Masaccio

pintor italianu (1401–1428)

Tommaso di ser Giovanni di Mone Cassai (21 d'avientu de 1401San Giovanni Valdarno (es) Traducir – 1428 (greg.)Roma), llamáu Masaccio, foi un pintor cuatrocentista italianu. A pesar de la brevedá de la so vida, la so obra tuvo una importancia decisiva na historia de la pintura. Xeneralmente considérase que foi'l primeru n'aplicar a la pintura les lleis de la perspeutiva científica, desenvueltes por Brunelleschi.[5][6][7]

Masaccio
Vida
Nacimientu San Giovanni Valdarno (es) Traducir21 d'avientu de 1401[1]
Muerte Roma[2]1428 (greg.)[3] (26/27 años)
Familia
Hermanos/es
Oficiu pintor
Llugares de trabayu Florencia
Trabayos destacaos Virgen con el Niño y Santa Ana (es) Traducir
Virgen y el Niño (es) Traducir
Trinidad (es) Traducir
Movimientu Renacimiento italiano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

 
Semeya de moza de perfil, c. 1425.

Nació en Castel San Giovanni, güei San Giovanni Valdarno, el 21 d'avientu de 1401, fíu del notariu Giovanni di Mone Cassai y de la so esposa Jacopa di Martinozzo. L'apellíu Cassai procede del nome de l'actividá a que se dedicaba la familia paterna de Masaccio: yeren ebanistes (n'italianu, cassai). En 1406, coincidiendo cola nacencia del segundu fíu del matrimoniu, Giovanni —que recibiría depués el nomatu de «el Scheggia»—, muerre'l padre. La madre volvió contraer matrimoniu col mercader de especies Tedesco di Mastro Feu, tamién viudu, y con dos fíos, que morrió'l 7 d'agostu de 1417.

Masaccio treslladóse a Florencia ente 1417 y 1421, seique por causa de la muerte del so padrastru. Esisten documentos que demuestren que la madre de Masaccio arrendó una casa nesta ciudá, nel barriu de San Niccolò Oltrarno, de xuru como vivienda pal so fíu, una y bones ella siguió viviendo en casa del so difuntu home. Ye posible que'l mozu artista empezara la so andadura en Florencia nel taller de Bicci di Lorenzo o nel de dalgún otru. El 7 de xineru de 1422 inscribir nel Arte (gremiu) de médicos y especieros, lo cual indica qu'exercía yá como pintor autónomu na ciudá del Arno.

La so primer obra segura ye'l trípticu pa San Juvenal de Casia, que lleva la fecha, na tabla central, de 23 d'abril de 1422: ANNO DOMINI MCCCCXXII A DI VENTITRE D'AP[RILE]. Ye posible, según da a entender Vasari, qu'en 1423 Masaccio realizara un viaxe a Roma, con motivu del xubiléu. En 1424 inscribir na Compañía de San Lucas de Florencia. Posiblemente anguaño o en 1425 empezó a collaborar con Masolino nos frescos de la capiya Brancacci de la ilesia de Santa María del Carmine de dicha ciudá. En febreru de 1426 empezó'l Polípticu de Pisa, trabayu que lu ocuparía mientres casi tol añu.

En 1428 treslladóse a Roma, convidáu pol cardenal Brando da Castiglione pa decorar la capiya de San Clemente na ilesia homónima. En Roma trabayó nel Polípticu de Santa María Mayor, del cual caltiénense los «Santos Jerónimo y Xuan Bautista» (anguaño na National Gallery de Londres). Morrió en Roma na seronda de 1428, cuando cuntaba namái ventisiete años d'edá. Delles fontes antigües menten el rumor de que foi envelenáu.

Pinsi, y la mia pittura al ver fu pari;
l'atteggiai, l'avvivai, Le diedi il moto,
-y diedi affetto; insegni il Buonarroto
a tutti gli altri, y da me solu impari
.
Epigrama d'Annibal Caro

Obra editar

Trípticu de San Juvenal editar

 
Trípticu de San Juvenal.

El trípticu de San Juvenal yera una obra desconocida de Masaccio, non mentada pol so biógrafu Giorgio Vasari, que afayóse en 1961. La pintura componer de tres tables: la central representa a la Virxe col Neñu, flanqueados por dos ánxeles; nos paneles llaterales apaecen pareyes de santos: San Bartolomé y San Blas nel de la esquierda, y San Juvenal y San Antonio Abá nel de la derecha. Na tabla central figura la inscripción que dexó datar la obra: ANNO DOMINI MCCCCXXII A DI VENTITRE D'AP[RILE]. La composición ta construyida acordies coles lleis de la perspeutiva: les llinies de fuga del pavimentu de los trés paneles converxen nun puntu de fuga central, representáu pola mano derecha de la Virxe, que sostién los pies del Neñu.

Capiya Brancacci editar

En 1424, Masaccio y Masolino empezaron la decoración de la Capiya Brancacci, nel transepto de la ilesia de Santa María del Carmine. La capiya fuera construyida acordies coles disposiciones testamentaries de Pietro Brancacci, pero foi Felice Brancacci, prósperu mercader en sedes qu'había desempeñaos dellos cargos políticos importantes en Florencia, quien encamentó la decoración de la capiya a Masaccio y Masolino. Los dos pintores trabayaron de forma perfectamente coordinada: dambos trabayaron nos dos parés de la capiya, y dieron una gran unidá a la composición, gracies al emplegu d'una mesma gama cromática, y de un únicu puntu de vista (el d'un espectador asitiáu nel centru de la capiya). Cuando Masolino coló a Hungría, en setiembre de 1425, Masaccio siguió trabayando en solitariu. Más palantre, tres la partida a Roma y posterior muerte de Masaccio, el trabayu quedó atayáu. En 1436 Felice Brancacci foi desterráu de Florencia al xubir al poder la familia Médici. La decoración de la capiya namái foi terminada en 1481 por Filippino Lippi. Ente 1746 y 1748 realizáronse importantes tresformamientos na capiya, y en 1781 sufrió importantes deterioros por causa de una quema que ennegreció los frescos. Fueron restauraos en 1988, volviéndose al color orixinal.

Los frescos distribuyir en dos niveles horizontales a lo llargo de los dos parés de la capiya (orixinalmente había tamién pintures nos lunetos y na bóveda, toes elles obra de Masolino). Síguese l'esquema característicu de la pintura florentina al frescu, consistente n'ordenar les composiciones como si fueren cuadros asitiaos nel muriu, y, pa destacar esta idea, cada escena ta enmarcada por pilastres clásiques y capiteles corintios pintaos.

 
La espulsión d'Adán y Eva del paraísu terrenal, enantes y dempués de la restauración.

La tema principal de los frescos ye la historia de la vida de san Pedro, patrón de los marineros y comerciantes del mar, y hai tamién delles referencies a la Xénesis, concretamente a la historia d'Adán y Eva. El programa iconográfico interpretóse en rellación cola personalidá del comitente: Felice Brancacci fuera unu de los primeros cónsules del mar de Florencia en 1421, y ente 1422 y 1423 foi embaxador en El Cairu.

Programa iconográfico editar

1. Cuerpu cimeru:

  • La espulsión d'Adán y Eva del paraísu terrenal (Masaccio)
  • El tributu (Masaccio)
  • Predicación de San Pedro (Masolino)
  • Bautismu de los neófitos (Masaccio)
  • Resurrección de Tabita (Masolino, con intervenciones de Masaccio)
  • Adán y Eva nel paraísu terrenal (Masolino)

2. Cuerpu inferior:

  • San Pedro na cárcel visitáu per San Pablo (Filippino Lippi)
  • La resurrección del fíu de Teófilu y San Pedro na cátedra (Masaccio)
  • San Pedro cura a los enfermos cola so solombra (Masaccio)
  • La distribución de los bienes y la muerte de Ananías (Masaccio)
  • Disputa de San Pedro con Simón Magu y muerte de San Pedro (Filippino Lippi)
  • San Pedro lliberáu de la cárcel (Filippino Lippi)

Les fontes son los Fechos de los Apóstoles, pa les pintures rellacionaes con San Pedro, los Evanxelios, pal frescu de El tributu, y el Xénesis, pa los dos escenes d'Adán y Eva.

Nel muriu llateral esquierdu atópense cuatro escenes compuestes por Masaccio: dos na parte cimera, La espulsión d'Adán y Eva del paraísu terrenal, El tributu; y dos na inferior, La resurrección del fíu de Teófilu y San Pedro na cátedra, y San Pedro cura a los enfermos cola so solombra. Al pie de estes obres de Masaccio atópense otres de Masolino, y delles posteriores de Filippino Lippi.

Nel muriu llateral derechu atópense, na parte cimera, El bautismu de los néofitos; y na inferior La distribución de los bienes y la muerte de Ananías. Amás, créese que son tamién obra de Masaccio los edificios qu'apaecen al fondu del frescu de Masolino sobre la Resurrección de Tabita.

Analís estilísticu editar

  • La espulsión d'Adán y Eva del paraísu terrenal: compárase frecuentemente esta pintura cola de Adán y Eva nel paraísu terrenal, realizada por Masolino na paré d'enfrente. Ente que la obra de Masolino pertenez inda al góticu, na de Masaccio ta yá presente'l Renacimientu. El tratamientu del desnudu remite a modelos de l'Antigüedá (p'Adán, pensóse que Masaccio pudo inspirase n'estatues de Marsias o de Laoconte; pa Eva, dalguna de les venus púdicas romanes). El patetismu de la escena acentuar col berru doliosu d'Eva y el banduyu contraíu d'Adán, que toma aire.
  • El tributu: descríbese la escena narrada nun pasaxe del Evanxeliu de Matéu (Matéu 17:24-27: al ser solicitáu a Jesús y los sos discípulos en Cafarnaúm el pagu del tributu pal templu, ésti ordena a Pedro que pesque un pexe, nel cual va atopar la moneda del tributu.
 
El tributu.

Masaccio representa nun solu espaciu tres acontecimientos socesivos. La escena estremar en trés partes: nel centru del frescu'l cobrador, de llombu, con túnica colorada, solicita'l pagu del impuestu, y Jesús ordena a Pedro, con un xestu que l'apóstol repite, lo qu'hai de faer; a la izquierda d'esta escena (nun apaez na imaxe) apaez Pedro, esforciándose en sacar la moneda del pexe qu'acaba de pescar; a la derecha, finalmente, Pedro paga'l tributu al cobrador ante un edificiu en perspeutiva. Rellacionóse esta escena colos nuevos intereses marítimos de Florencia (nun hai qu'escaecer que'l comitente de la obra, Felice Brancacci, fuera cónsul del mar): la idea que se suxure, entós, ye la del mar como fonte d'ingresos pa la República. Dellos autores señalaron intervenciones de Masolino nesta pintura. Argan suxure otra interpretación de la tema: «Masaccio ye demasiáu cultu y demasiao humanista como para nun entender el significáu fondu de la tema: namái a Pedro, como xefe de la Ilesia, va corresponder tratar col mundu, colos poderes terrenales».[8]

  • El bautismu de los neófitos: la tema equí vien de los Fechos de los Apóstoles, y concretamente de Biblia Fechos|2:41}}.
  • La resurrección del fíu de Teófilu y San Pedro na cátedra: la fonte d'esta escena nun s'atopa nel Nuevu Testamentu, sinón na Lleenda dorada de Jacobo de la Voráxine: Téofilo, prefeutu d'Antioquía, aceptó lliberar a San Pedro a condición de que resucitara al so fíu de catorce años. Tres l'ésitu del apóstol, Teófilu y numberosos habitantes de la ciudá convertir al cristianismu.
     
    La resurrección del fíu de Teófilu (falta equí'l terciu derechu de la escena, nel qu'apaez San Pedro na cátedra).
    Masaccio dexó inacabado esti frescu, que foi completáu por Filippino Lippi. Créese que nél pueden atopase semeyes de personaxes de la dómina: nel grupu de la esquierda, el personaxe vistíu con vezu de carmelita ye probablemente'l cardenal Brenda Castiglione; Teófilu, sentáu nel tronu en forma de nichu, ye una semeya de Gian Galeazzo Visconti, gran enemigu de Florencia; y Coluccio Salutati ye la figura sentada a los pies de Teófilu, a la derecha.
  • San Pedro cura a los enfermos cola so solombra: créese que nesta escena hai tamién semeyes de personaxes de la dómina. El personaxe a la derecha de San Pedro, con capiellu coloráu, ye de xuru Masolino, en cuantes que la figura de san Xuan, a la izquierda de San Pedro, ye considerada un autorretratu del propiu Masaccio (según otros sería'l so hermanu Giovanni, llamáu «el Scheggia»). L'home curáu milagrosamente (de pies y coles manes xuntes) ye seique una semeya de Donatello.
  • La distribución de los bienes y la muerte de Ananías ilustra un episodiu de los Fechos (Fechos 5:1-11) avera del castigu d'Ananías, quien trató d'engañar a la comunidá de los primeros cristianos, y cayó abrasáu por Dios. Esta escena ta estrechamente rellacionada cola anterior.
 
La Trinidá. Pintura al frescu. Ilesia de Santa Maria Novella.
 
Crucifixón, 1426. Temple sobre tabla.

La Trinidá editar

Ente 1426 y 1428 Masaccio realizó'l frescu de la Trinidá n'unu de los murios llaterales de la ilesia florentina de Santa María Novella. Nesti mural fai usu per primer vegada de la teoría de la perspeutiva. La pintura representa'l dogma de la Trinidá, n'en el marcu d'una capiya inspirada nos arcos de trunfu romanos, con una bóveda de mediu cañón estremada en casetones y sostenida por columnes xóniques, flanqueadas de la mesma por pilastres que sostienen un entablamento. Nel centru atopa Cristu crucificáu, sosteníu por Dios Padre —única figura qu'escapa a les lleis de la perspeutiva, en cuantes que ser incomensurable—; so la cruz atopen la Virxe María y San Xuan Evanxelista. Más embaxo tán los dos comitentes, identificaos apocayá como Berto di Bartolomeo del Banderaio y la so esposa Sandra, quien asisten arrodillados a la escena sacra. Per debaxo d'ellos, y funcionando como base de la composición, hai un altar de mármol sol cual vese una cadarma yacente al qu'acompaña la inscripción: «Yá fui enantes lo que vós sois; y lo que soi agora vais ser vós mañana» («Io fu già quel che voi sete: y quel chi son voi ancor sarete»).

La pintura puede lleese en sentíu vertical ascendente, como l'ascensión escontra la salvación eterna, dende la cadarma (símbolu de la muerte) hasta la Vida eterna (Dios Padre), pasando pola oración (los donantes), la intercesión de los santos (San Juan y la Virxe), y la redención (Cristu crucificáu). L'usu que fai Masaccio de la perspeutiva fai que la composición seya un auténticu trompe l'oeil o trampantojo que fai paecer que'l muriu ta efeutivamente furáu.

Polípticu de Pisa editar

El 19 de febreru de 1426 empecipia Masaccio el polípticu pa la capiya del notariu ser Giuliano di Colino degli Scarsi da San Giusto na ilesia de Santa Maria del Carmine, en Pisa. El polípticu constaba de 19 tables. Al pie de traces arcaiques, como l'usu del fondu d'oru, la principal novedá yera que tolos paneles teníen un únicu puntu de fuga, de cuenta que la composición resultara unitaria. Nel sieglu XVIII, el polípticu foi desmembrado: les 11 pieces que fueron recuperaes caltiénense anguaño en 5 museos distintos. Les más importantes son les siguientes:

  • Virxe en tronu col Neñu y cuatro ángel, (Londres, National Gallery).
  • Crucifixón (Muséu de Capodimonte de Nápoles): esta tabla ocupaba la parte cimera central del polípticu, percima de la Virxe en tronu. Representa la escena de la crucifixón de Jesús, tal que ye referida nel Evanxeliu de Xuan (Juan 19:26-27, cola Virxe a la derecha de Cristu y San Juan a la so esquierda. La figura suplicante a los pies de la Cruz representa a María Madalena, y dellos autores creen que foi añadida darréu. Presenta inda traces arcaiques, rellacionaos col góticu internacional, como'l fondu d'oru. Como la tabla taba destinada a ocupar un llugar bien eleváu como remate central del retablu, la figura de Cristu foi pintada de forma que se corrixeren les alteraciones óptiques que se produciríen al quedar la obra tan alta en rellación col espectador.
  • San Pablo (Muséu Nacional de Pisa)
  • L'Adoración de los Reis Magos (Berlín, Staalitche Museen): ye la tabla central de la predela del Polípticu, y la única en que nun s'utiliza'l fondu d'oru. Vasari comentó sobre esta obra: «nesta parte hai dellos caballos, tomaos del natural, tan bellos que nun puede pidise más, y los homes de la corte de los trés Reis tán vistíos con diversos paxellos que s'usaben naquellos tiempos». La crítica actual destacó que'l centru d'atención del cuadru mover de la escena sacra al cortexu profanu. Según dellos autores, el palafrenero qu'asoma ente los hocicos de dos caballos puede ser un autorretratu del pintor.
 
L'Adoración de los Reis Magos (1426). Temple sobre tabla.

=== Otres obres Una de les primeres obres conocíes ye Virxe col Neñu y Santa Ana, na Galería de los Uffizi de Florencia, que pintó con Masolino escontra 1423–1424.[9] A l'actividá de Masaccio en Roma correspuende bien probablemente una tabla que forma parte d'un trípticu pintáu pa la basílica de Santa María la Mayor (los otros dos paneles, según opinión de la crítica actual, seríen obra de Masolino). La tabla representa a San Jerónimo y San Xuan Bautista y güei caltiénse na National Gallery.

Esiste, amás, una Crucifixón, xeneralmente atribuyida a Masolino, pintada al frescu na paré de fondu de la capiya de Santa Catalina de la basílica de San Clemente: dellos autores creyeron ver nesta obra la mano de Masaccio, anque nun hai alcuerdu sobre esti asuntu.

Bibliografía editar

  • Nietu Alcaide, Víctor: Tommaso Masaccio. Historia 16, Madrid, 1993.
  • La obra pictórica completa de Masaccio. Introducción de Paolo Volponi; biografía y estudios críticos de Luciano Berti. Editorial Noguer, Barcelona, 1977. ISBN 84-279-8760-9.

Referencies editar

  1. «RKDartists» (neerlandés). Consultáu'l 4 mayu 2018.
  2. Afirmao en: OPAC SBN. Identificador SBN: CFIV022892. Apaez como: Masaccio. Data de consulta: 22 xineru 2023. Llingua de la obra o nome: italianu.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118578618. Data de consulta: 18 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Identificador ULAN: 500026649. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 30 ochobre 2020. Data de consulta: 21 mayu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. "Masaccio was the first artist to use full perspective in Western art when he completed the frescu “Trinity” in 1425" (en "Masaccio", en www.library.thinkquest.org).
  6. «Si è soliti attribuire la scoperta della prospettiva al Brunelleschi; eppure, i critici sono anche d'accordo nel sottolineare come Masaccio crei l'uso pittorico della prospettiva». (Masaccio: l'invenzione della prospettiva, en www.italica.rai).
  7. "Masaccio's Trinity, painted for S. Maria Novella in Florence around 1427, is usually considered to be the oldest surviving perspective painting. It is considered his most mature work." (Paul Calter BRUNELLESCHI'S PEEPSHOW & THE ORIGINS OF PERSPECTIVE).
  8. Argan, Giulio Carlo: Renacimientu y Barrocu. I. De Giotto a Leonardo da Vinci. Madrid, Akal, 1987; p. 141.
  9. «Masaccio», Carrassat, P.F.R., Maestros de la pintura, Spes Editorial, S.L., 2005. ISBN 84-8332-597-7, páx. 20.

Enllaces esternos editar