Markina-Xemein[2] ye un conceyu de la provincia de Bizkaia, País Vascu (España), perteneciente a la contorna de Lea-Artibai. Tien 4999 habitantes y una superficie de 45 km² con una densidá poblacional de 111,09 habitantes per km². Ostenta'l títulu de «bien noble y bien lleal villa».

Markina-Xemein
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Vizcaya
Comarcas (es) Traducir Lea-Artibai
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Markina-Xemein Juan Jose Txurruka Txurruka
Nome oficial Markina-Xemein (eu)[1]
Códigu postal 48270
Xeografía
Coordenaes 43°16′08″N 2°29′47″W / 43.268888888889°N 2.4963888888889°O / 43.268888888889; -2.4963888888889
Markina-Xemein alcuéntrase n'España
Markina-Xemein
Markina-Xemein
Markina-Xemein (España)
Superficie 44.79 km²
Altitú 85 m
Llenda con
Demografía
Población 5037 hab. (2023)
- 2542 homes (2019)

- 2464 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Lea-Artibai
0.44% de Vizcaya
0.23% de País Vascu
0.01% de España
Densidá 112,46 hab/km²
Más información
Fundación 1952 (Xulianu)
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Meharrize (es) Traducir
markina-xemein.com
Cambiar los datos en Wikidata

El conceyu formar en 1952 pola fusión de la villa de Markina y la vecina anteilesia de Xemein. Ziortza-Bolibar perteneció al conceyu dende 1969 hasta 2005.

Topónimu editar

L'actual conceyu aniciar en 1952 pola fusión de la villa de Markina y l'anteilesia de Xemein. El conceyu denominar por tantu oficialmente Marquina-Jeméin. En 1984 el conceyu adoptó la denominación oficial de Markina-Xemein, afaciendo'l nome en llingua vasca.

Markina editar

Sobre la etimoloxía de Markina hai dos teoríes principalmente.

La primera rellacionar cola condición fronteriza que tuvo la zona na Edá Media faciendo derivar el topónimu de la pallabra "marca" (quiciabes significando Markina a cencielles "pequeña marca") o de "marra" (llinia, llende). Esta teoría yá foi propuesta por Pablo Pedro Astarloa fai daqué más de 200 años.

Esta teoría basar nel fechu de que mientres la Edá Media el nome de Markina faía referencia a la contorna fronteriza asitiada ente Bizkaia y Gipuzkoa, qu'entendía la cuenca del ríu Artibai y la cuenca baxa del Deva.

Markina yera'l nome d'una de les merindades nes que s'estremaba'l Señoríu de Bizkaia, la qu'ocupaba la parte central del valle del Artibai, conocíu tamién como valle de Markina. Nel llau guipuzcoanu, nel valle del Deva, la zona onde se fundaríen Eibar y Soraluze denominábase Marquina de Yuso y la zona onde se fundaría Elgoibar, Marquina de Suso. La mesma Elgoibar, fundada en 1346, denominóse Villamayor de Marquina, anque'l nome nun tuvo ésitu y acabó sumiendo.

Según esta teoría'l nome de Markina aludiría a la condición de la zona como distritu fronterizu ente Bizkaia y Guipúzcoa, quiciabes entós daquella ensin llendes claramente definíes ente dambos territorios. Nel sieglu XIV yera un territoriu conflictivo y peligroso por cuenta de les incursiones de los banderizos d'un territoriu nel otru.

Nun llugar del territoriu de la Merindad o valle de Markina, na so parte vizcaina, ye onde en 1355, el señor de Bizkaia Don Tello funda una villa de nueva planta a la que denomina Villaviciosa de Marquina. Col pasu del tiempu, esta villa dexa de ser conocida como Villaviciosa y pasa a ser conocida namái como Villa de Markina o a cencielles Markina, tomando para sí'l nome qu'antaño se refería a toa una contorna. Esti procesu correría pareyu al de que'l restu del territoriu, especialmente na parte guipuzcoana, dexara de ser conocíu por esi nome.

La segunda teoría considera que Markina ye un antropónimu deriváu del nome propiu femenín llatín Marcina, cola posterior evolución Marcina -> Markina a nivel de pronunciación. Esta teoría basar nel fechu de qu'esiste otra llocalidá denomada Markina n'Araba, que'l so nome non poder faer derivar tan fácilmente de la pallabra marca y tamién esiste otru topónimu alavés Marquijana, que puede derivase a partir de Marcina.

L'actual nome vascu del topónimu Markina deber a l'adaptación de Marquina a les regles ortográfiques contemporánees de la llingua vasca Marquina -> Markina.

Xemein editar

La etimoloxía de Xemein nun ye demasiáu clara. La etimoloxía más estendida rellaciona'l nome del pueblu col nome propiu medieval "Xemeno" (anguaño Jimeno). Xemeno -> Xemen -> Xemein -> Jemein.

En castellán la evolución Xeméin -> Jeméin producir nos sieglos XVII-XVIII, (ver lletra J). Na llingua vasca caltúvose l'antigua pronunciación como la sh inglesa, que se trescribe nesti idioma cola X; polo que n'euskera el nome del pueblu escríbese como d'antiguo castellana como "Xemein".

Escudu editar

L'escudu de Markina-Xemein ta constituyíu polos dos escudos de les entidaes que formaron el conceyu, la villa de Markina y l'anteilesia de Xemein. El de la villa consta de dos llobos andantes y sobre estos una cruz. El de l'anteilesia, un árbol con dos llobos pasantes al tueru. Na bordura figura la lleenda "Bien Noble y Bien Lleal Villa de Marquina-Jeméin".

Allugamientu y accesos editar

 
Ermita de Santa María de Erdotza.

La villa de Markina-Xemein asitiar nel estremu nordeste de la provincia de Bizkaia, na parte media de la cuenca del Artibai, xusto na confluencia d'esti ríu col so afluente Urko na llende con Guipúzcoa. El terrén ye accidentáu con dellos montes qu'algamen los 800 o 900 m d'altitú.

Llenda colos siguientes conceyos; al norte con Amoroto y Berriatua, al sur con Mallabia y Berriz, al este con Etxeberria y Eibar (Gipuzkoa), al oeste con Ziortza-Bolibar.

Comunicaciones editar

Les comunicaciones de tola contorna de Lea-Artibai anguaño son bones. Markina ta nun encruz de caminos del que parten delles carreteres secundaries a otres partes de la contorna. La vía principal ye la carretera comarcal BI-633 que xune Durango con Ondarroa, la BI-3405 que xune l'anterior con Lekeitio, la BI-3443 que comunica con Aulestia y la cuenca del Lea y la BI-2636 que pasando por Etxeberria y el puertu de San Miguel enllaza con Elgoibar y el valle del ríu Deba. Por aciu la BI-3950, esta dende Echevarría, o la BI-4404, pasando por Barinaga y Aginaga, llegar a Eibar.

Nun ta coneutada per autopista nin per ferrocarril coles capitales de provincia vasques. Anque pueden enllazase en Durango, Eibar o Elgoibar, onde tamién s'enllaza la carretera N-634 que, como l'AP-8, comunica coles capitales de Bizkaia, Bilbao 35 minutos, y Gipuzkoa, Donostia 45 minutos.

Composición editar

El nucleu urbanu componer los dos nucleos primitivos, el de l'anteilesia de Xemein y la villa de Markina que yá formen una única unidá urbana. Nella vive la mayoría de la población. Esti nucleu, de forma triangular, asitiar na unión de los valles del Artibai y del Urko. La estructura urbana de l'antigua villa medieval caltiénse perbién y al so alredor desenvolviéronse les distintes ampliaciones urbanes hasta que'l nucleu de l'anteilesia quedó incorporáu. Al llau del nucleu medieval ábrese una gran plaza que tien como carauterística principal la so gran superficie de yerba. El restu de la población mora nos distintos barrios rurales.

El conceyu ta constituyíu, amás del nucleu urbanu, polos barrios de Iturreta, Barinaga, Urberuaga, Amalloa, Iruzubieta, Larruskain, Plazakola, Goierri, Atxondoa, Barroeta, Erdotza y Meabe.

La población del conceyu ye na so mayoría vascoparlante, sobre un 88%, y fálase el dialeutu vizcaín del euskera anque la mayor parte conoz l'euskera batua.

Hidrografía y orografía editar

Hidrografía editar

El principal ríu que traviesa'l conceyu ye'l Artibai; a él suman los afluentes que vienen dende los dos fasteres del valle. El principal, qu'entra pela derecha ye'l Urko que procede del monte del mesmu nome y cuerre pol valle onde s'asitia Etxeberria. Otru importante afluente ye'l Aramalloa que vien del barriu rural de Larruskain.

Tolos ríos son curtios y de caudal bien variable. Anguaño les sos agües tán saniaes al esistir una rede de recoyida de les agües sanitaries y una depuradora. La parte norte del conceyu tien pendiente esta infraestructura. Les veres de los ríos nun tán bien alteriaes. Namái nel so percorríu urbanu fueron modificaes pa dar en el so encabezamientu.

Nel barriu de Urberuaga hai un manantial d'agües mineru-melecinales que s'esplotaron nun balneariu que foi relevante a principios del sieglu XX. Estes agües salen calientes, d'ende'l topónimu del llugar ur = agua, beru = caliente y aga = sitiu onde hai, esto ye, sitiu onde hai agua caliente.

Orografía editar

Arrodiada de montes d'altores d'ente los 700 y los 900 m y debaxo del monte Oiz (1.036 m) el valle abrir nel puntu onde s'asitia'l conceyu. Destaquen los visos de Kalamua (767 m), Urko (791 m), Urregarai (697 m) y Zapola (551 m).

La composición d'estos montes ye principalmente de roca caliar lo que fai qu'abonden les canteres de mármol y de piedra pa la construcción y que una de les principales especies d'árboles que los pueblen sía la encina atlántica, qu'acompaña a les especies típiques como'l haya, el carbayu o'l castañu. Hai munchos plantíos de pinu insignis destinaes a la esplotación forestal.

Economía editar

La economía de la villa tuvo basada principalmente nel sector primariu anque'l sector industrial tuvo siempres una presencia importante. L'actividá industrial sufrió distintos altos y baxos y tuvo amestada a la de les contornes vecines del Baxu Deva y Duranguesado. Los servicios son pocu relevantes.

Sector primariu editar

El sector primariu, l'agricultura y ganadería ocupa cerca del 10% de la población activa anque en munchos casos les esplotaciones son de calter de autocomsumo y como actividá secundaría. Los productos son vendíos nos mercaos de la contorna de Lea-Artibai lo mesmo que de les vecines. Hai dalguna esplotación relevante que comercializa les sos producciones a niveles más xenerales.

La estracción de piedra, tantu pa la construcción como mármol, ye una actividá importante. La calidá del mármol de Markina ye reconocida internacionalmente y compite, inclusive, col de Carrara (Italia). Destaca'l mármol negro.

Como complementu, ya inclusive sustitución en munchos casos, dase la esplotación maderera centrada en plantíos de pinu insignis.

Sector secundariu editar

El sector secundariu ocupa casi al 50% de la población activa (en munchos casu trabayen nes poblaciones vecines) centráu en delles fábriques de distintos tipos, cuantimás metalúrxiques, y bien rellacionáu coles zones industriales de les contornes vecines, sufrió una gran crisis na segunda metá del sieglu XX onde perdió la fábrica d'armes (morteros y munición) de La Esperanza que cerró les sos puertes a finales de los años 80, quedando a finales del sieglu namái trés o cuatro empreses. La construcción de polígonos industriales y la recuperación económica que produció nel empiezu del sieglu XXI llevó al resurdimientu d'esta actividá.

Sector servicios editar

El sector servicios, qu'ocupa cerca'l 40% de la población activa, tien la so base na hostelería y nos servicios básicos pa la población. El comerciu nun ta desenvueltu teniendo qu'allegar los sos habitantes a Durango, Eibar o Bilbao pa realizar les compres más especializaes.

 
Vista parcial de Markina.

Historia editar

Hai xacimientos arqueolóxicos de la cueva de Kobaua y Axpe qu'atestigüen presencia humana nestes tierres nos periodos Mesolíticu y Eneolíticu o los dólmenes y túmulos de Kalamua y Urko. Tamién se toparon hachos de bronce en Iruzubieta y Kutxinobaso según un conxuntu de monedes romanes en Iruzubieta.

Nel sieglu X surde'l nucleu relixosu de Iturreta, na ermita de San Cristóbal hai restos del sieglu XI. Los sepulcros de la colexata de Ziortza, que güei yá nun pertenez a Markina, tán dataos nel sieglu X.

L'Infante Don Tello, Señor de Bizkaia, d'Aguilar de Campoo, Castañeda y Lara (fíu d'Alfonsu XI de Castiella) funda la villa de Villaviciosa de Marquina el 6 de mayu de 1355. Da la carta puebla en Bermeo dempués que la Xunta del Señoríu de Bizkaia otorgára-y la correspondiente autorización. Concedióse-y el fueru de Bilbao.

La villa fundir en tierres de l'anteilesia de Xemein, nel llanu de Azpilza, y la so función ye defensiva como bien queda reflexáu na mesma Carta puebla que diz:

Porque los hijodalgos de la Merindad de Markina amosáronme y dixeron por excrito que cada vez qu'asocediera, los de Tierres de Gipuzkoa queríen entrar pa robar y furtiar en tierres de Bizkaia, que nun había otru llugar por do entrar sinón pelos campos que dicen de Azpilza, que ye nel términu de Markina, pola cual felicidá entrada entraren munches vegaes nos tiempos pasaos.

La fundación de la villa nun da pie a que los pobladores de l'anteilesia, pertenecientes a la Tierra Llana, puedan establecese nella y adquirir los derechos que pudieren tener los villanos, esto tamién queda claramente reflexáu na Carta Puebla:

...pero tengo por bien que nun entren a poblar nin a morar en dicha villa dalgunos de los mios llabradores de tierra de Bizkaia que agora son les mios pecheros nin nengunu d'ellos porque nun pierda los pidíos y derechos que d'ellos he d'haber.

y como s'establecía en tierres controlaes pol monesteriu que taba en Xemein, llamáu Monesteriu de Xemeingane, Don Tello arreya la perda de recursos que dicha fundación pudiera causar, asina lo especifica:

...ellos van haber d'usar por fuercia y por cuanto dichu Monesteriu y rindía mil doscientos maravedises al añu, ellos y los que moraren na dicha villa d'equí p'arriba pagaríenme la dicha renta y que pudieren usar de dichu Monesteriu y el so haber o propiedá de too lo qu'a él pertenecía.

La fundación de la villa trai la construcción de muralles y d'edificios nel so interior. El trazáu urbanu orixinal ta bien calteníu y hai rastros de dalgunos d'aquellos primeros edificios como'l palaciu Mugártegui. La muralla arrodiaba tol nucleu urbanu hai una descripción de la mesma por Juan J. de Mugártegui que lo diz asina:

...Partía la cerca dende l'estremu occidental de les cases de Solarte, qu'ocupaben el terrén onde s'atopa casar-palaciu de Mugártegui, siguiendo pola zaguera de les cases de la cai Oquerra hasta l'estremu Este d'esta cai, dende onde siguía por detrás de les cases de la cai de Ciar-calía hasta xunise cola Torre de Ibita, que taba edificada onde anguaño ta la Fonda del Prau. Dende esta casa-torre, xunir por mediu d'un arcu col so correspondiente portiellu, col cachu de muriu que diba pel llau del Mediudía hasta llegar a la esquina de la casa de Arrate, dende onde, coyendo tol llau oeste de la parroquia de San Pedro de Elejabarría, terminaba xuniéndose coles cases de Solarte.

.


La villa debía d'utilizar la ilesia de Xemein. Esti fechu y dalgún otru fueron l'orixe de munchos pleitos que caltuvieron los de Markina colos d'esta anteilesia. Tamién los hubo colos de Etxeberria. Estos pleitos duraron hasta'l sieglu XVII.

Na primer metá del sieglu XVIII empecipia una reforma xeneralizada de los edificios del cascu históricu que se caltendría hasta'l sieglu siguiente. Hubo protestes pol preciu de la cebera y los vecinos tuvieron entamaos por cuenta de la guerra de la Convención (17931795).

La guerra d'Independencia y les guerres Carlistes (na primera Markina entamó'l batallón Larruskain que foi bien activu) marcaron el sieglu XIX, que magar nun causaron daños al pueblu sí tuvieron costos económicos importantes.

Na guerra civil la villa quedó na llinia del frente na parte lleal a la República toa l'iviernu de 1936–1937 y sufrió dellos bombardeos per parte de les fuercies sublevaes.

En 1952 fúndense la villa de Markina y l'anteilesia de Xemein y constitúin el conceyu de Villa de Markina-Xemein, al qu'en 1969 sumaríase l'anteilesia de Ziortza-Bolibar que se dixebraría nel 2005.

Alministración editar

Cinco partíos presentaron candidatura a l'alcaldía nes eleiciones municipales de 2011; EAJ-PNV, Bildu, Aralar, PSE-EE y PP. Estos fueron los resultaos:

  • EAJ-PNV: 1221 votos (5 conceyales)
  • Bildu: 1032 votos (5 conceyales)
  • Aralar: 255 votos (1 conceyal)
  • PP: 29 votos (0 conceyales)
  • PSE-EE: 27 votos (0 conceyales)

Esto dio como ganador a la PNV pero empatáu a conceyales cola coalición independentista Bildu. Aralar consiguió un conceyal, ente que PSE-EE y PP nun llograron representación por cuenta de los escasos votos que llograron. Bildu, anque resultó'l segundu partíu más votáu, consiguió l'alcaldía al cuntar col sofitu de Aralar.

Eleiciones autonómiques 2012 editar

El 21 d'ochobre de 2012 celebráronse eleiciones al Parllamentu Vascu. Estos fueron los resultaos en Markina-Xemein.

Eleiciones autonómiques, 21 d'ochobre de 2012[3]
Partíu Votos %
EAJ-PNV 1.251 48,58 %
EHBildu 1.149 44,62 %
PSE-EE 61 2,37 %
PP 42 1,63 %
IX 22 0,85 %

Monumentos editar

El patrimoniu monumental d'esti conceyu ye bien ricu. El fechu que por él pase'l Camín de Santiago nel so ramal de la mariña fizo que surdieren a les llongura de los tiempos delles construcciones relixoses importantes. Tamién hai bones construcciones civiles.

Monumentos relixosos editar

  • Conventu ya Ilesia de la Mercé', del sieglu XVII el conventu y del XVIII la ilesia, retablu contemporaneu de 1827 realizáu por Alejandro Valdivieso.
  • Santa María de l'Asunción de Xemein, del sieglu XVI d'estilu renacentista ye una ilesia tipu salón, con tres naves y bóvedes de crucería. Planta rectangular y cabecera cuadrada. Ta consideráu de les ilesies más grandes de Bizkaia. El coru y la sacristía son del sieglu XVII. El retablu mayor ye d'estilu manierista. Ye Monumentu Nacional.
  • Campusantu, del sieglu XIX (1851), d'estilu neoclásicu nel que se xunten ingredientes non solu griegos. Proyeutu de Mariano de Lascuráin, ye una cortil rectangular con pórticos, nos cualos allúguense les sepultures (que taben amestaes a cada casa del pueblu) dexando'l centru pa los panteones. Tien una capiya que guarda una escultura de Cristu del sieglu XVI. Destaca'l mausoléu de José María Munibe, XI conde de Peñaflorida. Ye Monumentu Nacional.
     
    Vista del campusantu dende la entrada principal
     
    Vista de la entrada principal
  • San Miguel de Arretxinaga, del sieglu XVII, interesada construcción hexagonal qu'arrodia un conxuntu megalíticu, d'orixe natural, compuestu por trés piedres nes que se punxo l'altar. La tradición diz que'l pasu per debaxo d'estes roques caltién la virilidad. Construyíu en 1734 por José de Lizardi.
  • Conventu ya Ilesia de San Xosé, casar torre de los Condes de Peñaflorida convertir en conventu y nel xardín construyó la ilesia.
  • Conxuntu monumental del Carmen, compuestu pol conventu, la ilesia y la fonte, abrir a la plaza na qu'anguaño ta la casa consistorial. El conventu fundar en 1691 y foi obra d'Ignacio Munibe y Axpe, que yera entós abá de la colexata de Cenarruza. Foi cuartel de los franceses en 1808 y de 1839 a 1869 nun moró nenguna orde relixosa nél. La ilesia ye del sieglu XVIII (acabar en 1724). Na fachada tien l'escudu de los carmelites y la figura de la Virxe del Carmen. Los altares son barrocos. Atribúyese'l proyeutu al arquiteutu Fray Marcos de Santa Teresa. Les naves tán recubiertes por bóvedes de lunetas, les centrales, y de cupulillas les llaterales. La fonte consiste nuna columna de mármol gris coronada por un capitel blancu sobre'l cual hai una figura del neñu Jesús de Praga que se punxo en 1923 sustituyendo al tazón orixinal. En cada llau de la columna hai un cartelu en mármol blanco coles siguientes lleendes atribuyíes a Juan Antonio Moguel:
 
Torre de Ugarte.
Carlos Irugarrena
Vizcaico Juan dala ::Marquiñaco

urrijac

Eguin nau honela
Ugarteco axpeetean
Daucat jatorrija
Ubide zaconetan
Ur au ederra zala
Esanic aitubac
Alan arindu dira
Neque ta castubac

Y l'escudu de Markina nel cuartu.

  • Ermita de Santa Cruz, datada nel sieglu XVI, ye un humilladero d'entrada al pueblu. Tien una rexa barroca y conózse-y col nome de eliza txiki (ilesia pequeña).

Hai otres munches ermites, casi toes elles daten del sieglu XVI, espardíes pel territoriu municipal. Cada barriu tien la suya y en redol a elles entamaben les cofraderíes que yera les subdivisiones alministratives de les anteilesies.

Monumentos civiles editar

Na arquiteutura civil hai un bon númberu d'edificios reseñables, dalgunos d'ellos tien restos de les primer construcciones d'orixe de la villa.

  • Palaciu de Solartecua o Palaciu de Mugartegi, construyíu en 1666 por Lucas Longa, ye un edificiu barrocu urbanu. Actual casa consistorial, data del sieglu XVII y caltuvo dignamente la so estructura. Construyóse sobre la muralla medieval de defensa de la villa. Tien una fachada barroca con grandes balcones de rexa de fierro forxáu y dos talos escudos d'armes. Ábrese sobre la plaza del Carmen. Casa natal del pintor Luis Echanove.
  • Palaciu Andonaegi, barrocu con un gran escudu d'armes na so fachada (el de les Murgues).
  • Casa Consistorial; l'antigua casa consistorial asitiar nel interior del cascu medieval y tien una amplia portalada sostenida por columnes barroques. Obra de los arquiteutos Juan Basaybar y Sebastián de Leixerdi construyir ente los años 1937 al 1647.
  • Palaciu de Ansotegi, edificiu góticu, la so fachada tien dos accesos ojivales y un pisu con cuatro pareyes de ventanes geminadas.
  • Palaciu de Murga; el palaciu Murga zarra nel so interior la torre Bidarte Nel sieglu XVII construyó l'edificiu del palaciu arrodiando a l'antigua torre. Na fachada ta pintáu l'escudu d'armes de la familia.
  • Torre Antxia, una casa torre urbana típica de la Edá Media, data de la fundación de la villa y aprovecha un llenzu de la muralla como muriu. Con tres altures y áticu tien dos fachaes bien estremaes, la esterior severa y d'orientación defensiva na que s'abrir delles saeteras y una latronera, la interior, abierta con arcos renacentistes na entrada y vetanales ovijales llabraos en piedra caliar, constitúi un exemplu d'un palaciu urbanu de la Edá Media vasca.
  • Torre de Barroeta; foi reconstruyida dempués de la quema del sieglu XVI y ampliada a fines del sieglu XVII. Aportar a la planta noble por unes escaleres de piedra, tien ventanes con asientos nos murios y arcos ojivales geminados. Al so llau llevanta la ermita clasicista de Santa Ana y San Joaquín.
  • Torre de Ugarte, con una fachada de mampostería na que s'abrir aspilleras y vanos encontiaos, ye un exemplu de casa torre típica. Tuvo una ferrería adosada.
  • Palaciu Patrokua o Villa Gaytán, edificiu del sieglu XVIII a veres del ríu Urko. Venceyáu cola familia Barroeta y Gaitán de Ayala. Construyíu n'estilu neoclásicu, sufrió una ampliación a finales de los años venti del sieglu XX y una reforma en 1945. Nél haise allugáu'l centru educativu Lea Artibai Ikastetxea que pertenez al complexu cooperativista de Mondragón (MCC).

Hai munchos exemplos arquiteutónicos dignos de mención, munchos d'ellos rurales, como l'horru de Barinaga, casar torre de Ubilla o'l caserío de Hormaetxe en Meabe.

Universidá de la Pelota editar

Markina-Xemein destacó por ser orixe de munchos y bien bonos pelotaris. La mayoría de los pelotaris que xueguen, y xugaron, nos frontones d'Estaos Xuníos o Manila son d'esti conceyu. Por ello'l frontón municipal ye una auténtica xoya del saber d'esti deporte. Ye conocíu mundialmente como la Universidá de la Pelota.

El primer frontón taba asitiáu en Beko-Llosa, construyóse otru mayor pa poder xugar a la variedá de a la llongura en 1798 y tenía una llargor de 225 pies de llargu y 36 d'anchu. En 1883 reformóse por que pudieren xugase les especialidaes de chistera y guante y en 1928 cubrióse.

Mientres la guerra civil usóse como garaxe de les tropes y foi bombardeado. Dempués de la guerra recuperóse y foi inauguráu'l 21 d'agostu de 1949. Ampliar en 1964 y de nuevu a finales del sieglu XX.

 
Casa torre Barroeta.

Fiestes editar

Markina-Xemein celebra les sos fiestes patronales n'honor a la Virxe del Carmen ente'l 15 y el 18 de xunetu. Son conocíes como los karmenes. Cada barriu tien la so fiesta propia que correspuende al santu de la ermita correspondiente. Tenemos por folles les siguientes fiestes:

Celébrase tamién el domingu d'antroxu y hai feria'l segundu sábadu de cada mes siendo'l d'ochobre cuando se celebra la feria mayor.

Personaxes Pernomaos editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ministeriu d'Alministraciones Públiques (ed.): «Variaciones de los conceyos d'España dende 1842.». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012. Consultáu'l 12 de marzu de 2012.
  3. Resultaos de les eleiciones. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión). Web del Ministeriu del Interior.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar