Max Stirner

filósofu alemán

Johann Kaspar Schmidt (25 d'ochobre de 1806Bayreuth – 26 de xunu de 1856Berlín), más conocíu como Max Stirner, foi un educador y filósofu alemán que les sos postures afonden nel egoísmu o solipsismu moral. Les sos reflexones filosóficu-polítiques sobre'l individuu soberanu sirven de base pa siquier una parte importante del anarquismu.

Max Stirner
Vida
Nacimientu Bayreuth[1]25 d'ochobre de 1806[2]
Nacionalidá Bandera de Reinu de Baviera Reinu de Baviera
Llingua materna alemán
Muerte Berlín[3]26 de xunu de 1856[4] (49 años)
Sepultura Friedhof II der Sophiengemeinde Berlin (en) Traducir
Causa de la muerte picadura de insecto (es) Traducir[5]
Familia
Casáu con Marie Dähnhardt
Estudios
Estudios Universidá Humboldt de Berlín 1834) : llingua antigua, filosofía, relixón, alemán
Universidá Humboldt de Berlín
(1826 - 1828) : lóxica, xeografía, Filosofía de la relixón
Universidá d'Erlangen-Núremberg
(1828 - 1829) : teoloxía
Universidá de Königsberg
(1832 - 1833)
Nivel d'estudios profesor de filosofía
Llingües falaes alemán[6]
Alumnu de Georg Wilhelm Friedrich Hegel
Heinrich Ritter
Carl Ritter
Christian Kopp (es) Traducir
Georg Benedikt Winer
Oficiu filósofu, periodista, traductor, escritor, educadorprofesor de filosofía
Trabayos destacaos El único y su propiedad (es) Traducir
Influyencies Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Ludwig Feuerbach, Bruno Bauer, Adam Smith y Jean-Baptiste Say
Movimientu Egoísmo moral (es) Traducir
Anarquismu egoísta
Individualismu
solipsismu
Jóvenes hegelianos (es) Traducir
Seudónimos Max Stirner
Creencies
Relixón ateísmu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Infancia editar

Nació na ciudá alemana de Bayreuth, nel Estáu federáu alemán de Baviera, el 25 d'ochobre de 1806.

 
Fotografia de la casa na que nació Max Stirner en Bayreuth. Sacada del llibru "Max Stirner, Sein Leben und Sein Werk" (John Henry Mackay), de 1914.

La configuración sociu-política de la so redolada va carauterizar nestos años por un periodu de curtia estabilidá. El 12 de xunetu de 1806 axuntar en París dieciséis príncipes alemanes, ente los que s'atopaba'l de Baviera, y roblaron l'acta de la Rheinbund (o Confederación del Rin), cola que poníen fin a los sos venceyos col Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y concretaben l'alianza col Imperiu francés. Ante tal circunstancies, Francisco II de la Casa d'Austria arrenunció al títulu d'emperador xermánicu, lo que punxo fin al que se consideró postreru descendiente occidental del Imperiu romanu.

Fíu únicu d'Albert Christian Heinrich Schmidt (1769-1807), un artesanu de clase media-baxa fabricante de flautes, y de Sophia Elenora Reinlein (1778-1839), dambos de relixón luterana. Xusto a los seis meses de la so nacencia, el 19 d'abril de 1807, el so padre fina de tuberculosis y en 1809 la so madre vuelve casase con Heinrich Ballerstedt, farmacéuticu de 57 años d'edá de Helmstedt, dexa provisionalmente al so fíu al cargu de familiares en Bayreuth, estableciéndose finalmente en Kulm, na rexón del Vistula, al oeste de Prusia, onde J. K. Schmidt va axuntar con ella de nuevu en 1810.

La mayor parte de la infancia de Johann Kaspar Schmidt va tar amestada a la de la ciudá de Bayreuth, onde naciera y na que viviría los sos primeros años y adolescencia, que va permanecer na Confederación del Rin, que la so esistencia enllargar ente 1806 y 1813; tamién va vivir en Kulm (Prusia) ente 1810 y 1819 y a la que va tornar muncho más tarde y por curtiu tiempu hacia 1830.

Escontra 1814-1815 establezse un nuevu orde n'Europa. La situación na "Confederación Xermánica", una asociación de diversos Estaos soberanos ente los que s'atopa Baviera que surde en sustitución de l'antigua "Confederación del Rin", nun ye particularmente bona pal llibre pensamientu: la prensa y la publicidá tán sometíes a una fuerte censura, les universidaes controlaes y l'actividá política disidente foi práuticamente imposible.

Adolescencia editar

En 1819, cuntando coles mesmes con 12 años, J. K. Schmidt torna a Bayreuth, onde volverá vivir de nuevu con unos familiares, pa siguir mientres siete años la so atayada escolarización na escuela local.

Poco conocemos d'esta etapa de la so vida, salvo'l nome de dalgunos de los sos tutores locales: Pausch, Kieffer, Neubig, Kloeter, Held y Gabler, so les enseñances de los cualos formaríase la so educación secundaria.

Mocedá editar

Terminaos los sos estudios secundarios, empieza a estudiar filoloxía, filosofía y teoloxía na Universidá de Berlín, onde coincide con Hegel, Schleiermacher y Marheineke, en 1826, con 20 años, siguiendo los sos estudios nes ciudaes d'Erlangen (1829) y Königsberg (1829). En 1829 atayó los sos estudios y viaxó per Alemaña, volviendo temporalmente a Kulm en 1830 pa ocupase de los problemes de salú mental de la so madre, Sophia Eleonora. En 1832 torna (cola so madre) a Berlín y termina los sos estudios ellí en 1834, teniendo aquel día la edá de 28 años. Preséntase entós a los exámenes p'aportar a la docencia profesional y ente 1834 y 1835, J. K. Schmidt trabaya en práutiques ensin sueldu como personal docente na "Königliche Realschule" de Berlín; pal accesu a tal puestu va escribir una pequeña tesis, "Ueber Schulgesetze" (Les normes de la escuela). En xineru de 1837, la so madre foi confinada nel hospital de caridá Die Charité Hospital" de Berlín.

En 1837, el mesmu añu en que fina'l so padrastru, casóse con Agnes Klara Kunigunde Butz (la fía illexítima de la propietaria de la vivienda na que daquella mora en réxime d'arriendu), quien va morrer un añu más tarde, el 29 d'agostu, mientres el partu del nonato fíu de dambos.

Empieza a trabayar en 1839 nun colexu berlinés pa señorites de familia acomodada, frecuentando simultáneamente llugares d'animada actividá bohemia ya intelectual como Café Stehely" y "Hippel's Weinstube. Esi mesmu añu fina la so madre, afeutada na última etapa de la so vida por distintos trestornu mentales.

Maduror editar

 
Ampliación de la imaxe correspondiente a Stirner na caricatura de Friedrich Engels d'una de les xuntes del grupu "Die Freien".

Ye por aquelles feches cuando Johann. K. Schmidt xunir a un grupu de mozos hegelianos conocíu como "Die Freien" (Los llibres), una conxusta filosófico y político onde trabó rellación con Engels y Bruno Bauer, futuru pope de la "Crítica pura o Crítica Crítica" (espresión que fizo conocida Karl Marx).

 
Una de les munches firmes utilizaes por Max Stirner nos sos manuscritos.

En 1841 empieza a escribir pequeños testos d'opinión pa la publicación '"Die Eisenbahn" (El Ferrocarril)', entrando en contautu col mundu editorial berlinés de la dómina y empezando a usar literariamente el pseudónimu de Max Stirner, que paez ser fai alusión a la so amplia frente (n'alemán, Stirn, frente).

Mientres el día dedicar a la educación de moces burgueses y pela nueche axúntase col círculu de mozos hegelianos. Esisten unos versos burllonos de Engels sobre l'actitú del nuevu Stirner naquelles velaes: "Mirái a Stirner, miráilo, el tranquil enemigu de toa coacción. Enagora bebe inda la so cerveza, llueu va beber sangre como si fuera agua". Cuando los otros llancen el so berru selvaxe "embaxo'l rei", aína completa Stirner "embaxo tamién la llei".

En 1842 apaez en Colonia "Rheinische Zeitung" (Gaceta Renana), formada por Heinrich Bürgers, Hess, Marx, Bruno Bauer, Köppen y Stirner. Pero tiempu dempués esti círculu biforcar en dos tendencies. Los del grupu de Marx, Rouge y Hess, marquen distancia con al respective de Hegel y los segundos colos Bauer y la Lliga de Los Llibres: Mayen, Buhl, Köppen, Nauwerk y Stirner, que piensen na revolución de les conciencies al traviés d'una crítica negativa, de calter atéu y carente de regles.

Tuvo un segundu matrimoniu con Marie Dähnhardt, con quien se casa nesi mesmu añu, pretendiendo una especie d'imitación del matrimoniu de la escritora George Sand, poles sos costume lliberales, coincidiendo col momentu en qu'empieza a escribir pequeños artículos y ensayos pa delles publicaciones periódiques, amás de les yá citaes Die Eisenbahn" (1841-1842) y "Rheinische Zeitung" (1842) mientres el periodu nel qu'ésta yera dirixida por Karl Marx, van apaecer testos de Stirner tamién en Leipziger Allgemeine Zeitung" (1842) o "Berliner Monatsschrift" (1843), asina por casu, Das unwahre Princip unserer Erziehung, oder Humanismus und Realismus" (El falsu principiu de la nuesa educación, o Humanismu y Realismu), Kunst und Religion" (Arte y relixón), toos ellos de 1842, o "Einiges Vorläufige vom Liebesstaat" (Dellos comentarios provisionales sobre l'Estáu basáu nel amor), de 1843.

A principios del mes d'ochobre de 1844, cuntando con trenta y ocho años y coincidiendo nel tiempu col so arrenunciu al trabayu como tutor nel colexu femenín, apaez la so obra más importante y peor entendida "Der Einzige und sein Eigentum" (L'Únicu y la so Propiedá)so%20propiedá%20de%20Utop%EDa%20Llibertaria.pdf, una especie de diariu plenu de lóxica rigorosa y de claru estilu, nel cual desenvuelve un resume del movimientu de la izquierda hegeliana mientres los años 1843 y 1844.

El 28 d'ochobre, el llibru ye censuráu y secuestráu pol Estáu, lo qu'aumenta l'interés popular pol mesmu. Poco dempués retírase la censura, dexando de nuevu la so venta. La celebridá duró-y pocu.

Decadencia editar

 
Geschichte der Reaction, 1852.

Stirner escribe dellos ensayos en respuesta a les crítiques desenvueltes por distintos autores al so llibru Der Einzige und sein Eigentum. Los primeres, arrexuntaos sol nome de Recensenten Stirners (Críticos de Stirner), una serie de retruques a Ludwig Feuerbach, Szeliga y Hess, publicaes en Wigand's Vierteljahrschrift en 1845.

En 1846, tres cuatros años de matrimoniu esperimental, dixebrar de Marie Dähnhardt y sigue coles contestaciones a los sos críticos, asina «Die Philosophischen Reaktionaere» («Los reaccionarios filosóficos»), retruque a Kuno Fischer (1824-1907), nel quintu volume de Epigonen de Wigand, en 1847, añu nel que tamién traduz y publica n'alemán dalgunos trabayos d'economía, como Traité d'Economie Politique del francés Jean-Baptiste Say y The Wealth of Nations, del británicu Adam Smith.

Nun va participar na Revolución alemana de 1848, pero darréu, en 1852, publica la primer parte de Geschichte der Reaktion (Hestoria de la reacción), obra na que trata precisamente los recién sucesos.

Intentó montar un negociu y fracasó, quedando amenorgáu a la indigencia y en 1853 pasa pequeñes temporaes na cárcel por deldes económiques (del 5 al 26 de marzu de 1853 y del 1 de xineru al 4 de febreru de 1854). Muerre en 1856 y el Rexistru Civil anota a cuenta del so fallecimientu: "Nin madre, nin muyer, nin fíos".

Filosofía editar

El llibru de Stirner, L'únicu y la so propiedá, publicáu en 1844, argumentó que la única llimitación nel individuu ye'l so poder pa llograr lo qu'él desea.[7] Propón que les comúnmente aceptaes instituciones sociales, incluyendo la noción d'Estáu, la propiedá como un derechu, los derechos naturales, y polo xeneral la noción mesma de la sociedá son cosificaciones de la mente.[8] Stirner empieza afirmando que'l centru de toa reflexón, y entá de toa realidá, ye l'home. Sicasí, nun se trata del home polo xeneral, nin del representante d'una Humanidá astracta, sinón del individuu, de "mi mesmu" en cuanto "yo" únicu. El "Únicu" ye únicu non porque tea rellacionáu con nada, sinón más bien porque él, y namái él, ye'l fundamentu de toa rellación posible. Tou lo que me xune a otros, o tou lo que tengo de mancomún con otros, ye namái relativu respectu al calter absolutu de "el mio" unicidá. D'últimes, la unicidá nun paez ser en Stirner ausencia de rellación, sinón que la rellación ye ausencia d'unicidá.

Stirner proclama que toles relixones ya ideoloxíes asentir en conceutos vacíos, que superpuestos a los intereses personales (egoístes) de los individuos, revelen la so invalidez. Lo mesmo ye válidu pa les instituciones sociales que sofiten estos conceutos y que reclamen autoridá sobre l'individuu, pretendiendo faer del individuu un esclavu, sirvise d'este pa la so causa egoísta. Lo mesmo ye válidu tantu pal "Dios" de los cristianos como la "Humanidá" o la "Llibertá" de los ideólogos modernos, siempres se trata d'un ideal. Nun son más que creencies, pantasmes, pensamientos astractos destinaos a perpetuar l'estáu de servidume y a tar percima del individuu.

Como opuestu a esto Stirner llama a la conformanza d'una asociación voluntaria de persones (o como él la llapada "unión d'egoístes") que s'opón a la concepción de los grupos y coleutivos astractos y non basaos nel ego de los individuos, como son la sociedá, la nación, el Estáu o la familia.

Impautu y allongamientu de la so obra editar

La obra de Stirner pasa entós años silenciosos. Escontra los años 70, el filósofu Friedrich Wilhelm Nietzsche llee la so obra, que-y va influyir en delles de les sos posteriores etapes ensin que, sicasí, citar enxamás como fonte, desenvolviendo la obra de Nietzsche, a pesar de la influencia reconocible, una postura distinta de la que toma Stirner.

Los comentarios que nesti periodu provoca nun son, per otra parte, particularmente positivos; asina por casu, Karl Robert Eduard von Hartmann comenta na so obra "Die Selbstzersetzung des Christentums und die Religion der Zukunft" de 1874, arremente del egoísmu rebalbu a toa regla y sobre l'ensayu de Stirner:

Esta obra, más rica n'idees que les obres completes d'esti célebre filósofu, ye, pola llocura carnavalesca de les sos resultancies perfectamente lóxiques, la prueba indireuta más brillosa de la imposibilidá de fundar la ética sobre la base del individualismu y de la necesidá de buscar esta base nel monismu. Cuayóse contra esti llibru la combalechadura del silenciu hasta nos círculos más lliberales, y toos cubriéronse la cara con afeutada indignación; pero'l secretu terror que s'echa de ver nesta manera d'obrar, prueba tan solo que nun se supo atopar el puntu vulnerable del incómodu adversariu, o que se reculó ante la necesidá de cinxir les soles armes coles cualos puede mancase al egoísmu nel corazón, el monismu y el pesimismu.

Primer redescubrimientu editar

En 1882 apaez una segunda edición de la principal obra de Stirner, "Der Einzige und sein Eigentum" de la mano de Otto Wigand. Unu de los sos primeros llectores d'esti periodu va ser el médicu y escritor alemán Oskar Panizza, quien en 1895 escribe un ensayu so la influencia de la filosofía de Stirner, "Der Illusionismus und die Rettung der Persönlichkeit", dedicáu de fechu “a la memoria de Stirner”. A partir de 1893 van publicase delles ediciones de la obra de Stirner per parte de Reclams Universalbibliothek.

En 1896 empieza a publicar n'Alemaña el periódicu "Der Eigene", de la mano d'Adolf Brand (1874-1945), que va recoyer nos sos primeros númberos el legáu intelectual de Stirner, magar a partir de 1898 va pasar a dedicase principalmente a la defensa de los derechos de los homosexuales. La obra despierta de nuevu un curtiu interés, prueba d'ello son, por casu, les primeres traducciones, la primera al francés en 1899 por Robert L. Reclaire, siguida en 1900 de la segunda de Henri Lasvignes y en 1901 la primera al español, realizada por Doráu Montero (añu nel que tamién apaez la tercer edición alemana de Wigand), a les que siguen les primeres traducciones al italianu de Ettore Zoccoli.

 
Caricatura de Max Stirner publicada por Félix Valloton en La revue blanche, 1900

Tres la muerte del filósofu alemán Nietzsche en 1900 plantegar dende distintos autores la paternidá última de delles de les idees atribuyíes al mesmu. Un contemporaneu a los fechos, Hartmann, va argumentar que Nietzsche conocería la obra de Stirner, pos na so "Segunda Considerancia Intempestiva", "Vom Nutzen und Nachtheil der Historie für das Leben" (Sobre la utilidá y los perxuicios de la hestoria pa la vida), 1874, criticara esautamente aquellos pasaxes de la obra de Hartmann nos que se refugaba explícitamente la filosofía de Stirner. Hartmann resalta amás el paralelismu de ciertos pensamientos y plantega entós la entruga de por qué Nietzsche, magar conoció la obra de Stirner (les investigaciones de Franz Overbeck amosaron qu'en 1874 Nietzsche emprestó al so alumnu Baumgartner la obra de Stirner, sacada de la Biblioteca de Basilea, y darréu otros munchos testimonios incidiríen na mesma direición) y la so influencia proyéctase reconocible en ciertos pasaxes magar la deformación nietzschiana, callar sistemáticamente.

En 1902 muerre la exesposa de Stirner, Marie Dähnhardt, quien tres la rotura de la pareya convertir al catolicismu ya instálase en Londres. En 1903 crear n'Alemaña la sociedá homosexual "Gemeinschaft der Eigenen", inspirada parcialmente en dellos principios ideolóxicos stirnerianos y na que participen Adolf Brand y l'escritor John Henry Mackay, ente otros.

Pedro González Blanco publica una segunda traducción al español en 1905, un añu dempués apaez la primer traducción y edición en rusu, al inglés facer Steven T. Byington, editada por Benjamin R. Tucker en 1907, el mesmu añu en qu'apaez la segunda edición en rusu, al italianu en 1909 y al suecu en 1910.

Nun puntu tan distante xeográfica y socialmente de los principales focos d'espardimientu de la so obra como Rusia, apaez de nuevu la solombra de Stirner pola mesma dómina y coincidiendo cola traducción y edición del so principal ensayu en rusu; concretamente de la mano del poeta y escritor Pável Dimítrievich Turchanínov (más conocíu pol so seudónimu, Lev Chorni), quien escribe en 1907 la obra "Nóvoe napravlénie v anarjizme: assotsiatsiónnyi anarjizm" (La nueva direición anarquista: anarquismu asociacional), publicada esi mesmu añu modestamente en Moscú y reeditada en Nueva York en 1923. Jun Tsuji foi un anarquista xaponés, epicúreo y dadaísta, músicu de Shakuhachi, actor y bohemiu, que dempués d'afayar la filosofía de Stirner dio en traducir L'únicu y la so propiedá al xaponés.[9] Stirner tamién influyó al activista y escritor anarquista xaponés Sakae Osugi, quien recibió la influencia de Henri Bergson, Pedro Kropotkin y Georges Sorel.[10] L'historiador anarquista Angel Cappelletti reporta que n'Arxentina:

Ente los trabayadores llegaos d'Europa nos dos primeres décades del sieglu, había curiosamente dellos individualistes stirnerianos influyíos pola filosofía de Nietzsche, que víen al sindicalismu como un potencial enemigu de la ideoloxía anarquista. Constituyeron... grupos d'afinidá qu'en 1912 llegaben, según Max Nettlau, al númberu de venti. En 1911 apaeció, en Colón, el periódicu L'Únicu, que se autodefinía como ´Publicación individualista´"

Tamién nel conu sur americanu Biófilo Panclasta, escritor, activista políticu y anarquista individualista colombianu, consideróse un individualista bien de la mano de la idea del superhombre de Nietzsche y foi siguidor de Stirner. Pela so parte, l'egoísmu tamién influyó a un sector anarquista comunista estauxunidense, especialmente aquel rellacionáu a Emma Goldman y Max Baginski na so revista Mother Earth, quien de la mesma reconocieron les sos influencies filosófiques en Stirner y polítiques en Piotr Kropotkin.[12] Bagisnki nun ensayu tituláu "Stirner: The Ego and His Own" (1907) publicáu en Mother Earth afirma que:

En forma total y dende el corazón los comunistes tán acordies con Stirner cuando asitia la pallabra "tomar" en cuenta de la pallabra "demandar" - esto lleva a la disolución de la propiedá, a la espropiación. L'individualismu y el comunismu asina van de la mano.

Paralelamente surde n'EE. XX. un grupu d'escritores que se arremolinan en redol al periódicu Liberty (1881-1908), como Benjamin R. Tucker, Dora Marsden o George Schumm, que dende planteamientos individualistes trescalaos del lliberalismu ambiental asumen postures cercanes a la stirneriana, dalgunos de los cualos tamién escriben pa los periódicos Egoism (1890-1897), The Freewoman (1913), The New Freewoman (1913) o The Egoist (1914). Cabo citar l'ensayu de James L. Walker, "The Philosophy of the Egoism" (La filosofía del egoísmu), publicáu en 1905, como un continuador potencial de la corriente stirneriana.

A esti redescubrimientu de la so obra collabora notablemente'l poeta y escritor británicu-escocés J. H. Mackay, quien ente 1889 y 1933 va esforciar na so divulgación y va escribir amás la so primer biografía, destacando de la so producción quiciabes testos como "Die Anarchisten" (Los Anarquistes) de 1891, la edición de luxu de "Der Einzige und sein Eigentum" de 1911, "Max Stirner, Sein Leben und Sein Werk" (Max Stirner, la so vida y la so obra), de 1914 y Der Freiheitsucher" (El buscador de la llibertá), de 1921.

L'escritor alemán B. Traven va editar ente 1917 y 1919 una revista dedicada al espardimientu de la filosofía stirneriana, Der Zielgelbrenner. Nesi país tamién apaeció la publicación Der Einzige en 1919, enllargándose hasta 1925, que foi editada polos primos Anselm Ruest (pseud. d'Ernst Samuel) y Mynona (pseud. de Salomo Friedlaender). El títulu de la publicación provién del nome n'alemán del principal ensayu de Stirner. La publicación tamién taba influyida por Friedrich Nietzsche[14] y taba coneutada a la espresión artística del espresionismu y la transición dende ésta escontra'l dada[15]

En Nueva York el stirneriano exiliáu italianu Enrico Arrigoni editó la publicación anarcoindividualista ecléctica Eresia en 1928 y darréu va ser un miembru al llargu plazu del Libertarian Book Club nesa mesma ciudá.[16]

L'impautu de la so obra déxase sentir mientres estos años nos anarcoindividualistas franceses (Émile Armand, Albert Libertad, Georges Palante) y españoles (Federico Urales, Miguel Giménez Igualada). Una de les últimes reediciones destacables d'esti periodu va ser la edición n'español de "Der Einzige und sein Eigentum" de 1937 de Miguel Giménez Igualada.

Segundu redescubrimientu editar

Tres la II Guerra Mundial produzse un lentu y progresivu redescubrimientu de la figura y obra de Stirner. Más avanzaos nel tiempu podemos citar a Sidney Y. Parker, quien ente 1963 y 1993 edita y publica una serie de periódicos: "Minus One", "Egoist", y "Ego", recoyendo y ampliando les tesis stirnerianas. Influyó tamién en dalgunos de los autores de la Internacional Situacionista (1957-1972), y de manera más o menos determinante en munchos otros, como l'escritor absurdista Albert Camus o'l filósofu alemán-mexicanu Horst Matthai Quelle.

Tamién otros autores, como l'estauxunidense Saul Newman o los alemanes Bernd A. Laska y Sabine Scholz collaboraron na recuperación del pensamientu de Stirner nos años finales del sieglu XX y primeros del XXI, principalmente nel marcu d'iniciatives como'l grupu Max-Stirner-Archiv Leipzig y otros. Una fuerte rellación esiste ente l'enclín anarquista estauxunidense conocida como anarquía postizquierda y los escritos de Stirner. Jason McQuinn diz que "cuando yo (y otros anarquistes anti-ideolóxicos critiquen la ideoloxía, ye siempres dende una perspeutiva anarquista específicamente crítica basada na filosofía escéptica anarco-individualista de Max Stirner.[17] Tamién Bob Black y Feral Faun/Wolfi Landstreicher xuntar al anarquismu egoísta stirneriano. Bob Black suxurió humorísticamente la idea d'un "stirnerismu marxista".[18] Hakim Bey manifestó que "De la ´Unión d'egoístes´ de Stirner procedemos al círculu d'espíritos llibres´ de Nietzsche y dende ellí a les series pasionales´ de Charles Fourier doblandonos y redoblandonos a nós mesmos inclusive mientres l'Otru multiplicar a sigo mesmu nel eros del grupu".[17] Hakim Bey escribió amás que "Como los Stirneristas Italianos (quien nos influyeron al traviés del nuesu amigu desapaecíu Enrico Arrigoni) nós sofitamos a toles corrientes anti-autoritaries, a pesar de les sos aparentes contradicciones."[19] Tanto'l insurrecionalista estauxunidense Wolfi Landstreicher como l'italianu Alfredo Bonanno[20] fueron influyíos por Stirner.

Obres, delles traducciones y ensayos rellacionaos editar

En vida de Max Stirner editar

  • (1834)| Ueber Schulgesetze.
  • (1841)| Collaboraciones en "Die Eisenbahn".
  • (1842)| Collaboraciones en "Die Eisenbahn", "Leipziger Allgemeine Zeitung" y "Rheinische Zeitung".
  • (1842)| Das unwahre Princip unserer Erziehung, oder Humanismus und Realismus.
  • (1842)| Christentum und Antichristentum.
  • (1842)| Über die Verpflichtung der Staatsbürger zu irgendeinem Religionsbekenntnis.
  • (1842)| Kunst und Religion.
  • (1842)| Gegenwort.
  • (1842)| Über Bruno Bauers “Posaune des jüngsten Gerichts”.
  • (1843)| Collaboraciones en "Berliner Monatsschrift".
  • (1843)| Einiges Vorläufige vom Liebesstaat.
  • (1843)| “Die Mysterien von Paris” von Eugène Sue.
  • (1844)| Der Einzige und sein Eigenthum. (1ª edición de Otto Wigand)
  • (1845)| * [Szeliga - “Der Einzige und sein Eigentum” von Max Stirner (Ensayu).]
  • (1845)| * [Moses Hess - Die letzten Philosophen (Ensayu).]
  • (1845)| * [Ludwig Feuerbach - Über das “Wesen des Christentums” in Beziehung auf dean “Einzigen und sein Eigentum” (Ensayu).]
  • (1845)| * [Bruno Bauer - Feuerbach und der Einzige (Charakteristik Ludwig Feuerbachs) (Ensayu).]
  • (1845)| Recensenten Stirners.
  • (1846)| * [Karl Marx y Friedrich Engels - Sankt Max (en Die deutsche Ideologie) (Ensayu) (publicáu en 1888).]
  • (1846)| * [Kuno Fischer - Die modernen Sophisten (Ensayu).]
  • (1847)| Die Philosophischen Reaktionaere.
  • (1847)| Traducción del ensayu de Adam Smiths "The Wealt of Nations"
  • (1847)| Traducción del ensayu de Jean Baptiste Say "Traité d'Economie Politique"
  • (1848)| Collaboraciones en "Journal Des Österreichischen Lloyd".
  • (1852)| Geschichte der Reaktion.

Tres la muerte de Max Stirner en 1856 editar

  • (1882)| * Der Einzige und sein Eigentum. (2ª edición de Otto Wigand)
  • (1888)| * [Karl Marx y Friedrich Engels - Sankt Max (en Die deutsche Ideologie) (Ensayu) (escritu en 1846).]
  • (1893)| * Der Einzige und sein Eigentum (1ª edición de Reclams Universalbibliothek, 1893-1927)
  • (1899)| * L'Unique et sa propriété (traducción francesa de Robert L. Reclaire)
  • (1900)| * L'Unique et sa propriété (traducción francesa de H. Lasvignes)
  • (1901)| * Der Einzige und sein Eigentum. (3ª edición de Otto Wigand)
  • (1901)| * L'únicu y la so propiedá (traducción de Doráu Montero)
  • (1902)| * L'Unico e la sua proprietà (traducción al italianu de Ettore Zoccoli)
  • (1904)| * L'únicu y la so propiedá (2ª reedición española de Doráu Montero, editada por F. Sempere)
  • (1904)| * [Albert Lévy - Stirner et Nietzsche (Ensayu).]
  • (1904)| * [Victor Basch - L'individualisme anarchiste: Max Stirner (Ensayu).]'
  • (1905)| * L'únicu y la so propiedá (Traducción de Pedro González Blanco)
  • (1906)| * Единственный и его собственность (traducción y edición en rusu)
  • (1907)| * The Ego and His Own (traducción inglesa de Steven Byington y edición de Benjamin R. Tucker)
  • (1907)| * Единственный и его собственность (2a edición en rusu)
  • (1909)| * L'Unico e la sua proprietà (2ª reedición italiana de Ettore Zoccoli)
  • (1910)| * Dean ende och hans egendom (traducción al suecu)
  • (1910)| * Единственный и его собственность (3a edición en rusu)
  • (1911)| * Der Einzige und sein Eigentum (edición de John Henry Mackay)
  • (1911)| * [Victor Roudine - Max Stirner, un refrattario (Ensayu).]
  • (1914)| * [John Henry Mackay - Max Stirner, Sein Leben und Sein Werk (ensayu).]
  • (1920)| * -y norme della scuola (traducción al italianu de Pier Giuseppe Milanesi)
  • (1921)| * L'Unico e la sua proprietà (3ª reedición italiana de Ettore Zoccoli)
  • (1923)| * Il Falsu principiu della nostra educazione (traducción al italianu de Angelo Treves)
  • (1932)| * [Francois Lugghesi - La philosophie de Stirner (Ensayu).]
  • (1937)| * L'únicu y la so propiedá (2ª reedición española de Pedro González Blanco, editada por Miguel Giménez Igualada)

Tres la II Guerra Mundial (1939-1945) editar

  • (1967)| * The false principle of our education (traducción al inglés de James J. Martin)
  • (1969)| * [Nicholas Lobkowicz - Karl Marx and Max Stirner (Ensayu).]
  • (1969)| * [Alessio De Amicis - Il pensiero giuridico y políticu di Max Stirner: Johann Kaspar Schmidt (Ensayu).]
  • (1970)| * L'únicu y la so propiedá (traducción española d'Eduardo Subirats)
  • (1971)| * [Y. Fleischmann - The role of the individual in pre-revolutionary society: Stirner, Marx, and Hegel (Ensayu).]
  • (1971)| * [R.W.K. Paterson - The Nihilistic Egoist: Max Stirner (Ensayu).]
  • (1972)| * Der Einzige und sein Eigentum (reedición de Reclams Universalbibliothek)
  • (1972)| * -y faux principe de notre éducation ( francesa de Pierre Gallissaire y André Sauge)
  • (1972)| * [P. B. De Matteis - Individuality and the Social Organism : The Controversy Between Max Stirner and Karl Marx (Ensayu).]
  • (1974)| * El falsu principiu de la nuesa educación , o Humanismu y Realismu (traducción española d'Eduardo Subirats)
  • (1974)| * De l'éducation : -y faux principe de notre éducation (traducción francesa de Jean Barrué)
  • (1974)| * les Lois de l'école (traducción francesa de Jean Barrué)
  • (1974)| * -y faux principe de notre éducation (traducción francesa de Henri Arvon)
  • (1974)| * L'anticritique (Rezensenten Stirners) (traducción francesa de Henri Arvon)
  • (1974)| * [John Carroll - Break-Out from the Crystal Palace. The Anarcho-Psychological Critique: Stirner, Nietzsche, Dostoevsky (Ensayu).]
  • (1974)| * [Alberto Signorini - L'antiumanesimo di Max Stirner (Ensayu).]
  • (1975)| * [Carlos Díaz - Por y contra Stirner (Ensayu).]' * (1976)| * [Frederick M. Gordon - The Debate Between Feuerbach and Stirner (Ensayu).]
  • (1976)| * [John P. Clark - Max Stirner's Egoism (Ensayu).]
  • (1978)| * [Cl. Chirat - Stirner et Marx (Ensayu).]
  • (1979)| * Algumas observações provisórias a respeito do Estado fundáu non Amor (Traducción portuguesa de J. Bragança de Miranda)
  • (1979)| * Arte y religiao (Traducción portuguesa de J. Bragança de Miranda)
  • (1979)| * “Vos Mistérios de Paris“ de Eugene Sue (traducción portuguesa de J. Bragança de Miranda)
  • (1981)| * [Larry Alan Schiereck - Max Stirner's Egoism and Nihilism (Ensayu).]
  • (1983)| * Art and Religion (traducción al inglés de Lawrence S. Stepelevich)
  • (1983)| * Arte y religione (traducción italiana, edición de G. Penzo)
  • (1983)| * Il falsu principiu della nostra educazione ol'umanesimo y realismu (traducción italiana, edición de G. Penzo)
  • (1985)| * L'únic i la seva propietat (traducción catalana de Gustau Muñoz)
  • (1986)| * [Sidney Y. Parker - The Egoism of Max Stirner (Ensayu).]
  • (1986)| * Il falsu principiu della nostra educazione ol'umanesimo y realismu (traducción italiana d'Andrea Felis)
  • (1987)| * Dean Eneste Og Hans Ejendom (traducción danesa, editada por Helikon)
  • (1999)| * L'Unico e la sua proprietà (traducción italiana de C. Berto, editada por G. Penzo)
  • (1994)| * [Bernd A. Laska - Ein heimlicher Hit (Ensayu).]
  • (1995)| * The Ego and Its Own (traducción inglesa de David Leopold, edición de Cambridge University Press)
  • (1996)| * [Bernd A. Laska - Ein dauerhafter Dissident (Ensayu).]
  • (1997)| * [Andrew Koch - Max Stirner: The Last Hegelian or the First Poststructuralist (Ensayu).]
  • (1997)| * [Bernd A. Laska - Katechon und Anarch (Carl Schmitt/Ernst Jünger/Max Stirner) (Ensayu).]
  • (1999)| * L'Unico e la sua proprietà (2ª reedición italiana de Leonardo Amoroso)
  • (1999)| * [Marcu Cossutta - Réflexions sur le droit et l'anarchisme. Xune comparaison ente Stirner et Bakounine (Ensayu).]
  • (1999)| * [Arno Munster - Nietzsche et Stirner (Ensayu).]
  • (2001)| * [Saul Newman - War on the State: Stirner's and Deleuze's Anarchism (Ensayu).]
  • (2002)| * O μοναδικός και το δικό του (traducción al griegu, edición de Y. Apman)
  • (2003)| * [H. lbrahim Türkdogan - Das Einzige und das Nichts. Essays zu Max Stirner (Ensayu).]
  • (2004)| * El falsu principiu de la nuesa educación , o Humanismu y Realismu (traducción española de Miguel López Manresa) Cuadiernos Pau de Damasc - Barcelona *

(2004)| * L'únicu y la so propiedá (traducción de José Rafael Hernández Arias)

  • (2004)| * O únicu y a sua propiedade (traducción portuguesa de João Barrento)
  • (2004)| * [Roger Maudhuy - Miss Rimbaud: Xune enquête de Max Stirner (Ensayu).]
  • (2005)| * [Donald A. Nielsen - Horrible Workers: Max Stirner, Arthur Rimbaud, Robert Johnson, And the Charles Manson Circle (Ensayu).]
  • (2006)| * [John Henry Mackay - Max Stirner, His Life and His Work (Trad: Hubert Kennedy) (Ensayu).]
  • (2008)| * L'únicu y la so propiedá (traducción: Pedro González Blanco -Juan Pablos Editor S.A., Méxicu D.F., 1976- Revisión y actualización del alemán: Martín Aldao. Coleición Utopía Llibertaria) *so%20propiedá%20de%20Utop%EDa%20Llibertaria.pdf
  • (2013)| * Escritos menores. Pebíes de Calabaza, Logroño, 2013. Traducción, prólogu, seleición y notes de Luis Andrés Bredlow ISBN 978-84-940296-9-1

Nesti llibru inclúyense los siguientes testos:

-El falsu principiu de la nuesa educación, o Humanismu y Realismu

-Sobre la obligación de los ciudadanos de pertenecer a dalguna confesión relixosa

-Arte y relixón

-La llibertá d'oyer

-Los recensores de Stirner

-El mandatu revocable

-Imperiu y Estáu

-Defectu del sistema industrial

-El bazar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Штирнер Макс. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  4. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Max-Stirner. Apaez como: Max Stirner. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. Afirmao en: Stanford Encyclopedia of Philosophy. Editorial: Universidá Stanford. Llingua de la obra o nome: inglés. ISSN: 1095-5054.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. The Encyclopedia Americana: A Library of Universal Knowledge. Encyclopedia Corporation. p. 176
  8. Heider, Ulrike. Anarchism: Left, Right and Green, San Francisco: City Lights Books, 1994, páxs. 95-96
  9. 1982. Tsuji, Jun ed. Nobuaki Tamagawa. Tsuji Jun Zenshū, v. 9. Tokyo: Gogatsushobo. 220-221.
  10. Thomas A. Stanley. Osugi Sakae, Anarchist in Taisho Japan: The Creativity of the Ego. Harvard University Asia Center. June 1, 1982. pgs. 59-63)
  11. L'Anarquismu n'América Llatina por Carlos M. Caña y Ángel J. Cappelletti. pg. CLVII
  12. Goldman, Emma. Anarchism and Other Essays. p. 50.
  13. "Fully as heartily the Communists concur with Stirner when he puts the word take in place of demand — that leads to the dissolution of property, to expropriation. Individualism and Communism go hand in hand."Max Baginski. "Stirner: The Ego and His Own"
  14. Constantin Parvulescu. "Der Einzige" and the making of the radical Left in the early post-World War I Germany. University of Minnesota. 2006
  15. "...the dadaist objections to Hiller´s activism werethemselves present in expressionism as demonstrated by the seminal roles played by the philosophies of Otto Gross and Salomo Friedlaender". Seth Taylor. Left-wing Nietzscheans: the politics of German expressionism, 1910-1920. Walter De Gruyter Inc. 1990
  16. Paul Avrich. Anarchist Voices: An Oral History of Anarchism in America
  17. 17,0 17,1 Immediatism by Hakim Bey Archiváu el 5 d'avientu de 2009 na Wayback Machine.
  18. "Theses on Groucho Marxism" by Bob Black
  19. The Mackay Society, of which Mark & I are active members, is devoted to the anarchism of Max Stirner, Benj. Tucker & John Henry Mackay...The Mackay Society, incidentally, represents a little-known current of individualist thought which never cut its ties with revolutionary llabor. Dyer Lum, Ezra & Angela Haywood represent this school of thought; Jo Labadie, who wrote for Tucker's Liberty, made himself a link between the american “plumb-line” anarchists, the “philosophical” individualists, & the syndicalist or communist branch of the movement; his influence reached the Mackay Society through his son, Laurance. Like the Italian Stirnerites (who influenced us through our late friend E. Arrigoni) we support all anti-authoritarian currents, despite their apparent contradictions.
  20. Bonanno publicó sobre Stirner los ensayos Max Stirner y "Max Stirner und der Anarchismus".BONANNO, Alfredo Maria

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.

Documentos varios sobre Max Stirner editar

Sitio web y servidores dedicaos a Max Stirner editar

The Egoist Archive (Max Stirner, Dora Marsden, Sidney Y. Parker, James L. Walker), n'inglés.