Llámase misioneru (del verbu llatín, missio que significa «unviar») a aquella persona que'l so oxetivu principal ye l'anunciu del evanxeliu por aciu obres y pallabres ente aquellos que nun creen. Esa forma de misión puramente tal ye conocida como ad xentes, esto ye, escontra les xentes, xentiles o non cristianos, y desenvuélvese en llugares onde l'evanxeliu nun foi abondo anunciáu o acoyíu, o n'ambientes refractarios allugaos más allá de les mesmes fronteres onde s'enzanca la prédica y aceptación del mensaxe.

Misioneru
profesión y ocupación religiosa (es) Traducir
relixosu
Cambiar los datos en Wikidata
El sacerdote Damián de Veuster, exemplu de misioneru perteneciente a la congregación de Picpus, fotografiáu con un grupu de malatos en Kalaupapa, na década de 1870

Na Historia del cristianismu, la idea de misión aplícase tanto a coleutividaes como a individuos ya implica una forma de vocación, que s'interpreta como un llamamientu positivu de Dios que «envia»,[1] pa llevar un encargu o realizar un trabayu apostólicu: la xera d'anunciar l'evanxeliu, conforme al mandatu final puestu en boca de Xesús de Nazaré nos Evanxelios de Matéu y de Marcos:

«Díi, pos, y faéi discípulos a toles xentes, bautizándoles nel nome del Padre y del Fíu y del Espíritu Santu, y enseñándo-yos a guardar tou lo que yo vos mandé.»
Evanxeliu de Matéu 28:19-20a
Y díxo-yos: «Díi per tol mundu y predicái l'evanxeliu a toa criatura».
Evanxeliu de Marcos 16:15

La pallabra «misión» aniciaríase na década de 1590, cuando la Compañía de Xesús (xesuites) unvió a dalgunos de los sos miembros al estranxeru,[2] una y bones la vocación de la orde yera «sirvir a Cristu en misión universal». Concretamente, ente 1581 y 1592, salieron de Lisboa 54 xesuites con camín de la India, pa siguir los pasos de Francisco Javier.[3] La pallabra popularizar a partir de la traducción llatina del pasaxe bíblicu nel que Cristu unvia a los sos discípulos a predicar nel so nome, y condució a la definición de les misiones como los asentamientos fundaos en tal calter.

La pallabra «misión» tien tamién el sentíu de trabayu, xera, quefer o cometíu.[4] Esta acepción más xeneral dexa amás la concepción d'un ciertu calter misioneru nes persones, ministerios ya instituciones, independientemente del so orixe o de la so condición relixosa o laical. El términu, usáu en sentíu estrictu nel marcu del cristianismu, puede utilizase tamién en sentíu laxo pa referir a otros credos o ideoloxíes.[5]

La misión de Xesús de Nazaré editar

 
Iconu que representa a los discípulos unviaos por Xesús de Nazaré a misionar, n'alusión al pasaxe del Evanxeliu de Lucas (Lucas 10:1-11).

Nos evanxelios sinópticos, Xesús de Nazaré presentar a los homes como l'unviáu de Dios por excelencia, polo cual al acoyelo o refugalo acuéyese o se refuga al que lo unvió (Lucas 9:48; Lucas 10:16), esto ye, a Dios Padre.[1] La conciencia que Xesús tien de la so misión (términu d'onde deriva la pallabra misioneru») se explicita en frases carauterístiques: «Yo fui unviáu...», «Yo vini...», «El Fíu del home vieno...» p'anunciar l'evanxeliu (Marcos 1:38), pa cumplir la llei y los profetes (Matéu 5:17), pa llamar non a los xustos sinón a los pecadores (Marcos 2:17), pa buscar y salvar lo que taba perdíu (Lucas 19:10), pa sirvir y dar la so vida en rescate de munchos (Marcos 10:45).[1] Tolos aspeutos de la obra de Xesús de Nazaré enllacen con esa misión, dende la so primer predicación en Galilea hasta la so muerte na cruz.

La misión de Xesucristu apaez inda en forma más evidente nel Evanxeliu de Xuan. Ellí, l'únicu deséu de Xesús ye faer la voluntá del que lo unvió (Juan 4:34; Juan 6:38), realizar les sos obres (Juan 9:4) y dicir lo qu'aprendió del Padre (Juan 8:26), y pide a los homes que crean na so misión (Juan 11:42; Juan 17:8).[1]

La misión de los apóstoles de Xesús editar

La misión de Xesús de Nazaré enllargar cola de los sos propios unviaos, los dolce apóstoles, que tornaron en misioneros pa curar (Lucas 9:1) y p'anunciar l'evanxeliu (Marcos 16:15), unviaos «como oveyes metanes llobos» (Matéu 10:16). Amás, Xesús unvió delantre de sigo misiones más numberoses en discípulos (Lucas 10:1). La misión de los apóstoles enllazó cola mesma misión de Xesús: «Como'l Padre unvióme, yo tamién vos unvio a vós» (Juan 20:21).[1] Asina, a tolos apóstoles atribúyese-yos morrer en ciudaes o tierres de misión.

Pablo de Tarsu editar

 
San Pablo por El Greco, atesorada nel Muséu d'Arte de San Luis. Considerar a Pablo de Tarsu, Apóstol de les naciones, el prototipu del misioneru cristianu.

Ente les personalidaes del sieglu I, Pablo de Tarsu amerita una mención especial por constituyise nel motor de construcción y espansión del cristianismu nel Imperiu romanu, por cuenta del so talentu, al so convencimientu, y al so calter indiscutiblemente misioneru.[6][7] Asina fuera presentáu'l mesmu Pablo: como un preséu d'eleición que llevaría'l nome de Xesús ante los xentiles, los reis y los fíos d'Israel (Fechos 9:15).[1]

Pablo faía xeneralmente los sos viaxes a cuerpu (2 Corintios 11:26).[8][9] L'esfuerciu realizáu por Pablo de Tarsu nos sos viaxes ye dignu de mención. Si cúntase namái'l númberu de quilómetros de los trés viaxes per Asia Menor, supera los 4 600 km según Josef Holzner.[10]

A lo anterior habría qu'añader los viaxes per tierres d'Europa y per mar, los caminos difíciles, les diferencies d'altitú, etc. D'una forma bien vívida, Pablo mesmu describió nel pasaxe siguiente lo qu'estos viaxes implicaron:

En peligros de muerte tuvi munches vegaes. Cinco veces recibí de los xudíos cuarenta azotes menos unu. Tres veces fui azotáu con vares; una vegada fui apedriáu; tres veces carecí naufraxu; un día y una nueche pasé nel abismu. Viaxes frecuentes; peligros de ríos; peligros de salteadores; peligros de los de la mio raza; peligros de los xentiles; peligros na ciudá; peligros en despoblado; peligros nel mar; peligros ente falsos hermanos; trabayos y fatigues; nueches ensin dormir, munches vegaes; fame y sei; munchos díes ensin comer; fríu y desnudez. Y amás de otres coses, la mio responsabilidá diaria: la esmolición por toles Ilesies. ¿Quién esmorez ensin qu'esmoreza yo? ¿Quién sufre escándalu ensin que yo m'amburar?
2 Corintios 11:23c-29

El teólogu protestante alemán Gustav Adolf Deissmann enfatizó el puntu al comentar que sentía «indicible almiración» a vista del esfuerciu puramente físicu de Pablo, que con toa razón podía dicir de sigo mesmu que «azotaba'l so cuerpu y lo domaba como a un esclavu» (1Corintios 9:27).[11]

Misioneros cristianos editar

El númberu de misioneros cristianos a lo llargo de la historia ye malo de calcular. Una obra moderna arrexunta 2400 personalidaes conocíes dende los entamos del cristianismu hasta'l presente, que representen a la Ilesia católica, la Ilesia ortodoxa, la Comunión anglicana, les Ilesies protestantes, pentecostales, independientes ya indíxenes, de los cualos cerca d'un centenar fueron mártires.[12]

Na Ilesia católica editar

Dalgunos de los misioneros citaos, particularmente los de los primeros sieglos, son reconocíos y conmemoraos amás por otres denominación cristianes, como la Ilesia ortodoxa.

 
Amenorgamientu xesuíticu de San Miguel Arcánxel, en Brasil, la primera en ser declarada Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco en 1983.

Mientres la conquista y colonización española y portuguesa d'América, los misioneros yeren los encargaos de construyir asentamientos nes zones más alloñaes de los centros cívicos de la dómina. Tamién yeren los encargaos d'evanxelizar a los naturales d'eses zones. Na evanxelización de Hispanoamérica, los xesuites y relixosos d'otres congregaciones de cutiu defendieron los derechos de los nativos, frente a la corriente que tomaron munchos colonos hispanos. Fueron partidarios de perpetuar el idioma de los nativos, al empar que-yos animaron a aprender español. Dellos grupos misioneros reconocíos son: Institutu del Verbu Encarnáu, Cáritas, Carmelites, Cartuxos, Dominicos, Franciscanos, Hermanes de la Caridá, Misioneres de la Caridá, Hermanos de la Caridá Contemplativos, Xesuites, Mercedarios, Misioneros Josefinos, Hermanos de les Escueles Cristianes, Misioneros Combonianos, Claretianos, Salesianos, y Padres Blancos.

Otros misioneros católicos editar

 
Agustín de Canterbury (¿534?-ca. 604), apóstol d'Inglaterra, misioneru celebráu pola Ilesia católica y la Ilesia ortodoxa.
 
Alexandre de Rhodes (1591-1660), xesuita francés, misioneru na India, Indochina y Persia.
 
Juan de Brébeuf (1593- 1649), misioneru xesuita francés, pioneru y mártir de la evanxelización de Canadá, canonizáu en 1930.
  • Dionisio de París (sieglu III), misioneru, apóstol de les Galias, y mártir.
  • Frumencio d'Aksum (sieglu IV), misioneru nel reinu d'Aksum, nel nordeste d'África, y apóstol d'Etiopía.
  • Niniano de Galloway (muertu escontra 432), santu conocíu como l'Apóstol de los pictos del sur, foi'l primer predicador del evanxeliu ente los pictos nel territoriu que güei entiend'Escocia.
  • Martín de Braga (510/5-579/80]], romanu de l'antigua provincia de Panonia, foi l'apóstol de los suevos.
  • Agustín de Canterbury (sieglu VI), apóstol d'Inglaterra, lideró la misión gregoriana que tuvo por destinatarios a los pueblos anglosaxones.
  • Aidano de Lindisfarne (sieglu VII), monxu y misioneru irlandés, apóstol de Northumbria. Venerar nes Ilesies católico y ortodoxo, y na Comunión Anglicana, ente otres.
  • Oswaldo de Bernicia, tamién conocíu como Oswaldo de Northumbria (604-642), venerar nes Ilesies católico y ortodoxo, y na Comunión Anglicana.
  • Amando de Maastricht (ca. 584-ca. 679).
  • Guillermo de Rubruk (ca. 1220–ca. 1293), franciscanu unviáu en misión dende Constantinopla pa evanxelizar a los tártaros.
  • Juan de Montecorvino (1247-1328), misioneru franciscanu, fundador de les misiones católiques n'India y China.
  • Odorico de Pordenone (1265-1331), misioneru franciscanu que travesó Asia, dende'l mar Negru hasta l'estremu oriental de China.
  • Jordanus Catalani (1321-1330), dominicu catalán, misioneru y esplorador d'África y Asiasobremanera de la India.
  • Francisco Álvares (ca. 1465-1536/1541), misioneru portugués n'Etiopía.
  • Luis de Cáncer (?-1549), dominicu misioneru n'América Central, el Caribe y Florida, tundíu hasta la muerte na badea de Tampa.
  • Juan de Padilla (1500–1542), franciscanu d'Andalucía que misionó n'América del Norte. Morrió en Kansas a manes de los nativos y considerar unu de los primeros mártires cristianos de EE. XX.
  • Alonso de Bárcena (1528-1598), xesuita español, llingüista y misioneru n'América.
  • José de Anchieta (1534–1597), xesuita español misioneru en Brasil.
  • Alessandro Valignano (1539-1606), xesuita misioneru que coadyuvó a la introducción del cristianismu nel Alloñáu Oriente, cuantimás en Xapón.
  • Luis de Bolaños (ca. 1549-1629), flaire español de la Orde de Flaires Menores, unu de los iniciadores del sistema d'amenorgamientos nel actual territoriu del Paraguay y de l'Arxentina.
  • Matteo Ricci (1552-1610), xesuita italianu, misioneru en China mientres casi tres décades.
  • Roberto de Nobili (1577–1656), xesuita italianu, misioneru nel sur de la India, unu de los primeros europeos en llograr una fonda conocencia del idioma tamil y del sánscritu.
  • Alexandre de Rhodes (1591-1660), xesuita francés, misioneru n'Asia, evanxelizó n'India, Indochina y Persia. A él debe'l desenvolvimientu del alfabetu vietnamita y la iniciación de la Sociedá de les Misiones Estranxeres de París.
  • Juan de Brébeuf (1593-1649), misioneru xesuita francés pioneru na evanxelización de Canadásobremanera del pueblu furón. Martirizado polos iroqueses.
  • Francisco Fernández de Capiyes (1607–1648), flaire Orde de Predicadores dominicu, sacerdote y misioneru español en Filipines y en China onde careció'l martiriu. Identificar como'l protomártir de China.
  • Isaac Jogues (1607-1646), xesuita francés, misioneru en Canadá, unu de los ocho mártires d'América del Norte, degolláu polos mohawk cerca de Auriesville
  • René Goupil (1608-1642), misioneru xesuita muertu pol hachu d'un iroqués en Ossernenon, Auriesville. Canonizáu por Pío XI en 1930.
  • António Vieira (1608-1697) xesuita portugués, misioneru en tierres brasilanes, defensor de los derechos humanos de los pueblos indíxenes.
  • Jacques Marquette (1637-1675), xesuita francés, fundador del primer asentamientu européu en Michigan. Xunto con Louis Jolliet, foi'l primer européu n'esplorar el cursu altu del ríu Mississippi.
  • Eusebio Francisco Kino (1645–1711), xesuita italianu, misioneru na Península de California, y en Pimeria Alta (anguaño, estaos de Sonora y Arizona).
  • Junípero Serra (1713-1784) flaire franciscanu español, evanxelizador y fundador de delles misiones de l'Alta California.
  • Fermín Lasuen (1736-1803), flaire franciscanu español, fundador de nueve misiones en territoriu d'Alta California.
  • Alexis Bachelot (1796-1837), lideró la primer misión católica permanente pal Reinu de Ḥawai.
  • Jean-Rémy Bessieux (1803–1876), misioneru francés fundador de la primer misión católica en Gabón.
  • Peter Richard Kenrick (1806-1896), misioneru irlandés nos EE. XX., primer arzobispu católicu al oeste del ríu Mississippi.
  • Évariste Régis Huc (1813-1860), vicentino francés, misioneru en China, famosu polos sos viaxes per China, Tartaria y el Tíbet.
  • José Freinademetz (1852-1908), miembru de la Sociedá del Verbu Divín, misioneru en China. Arimar de tifo al curiar enfermos nuna epidemia, y morrió al sur de la provincia de Shandong. Canonizáu por Juan Pablo II.
  • Anton Docher (1852-1928), franciscanu francés, misioneru en Nuevu Méxicu, defensor de los indios.
  • Libert H. Boeynaems (1857-1926), belga miembru de la congregación de los padres de los Sagraos Corazones de Xesús y María (Picpus), misioneru en Ḥawai tres los pasos de Damián de Molokai, foi cuartu vicariu apostólicu nel Vicariato Apostólicu de les Islles Ḥawai, güei Diócesis de Honolulú.
  • Segundu Llorente (1906-1989), filósofu y escritor xesuita español, misioneru n'Alaska por más de cuarenta años.
  • Gabriele Allegra, O.F.M. (1907-1976), misioneru en China, autor de la primer traducción completa de la Biblia católica al idioma chinu.
  • Giacomo Bini (1938- 2014), sacerdote franciscanu italianu, misioneru en Ruanda en 1983, onde estableció la orde de los flaires menores.
  • Carlos Felipe Ximenes Belo (1948- ), nacíu en Timor Oriental, misioneru en Maputu, Mozambique, dende 2004. Recibió'l Premiu Nobel de la Paz en 1996.
  • Ugo de Censi (1924- ), misioneru salesianu.

Na Ilesia anglicana editar

 
William Duncan (1832–1918), misioneru anglicanu.
  • Geoffrey Bingham, misioneru en Paquistán.
  • James Blair, escocés, misioneru na colonia de Virginia.
  • William Duncan, misionó ente los tsimshian.
  • James Hannington, misioneru y santu anglicanu asesináu en Uganda.
  • Robert Machray, misioneru y primer primáu de la Ilesia d'Inglaterra en Canadá.
  • Samuel Marsden, misioneru n'Australia.
  • Henry Martyn, misioneru n'India.
  • William Mitchell, reverendu misioneru n'India.
  • Charles William Pearson, pioneru de la Ilesia d'Uganda.
  • Henry Townsend, misioneru n'África Occidental.
  • Cecil Tyndale-Biscoe, misioneru en Caxmir.
  • Walter Weston, misioneru en Xapón.
  • John Burdett Wittenoom, misioneru n'Australia.
  • Gladys Aylward, misionera en China y Taiwán.
  • George Whitefield, ministru de la Ilesia d'Inglaterra, miembru destacáu del movimientu metodista, misionó nes colonies americanes del Imperiu británicu.
  • John Wesley, misioneru n'Europa y América, inspirador del movimientu metodista.
  • Samuel Lyde, misioneru de los alauitas de Siria.

Nes Ilesies protestantes editar

 
William Carey, padre de les misiones modernes.
 
Thomas Coke (1747-1814)
 
Anthony Norris Groves (1795–1853), misioneru inglés, unu de los fundadores de los Hermanos de Plymouth y padre de les Misiones de fe».

Les denominaciones cristianes protestantes tamién cunten con una llarga historia misionera, ente les llamaes denominaciones históriques atopamos a los bautistes, metodistes, presbiterianos, anglicanos, luteranos etc. Los que más s'estremaron pol so heriedu misionera foi la denominación bautista.

Na Ilesia bautista editar

  • Lauran Bethell, misionera en Tailandia y Europa oriental.
  • John Birch, misioneru bautista asesináu en China.
  • Joseph Booth, misioneru na actual Malaui.
  • William Carey, misioneru n'India, fundador de la Sociedá misionera bautista.
  • Issachar Jacox Roberts, misioneru bautista d'Estaos Xuníos en China.
  • Adoniram Judson, misioneru norteamericanu en Birmania.
  • George Lisle, primer misioneru norteamericanu, sirvió en Xamaica.
  • Isaac McCoy, misioneru nes Indies Occidentales.
  • Lottie Moon, misioneru na China.
  • Anna Seward Pruitt, misionera que trabayó con Lottie Moon nel norte de China.
  • C.W. Pruitt, misioneru nel norte de China.

Na Ilesia metodista editar

  • Young John Allen, misioneru na Dinastía Qing.
  • Francis Burns, misioneru en Liberia.
  • Thomas Coke, padre de les misiones metodistes.
  • Sioeli Nau, misioneru en Fixi y Tonga.
  • Francis Dunlap Gamewell, misioneru en China, xefe de fortificaciones nel sitiu de les llegaciones internacionales, mientres el llevantamientu de los bóxers.
  • George Richmond Grose, misioneru en China.
  • Joseph Crane Hartzell, misioneru d'Estaos Xuníos n'África.
  • Eli Stanley Jones, misioneru d'Estaos Xuníos n'India.
  • Walter Russell Lambuth. Nacíu en Shanghai, trabayó como misioneru estableciendo hospitales y escueles en China, Corea y Xapón.
  • J. P. Martin, escritor inglés y ministru metodista, misionó en Sudáfrica.
  • Dorothy Ripley, misionera inglesa, fía d'un predicador metodista, establecer en EE. XX. onde lluchó pola meyora de les condiciones de los esclavos.
  • Samuel Evans Rowe, misioneru en Sudáfrica.
  • Isaiah Benjamin Scott, teólogu y educador norteamericanu, sirvió como misioneru en Liberia.

Nos Hermanos de Plymouth editar

  • Anthony Norris Groves, misionó en Bagdag onde estableció la primer misión protestante nun país de llingua árabe; depués tuvo en Persia, güei Irán, y darréu na India.
  • George Müller, realizó una serie de viaxes misioneros per Estaos Xuníos, India, China, y Australia.
  • Jim Elliot, misioneru n'Ecuador.

Na Ilesia congregacional editar

 
David Livingstone (1813–1873)
  • Hedley Bunton, misioneru en China.
  • Samuel Dyer, misioneru en China.
  • William Ellis, misioneru en Pacíficu Sur.
  • Cyrus Hamlin, misioneru norteamericanu en Turquía.
  • David Livingstone, misioneru y esplorador n'África.
  • Robert Moffat, misioneru escocés n'África.
  • Peter Parker, misioneru y doctor en China.
  • Betsey Stockton, misionera en Ḥawai.
  • John Williams, congregacionalista nel Pacíficu Sur.
  • Jonathan Edwards (teólogu).

Na Ilesia presbiteriana editar

 
William James Wanless (1865–1933).
  • William James Wanless, ciruxanu y misioneru presbiterianu, fundador de la primer misión médica en Miraj, India en 1894.
  • Hunter Corbett, pioneru misioneru d'Estaos Xuníos en Yantai y en Shandong, China.
  • William Chalmers Burns, misioneru en China.
  • Alexander Duff, misioneru n'India.
  • William Imbrie, misioneru norteamericanu en Xapón.
  • Samuel Kirkland, figura de la revolución norteamericana, realizó trabayu misioneru ente los tuscarores.
  • Eric Liddell, escocés, atleta nos Xuegos Olímpicos de París 1924, foi depués misioneru en China.
  • Alexander Murdoch Mackay, misioneru en Uganda.
  • George Leslie Mackay y James Laidlaw Maxwell, dos de los primeros misioneros modernos en Taiwán.
  • Robert Morrison, inglés, primer misioneru protestante en China.
  • John Gibson Paton, misioneru escocés nes Nueves Hébrides, agora parte de les islles Vanuatu.
  • Mary Slessor, misionera escocesa en Nixeria.
  • Absalom Sydenstricker, misioneru en China, padre de Pearl S. Buck.
  • Bill Majors, misioneru norteamericanu en Corea.
  • John Lawrence Goheen, misioneru, alministrador de Ichalkaranji, na India británica.
  • Amy Carmichael.
  • David Brainerd.

Nes Ilesies evanxéliques editar

  • Pilipo Miriye, primer misioneru evanxélicu dende Papúa Nueva Guinea hasta Nixeria.

Na Hermandá de Moravia editar

  • Christian David, misioneru en Greenland, Livland y Pennsylvania.
  • Anna Nitschmann.
  • David Nitschmann der Bischof, obispu moraviano y misioneru en Pennsylvania.
  • August Gottlieb Spangenberg, cabeza de la Ilesia moraviana n'América nos sos primeros tiempos.
  • David Zeisberger, misioneru moraviano conocíu pol so papel na historia de los indios de los indíxenes de Lenape.
  • Nicolaus Ludwig Zinzendorf, renovador de la Ilesia moraviana.

N'otres denominaciones editar

Na Ilesia de Xesucristu de los Santos de los Últimos Díes editar

 
Matthew Cowley (1897–1953)

La Ilesia de Xesucristu de los Santos de los Últimos Díes tien programes misionales activos y estensivos,[13] en más de 348 misiones al traviés de los sos representantes conocíos como misioneros. Ente les sos figures recordar a:

Nos Testigos de Jehová editar

Nel casu de los Testigos de Xehová, la Escuela Bíblica de Galaad de la Watchtower qu'imparte pa la so meyor preparación un cursu de seis meses nel que se forma a ministros nuevos de dambos sexos pal serviciu misional nel estranxeru. Esti serviciu misional consiste na predicación pública del mensaxe de la Biblia. Tolos testigos de Jehová dediquen tiempu regularmente a predicar de casa en casa y en llugares públicos, pero los que participen nel serviciu misional dediquen la mayor parte del so tiempu a esti llabor, non a xeres humanitaries o sociales; sacantes que se presenten situaciones d'emerxencia na comunidá, y nesi casu participen en programes de socorru entamaos polos Testigos.

La Escuela Bíblica pa Varones Solteros prepara mientres dos meses a vieyos y siervos ministeriales solteros pa asignaciones teocrátiques especiales. Tamién esisten la Escuela del Ministeriu del Reinu, na que los vieyos (pastores) y siervos ministeriales reciben instrucción periódica sobre les sos responsabilidaes organizativas, d'enseñanza y de llendo na congregación, la Escuela del Serviciu de Precursor, qu'enseña a los evanxelizadores de tiempu completu a ser más eficaces na predicación, y la Escuela del Ministeriu Teocráticu, un cursu selmanal sobre oratoria bíblica pa tolos testigos de Jehová.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 Pierron, Joseph; Grelot, Pierre (2001). Léon-Dufour, Xavier: Vocabulariu de Teoloxía Bíblica, 18a., Barcelona (España): Biblioteca Herder, páx. 547-551. ISBN 978-84-254-0809-0.
  2. Harper, Douglas. «Mission» (inglés). Online Etymology Dictionary. Consultáu'l 27 d'avientu de 2013.
  3. Salvat, Ignasi (2002). Sirvir en misión universal. Maliaño (Cantabria), Santander: Sal Terrae, páx. 233. ISBN 84-293-1444-X. Consultáu'l 27 d'avientu de 2013.
  4. (2010) Lucas Marín, Antonio: La realidá social: tresformamientos recién n'España. Ediciones Universidad de Navarra. ISBN 978-84-313-2688-3. Consultáu'l 31 d'avientu de 2013.
  5. Foltz, Richard (2010). Religions of the Silk Road, 2ª, Nueva York: Palgrave Macmillan, páx. 37. ISBN 978-0-230-62125-1. Richard Foltz señala que'l budismu punxo en marcha «el primer esfuerciu misioneru a gran escala na historia de les relixones del mundu» nel sieglu III AEC.
  6. Bornkamm, Günther (2002). Pablo de Tarsu editorial=Ediciones Síguime, páx. 89. ISBN 84-301-0775-4. «Pablo pasa por ser precisamente l'apóstol de les naciones. De nengún otru misioneru del cristianismu primitivu llegó hasta nós qu'apuntara tan lloñe y que se propunxera llevar l'evanxeliu hasta les llendes del mundu entós conocíu.»
  7. Fitzmyer, Joseph A. (1972). Comentariu Bíblicu «San Jerónimo» III. Madrid: Ediciones Cristiandá, páx. 570. «Primero de too yera un apóstol, un misioneru, un predicador. Les sos cartes diben dirixíes a distintes comunidaes y persones con mires de llevar alantre la so designio d'edificar la Ilesia. Sirvir del xéneru epistolar como d'un mediu pa espublizar la so conocencia del mensaxe cristianu y, sobremanera, con vistes a aplicalo a los problemes concretos surdíos naquelles zones que nun podía visitar personalmente. Estos problemes sirvíenlu frecuentemente como puntu d'arranque pa tratar de manera más amplia y trascendente les verdaes fundamentales de la fe y la conducta cristianes.»
  8. Murphy-O'Connor, Jerome (1985). «On the road and on the sea with Paul». Bible Review 1 (2):  páxs. 38-47. 
  9. Brown, Raymond Y. (2002). Introducción al Nuevu Testamentu. II. Cartes y otros escritos. Madrid: Editorial Trotta, páx. 588-589. ISBN 84-8164-539-7. «Afirmóse de cutiu que la famosa rede romana de carreteres facilitó la espansión del cristianismu, y les películes de romanos píntennos a les cuadrigues esmuciéndose a lo llargo d'eses víes pavimentadas con dures lloses. Ensin dala dulda Pablo aprovechó tales caminos cuando pudo pero en munches rexones nun pudo gociar de tal luxu. L'Apóstol, amás, foi un artesanu itinerante qu'hubo de lluchar pa consiguir dineru p'alimentase. Un vehículu con ruedes taría fora de les sos posibilidaes. Viaxar a caballu yera dificultosu, yá que nun s'utilizaben estos animales pa llargues distancies y precisábase tar duechu n'equitación (dada l'ausencia de sielles y cinches tal como güei conocer). Pablo probablemente nun tuvo posibilidaes o deseos de gastar dineru nun pollín que tresportara'l so equipaxe, yá que los soldaos sentíense inclinaos a requisar tales animales de los viandantes que nun podíen ufiertar resistencia. D'esta miente podemos imaxinanos a Pablo colando a lo llargo de los caminos acarretando les sos llindaes posesiones nun sacu, cubriendo acaldía un máximu de trenta quilómetros.»
  10. Holzner, Josef (1989). San Pablo: heraldu de Cristu editorial=Herder, 560 páxines. ISBN 978-84-254-0047-6.
  11. Deissmann, Gustav Adolf (1926). Paul: A Study in Social and Religious History, 2ª, Londres: Hodder and Stoughton.
  12. (1999) Biographical Dictionary of Christian Missions, 853 páxines, Grand Rapids/Cambridge: Wm. B. Eerdmans Publishing Co.. ISBN 978-0-8028-4680-8.
  13. La Ilesia de Xesucristu de los Santos de los Últimos Díes (ed.): . Revista Liahona (payares de 2013). Consultáu'l 26 d'avientu de 2013. «[...] el númberu de misioneros de tiempu completu qu'empresten serviciu alredor del mundu aumentó de 58.500 a 80.333 na actualidá [...]»

Bibliografía editar

Ver tamién editar

  • Dawwa, equivalente musulmán