Mijaíl Lomonósov

científicu y escritor rusu

Mijaíl Vasílievich Lomonósov (en rusu Михаи́л Васи́льевич Ломоно́сов) (19 de payares de 171115 d'abril de 1765) foi un científicu, xeógrafu, mosaiquista y escritor, polímata rusu que realizó importantes descubrimientos en ciencia, lliteratura y educación, y fundador en 1755 de la primer universidá rusa, que güei lleva'l so nome. Polos sos importantes y decisivos apurras ye consideráu'l patriarca de la xeografía en Rusia.

Mijaíl Lomonósov
Vida
Nacimientu Q122258199 Traducircalendario no especificado (es) Traducir 8 de payares de 1711 (xul.)[1]
Nacionalidá Bandera de Rusia Imperiu Rusu
Muerte San Petersburgu[2]4 d'abril de 1765 (xul.)[1] (53 años)
Sepultura Cementerio de San Lázaro de San Petersburgo (es) Traducir
Causa de la muerte cáncanu
Familia
Padre Vasily Dorofeyevich Lomonosov
Madre Elena Ivanovna Sivkova
Casáu con Elisabeth Christine Zilch (en) Traducir
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidad de Freiberg (es) Traducir
Universidá de Marburgu
Slavic Greek Latin Academy (en) Traducir
(1731 - 1734)
Academia Kiev-Moguila (es) Traducir
(1734 - 1735)
Academic University at the St. Petersburg Academy of Sciences (en) Traducir
(1736 - 1736)
Universidá de Marburgu
(1736 - 1739)
Llingües falaes rusu[4]
Alumnu de Christian Wolff
Johann Friedrich Henckel (es) Traducir
Profesor de Stepán Rumovski (es) Traducir
Oficiu astrónomu, xeólogu, físicu, químicu, llingüista, poeta, escritor, historiador, filósofu, inventor, mosaiquista, xeógrafu, profesor universitariu, matemáticu, políticu, pintor, científicutraductor
Emplegadores Academia de Ciencies de San Petersburgu
Universidá Estatal de San Petersburgu
Universidá Estatal de Moscú
Universidá de Marburgu
Influyencies Christian Wolff
Miembru de Real Academia de les Ciencies de Suecia
Academia de Ciencies de Rusia
Academia de Ciencies de San Petersburgu
Academia Imperial de Artes (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nacíu en Rusia en 1711, na alloñada mariña del mar Blanco, yera fíu d'un humilde llabrador qu'alternaba les xeres del campu cola pesca. Hasta los 19 años Lomonósov nun salió del so pueblu y, si adquirió delles conocencies rudimentaries, foi gracies a que la so madre yera fía del diáconu de la parroquia. N'avientu de 1730, nun enfotu incontenible por estudiar, abandonó la so aldega y, xuniéndose a una caravana de mercaderes de pexe, dirixir a Moscú, en plenu iviernu y a cuerpu. Los sos empiezos fueron duros, pos tuvo que ganase'l sustentu y, por cuenta de les sos escases conocencies, viose obligáu a inscribise nuna escuela pa párvulos a les sos 19 años y con más de dos metros d'estatura. La so intelixencia natural y la so capacidá de trabayu ablucaron a los maestros y, al terminar el cursu, con ayuda d'estos consiguió ingresar na Academia Eslava Greco Llatina (en:Slavic Greek Latin Academy) de Moscú. En cinco años pasó brillantemente los estudios programaos pa ocho y, en superando les pruebes de griegu, llatín, eslavu antiguu, hestoria, filosofía y otres, foi becáu pola mesma institución pa prosiguir los sos estudios na Academia de Ciencies de San Petersburgu. N'agostu de 1736, en concluyendo con premiu estraordinariu los estudios de l'Academia de Ciencies, foi becáu pa estudiar na Universidá de Marburgu en Hesse, capital del estáu de Wiesbaden, Alemaña, onde tuvo como maestru al filósofu Christian Wolff. Ente 1739 y 1740 treslladar a Freiberg (Saxonia) onde esistía una prestixosa Academia de Minería y tuvo como maestru a Johann Friedrich Henckel, lo que-y dexó estudiar química, física, mecánica, minería y l'arte de la fundición. Dempués tornó a Marburgu onde se casó en xunu de 1740 con Elisabeth Christine Zilch, que yera la fía de la so casera, y empezó a desenvolver con gran intensidá la so faceta d'escritor y poeta.

Desenvolvimientu en lliteratura y gramática editar

 
Gramática rusa de M. Lomonósov. San Petersburgu. 1755

Como filólogu foi l'autor de la Retórica (1748), la primera crestomatía en llingua rusa, y de la Gramática rusa (1755). Adoptó'l sistema de versificación silabotónico o silábicu-acentual [1] en llugar del silábicu, reformando la poesía rusa. Foi poeta oficial, sol reináu de la emperatriz Elizaveta Petrovna, y compunxo odes, epístoles y traxedies, siendo la más importante Tamira y Selim (1750). En 1741 volvió a Rusia como axuntu a la cátedra de física de l'Academia de Ciencies y en 1745 foi nomáu catedráticu y miembru de l'Academia de San Peterburgu. El so calter arrayante y violento y la so escesiva afición a la bébora provocáronlu dellos problemes, hasta'l puntu de que permaneció so arrestu casi un añu enteru en 1743 y tuvo a puntu de ser espulsáu de l'Academia. Sostuvo una gran enemistá personal con Sumarókov y Trediakovski, pero la emperatriz Isabel protexer y concediólu grandes finques, con siervos incluyíos.

Teoloxía y estudios xeográficos editar

A mediaos del deceniu de 1750 empieza a trabayar nel Departamentu de Xeografía de l'Academia de Ciencies rusa, que para aquel entós taba realizando una serie de llevantamientos xeográficos na zona del Árticu siberianu, onde Lomonósov fai importantes contribuciones al descubrimientu de la xeografía ártica. En 1755 fundir por iniciativa so la Universidá de Moscú, que depués llevaría'l so nome. Siendo profesor de les citaes instituciones, promueve l'estudiu de la xeografía y la formación de xeógrafos, munchos de los cualos fueron los sos discípulos y ayudantes na esploración del Árticu. Como fervosu cristianu ortodoxu,[5] en 1755 escribe una gramática que reformó la llingua lliteraria rusa combinando'l vocabulariu sacru de la ilesia eslava cola llingua vernácula rusa. Más tarde escribiría más de 20 odes ceremoniales solemnes, onde destaca «La meditación del grandor de Dios».

 
Catalina II de Rusia visitando a Lomonósov en 1764. Cuadru d'Iván Fiódorov, 1884.

En 1758 ye nomáu direutor del Departamentu de Xeografía de l'Academia de Ciencies, puestu dende'l cual ellaboraría una metodoloxía de trabayu pal llevantamientu xeográficu qu'empondría mientres enforma tiempu les más importantes espediciones y estudios xeográficos en Rusia, ensin cuntar una serie d'importantes contribuciones, como la demostración del orixe orgánicu del suelu o'l so estudiu esplicativu sobre l'orixe de los iceberes en 1760. Nel mesmu añu Lomonósov publicó la so propia historia de Rusia. En 1763 compila una serie d'importantes contribuciones na so obra titulada Curtia descripción de les distintes travesíes nos mares del norte y demostración de la posibilidá de llegar a les Indies orientales travesando l'océanu siberianu, onde indica les traces esenciales de la dinámica marina ártica, establez una carta hidrográfica señalando les rutes pa embarcaciones que percorrieren l'océanu y afaya una llei xeneral de los movimientos de los xelos. Polos sos importantes aproximamientos al estudiu xeográficu de los xelos y la so llei xeneral, atribúyese-y ser el padre de la glacioloxía. En 1764 ye designáu secretariu d'Estáu. Muerre un añu dempués en San Petersburgu a la edá de 54 años.

Aportaciones n'otros campos científicos editar

Retrucó l'esperimentu de Robert Boyle, lo que dexó deducir que la teoría del floxistu yera falsa. Coles mesmes consideró'l calor como una forma de movimientu contribuyendo a la teoría cinética de los gases y avanzando el calter ondulatoriu de la lluz.

Tamién espresó la llei de caltenimientu de la materia y del movimientu nuna carta fechada'l 5 de xunu de 1748 dirixida al matemáticu Leonard Euler. Desenvuelta unos 40 años primero que Antoine Lavoisier, polo qu'a la llei de caltenimientu de la materia conózse-y tamién como la llei de Lomonósov-Lavoisier. Lomonósov afayó que nuna reacción química la materia caltiénse, la masa inicial ye igual a la masa resultante. Darréu, Lavoisier afayó que los elementos que participen nuna reacción química, caltienen cada unu d'ellos la so propia masa dempués de la reacción.

Otros de los sos llogros fueron: la midida del puntu de conxelación del mercuriu, la demostración del orixe orgánicu del suelu, de l'alteria, del carbón, del petroleu y del ámbare. Tamién publicó un catálogu con más de 3000 minerales.

En 1762 presentó un telescopiu reflector a l'Academia de Ciencies nel que moviera'l focu a cuatro graos de la exa, lo que dexaba mirar per un tubu separáu ensin que la cabeza del observador fora una torga a la visión. Sicasí, esti diseñu nun se publicar hasta 1827 cuando yá esistíen los modelos de William Herschel. Otra aportación nel campu de l'astronomía foi'l camientu d'una atmósfera en Venus encontada n'observaciones del tránsitu de Venus.

Otres aportaciones editar

 
Batalla de Poltava, mosaicu de Mijaíl Lomonósov.

Lomonósov taba arguyosu d'haber reinstaurado l'antiguu arte de los mosaicos. En 1754, nuna carta a Leonhard Euler, escribió que los sos trés años d'esperimentos, nos efeutos de la química de los minerales sobre'l color, impulsar a arreyase nel arte del mosaicu. En 1763 punxo en marcha una fábrica de vidriu que sería la primera en producir mosaicos esmaltaos fora d'Italia. Atribuyir a Lomonósov cuarenta mosaicos, de los que solo venticuatro nos llegaron. Ente toos ellos cabo destacar el Semeya de Pedro I (1754) y l'obra titulada Batalla de Poltava (1762-1764) con un tamañu de 4,8 x 6,4 metros.[6][7] En 1925, con motivu del 200 aniversariu de l'Academia de les Ciencies de Rusia, la fábrica Imperial de porzolana foi nomada nel so honor como Fábrica de Lomonósov, nome que caltuvo hasta l'añu 2005, cuando recuperó'l so nome orixinal de Fábrica Imperial de Porzolana.

Reconocencies editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. «Q21596809» (en rusu). Russian Biographical Dictionary, Volume 10. 
  3. Afirmao en: Genealogics. Autor: Leo van de Pas. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2003.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. Mikhail Lomonosov and the dawn of Russian science
  6. Biografía de Lomonósov (n'inglés)
  7. М. А. Безбородое М.В.Ломоносов. Фабрика В Усть-Рудицах (en rusu)
  8. «Lomonosov» (inglés). Gazetteer of Planetary Nomenclature. Flagstaff: USGS Astrogeology Research Program.
  9. «Lomonosov» (inglés). Gazetteer of Planetary Nomenclature. Flagstaff: USGS Astrogeology Research Program.

Bibliografía editar

  • María Sánchez Puig, Diccionariu d'autores rusos. Madrid: Ediciones del Orto, 1995.

Adautaciones cinematográfiques editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar