Mariscal yera un oficial d'alta graduación nes antigües milicies d'Europa. N'España yera axuntu inmediatu y auxiliar de campu del Condestable y el so segundu. Taba subordináu a ésti o dalgún equivalente del Estáu Mayor y resumía en sí una parte de la loxística y del mandu delegáu pol Condestable, quien ostentaba la máxima xurisdicción militar. Esti cargu caltiénse anguaño, anque nun se topen tantos como antes.

Carlos I camudó'l conteníu del oficiu de Mariscal al Maestre de Campu nel sieglu XVI, pero siguió dalgún títulu de Mariscal con valor de «Capitán de Guardias» del rei. El títulu caltúvose tamién «Ad honorem», tales como marqueses de Malpica, Riberes, Malagón, Saavedras y Don Fernando de Ribadeneyra, señor de Caudilla.

El mariscal ta bien rellacionáu col Condestable y este tuvo mayor antigüedá, estensión y primacía especialmente en Francia.

  • El condestable, figuradamente, taría ente les antigües funciones del «praefectus» cohortis, legionis, castrorum y el Mariscal, tamién figuradamente y a lo sumo, sería una suerte de Tribunu militar subordináu al «Magister equitum» y esti al Dictador romanu. (Magister equitum derivaría en Condestable).

Etimoloxía editar

El francés Oudinot nun «Apercu historique sur la dignité de Maréchal de Francia» diz qu'esta voz provién de dos tudesques o teutóniques march, caballu, y scalch, maitre, señor, el que tien autoridá.

Pero, sicasí, Gebelin, Monteil y otros munchos creen que scalch o schalck yera «sirviente de caballeriza», palafrenero, picador. La diferencia que güei sigue ye sensible, ente «mandar caballeros» y curiar caballos. Salazar de Mendoza, sofitándose nel Tratáu de Regimine Principum, toma un sesgu más decente y afirma que la voz ye «siriaca», procedente de maris-callus, señor y trabayos.

Un «Anonimus de Nominibus Germanorum» que cita Carlos Aquino diz que'l llatín Marascalcus ye voz conrota polos italianos, que vien de Mehier, mayor, y Stalher, que ye magister equitum, xeneral, xefe cimeru de la caballería, d'onde Merstalhere, títulu que tuvieron los duques Eleutores de Saxonia. Positivamente la pallabra, compuesta de les dos enriba citaes, alemanes o francu-teutóniques, pasó al llatín bárbaru, malvándose en marescalcus y marescallus.

La Llei Sálica diz: Si Mariscallus qui super duodecim caballos est, occiditur, undecim solidis componatur. «El que mate a un mariscal que curie doce caballos, pague de multa once sueldos».

Otru oficiu que se daba por tiempu ye Mariscal, l'oficiu d'este yera asitiar el Real na batalla y aprovir que'l campu a onde punxeren les tiendes tuviera agua, lleña, qu'hubiera de dalguna parte dalgún monte para guarda. Estos yeren dichos ente los romanos Prefeutos de les cohortes, porque señalaben a cada lexón y a cada cohorte'l so asientu nel campu y han d'asistir siempres na guerra y andar axuntu al condestable pa ver lo que manda. Yá de too esto nun quedó más que'l nome y asina se da por honra de munchos caballeros, porque la disciplina militar según esti tiempu, rique otru orde nos oficios. Jerónimo Román de la Figal, en 1575.

Tesis editar

Según Ravenstein, nes sos Discursos, Mariscal ye lo mesmo que Maestre de Campu xeneral. Pero Lechuga diz: "Toa judicatura toca al Maestru de Campu xeneral, por que la so consecuencia ye'l primeru del exércitu (dempués del xeneral) y nun habiendo Condestable cola autoridá que tien de tener y tenía n'otru tiempu, como quien lo hai de mandar, xulgar y determinar, y a los que son d'opinión que'l Xeneral de la caballería ye más que'l Maestru de Campu xeneral, respuéndese que magar en delles hestories d'España noma mariscal, nengún declara l'oficiu que yera, nin se pudo sacar más lluz de qu'esti yera como agora «cuartel-maestre», porque partía los agospiamientos dempués de reconocelos y señaláu al Condestable, que yera'l que más puramente faía lo qu'agora'l Maestru de Campu xeneral, y asina paez qu'esti nome vieno a España dempués que la casa de Borgoña xuntar a ella, de la manera que vieno'l de los oficios domésticos de la Casa Real, y ye de creer que quien los introdució na casa facer tamién na milicia, como fixo otra cosa más dificultosa, según poner nes banderes les cruces coloraes de San Andrés patrón de Borgoña, qu'usamos dende entós nelles, quitando les antigües y tan distintes que traía España. Ye'l costume antiguo y moderno de la casa de Borgoña na guerra (por non tener Condestable), toles vegaes que fizo o faen esto, escoyer un Marexal, que'l Maestru de Campu Xeneral, d'esperiencia y valor que pueda ser envaloráu, como lo foi siempres, pola segunda persona del exercito."

Historia editar

Dende un principiu'l mariscales yeren auxiliares de campu axuntu y subordinaos al condestable. N'España esti oficiu y dignidá militar siempres lo foi «de campu» y tuvo cierta tradición. Asina, el Condestable foi sustituyíu pol Capitán xeneral nel sieglu XVI, l'oficiu de mariscal foi calteníu por Carlos I, anque camudáu'l nome a Maestre de Campu.

España editar

 
Castiellu de Malpica, en 1599 el castiellu pasó a ser propiedá de los Mariscales de Castilla.

En 1575, Jerónimo Román de la Figal mentaba que'l títulu «condestable» foi exhibíu en Castilla pol francés Bertrand du Guesclin, conocíu como «Claquín», quien engardió nel bandu d'Enrique II de Castilla contra'l so hermanu'l rei Pedru I de Castilla. Habiendo vencíu Enrique II, asocedió-y Xuan I y creó esti títulu que s'apareyó col de mariscal.

El rei Xuan I de Castilla foi'l que per primer vegada dio'l títulu de condestable d'esti reinu a Alfonso d'Aragón el Viejo, I marqués de Villena, conde de Gandía, el 6 de xunetu de 1382 y fixo mariscal de campu a Fernando Álvarez de Toledo y Pero Ruiz Sarmiento, títulos hasta entós inesistentes en Castilla.

Sía como quiera, la introducción oficial en Castilla del nome y cargu de Mariscal ye antigua, como lo demuestra'l testu siguiente: «Nel añu alantre de 1382 años, fixo'l Rei Don Xuan I dos oficios nuevos en Castilla, que nunca nella haber, que fueron Mariscales i dio l'un oficiu de Mariscal a Hernad Álvarez de Toledo, hermanu segundu de Don García Álvarez de Toledo, señor de Oropesa i Val de Corneja, y deste Hernad Álvarez dependen los duques d'Alba que güei (1540) son, y l'otru oficiu de mariscal dar a Pero Ruiz Sarmiento, y estos fueron los primeros mariscales qu'hubo en Castilla».

Esti títulu caltúvose «Ad honorem» nos descendientes de los que d'antiguo lo fueron nos reinos de Castilla, Andalucía, etc.

Los reis posteriores a Xuan I, lo fueron dando siempres a la so voluntá, a caballeros de nobleza y nes partes xeográfiques que se riquir. Unos llamáronse mariscales de Castilla, otros de Llión y otros d'Andalucía, conforme yera la parte por onde se faía guerra, contra Portugal o contra musulmanes. Anque ta güei (1618) bien alteriáu, porque vieno pasar esti oficiu en dignidá, de que gocien güei dellos señores que tienen estos títulos. (...) L'oficiu que solíen exercitar na guerra faen el mariscales de campu xeneral. Pertenez-yos el gobiernu y reximientu de la caballería ya infantería, conocen de toles causes civil y criminal de los exércitos, ponen preciu a tolos bastimentos que se vienen a vender a los reales, ordenen los agospiamientos, cuando los campos haber de camudar d'un puestu a otru. Pa esto tienen munchos ministros Auditores, que substancian los procesos y determinar: Barracheles o Alguaciles, que executan los sos mandamientos, órdenes ya instrucciones, Furrieles o Aposentadores, que faen los agospiamientos.» (SALAZAR. Dignidaes. páx. 330).

Mariscal o Capitán de Guardias nel sieglu XVI editar

Nel sieglu XVI y una vegada camudáu a Maestre de Campu, militarmente'l cargu de mariscal foi n'ocasiones eventual y sinónimu de Capitán de Guardias. El títulu expedíu pol Duque d'Alba en 4 d'agostu 1546 a favor de Martín de Lelis diz:

Por cuanto convien al serviciu de S. M. que pal poner de les guardias de xente d'a caballu y aprovir de les escoltes que fueren necesaries, y haber de faer pa guardia, seguridá y beneficiu del exércitu, se nome y dipute persona calidable, prudencia, fidelidá y esperiencia, confiando de vos el comendador Martín de Lelis, gentilhombre de S. M. (...) nómovos, y diputo, y señalo por capitán de les guardias que sirven y sirvieren nesti felicísimo exércitu y por Mariscal d'él, por que tengáis cargu de les guardias, y escoltes, y otros efeutos que s'haber de faer y aprovir nél, y pa les otres coses que los otros mariscales de xente d'a caballu suelen y acostumen y tienen de faer (...) que d'equí d'equí p'arriba háyanvos y tengan reputen, honren y obedezan como a tal capitán de les Guardias y Mariscal de tola xente de guerra d'a caballu d'esti felicisimo exércitu, etc.

Francia editar

En Francia el títulu de mariscal foi d'enforma tiempu amiesto a la milicia y bien distinguíu. Los mariscal de campu fueron creaos per primer vegada en Francia por Francisco I, pero nun lu fueron sinón por comisión y nun pasaron a selo efeutivos hasta'l reináu d'Enrique IV. El mariscales de campu entós yeren los primeros oficiales del exércitu dempués del xeneral, yá que los tenientes xenerales nun fueron creaos hasta'l reináu de Lluis XIII de Francia. Nos demás reinos d'Europa foise introduciendo esti destín a proporción que fueron dando a les sos tropes la mesma organización militar.

Col títulu de mariscal de campu había d'antiguo un oficial que'l rei comisionaba pa presidir los duelos que se faíen col so laude en campu zarrao ente dos campeones.[1]

Tipos de mariscales editar

== Llistaos de Mariscales Dalgunos mariscales famosos na hestoria Gran Mariscal Deodoro da Fonseca, brasilanu * Gran Mariscal de Zepita Andrés de Santa Cruz, bolivianu * Gran Mariscal d'Ingavi José Ballivian, bolivianu * Gran Mariscal de Áncash Manuel Bulnes, chilenu * Gran Mariscal d'Ayacucho Antonio José de Sucre, venezolanu * Mariscal de Campu José Félix Ribas, venezolanu * Mariscal de Campu Simón Bolívar, venezolanu * Mariscal Floriano Peixoto, brasilanu * Mariscal Antonio de Narváez Latorre, neogranadino

Mariscal de la República de Bolivia Juana Azurduy, boliviana (póstuma)

Mariscal José Félix Estigarribia, paraguayu * Mariscal Juan Crisóstomo Falcón, venezolanu * Mariscal Zhu De, chinu * Mariscal Josip Broz Tito, yugoslavu * Mariscal Josif Stalin, soviéticu * Mariscal de Polonia Józef Piłsudski, polacu

Mariscales de Perú editar

Gran Mariscal de Perú José de la Riva Agüero, peruanu * Gran Mariscal de Perú José de la Mar, peruanu * Gran Mariscal de Perú Blas Cerdeña, peruanu * Gran Mariscal de Perú Antonio Gutiérrez de la Fuente, peruanu * Gran Mariscal de Perú Ramón Castilla, peruanu * Gran Mariscal de Perú Francisco Bolognesi, peruanu * Gran Mariscal de Perú Andrés Avelino Cáceres, peruanu * Gran Mariscal de Perú Bernardo O'Higgins, chilenu * Gran Mariscal de Perú Agustín Gamarra, peruanu * Gran Mariscal de Perú Eloy Ureta Montehermoso, peruanu * Gran Mariscal de Perú Luis José de Orbegoso y Moncada, peruanu * Gran Mariscal de Perú Mariano Pascual Necochea, rioplatense

Mariscal de Francia editar

Mariscales de campu español editar

García de Ayala, mariscal de campu * Fernando Arias de Saavedra, mariscal de campu * Pedro Pardo, mariscal de campu * Antonio Ares Pardo de Saavedra, mariscal de campu. (Sobrín del cardenal Tavera)

Diego Fernández, mariscal de campu de Castilla * García Gutiérrez de Herrera, mariscal de campu * Juan de Herrera, mariscal de campu * Fernan García de Herrera, mariscal de campu de Castilla * Sancho de Londoño, mariscal de campu * Juan de Benavides, mariscal de campu * Martin de Cordova y Velasco, mariscal de campu * Marcianu Fernández Pacheco, XII marqués de Moya, mariscal de campu

Mariscales de campu de Navarra editar

Mariscales de campu español, edá contemporánea editar

Marqués de Rodil, mariscal de campu * Antonio Olaguer Feliú, mariscal de campu

Primer Guerra Mundial (1914-1918) editar

Segunda Guerra Mundial (1939-1945) editar

Mariscales de Campu de l'Alemaña Nazi editar

Mariscal del Reinu Xuníu editar

Mariscal de la Xunión Soviética editar

Mariscal de Finlandia editar

==== Otros Mariscal de Rumanía Ion Antonescu

Referencies editar