El mensaxeru o corréu yera la persona que tenía l'oficiu de llevar la correspondencia epistolar, "a cuerpu" o "a caballu", utilizando (o non) les postas asitiaes nos caminos (separaes una d'otra ente dos y tres llegües, pa facilitar que los mensaxeros o otros viaxeros tuvieren caballos de refrescu, pa dir con toa dilixencia d'un llugar a otru, inclusive ente países distintos).

Mensaxeru o carteru, impresión coloriada a mano por Felice Beatu, (Xapón) ente 1863 y 1877.
Imaxe onde puede vese un "estafeta" n'aición, grabáu en cobre de 1648

Anguaño entiéndese por estafeta (qu'antes yera'l mensaxeru) la casa o llugar onde se reciben y dan les cartes y por posta la casa o llugar onde tán les postas.

Teníen como misión faer pasar d'unos puntos a otros los pliegos y cartes del gobiernu y los particulares por cierto preciu correspondiente a les distancies y al cuidu qu'esixía tan importante serviciu.

El corréu non yá yera un emplegáu del gobiernu, sinón que taba suxetu en temes de xurisdicción civil y criminal nos sos propios tribunales privativos, esto ye, nes provincies per mediu de Subdelegaos que conocíen en primer instancia les causes relatives al ramu y los emplegaos del mesmu y na corte per mediu d'una xunta suprema qu'entendía en grau d'apelación de les causes que se-y llevaben de les subdelegaciones.

Los correos (según los conductores y postillones) que diben d'oficiu, dexábase-yos llevar cualquier tipu d'arma prohibida y nun podíen ser deteníos poles xusticies por motivu de delda nin siquier tou de delitu, sacantes que ésti fuera dignu de pena corporal.

En casu de detención, si nun había nel pueblu nengún alministrador de posta que nomara, la xusticia nomaba ensin dilación otru corréu que sirviera en llugar del deteníu, ya instruyir nel plazu de venti y cuatro hores les primeres dilixencies qu'unviaben el reu en xuez competente. Podíen ser deteníos pos, pero tenía que ser en casos de barruntu encontáu.

Estafeta de correos editar

N'otru tiempu entender por estafeta, pallabra que derivó del italianu Staffa , un corréu que llevaba un únicu paquete o mensaxe d'un llugar a otru (caminando o a caballu) con una escolta de dos empones o conductores que confirmaben la importancia de la unviada. Darréu, el estafeta corría la mesma acometida al traviés de los caminos pero ensin estos dos empones. El estafeta yera más o menos un corréu: menos qu'un corréu, porque esti taba encargáu de dellos despachos y más qu'un corréu, el estafeta tenía la misión de llevar oficialmente una única noticia, pero yera una noticia d'alta importancia. Anguaño, una estafeta ye l'establecimientu onde se depositen les cartes pa la so unviada y recuéyense les recibíes.

Ver tamién editar