Moñeca

xuguete que tien forma de figura humana

Una moñeca[1] (tamién meña[2] o moña[3]) ye una figura; xeneralmente d'un ñácaru, una neña o una muyer fecha de madera, cartón, trapu, plásticu, etc; que sirve de xuguete y entretenimientu a les neñes. En determinaes ocasiones, tamién se fabriquen coleiciones o series destinaes a neños o a adultos que pueden tar fabricaes en madera, porzolana, celuloide o cera.

Escena con muñeques antigües nel Muséu de la Infancia d'Edimburgu.
Primer modelu de la mítica moñeca española Mariquita Pérez.
Muñeca "Cachirla".
Muñeques de trapu artesanales de venta en San Ángel, Ciudá de Méxicu

Los exipcios facer con cachos llisos de madera, los xaponeses con papel dobláu, los antiguos pobladores americanos con llana o tela, los alemanes con porzolana y los esquimales con piel de foca. Les persones adultes coleccionar y les neñes acoricar.

“La mayoría de les figures asemeyaes a muñeques de los primeros tiempos yeren oxetos máxicos o relixosos, non xuguetes”, afirma The World Book Encyclopedia. Los antiguos exipcios pintaben priendas de vistir decoraes sobre pequeños cachos de madera en forma de paleta y depués afatar con refileros de cuentes de magre pa representar el pelo. Dempués asitiaben estes muñeques paleta” nes tumbes de los sos muertos creyendo que-yos fadríen de sirvientes na otra vida. Nes Antilles, les persones que queríen vengase de daquién clavaben anfileres en muñeco de vudú cola esperanza de causa-yos dañu a los sos enemigos.

Les muñeques son xuguetes destinaos a les neñes nos que pueden recrear delles de los llabores propios de la maternidá: camudales de ropa, peñales, mecerlas, chales, etc. Pa ello, viéndense tou tipu d'accesorios rellacionaos cola moñeca: vistíos y conxuntos pa distintes dómines del añu, artículos de tocador, trubiecos, carricoches, etc. Pa les neñes, les muñeques, amás, constitúin ideales compañeres de xuegos.

A lo llargo del sieglu XX el diseñu de les muñeques foise sofisticando talmente que llanzáronse modelos qu'executen les más diverses aiciones: falar, segregar mocos, faer de banduyu o a cencielles mover dalguna parte del so cuerpu. En toos estos casos, los xuguetes van aicionaos por piles desechables. Dalgunes, como Barbie, inclusive llegaron a echase noviu (Ken) que cunta con coche, roulotte y otros oxetos que lu converten na pareya ideal.

Historia editar

 
Muñeca romana de marfil

En tolos tiempos y en tolos países procuróse la manera de prestar a los neños. L'arqueoloxía atopó muñeques n'escavaciones de tumbes exipcies dataes del sieglu XXI antes de Cristu. Esto fai pensar que quiciabes se trate de los xuguetes más antiguos de la hestoria.

Paez que yera costume ente los antiguos soterrar a los neños colos sos xuguetes o, cuandoquier, grabalos sobre los sos sepulcros, costume que se caltuvo entá nos primeros años del cristianismu.

Tanto los romanos como los griegos disponíen yá de muñeques articulaes coles que les neñes podíen xugar. Plutarcu, Aristóteles, Platón y Horacio menten figurillas movibles per mediu de filos o alambres pa diversión de la infancia. Y sábese qu'a empiezos de la era cristiana esistíen cases de muñeques.

Les muñeques con que suelen xugar les neñes yeren tamién conocíes de los antiguos y n'especial de los romanos. Solíen faeles de marfil, boxe, yelsu y cera. Cuando les moces núbiles casábense diben colgar nos altares de Venus) les muñeques que los sirvieren pa entretenese nos primeros años.[4]

Muñeques xaponeses editar

 
Muñeca xaponesa

En Xapón, les muñeques son la tema d'una celebración denomada Hina Matsuri, o fiesta de les Muñeques, que se lleva a cabu tolos años el día 3 de marzu. Esta festividá, tamién conocida como la fiesta de les neñes, “derivar de dellos costumes distintes”, señala la obra Japan—An Illustrated Encyclopedia. Y añade: “Una d'elles ye un ritu de purificación chinu que se celebraba a veres d'un ríu a principios del tercer mes llunar. Mientres el periodu Heian (794-1185), los cortesanos faíen llevar adivinos al palaciu'l tercer día del tercer mes por que los llibraren de les sos impureces, que yeren tresferíes a imáxenes de papel [...] que se refundiaben al ríu o al mar”.

Muñeques n'Europa editar

 
Un "Frozen Charlotte" moñeca de mediaos del sieglu XIX, na coleición permanente del Muséu de los Neños d'Indianápolis.

Mientres el sieglu XIX reconocióse que'l xuegu cumple un papel importante nel desenvolvimientu infantil. Como resultancia, n'Europa espolletó la industria de les muñeques. Yá en 1824, los alemanes crearen un mecanismu que dexaba a les sos muñeques dicir “ma” y “pá”. Años más tarde, inda nel sieglu XIX, fabricaron muñeques que caminaben. L'inventor americanu Thomas Edison inclusive diseñó un tocadiscos en miniatura que llograba que delles muñeques “falaren”. Mentanto, los franceses crearon la Bébé Gourmand, que podía comer. Tamién destacaron poles sos moñeca tipu maniquín, que veníen vistíes con traxes bien ellaboraos y pa les que se vendíen accesorios como peinetes, prindes de piel, abanicos y muebles.

Mientres el sieglu XX hubo una crecedera estraordinaria na producción de muñeques. L'empléu del plásticu na década de 1940 dexó fabricar modelos más baratos qu'al empar teníen munchos detalles. La moñeca Barbie de plásticu apoderó'l mercáu dende la so apaición en 1959, pos se vendieron más de mil millones d'unidaes; tan solo nel añu 1997, el so creador ganó más de 1.800 millones de dólares gracies a ella.

Preseos didácticos editar

 
Coleición de muñeques.

Los indios pueblo del suroeste d'Estaos Xuníos utilizaben moñecos kachina, tallaos en raigaños de cactus o en pinu, pa enseñar a los sos fíos sobre les deidaes de la so tribu. Mientres una ceremonia especial, un miembru de la comunidá vistíase y actuaba como unu de los dioses. Dempués, los padres daben a los sos fíos un moñecu cola forma d'esi dios por que xugaren y asina se familiarizaren col dios.

Les muñeques y moñecos “apurren una vía pa enriar los sentimientos mancaos, la roxura y otres emociones infantiles —esplica The World Book Encyclopedia—. [...] Esti tipu de xuguetes dexa a los neños ensayar los papeles qu'esperen desempeñar cuando crezan”. Mientres la fiesta del día de los Neños que se celebra en Xapón cada mes de mayu, espónse la figura d'un mozu vistíu cola armadura completa d'un guerreru tradicional. Esti moñecu utilízase como modelu p'animar a los mozos a convertise —acordies cola cultura llocal— en miembros fuertes y respetables de la sociedá.

Cualesquier que guardara dalguna vegada los xuegos infantiles sabe que sía que les muñeques tean feches de tela, papel, madera, plásticu o cualesquier otru material, son daqué más que simples xuguetes. Son les amigas, compañeres de xuegu ya inclusive confidentes de la infancia.

Tipos de muñeques editar

Marques comerciales editar

Materiales editar

 
Muñeques de trapu d'Ana Karen Allende de la Ciudá de Méxicu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: moñeca
  2. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: meña
  3. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: moña
  4. Diccionariu enciclopédicu popular ilustráu Salvat (1906-1914)
  5. Nancy
  6. [1]

Enllaces esternos editar