La menopausia (del griegu mens, que significa "mensualmente", y pausi, que significa "cese") defínese como cese de la menstruación y tien correlaciones fisiolóxiques, cola declinación de la secreción d'estróxenos per perda de la función folicular. Esti términu confunde munches vegaes col climateriu, y ello ye que según el Diccionario de la lengua española de la Real Academia Española, una de les aceptaciones del términu ye precisamente la del climateriu femenín».[1]

Menopausia
procesu biolóxicu y women's disease (en) Traducir
fase del ciclo menstrual (es) Traducir, climaterio (es) Traducir y senescencia reproductiva (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La edá normal del empiezu de la menopausia bazcuya ente los 45 y los 55 años.[2] Esti postreru sangráu ye precedíu pol climateriu, que ye la fase de transición ente la etapa reproductiva y non reproductiva de la muyer. Esti procesu empecipia dellos años antes del últimu periodu, cuando'l ciclu (o periodu menstrual) empieza a ser menos regular. L'amenorgamientu nos niveles de les hormones estróxenu y progesterona causa cambeos na so menstruación. Estes hormones son importantes pa caltener en bon estáu de salú: la natura y el úteru, lo mesmo que pa los ciclos menstruales normales y pa un embaranzu esitosu. L'estróxenu tamién ayuda a la bona salú de los güesos y a que les muyeres caltengan un bon nivel de colesterol na sangre.

Dellos tipos de ciruxía o l'usu de melecines anticonceutives pueden producir la menopausia. Por casu, el extirpar l'úteru (histerectomía) provoca'l cese de la menstruación. Cuando se extirpan dambos ovarios (ooforectomía), los síntomes de la menopausia empiecen de momentu, ensin importar la edá.

Síntomes editar

L'amenorgamientu nos niveles de les hormones femenines hasta la so desapaición total, provoca qu'apaezan una serie de signos y síntomes rellacionaos. L'apaición de cada unu d'ellos, según la so gravedá ya importancia con respectu al empeoramientu de la calidá de vida, depende de cada muyer. Sía que non, na actualidá, esiste un gran númberu d'opciones terapéutiques que pueden ayudar a desaniciar estos síntomes o trestornos acomuñaos a la menopausia.

  • Ciclos menstruales irregulares. Yá que esti síntoma puede presentase munchos años antes de la instauración de la menopausia, ye más propiu de la etapa de la premenopausia. Col pasu del tiempu, les menstruaciones van sumiendo y la fecha de la última menstruación determina l'entamu de la menopausia.
  • Dalgunos de los síntomes más comunes son similares a los del embaranzu, ya inclúin maréos (tamién llamaos chornes), sudos, palpitaciones, vértigos y dolores d'anu. Los afuegos y la velea son unu de los síntomes principales de la menopausia. Manifiéstense como una repentina sensación de calor y ansiedá provocando un aumentu del fluxu sanguíneo de la piel del pescuezu, cara y tórax, acompañáu de sudoración y palpitaciones.
  • Secañu vaxinal. Un trabayu realizáu por un equipu d'investigadores del Hospital del Mar (Barcelona) pon de manifiestu que la prevalencia de la secañu vaxinal na muyer menopáusica ye alta y que la gran mayoría de les muyeres afeutaes nun utiliza nengún tratamientu vaxinal.[3] En rellación a l'asociación d'esti trestornu con otres patoloxíes extragenitales, esti estudiu conclúi que sí se reparó un aumentu de secañu vaxinal nes muyeres con depresión ya hipertensión vaxinal, siendo éstes más propenses a nun realizar tratamientos vaxinales.
  • Dolor mientres el coitu (Dispareunia). L'amenorgamientu de los estróxenos afecta la lubricación vaxinal, y esi secañu vaxinal causa dolor mientres la penetración. Ye aconseyable usar un llubrificante íntimu hidrosoluble, ye dicir un llubrificante que nun contenga aceite y que s'esllea na agua. Esti tipu de llubrificantes nun agafen, son compatibles colos condones de látex y viéndense de forma habitual nuna farmacia o nun sex shop. El tamañu del cuerpu del úteru y el del pescuezu uterín tamién mengüen mientres la menopausia, lo cual en delles muyeres provoca contraiciones uterines dolioses mientres y dempués del orgasmu.
  • Cambeos emocionales. Según investigaciones de la Universidá de New Hampshire, ye necesariu cuntar col sofitu familiar mientres la menopausia, yá que ye frecuente que les muyeres enfrenten, nesos momentos, altes y baxes emocionales.[4] Son comunes la irritación y les ganes de llorar ensin razón aparente, y l'exerciciu con moderación polo xeneral ayuda. Sicasí, si los síntomes son parte d'una depresión persistente, lo más recomendable va ser consultar a un profesional de la salú mental: un psicólogu, un psicoanalista, un psiquiatra o, a lo último cualquier tipu de terapeuta, sía tradicional o alternativa, que tenga tantu la preparación profesional necesaria como la empatía y la sensibilidá abondes pa emprestar sofitu emocional a la muyer.
  • Cambeos na figura corporal y obesidá. La menopausia rellacionar con cambeos metabólicos que suelen producir una medría na grasa corporal. Nesti sentíu, la grasa corporal, qu'a los 20 años ye del 26 %, xube al 33 % a los 40 años y al 38 % a los 50 años. La vida sedentaria acelera esti procesu. En munches muyeres produz un aumentu de pesu ente que n'otres apaecen tan solo cambeos de la distribución grasa ensin cambeos na balanza. Esto non solamente representa un factor estéticu sinón tamién de riesgu cardiovascular y de diabetes. Respectu al sobrepesu y la obesidá, nos últimos años confirmóse que causa un empeoramientu de la calidá de vida de la muyer percima de los 45 años.
  • Osteoporosis. Dos millones y mediu de muyeres n'España carecen osteoporosis, una enfermedá esquelética sistémica carauterizada pol amenorgamientu de la masa óseo y el deterioru de la microarquiteutura que condiciona un aumentu de la fraxilidá y de la susceptibilidá a quebrar del güesu. La perda de masa óseo, esto ye, de la cantidá de güesu que tenemos, ye debida a la descalcificación que sufren los mesmos y que, nos casos de les muyeres, vese intensificada pola perda de l'acción proteutora que les hormones femenines exercen sobre ellos. Na actualidá, sábese qu'esiste una importante rellación ente l'amenorgamientu de la masa óseo y el riesgu de quebres. La detección precoz de la perda escesiva de la masa óseo del nuesu cuerpu ye de la única manera que podemos prevenir l'apaición de la osteoporosis y por tanto de quebrar. El métodu pa detectalo ye la Densitometría ósea de Columna Lumbar y Fémur. Consiste nuna prueba indolora, paecida a una esploración con rayos X y que ye recomendable naquelles muyeres que s'atopen ente estes variables: menopausia precoz antes de los 40 años; tratamientu enllargáu con corticoides, hormona tiroidea, ansiolíticos, anticonvulsivantes antiácidos; tabaquismu; baxu pesu; anorexa nerviosa, insuficiencia renal crónica, hipertiroidismo, patoloxía de la glándula suprarrenal, insuficiencia hepática, diabetes mellitus, mieloma múltiple, gastrectomizadas, Enfermedá Pulmonar Obstructiva Crónica (EPOC) y muyeres sometíes a un tresplante; inmovilización enllargada; antecedentes familiares d'osteoporosis.

Etapes de la menopausia editar

El periodu menopáusicu entiende tres fases:

  • Premenopausia: Ye'l periodu reproductivu anterior a la menopausia (según la definición de la OMS).
  • Perimenopausia: Ye'l tiempu anterior a la menopausia, cuando empiecen los eventos endocrinolóxicos, biolóxicos y clínicos d'aproximamientu a la menopausia, y el primer añu dempués de la menopausia (OMS).
  • Postmenopausia: Ye'l periodu que s'estiende dende la última menstruación d'equí p'arriba, independientemente de si la menopausia foi inducida o bonal.

Factores qu'inflúin na edá d'entamu editar

Como factor principal, cabo destacar qu'anguaño les muyeres con un fayadizu estilu de vida presenten la menopausia más tarde. Independientemente d'esti factor, esisten otros que sí paecen xenerar un adelantu de la menopausia:

  • Tabacu: El tabaquismu ta acomuñáu a efeutos antiestrogénicos con diverses repercusiones. Ta constatáu que n'el fumadores ye significativamente mayor la incidencia de la menopausia precoz; les muyeres que son fumadores suelen tener la menopausia trés años primero que les non fumadores. El consumu de pitu agrava'l riesgu d'adquirir enfermedaes per defectu d'estróxenu, como osteoporosis fisiolóxica, y xenérase un mayor riesgu a la esposición de quebres ósees tanto vertebrales como del güesu fémur.
  • Actividá física: Los adultos que son físicamente activos reciben munchos beneficios. Amás d'ayudar a caltener un pesu corporal deseable, l'actividá física constrúi músculos fuertes, fortalez el corazón y los pulmones, mengua la presión sanguínea, protexe contra enfermedaes cardiaques, la diabetes, el cáncer, la osteoporosis y la menopausia temprana. El sedentarismu ye una de los diez causes principales de muerte ya incapacidá nel mundu (OMS, 2002).

Cambeos físicos mientres la menopausia editar

La menopausia ye un estáu qu'afecta a toles muyeres nel mundu una vegada que lleguen a la edá madura, correspuende a la última menstruación de la muyer y defínese como'l cese o'l fin de les actividaes reproductives, nun esiste nengún métodu conocíu pa evitar la llegada de la menopausia y esta xenera na muyer una serie de cambeos físicos, sociales y psicolóxicos.

Avieyamientu reproductor de la muyer: El climateriu y la menopausia editar

El climateriu ye una etapa na vida de les muyeres nes que s'amuesen cambeos fisiolóxicos, que rematen col escosamientu de los Ovocito primarios nos ovarios lo que se manifiesta na ausencia de la menstruación. Ye por ello qu'a dicha ausencia conózse-y como menopausia.

La consecuencia d'esta, ye que'l periodu fértil de la muyer vese rematáu. Sicasí,a pesar de que s'acabara dichu periodu, el cuerpu de la muyer ta fayadizu y dafechu afechu pa contener un ñácaru nel organismu mientres el tiempu necesariu y que l'únicu inconveniente ye qu'hai ausencia de ovocitos. Coles mesmes, la edá na que la menopausia apaez ye averada los 51 años pero hai dellos factores de la redolada que pueden influyir por que se acelere esti procesu, ye'l casu de les muyeres que peracaben tabacu, nesi casu adelántrase.[7]

Los doctores modernos consideren a la menopausia como una patoloxía porque ye entendíu como l'ausencia d'estróxenos y d'ovocitos. Coles mesmes, consideren que ye necesariu prevenir dichos cambeos yá que non solo siéntese la influencia nel aparatu reproductivu, sinón en tou la cadarma (osteoporosis) y nel corazón (enfermedá coronaria). Según tamién les siguientes consecuencies:

Cambeos nos ovarios, que ye una glándula endocrina, cambeos nel mediu endocrín (principalmente nes hormones sexuales) y cambeos nos texíos-diana de diches hormones.

Estos cambeos tienen la so sintomatoloxía muncho primero de qu'asoceda'l cese de la menstruación. Ye dicir empieza a partir de los 35 años. A nivel endocrinolóxicu esiste una serie d'elevaciones y amenorgamientos de ciertes hormones. Ente elles atópase qu'elevación de les hormones foliculoestimulante (FSH) y la letinizante (LH). La ovulación prematura aumenta y los folículos mengüen ye por esto qu'hai amenorgamientu de la producción de progesterona lo que produz un escesu d'estróxenos.

Finalmente, los folículos ováricos dexen de responder a les hormones foliculoestimulante y a la letinizante y la progesterona faise indetectable asina pos por cuenta de tou esto guardar ye cese de la menstruación. Asina pos puede pensase que l'ovariu postmenopaúsico ye inútil, sicasí comprobóse que siguen produciendo estróxenos y androstenediona pero de manera amenorgada lo que produz síntomes tales como l'amenorrea, chornes, periodos de sudoración y secañu vaxinal.[8]

Cambeos psicolóxicos editar

Reaxuste de xéneru editar

Los cambeos psicolóxicos más importantes guarden rellación cola figura corporal propia y l'aceptación del fin de la capacidá reproductora. Tomar de consciencia de que se ye mayor o vieya suel coincidir cola menopausia yá que se evidencian los cambeos a nivel físicu (avieyamientu corporal).

El xéneru reaxústase o camuda por cuenta de tomar de consciencia del cambéu de roles. Ellos pueden ser venceyaos a la familia, al ámbitu social, llaboral, ente otros. Nel ámbitu familiar, cuando los fíos fixéronse mayores les madres sienten que pierden la función educativa qu'ello supón; hai cambeos de roles nel interior de la familia y situaciones de déficit relacional cuando los fíos independícense. Asina tamién hai una toma de conciencia de la vulnerabilidá de la vida y esperiencia suxetiva de la temporalidá de la mesma.[9]

Cambeos nel deséu sexual editar

Los cambeos fisiolóxicos tres la menopausia nun xustifiquen en sí mesmos una perda sópito y significativo d'actividá sexual, sinón más bien una re adautación o reaxuste que pueden ser inclusive un arriquecimientu de la vida sexual. Sicasí, los cambeos hormonales, como l'amenorgamientu del estróxenu y/o testosterona na muyer mientres la menopausia puede influyir negativamente nel deséu.[10]

Nenguna dificultá torga'l placer sexual plenu. La respuesta sexual ta afeutada más por factores afeutivos y cognitivos: fantasíes, valoración de la rellación, grau d'intimidá, pasión sexual, ente otres. (Fernández, 1996)

Cambeos na respuesta sexual na Muyer tres la menopausia
Deséu Escitación Orgasmu Resolvimientu
Suel ser menor por razones psicosociales o hormonales Precisa más estímulos. Ye más lenta. Puede haber dolor nel coitu Menos númberu de contraiciones. Menor puxanza nes contraiciones Nun se ve afeutada de forma manifiesta

Influencia de la menopausia nel humor depresivo editar

Síntomes sobrepuestos ente la menopausia y la depresión:

  • trestornos del suaño *

cambeos de la libido * cambeos na enerxía y na motivación

  • trestornos cognitivos, mayormente na concentración
  • cambeos del mambís

La depresión mayor nun aumentar significativamente mientres la menopausia natural; sicasí, produzse un aumentu de síntomes depresivos aisllaos mientres la perimenopausia. Magar la depresión mayor, o síntomes depresivos, ye o son bien frecuentes na menopausia nun implica qu'esta en sí mesma sía causa de depresión. Son más frecuentes los trestornos del estáu d'ánimu (síntomes depresivos) en muyeres que primeramente carecieron de dalgún tipu de trestornos d'ansiedá, que naquellos non ansioses antes.[11]

Consecuencies o cambeos a nivel social editar

La vieyera como construcción social editar

La vieyera ye la etapa del desenvolvimientu humanu qu'entiende dende los 65 años hasta la muerte, sicasí esta definición puede camudar d'alcuerdu a les sociedaes, lo vieyo ye lo que la xente diz que ye vieyu; ye una definición creada pola sociedá, la edá ye namái un puntu de referencia pa la clasificación social, esta clasificación ta dotada de roles, normes y mires, la sociedá fai munches afirmaciones incorreutes sobre los vieyos que nun s'afaen precisamente a la realidá. Ye bien sabíu que los cambeos físicos tán bien amestaos al desenvolvimientu humanu y van en rellación direuta a la edá, sicasí n'aspeutos de sexualidá nun se nota una rellación bien clara con al respective de la edá, esto fainos pensar na idea de que la vieyera ye una construcción social y que non solo ta definida polos cambeos físicos propios de la edá.

Los vieyos son consideraos inferiores socialmente y el portadores del poder son los adultos nuevos y medios, ye por eso qu'unu de los más grandes mieos de los mozos y adultos ye la medrana a avieyar (Fernández, 1996).

Factores psicosociales que condicionen la sexualidá na vieyera editar

L'avieyamientu físicu tantu nos homes como nes muyeres nun significa una perda de l'actividá sexual sinón más bien un reaxuste que n'oposición a lo que se piensa pue ser hasta enriquecedor. En referencia a los factores psicolóxicos arreyaos na sexualidá sabemos que son munchos y solo tomárense en cuenta los que tán rellacionaos con tomar de conciencia de la vieyera de los mesmos vieyos. Anguaño la psicoloxía yá nun considera a la vieyera como una etapa de la vida carauterizada pol deterioru de tolos aspeutos de la vida sinón que los humanos tienen la capacidá d'evolucionar de manera distinta. Si nun se llinda'l conceutu de sexualidá a la genitalidad, podría dicise que la conducta sexual na vieyera tendría que sufrir un cambéu cualitativo y cuantitativo mas non un deterioru (Fernández, 1996).

Consecuencies o cambeos a nivel familiar o la pareya editar

Conflictos de xéneru nel desenvolvimientu del rol parental, conxugal y llaboral editar

Nel procesu de la menopausia, los cambeos van dándose en distintes edaes dependiendo'l sexu, circunstancies sociales y de personalidá de cada ser humanu. Los cambeos nel rol parental dependen de la perspeutiva de cada padre dientro de la so familia, en munchos casos nes muyeres mayores produzse un cambéu cuando los fíos faen mayores d'edá y vuélvense más independientes de la familia o tienen fíos y eso fai qu'elles se dean cunta que tán entrando a una etapa distinta y de mayor maduror. Per otru llau, los varones nun tomen en cuenta les valoraciones sociales como nel casu de la muyer y van aceptando los signos de cambéu tantu nellos mesmos como na familia. D'esta manera, cuando los fíos empiecen a crecer los padres pierden la so función educativa, amenórgase'l númberu de miembros na unidá familiar y eso modifica'l sistema de rellaciones y escayen les xeres doméstiques produciendo cambeos dientro de los roles familiares y amás piérdese'l movimientu social dientro de la casa yá que los padres siéntense solos. Amás, apaecen situaciones de déficit nes rellaciones como por casu na soledá y la perda de redes sociales porque los fíos fuéronse de la casa, polos divorcios, pola muerte de dellos familiares, porque se quedaron vilbos o pasen a ser güelos.[9]

Mientres el rol conxugal la conducta sexual tuvo una variabilidá interindividual, esta consiste en que les persones tienen un nivel d'actividá distintu y tienen la necesidá de reconocer distintes dimensiones dientro de les actividaes coitales, por casu, tienen un cambéu nes capacidaes de namoramientu y nel deséu.

Nesti procesu, tamién se toma en cuenta la conciencia de lo que foi'l trabayu profesional, empezar a producir sentimientos de autorrealización o de frustración yá que les persones busquen da-y sentíu al so presente, pero na vieyera'l futuru nun puede dar sentíu al presente y faíse-yos difícil ver el pasáu y el presente como lo único que llograron . L'oxetivu d'esta etapa frente al trabayu ye qu'haya un balance positivu sobre'l presente pa llegar a l'aceptación de cumplir coles metes propuestes.

Nel casu de la menopausia precoz, les consecuencies a nivel familiar pueden ser distintos. Les muyeres a les que se-yos diagnostica fallu ováricu prematuru, munches vegaes nun van poder tener fíos de forma natural y esto va afectar el so desenvolvimientu personal y familiar. Per otru llau, muyeres que recurren a téuniques de reproducción asistida, pueden trate sumíes nuna menopausia a la mesma vegada que críen a los sos neños pequeños. Esto puede agravar consecuencies tales como l'ansiedá, depresión, etc.[12]

Tratamientos editar

Pa determinar si tien d'encamentase dalgún tratamientu pa dalgún de los síntomes de la menopausia nuna muyer, tien d'establecese en qué etapa atopa la muyer y cuál ye la sintomatoloxía específica que ta careciendo. Amás, ye fundamental tener en cuenta la perceición de la calidá de vida de la mesma muyer, según les sos preferencies.

En principiu, cualquier muyer n'edá menopáusica ye candidata a recibir tratamientu hormonal sustitutivu (THS) siempres y cuando los sos beneficios superen los sos posibles riesgos. Sía que non, esta valoración y la posterior alministración de la THS tien de realizala un especialista. Sicasí, p'aquelles muyeres nes que'l tratamientu hormonal sustitutivu nun ye fayadizu, esisten tratamientos alternativos que tienen d'emplegase de forma individualizada, en función de les necesidaes de cada muyer.

Vezos de vida saludable na menopausia editar

Fomentar que les muyeres adopten vezos de vida saludable al traviés d'una alimentación fayadizo, la práutica d'exerciciu y la supresión de vezos tóxicos, constitúi una de les meyores formes de prevención.

  • Dieta y alimentación na menopausia: La menopausia acompañar d'un enclín a la medría de pesu y cambéu na distribución de la grasa. Ye aconseyable llindar el consumu de grases a menos d'un 30 % del total de caloríes y arriquecer la dieta en pexe (azul y blancu), yá que nos apurre ácidos grasos esenciales omega 3, preseos na prevención de delles enfermedaes cardiovasculares.[ensin referencies]
  • Exerciciu físicu: Tres la menopausia produz una rápida perda de masa óseo y tamién una perda de masa muscular. La práutica regular d'una actividá física nuna muyer menopáusica puede resultar bien beneficiosa, yá que favorez el sistema circulatoriu y el sistema músculu esqueléticu. L'exerciciu caltién la elasticidá de los músculos, ameyora la coordinación y movilidá contribúi a la quema de caloríes y caltenimientu del pesu, ameyora la hipertensión y los niveles de colesterol y tien efeutos psicolóxicos beneficiosos.
  • Esaniciar vezos tóxicos: L'alcohol y tabacu contribúin al aumentu de riesgu d'osteoporosis y enfermedaes cardiovasculares, polo que s'encamienta evitar el so consumu.
  • Suañu: Los trestornos del suañu son una de les quexes más comunes na menopausia. Sábese que'l pasu del tiempu afecta tantu la calidá como la cantidá de suañu, anque non tolos cambeos pueden atribuyise a la edá yá que tamién intervienen factores psicosociales y patolóxicos.[13]
  • Diabetes y la menopausia: Les constantes variaciones hormonales qu'identifiquen a la menopausia, llogren desequilibrar el control de la glucosa que se llograra al traviés de dietes nutricionales, exerciciu y control médicu, n'años pasaos. Sobremanera porque al llegar a esta etapa les muyeres que llevaren una vida sedentaria suelen presentar más problemes d'humor, d'alimentación y d'exerciciu.

Por esi motivu encamiéntase una vida activa d'alcuerdu al estilu de vida de cada muyer, yá que al llegar a la menopausia munches muyeres, non solo lleguen a desenvolver dalgún tipu de diabetes, sinón, otres enfermedaes como suel ser la hipertensión y obesidá.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «menopausia.» Diccionario de la lengua española. Consultáu'l 8 de marzu de 2014.
  2. Gobierno d'España. Ministeriu de Trabayu y Asuntos Sociales. Institutu de la Muyer y pa la Igualdá d'Oportunidaes (ed.): «La menopausia». Consultáu'l 2 d'avientu de 2015.
  3. «Secañu vaxinal en menopausia rellacionada con patoloxía extragenital» (XI Congresu Nacional de l'Asociación Española pal Estudiu de la Menopausia-AEEM). Trens Jiménez, C.; Khartchenko Bolbukova, E.; Cornellana Puigarnau, M. J.; Carreras Collado, R. Passir Hospital del Mar, Barcelona.
  4. Chedraui, P., Pérez-López, F. R., Mendoza, M., Leimberg, M. L., Martínez, M. A., Vallarino, V., Hidalgo, L.. Assessment of self-esteem in mid-aged women. Maturitas. 2010;66(1):77-82.. PMID 20137871. 
  5. 5,0 5,1 Scott, E. L. (25 de mayu de 2014). «Premature menopause and risk of neurological disease: basic mechanisms and clinical implications». Mol Cell Endocrinol 389 ((1-2)):  p. 2-6. doi:10.1016/j.mce.2014.01.013. PMID 24462786. 
  6. Stazi, A. V. (2000 Dec). «A risk factor for female fertility and pregnancy: celiac disease». Gynecol Endocrinol 14 (6):  p. 454-63. PMID 11228068. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11228068. 
  7. Thelma E. Cantar de Cetina, Lucila Polanco-Reyes. (1996). Climateriu y menopausia. Les consecuencies biolóxiques y clíniques del fallu ováricu. Méxicu: Universidá Autónoma de Yucatán.
  8. Cantar de Cetina, Thelma E. y Lucila Polanco-Reyes. (1996). Climateriu y menopausia. Les consecuencies biolóxiques y clíniques del fallu ováricu. Méxicu: Universidá Autónoma de Yucatán.
  9. 9,0 9,1 Fernández, J. (1996). Varones y muyeres: desenvolvimientu de la doble realidá del sexu y del xéneru. Madrid: Pirámide.
  10. Secretos pa vivir dafechu la Menopausia. 2017. Mónica Torres Ruiz. www.menopausianomeganas.com/llibro
  11. Fernández, R. (2006). «Los trestornos del ánimu nel climateriu, menopausia y perimenopausia y la so influencia sobre l'humor depresivo y l'ansiedá.» Acta psiquiátrica y psicolóxica d'América Llatina, 165-184.
  12. Torres Ruiz, Mónica. Secretos pa vivir dafechu la Menopausia. 2017. www.menopausianomeganas.com/llibro
  13. Arakane, M., Castillo, C., Rosero, M. F., Peñafiel, R., Pérez-López, F. R., Chedraui, P.. Factors relating to insomnia during the menopausal transition as evaluated by the Insomnia Severity Index. Maturitas 69:157-161;2011. PMID 21444163. 

Bibliografía editar

  • Chedraui, P., Pérez-López, F. R., Mendoza, M., Morales, B., Martínez, M. A., Salinas, A. M., Hidalgo, L. «Severe menopausal symptoms in middle-aged women are associated to female and male factors.» Arch Gynecol Obstet. 2010;281(5):879-85.
  • Fernández-Alonso, A. M., Cuadros, J. L., Chedraui, P., Mendoza, M., Cuadros, A. M., Pérez-López, F. R. «Obesity is related to increased menopausal symptoms among Spanish women.» Menopause Int. 2010;16(3):105-10.
  • Fontaine, K. R., Redden, D. T., Wang, C., Westfall, A. O., Allison, D. B. «Years of life lost due to obesity.» JAMA. 2003;289(2):187-93.
  • Groessl, E. J., Kaplan, R. M., Barrett-Connor, E., Ganiats, T. G. «Body mass index and quality of well-being in a community of older adults.» Am J Prev Med'. 2004;26(2):126-9. PMID 14751323
  • Pérez-López, F. R., Chedraui, P., Gilbert, J. J., Pérez-Roncero, G. «Cardiovascular risk in menopausal women and prevalent related co-morbid conditions: facing the post-Women's Health Initiative era.» Fertil Steril. 2009;92(4):1171-86.
  • Pérez-López, F. R., Chedraui, P., Haya, J., Cuadros, J. L. «Effects of the Mediterranean diet on longevity and age-related morbid conditions.» Maturitas. 2009;64(2):67-79.
  • Pérez-López, F. R., Larrad-Mur, L., Kallen, A., Chedraui, P., Taylor, H. S. «Gender differences in cardiovascular disease: hormonal and biochemical influences.» Reprod Sci. 2010;17(6):511-31

Enllaces esternos editar