qu'aspira'l ser humanu. Nel centru de la bandera allúgase l'escudu.

Allugamientu y accesos editar

Marinaleda allugar nel sector sudoriental de la provincia de Sevilla na contorna d'Estepa, ente ésta y Écija, al oriente de la provincia, na Cuenca del Genil na transición d'ente'l Campu y la Sierra Sur na contorna del mesmu nome.

Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 22' N, 4º 57' O. Asítiase a una altitú de 205 metros y a 108 quilómetros de la capital de provincia, Sevilla y a 20 d'Estepa, capital de contorna.

Tien dos nucleos de trama irregular, que na actualidá tán xuníos por unos pequeñu nucleu, un gran parque, la Casa consistorial y ampliu zones deportives, na carretera A-388 que xune El Rubio con Herrera.

El términu municipal de Marinaleda llenda colos siguientes conceyos: al oeste con El Rubio, al sur con Estepa, al este con Herrera y al norte con Écija.

Comunicaciones editar

La principal vía de comunicación ye la carretera  SE-9211  que xune Marinaleda con Écija y ellí cola autovía  A-92 . La  A-388 , que pasa pel centru del nucleu urbanu, enllaza'l mesmu con Écija y Herrera enllazando en Écija cola autovía  A-4 . La carretera  SE-8202  enllaza la población cola llocalidá d'Osuna pasando por El Rubio.

Composición editar

El conceyu de Marinaleda ta conformáu por dos nucleos iniciales de población, el nucleu urbanu de Marinaleda y la población de Matarredonda que tien 571 habitantes, y que s'alluga al este del nucleu principal mui cerca d'él.

Na actualidá dambos nucleos tán xuníos por nuevu barrios. La morfoloxía de la trama urbana, poro, ye llinial y asítiase tomando como exa la carretera A-388. El desenvolvimientu urbanu ye mayor al sur de la vía que nel norte con una trama irregular tocantes a la forma de les mazanes y el trazáu. Hai dellos espacios llibres na trama urbana que siguen dedicaos al usu agrícola. El nucleu principal de Marinaleda y el de Matarredonda que tán xuníos pela avenida de la Llibertá, travesía de l'A-388, que tien nos sos llaterales un ampliu parque, les zones deportives del conceyu, la Casa de la Cultura y el Conceyu.

Hidrografía y orografía editar

Allugada en plena contorna de la Sierra Sur sevillana Marinaleda atópase na zona norte de la mesma onde inda non s'alza la sierra. La Sierra Sur ye una área con valor naturístico y paisaxísticu. Nella allúguense la Reserva Natural del Peñón de Zaframagón y la Reserva Natural de la Llaguna del Gosque. La cuenca del Geníl forma parte de la cuenca del Guadalquivir.[6]

Hidrografía editar

Marinaleda atópase enclaváu nel valle fluvial del río Blanco, un calce que percuerre la Sierra Sur de Sevilla y que desagua nel ríu Genil. L'altitú máxima del términu dar na llende sur (hasta 260 metros) ente que'l pueblu atopar a unos 200 metros. El calce del ríu percuerre'l términu dende la cota 200 a la 180. El relieve nun ye bien abrupto y polo xeneral les rimaes nun son altes.[7]

Orografía editar

La orografía de Marinaleda, asitiada en plena contorna de la Sierra Sur sevilla, ta formada por una estensa llanura, selemente alomada, acomuñada a la depresión del Guadalquivir. Al sur, na llinia que puede marcase ente Morón de la Frontera y Estepa alza una zona de sierra onde s'atopen los cumes más altos de la provincia. Na denomada Sierra del Tablón atópase el Terril de 1.1129 metros d'altitú que marca'l techu de la provincia de Sevilla. Al pie de él tán los cumes del Peñón de Algámitas de 1.100 metros y Les Lebronas de 833 metros.

Na vexetación de la zona predominen olivares de cultivu y, n'abondo menor midida, encines. Nos montes cercanos tamién hai especies autóctones como romeru, llentiscos, tomillos, acebuches o yérbadus.

Pueden contemplase animales de monte, como coneyos, llebres y gran variedá d'aves.

Clima editar

El clima de Marinaleda, al igual que'l del restu de la provincia, ye mediterraneu típicu. Les precipitaciones tán partíes de forma bastante irregular a lo llargo del añu, magar hai un mínimu acusáu pel branu y un máximu na seronda ya iviernu. Anque nun hai estación meteorolóxica en Marinaleda, los datos de la vecina Osuna (asitiada a 23 km al oeste) son similares. Acordies con ellos, la precipitación añal sería aproximao de 477 mm (media de 2001 a 2010) y el mugor relativo media a lo llargo del añu del 61%. Al añu hai 93 díes d'agua.[8][nota 1]

Les temperatures son bastante estremes, con diferencies bastante importantes ente'l día y la nueche, y con una media añal de 17,5 °C. Los iviernos son fríos. Los branos son, polo xeneral, calorosos y secos, con máximes en redol a los 36 °C, pero mínimes fresques, llegando casi a los 17 °C.[nota 2]

   Parámetros climáticos permediu de Marinaleda  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 10 11 14 16 20 26 28 28 23 18 12 10 18
Precipitación total (mm) 59 94 67 36 42 12 27 32 60 86 126 87 728
Fonte: Institutu Nacional de Meteoroloxía[9]

Historia editar

 
Teatru municipal de Marinaleda.

Los primeros nicios d'asentamientos humanos nel territoriu municipal de Marinaleda remontar a final del Neolíticu y empiezu de la Edá de los Metales nel periodu calcolíticu, hai unos 5.000 años. Topáronse ferramientes lítiques y restos de granes y habitáculos.

La presencia romana foi importante, hai quien alluga nesta dómina la fundación del pueblu, por Marinaleda pasa la calzada romana que xunía los pueblos de Astigi, actual Écija, y Ostippo, actual Estepa y hai munchos afayos d'esi periodu históricu.

La presencia árabe atestiguar con monumentos como Torres de Gallape o la fortaleza árabe de Alhonoz. La conquista d'eses tierra per parte de los reinos cristianos realizar nel sieglu XIII. Marinaleda pasó al señoríu a la Orde de Santiago.

Felipe II vencer al primera marqués d'Estepa y permanecería so la so propiedá hasta que nel sieglu XIX eslleir los señoríos.

Marinaleda va surdiendo como nucleu poblacional por aciu l'asentamientu socesivu de xornaleros que trabayen pa los grandes terratenientes especialmente pal marquesáu d'Estepa. Hai constancia que'l 1751 había 60 cases onde viven xornaleros ensin tierra que cobraben dos reales de sueldu por una xornada de sol a sol.

Nel sieglu XVIII hai en Marinadela tres clérigos, que dan serviciu espiritual a la población, y una venta que pertenez al marqués de Peñaflor que vive en Écija. L'actividá principal ye l'agricultura de secanu.

Mientres el sieglu XIX peles tierres de Marinaleda y les sos proximidaes hubo dellos grupos de bandoleros nos que participaron vecinos del conceyu. Especialmente relevantes son les partíes comandadas por José María Hinojosa Cobacho "El Tempranillo", Francisco Río González "El Pernales" y Juan Caballero "El Lero".

En 1931 la población de Marinaleda ye de 2.318 habitantes de los cualos tienen derechu a votu solamente 317. Nes eleiciones del 12 d'abril de 1931 ganen les fuercies monárquiques ente que nes del 31 de mayu d'esi mesmos añu yá ganen los republicanos. Nes últimes eleiciones del periodu republicanu, les del 16 de febreru de 1936 el trunfu llograr el Frente Popular.

La Guerra Civil empieza en Marinaleda col asesinatu del entós alcalde de la población Vicente Cejas Moreno y el so fíu na era Empedrá del vecín conceyu d'El Rubio. Xunto al alcalde les tropes golpistes asesinaríen a non menos de 30 vecinos de la población.

La posguerra dexa a la población na suma necesidá llegando a pasar fame, viéndose obligada parte de los habitantes a restolar aceitunes o abiyotes pelos campos y soportar una fuerte represión.

El desenvolvimientu industrial que se produz n'España a partir de los años 60 del sieglu pasáu favorez la emigración de la población de Marinaleda a aquellos llugares que son centru del mesmu, en mayor midida a Cataluña, según a otros países europeos como Alemaña, Francia y Suiza.

Cola muerte de Francisco Franco en 1975 produzse l'apertura de la dictadura qu'él estableció a un sistema de corte democráticu. En 1977 fundir en Marinaleda el Sindicatu d'Obreros del Campu. Al añu siguiente empieza la llucha pela tierra cola ocupación de la finca de Bocatinaja ente Osuna y Les Corrolades mientres dos díes.

En 1979 realícense les primeres eleiciones municipales democrátiques dempués del franquismu. En Marinaleda gana'l Coleutivu d'Unidá de los Trabayadores que llogra 9 de los 11 conceyales que componen la corporación municipal. El nuevu conceyu realiza'l cambéu de nomes de cais, quitando nomes acomuñaos a los ganadores de la Guerra Civil y poniendo otros de devoción más popular, a manera d'exemplu: la cai Muñoz Grandes pasa a ser la cai Che Guevara, la plaza d'España pasa a ser la plaza del pueblu, la de Francisco Franco pasa a denominase Salvador Allende, etc.

Nel añu 1980 700 persones declarar en fuelga de fame y caltienen la mesma mientres 13 díes. Revindican más dineru y una regulación más exacta del antiguu Emplegu Comuñal. Tres l'ésitu de l'aición apínase la llucha pela tierra por aciu les ocupaciones de finques de grandes terratenientes y so la máxima "la tierra pal que la trabaya". Dientro de la llucha pela tierra ocupar en 1984 el banzáu de Cordobilla mientres 30 díes pa pidir regadío pal cortixu d'el Humoso, propiedá del duque del Infantado, favoreciendo asina la so espropiación.

En 1985 la ocupación de finques crez en númberu, realícense más de 100, y tamién en díes d'estancia, llegando a tar más de 90 díes. Esto llevaría a un bon númberu de procesos xudiciales.

En 1991 vencer a Marinaleda 1.200 Hai del cortixu d'El Humoso por que sía esplotada pola población del conceyu. Les movilizaciones por una vida digna apinar ente los años 1992 y 1994 con munches aiciones de toma d'edificios oficiales ya instituciones.

En 1997, col sistema de regadío na totalidá de la finca del Humoso, empieza la esplotación del cortixu de forma coleutiva fundándose la cooperativa Marinaleda S.C.A.. Tres años dempués créase una planta conservera que s'abastez de los productos de la cooperativa (pimientu de piquillo, la fabona, l'alcachofa y l'aceituna). Constrúyese una almazara y vase estendiendo la producción y collo l'emplegu que revierte na población.

Nel añu 2008 empieza una grave crisis económica qu'a partir del añu 2010 afecta dafechu a la Comunidá Europea y especialmente a los países del sur de la mesma. Ente que n'Andalucía'l 30% de la población activa escarez d'emplegu, en Marinaleda llógrase'l plenu emplegu.

El sistema social y políticu que se foi enllantando na población y los resultaos que'l mesmu dio en cuanto al desenvolvimientu y bienestar de los sos habitantes fai que Marinaleda salte a los medios de comunicación tanto españoles como internacionales.

Demografía editar

La población de Marinaleda tuvo poques variaciones a lo llargo de la so historia. Sobre'l segundu cuartu de sieglu del sieglu XX llegó a los 2.000 habitantes. En 1960 llogra'l máximu históricu con 3.387 habitantes. Mientres la etapa de desenvolvimientu económicu de la España franquista produzse una fuerte emigración pasando a tener un censu en redol a los 2.500 habitantes que se vieno calteniendo con una pequeña xubida añal.

Evolución demográfica de Marinaleda
188718971900191019201930194019501960197019811991199619981999200020012002200320042005200620082011
1,3841,7021,7851,7531,8642,3182,5633,0703,3872,4392,3172,6502,6222,6162,6232,6342,6382,6472,6452,6762,6552,6892,7082,778
(Fonte: INE [Consultar])

Gobiernu llocal editar

 
Juan Manuel Sánchez Gordillo

El conceyu de Marinaleda tien una llarga tradición de llucha xornalera, lo qu'influyó decisivamente na consecución de diverses meyores polítiques y sociales.

Marinaleda ta gobernada dende 1979 pol Coleutivu d'Unidá de los Trabayadores - Bloque Andaluz d'Izquierdes (CUT), partíu d'izquierdes y andalucista que venció en toles eleiciones municipales por mayoría absoluta. Nel añu 1986 el CUT foi una de les organizaciones fundadores d'Izquierda Xunida, polo que dende esi añu preséntase dientro de les llistes d'esa coalición.

Nos últimos comicios locales, les eleiciones municipales de 2011, IULV-CA consiguió nueve conceyales (col 73,08% de los votos) y el PSOE d'Andalucía dos conceyales (21,39%). El PP nun llogró representación (4,06%).

Toles decisiones y temes municipales (impuestos, vivienda, emplegu) son sometíes al veredictu del pueblu, que vota a mano alzada o dacuando al traviés de votu secretu nel cursu d'un centenar d'asamblees xenerales o asamblees de barriu que tienen llugar cada añu.

Composición del Conceyu (2011-2015) editar

Izquierda Xunida (IULV-CA)

  • Juan Manuel Sánchez Gordillo (Alcalde)
  • Esperanza del Rosario Saavedra Martín
  • María del Carmen Rodríguez Saavedra
  • Manuel Pradas Martín
  • Dolores Tejada Saavedra
  • Sergio Gómez Reyes
  • Antonio Aires Gálvez
  • Rafaela Vázquez Jiménez
  • Gloria Prieto Buendía

Partíu Socialista Obreru Español d'Andalucía (PSOE-A)

  • Mariano Pradas Saavedra
  • Hipólito Aire Navarro

Economía editar

La economía ta basada na actividá de la "Cooperativa Humar - Marinaleda S.C.A" y la fábrica de conserves, almazara y otres industries nacíes a la so solombra, onde son cultivaes y fáense conserves d'alcachofes, pimientu y otres llegumes. La cooperativa fundar nes tierres del cortixu d'El Humoso llográu por aciu la movilización social.

Sector primariu editar

Históricamente'l conceyu de Marinaleda tuvo como motor económicu la esplotación agrícola y ganadera. Allugada nel área de desenvolvimientu llatifundista hasta finales del sieglu XX la esplotación agrícola taba en manes d'unos pocos propietarios que contrataben, según los llabores a realizar, a los xornaleros que precisaben. La mayor parte de les tierres yeren propiedá del duque del Infantado y esplotábense como secanu.

En consiguiendo'l cortixu d'El Humoso, de 1.200 hai, y la concesión de regadío, creóse la "Cooperativa Humar - Marinaleda S.C.A" dedicándose a la producción d'alcachofes, pimientu y otres llegumes, según a creación d'una cabaña ovina y esplotación d'una área d'invernaderu onde, mientres tol añu, prodúcense productu como llechuga y tomate.

N'El Humoso trabayen unes 400 persones faciendo veces de trabayu por que'l mesmu llegue a más xente de la población activa del pueblu.

Sector secundariu editar

Ta basáu na ellaboración de los productos agrícoles. Hai una fábrica de conserves y una almazara perteneciente al con Grupu cooperativu "Cooperativa Humar - Marinaleda S.C.A".

Sector servicios editar

El sector servicios ta pocu desenvueltu, solamente cúbrense los servicios básicos de la población, anque cunta con radio y televisión municipal según institutu de secundaria, un parque natural pal recréu y esfrute de la población, un serviciu d'asistencia a casa pa les persones mayores, una casa de cultura, guardería infantil, piscina, consultorios médicos, llares del pensionista, escuela taller, etc.

Modelu social editar

 
Sala d'usos múltiples de Marinaleda.

Situación histórica editar

Tres el fallecimientu de Francisco Franco el 20 de payares de 1975 el réxime dictatorial qu'había n'España hasta esi tiempu empieza una transición a un sistema de corte democráticu. El 6 d'avientu de 1978 votar en referendu la nueva constitución y entámense eleiciones municipales p'abril del añu siguiente.

El 3 d'abril de 1979 celébrense les eleiciones municipales. Poco antes militantes del Sindicatu d'Obreros del Campu funda n'Andalucía la Candidatures d'Unidá de los Trabayadores, que se considera un brazu políticu del sindicatu, pa presentar llista a dellos conceyos andaluces, ente ellos Marinaleda. Col pasu del tiempu la Candidatura d'Unidá de los Trabayadores pasaría a denominase Coleutivu d'Unidá de los Trabayadores-Bloque Andaluz d'Izquierdes. Neses eleiciones na llista de Marinaleda diba como cabeza de llista Juan Manuel Sánchez Gordillo con un ambiciosu programa de cambéu social y políticu de base d'izquierdes. Dende aquelles eleiciones hasta les postreres celebraes l'agrupación que lidera Gordillo llogró mayoría absoluta. Juan Manuel Sánchez Gordillo tuvo a puntu de dexar el so puestu d'alcalde de Marinaleda por cuenta de la declaración d'incompatibilidá del mesmu col so escañu nel Parllamentu d'Andalucía, pero finalmente, a última hora, decidió arrenunciar al so escañu nel Parllamentu.

Fundamentos ideolóxicos editar

Los fundamentos ideolóxicos nos que se basa la organización político y social realizada nel conceyu de Marinaleda pol Coleutivu d'Unidá de los Trabayadores-Bloque Andaluz d'Izquierdes son les bases del pensamientu izquierdista históricu: La división de la sociedá en clases sociales, en ricos y en probes, ente esplotadores y esplotaos. El compromisu con trabayadores, con "los que menos tienen" pa faer, como espresen na so páxina web:

UN CONTRAPODER que supiera oponese a los munchos poderes que tenía la burguesía y que desgraciadamente sigue teniendo na llucha por algamar los derechos qu'a los xornaleros siempres se nos habíen negáu.

L'usu del poder de la representación municipal vien utilizándose pa "ocupar tierra colos xornaleros, que reclamar viviendes o que s'enfrentar se a la Xunión Europea cuando dictaba normes que favorecíen a la burguesía terrateniente pero que dexaben a los paraos del mundu rural convertíos n'auténticu bagazos sociales".

El conceyu úsase como ferramienta político de tresformamientu social, participando viviegamente na llucha pela tierra, na construcción de viviendes destinaes a los obreros y les sos families o la consecución del plenu emplegu oponiéndose frontalmente a organización social dictada pol sistema capitalista.

El Coleutivu d'Unidá de los Trabayadores-Bloque Andaluz d'Izquierdes afirma que "el poder nun ye neutru" y que precisen de la xente por que tener la fuercia necesario nel enfrentamientu coles clases dominantes.

La participación direuta del pueblu ye unu de les pilastres del so proyeutu, revindican la participación diaria de la población nos asuntos diarios del conceyu y de la organización social, afirmen que

Nun hai proyeutu d'izquierdes ensin participación direuta del pueblu, dende un principiu nun queríamos que la xente fora a votar una vegada cada 4 años sinón a participar tolos díes en tolos asuntos que repercutieren na so vida.

La identificación plena del Coleutivu d'Unidá de los Trabayadores-Bloque Andaluz d'Izquierdes col Sindicatu d'Obreros del Campu y polo tanto coles sos reivindicaciones, tales como la Reforma Agraria (n'Andalucía'l 2% de propietarios tienen el 50% de les tierres), la creación d'un sector públicu fuerte que dexe una meyor distribución del emplegu.

Considérense nacionalista y reclamen soberanía p'Andalucía pa la meyor defensa de los sos intereses. Entienden que la so llucha ye contra'l paru y pola tierra y a favor de la llibertá basada na igualdá.

El Coleutivu d'Unidá de los Trabayadores-Bloque Andaluz d'Izquierdes utiliza como ferramientes de llucha'l conceyu y el sindicatu. Busquen un poder de clase basáu na asamblea xeneral llogrando d'esa manera un poder popular. Afirmen que "tanto'l sindicatu como'l Conceyu fueron sobremanera un preséu de movilización popular".

Esixen un comportamientu éticu fuerte de tolos implicaos na organización que sofite les idees que los mueven. Por ello:

  • Tolos cargos son elegibles y revocables pola asamblea xeneral del pueblu.
  • Cualquier persona qu'ocupe dalguna responsabilidá tendrá de ser el primeru a la de la llucha y los sacrificios y los postreros a la de los beneficios.
  • Consideren que'l dineru tien de ser un preséu de solidaridá y llibertá y nunca un botín p'arriquecimientu particular de naide. Por eso naide cobra por exercer los cargos políticos o sindicales sinón que cada cual vive del so trabayu.

Polítiques y aiciones editar

La tierra editar

La conseña básica de les movilizaciones y les lluches que se realizaron en Marinaleda y fueron la base del so cambéu social ye la de "La tierra pa quien la trabaya". esto haise sustanciado nuna llarga llucha pol llogru de tierres nes que les ocupaciones de finques fueron la forma habitual de protesta con enfrentamientos con xueces, Guardia Civil, Gobiernu y l'incomprensión de munchu trabayadores.

El cortixu El Humoso ocuparíase repetidamente; llegaron a llantase un grupu de 90 mujer ante la presidencia de la Xunta d'Andalucía, onde fueron deteníes y puestes en llibertá en tomándo-yos declaración, esi fechu producir mientres 9 díes consecutivos. Esta protesta foi un puntu d'inflexón na llucha pela tierra al entender el gobiernu andaluz que los xornaleros de Marinaleda nun se diben conformar comoquier nin se diben a torar.

En 1985 suspéndese la feria de Marinaleda como actu reivindicativu y al añu siguiente treslladen les protestes a Madrid en solidaridá col dirixente del SOC Diego Cañamero que diba ser xulgáu.

Les ocupaciones de tierres siguíen produciéndose y en particular la del cortixu El Humoso perteneciente al duque del Infantado. En 1988 realicen una ocupación con laboreo de tierres que dura 90 díes al empar que se realizaben protestes en Sevilla.

Tres más movilizaciones en Sevilla llogren el compromisu del conseyeru d'agricultura pa buscar dalguna fórmula que dexara l'accesu a la tierra a los xornaleros de Marinaleda.

La Esposición Internacional de Sevilla de 1992 apurre un marcu favorable pa la transcendencia de les reivindicaciones. En 1991 realícense aiciones de protesta en Sevilla que tienen como oxetivu la organización de la Expo-92. Al poco tiempu l'entós conseyeru d'agricultura del gobiernu andaluz, Leocadio Marín Rodríguez, comprometer a conceder 1.200 Hai.

Les tierres del cortixu El Humoso yeren de secanu. Por llei si nuna finca poníase regadío una parte d'ella podíase espropiar. Con esta premisa ocupar en 1983 el banzáu de Cordobilla pa pidir regadío nes tierres del duque del Infantado cola conseña "agua pa regar la tierra". Al pie de la ocupación del banzáu un grupu de muyeres fixo una protesta nel Cotu de Doñana cuando taba nel mesmu l'entós presidente del gobiernu Felipe González qu'acabó citando a xornaleros en la Moncloa pa falar de les sos reivindicaciones.

La consecución de la tierra (per primer vegada na hestoria d'Andalucía) representó que los xornaleros aportaren per primer vegada al mediu de producción tierra. La xestión de los mesmos trabayadores del recursu granible llevó a nun depender del terrateniente pa la consecución del trabayu y collo de los recursos necesarios pa la subsistencia. Nun tener necesidá d'emigrar pa buscar trabayu, se reinvierten les ganancies en beneficiu de la comunidá y llogróse un importante bienestar social.

Nes tierres del cortixu El Humoso, que la so propiedá nun quieren los de Marinaleda col argumentu de que lo qu'escuerren ye'l "usu" de la tierra pa trabayar y nun ven que tenga de pertenecer a naide, creóse la cooperativa agrícola Marinaleda S.C.A. que foi'l nucleu d'un grupu cooperativu formáu por conservera y una almazara. Nella trabaya la mayoría de la población de Marinaleda.

Democracia social editar

Cola pretensión de que tolos habitantes de Marinaleda tengan accesu a los bienes y servicios que-yos faciliten un estáu de desenvolvimientu integral y bienestar, se consiguieron y crearon toa clase de servicios sociales:

  • Institutu d'enseñanza secundaria: inauguráu nel añu 2003.
  • Parque natural: parque d'unes 10 allugó ente'l nucleu de Marinaleda y Matarredonda que sirve de pulmón verde a la población. De forma simultánea ye un espaciu de recréu, deporte y cultura (tien acomuñáu instalaciones deportives y un anfiteatru). Cuenta tamién con un xardín botánicu.
  • Serviciu a Casa: serviciu gratuitu a casa d'atención a persones mayores, persones que precisen ayuda por tar enfermes, cabileñes, soles o que nun pueden ser atendíes pola so familia.
  • La Casa de la Cultura: con una programación cultural que fomenta les idees y valores d'izquierda. Da cabida a la radio y televisión municipales. Tien una de les mayores sales de teatru de la provincia de Sevilla y na so construcción collaboraron munchos vecinos desinteresadamente.
  • Guardería Infantil: con capacidá pa 60 neños, con comedor, cuartos, sala de xuegos y personal especializáu. Destinada a cubrir les necesidaes de les persones que tienen al so cargu neños pequeños y que tienen que trabayar nel campu a xornada continua. Los precios afitar n'asamblea d'usuarios y ronden los 15 € mensuales incluyendo'l comedor.
  • Piscina: forma parte d'un complexu polideportivu. Consta de tres cubetes, dos p'adultos y una pa neños, el preciu del abonu añal pa los vecinos de Marinaleda ye de 1,8 €. Esti preciu sigue la política municipal de que tolos servicios sían accesibles a tolos vecinos ensin que'l nivel económicu pueda suponer una torga.
  • Consultorios médicos: construyéronse dos consultorios atendíos por dos médicos y dos enfermeros.
  • Llares del Pensionista: hai dos llares de pensionistes, unu en cada nucleu de población. Ente les sos prestaciones, ta l'atención oftalmolóxica qu'inclúi la visita del oculista y les gafes gratis.
  • Escuela Taller: coles mires de consiguir la capacitación profesional de los mozos, qu'acabada la enseñanza obligatoria nun siguen estudiando, creóse una escuela taller na que s'imparten especialidaes d'albañilería, eletricidá, fontanería, carpintería metálica, agricultura ecolóxica, etc. Los trabayos realizaos na escuela taller tienen un destín social por aciu la so participación en dellos proyeutos que se desenvuelven nel conceyu. Los alumnos cobren unos 390 € pol trabayu desenvueltu.

Urbanismu y vivienda editar

Marinaleda llevó a cabu una peculiar xestión urbanística,[10] una esceición local dientro de la crisis de la vivienda qu'anguaño tien llugar n'España derivada de la especulación inmobiliaria. Llegó a protagonizar noticiarios de toa España cuando se conoció la noticia de que yera posible tener casa nesti pueblu por non más de 15 euros al mes, ayudando unu mesmu a la construcción de la so vivienda.[11]

Ésti constitúi otru de los ésitos de l'alministración y del sistema organizativo de Marinaleda. Consiste precisamente en saber entamar la distribución del suelu de forma que s'evite la especulación y que'l preciu de les viviendes sía'l xustu. Un terciu del territoriu municipal foi adquiríu bien por aciu la compra o bien por aciu les espropiaciones llevaes a cabu pol Conceyu. L'arriendu de les cases algama'l preciu de 15,52 euros per mes. El Conceyu ufierta a aquellos que lo precisen un terrén y apurre por aciu ayudes los materiales necesarios pa la construcción de la vivienda, que realicen los mesmos inquilinos o bien éstos paguen a daquién que-yos reemplace. Los obreros que constrúin la casa son arbañiles profesionales contrataos pol Conceyu qu'asesoren a los vecinos y realicen los trabayos más complicaos. Los futuros vecinos nun saben cuál del grupu de cases que se constrúin va ser la suya nel futuru. El Conceyu percibe los beneficios que les plusvalíes puedan entrañar.

Peculiaridaes editar

El salariu de tolos trabayadores, ensin importar cuál sía'l so puestu, ye de 47 euros per xornada, seis díes per selmana, a razón de 1.128 euros al mes por 35 hores selmanales.

Los precios de los servicios son bien amenorgaos faciendo posible a tolos habitantes el so usu entá cuando los sos recursos económicos sían escasos, por casu: el bonu de la piscina cuesta 3€ añales, la guardería con comedor, 12 € mensuales, hai actividaes culturales gratuites como'l festival flamencu y la feria. Entámense xornaes de trabayu voluntariu pa realización de distintos proyeutos, obres y meyores.

L'alcalde, como'l restu de los miembros de corporación municipal de Marinaleda nun percibe asignación retributiva dalguna. Nun hai secretaria del alcalde o d'alcaldía, nun hai policía dependiente del conceyu, nun hai nengún conseyeru políticu o responsable de prensa. Los únicos titulaos en derechu que trabayen nel conceyu de Marinaleda son el secretariu municipal y el téunicu de l'alministración xeneral.[12]

Crítiques editar

El desenvolvimientu realizáu en Marinaleda ye orixe de discutiniu y dende dellos sectores políticu y social señálase qu'esa situación económicu-social ye en bona parte frutu d'un ambiciosu programa de tresferencies corrientes y de capital auspiciado pola Diputación Provincial de Sevilla, la Xunta d'Andalucía y el Gobierno central, señalen amás que de 1.100 habitantes que componen la población activa del pueblu, 700 d'ellos tán acoyíos al Plan de Fomentu del Emplegu Agrariu (PER) (que supón unos ingresos d'unos 325.000€ al añu), anque la tasa de paru ye del 0%.

Sobre los presupuestos pal añu 2012, nos que se contemplen unos ingresos de 2.729.000€, les tresferencies corrientes y de capital suponen 1.801.487€, el 66% del total.[3]

Dellos dirixentes políticos de la zona afirmen que

Ensin privilexos, Marinaleda sería un pueblu más del campu andaluz o español. Agora ye una especie de parque temáticu del comunismu subvencionáu pola Xunta d'Andalucía, pero namás: dende'l puntu de vista económicu, ye insostenible.[13]

Otra crítica que se fai a la política que se realiza en Marinaleda ye qu'esiste opresión política y que los partíos que nun coinciden col del gobiernu municipal atópense discriminaos ya inclusive tienen que conformar les sos llista eleutorales con persones residentes n'otros conceyos. Llegar a afirmar que los conceyales del PSOE sufrieron apedriadura de los sos coches per parte de la población ya inclusive tuvieron que salir del conceyu escoltaos pola Guardia Civil.[13] Anque nun hubo constancia documental nin denuncies d'ello.

En dellos medios de comunicación haber presentáu como violentu y coaccionador al amenaciar en delles aiciones de piquete desenvueltes en delles convocatories de fuelga xeneral o n'aiciones reivindicatives, como entrar a delles grandes superficies, xunto a otros miembros del so sindicatu, a mercar ensin pagar o a desordenar la mercancía.[14]

Comparanza con Martín de la Jara editar

Los contrarios a la organización social que se vien desenvolviendo en Marinaleda desque'l Coleutivu d'Unidá de los Trabayadores - Bloque Andaluz d'Izquierdes gobierna'l conceyu faen fincapié en que Marinaleda recibe en tresferencies de capital y corrientes más qu'otros conceyos similares. Como exemplu puede realizase una comparanza col conceyu de Martín de la Jara, con una población llixeramente cimera a la de Marinaleda, y col doble d'estensión. Ésti, según datos del añu 2009, tenía un presupuestu de 2.273.645€, de los cualos 1.025.817€ yeren ingresos procedentes de tresferencies corrientes y 597.938€ de tresferencies de capital, lo que fai un total de 1.623.755€. Esto supón una rellación ente'l total presupuestáu y los ingresos por tresferencies del 71,4%. Marinaleda nel presupuestu del añu 2009 tenía unos ingresos de 4.145.348 € y los sos ingresos por tresferencies corrientes fueron de 1.823.538 € y los debíos a les tresferencies de capital de 900.866€, faciendo un total de 2.724.404€, que representa'l 65,7% del total de los ingresos, ye dicir l'aportación en tresferencies de capital y corrientes ye menor nel presupuestu de Marinaleda que nel de Martín de Jara. La rellación ente los ingresos de Martín de la Jara y los de Marinaleda nel añu 2009 ye la siguiente:

Rellación ente ingresos de los presupuestos de Martín de la Jara y Marinaleda
Epígrafe Martín de Jara Marinaleda Diferencia Rellación
Total ingresos presupuestaos 2.273.645 4.145.348 1.871.703 82,3%
4 CAP. IV Tresferencies corrientes 1.025.817 1.823.538 797.721 77,7%
7 CAP. VII Tresferencies de capital 597.938 900.866 302.928 50,6%

Marinaleda con unos ingresos totales presupuestaos del 82,3% mayores que los del presupuestu de Martín de Jara ingresó nel añu 2009 nel conceutu de tresferencies corrientes un 77,7% más qu'esa población y la tresferencies de capital un 50,6% más.[15][16]

Deportes editar

Marinaleda cuenta con instalaciones deportives con un costu total de 1.200.000 euros aproximao. Cuenta con un pabellón cubiertu con capacidá pa 500 espectadores, que puede allugar partíos de voleibol, balonmano, tenis, fútbol sala y ximnasia. Tien amás un campu de fútbol de verde artificial, un ximnasiu y cuatro pistes de tenis. Cabo citar que nesti complexu atópase, na fachada, una gran imaxe del Che Guevara.

El conceyu ye sede de la O.D. Marinaleda, fundáu en 1986 y que xuega nel grupu 10 de la Tercer División española, en xubiendo na temporada 08/09 de la Primer División andaluza y primeramente xubir d'otres categoríes rexonales dientro de la provincia de Sevilla. El club xuega nel estadiu Municipal de Marinaleda, con capacidá averada d'unos 800 espectadores, y cuenta con verde natural. Como interés, l'escudu de la UD Marinaleda ye igual que l'escudu del conceyu, pero na parte cimera lléese O.D., y na inferior, de color coloráu, lléese Marinaleda.

Monumentos editar

  • Ilesia Parroquial de La nuesa Señora de la Esperanza, data del sieglu XVII, en concretu del añu 1666. Ye un templu d'una sola nave d'estilu clasicista con cambeos posteriores. Nel so interior destaca'l retablu mayor en madera policromada de 1859. Tienen especial relevancia dos imáxenes del sieglu XVIII, un "Jesús nazarenu" y una "Virxe de los dolores" realizada pol escultor José Fabré en 1776 y una tabla na que se representa'l calvariu del sieglu XVIII. Son tamién d'interés una mota del sieglu XVI y un ostensorio de finales del XVIII.

Fiestes editar

En Marinaleda celébrense delles fiestes y feries, dalgunes d'elles vienen de la tradición histórica ente qu'otres hanse entamáu dende los nuevos valores que surdieron na población.

  • Candelaria, día 2 de febreru. Celebrar con fogueres onde se quemar moñecos alegóricos y celébrense bailles populares alredor d'elles.
  • Antroxu, con gran participación popular, bailles, amarutes y murgues.
  • Selmana Santa y Selmana pola Paz : El Xueves Santu sale la "Hermandá del Cristu atáu a la Columna y la Virxe de la Esperanza" y el Vienres Santu sale la "Hermandá del nuesu Padre Jesús Nazarenu y María santísima de los Dolores", que son portaos a costazos de los costaleros peles cais del pueblu. Tamién hai procesiones el Domingu de Ramos cola "Borriquilla", y el Domingu de Resurreición, la Patrona, "La nuesa Señora de la Esperanza". Como alternativa a la fiesta relixosa celébrase la "Selmana pola Paz" con un calter eminentemente cultural nel cual destáquense figures como los cantantes El Cabrero, Paco Ibáñez, Jarcha, José Mercé o'l teatru de Alberti.
  • La nuesa Señora de los Caminos, tercer selmana de mayu. Faise romería.
  • Feria de Santiago, mediaos de xunetu. Ye una feria autogestionada na cual cada añu escueye un motivu (contra'l V Centenariu, pola Reforma Agraria, n'honor a Ernesto Che Guevara o a favor del pueblu saḥarianu...) y los actos desenvuélvense alredor del mesmu. Fáense veces voluntaries pa realizar distintos actos y eventos. Dende la organización de la feria dizse que ye "la respuesta a l'antigua celebración onde esistía una caseta abarganada con cañizos con una entrada que nun podíen pagar los más humildes y onde namái se prestaben un puñáu de families de la pequeña burguesía, el boticariu y la guardia civil".[17]
  • Nueche Vieya: Realización d'una comida colectivo y gratuito, entamada pol Sindicatu d'Obreros del Campu y el conceyu de Marinaleda. Entama tamién una verbena popular. L'oxetivu ye desenvolver la convivencia y ayudar romper tracamundios según marcar los retos pal añu qu'empieza.
  • Festival Flamencu de Marinaleda: El certame carauterizar pol so formatu, namái cuatro artistes, y pol so sofitu esplícitu al flamencu ensin aditivos. Ta entamáu pol conceyu.
  • Día de la Paz , día 30 de xineru, asesinatu de Mahatma Gandhi. Ye una fiesta infantil na cual dase valor a la paz, quémense xuguetes bélicos y sustitúyense por otros d'otru tipu, amás de distintos actos culturales.

Fíos pernomaos editar

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Tomáronse los datos diarios de los años 2001 a 2010 dambos incluyíos y efectuáronse les medies correspondientes.
  2. Tomáronse los datos diarios de los meses de xunetu de los años 2001 a 2010 dambos incluyíos.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. La economía según Sánchez Gordillo. Publicación:Públicu.com. Autor:LUIS GIMÉNEZ SAN MIGUEL. Llugar de la edicción:Madrid. Fecha: 11/08/2012
  3. 3,0 3,1 Publicación: Intereconomía. Autor:Jesús Andrés Lombardero. Fecha: 10/08/2012
  4. Estudiu sobre l'Alministración Municipal n'Andalucía de la Fundación Centro d'Estudios Andaluces Tercer Información.
  5. DATOS XENERALES - HERÁLDICA
  6. La Contorna Sierra Sur en Sevilla
  7. [www.openstreetmap.org - Referencia de cotes en OpenStreetmap.org]
  8. «Datos históricos (dende 2000) de la Estación Meteorolóxica d'Andalucía». Conseyería d'Agricultura y Pesca de la Xunta d'Andalucía. Consultáu'l 6 de xunetu de 2011.
  9. ye.kyero.com (ed.): «El tiempu n'Estepa». Archiváu dende l'orixinal, el 23 de mayu de 2009. Consultáu'l 28 d'agostu de 2012.
  10. Marinaleda o'l milagru de ser propietariu por 15 euros al mes. El Mundo, suplementu de vivienda. https://www.elmundo.es/suplementos/suvivienda/2006/452/1152828013.html. 
  11. Onde tener un adosáu cuesta 15 euros al mes. El Mundo, suplementu crónica. https://www.elmundo.es/suplementos/cronica/2007/585/1168729204.html. 
  12. Visita la Web oficial de Marinaleda Marinaleda.com
  13. 13,0 13,1 mentira-9654/ Si España fuera Marinaleda. Hestoria d'una mentira. El confidencial. Opinión, Autor: Javier Caraballo. Fecha: 10/08/2012
  14. Un videu demuestra les coaiciones de Sánchez Gordillo nun supermercáu Fecha: 07/09/2012
  15. conceyu-martin-la-jara-sevilla.html Presupuestu 2009-2011 del Conceyu de Martín de la Jara - Sevilla
  16. conceyu-marinaleda-sevilla.html Presupuestu 2009-2011 del Conceyu de Marinaleda - Sevilla
  17. FIESTES - LA FERIA

Enllaces esternos editar