El metro de París (Chemin de Fer Métropolitain –en francés: «ferrocarril metropolitanu»– o a cencielles Métropolitain –embrivíu como Métro–) ye una rede de ferrocarril metropolitanu.

Metro de París
metro
Llocalización
PaísBandera de Francia Francia
Organización territorial Francia metropolitana
RexónBandera de Islla de Francia Islla de Francia
Departamentu Sena (es) Traducir
Coleutividá territorial francesa con estatus especial París
Coordenaes 48°51′25″N 2°21′05″E / 48.8569°N 2.3514°E / 48.8569; 2.3514
Metro de París alcuéntrase en Francia
Metro de París
Metro de París
Metro de París (Francia)
Error de Lua en Módulu:Mapa_de_llocalización na llinia 527: Nun puede amosase la ubicación especificada porque nun esiste'l Módulu:Mapa de llocalización/datos: "Módulu:Mapa de llocalización/datos/Paris Metro map complete.svg".
Historia y usu
Apertura19 xunetu 1900
Dueñu RATP (es) Traducir
Île-de-France mobilités (en) Traducir
Xestión RATP (es) Traducir
Comisariu Île-de-France mobilités (en) Traducir
Llargor 219,9 km
Vía de tren
Anchu de vía ancho de vía estándar (es) Traducir
Electrificación electrificación ferroviaria de 750 V (es) Traducir
Instalaciones
Formáu por línea 1 del Metro de París (es) Traducir, línea 2 del Metro de París (es) Traducir, línea 3 (es) Traducir, línea 3bis (es) Traducir, línea 4 del Metro de París (es) Traducir, línea 5 del Metro de París (es) Traducir, línea 6 del Metro de París (es) Traducir, línea 7 del Metro de París (es) Traducir, línea 7bis (es) Traducir, línea 8 del Metro de París (es) Traducir, línea 9 del Metro de París (es) Traducir, línea 10 del Metro de París (es) Traducir, línea 11 del Metro de París (es) Traducir, línea 12 del Metro de París (es) Traducir, línea 13 del Metro de París (es) Traducir, línea 14 del Metro de París (es) Traducir, Aéroport Charles-de-Gaulle Terminal 2 (es) Traducir, Estación de Anatole France (es) Traducir, Paris Métro Line 14 (es) Traducir, La Défense (es) Traducir, Versailles Chantiers (es) Traducir, Aristide Briand (es) Traducir, Estación de Gaîté (es) Traducir, línea 15 del Metro de París (es) Traducir, línea 16 del metro de París (es) Traducir, línea 17 del metro de París (es) Traducir y línea 18 del metro de parís (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

El sistema consta de 16 llinies, identificaes colos númberos del 1 al 14, amás de dos linia menores llamaes 3bis y 7bis. Colos sos 219 quilómetros ye la tercer rede de metro más estensa d'Europa Occidental (detrás del Metro de Londres y el Metro de Madrid), según París ye una de les doce ciudaes nel mundu con más de 200 quilómetros de víes.[5] En 2016 tresportó 1.518,6 millones de pasaxeros.[3][4]

Compleméntase amás cola amplia rede de ferrocarril suburbano del Réseau Express Régional (RER).[6] Toles redes de tresporte públicu de París integrar na RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens), consorciu de tresporte de la rexón Islla de Francia.[7]

El nuedu central de la rede, la estación de Metro y RER Châtelet-Tópeslos, ye la mayor estación soterraña de metro del mundu. Nella conflúin cinco linia de metro (dende onde conecten con 302 estaciones, de les cualos 54 tienen conexones), tres linia de RER y delles llinies d'autobuses en superficie. Ye terminal d'autobuses nocherniegos rexonales.[8][9]

Historia editar

 
Construcción d'una de les primeres llinies.
 
Estación Saint-Lazare (primer estación de tren construyida en Francia) de la llinia 14 del Metro de París.

La llinia 1 (Porte de VincennesPorte Maillot) foi inaugurada'l 19 de xunetu de 1900, por cuenta de los Xuegos Olímpicos de París de 1900 xunto cola apertura de los esbozos de les actuales llinies 2 y 6. Esta primer llinia foi ampliada per última vegada en 1992 hasta la estación de La Défense nel barriu del mesmu nome construyíu a finales de los años de Elyas.

Les llinies 1 a 10 fueron construyíes pela ciudá de París y puestes en marcha pola Compagnie du Chemin de Fer Métropolitain de Paris (CMP).

Una segunda compañía llamada Société du Chemin de Fer Electrique Nord-Sud de Paris (conocida como Nord-Sud) empecipió en 1910 la construcción de dos linia, llamaes A y B (güei parte de les llinies 12 y 13). La Nord-Sud fundir cola CMP en 1930 (la llinia 11 y la «primer» llinia 14 fueron completaes dempués de la fusión). La CMP pasó a ser posesión estatal en 1948 camudando'l so nome a RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens).

La llinia de más recién construcción ye la 14, abierta'l 15 d'ochobre de 1998, tamién conocida sol nome del proyeutu oríginal, Meteor, como abreviatura de MÉTro Est-Ouest Rapide (Metro Este Oeste Rápidu).

Empiezos editar

En 1845, la ciudá de París y les compañíes ferroviaries consideraben establecer una rede de ferrocarriles en París pa tresportar mercancíes. En 1871, tres les primeres eleiciones municipales, la tema tratada mientres una sesión del Conseyu Xeneral del Sena foi la creación d'un tren local que sirviera a tol antiguu departamentu de Sena, esto ye, una manera de tresporte ente l'autobús entemediu y tranvía tiráu por caballos, asegurando la prestación de servicios en París xuníos a les redes esistentes de ferrocarriles a nivel nacional y rexonal. Nesi momentu la vía ferrial parisina llindar a nueve terminales ferroviaries ensin conexón y seis estaciones interconectaes pola Petite Ceinture, llinia circular que bordiaba la ciudá xunto a les muralles perimetrales, parcialmente abandonada dende 1934.

A partir d'entós opunxéronse dos concepciones: l'alcaldía de París quixo implementar una rede so tutelar local qu'asegurara la prestación de servicios de la ciudá pa les necesidaes de los sos habitantes, ente que les empreses ferroviaries y los servicios del Estáu (Prefeutura, Pontes y Carreteres, el Conseyu d'Estáu) centrar nes estensiones futures de les llinies de rede entós esistentes que terminaben nes estaciones de tren de París (Saint-Lazare, Norte, Estación de París Esti Este, de la Bastilla, de Lyon, de Austerlitz, d'Invalides y de Montparnasse) coneutaos pela llinia de Petite Ceinture. El conflictu vese reforzáu por fondes diferencies polítiques (l'alcaldía de París taba en manes de la izquierda ente que'l gobiernu central había estáu llargu tiempu en poder de los conservadores), complicáu pola falta d'autonomía de la municipalidá de París, baxu tutelar de la Prefeutura.

Nacencia del metro editar

 
Desenvuelvo del Metro de París antes de 1949:[10] 1900-1910, 1910-1914, 1914-1930, 1930-1939, 1939-1949

El proyeutu inicial incluyó una llinia circular Nation-Étoile-Nation y dos linia tresversales, de norte a sur (Porte de Clignancourt-Porte d'Orleans) y Este Oeste (avenida Gambetta - Porte Maillot).

La primer llinia (Porte de Vincennes - Porte Maillot) foi abierta al públicu 19 de xunetu de 1900 pa sirvir a los eventos de los Xuegos Olímpicos de 1900, con estaciones diseñaes pol arquiteutu Fulgence Bienvenue. Trés téuniques fueron utilizaes pa la construcción: pal túnel en zones pocu fondes abrióse'l pavimentu de la cai; utilizáronse unes mallas o escudos pa contener la tierra, que terminaron siendo pocu utilizaos por cuenta de la inconsistencia y a la heteroxeneidá de los sosuelos de París; y tamién s'utilizó l'antigua téunica con madera emplegada nes mines, que terminó siendo la téunica más utilizada. La llinia 1 construyóse en tiempu récor: del 30 de marzu de 1898 al 19 de xunetu de 1900.

La llinia inaugurar de forma bien discreta por cuenta de que la compañía constructora (Compagnie du Chemin de Fer Métropolitain de Paris, CMP) quería realizar una crecedera progresiva. Los parisinos fueron seducíos darréu per esti nuevu mediu de tresporte que dexaba un aforru sustancial nel usu del tiempu y en comodidá al respeutive de los medios de tresporte na superficie. Hubo un rápidu aumentu de la frecuencia y l'allongamientu de les formaciones de trenes que pasaron en dos años de trés a ocho coches nos barrios más allegaos. Pel añu 1900 hubo dos clases de serviciu: el preciu de la primera foi de 25 céntimos y el de la segunda a 15 céntimos, independientemente de la ruta.

Los coches d'exes de baxa potencia amosaron rápido les sos llimitaciones frente al tráficu. La quema d'una estación de tren de Couronnes, de la llinia 2, que produció 84 muertos, provocáu por circuitos defectuosos y una teunoloxía desaveniente, llevó al abandonu de los coches d'exes y l'entamu de los coches de box.

El 31 de xineru de 1904 encamentar a otra empresa, la Société du Chemin de Fer Électrique Souterrain Nord-Sud de Paris, la unión Norte-Sur de la ciudá, con una llinia ente Montmartre (en realidá, Notre-Dame-de-Lorette) y de Porte de Versailles. L'apertura del mesmu, el 4 de payares de 1910 retrasar pola hinchente del Sena, en xineru de 1910.

Los dos compañíes coesistieron hasta 1929, cuando Nord-Sud foi fundida con CMP. Dambes utilizaben material compatible, pero estremar poles decoraciones de los coches como de les estaciones. Distintes estaciones teníen el mesmu nome en caúna de los dos redes (dos estaciones de Grenelle, por casu). En 1913, el metro yá cuntaba con 10 llinies, ocho de la CMP y dos Nord-Sud (l'actual llinia 12 y la 13 escontra'l norte de la estación Saint-Lazare). Con 55 millones de pasaxeros en 1901, el númberu alzar a 467 millones en 1913. La rede siguió creciendo mientres la Primer Guerra Mundial. Nel periodu d'enteguerres fueron inauguraes les llinies 9, 10 y 11. En 1929, el CMP absorbió los dos llinies de la empresa Nord-Sud, que nun foi capaz de permediar les sos cuentes.

Primeres ampliaciones nes contornes editar

En 1929, la Prefeutura del Sena decidió la estensión del metro nos suburbios de quince eje pal tresporte d'una población que yera casi tan grande como la que moraba nos suburbios (2,5 millones, ente que'l centru de París tenía tres millones d'habitantes). Tamién se decidió la construcción de trés nueves llinies.

En 1949, nel marcu del plan de 1929, la rede incluyó nueve ampliaciones suburbanas: la llinia 1 llegó hasta Pont de Neuilly al oeste y Porte de Vincennes al este, la llinia 3 estender hasta la estación de Pont de Levallois - Bécon, la llinia 5 algamó a la llocalidá de Pantin, la llinia 7 llegó a Ivry-sur-Seine, la llinia 9 a Boulogne-Billancourt, la llinia 11 a Les Liles y la llinia 12 a Issy-les-Mouliniaux.

El 1 de xineru de 1942, la CMP foi fundida cola Compañía de Tresporte de la Rexón de París (STCRP, Société des transports en commun de la région parisienne) que consiguió la rede de tresporte de superficie, que foi sustituyida en 1949 pol grupu RATP, creáu por una llei del 23 de marzu de 1948 y que se convertiría nel quintu operador de tresporte públicu a nivel mundial, con contratu pa operar el metro parisín hasta 2040 (anováu en 2009).[11][12] El metro de París siguió siendo alministráu y operáu pola Institución Pública de Calter Comercial ya Industrial (EPIC, Établissement public à caractère industriel et commercial), que yá nun funcionar dientro d'esi réxime. La RATP tamién acoyó so la so órbita'l funicular de Montmartre, les llinies d'autobús, el tranvía y parte de les llinies A y B del RER.

Actualización del sistema editar

 
Un tren MP 59 de la Llinia 1 de llibre circulación dexando la estación Bastille, en 1963.

Ente 1952 y 1972 el tresporte priváu foi prioridá en París y nun se construyeron estensiones del metro. Les inversiones nesti periodu llindar al articuláu del metro y a la llegada de coches sobre neumáticos (modelos MP 55 y MP 59) en delles llinies, según la sustitución parcial de la decoración de les estaciones. A partir de 1962 empecipióse'l trabayu de la llinia RER A, complementariu del metro.

En 1967 empecípiase la renovación de les unidaes Sprague -Thomson pol nuevu equipu MF 67. La llinia 3 foi la primera en recibir los nuevos coches. Los trenes de Sprague retiráronse definitivamente en 1983. Ente 1969 y 1973, los boletos de perforación fueron reemplazaos por molinetes. En 1978 entraron en circulación los nuevos trenes MF 77, con mayor velocidá pa les llinies que sirven a los suburbios.

Espansiones de llinies editar

 
Un tren MF 67 na estación de Gambetta (llinia 3 bis), en xineru de 2010.
 
La estación Pointe du Lac (llinia 8), n'ochobre de 2011.

Ente 1935 y 1998 nun se crearon nueves llinies de metro en París, con esceición del aislamientu de dos talos tramos de les llinies 3 y 7 (los sectores con menor fluxu de pasaxeros), que se convirtieron en llinies independientes: la 7 bis en 1967 y la 3 bis en 1971. Inclusive'l númberu de llinies amenorgar a quince na década de 1970, cuando se fundieron la 13 (sector norte de l'actual llinia 13) y l'antigua llinia 14 (que diba d'Invalidar a la estación de Porte de Vanves) dempués de la finalización de la conexón ente Saint-Lazare y Invalidar.

Les ampliaciones destinaes a garantizar una meyor cobertoria de los suburbios fueron gradualmente puestes en serviciu dempués de 1967:

La implementación de la llinia 14 editar

El 15 d'ochobre de 1998 inauguróse una llinia verdaderamente nueva: la llinia 14.[13] Por falta de fondos, nun principiu el percorríu xunía les estaciones Bibliothèque François Mitterrand y Madeleine, finalmente'l Sindicatu de Tresporte de Île-de-France financió conxuntamente el proyeutu EOLE (la llinia RER Y) y Méteor (retroacrónimo de Metro Est-Ouest Rapide, nome orixinal del proyeutu de la llinia 14) p'ampliar esta postrera a Saint-Lazare y Olympiades.

La llinia 14 ye la primer llinia del metro de París onde s'implementó'l sistema de conducción automática (trenes ensin conductor) gracies a l'automatización de les operaciones ferroviaries (SAET), un sistema proporcionáu por Siemens Transportation Systems, filial de Siemens AG. Les puertes d'embarque garanticen la seguridá de los pasaxeros al dexar el pasu namái cuando s'abrir les puertes de los vagones, lo cual tamién evita incidentes como los suicides qu'escueyen les víes del metro pa quitar la vida.[13]

La llinia cunta con mayor distancia ente les sos estaciones que'l restu de les llinies de metro parisines (más similar a la de la RER), pa llograr una velocidá comercial particularmente alta. Les estaciones pueden allugar formaciones de 8 coches, pero en principiu utilizaron formaciones de seis vagones en 90 metros de llargu.[13]

L'automatización de la llinia 1 editar

La RATP resolvió en 2003 automatizar la llinia 1 —la que tresporta la mayor cantidá de pasaxeros del metro parisín— pa funcionar totalmente ensin conductores. El contratu con Alstom Transport, empresa encargada d'apurrir el material rodante, roblar en 2005.[14][15][16]

Tres más de cinco años d'obres nes que se priorizó nun realizar interrupciones importantes del serviciu (la mayoría de los trabayos realizar ente les 2 y les 5 de la mañana, fora del horariu d'operación), el 3 de payares de 2011 poner en serviciu'l primer tren automáticu, nuna modernización gradual que se completó en 2012 cola renovación de los 49 trenes.[14][15][16][17]

Los nuevos trenes fueron el modelu MP 05, similares al diseños de los antiguos MP 89 (que fueron tresferíos a la llinia 4) pero en versión neumática y con meyores como refrigeración por ventilación, meyor llume, amenorgamientu de ruiu, cámares de vixilancia en cada carru, pantalles multimedia con información del serviciu y una meyora nel consumu d'enerxía. Los coches tienen una capacidá máxima de 742 pasaxeros, 42 más qu'antes. En toles estaciones de la llinia instaláronse puertes automátiques d'embarque de 1,8 metros d'altor, colo que s'evitaron incidentes nes víes, suicidios y otres intrusiones.[14][15][16]

L'automatización col sistema SAET (Sistema d'Automatización de la Esplotación de Trenes) dexó un intervalu d'un tren cada 85 segundos. La velocidá permediu de les formaciones aumentó de 24,4 km/h a 30 km/h (con capacidá p'algamar 80 km/h) y tamién ameyoró la puntualidá del serviciu (99.2% de los trenes a horariu en 2014).[16][14]

El costo total de l'automatización de la llinia 1 foi de 700 millones d'euros, de los cualos €549 millones invertir en material rodante y €22,5 millones nes nueves puertes de desembarque.[16]

L'automatización de la llinia 4 editar

La empresa Siemens anunció en xineru de 2016 l'automatización de la llinia 4, una obra aprobada en xunetu de 2013 pol Sindicatu de Tresportistes de Île-de-France (STIF) con un presupuestu inicial de 70 millones d'euros prevista pa entrar en funcionamientu en 2022.[17][18][19]

La compañía va instalar sistemes de señalización y control nos 22 quilómetros que tomen les 27 estaciones, amás del sistema de control Trainguard MT que dexa operar ensin conductores. Tamién se van instalar puertes d'andén de mediu altor en tol trazáu.[18][19]

Siemens indicó que la operación automática va dexar un serviciu con intervalos de 85 segundos ente les formaciones y amenorgar el consumu d'enerxía hasta un 15 per cientu. El centru de control d'operaciones que va instalar la mesma empresa va supervisar el movimientu de los trenes.[18][19][17]

La rede actual editar

El sistema de metro de París consta en 2013 de 219 quilómetros de llargor, con dieciséis llinies (na so mayoría so tierra), sirviendo a un total de 303 estaciones (escluyendo'l funicular de Montmartre, operáu tamién pola RATP).[20][nota 1][1][2] El serviciu funciona dende les 5:30 a. m. (horariu del primer serviciu de la rede) hasta les 1:15 a. m. (últimu coche en partir) y estiéndese hasta les 2.15 a. m. los vienres, sábados y víspores de feriáu.[21][22] Caúna de les 16 llinies n'operación ta identificada con un color distintivu; pa envalorar un tiempu de viaxe tienen de calculase alredor de dos minutos per cada estación y otros cinco minutos si precísase faer una conexón.[21]

Mientres 2016 tresportó 1.518,57 millones de pasaxeros, escluyendo los transbordos ente distintes llinies del metro y ensin incluyir los 478,36 millones de pasaxeros del tren RER.[4][3]

 
Un tren MP 73 de la llinia 6 dexando la estación Passy, allugáu dientro en viaductu, en setiembre de 2011.

En cualquier puntu del nucleu urbanu de París tar a menos de 500 metros d'una estación de metro.[22] Les estaciones de la llinia 4 atopar a un permediu de 424 metros una d'otra, permediu qu'aumenta a más d'un quilómetru na llinia 14.

El metro de París ye na so mayor parte soterrañu (197 quilómetros). Les seiciones en superficie inclúin un viaductu nel centru de París (llinies 1, 2, 5 y 6) y al nivel de la superficie nos suburbios (llinies 1, 5, 8 y 13). Los túneles del metro tán cerca de la superficie yá que el suelu parisín ye bien heteroxéneu y nun dexa cavar en fondura, anque hai delles esceiciones impuestes pel terrén (por casu, les estaciones d'Abbesses y Ménilmontant). La poca fondura de los túneles obliga a siguir la exa de les cais, con caminos de cutiu entrevesgaos; les especificaciones establecíes en 1900 demanden un radiu de combadura mínimu de 75 metros, un estragal bien amenorgáu pa un ferrocarril modernu y que non siempres puede ser respetáu en París (como en Bastille y Notre-Dame-de-Lorette).

El metro funciona en llinies de solu dos rieles (lo que torga la implementación de llinies espreses como en Nueva York), polo que los trenes sirven a toles estaciones de serviciu. Solo les llinies 7 y 13 tienen ramales que son atendíos alternativamente por distintos trenes. Los tramos soterraños casi siempres tienen un solu túnel. El tráficu de trenes realiza sobre la derecha, como na mayoría de los otros metros y tranvíes franceses. L'indicador de rieles ye de 1,435 metros (anchu de vía estándar). La fonte d'alimentación ye al traviés d'un tercer raíl y el voltaxe llétricu ye de 750 voltios en corriente continua.

Llinies y percorríos editar

El sistema del metro de París componer de dieciséis llinies, dos d'elles llamaes llinies "bis" (3bis y 7bis, que son continuaciones de les llinies 3 y 7, respeutivamente).

Llinia Percorríu Primer inauguración Llargor en quilómetros
(al campu)
Número d'estaciones Material rodante Número de coches per unidá Trenes n'hora punta Millones de pasaxeros
  La Défense Grande ArcheChâteau de Vincennes 1900 16 (0,6) 25 MP 05 6 45 219 (2009)
  Porte DauphineNation 1900 12,3 (2,2) 25 MF 01 5 37 92,1 (2004)
  Pont de LevalloisGallieni 1904 11,7 25 MF 67 5 40 87,6 (2004)
  GambettaPorte des Liles 1921 1,3 4 MF 67 3 4 incluyíu na llinia 3
  Porte de ClignancourtMairie de Montrouge 1908 12,1 27 MP 89 CC 6 40 171 (2010)
  Bobigny - Pablo PicassoPlace d'Italie 1906 14,6 (2,5) 22

MF 01

5 45 86,1 (2004)
  Charles de Gaulle - ÉtoileNation 1907 13,7 (6,1) 28 MP 73 5 37 100,7 (2004)
  La Courneuve - 8 Mai 1945
Villejuif - Louis Aragon / Mairie d'Ivry
1910 18,6 38 MF 77 5 60 120,5 (2004)
  Louis BlancPré Saint-Gervais 1911 3,1 8 MF 88 3 6 incluyíu na llinia 7
  BalardPointe du Lac 1913 23,4 (4,1) 38 MF 77 5 50 89,1 (2004)
  Pont de SèvresMairie de Montreuil 1922 19,6 37 MF 01 5 57 130 (2010)
  Boulogne - Pont de Saint-Cloud
Gare d'Austerlitz
1913 11,7 23 MF 67 5 22 41,5 (2004)
  ChâteletMairie des Liles 1935 6,3 13 MP 59

MP 73

4 20 48,3 (2008)
  Front PopulaireMairie d'Issy 1910 15,3 29 MF 67 5 37 72,1 (2004)
  Asnières - Gennevilliers - les Courtilles / Saint-Denis - UniversitéChâtillon - Montrouge 1911 24,3 (2,4) 32 MF 77 5 50 126,8 (2010)
  Saint-LazareOlympiades 1998 9,2 9 MP 89 CA
MP 05
MP 14
6 18 64,1 (2004)
  Noisy–Champs ↔ Champigny Centre 2020–2030 75,1 36 En construcción
  Noisy–Champs ↔ Saint-Denis Pleyel 2023–2030 25 10 En construcción
  -y Mesnil-Amelot ↔ Saint-Denis Pleyel 2025–2030 25 9 En construcción
  Nanterre-La Folie ↔ Aeropuertu de París-Orly 2023–2030 50 13 En construcción

Estaciones abiertes editar

 
La estación Concorde de la Llinia 1, cola so plataforma metálica, en payares de 2008.
 
La estación Arts et Métiers de la Llinia 11 anubrir de plaques de cobre, y non de les habituales baldoses de fayenza (xunetu de 2011).

La típica estación de metro parisina ye soterraña y ta compuesta por dos víes arrodiaes por dos andenes de cuatro metros d'anchu (hai esceiciones, por cuenta del anchor de les cais que s'atopen sobre la llinia). Unos cincuenta estaciones nun respeten esta disposición: yeren les estaciones terminales que tienen una plataforma metanes dos víes (Porte Dauphine), polo xeneral, tres víes y dos plataformes (Porte d'Orleans) y, dacuando, cuatro víes (Château de Vincennes). Tamién hai estaciones d'una sola vía, yá sía porque s'amenorgaron por aciu jambas pa soportar meyor les tensiones de la tierra (Saint George) o bucles (Eglise d'Auteuil). Tamién se repara la orixinalidá de delles estaciones que nun cumplan coles regles anteriores (Cluny - La Sorbonne).

El llargor de les estaciones, afitada en 75 metros en 1900, depués amontóse a 90 metros nes rutes con un tráficu altu (llinies 1, 3, 7, 8, 9) con delles estaciones de 105 metros. Les estaciones son xeneralmente abovedaes, pero cuando la superficie ta demasiáu cerca, un techu de metal sustitúi a la bóveda (la estación Concorde na Llinia 1). Les estaciones de la vieya rede Norte-Sur carauterizar por un arcu más altu que'l necesariu pol usu d'una catenaria que foi desmontada dempués de la reapertura de la rede Norte-sur pola Compañía del Metropolitanu París). Les estaciones en viaductos, que fueron construyíes nos primeros años, inclúin andenes cubiertos por una marquesina (llinia 2) o por una cristalera (llinia 6). La llinia más recién, la 14, destacar de les demás poles sos estaciones de 120 metros con techos altos, según polos sos andenes col doble d'anchor.

Tocantes a la decoración, carauterizar por un estilu unificáu que resulta de les opciones estétiques definíes en 1900, fecha del so diseñu, y que'l so espíritu respetar polo xeneral. Delles estaciones, llamaes "culturales", recibieron una decoración temática particularmente cuidada y orixinal. La primera habilitada foi Louvre-Rivoli (llinia 1), con copies d'obres maestres del muséu del Louvre al que da serviciu, asitiaes en forniques ellaboradamente allumaes. Munches otres siguir, y son significatives les que s'atopen en Bastille, Hôtel de Ville y Tulleries (llinia 1), Parmentier (llinia 3), Pont Neuf (llinia 7), Cluny - La Sorbonne (llinia 10) o Arts et Métiers (llinia 11).

En términos de señalización, cada llinia foi designada pol so númberu y los sos términos. Al entrar nuna estación (que puede ser común a delles llinies), el viaxeru ye empuestu a la plataforma buscada polos paneles qu'apurren dambes indicaciones. Na plataforma, el nome de la estación recordar a intervalos regulares a lo llargo de les parés, ente que la direición y el númberu de la llinia amosar nun panel asitiáu xeneralmente a mediu andén.

Nos andenes de les estaciones, les pantalles indiquen la salida sobre un fondu azul, ente que na señalización de les conexones predomina'l blancu (con una encabezadura pa los vieyos paneles de color naranxa). Cada estación ta fornida con terminales de SIEL.

Dende 1996 la RATP utiliza nos nuevos planos y paneles un tipu de lletra específicamente creada pa los tresportes parisinos, incluyendo'l metro. Esta fonte ye más compacta y uniforme d'anchu, siendo menos ambigua pa los turistes d'alfabetos non llatinos que los tipos de letra estándar.

Estaciones pantasma editar

Conozse como estaciones pantasma a aquelles que nunca entraron en funcionamientu o s'inhabilitaron tres dalgún tiempu d'operación. París cuenta con once estaciones en desusu o abandonaes, inaccesibles pa los usuarios (dos d'elles nin siquier fueron inauguraes), ente que trés reabrieron en pasando años ensin recibir pasaxeros y otros trés fueron reacondicionadas para nuevos usos.[23][24][25]

Arquiteutura editar

Les sos primeres y más carauterístiques boques de metro, en fierro forxáu y de gran impautu estéticu, son d'estilu Art Nouveau y fueron diseñaes por Hector Guimard. Col tiempu convirtiéronse nun emblema de la ciudá, y na actualidá permanecen 86 d'elles; una foi donada al Metro de Lisboa (entrada de la estación de Picoas) a mediaos de los 80, y otra más al Metro de la Ciudá de Méxicu (entrada de la estación Belles Artes).

Al contrariu que'l Metro de Moscú, el Metro de París nun tener grandes estaciones nin emblemes arquiteutónicos reseñables. Acasu destáquense la estación de Louvre-Rivoli, la de Cité, la de Cluny-La Sorbonne, la de Bastille, Saitn-Germain-des-Prés y sobremanera la d'Arts et Métiers, la más llograda y bella estación del Metro de París.

Operaciones de la rede editar

La esplotación del metro de París foi apurrida pola autoridá de tresportes de París (RATP), en nome de l'autoridá de tránsitu de la rexón de Ile-de-France, el Syndicat des tresportistes d'Ile-de-France (STIF) como parte d'un contratu per dellos años. L'autoridá de tresporte de París ye la institución pública del Estáu, que tamién xestiona una parte de la rede RER, la rede d'autobuses en París y los sos suburbios, y trés de los cuatro llinies de tranvía de Ile-de Francia (T1, T2 y T3). Ella convirtióse nel dueñu del metro parisín (estaciones ya infraestructura), ente que la STIF convirtióse n'unu de material rodante de la rede.

L'amplitú y la frecuencia d'horariu editar

 
Un tren MF 01 de la Llinia 2 dexando la estación Barbès - Rochechouart en direición a Porte Dauphine, n'ochobre de 2010.

Cada llinia empieza les sos funciones en cada terminal de cada llinia aproximao a les 5:30 a.m. y termina a otru día a les 1:15 (dambos horarios correspuenden a la salida y llegada a la terminal del últimu tren de la rede). El serviciu estender hasta les 2:15 a. m. los vienres, sábados y víspores de feriaos.[22]

Pasa un tren de media cada 2 minutos nes hores pico (1 minutu 30 pa les llinies 1 y 4). Fora del horariu de mayor concentración, la frecuencia ye de 4 minutos y aumenta a 8 minutos na nueche. Pa dellos eventos el metro funciona tola nueche nes llinies 1, 2, 4, 6, 9 y 14, pero namái se detién en delles estaciones.

Material rodante editar

Historial editar

Orixinalmente, el material que circulaba na rede de París basar en gran midida na tranvía al que reemplazaba: caxes curties de madera, fabricación llixera, usu d'exes... En 1908, esti material sustituyir polos trenes de Sprague-Thomson, que les sos carauterístiques afáense meyor a les necesidaes del metro de París, coles sos caxes de metal llargu, el so potente motor y telecomando. La falta de fondos, esta postrera foi dafechu reemplazada na década de 1970. A partir de la década de 1950, l'operador ta tratando de desenvolver materiales con carauterístiques meyores y más afeches a les llimitaciones bien fuertes del metro de París: l'usu máximu de la plantía y pasareles maximizando la capacidá de la llinia, la capacidá d'acelerar al traviés del desenvolvimientu de la teunoloxía orixinal sobre'l neumáticu traseru concluyentes pa compensar les llinies tropezoses. En 1997, la RATP fornir con material de la nueva xeneración. Llamáu MP 89 a la so versión de "CC", esto ye, colos conductores, la llinia d'equipu que dexa un cambéu por aciu la sustitución de MP 55 de la llinia 11. Al añu siguiente, la so versión de "CA", esto ye, ensin conductor, poner en marcha sobre nueva llinia 14, la primer rede de metro automáticu. Ente 1995 y 1998, los trenes MF 67 de les llinies 3 bis y 9 llinies fueron anovaes. Son reconocibles poles sos sielles de conocíos apareyu y pol so frontal de color negru, como la llinia 3.

De 2004 a 2005, los trenes MF 67 de la llinia 3 sufrieron una fonda renovación. Son reconocibles pel so interior carauterísticocon asientos llonxitudinales. Tienen sistema de ASVA (máquines sonores y visuales: planos de lluz y anuncios). De 2007 a 2011, los trenes MF 77 de la llinia 13 someter a una renovación, sobremanera pa preparar l'aplicación del sistema Ouragan nesta llinia. La renovación tamién dexa esfrecer l'interior del coche forniéndolos coles últimes novedaes: asientos anti-laceraciones, nuevu llume y sistema d'instalación ASVA y de barres que caltienen los pasamanes. Tamién dio llugar a la desapaición del techu de rejilla, tan carauterísticu d'esti material. Nueves paletes (pantalles de direición) instalar nos llaos de los trenes. Dende 2008, la RATP fornir con nuevos trenes: El MF 01 na llinia 2 (dende 2008) y la llinia 5 (dende 2011); Los trenes Llamáu MP 05, versión actualizada de la MP 89 CA, sobre la llinia 1 (dende 2011). Estos nuevos trenes, toos dotaos de circulación interna, que direuta o indireutamente dexar la sustitución de Llamáu MP 59 y los trenes MF 67.

La flota actual editar

En 2012, el material rodante del Metro de París componer d'una flota heteroxénea de material de fierro o de accionamiento neumáticu con o ensin conductor, que data dende 1963 hasta 2012. Les dimensiones de los trenes del Metro de París son relativamente estreches (2,40 metros d'anchu) 25,22 en comparanza con otros metros (Metro Lyon: 2,90 m) con capacidaes que van dende unos 600 a 700 pasaxeros per tren de les llinies 1, 4 y 14, en comparanza colos 2600 pasaxeros de trenes de la LA MIO 2N RER A diferencia de les redes de Nueva York y Londres, toles llinies son del mesmu calibre. Una carauterística específica del metro de París ye rodar la rueda de cinco metros de les sos llinies. Esta téunica, que ta acompañáu por un equipu especial nel camín foi desenvueltu pola RATP na década de 1950 y foi esportáu en delles redes (Montreal, Ciudá de Méxicu, Santiago). Dependiendo del númberu de llinies d'automóviles hasta los trenes puede cuntar 3, 4, 5 (estándar) o 6 (llinies 1, 4 y 14) coches. El 14 de circular en trenes de 8 coches nel futuru pal que les estaciones fueron clasificaes.

Material rodante en funcionamientu en 2011:[26]
Modelu Tipu Númberu de trenes Vagones per tren Asientos Capacidá total Llinies
MP 59 Neumáticu 37 6 320 700  
Neumáticu 24 4 212 464  
MP 73 Neumáticu 46 5 266 575  
MP 89 CC Neumáticu 52 6 242 720  
MP 89 CA Neumáticu 21 6 216 722  
MF 67 Sobre víes 228 5 266 575      
     
Sobre víes 6 3 158 341  
MF 77 Sobre víes 196 5 188 574      
MF 88 Sobre víes 9 3 144 351  
MF 01 Sobre víes 65 5 158 557  
Almacenamientu y caltenimientu editar

Cada llinia de metro tien que parquear y caltener los trenes, dellos garaxes soterraños y un almacén xeneral, allugáu a la fin de la llinia 2. Esti postreru encargar del caltenimientu periódicu del equipu y en dellos casos dedicar a la revisión d'un conxuntu completu o componentes de dalgunos: el taller nos suburbios de Fontenay en Fontenay-sous-Bois, que caltién l'equipu na llinia 1 revisiones de los equipos a los neumáticos (Llamáu MP 59, Llamáu MP 73 y Llamáu MP 89). Coles mesmes, el taller de Saint-Ouen ufierta revisiones del material MF 77, unu de los trenes de Choisy los trenes MF 67 y los trenes MF 88.

Información pa los viaxeros editar

El SIEL (Sistema d'Información en llinia) ye un conxuntu de materiales destinaos pa informar a los viaxeros. Esti indicar de manera visual y sonora, el tiempu d'espera antes de la próxima llegada de los dos trenes por de destín de ruta. Nel 2010, esti sistema foi presentáu a toles llinies. Sobre la llinia 14 (la primera en ser fornida), que compónse de pantalles catódiques dispuestos en llargu andén. Sobre otres, el tiempu d'espera ye direutamente amosáu nel panel indicando'l númberu de la llinia y el destín d'andén. Esti sistema complementar cola de ASVA (Anuncios automática acústica y visual) a bordu de los trenes y los barcos recién anovaos, qu'anuncia sobremanera visual y sonora de la próxima estación sirvida. Pa llograr los anuncios de los dos sistemes d'información al pasaxeru, la RATP utiliza les voces internes de contratación per tendalada, o les voces profesionales. Contrariamente a lo qu'un artículu en The New York Times,[ensin referencies] los mensaxes de voz n'inglés nun son de Carolyn Hopkins, quien pon la voz del metro de Nueva York.

Personal d'operación editar

Hai dos categoríes de personal: los axentes de les estaciones y los conductores de trenes. Los axentes de les estaciones tienen la xera d'atender la venta de boletos, asegurar el control de pasaxeros y la xestión de la estación, entendiendo la verificación d'instalaciones o otru tipu de xeres d'alcuerdu a les necesidaes operatives. El serviciu ta aseguráu al traviés de tres turnos llaborales (nocherniegu, diurnu, y mistu).

Señalización editar

Llinies clásiques editar

Al salir de la estación de Jaurès (llinia 2), ye seguro salir cuando'l semáforu ta en verde claru. La llende de velocidá ye de 40 km/h (ochobre de 2006). Cada llinia ta estremada en seiciones relativamente curties protexíes por semáforos que, na conducción normal, nun se deben cruciar cuando tán en colloráu. Utilízase una repetición de la señal cuando la visibilidá pudiera torgar al conductor reaccionar a tiempu (a mariellu cuando'l dispositivu ta acordies con coloráu). Nel casu normal, siempres hai siquier dos lluces coloraes ente dos trenes en secuencia (ye dicir que siempres hai un conceyu llibre ente dos remos). Sicasí, p'aumentar el rendimientu de la llinia, a un tren déxase-y entrar por una estación Y con lluz mariello cuando'l tren anterior publicó unes poques decenes de metros agües abaxo del muelle y non el siguiente bloque completu; esti pasaxe Mariellu vien con una llende de velocidá indicada nuna señal lluminosa xunto a la señal. Los términos y condiciones de pista (les llinies nun tienen práuticamente nenguna ramificación) y la polo xeneral amenorgada velocidá, dieron llugar a l'automatización parcial de los remos de direición. El tiempu de camín d'un tren ye cada 90 segundos nes rutes más transitaes.

Dende la década de 1970, los trenes circulen en manera automática como manera normal. Este ye automáticu en toles llinies sacante aquelles con poco tráficu (10, 3a y 7a). Un ordenador asitiáu a bordu del tren determina la so meyora al traviés de la información proporcionada por un cable llétricu asitiáu na pista, y controla el frenáu o l'aceleración del tren na base de la llende de velocidá y de señalización (la parada na estación ta en manera automática con un error na posición de parada de menos de 50 cm).


Estación, l'ordenador central de la llinia apurre automáticamente el controlador de la señal pa empecipiar la función de la posición d'otros trenes de la llinia y el plan de ruta que s'aplica (frecuencia de trenes). A la señal, el conductor, dempués de cerrar les puertes, el tren arrinca, y tamién puede volver en cualquier momentu nel "manual" ysobremanera nos incidentes na llinia. Agora ye obligatoriu tener siquier una vuelta completa en caúna conducción manual de serviciu, polo xeneral lleva a cabu mientres les hores pico de la tarde y esta disposición ta a valir dende l'accidente de La nuesa Señora de Loreto (nel añu 2000), pa caltener les habilidaes necesaries pa llevar a cabu "manual".

Llinies automátiques integrales editar

Precios y financiamientu editar

Aprecio editar

El preciu de los viaxes na rexón de París basar en zones (hai cinco zones concéntriques, los contras antes del 8 de xunetu de 2007). El metro considérase dafechu incluyíu nes zones 1 y 2, ente que 19 estaciones (en 2011) tán en realidá na zona 6. El ticket t+ mercáu individualmente o en cuadiernos de 10 dexa un solu viaxe nel metro, el RER o autobús por un máximu d'una hora y media. El númberu de transbordos realizaos col mesmu billete nun ta llindáu. Tamién puede utilizase nel funicular de Montmartre, pero de forma independiente, un ticket t+ yá validáu nel metro nun puede ser reutilizáu nel funicular de Montmartre. Les tarifes planes que dexen viaxes ilimitaos en tola rede de metro, autobús y RER (París solo pa los precios d'estos postreros) son el ticket Mobilis válidu per un día (esisten distintos tipos según les zones de Mobilis, una y bones les zones a les zones 1-2 1-6), l'antigua tarxeta d'Orange convertir nel Saleo (selmanal o mensual), suscripción añal (más baratu que la tarxeta d'Orange). Imaxine tarxeta pa estudiantes escolares y universitarios nuevos y, finalmente, el billete que dexa a los menores de 26 años faer un númberu ilimitáu de viaxes mientres un día de viaxe en sábadu o domingu o día festivu nes zones escoyíes: 1-3, 1-5, 1-6 o 3-6.

Hai distintes ufiertes pa los turistes como la Visita a París, "Open Tour”... la combinación de tresporte, entraes a museos. Les persones mayores, families numberoses y dalgunos de los beneficiarios sociales reciben un arancel amenorgáu. La renta mínima d'insertamientu (RMI) y l'ayuda médica del Estáu (EMA) viaxen de baldre nos tresportes públicos en Ile-de-Francia dende abril de 2007. Ésta ye tamién verdaderos beneficiarios de la asignación específica de la solidaridá o la asignación por familia monoparental a partir del 1 de payares de 2008. Les entraes pueden mercase nun quioscu, el controladores de RATP, o los comerciantes con llicencia. El metro de París ye l'únicu qu'ufierta la posibilidá d'escoyer ente dos clases nos sos coches. Los beneficios fueron establecíos asina: la posición del coche 1ª clase nel centru del tren (más seguru en casu de choque), asientos tapizaos (la segunda clase tamién se xuntó a esta ventaya, dempués de la guerra). Sacante por un curtiu periodu mientres el cual atayóse la 1ª clase (2 de febreru de 1947 hasta'l 30 de payares de 1948), esti serviciu caltener hasta 1982. A partir d'esi momentu, l'accesu a la primer clase con un billete de segunda dexóse antes de les 9:00 y dempués de 17:00, y en tol serviciu pa les muyeres con discapacidá y les muyeres embarazaes. Esta disposición foi esaniciada en 1991, y un sistema d'una sola clase foi establecíu dende esa fecha.

Financiamientu editar

En 2012, el financiamientu d'operaciones de rede (caltenimientu, equipamientu y gastos de personal) ye apurríu pola RATP. Sicasí, los precios de los billetes y abonos que'l so importe ta llindáu pola decisión política nun cubrir el costu real de tresporte. El déficit compensar pola autoridá organizadora, el Sindicatu de tresportistes di-y-de-France (STIF), presidida dende 2005 pol Presidente del Conseyu Rexonal de Ile-de-France y compuestu por representantes locales. Nél definen les condiciones xenerales de funcionamientu y la duración y frecuencia de los servicios. L'equilibriu financieru ye operáu por una subvención global añal pa los tresportistes de la rexón al traviés de los impuestos pagos poles empreses de tresporte y les contribuciones de la comunidá. RATP nun lleva una contabilidá separada pal metro, RER, tranvía y autobuses. Les cifres inclúin les siguientes trés actividaes. En 2005, los ingresos direutos dende la pole del tresporte RATP xubieron a 1,9 millones d'euros. Pa compensar l'amenorgamientu de les tases, la STIF pagó 1,2 millones d'euros que s'añedir 680 millones d'euros pa restablecer l'equilibriu financieru de la empresa cuestionada por un plan de xubilación especial estropiáu (déficit añal 467 millones d'euros) y una delda de 4 millones d'euros en 2005, xeneró 190 millones d'euros en gastu financieru. Grandes inversiones (ampliaciones de la rede) son financiaes en virtú d'un contratu d'Estáu pa los proyeutos rexonales (CPRE) por un periodu de seis años pasaron ente l'Estáu y la rexón de Ile-de-France. El financiamientu ta disponible hasta'l 50% na rexón de Ile-de-France, el 30% del estáu y el 20% de la RATP (RATP pa la forma de creitos blandos por rexón). La CPER pal periodu 2000-2006 destinó cerca de 800 millones d'euros na ampliación del metro (pa la comparanza nel mesmu periodu de 1,4 millones d'euros pa la tranvía). La renovación de la flota de trenes ta financiada puramente pola RATP: utilizóse nos últimos años pa les transaiciones financieres complexes (d'arrendamientu) p'amenorgar el costu. Tamién tán a cargu direutamente poles inversiones RATP pa caltener les condiciones de funcionamientu de la rede (túneles de caltenimientu y equipamientu de parques, renovación de la estación, ...).

Tráficu editar

En 2016, el metro tresportó a unos 1.518,57 millones de pasaxeros, lo qu'equival a unos 4,16 millones de viaxes diarios. Nel periodu 2006-2011 hubo un aumentu del 1,35% na cantidá de pasaxeros per añu, ente que ente 2000 y 2006 creciera un 2,26%.[4]

Estaciones con mayor cantidá d'usuarios editar
Estación Pasaxeros en 2017[27] Llinies a les que sirve
1 Gare du Nord 50.860.744    
2 Saint-Lazare 47.137.968          
3 Gare de Lyon 37.302.438    
4 Montparnasse - Bienvenüe 28.953.720        
5 Gare de l'Est 21.299.902      
6 République 18.187.603          
7 Bibliothèque François Mitterrand 18.129.727  
8 Estación de Tópes-yos les Topes 16.107.112  
9 La Défense 15.329.402  
10 Bastille 13.239.442      
Nota 1: pal conteo contempláronse toos aquellos qu'ingresaron dende fora de la rede de la RATP (de la vía pública o la rede de SNCF, por casu).
Nota 2: nos casos de Gare du Nord , Saint-Lazare, Gare de Lyon y Gare de l'Est contémplense solamente los pasaxeros de les estaciones de metro, escluyíos los RER y los trenes rexonales y de media y llarga distancia.
Nota 3: la estación Tópes-yos se comunica con túneles piatonales con Châtelet y coles llinies del RER na estación Châtelet-Tópeslos, polo que conformen unu de los principales nucleos de tresporte nel centru xeográficu de París.[28]
Estaciones con menor cantidá d'usuarios editar
Estación Pasaxeros en 2017[27] Llinies a les que sirve
303 Église d'Auteuil 177.017  
302 Pelleport 361.581  
301 Pré Saint-Gervais 367.131  
300 Buttes Chaumont 542.357  
299 Bolivar 552.896  
298 Danube 595.883  
297 Porte d'Auteuil 651.903  
296 Chardon-Lagache 660.183  
295 Saint-Fargeau 715.468  
294 Falguière 889.118  
Usu del metro editar

De los 25 millones de viaxes mecanizados diarios que realicen los habitantes de la rexón de París, el metro, colos sos 4,5 millones de pasaxeros al día tien una cuota modal del 18% per delantre del autobús (16%), siguíu pol RER y Transición (xuntos 15%). Sicasí, pa los 2 millones de persones na puramente dicha ciudá de París, el metro, afaláu nesto pola conxestión del tráficu na zona de la ciudá de París, xuega un papel entá más importante, con una participación modal de casi'l 50% (1,5 millones de viaxes, incluyendo les llinies de RER) de los movimientos na ciudá de París a los vehículos privaos (26%) y autobuses (17%).

Calidá de serviciu editar

El Syndicat des tresportistes d'Ile-de-France evalúa al traviés d'oxetivos añales la calidá del serviciu en función del compromisu contractual, que los sos resultancies van acompañaos de bonificaciones o penalizaciones.[20]

Na siguiente tabla sobre puntualidá y regularidá, el valor averáu de cumplimientu de los oxetivos ye d'ente 96,5 y 98, anque una bona calidá del serviciu puede llegar a superar esi valor:

Llinies:                                
Puntualidá en hores pico
(Primer trimestre de 2013,
oxetivu contractual: 96,5)
[29]
98,7 97,8 97,9 87,6 94,1 96,1 95,3 98,1 97,4 97,7 95,6 95,2 89,2 102,0
Puntualidá n'hores creuses[nota 2]
(Primer trimestre de 2013,
oxetivu contractual: 98)
[29]
99,3 98,4 98,1 98,6 97,4 98,0 96,7 97,3 96,2 97,6 97,0 98,3 99,0 98,4 98,4 99,9
Regularidá n'hores pico[nota 3]
(datos de 2009,
oxetivu contractual: 96,5)
[20]
92,8 93,0 95,1 95,1 93,3 95,6 93,9 98,2 95,4 100,6 96,4 94,9 90,8 102,2
Tiempu d'espera n'estaciones[nota 4]
(datos de 2009,
oxetivu contractual: 98)
[20]
99,1 98,6 99,2 99,3 98,9 98,9 99,1 99,1 98,5 99,2 99,6 99,3 98,8 99,8

Los niveles de prestu editar

El metro tien un índiz de prestu, midíu pola STIF, envaloráu nun 87% en 2004. Ye'l más altu de toles maneres de tresporte. RATP intentos per parte de dellos dispositivos pa faer les meyores condiciones pal usu del metro al decantase por certificaciones calidable nes sos llinies y tratar de reparar el dañu lo más rápido posible'l material pa desanimar (eliminación de tolos díes de grafitis y laminación de los trenes). L'autoridá reguladora (STIF) nesti terrén, como un incentivu por aciu l'establecimientu d'oxetivos añales cuantificables calidable (puntualidá, llimpieza, información sobre los pasaxeros,...) bonu de xeneradores o sanciones pecuniaries.

Hixene nel metro editar

Un discutiniu sobre los altos niveles de contaminación por macropartículas apaeció en xunu de 2007 tres la emisión d'un documental de la televisión Canal+. Ello ye que los periodistes d'esta cadena mercó un informe confidencial de la RATP amosar niveles significativos de contaminación na rede de metro. Estes partícules nocives son producíes por trituración de los carriles pa solliviar el problema de les ruedes nes curves y el sistema de frenáu mecánicu de los trenes. L'espardimientu y les munches entrugues que siguieron llevaron la RATP pa presentar 22 de xunu de 2007, mientres una conferencia de prensa, los datos recoyíos na calidá del aire nel so sistema de tresporte soterrañu.

El fraude y la delincuencia editar

La tasa de fraude amenorgóse gradualmente: yera del 4% en 200.545, frente al 7% en 1991. Los carteristas son rampantes nes estaciones de metro que sirven los sitios turísticos. Automáticu d'anuncios d'alvertencia tamién s'emiten en dellos idiomes polos altavoces. L'Observatoriu Nacional de la delincuencia y les respuestes penales (ONDRP) llevaes a cabu nel balance de 2007 informa d'aproximao 20 000 denuncies, de les cualos 18 500 pa los vuelos (13.863 robos y furtos 4.653, incluyendo por casu los actos de violencia sexual 117). Los robos ensin violencia, nel 68% de los casos asoceden nel centru de Paríssobremanera por cuenta de los carteristas que munchos (sobremanera teléfonos móviles, nel 40% de los vuelos), ente que los delitos contra la persona llega a 22,1% de les denuncies nos suburbios y 30% nos suburbios. La llinia 4 concéntrase'l 17,5% de les quexes totales pa toles llinies de metro (13,3% de robu con violencia, el 12,6% de la violencia ensin robu). La llinia 1 tien una alta proporción de los robos ensin violencia (11,8%), llinia 5 robos (10,3%) y la llinia 13 y les amenaces de violencia (10,7%). La tercer parte de les denuncies sobre actos cometíos ente'l 17 pm y 21 unu. Los ataques son cometíos na so mayoría ente 21 pm y 6 pm (19,2% de robu con violencia y el 19,1% de la violencia gratuita nesti intervalu de tiempu). Basáu nuna muestra de 6500 persones, ONDRP atopó que'l 53,6% de los denunciantes son homes, llegando a 58,9% por robu y 73,4% pa la non violencia y les amenaces vuelo. Casi la metá (46,4%) de los demandantes son mozos menores de 30 años, incluyendo 7,1% de los menores. La media d'edá de les víctimes ye de 31.

Los movimientos sociales editar

Dau l'importante papel desempeñáu pol movimientu clandestín de persones en París, paros conductores tienen un efeutu significativu sobre les condiciones de tresporte yá difíciles nes hores pico. La fuelga de 1995, que creó una moda en redol a la práutica de roller50, de 51 años, sigue siendo unu de los más grandes nes últimes décades. Les fuelgues xenerales son rares debíu les alertes del sistema social. Pero los ataques bonales o parciales, tres un ataque a un controlador o un controlador - nun s'afaen a esti filtru. El númberu de díes de fuelga foi de 0,4 díes per funcionariu en 2007 y 0,18 díes en 200.852.

Prevención d'hinchentes editar

P'antemanase a un hinchente de cien años como la de 1910, la RATP en 2001 adoptó un Plan de Riesgu d'Inundación Pronóstico (MIPC): 1200 persones movilizar pa enllenar 475 entraes d'agua posible (les entraes de la RATP y l'estación del RER, escotilla por equipos, ventiladores, ascensor...) pa protexer el km 140 212, de la rede considerada hinchente. El dispositivu ye d'alerta de 5,60 m de fondura de l'agua na ponte de Austerlitz d'entamu y servicios de calafateo al altor de 6,60 m. Nesti puntu, una llinia cerróse Château de Vincennes en Charles de Gaulle - Etoile siguíu pela llinia 8 a otru día y los demás acordies con un plan predefinido. Un contratu coles empreses de la Val de Marne ufierta la RATP 70 000 bloques, 20 000 bolses de cementu, 9000 llistones, 250 mezcladores de formigón modulables y 53 proteiciones más.

Proyeutos d'espansión editar

Fin del túnel de la llinia 14 a Saint-Lazare, en payares de 2005. Desenvolvimientu del sistema de metro de París ye agora inactivu. El deterioru de les finances públiques llinda la capacidá pa financiar el tresporte públicu. L'ampliación de la capacidá de les llinies de cercaníes y el centru de serviciu de velocidá llindada poca respuesta a les necesidaes de serviciu de los suburbios convirtiéronse nuna prioridá. Los carriles de tranvía, más baratu y fayadizu p'atender a zones menos trupes, anguaño favorecíu polos responsables políticos. Sigue siendo, dica agora, un tresporte de carretera de circunvalación, pal retiru d'otres exes de calter radial pesada. Proyeutu de la Tranvía como una estensión de les llinies de metro, empiecen a remanecer. Sicasí, el metro sigue creciendo cola renovación d'equipu obsoleto, lo qu'aumenta la capacidá de los más allegaos de llinies y la realización de delles estensiones nos suburbios de cutiu previstes pa más de cincuenta años.

Ampliaciones previstes o en cursu editar

L'allugamientu de la futura entrada principal a la futura estación Mairie de Montrouge, foi en setiembre de 2008. Estensiones de que la so financiamientu foi aprobada pola STIF los cualos son:

  • Llinia 4: Ampliación del puertu d'Orleans en Bagneux (3.2 milles). Fase 1: l'ampliación proyeutada a Mairie de Montrouge, a la fin de 2012;
  • Llinia 11: Estensión al este de la Mairie de Liles en Rosny - Bois-Perrier RER;
  • Llinia 12: Estensión del norte del puertu de la Capiya en Aubervilliers Hall (3 milles). Puesta en marcha prevista al frente Popular parcial hasta'l final de 2012;
  • Llinia 14: Estensión de San Llázaro nel Conceyu de Saint-Ouen (5,9 milles). La puesta n'espera por 201.761

Resultáu d'un estudiu de la STIF pa desapexar la llinia 13, l'allongamientu de la llinia 14 escontra'l norte, crúciase la llinia de Gennevilliers primer sucursal 13 hasta'l puertu de Clichy y Saint-Denis una d'esa llinia en Mairie de Saint-Ouen.

Otres estensiones propuestes pol SDRIF editar

El Muséu del Aire y del Espaciu en Le Bourget, ye sede de la futura terminal de l'ampliación propuesta al norte de la llinia 7 n'agostu de 2008. El SDRIF proyeutu presentáu pola rexón en febreru de 2006 propunxo la creación d'una serie d'estensiones pa 2030:

  • Llinia 1 al Rigollots (Fontenay) (finalización ente 2014 y 2027). La llinia que s'estiende a Val de Fontenay ta inscrita nel Conseyu Rexonal el cual aprobó al SDRIF el 16 de febreru de 2007.
  • Llinia 4 a la Mairie de Saint-Ouen, y nos muelles (rematada ente 2012 y 2017);
  • Llinia 5 en Prestar de Rungis (finalización ente 2021 y 2027);
  • La llinia 7 de Chateau-Landon y la conexón cola llinia 3 (rematada ente 2007 y 2013);
  • Llinia 7 en Le Bourget el RER (finalización ente 2007 y 2013), de siguío, col proyeutu urbanu "Ciudá d'aire y l'espaciu" (la producción ente 2014 y 2020);
  • Llinia 9 nes parés de M. de la Pesca finalización ente 2014 y 2020);
  • Llinia 10 en Ivry-Place Gambetta;
  • Llinia 12 a Courneuve-Seis Camino (construyida ente 2014 y 2027);
  • Llinia 12 en Issy-City (rematada ente 2014 y 2027);
  • Llinia 13 en Puertu de Gennevilliers (finalización ente 2014 y 2020);
  • Llinia 14 nel aeropuertu de Orly (producción de 2021 a 2027).

El gran espresu de París editar

El gran espresu de París ye un proyeutu de rede y compónse de cuatro linia denominada "supermetro automáticu rexonal" con un llargor total de 200 quilómetros[30] y 72 estaciones nueves, alredor de París, realizáu conxuntamente pola Sociedá del Gran París (SGP) y el Sindicatu de Trabayadores del Tresporte de Francia (STIF). Esti proyeutu preve, ente otres coses, la realización de la llinia azul, una llinia de metro automática, con un llargor total d'unos 28 km, con estensiones resultantes de la llinia 14 escontra'l norte del Conceyu de Saint-Ouen en Saint-Denis-Pleyel, na continuidá de la estensión de Saint-Lazare yá previstes y nel sur de la Orly64 los Xuegos Olímpicos d'aeropuertu.

Renovación del material rodante editar

Dende 2008, la RATP anueva constantemente'l so material rodante, cola entrega de los trenes de MF 01, el 2, 5 y 9 antes de sustituyir los trenes de MF 67 y MP 05 por trenes d'otra llinia al dexar qu'un reemplazu de cambéu del MP 59 de la llinia 4 pol MP 89 CC. La RATP considérase la sustitución de los MP 73, trenes que circulen peles llinia 6 y 11 y los últimos trenes MF 67, ente qu'inda ta presente nes llinies 3, 10 y 12.

La entrega de MF 01 editar

MF 01 ye una resma de la llinia 5 de la estación de Gare d'Austerlitz, llista xunu de 2011. Pa dexar la sustitución de MF 67 trenes nes llinies 2, 5 y 9, la RATP decidió encargar nuevos trenes de Alstom y Bombardier. Estos nuevos trenes conocíos como MF 01 incorporen el principiu d'intercomunicación desenvueltu pa la MP 89. Diseñáu pa ser conducíu por un conductor, tienen una refrigeración ventilada (nun tien aire acondicionáu), pero tien menos asientos anque estos son más amplios que los atopaos nos trenes anteriores, con una disposición d'unu dos (como nel MP 89 CA) en llugar de 2 2 (como nel MF 67 y MP 89 CC por casu) y trés pares de puertes d'anchu per casu. Puesta en marcha de los trenes de MF 01 llevar a cabu na llinia 2 ente'l 11 de xunu y 200 865 03 2011. Empezó'l 15 de xunu de 2011 na llinia de 5 y tien de ser completáu a finales del añu 2013. El 9 de febreru de 2011, la xunta votó la compra del STIF nos trenes previstos pa la llinia 9 pola eliminación de la seición opcional nel mercáu contraer pola RATP, un costo máximu de 330 millones d'euros. Esta entrega tien d'estendese dende finales de 2013 hasta finales de 2016, siguiendo coles entregues realizaes na llinia 5. Los materiales tienen el mesmu diseñu que nes llinies 2 y 5, especialmente col desglose de los trenes 69.

Entrega de MP 05 editar

El MP 05 ye'l tren númberu 501 na llinia 1, en payares de 2011. Como parte de l'automatización de la llinia 1, la RATP decidió ordenar nuevos trenes automáticos de Alstom p'ayudar a garantizar un funcionamientu totalmente automáticu de la llinia. Llamáu MP 05, que se basen nel MP 89 anguaño en circulación nes llinies 1 y 14 y estrémense de los trenes anguaño en circulación na llinia pola ausencia d'un taxi. Ello ye que al igual que'l MP 89 CA de la llinia 14, que son totalmente automáticos y un aliviu de conducir yá que este tien un escritoriu. Dende'l 3 de payares de 2011, el MP 05 punxérense en serviciu comercial na llinia en llugar d'un MP 89 CC que se van mutáu na llinia 4. La entrega espérase que siga hasta'l final del añu 2012.

Redistribución de los MP 89 CC editar

Un tren MP 59 que crucia un tren MP 89 a la estación Odéon na llinia 4, n'ochobre de 2011. Pa dexar la sustitución de los trenes MP 59 d'años, la RATP decidió tresferir gradualmente los trenes MP 89 CC de la llinia 1 na llinia 4 cómo y cuando se ponen en serviciu de resmas automátiques MP 05, beneficiándose asina del procesu de l'automatización de la llinia 1 en cursu. En comparanza con trenes MP 59, MP 89 este tien un interior que ye d'una sola pieza. Y nun hai separación ente los coches, dexando una meyor distribución de los pasaxeros. El so escelente desempeñu podría ayudar a aumentar el rendimientu de la llinia y amenorgar llixeramente'l tiempu de viaxe. Dende'l 23 de mayu de 2011, el MP 89 CC punxérense en serviciu comercial na llinia 4. Esta tresferencia tien de terminar a la fin del añu 2012.

Impautu social, económicu y cultural editar

Nel cine editar

En munches películes el metro foi una tema importante, como en Les Puertes de la Nueche (dirixida por Marcel Carné, de 1946), Zazie nel metro (Louis Malle, 1960), Robu nel metro (Alex Joffé, 1965), El Samurai (Jean-Pierre Melville, 1967), El mieu de la ciudá (Henri Verneuil, 1975), L'amigu americanu (Wim Wenders, 1977), L'últimu metro (François Truffaut, 1980), Soterrañu (Luc Besson, 1985), Bad Blood (Leos Carax, 1986), Amélie (Jean-Pierre Jeunet, 2001), y Paris, je t'aime (2006), ente otres.

Na lliteratura editar

El Metro ye mentáu en numberosos llibros, como en Tou esi tiempu de Henri Calet, el Diariu íntimu de Franz Kafka. Tamién menten el metro autores como Louis Aragon, Jean Cocteau, Jacques Prévert, Claude Roy, Robert Desnos, Léon-Paul Fargue y Marcel Allain, ente otros.

La música nel metro editar

Los músicos del metro de París constitúin una antigua tradición. Sicasí, namái a partir de 1997, cola creación de Espace métro accords (EMA) per parte de la Compañía Arrendataria Autónoma de los Tresportes Parisinos (RATP, poles sos sigles en francés), esta actividá nun ta dafechu abierta a toos.

Pa evitar molesties a los viaxeros, los músicos que deseyen presentase interpretando nel metro tienen de presentase n'audición ante un xuráu del Espace Métro Accord (EMA). Si son aceptaos, los músicos reciben la tarxeta de EMA que tienen de portar sobre sí y prohíbese-yos interpretar nes plataformes y nos trenes. Esto llinda los espacios nos que pueden atopase músicos, pos l'interés de la RATP ye ufiertar a los viaxeros los meyores músicos posibles. En contrapartida por esti serviciu, EMA ufierta a los músicos más populares la edición de discos n'escoyetes y la producción nos escenarios del festival de la Islla de Francia.

Esta tradición dexó a munchos músicos y cantantes dar los sos primeros pasos escontra la fama. Dellos exemplos son: Alain Souchon, Manu Dibango, Jacques Higelin, Kunda Touré, Dany Brillant, Ben Harper, Lââm, Anis y William Baldé.[31]

El Metro na música editar

Munchos cantares tamién tomaron la tema del metro como La Poinçonneur Lila de Serge Gainsbourg, Léo Ferré de metro, metro de Yves Montand, hai l'allegría de Charles Trenet, El metro de París de Édith Piaf, Madeleine de Bercy Pierre Perret, ye demasiáu Metro Group Teléfonu, de Berlín Metro grupu, cantante de Anis El mio Metro Metro Group o Java. Amás, el clip de Another World (1986) de la telefónica francesa banda de rock recibió un disparu nuna resma de la llinia 6 del metro. En xunetu y agostu de 2009, los testos de los artistes que se van presentar nel festival de Rock en Seine en 28 a 30 d'agostu de 2009 nel parque de St. Cloud amosar nos vagones del metro y RER.

Na numismática editar

La numismática homenaxó al metro de París por aciu la edición d'unes cuantes medayes, ente elles:

  • Un homenaxe a los constructores en 1912;
  • El cincuentenu aniversariu del metro en 1950;
  • Un homenaxe a Fulgence Bienvenüe;
  • Premios del antiguu departamentu de Seine.

El conejito rosa nel Metro editar

El coneyu del metro de París referir a asitiar una etiqueta adesiva nes puertes de los trenes dende finales de 1970 col enfotu de alvertir a los usuarios, especialmente los neños, los riesgos plantegaos al sacar les manes sobre les puertes al abrir. El so diseñu foi modernizáu col tiempu, yá que na década de 2000 toos visten de mariellu. Atopar dende los sos entamos en diverses redes franceses nel metro de la ciudá de Lille, por casu. Esti coneyu foi oxetu de diverses esviaciones, por "anti-publicidá"sobremanera, sinón que tamién por versiones de contener humor obsceno. Esti conejito convirtióse nuna parte de la cultura popular nos últimos años, y atópase na imaxe de "Mind the Gap" metro de Londres, representaes en distintos productos, tales como imanes o camisetes.

Incidentes y accidentes editar

El metro de París nun tuvo nengún accidente con víctimes mortales dende l'añu 1930, a pesar del gran númberu de pasaxeros tresportaos.

Los accidentes del Metro editar

El metro de París esperimentó bien pocos accidentes a lo llargo de la so historia.

  • El 10 d'agostu de 1903, el primer desastre del Metropolitanu dexó un total de 84 afogaos nuna quema en Couronnes. Nun había salíes nin circuitos llétricos d'emerxencies y amás los trenes yeren de madera. Tres esti desastre adoptaron una serie de midíes de seguridá, ente les que destaca la introducción nun primer momentu de trenes con cabines metáliques pa finalmente introducir, en 1906, vehículos totalmente metálicos.
  • El 23 d'abril de 1930, un choque na Porte de Versailles dexó 2 víctimes mortales.
  • El 10 de xineru de 1963, un choque na Porte de Versailles dexó 40 mancaos.
  • El 30 d'ochobre de 1973, un escarrilamientu en Louis Blanc dexa 19 mancaos.
  • El 25 de payares de 1976, un choque n'Opéra dexa como resultáu 33 mancaos.
  • El 6 de febreru de 1981, un choque en Nation provoca la muerte del conductor.
  • El 18 de payares de 1996, un escarrilamientu en Charles de Gaulle - Étoile dexa 2 mancaos
  • El 30 d'agostu de 2000, un escarrilamientu en Notre-Dame-de-Lorette dexa 24 mancaos.

Quemes editar

  • El 6 d'agostu de 2005, una quema en Simplon dexa llevemente intoxicaes a 19 persones.
  • El 29 de xunetu de 2007, españa una quema na suspensión d'un coche na Llinia 13, ente les estaciones Invalides y Varenne, que dexa a 15 persones intosicaes.

Suicidios y accidentes de persones editar

Los suicidios y les muertes de les persones que cayeron nes víes, eufemísticamente llamáu "accidentes graves de viaxeros" pola RATP, causen numberosos trestornos de tráficu qu'amenorguen la velocidá y la regularidá de la rede y de cutiu causen el descontentu de los pasaxeros. Según l'anterior alcalde de París, unu de cada dos incidentes taría venceyáu a la presencia de persones nes víes, y los suicidios seríen en promedio dos per selmana na rede de metro. Esto llevó a la RATP a favorecer la instalación progresiva de puertes d'andén, pa prevenir que los viaxeros entren nes víes, o que se cayan a elles.[ensin referencies]

Acordies colos datos de la RATP, había 195 intentos de suicidiu nel metro en 2008 frente a los 71 de 2011. Na llinia 4, escavóse tamién un pozu anti-suicidiu p'amenorgar el riesgu de muerte cuando daquién tírase sol tren.[ensin referencies]

 
Llinia 5 sobre'l ríu Sena.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Observatoire de la mobilité en Ile-de-France (OMNIL) (25 de xineru de 2013). «Consistance du réseau de transports collectifs francilien» (francés). Omnil.fr. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2013.
  2. 2,0 2,1 Railway Gazette (25 de marzu de 2013). «Paris Line 4 reaches Montrouge» (inglés). http://www.railwaygazette.com/. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2013.
  3. 3,0 3,1 3,2 Groupe RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens) (2017). «L'essentiel 2016» (francés). RATP.fr. Consultáu'l 19 de mayu de 2018.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Observatoire de la mobilité en Ile-de-France (OMNIL) (28 de xunetu de 2017). «Trafic annuel et journalier» (francés). Omnil.fr. Consultáu'l 19 de mayu de 2018.
  5. UITP (Unión Internacional de Tresporte Públicu) (ochobre de 2015). «World Metro Figures - Statistics Brief» (inglés). UITP.org. Consultáu'l 19 de mayu de 2018.
  6. Oficina de Turismu y Congresos de Paris (2015). «RER (Réseau Express Régional)» (castellanu). ye.ParisInfo.com. Consultáu'l 18 de mayu de 2018.
  7. RATP (23 de marzu de 2018). «L'essentiel sur notre Groupe» (francés). RATP.fr. Consultáu'l 18 de mayu de 2018.
  8. RATP. . www.metro.paris. Consultáu'l 18 de mayu de 2018.
  9. Office du Tourisme et des Congrès de Paris (2015). «Quartier des Topes» (francés). Paris Info.com. Consultáu'l 18 de mayu de 2018.
  10. Notre métro de Jean Robert (voir dans la bibliographie)
  11. Asamblée Nationale et Conseil de la République (26 de marzu de 1948). «Loi n°48-506 du 21 mars 1948 REORGANISATION ET COORDINATION DES TRANSPORTS DE VOYAGEURS DANS LA REGION PARISIENNE: CREATION DE L'OFFICE REXONAL DES TRANSPORTS PARISIENS ET DE LA RATP» (francés). Legifrance.gouv.fr. Consultáu'l 14 d'ochobre de 2013.
  12. RATP (2010). «L'essentiel» (francés). Ratp.fr. Archiváu dende l'orixinal, el 23 d'ochobre de 2013. Consultáu'l 16 d'ochobre de 2013.
  13. 13,0 13,1 13,2 Octavi Marti (16 d'ochobre de 1988). «París estrena una llinia de metro con trenes ensin conductor» (castellanu). El País.com. Consultáu'l 17 de mayu de 2018.
  14. 14,0 14,1 14,2 14,3 Caroline Sallé (3 de payares de 2011). «La ligne 1 du métro parisien se met en pilotage automatique» (francés). Le Figaro.fr. Consultáu'l 18 de mayu de 2018.
  15. 15,0 15,1 15,2 Alstom (3 de payares de 2011). «Automatisation de la ligne 1 du métro à Paris» (francés). Alstom.com. Consultáu'l 18 de mayu de 2018.
  16. 16,0 16,1 16,2 16,3 16,4 C21 France La Redaction (21 d'abril de 2017). «Automatisation d'une ligne historique de métro de Paris» (francés). Construction 21.org. Consultáu'l 18 de mayu de 2018.
  17. 17,0 17,1 17,2 Alamys (15 de xunetu de 2013). «metro-de-paris-sera-dafechu-automatica-2/ La llinia 4 del metro de París va ser dafechu automática» (castellanu). Alamys.org. Consultáu'l 17 de mayu de 2018.
  18. 18,0 18,1 18,2 Obres Urbanes.es (12 de xineru de 2016). «metro-de-paris-instalando-tecnologia-pa-operar-ensin-conductor/ Siemens forne la Llinia 4 del Metro de París instalando teunoloxía pa operar ensin conductor» (castellanu). Obres Urbanes.es. Consultáu'l 17 de mayu de 2018.
  19. 19,0 19,1 19,2 Grupu Tecma Rede (11 de xineru de 2016). «so-linia-4-con-tecnologia-siemens Metro de París va operar ensin conductor la so Llinia 4 con teunoloxía Siemens» (castellanu). Y Smart City.es. Consultáu'l 17 de mayu de 2018.
  20. 20,0 20,1 20,2 20,3 Observatoire de la mobilité en Ile-de-France (OMNIL)/Syndicat des transports d'Île-de-France (STIF) (Xunu de 2011). «-yos Transports en Commun en Chiffres» (francés). www.stif.org. Archiváu dende l'orixinal, el 15 d'ochobre de 2013. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2013.
  21. 21,0 21,1 Office du Tourisme et des Congrès de Paris (2010). «Transports en commun» (francés). Paris Info. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2013.
  22. 22,0 22,1 22,2 Régie autonome des transports parisiens (RATP) (2011). «The Metro: a Parisian institution» (inglés). Ratp.fr. Archiváu dende l'orixinal, el 18 de febreru de 2017. Consultáu'l 16 d'ochobre de 2013.
  23. Urban Ghosts (13 de payares de 2012). «Exploring the Paris Metro's Eerie Ghost Stations» (inglés). Urban Ghosts, hidden history and offbeat travel. Consultáu'l 17 d'ochobre de 2013.
  24. André Quintanar (1995-2012). «Station Martin-Nadaud» (francés ya inglés). Métro de Paris. Consultáu'l 17 d'ochobre de 2013.
  25. Un peu de métro parisien (2007). «-yos stations oubliées» (francés). Un peu de métro parisien. Archiváu dende l'orixinal, el 17 d'ochobre de 2013. Consultáu'l 17 d'ochobre de 2013.
  26. Observatoire de la mobilité en Ile-de-France (OMNIL) (31 d'avientu de 2012). «Matériel roulant ferroviaire et routier» (francés). Omnil.fr. Archiváu dende l'orixinal, el 30 de payares de 2015. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2013.
  27. 27,0 27,1 RATP (2018). «Trafic annuel entrant par station du réseau ferré 2017» (francés). Data.Ratp.fr. Consultáu'l 19 de mayu de 2018.
  28. RATP (2008). . Ratp.fr. Consultáu'l 16 d'ochobre de 2013.
  29. 29,0 29,1 Observatoire de la mobilité en Ile-de-France (OMNIL)/Syndicat des transports d'Île-de-France (STIF) (Julio de 2013). «La qualité de service en chiffres» (francés). www.stif.org. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2013.
  30. Iledefrance.fr - « Grand Paris Express, la rede del futuru » Archiváu el 24 de xineru de 2012 na Wayback Machine.
  31. RATP. «Sitio de RATP» (francés). Archiváu dende l'orixinal, el 24 d'avientu de 2013. Consultáu'l 22 d'avientu de 2013.

Notes editar

  1. La publicación del OMNIL (Observatoire de la mobilité en Ile-de-France) ta basada en datos de 2009, col apurra de tolos prestadores del serviciu de tresporte públicu de la rexón d'Islla de Francia, coordináu pol STIF (Syndicat des transports d'Île-de-France). La estimación del llargor de les llinies realiza sobre la base de cálculos del Système d'InformatIon Géographique (SIG); les sub-llinies de mancomún cúntense una sola vegada.
  2. Con hores "creuses" referir a horarios con poca demanda d'eletricidá. Calcular ente xineru y marzu de 2013 en base al porcentaxe de viaxeros qu'esperaron menos de los valores de referencia.
  3. Calcular en rellación a la cantidá real d'unidaes n'hores pico de tráficu respeuto al serviciu previstu.
  4. Calcular en rellación al porcentaxe de pasaxeros qu'esperaron una unidá menos de tres minutos n'hores pico, seis minutos n'hores "creuse" y diez minutos nel serviciu vespertín.

Enllaces esternos editar