Mauritania Tinxitana

Mauritania Tinxitana (Mauretania Tinxitana en llatín) foi una antigua provincia romana asitiada nel estremu occidental de la mariña africana del mar Mediterraneu. Dependió de les provincies hispániques, polo que foi llamada tamién Hispania Transfretana (que ta más allá del estrechu, o fretum).

Mauritania Tinxitana
Alministración
Periodu históricu[[Imperiu romanu|{{{2}}}
Prefectura pretoriana (es) Traducir[[d:Special:EntityPage/Q1232541|10px
Diócesis[[d:Special:EntityPage/Q3028519|10px
Tipu d'entidá provincia
Capital Tánxer
Nome llocal Mauretania Tingitana (la)
Xeografía
Demografía
Fundación 40
Cambiar los datos en Wikidata

Correspondíase aproximao cola parte noroeste del actual Marruecos (tomando tamién les ciudaes españoles de Ceuta y Melilla y les places de soberanía nel norte d'África). Llindaba al este con Mauritania Cesariense y al oeste col océanu Atlánticu, magar el territoriu so la so xurisdicción varió a lo llargo de la vida del imperiu, permaneciendo los territorios al sur de la provincia en manes de tribus mauri llocales.

Incorporóse relativamente tarde al Imperiu romanu, nel añu 40, cuando Calígula ordenó asesinar al monarca llexítimu del reinu de Mauritania, Ptolomeo, convirtiéndose'l so reinu nuna provincia romana más.

N'españando una sulevación encabezada por Aedemon, llibertu de Ptolomeo, que foi encalorada, l'emperador Claudio, socesor de Calígula, estremar en dos provincies nel añu 42, tomando como llende ente dambes el ríu Mulucha (Muluya), asitiáu a unos 60 quilómetros al oeste d'onde ta anguaño Orán: na parte occidental, Mauritania Tinxitana, con capital en Tingis, la moderna Tánxer, y na oriental, Mauritania Cesariense, con capital na antigua capital del reinu, Cesárea (o Iol Cesárea, na actualidá Cherchell, n'Arxelia).

El territoriu provincial ocupáu efeutivamente por Roma foi l'entendíu nel triángulu formáu por Tingis, la capital de la provincia, la Colonia Sala, na mariña atlántica y Volubilis, nel interior, entendiendo tamién la pequeña franxa de tierra asitiada ente'l Mediterraneu y el cordal del Rif hasta'l ríu Muluya, frontera cola Cesariense.

Les ciudaes más importantes de la provincia yeren la mesma Tingis, Volubilis y Rusadir (la moderna Melilla)

Les esportaciones principales de la Tinxitana yeren tintes púrpures, maderes nobles y aceite. Los habitantes de la zona, los mauri (términu del que procede l'actual "moru"), fueron altamente apreciaos polos romanos como soldaos, especialmente como caballería llixera. La influencia romana taba confinada sobremanera a la mariña, y Roma gobernó l'interior al traviés de caudiellos mauri llocales.

El cristianismu estendióse rápido pola rexón. Según la tradición, el martiriu de San Marcelo asocedió'l 28 de xunetu de 298 en Tingis.

Escontra 285, Diocleciano decidió abandonar el territoriu provincial asitiáu al sur de Lixus (xunto al actual Larache), lo qu'incluyía l'abandonu de Volubilis, y la provincia pasó a formar parte de la diocesis Hispaniarum (y polo tanto de la prefeutura de les Galias), constituyendo una de les sos provincies, y asina permaneció hasta la so conquista polos vándalos en 429.

Los vándalos estableciérense na Bética en 422 lideraos pol so rei Gunderico, y dende ellí paecen realizar incursiones sobre Mauretania Tinxitana. En 427, l'entós Comes Africae (conde de la diócesis d'África), Bonifacio refugó una orde de cese del emperador Valentiniano III, y ganó al exércitu unviáu contra él. Foi menos afortunáu cuando una segunda fuercia foi unviada en 428 (añu nel que Gunderico foi asocedíu por Genserico). Bonifacio convidó a Genserico a África, apurriéndo-y una flota pa dexar el pasu de los vándalos a Tingis en 429. La intención de Bonifacio yera confinar a los vándalos en Mauritania, pero una vegada pasáu l'estrechu refugaron cualquier control y colaron escontra Cartago, afarando tou al so pasu nes provincies de Mauritania. Col fundimientu del poder romanu na zona, esta pasó a ser virtualmente independiente, en manes de xefes llocales mauri.

En 533, Belisario reconquistó la diócesis d'África de manes de los vándalos en nome del emperador Xustinianu. Delles posiciones seríen recuperaes polos bizantinos el 534. Dempués, nuna fecha ente 552 y el 564, ocuparon territorios al sur de Hispania (Spania) que xunieron a les posiciones del norte d'África de l'antigua Tinxitana, dando a tol territoriu'l nome de Mauritania Secunda. Asina se restableció un Dux Mauretaniae (duque de Mauretania), que caltenía una unidá militar en Septem (l'actual Ceuta).

Los xacimientos arqueolóxicos romanos más importantes son Volubilis (patrimoniu de la Humanidá), Lixus (próximu a al actual Larache) y Augusta Zilil (o Zilis, en Arcila).

Mapa de les provincies romanes de Mauritania Tinxitana, Mauritania Cesariense y Numidia.

Rellaciones con otres provincies del imperiu editar

 
Provincies romanes (del Norte al Sur) de Gallaecia, Hispania Tarraconensis, Lusitania, Hispania Carthaginensis, Bética y Mauritania Tinxitana sobre Adriano (117-138).

La práutica totalidá de les fontes atestigüen la esistencia de la provincia de Mauritania Tinxitana dende la so creación nel añu 42 hasta la so desapaición tres la invasión de los vándalos. Tuvo bones rellaciones económiques cola Bética (ello ye que llegó a depender económicamente d'aquella) hasta la incorporación de la provincia a la diócesis de Hispania tres la reforma diocleciana.

Les rellaciones ente dambes Mauritanias fueron tamién frecuentes, especialmente nel planu militar. Según cuenta Tácito nel llibru primeru de les sos «Hestories», nel añu 68, Albín foi nomáu por Nerón gobernador de Mauritania Cesariense. Darréu, Galba concedió-y el gobiernu tamién de la Tinxitana, pero al morrer aquel tomó'l partíu d'Otón, y empezó a amenaciar Hispania, polo que foi esaniciáu por partidarios de Vitelio. Darréu en delles ocasiones, el mandu militar de dambes provincies foi unificáu (non asina'l civil), por cuenta de los continuos enfrentamientos coles tribus mauri de la zona.

Mientres el reináu de Marco Aurelio, produciéronse diverses incursiones de tribus mauri na Bética, xenerando una crisis militar. Una inscripción menta pa esti periodu la denominación Nova Hispania Ulterior Tinxitana.

Cola reforma diocleciana, lo que quedaba de la provincia (abandonáu'l sur d'ella más allá de Lixus y perdida la contigüidad territorial cola Cesariense) convertir nel limes de la diócesis, con dos fines: controlar l'estrechu y torgar les incursiones bereberes nes riques provincies de Hispania.

Tomás García Figueres, ideólogu del africanismu militarista y delegáu d'Asuntos Indíxenes nel Protectoráu Español de Marruecos, siempres xustificó la presencia española n'África como frutu de les rellaciones ente la península y el norte de Marruecos, que rastrexaben hasta los tiempos romanos. García Figueres afirmó na so obra «Marruecos (l'acción d'España nel norte d'África)» (Madrid, 1939) que:

L'emperador Otón, en prueba d'estimación a la provincia de la Hispania Ulterior qu'él había mandáu, y con cuenta de aumentara'l so comerciu y la estensión del so gobiernu, nel añu 69 d. C. amestó la provincia imperial de la Mauritania Tinxitana (qu'ocupaba felicidá oriella sur hasta'l ríu Malva o Muluya, y tenía la so capital en Tingis-Tánger) a la provincia Bética y al conventu xurídicu de Cádiz (anque darréu tuvo conventu xurídicu propiu) llamándola Hispania Transfretana (o que ta más allá del Estrechu o fretum). Más tarde, l'emperador Vespasiano estremó la Hispania Ulterior en dos provincies: la Lusitania y la Betica, quedando la España transfretana xunida a esta postrera. Baxu Adriano (117-138), Hispania estremar nes siguientes provincies: Tarraconensis, Carthaginensis, Gallaecia, Lusitania, Baetica y Mauritania Tinxitana. La Tingitania entós tuvo'l so gobernador propiu, que moraba en Tánger y tamién recibió xurisdicción al crease'l Conventu de Tánger. L'emperador Caracalla rebautizó esa provincia como Nova Hispania Ulterior Tinxitana. Darréu, cola reforma alministrativa del Imperiu que lleva a cabu Diocleciano (284-305) reorganizóse l'Imperiu creando les llamaes diócesis. Una d'elles foi precisamente Hispania que la so capital, paez que taba en Córdoba. Nel 297 la diócesis de Hispania entendía los seis provincies antes referíes.

L'historiador xesuita catalán Juan Francisco de Masdeu escribió nel tomu XVII de la so obra «Historia Crítica d'España, y de la cultura española», de 1796:[1]

Asina, na páxina 89 del mio tomu séptimu escribí asina: L'emperador Othon pelos años sesenta y nueve de la Era Cristiana dio a los Andaluces pa mayor ayuda del comerciu les mariñes de la Mauritania, onde tán agora los Reynos de Fez y Marruecos, que tomaron dende entós el nome de Hispania Tinxitana, y quedaron suxetos a la Isla de Cádiz. Nes páxines once y dieciséis del tomu octavu volví dicir: cincuenta y cuatro años dempués de la muerte d'Augusto, l'emperador Salvio Othón añadió a los dominios d'España la Tingitania, non como provincia distinta sinón como parte de la Bética... Dicha provincia Tinxitana, que se llamó tamién Hispania Transfretana, coyía'l pequeñu trechu d'África, en que tán agora los Reynos de Fez y Marruecos en frente de les mariñes de Xibraltar. Amás de Tingi, que yera la so capital, conocida col nome de Tánger, había nella otres munches ciudaes, como Volubilis

Frai Bartolomé de las Casas, na so opúsculo a la Perbreve Rellación de la Destrucción de les Indies, fala de la conquista española y portuguesa d'África. Va Dicir:

Terminada reconquistar de Portugal, los portugueses nun se detuvieron nel so propiu territoriu sinón qu'ayudaron en delles ocasiones a Castiella y, a la fin, llanzar a la conquista de territorios del otru llau del estrechu de Xibraltar, que consideraben tamién oxetivu de re-conquista, yá que fueren tierres cristianes conquistaes polos árabes. Asina, van tomar les ciudaes de Ceuta (1415), Alcazarseguer (1458), Anfa (1468), Arcila (1471), Larache y Tánger (1471), etc.

De manera asemeyada van proceder los españoles (castellanos y aragoneses) dempués, quien nun pararon hasta re-conquistar Melilla (1497), Mazalquivir (1505), el Peñón de Vélez de la Gomera (1506), Orán (1509), Bugía y Trípoli (1510), etc.

Unos y otros, otra manera, saltaron al sur del estrechu inclusive cola idea de que nun devasaben les mesmes fronteres y l'operación yera de verdadera re-conquista interna, pos, según los autores del sieglu XV, el noroeste del continente (la Mauritania tingitana), formaba parte de l'antigua Hispania; yera la parte que llamaben "Hispania Ulterior", que llegaba hasta'l monte Atles

Precisamente nuna edición d'esti opúsculo de Frai Bartolomé fecha en Salamanca en 1989 faise un comentariu estensu sobre esta hispanidá de la Mauritania tingitana:

Vease Roger Bacon, Geographia, nel so opus maius, edit. cit., p. 292, y Pedro de Ailli, Imago Mundi, c. 8.

Baco diz:"Hispania... ulterior transit Gaditanum fretum usque in provinciis Africae. Unde extenditur ultra Gades Herculis et attingit montem Atlatem". Cita a Plinio, ([His. nat. lib III proem.]); a Paulo Orosio, Ormesta mundi (esto ye, el so Hestoria adversus paganos, libri VII, escrita dempués del 416 [lib. 1, c.2]. "Ormesta mundi" llamar unos códices. "Hormesta undi" otros. Sigiverto Havercamp, comentador de la obra, diz que tales espresiones son corrupciones de "miseria mundi", en que se centra la obra y qu'apaez tamién nel títulu de dellos códices: "De Cladibus et Antiquis Miseriis Mundi". Cf. Patroloxía llatina, XXXI, 642b). Cita tamién a San Isidoro (Etimologiarium, lib, lib. XIV, [c.4]). Pero, n'esti autores, la distinción en citerior y ulterior tien el conocíu sentíu llindáu a la península; nun dicen que la Ulterior pasara l'estrechu y llegara hasta l'Atles. Cita coles mesmes la profecía de Merlino Jofre Mommouth, obispu de San Asaph (Prophetiae de Merín, escrites ente 1135-1154). Pero alrodiu de esta obra nun puedo opinar por nun tener la a mano. Ailly, quien s'inspira en Bacon, da un pasu más y diz: "Et non loquitur de Hispania citeriori quae nunc Hispania communiter dicitur". Entiende, por tanto, que la citerior ye la península entera, ente que la citerior empezaba al sur de lo qu'agora ye l'estrechu de Xibraltar; de manera que s'identificaba col actual Marruecos hasta'l monte de l'Altes. Esti autores, como se ve, utilicen la terminoloxía de la primitiva división romana de Hispania en citerior y ulterior (que la so división pol Mediterraneu yera Cartaxena). Pero llanzar a los tiempos míticos de cuando inda nun esistía- dicen- l'estrechu de Xibraltar. En tales autores, la base llingüística subxacente d'incluyir na Hispania ulterior l'actual Marruecos pienso que ye'l fechu de que los romanos llamaben "Hesperia" a la rexón más occidental del mundu por ellos conocida; asina llamaben a la nuesa península y tamién a la mariña Atlántica del continente africanu hasta'l cabu que llamen Hesperionceras. Mas, aparte'l remite a los tiempos míticos en que nun esistía l'estrechu y a la base llingüística griega, esistió una base histórica muncho más recién. N'efeutu, dempués de ser creaes nel 197 e.C. les provincies hispániques citerior y ulterior; de subdividir Augusto nel 27 e.C. la ulterior en Lusitania y Bética; y subdividir transitorialmente Caracalla, ente 2014-217, la citerior en Tarraconensis y Gallaecia; y la Hispania ulterior en Lusitania, Bética y Tingitania; ésta constituyida per primer vegada en provincia hispánica. De manera que la Mauritania tingitana (que yá dende antes fuera apéndiz de Bética) foi constituyida en Hispania tingitana (o tangerina), tamién llamada Hispania transfretana (de más allá del estrechu).

Dende la cayida del Imperiu romanu occidental (a. 476), la hestoria d'esta provincia ye decadente y escura. Dempués d'apoderase d'ella los vándalos, en 426, quien llegaron hasta Cartago, y establecer ellí'l so reinu vándalu ye recuperada polos visigodos en tiempos de Alaricu II (484-507). Escontra 542 pasa a poder de los bizantinos. Con Sisebuto (612-671) pasa de nuevu, al paecer, a los visigodos. Y, según paez tamién, a principios del sieglu VIII, al empar que D. Rodrigo yera duque (gobernador) de la Bética y D. Oppas arzobispu de Sevilla, D. Julián yera conde (gobernador) de Tingitania, quien (conquistáu Tánger, la capital, polos árabes, en 708) pasó a Ceuta, onde se rindió al moru Muza en 709.

Referencies editar

  1. Masdeu, op. cit., p. 121

Bibliografía editar