Miguel Iglesias Pino de Arce (11 de xunu de 1830Cajamarca – 7 de payares de 1909Lima) foi un militar y políticu peruanu, ocupó la Presidencia de Perú. Ye conocíu por ser l'autor del Berru de Montán, col que s'abrir pasu a les negociaciones de paz mientres la Guerra del Pacíficu con cesiones territoriales, la entrega d'Arica y Tarapacá a Chile.

Miguel Iglesias
militar

Vida
Nacimientu Cajamarca11 de xunu de 1830[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Lima7 de payares de 1909[1] (79 años)
Sepultura Cripta de los Héroes (es) Traducir
Familia
Fíos/es
Familia
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Cambiar los datos en Wikidata

Derrotáu por Andrés A. Cáceres, apurrió'l mandu a Antonio Arenas y partió al exiliu n'España.

Biografía editar

Primeros años y carrera militar editar

Fíu del aristócrata español Lorenzo Iglesias Espinach y Rosa Pino de Arce. Bien nuevu yera inda cuando empezó los sos estudios de Derechu, pero atayar pa dedicase a l'alministración de les propiedaes de la so familia en Cajamarca, principalmente representáu pol fundo “Udima”. Casóse con Concepción Posada.

Mientres la crisis política desamarrada tres la firma del Tratáu Vivanco-Pareja, foi designáu prefeutu de Cajamarca (1865-1868) y sumóse a la reacción nacional contra la debilidá del gobierno ante les esixencies del gobiernu español. Col so propiu dineru entamó un batallón al frente del cual coló a Lima pa contribuyir a la defensa del Callao frente a la Escuadra Española del Pacíficu, el 2 de mayu de 1866. Como compensa a los sos pervalibles servicios, concedióse-y el grau de coronel.

Rematada la guerra con España, reasumió como prefeutu de Cajamarca (1872- 1873) y contribuyó a consolidar el gobiernu de Manuel Pardo frente a la rebelión de los coroneles Gutiérrez. Sicasí, llueu pasó a conspirar contra dichu gobiernu, sofitando la fracasada rebelión de Nicolás de Piérola (la llamada “espedición del Talismán”), siendo derrotáu en Purhuay, n'ochobre de 1874.

Guerra del Pacíficu editar

Tres la declaratoria de guerra de Chile al Perú en 1879, entamó un batallón de 3.000 homes y xunto a ellos treslladóse a Lima. Na madrugada del 22 d'avientu de 1879, xunir a los batallones que secundaron a Nicolás de Piérola pa deponer al vicepresidente Luis La Puerta y xuntos tomaron El Callao. Darréu dempués, Iglesias foi designáu Ministru de Guerra y Marina pol gobiernu dictatorial inauguráu por Piérola. Fízose cargu de la reorganización de les fuercies armaes, tres la derrota de los exércitos del Sur, empecipiando los preparativos de la defensa de Lima, ante la proximidá del exércitu chilenu.

Defensa de Lima editar

Iglesias participó na Batalla de San Juan. Na nueche del 12 de xineru de 1881, el primeru de los cuerpos d'exércitu, so la so xefatura, cubría les aveníes de Lurín proyeutándose sobre Chorrillos, Villa y Santa Teresa, y formando la derecha.

Iglesias recuperó les posiciones del cuetu Santa Teresa pero dio cuenta que taba arrodiáu per retaguardia, polo que tuvo que recular p'abrir pasu escontra'l malecón. Iglesias foi fechu prisioneru dempués d'una desesperada resistencia en Chorrillos alredor de les 12:30 p.m. A partir d'esi momentu fueron les fuercies del coronel Arnaldo Panizo, que, xunto colos sos artilleros realizaron la defensa na batería principal Mártir Olaya del Morru Solar.

Atacáu Panizo por Patricio Lynch, los artilleros aguantaron hasta que fueron arollaos. En Marcavilca y el Morru Solar l'asaltu foi empecipiáu polos reximientos 4° de llinia Chacabuco y prosiguíu por otros. Iglesias, como dixéramos, foi fechu prisioneru a les 12:30pm xunto con Guillermo Billinghurst, Carlos de Piérola y Miguel Valle Riestra. Ente los muertos atopa Alejandro Iglesias, fíu de Miguel Iglesias.

Iglesias foi lliberáu poles tropes chilenas a condición de que tresmitiera les condiciones de les tropes d'ocupación a les autoridaes peruanes. Cumplida la so misión, tres la ocupación de Lima polos chilenos foi autorizáu a retirase a la so facienda de Cajamarca, sol compromisu d'estremase de l'actividá política, lo que cumplió tol añu de 1881.

Iglesias nel norte de Perú editar

El Presidente Lizardo Montero treslladar colos sos Ministros a Huaraz, instalando un gobiernu unificáu en febreru de 1882, y designó a Iglesias, por ser el militar de mayor xerarquía, como Xefe Cimeru Políticu y Militar del Norte. Ésti encargóse entós del mandu de les fuercies peruanes esistentes y entamó les unidaes qu'enfrentaron victoriosamente a les tropes chilenes nes cercaníes de la so facienda, no que se conoz como la batalla de San Pablo, el 13 de xunetu de 1882. Tres díes más tarde, llanzó una proclama saludando l'exércitu trunfador:

Combatistis y vencíu al enemigu; l'arroxu de que fixistis gala foi precursor del trunfu, y los vuesos nomes queden, y van quedar grabaos y esculpíos en lletres d'oru. La defensa que güei fixistis de los vuesos derechos, aidándonos y contribuyendo al nuesu trunfu, ye la prueba más grande y satisfactoria de tolo que debe y puede faer un pueblu de abnegado patriotismu… Cajamarquinos: La gloria del trunfu del 13 de xunetu de 1882, pertenezvos a vós, collaboradores bien eficaces de tan grande sucesu va cuntavos eternamente nel senu de los suyos. Yo doivos les gracies y espero siempres de vós igual conducta. El vuesu conciudadanu y amigu.
Miguel Iglesias Pino de Arce

Sicasí, la escasez de recursos nun-y dexó caltener les posiciones ganaes y el departamentu de Cajamarca acabó per ser ocupáu y escaláu polos chilenos

Presidente provisional de Perú editar

Artículu principal: Gobiernu de Miguel Iglesias (1882-1885)

 
Miguel Iglesias, convencíu de que l'allongamientu de la guerra con Chile sería bien devastadora pal Perú, afaló la firma de la paz, entá con cesión territorial.

Iglesias asumió'l mandu de los departamentos del norte, y estableció un gobiernu en Trujillo en xunetu de 1882. Yá daquella taba convencíu de que los contrastes sufiertos na llucha contra l'invasor debíense más que nada a les disensiones polítiques internes, y que lo saludable pal Perú yera llograr d'una vegada la paz con Chile. El 31 d'agostu de 1882, emitió'l célebre Manifiestu de Montán esixendo la paz, entá con cesiones territoriales; se autoproclamó Xefe Supremu; autorizó l'entamu de conversaciones col enemigu y convocó una Asamblea nel Norte pa llograr el so respaldu, la mesma que s'instaló'l 25 d'avientu de 1882.

Por llei del 30 d'avientu l'Asamblea estableció'l Poder Executivo con un xefe responsable que lu presidiría cola denominación de Presidente Rexenerador de la República y un ministeriu igualmente responsable. L'Asamblea'l 1 de xineru de 1883 designó a Iglesias Presidente Rexenerador.

El 5 de xineru l'Asamblea dio al presidente Iglesias plenos poderes pa tratar de la paz col enemigu. L'Asamblea nun foi reconocida por Piérola (qu'acababa de llegar d'Europa), nin Cáceres, nin Montero como tampoco polos chilenos, quien teníen les sos duldes avera del nuevu réxime instaláu en Cajamarca.

El 9 de febreru de 1883, Patricio Lynch recibió la orde del presidente Domingo Santa María por que reforzara el mandu de Miguel Iglesias,[3] nel norte convencíu que con Iglesias podría roblar la paz según los sos intereses, y que Lizardo Montero Flores y Francisco García Calderón nun aceptaríen la cesión territorial.[4] El 31 de marzu de 1883 Cáceres llegó a Canta y destacó al coronel Isaac Recavarren a Huaraz xunto al batallón Pucará de 250 homes por qu'entamara tropes y depués colara al norte a deponer el gobiernu d'Iglesias. Lynch realizara un préstamu en mayu de 1883 al negociador Mariano Castro Zaldívar pa la compra de suministros qu'armaren fuercies lleales a Iglesias como Vidal García en Trujillo con 200 homes, Genaro Carrasco en Piura con 480 homes y estes nun sían atacaes por guerrilles de Cáceres. Col fin de protexer a Miguel Iglesias y el so gobiernu con una fuercia de 400 homes en Cajamarca, Patricio Lynch unvió a Alejandro Gorostiaga dende Trujillo a Huamachuco el 3 de mayu de 1883, pa evitar que Recavarren atacara al gobiernu d'Iglesias.

El 3 de mayu de 1883 la base del Tratáu de Rancón yá taba alcordada ente Patricio Lynch y Miguel Iglesias quien robla esti conveniu inicial dende Cajamarca.[5]

El 10 de xunetu de 1883 desenvolvióse la Batalla de Huamachuco ente Andrés A. Cáceres y Alejandro Gorostiaga. Miguel Iglesias unvió una comisión especial pa felicitar a Gorostiaga pola so victoria. D'esta manera, Cáceres fuera embrivíu lo suficiente como para nun cuestionar la so autoridá. Montero pela so parte, tuvo que salir d'Arequipa pa evitar la destrucción de la ciudá.

Fin de la guerra: El Tratáu de Rancón editar

El 20 d'ochobre de 1883 terminó en Rancón el discutiniu de los términos del tratáu de paz. Una vegada robláu'l Tratáu de Rancón, el 11 de marzu de 1884 l'Asamblea Constituyente aprobó'l Tratáu. Iglesias coló escontra Lima p'asumir el gobiernu del país, al ser unxíu pola Asamblea como Presidente Provisional.

De resultes de la derrota y el posterior reestablecimientu del orde, empecipióse la llamada fase del Segundu militarismu. Primeramente, carauterizar pola llucha ente'l Presidente Iglesias y Andrés A. Cáceres, el llamáu Héroe del Argañal pola so ferrial oposición a la ocupación chilena.

Inda cuando'l Presidente Iglesias ostentaba'l cargu de manera constitucional, nun consiguió'l sofitu de lo que quedaba de la elite peruana, quien más bien trataben d'averase a Cáceres. Esti grupu taba formando mayoritariamente por antiguos miembros del Partíu Civil, con un ánimu de recuperar la doctrina anterior y restablecer un gobiernu civil na república.

Guerra civil y exiliu editar

D'alcuerdu de l'Asamblea Constituyente de 1884, Iglesias yá tenía de retirase del gobiernu y llamar a eleiciones. Sicasí, este prefirió permanecer nel poder y esixir el sometimientu incondicional d'Andrés A. Cáceres. Pela so parte, Cáceres dio en proclamase Presidente el 16 de xunetu de 1884, argumentando'l quebre del orde constitucional.

Les fuercies d'Iglesias y Cacéres nun primer momentu enfrentar en Lima y dempués en Trujillo. Ante les sos derrotes na mariña norte, Cáceres retirar al centro sur: Cuzco, Arequipa, Apurímac y Ayacucho, onde pudo reorganizar el so exércitu pa volver atacar.

Pa 1885, dempués d'un enfrentamientu na sierra central y otra derrota en Lima'l 3 d'avientu de 1885, Iglesias arrenunció a la presidencia. Antonio Arenas, Presidente del Conseyu de Ministros, asumió la Presidencia, dando pasu a una transición constitucional. Iglesias partió al exilió n'España. Tornó al ser escoyíu como senador de Cajamarca, pero nun pudo asumir esa función pos finó en 1909.

Notes y referencies editar

Bibliografía *

Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 8. HAB/IZQ. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-157-X

  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8
  1. 1,0 1,1 Afirmao en: The Peerage. Identificador de persona en The Peerage: p22459.htm#i224586. Apaez como: General Miguel Iglesias. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Autor: Darryl Lundy. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  3. Zorbas, Jason. «The influence of domestic politics on America's chilean policy during the war of the pacific». Consultáu'l 2007.
  4. Larenas Quexada, Victor. «Patricio Lynch marín y gobernante». Consultáu'l 2007.
  5. Vega, Juan José. «Unes llinies más en redol a la gloria de Cáceres». Archiváu dende l'orixinal, el 15 d'avientu de 2009. Consultáu'l 2007.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Lizardo Montero Flores
Presidente Provisional
Presidente Provisional de Perú
 

Presidente Rexenerador: 1 de xineru de 1883 - 2 de marzu de 1884

Presidente Provisional: 2 de marzu de 1884 - 3 d'avientu de 1885

Socesor:
Antonio Arenas Merino
Presidente del Conseyu de Ministros