La menstruación o regla ye'l fluxu sangriento que les muyeres y dellos mamíferos suelten cuando l'óvulu que foi espulsáu del ovariu pa ser fecundáu nun ye fertilizáu. Nesta última fase del ciclu menstrual, llamada fase postovulatoria, ye cuando'l endometriu, que se tuviera faciendo gruesu como preparación pa recibir, enllantar y nutrir al óvulu fecundáu, esprender. El fluxu d'una menstruación en total ye d'alredor de 40 a 50 mL, o aproximao cuatro cuyaraes. Ta compuestu de sangre, texíu endometrial y otros fluyíos vaxinales. Esti fluxu sale pola natura y la so duración permediu ye de trés a cinco díes.

Menstruación
procesu biolóxicu
menstruation (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Descripción editar

La menstruación ye un procesu cíclico y fisiolóxico de les muyeres sexualmente madures qu'asocede con una cadencia media averada de ventiocho díes, anque'l 90 % de les muyeres tien ciclos ente 24 y 36 díes. Lo mesmo asocede nes femes de tolos grandes primates. Mientres la menstruación produz un sangráu vaxinal frutu de la descamación de la capa funcional del endometriu, de resultes de la sópita deprivación hormonal a la fin del ciclu femenín, cosa que se presenta si nun se produció la implantación d'un blastocisto. Una de les coses que llamó más l'atención sobre la menstruación foi la so periodicidad, recibiendo popularmente el nome de «regla» pola so rítmica apaición.

Fisioloxía editar

 
Ciclu menstrual.

El ovariu sintetiza y secreta distintes hormones esteroides:

Ciclu sexual femenín (o ciclu menstrual) editar

La menstruación ye parte del ciclu sexual femenín, que prepara'l cuerpu de la muyer pal embaranzu cada mes. Un ciclu cuntar dende'l primer día d'una menstruación hasta'l primer día de la siguiente menstruación. El ciclu menstrual permediu tien una duración de 28 díes. Los ciclos pueden bazcuyar de 21 a 35 díes nes muyeres adultes, y de 21 a 45 díes nes nueves. Por que se presente'l ciclu menstrual, mientres el mes preséntase un aumentu y amenorgamientu d'unes sustancies químiques del cuerpu denominaes hormones.[1]

El ciclu sexual femenín ye un ciclu bifásicu, esto ye, ta compuestu por dos etapes: la fase ovárica y la fase uterina.

Fase ovárica editar

Tien como elementu fundamental al folículo. El so desenvolvimientu y maduración presenta trés carauterístiques xenerales básiques:

  • Selectividá: el folículo destináu a ovular vien de una población de folículos en crecedera que, de la mesma, provienen d'una masa de folículos primordiales en reposu, formaes mientres el desenvolvimientu embrionario y fetal.
  • Continuidá: la puesta en marcha del desenvolvimientu folicular ye un procesu continuu, hasta que les reserves tean exhaustas.
  • Regularidá: el desenvolvimientu folicular ye un procesu regular y ordenao, con un índiz constante de folículos qu'abandonen el pool nuna unidá de tiempu. Esto significa que l'ovariu ye un sistema regulao y coordinao, de manera que l'entamu de la crecedera folicular realizar n'intervalos de tiempu regulares y con un índiz de depleción de pool constante.

Fase uterina (ciclu endometrial) editar

Les distintes estructures que formen el úteru tópense sometíes a la influencia de les hormones ováriques. Los cambeos más importantes producir nel endometriu, tamién se reparen nel mocu cervical, espresión de l'actividá de les glándules del endocervix, y en forma mayor enfocada en sangre.

So l'acción socesiva d'estróxenos y progesterona producíos pol ovariu, la mucosa endometrial esperimenta cambeos cíclicos nel so estratu funcional que s'estremen en tres etapes:

  • Proliferativa o estrogénica (del 5º al 13ᵉʳ día del ciclu).
  • Secretora o progestacional (del 14º al 29º día del ciclu).
  • Menstrual o de disgregación (del 1º al 4º día del ciclu).

Alteraciones de la menstruación editar

Hai numberosos términos médicos rellacionaos con problemes na menstruación que pueden confundise:[2]

  • Amenorrea ye l'ausencia de menstruación.
  • Hipermenorrea ye sinónimu de menorragia.
  • Hipomenorrea ye l'amenorgamientu anormal del fluxu menstrual o de la duración de la menstruación, pero con intervalos intermenstruales normales.
  • Menorragia ye l'aumentu anormal del fluxu menstrual o de la duración de la menstruación, pero con intervalos intermenstruales normales. Ésta produzse cuando la menstruación estiéndese más allá de la llende de los siete díes o bien implica una perda de sangre mayor a 80 ml.
  • Menorrea ye sinónimu de menstruación, o ciclu menstrual normal en muyer n'edá fértil.
  • Metrorragia ye la hemorraxa irregular y patolóxico procedente del úteru, con independencia del ciclu menstrual.
  • Oligomenorrea ye'l trestornu del ciclu menstrual carauterizáu por un intervalu escesivu, polo xeneral superior a 35 díes, ente una menstruación y la siguiente.
  • Polihipermenorrea ye la menstruación frecuente y profusa, por aumentu de la cantidá de fluxu menstrual y acurtiamientu del intervalu intermenstrual. Ye sinónimu de menorragia y de hipermenorrea.
  • Polimenorrea ye'l trestornu del ciclu menstrual carauterizáu por un intervalu descomanadamente curtiu, xeneralmente inferior a 21 díes, ente una menstruación y la siguiente.

Amenorrea editar

Patolóxica L'ausencia de menstruación

ye un síntoma importante na muyer y llámase amenorrea. La amenorrea primaria defínese como l'ausencia de menstruación en muyeres de 16 años o más.[3]

Defínese como amenorrea secundaria a l'ausencia de periodos menstruales mientres trés o más meses nuna muyer que yá empezó a menstruar y que nun ta embarazada, lactando nin tampoco na menopausia.[4]

Fisiolóxica L'ausencia de menstruación

considérase fisiolóxica:

  • Antes de la pubertá. La primer menstruación denominar menarquia o menarca. Según delles neñes ingresen na pubertá primero qu'otres, lo mesmo asocede col periodu. La edá media de la menarquía ye 12.5 años, pero varia de neña a neña (esto puede asoceder ente 8-16 años).
  • Nel embaranzu. La amenorrea siempres ta presente nel embaranzu. Por ello, si una muyer nueva con presencia constante de la menstruación ésta auséntase mientres dellos pocos meses y la muyer tuvo teniendo rellaciones sexuales ensin prauticar midida dalguna d'anticoncepción, va considerase entós l'embaranzu como posible causa etiolóxica.
  • Na lactancia. La amenorrea que se produz mientres la lactancia ye d'orixe hipotálamu-hipofisario y ye de duración variable. El endometriu nun crecer nin se desenvuelve por cuenta de un amenorgamientu na producción d'estróxenos y progesterona. Esto debe a que, xunto a la lliberación de prolactina, hai un amenorgamientu de la lliberación de gonadotropines y en consecuencia nun se produz la maduración de los folículos ováricos.
  • Na menopausia. La menopausia defínese como'l cese permanente de la menstruación y tien correlaciones fisiolóxiques, cola declinación de la secreción d'estróxenos per perda de la función folicular. La menopausia asítiase alredor de los 51.4 años,[5] sicasí, la edá de la menopausia varia de muyer a muyer, ye, polo xeneral, ente 45 a 55. Esti postreru sangráu ye precedíu pol climateriu, que ye la fase de transición ente la etapa reproductiva y non reproductiva de la muyer.

Considerancies culturales editar

El ritmu de 28 díes de la menstruación permediu ye un ritmu paecíu al de les fases de la Lluna (27,3 díes), que se manifiesten 13 vegaes al añu (28 díes x 13 = 364 díes = 1 añu, aproximao). Dende l'Antigüedá creíase, por esta senciellu rellación, que'l ciclu menstrual ta firmemente rellacionáu col ciclu llunar (creencia que llegó hasta los nuesos díes), y por esta supuesta rellación denomináronse “llunes” a les menstruaciones. Dalgunos inclusive llegaron al erróneu camientu de que la lluna nueva era motivu de la regla nes muyeres vírxenes y la lluna menguante nes adultes y casaes. En delles cultures acomuñen a la vulva con una firida y a la menstruación cola sangre que llega dacuando a recordar la esistencia d'ella.

A lo llargo de los años texéronse infinidá de mitos y creencies con al respective de la menstruación:

  • Nos pueblos antiguos considerábase que la muyer taba puerca cuando menstruaba, inclusive ente los arapesh (tribu de Nueva Guinea) construyíense cabanos apartaos pa les muyeres que teníen la regla.
  • Ente exipcios y hebreos yera un ritual obligatoriu que la muyer someter a baños especiales de llimpieza a la fin de la menstruación.
  • El llibru sagráu de la Biblia, nel Antiguu Testamentu considerábase que la muyer yera impura mientres el so periodu menstrual. Inclusive se llegó a calificar de pecaminosu qu'una muyer entrara nel templu mientres los sos díes de regla.
  • Na China antigua taba establecíu que'l sangre menstrual nun tenía de tocar el suelu por medrana a ofender al espíritu de la Tierra.
  • Plinio (Sieglu I D.C.), nos sos escritos, llega a describir la regla en términos de venenu fatal que malva y descompon la orina, fai perder les granes de la fecundidá, amostalga les flores y yerbes del xardín” o “el contautu col sangre menstrual fai que'l rellumu del aceru y el marfil suman”.
  • Ente los antiguos griegos, Hera yera la diosa responsable de la menstruación.
  • Hasta'l sieglu XX enseñábase-yos a les neñes que por educación nun teníen de tocar la tema de la menstruación, lo cual provocó que se convirtiera nun tabú.

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Comparato, M. R. Xinecoloxía n'esquemes (11-12, 30-38, 99-110).
  • Debuse, M. Cursu Crhas de Mosby: Lo esencial n'aparatu endocrín y reproductor (17-24, 77-88).
  • Gori y Laruss, A. Xinecoloxía de Gori (49-87, 512-522).
  • Guyton-Hall Tratáu de fisioloxía médica (1115-1129).
  • El Manual Merck, 10ª ed. (Edición del Centenariu) (1938, 1948-1950).
  • Rakel, P. (2005). Conn's Current Therapy. 57th. ed. Philadelphia, PA: WB Saunders (1291-1293).
  • Stenchever, A. (2001). Comprehensive Gynecology. 4th. ed. St. Louis, MO: Mosby (1109-1119).

Enllaces esternos editar