Monóvar (en valencianu y cooficialmente, Monòver) ye una ciudá asitiada al sureste d'España, na Comunidad Valenciana, provincia d'Alicante, contorna del Mediu Vinalopó (en valencianu, Vinalopó Mitja). Cuenta con 12.800 habitantes (INE 2016), de los cuálos 12.000 viven nel Cascu Urbanu de Monóvar, y los 800 restantes, viven tremaos poles distintes pedaníes y aldegues qu'ufierta'l términu municipal. Ye una de les ciudaes más importantes de la Comunidad Valenciana polos sos calzaos y el so vinu.

Monòver
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
ProvinciaBandera de Alacant provincia d'Alacant
Comarques Vinalopó Medio (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Monòver Salvador Poveda Bernabé
Nome oficial Monòver (ca)[1]
Monóvar (es)[1]
Nome llocal Monòver (ca)
Códigu postal 03640
Xeografía
Coordenaes 38°26′13″N 0°50′02″W / 38.436939°N 0.833772°O / 38.436939; -0.833772
Monòver alcuéntrase n'España
Monòver
Monòver
Monòver (España)
Superficie 152 km²
Altitú 341 m
Llenda con
Demografía
Población 12 542 hab. (2023)
- 6069 homes (2019)

- 6098 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Vinalopó Medio (es) Traducir
0.67% de provincia d'Alacant
0.25% de Comunidá Valenciana
0.03% de España
Densidá 82,51 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
monovar.es
Cambiar los datos en Wikidata

Históricamente foi una ciudá con especial revelancia tres la Revolución industrial n'España, especialmente nel sector zapateru. Amás ye conocida como la "ciudá de Azorín", una y bones esti escriptor nació en Monóvar, el 8 de xunu de 1873, y morrió en Madrid, el 2 de marzu de 1967. Ta soterráu nel Campusantu Municipal de Monóvar.

Toponimia y Heráldica editar

Topónimu editar

La pallabra Monóvar créese, con mayor lóxica, que tien una procedencia del idioma árabe. Puede ser una derivación de los vocablos monnauir (faru lluminosu) o monnauar (campu florío). Delles fontes creen tamién na posibilidá de que'l nome tenga un orixe llatín, na voz mons novar (monte nuevu).

Escudu editar

Antes de 1258 Monóvar cuntaba yá con escudu propiu, anque distintu del actual. El qu'agora conocemos componer de: dos lleones rampantes, sosteniendo una flor de lliriu, tres castillos, en fondu blancu y los cuatro palos coloraos d'Aragón, tou ello sobre campu de plata, arrodiáu d'un lema que diz: Bien Noble, Pernomáu, Fiel y Lleal Ciudá de Monóvar" y rematáu por una corona ducal.

Los símbolos que representen esti escudu, según los estudios realizaos por Juan Arroyo García y publicaos nel Programa de Fiestes del añu 1972, signifiquen o se deben d'interpretar asina:

Al nun duldar, pola valentía y cualidaes heroiques de los sos habitantes, l'escudu ostenta la imaxe de los lleones, simbolismu qu'en heráldica significa vixilancia y autoridá.

Pola so tradición, Monóvar tuvo de ser, históricamente, población de gran ascendiente y mayor cortesía, una y bones los castiellos indiquen nobleza, asilu y primeros en lides guerreres.

Les coloraes barres d'Aragón deber a Xaime I el Conquistador, que les amestó al escudu al dexar de pertenecer Monóvar a Castiella, en 1258, pa incorporase al Reinu d'Aragón.

La flor de Lliriu y los títulos de Bien Noble, Pernomáu, Fiel y Lleal fueron concedíos por Felipe V al ser Monóvar dueña de les primeres poblaciones que defendieron la so causa na Guerra de Socesión contra'l Archiduque Carlos d'Austria.

El so corona ducal foi dada por Felipe III d'España, en 1609, n'atención a ostentar el señorazgo de la Baronía de Monóvar la Duquesa de Pastrana, Doña Ana de Portugal Borja y Silva, Princesa de Melitto; y nesti aspeutu, tanto la reseña histórica del P. Vidal Tur, como nel trabayu históricu premiáu'l 6 de marzu de 1946 pola Comisión Xestora Municipal, a Don Luis Martínez Limorti, haber de convenir que, n'efeutu, Doña Ana de Portugal nun foi la Duquesa de Híjar, sinón de Pastrana y esti tracamundiu puede perbién ser debida –como entiende'l Martínez Limorti  al tracamundiu de dambos ducaos, producida con posterioridá.

Xeografía editar

Allugamientu Monóvar

tien un ampliu términu municipal que, con 152 km² facer el 5º más estensu de la provincia, tres los d'Orihuela, Villena, Elx y Alicante).

La ciudá ta asitiada nel estremu este del conceyu, bien próxima a la llinde con Elda.

El cascu urbanu ta construyíu sobre una llomba na que s'atopen el castiellu y l'ermita de Santa Bárbara, lo que fai que la zona antigua tea configurada por cais estreches con un fuerte enclín. Baxu de la llomba creció un enanche na zona llana, con cais más amplies y delles aveníes de mayor entidá que dexen una mayor espansión. Les zones más nueves de la ciudá construyéronse en direición a la Rambla del Salitre.

Monóvar falta 40 km d'Alicante, 150 km de Valencia y 400 km de Madrid.

Llocalidaes Cercanes
  Norte: Salinas Villena  
Oeste: Pinoso Monóvar Este: Elda
  Sur: Novelda, La Romana  
Orografía El

nucleu urbanu ta asitiáu nun altiplanu arrodiáu pola Sierra de Salinas, Solana, La Zafra, Betíes, La Paraxa Natural del Monte Coto y El Reclot la ciudá ta travesada por trés ramblas afluentes del Vinalopó.

Asitiar a unos 450 metros sobre'l nivel del mar en terrén montascosu. Monóvar ta envolubráu por diversu paraxes naturales y montes que lleguen a raspiar los 1000 metros.

Clima Monóvar

presenta un clima mediterraneu semicontinentalizado, con iviernos fríos y branos calorosos. Pel hibiernu pueden presentase temperatures baxo cero mientres les foles de fríu y precipitaciones en forma de nieve. Pel branu les temperatures máximes pueden superar los 40 °C, y haber temperatures medies mensuales superiores a los 25 °C. La pluviometría ye de 494.6 mm. El branu ye la estación más seca,con precipitaciones bien escases, y na seronda puede sufrise la gota fría, pudiendo dexar más de 100 mm en 24 hores. La temperatura medio añal ye de 15,2 °C. El númberu d'hores de sol al añu ye de 2600 aproximao. La temperatura más baxo rexistrada na hestoria de Monóvar asocedió mientres la fola de fríu de febreru del 1956, cuando asocedió la fola de fríu más severa qu'afectara España. Algamáronse los -9 °C en Monóvar mientres la nueche del 11 al 12 de febreru.

Flora La vexetación

caltuvo importantes restos del monte autóctonu mediterraneu, principalmente na Paraxa Natural del Monte Coto, con exemplares d'encines,texos y especies caducifolies. N'otres mases forestales de repoblación predominen los pinares, que suponen el 85% de los montes. Monóvar ta en riesgu de desertización.

Los cultivos humanos predominantes dende tiempu inmemorial son l'almendral, la olivar y la vide.

Fauna Ante los

rigores branizos que davezu azoten el términu municipal de Monóvar, les aves y demás animales de fauna, especialmente mamíferos, concentrar nes proximidaes de los pequeños oasis que suponen antigües bebezones y bebederos de ganáu, munchos d'ellos güei en desusu, pero calteniendo apurras d'agua procedente de l'agua penerada nel sosuelu.

Nun ye descomanadamente difícil reparar gran cantidá d'especies d'aves (no qu'a vertebraos refierse, el grupu más abondosu en Monóvar ye'l de les aves). Una vegada alcontráu un apostadero y siendo silenciosos y con paciencia, ayudaos por ropes que pasen desapercibíes cola redolada y unos simples prismáticos, pueden reparase aves como la tórtola, la perdiz, la papuda, el mierlu, el pito real, el ruiseñor, etc. xeneralmente tornes, ya inclusive dalgún pequeñu mamíferu, como ye'l foín, la martalena, el xabalín, el melandru, el gatu montés, la papalba, o la foina. Podríamos ver tamién al corcuspín, el coneyu o la llebre . Ente les aves de presa, vamos poder reparar l'águila real, l'águila perdicera, el ratoneru común, el gavilán, el ferre pelegrín y aves de presa nocherniegues, como'l miagón, l'uxu real y el cárabo, amás de reptiles tales como llagartos, llagarteses y culiebres.

Historia editar

 
Carta Puebla de Monóvar (1611).
 
Mapa de la división de términos ente Elda, Novelda y Monóvar (1719).

El Cuetu de Los Molinos ye l'asentamientu más antiguu de población que se conoz. De los romanos, amás d'una teoría sobre'l topónimu del pueblu que diz que provién del llatín Mons Novar "monte nuevu", esisten restos d'una necrópolis. La otra teoría sobre'l topónimu, que más apropiada, diz que vien del árabe manowar, "floriáu". Precisamente árabe ye l'orixe de l'actual población.

Por aciu el tratáu d'Almizra incluyir na zona de conquista castellana. Ante la sulevación sarracena que tuvo llugar en 1261, Alfonsu X de Castiella, viose obligáu a solicitar l'ayuda del so suegru Xaime I el Conquistador, que recuperó'l llugar pal monarca castellanu. Mientres el reináu de Xaime II d'Aragón tuvo llugar un arbitrio que rectificaba les fronteres y qu'acabó cola inclusión de Monóvar en tierres Reinu de Valencia valencianes. Nel añu 1328 Alfonsu III dio la villa a Gonzalo García, que yera'l so conseyeru y persona d'enfotu. La so familia caltuvo'l señoríu hasta que foi vendíu a Pere Maça de Liçana en 1471. Fadrique de Portugal y Margarita de Borja, princesa de Mélito y duquesa de Pastrana son los propietarios a finales del sieglu XVI.

En 1609, por cuenta de la espulsión de los moriscos, pierde la totalidá de la población que xubía a 45 families morisques que dependíen del valle d'Elda, polo cual en 1611 Ana de Portugal] y Borja, vixente señora del llugar, dio carta puebla a distintes pobladores provenientes de llugares próximos. Darréu'l señoríu pasaría al ducáu de Híjar, qu'apigurara'l de Pastrana, y que mientres la Guerra de Socesión española tuvo xunto al d'Anjou lo cual foi-y compensáu, en 1705, col títulu de Villa Bien Noble Fiel Pernomáu y Lleal.

La crecedera nel sieglu XVIII foi espectacular demográfica y económicamente, como lo demuestren los más de 200 telares que contabiliza Madoz en 1790. Nel sieglu XIX el ferrocarril y los vinos, que s'esportaben a EE. XX., Francia, Alemaña, Rusia, Dinamarca, Suecia y Noruega fueron la base del desenvolvimientu llocal. En 1901 llogró'l títulu de ciudá. La epidemia de filoxera de 1904 obligó a la burguesía a diversificar les sos ganancies y asina nació una industria qu'antes de 1920 yá cuntaba con fábriques de xabón, farina, calzáu y mármol. La segunda metá del sieglu XX foi la del afitamientu industrial, sobremanera nel sector zapateru.

Economía editar

Na antigüedá, l'agricultura representaba l'actividá más importante de la zona. El campu de Monóvar formar tierres bien estenses, na so gran mayoría de secanu, onde la vide y l'almendral ocupaben bona parte de les tierres de llabranza. Esto dexó que na ciudá surdiera una importante industria vitivinícola que llega hasta los nuesos díes. Los vinos monoveros, atópense dientro de la Denominación d'Orixe Alicante, y fabríquense nes sos bodegues dende va sieglos delles variedaes como'l Moscatel, o l'esclusivu Fondillón, que foi unu de los vinos más célebres y prestixosos de la Europa medieval.

Mientres el sieglu XVIII la ciudá vive la so mayor puxanza económica gracies a la industria del telar. Nun censu del añu 1790 contabilícense 200 telares de llenzu, y 130 de sargas, llana y algodón.

En 1904 arriendes de la plaga de filoxera qu'afectó a les vides, la burguesía monovera empieza a dar otru enfoque a los sos negocios. Empiecen d'esta miente a surdir industries variaes, con fábriques de productos tales como xabón, mármol, farina y calzáu.

Mientres la segunda metá del sieglu XX y hasta los nuesos díes, siguióse calteniendo una importante industria d'ellaboración de vinu, y tresformamientu d'otros productos agrarios, como frutos secos. La industria del calzáu y la marroquinería ye la que más se desenvolvió y una de les que más emplegos xenera. Danse tamién dalgunes otres industries diverses a menor escala, como de xuguetes, muebles de xardín o otros talleres de productos artesanos, tales como cestes de blima, ellaboraciones d'encaxe de boliyos o fabricación artesana de barriles pal vinu.

Mientres la última década s'hai construyó'l Polígonu Industrial El Pastoret, asitiáu al este de la ciudá, a bien pocos quilómetros de distancia de l'autovía A-31.

Demografía editar

Monóvar tien una población de 12.844 habitantes nel añu 2012. D'ellos 12.002 viven nel cascu urbanu de Monóvar, y los más de 800 restantes viven tremaos nes distintes pedaníes y aldegues que s'atopen nel so ampliu términu municipal.

La población de la ciudá ye abondo constante y estable. Mientres tol sieglu XX foi creciendo bien pasu ente pasu, con dellos descensos en distintes dómines, pero siendo'l balance xeneral ascendente. El númberu d'habitantes foi bazcuyando ente los 10.000 y los 13.000 ensin que se reparara nengún repique nin descensu sópitu.

Como carauterístiques reseñables tocantes a población, vamos dicir que la población monovera presenta una crecedera vexetativa o natural xeneralmente negativu, una esperanza de vida de 75'2 años pa los varones y 81'6 años pa les muyeres, una tasa de natalidá amenorgada y una tasa de mortalidá media qu'oldea y recupérase col mesmu númberu averáu de nacencies. Cabo señalar que la población monovera cuenta con más muyeres que varones: 6.413 varones frente a 6.510 muyeres, tamién la llegada d'inmigrantes que al tener más fíos faen que se permedie'l númberu de nacencies colos fallecimientos.

Una peculiaridá a destacar mientres la última década ye la llegada d'inmigrantes procedentes del norte d'Europa, xeneralmente xubilaos y d'orixe británicu, que tán mercando cases y finques nes pedaníes y en zones rurales del conceyu, onde moren tou o gran parte del añu.

Evolución demográfica de Monóvar
1857 1887 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2001 2006 2007 2008 2009 2011 2012
8.640 8.792 10.601 11.243 10.377 9.799 9.933 9.979 10.393 10.348 11.111 12.137 11.916 12.841 12.923 13.056 13.060 12.873 12.844

Urbanísticamente, cabo destacar que la proximidá de Monóvar al cascu urbanu d'Elda, viose aumentada últimamente por cuenta de la socesión urbana que suponen los polígonos industriales de dambes ciudaes, asitiaos casi conxuntamente. Magar que los nucleos de población principales tán separaos, la cercanía na que s'atopen los polígonos industriales de Pastoret y Finca Lacy faen que Elda, Petrel y Monóvar atopar nuna socesión urbana casi continua. De fechu los trés poblaciones comparten serviciu d'autobús urbanu, actuando como'l xerme d'una pequeña futura área metropolitana.

Pedaníes editar

L'estensu conceyu de Monóvar cunta con numberoses pedaníes y aldegues. Toes elles son pequeños nucleos de población que s'atopen en distintos puntos de la redolada rural, y que crecieron tiempu tras en redol a dalguna parroquia, dalguna masía o finques dedicaes a l'agricultura. La población que vive nelles ye bien escasa, casi siempres de la tercer edá. Sicasí munches cases tán siendo reformaes como segunda residencia. Les pedaníes oficiales, esto ye, les que cunten con un Alcalde Pedáneo, son 5:[2]

Atopar al oeste del conceyu, al pie del Monte Coto. Cuenta con 253 habitantes. Tien como patrona a la Virxe del Remediu.

Atopar al oeste del conceyu, xunto a la carretera CV-83. Cuenta con 197 habitantes. Celebra les sos fiestes n'honor de la Virxe del Rosario y el Sagráu Corazón de Jesús.

Atopar nel estremu norte del conceyu, xunto a la Sierra de Salinas. Tien 37 habitantes. Celebra les sos fiestes n'honor de la Virxe de Fátima.

Magar que son dos aldees estremaes, comparten alcalde pedáneo. Tienen censaos 232 habitantes

Atopar al sur del conceyu, xunto a la Sierra del Reclot. Tien 190 habitantes.

  • Esisten otres aldegues más pequeñes ensin rangu de pedanía, tales como Casas de Juan Blanco, Derramador, Zafra, Chinorla, Peñetes o La Solaneta.

Cultura editar

Himno editar

El himnu a Monóvar lleva por títulu "Canta monovero el to cantar". La lletra ye del añu 1927 y ye obra de Queremón Alfonso. La música foi compuesta por Pascual Camps y J. Monzonís, y diz asina:

Canta monovero el to cantar, :

el cantar de les viñes frondosas, : de les mieses cuayaes d'oru.

Canta, canta la ciudá formosa.
Y en cada estrofa pon, monovero
la delirante viva emoción
que por Monóvar sienten los sos fíos.
Canta monovero el to cantar.
Tien el mio pueblu como bandera, :

paz y trabayu que dan amor, : como patrona tien a la virxe : remediadora contra'l dolor.

Monovera que curia del llar
llabradora xentil y garrida, :

que texe guirlandes d'espluma : y trabaya y allegra la vida monovera.

Que lluces refaxu, :

corpiño d'encaxes y flores.

Peinetes d'oru que rellumen al sol
caparines de lluz y colores.
Canta monovero el to cantar
el cantar de les viñes frondosas
de les mieses cuayaes d'oru.
Canta, canta a la ciudá formosa.
Y en cada estrofa pon, monovero, :

la delirante viva emoción

que por Monóvar sienten los tos fíos.

Traxes típicos editar

Ye difícil concretar la fecha exacta de la nacencia del actual traxe, que ye consideráu típicu. Sí se tien la certidume que nel sieglu XIX, vistíase tal que llegó a los nuesos díes. Estos traxes, pero con llixeres variaciones, tamién s'utilicen en poblaciones cercanes.

Home Nel

home esisten tres vistimienta que yeren les más utilizaes na zona:

  • Traxe de xera:

Componer d'una camisa de manga llarga, blanca o de rayes. Tamién puede llevar blusa negra o chalecu de color. El pantalón ye de pana, marrón o negru y llargu. Una faxa al altor de la cintura, unes alpargates d'espartu y un pañuelu de cuadros anoyáu al pescuezu completen la vistimienta, que se complementa con un sombreru de paya.

  • Traxe de gala de branu:

Camisa blanca de manga llarga, con pechera d'encaxes, acompañáu de chalecu negru, con llombu de rasu y delanteros bordaos, complementáu con abotonadura de fantasía. El pantalón ye negru de pañu, pola rodía, con abotonadura llateral y encaxe nos camales. Complementar con faxa colorada, medies blanques calaes con distintos dibuxos. Y como calzáu, alpargates d'espartu o cáñamu con cintes negres, o zapatu negru.

  • Traxe de gala d'iviernu:

La parte cimera ye asemeyada a la del traxe de branu, esto ye, camisa blanca de manga llarga, con pechera d'encaxes, acompañáu de chaquetu curtiu de terciopelu negru con abotonadura en delanteru y bocamanga, de nácare, perlles o fantasía. El pantalón ye negru de terciopelu pola rodía, con abotonadura llateral. La faxa ye azul y les medies de llana blanco y llisa. Como calzáu, zapatu negru con febiella. Complementar con pañuelu negru, plegáu a la cabeza.

Muyer

Namái un traxe compón la vistimienta tradicional de la muyer monovera:

  • Traxe de gala de branu, más conocíu en Monóvar como refaxu travessat:

La ropa interior ta constituyida por, calzón blancu pola rodía con encaxes y enagües blanques con volantes y encaxes.

La parte cimera consta de: Xubón blancu, con pescuezu a caxa y mangues de rasu en colores pálidos, cubiertes con encaxes blancos de blonda y cinxíos al coldu con llazu del mesmu color que la manga. Sobre'l xubón, el mantón de gran tamañu de colores claros o escuros y con dos picos opuestos bordaos. Recoyíu de forma típica con orixinales plegues suxetes con anfileres, cruciáu per delantre, remarcando'l talle de la muyer y anoyáu detrás.

La parte inferior constituyir una falda de llana hasta'l todíu, dispuesta en franxes horizontales, con plisado a la plana en vivos colores, qu'entienden les games de colloraos verdes y marrones. Esta falda ye llamada na ciudá "refaxu travessat". Enriba de la falda lleva un mandil con forma peculiar de rasu y del mesmu color que les mangues, con bordaos y encaxes alredor y anoyáu con un llazu de rasu a la parte esquierda. Les medies son blanques calaes con dibuxos y suxetar con lligues. Los zapatos son blancos abotinados.

Los aderezos son d'estilu barrocu y componer: pendientes, aguyones, una peineta nel pelo y un broche. Los collares son de coral y perlles.

El peñáu realizar con una raya al llau esquierdu, ondes bien marcaes y moñu na nuca. Na parte izquierda asítiase un ramillete de flores blanques y coloraes; xeneralmente roses, xazminos y claveles.

Artesanía: encaxe de boliyos editar

La muyer monovera prauticó con maña dende tiempos tras l'oficio del encaxe de boliyos. Sicasí, hai que reseñar que lo que otrora fuera más bien un oficiu, foise tresformando col tiempu nuna tradición y artesanía popular.

Denominar encaxe a un texíu decorativo de filos finos (metal, seda, llinu, algodón, etc.), que se fabrica con aguya, boliyos, ganchiyu o bien a máquina, ensin tener otru texíu o rede independiente que lu sirva de sofitu. Dientro d'esta amplia definición d'encaxe podemos dicir que l'encaxe monovero ye un encaxe de boliyos realizáu a mano enxareyando filos sobre una almada siguiendo un dibuxu primeramente realizáu en cartón o picáu.

Na actualidá esisten bastantes mozos que siguen la tradición, por cuenta de qu'hasta va pocos años Dª Pilar Verdú taba al mandu de una pequeña academia qu'enseñaba esta forma de texer; amás, tamién podía aprendese esta habilidá na escuela de Pepi.

Cabo dicir que los instrumentos más modernos qu'anguaño s'utilicen pa realizar l'encaxe de boliyos fueron inventaos en madera por D. Enrique Corbí Marín, más conocíu como Enrique Cardosa, yá que a metá del sieglu XX tenía'l monopoliu de la carpintería en Monóvar.

Patrimoniu editar

La ciudá asitiar na aguada d'un monte y les sos cais caltienen la memoria de la so historia, especialmente na gran cantidá d'edificios del sieglu XVIII. Dignos de mención son:

Conceyu editar

D'estilu académicu, empezó a construyise l'añu 1845, baltándose l'antiguu edificiu que, dende 1682, agospiaba la cárcel y la sala del conseyu. Esta función, como sala del conseyu, ye la que-y da nome a la plaza de la Sala, onde s'asitia la fachada principal. Con planta sensiblemente cuadrada y trés niveles, les fachaes ordenar alredor d'exes de simetría formando una interesante composición de buecos. L'esterior ye de piedra con cubierta a cuatro agües rematada con una torre nel centru del edificiu. Destaca'l balcón corríu del primer pisu na fachada principal onde s'asitia la Sala de Plenos, según la combinación de ventanes y balcones nes fachaes llaterales. Nel interior destaquen l'antepar d'entrada cola escalera abierta en dos brazos y asitiada de forma exenta en posición centrada respectu a la exa de simetría del conxuntu y los artesonados de los techos.

Ilesia Arciprestal de San Juan Bautista editar

 
Iglesia San Juan Bautista

Empecípiase la so construcción el 19 d'abril del añu 1751, según Pascual Madoz. D'estilu barrocu con influencies neoclásiques; tien dos torres, una d'elles inacabada, presenta planta de cruz llatina. La nave principal ta cubierta por una bóveda de cañón siguíu con cúpula semiesférica, ente que los dos naves llaterales agospien les capiyes onde se veneren diverses imáxenes. Nel cruceru, nel llau de la Epístola, tópase adosáu un órganu construyíu en 1771 por Julián de la Orde y del cual caltiénse la bellísima caxa barroca construyida por Joseph Martín. Darréu en 1893 Albert Randeynes instala un nuevu órganu d'estilu románticu, constituyendo na actualidá unu de los preseos más importantes de la comunidá Valenciana y el primer órganu con pedal de 27 notes que s'instala na provincia d'Alicante. Pel llau del Evanxeliu, aportar a la Capiya de la Virxe del Remediu. tien entrada propia, pol jardinet, tando la so portada presidida por una imaxe de la titular esculpida en 1765. Nel so interior; un interesante retablu de madera dorao y policromada, apocayá restauráu, obra realizada en 1774 pol escultor Francisco Mira agospia'l camarín cola imaxe de la patrona de Monóvar presidiendo la capiya de la que destaca tamién la so cúpula sobre pechinas. Ostenta'l rangu arciprestal dende 1851.

Ermita de Santa Bárbara editar

 
Ermita de Santa Bárbara.

Edificada sobre una de los dos llombes qu'apoderen la ciudá, acolumbrar dende l'alloñanza, y dibuxa, xunto col castiellu y la Torre del Reló, la figura carauterística de Monóvar.

Foi construyida, sobre un gran basamento de piedra, a finales del sieglu XVIII. L'estilu de la ermita sigue modelos del barrocu valencianu. Ye la única de la diócesis qu'utiliza la curva, y los sos autores pueden ser José Gonzálvez de Coniedo o Lorenzo Chápuli. Ye de forma octogonal, y nel so interior, en forma d'elipse, decoráu con guirlandes lliniales, cenefes y motivos florales, florones en relieve y pilastres corinties, alluga la imaxe de la Santa. A la puerta principal aportar por una escalinata, al traviés d'un atriu compuestu por trés arcos de mediu puntu. La cubierta ye una gran cúpula ensin tambor de texa de color azul.

Dende la escampada de la ermita contempla una amplia panorámica de los valles del Vinalopó, con Elda, Petrel y Novelda al fondu.

Foi declarada Monumentu Históricu-Artísticu de calter llocal nel añu 1983 pola Academia de San Fernando.

Ilesia conventual de los Capuchinos editar

L'orixe de la so fundación data de 1729 cuando los flaires capuchinos tomen posesión d'unes cases pa fundar un hospiciu, sol patrociniu del duque de Híjar. En 1835, de resultes de la desamortización foi abandonáu. D'esta fundación, anguaño namái se caltién la ilesia conventual, so la advocación de La nuesa Señora del Pilar. La planta ye de cruz llatina con cruceru señaláu pola interrupción de les capiyes llaterales abiertes ente los contrafuertes. Destaca'l gran altor de la nave, cubierta con una bóveda de cañón con lunetos ciegos.

Teatru Principal editar

Funcionó como teatru y cine hasta que se cerró a finales de la década del los 80. Adquiríu pol Conceyu, la so rehabilitación empezó nel añu 1992 ya inauguróse apocayá nes Fiestes de setiembre de 2002.

La so construcción data de 1857 a iniciativa d'un grupu de persones acomodaes de Monóvar que queríen dotar a la ciudá d'un espaciu onde pudieren contemplase espectáculos teatrales y musicales. L'edificiu proyeutáu pol arquiteutu José Ramón Mas y aprobáu pola Real Academia de Nobles Artes de Valencia, foi inauguráu'l 7 de setiembre de 1858. La so planta, típica de los teatros a la italiana, con una caxa como escenariu, onde s'alluga la tramoya y el patiu de butaques, y palcos y platees bien estremaos del espaciu escénicu, sufrió diversa reformes. La más significativa foi la realizada en 1953, cuando s'afai pa proyeiciones cinematográfiques y pierde la so configuración de ferradura.

Torre del Reló editar

 
Escalinata y Torre del Reló

Construyida en 1743 pol maestru alicantín Tomás Terol, asítiase sobre un montículo, a la fin d'una cai empinada, colos cuerpos inferiores llixeramente inclinaos. Ye un bon exemplu de torre exenta, bien pocu habitual nel sur valencianu, destinada puramente a fines civiles: agospiar el reló de la ciudá y les sos campanes. Mide 18 metros d'altor. Ye de planta cuadrada y consta de cuatro cuerpos decrecientes en tamañu según álcense. Nel segundu cuerpu dispónse'l reló de sol, y enriba d'ésti, el mecánicu. Los dos últimos cuerpos, furaos por arcos agospien les campanes. Una simple decoración con boles apaez nel últimu cuerpu, que remata cola carauterística cúpula de texa azul vidrada y una veleta.

Castiellu de Monóvar editar

 
Castiellu de Monóvar

El Castiellu de Monóvar álzase sobre una de los dos llombes qu'apoderen la llocalidá del mesmu nome, al nordeste de la población, na provincia d'Alicante.

Col Tratáu d'Almizra, Monòver quedó dientro de la zona castellana, anque sol reináu de Xaime II rectificáronse les llendes ente los reinos de Murcia y Valencia, quedando Monòver incluyida nel reinu valencianu. En 1328 Alfonsu III donó la villa al so conseyeru Gonzalo García, que la so familia detentó el señoríu hasta qu'en 1471 vender a Pedro Maza de Lizana. A finales del sieglu XVI pasó a propiedá de Fadrique de Portugal y Margarita de Borja, quien en 1611 dio nueva carta de población tres la espulsión de los moriscos. Darréu'l señoríu pasaría al ducáu de Híjar. Mientres la Guerra de Socesión foi partidaria de Felipe V, polo qu'ésti la compensó col títulu de villa. En 1901 recibió'l de ciudá.

El Castiellu de Monóvar foi construyíu en dómina almohade, ente finales del sieglu XII y principios del XIII, y foi utilizáu hasta principios del sieglu XVII. Disponía d'una privilexada situación, dende la qu'apoderaba la rede de fortificaciones que jalonaba el ríu Vinalopó, (los castiellos de Elda, La Torreta de Elda y Petrer), según la vía de comunicación del corredor Pinoso-Jumilla, salida natural escontra Murcia y Andalucía.

Trátase d'un castiellu de planta irregular, asemeyada a un triángulu. Nel centru atopa la torre del Homenaxe, onde tamién había un barcal. Tamién pueden trate restos d'una torre más pequeña na cara norte, y dellos llenzos de la muralla.

Nes escavaciones arqueolóxiques que se realizaron na llomba onde s'alzaba'l castiellu, atopáronse restos arqueolóxicos de la Edá del Bronce, fragmentos de cerámica almohade de los sieglos XII y XIII, una pieza de xoyería de los sieglos XV o XVI y fragmentos de jarras, platos y escudielles del sieglu XIV d'equí p'arriba.

El Castiellu de Monóvar atópase en ruines y solo caltién parte d'una torre, restaurada apocayá. El tipu de suelu magrizu nel que s'asitia causó deslizamientos de tierres y desprendimientos de fasteres, cuantimás na aguada sur del cuetu. Na so fastera norte esisten antigües cueves pa la esplotación de yelsos que tamién contribuyeron al progresivu deterioru de les sos estructures, xunto al pasu del tiempu y la dexadez.

Muséu d'Artes y Oficios Monoveros editar

Muséu etnolóxicu de propiedá particular.

Plaza de Toros de Monóvar editar

Foi reinaugurada el 9 de setiembre de 2003. Suelen tener llugar nella corríes de diversa índole nel mes de marzu y cada 9 de setiembre n'honor a la Patrona de Monóvar, la Virxe del Remediu.

Ilesia de la Virxe del Remediu de Cases del Señor editar

Pequeña ilesia asitiada na pedanía monovera de les Cases del Señor o Cases del Señó (Cases del Senyor, en valencianu).

Otros editar

Delles cases d'interés arquiteutónicu como la Sociedá Cultural Casino de Monóvar (1880); Casa de Les Boles y Casa de los Tortosa (dambes del sieglu XX) o'l Llar del Pensionista, restauráu pa esti usu.

Gastronomía editar

Éstos son los platos más típicos: gazpacho, fasegures, arroz con coneyu, cascoxos, ayos (acompañaos del so tradicional picat), gachamiga tamién llamada farina frito y olleta de San Antoni

La dieta tradicional d'esta zona puede incluyise na agora tan aponderada dieta mediterránea, por incluyir l'aceite d'oliva (siempres cultiváu y ellaboráu nestes tierres), ceberes como'l trigu y el arroz, frutes, frutos secos como l'almendra, aceitunes, verdures y hortolices, aves y coneyos, carne de corderu, quesu frescu de cabra, pexe en salazón, cascoxues... Sicasí, nun ye tradición consumir enforma pexe fresco, anque'l mar nun s'atopa a muncha distancia.

Hai que destacar el sabor carauterístico de los alimentos cocinaos al fueu de sarmientos (la lleña procedente de la fradadura de les cañes de les cepes de la viña, cola cual faíase'l fueu, y que producía caricotes rápido).

Dellos platos típicos de Monóvar son: ayos, arroz con coneyu y cascoxos, pichón, perdiz o pollu de corrolada, corderu al caricote, fasegura, habichuelas en mueyu, tostáu de coneyu, gachamiga, gazpachos, olleta de San Antonio, blandes, que pueden acompañase de los escelentes productos de les bodegues monoveras, que güei ellaboren tou tipos de vinos, con denominación d'orixe Alicante: tintos, blancos y rosados, amás de mistela y moscatel, o'l famosu Fondillón.

Hai que destacar tamién los tradicionales embutíos (llonganices, morcielles de cebolla, llonganiza de pascua...), y una gran variedá de pastes típiques, como la torta boba, les toñas, la torta de mantega, los almendrados, los sollutos, los sequillos y les rosquilles d'aguardiente. Anque la ciudá tien una llarga tradición na ellaboración de llicores, anguaño nun se caltién nengún obrador que fabrique llicores típicos de Monóvar como'l Cantueso y l'anís.

Fíos Pernomaos editar

José Augusto Trinidad Martínez Ruiz, más conocíu pol so seudónimu Azorín (Monóvar, España; 8 de xunu de 1873 - Madrid, 4 de marzu de 1967), nació en Monóvar (Alicante) el 8 de xunu de 1873. El so padre, natural de Yecla, exercía d'abogáu en Monóvar y tenía una importante facienda; la madre naciera en Petrel. Tratábase la suya d'una familia tradicional, burguesa, qu'esfrutaba d'una desafogada situación económica. José Augusto foi'l mayor de nueve hermanos.

Políticamente, el padre militaba nel partíu conservador y, col tiempu, amás d'ocupar dellos cargos (alcalde, diputáu), va reconocese siguidor de Romera Carbayeda.

Dende pequeñu, Pepe, tal ye l'hipocorísticu con que se-y conoz familiarmente, da muestres de ser un espíritu independiente y solitariu, al que-y gusta llevar una vida apartada, de cutiu na finca familiar del Collada de la Salina, en Monóvar. Ellí apúrrese con pasión al exerciciu de la llectura, y escribe.

Fiestes editar

Fiestes patronales editar

Celebrar del 6 al 10 de setiembre, n'honor a la patrona y alcaldesa honorífica de Monóvar, la Virxe del Remediu.

  • Día 6 de setiembre: l'Alborada o l'Alborá (l'Alborada, en valencianu)

Los actos más relevantes son: el Pregón de les Fiestes, el izado de banderes al son de los himnos correspondientes, la visita a la Virxe del Remediu (y cantar del Salve Regina), castiellu de fueos artificiales disparaos dende la ermita de Santa Bárbara, Barraques Populares (garitos) y verbenes diverses na S.C. Casino de Monóvar, la Plaza la Sala, l'Alamea...

  • Día 7 de setiembre: la viéspera (la Vespra, en valencianu)

Los actos más relevantes son: el voltio de campanes, la suelta de vaquillas na Plaza de Toros (la Xoya del Vinalopó), el pasacalles matutín, el Concursu de Gachamigas del Llar del Pensionista de Monóvar, los Xigantes y Cabezudos, (Nanos i Gegants en valencianu), el Vermú, la Vaca na Rambla, la Ufrienda de Flores y Frutos a la Virxe del Remediu, la mascletá nel parque del Salitre, Barraques Populares (garitos), Barraca Light (pa menores de 16 años) y verbenes diverses na S.C. Casino de Monóvar, la Plaza la Sala, l'Alamea...

  • Día 8 de setiembre: día de la Virxe del Remediu Los

actos más relevantes son: el voltio de campanes, la suelta de vaquillas na Plaza de Toros (la Xoya del Vinalopó), el pasacalles matutín, los Xigantes y Cabezudos, (Nanos i Gegants en valencianu), el Vermú, la Vaca na Rambla, solemne Procesión de la Virxe del Remediu peles cais de la ciudá, la mascletá nel parque del Salitre, Barraques Populares (garitos), Barraca Light (pa menores de 16 años) y verbenes diverses na S.C. Casino de Monóvar, la Plaza la Sala, l'Alamea...

  • Día 9: día de los Toros o des Baus (dels Bous, en valencianu)

Los actos más relevantes son: el voltio de campanes, el pasacalles matutín, los Xigantes y Cabezudos (Nanos i Gegants, en valencianu), el Vermú, Gran Corrida de Toros n'honor a la patrona y alcaldesa honorífica de Monóvar, la Virxe del Remediu, Barraques Populares (garitos), Barraca Light (pa menores de 16 años) y verbenes diverses na S.C. Casino de Monóvar, la Plaza la Sala, l'Alamea...

  • Día 10: Fin de Fiestes o Fin des Festes (Fi de Festes, en valencianu)

Los actos más relevantes son: el voltio de campanes, la suelta de vaquillas na Plaza de Toros (la Xoya del Vinalopó), el pasacalles matutín, los Xigantes y Cabezudos, el Vermú, la Vaca na Rambla, el Desfile Multicolor, la Traca Final, Barraques Populares (garitos), Barraca Light (pa menores de 16 años) y verbenes diverses na S.C. Casino de Monóvar, la Plaza la Sala, l'Alamea...

La Feria editar

(Últimu fin de selmana de payares) Los actos centrales son: la Foguera de Santa Catalina d'Alexandría y Procesión de la imaxe de Santa Catalina d'Alexandría (vienres); feria artesanal (vienres, sábadu y domingu); feria d'atraiciones (a partir de Tolos Santos y mientres tol mes de payares), y feria del Llibru (domingu pela mañana). El día de Santa Catalina d'Alexandría ye'l 25 de payares.

Antroxu editar

(Últimu sábadu de febreru) Los actos centrales son: el Desfile Infantil (sábadu pela tarde), Desfile Xeneral (sábadu pela nueche) (dambos desfiles coles sos correspondientes semeyes de grupu, concursu d'amarutes por categoríes y entrega de premios) y Fiesta na Discoteca de la Plaza la Sala.

Selmana Santa de Monóvar editar

La Selmana Santa de Monóvar entiende tolos actos relixosu y lúdicu celebraos tanto dientro como fora d'ésti periodu y que rinden cultu a Cristu, María o a les imáxenes de les 7 cofraderíes y hermandaes. Realizar dende'l primer terciu del sieglu XX. Estes cofraderíes son (por orde procesional):

  1. Hermandá de la Entrada de Jesús Triunfante en Xerusalén (el Burret)
  2. Cofradería d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu (el Nazarenu)
  3. Hermandá del Santísimu Cristu Crucificáu y María Santísima de la Esperanza (el Cristu y l'Esperanza)
  4. Cofradería de La nuesa Señora de los Dolores (la Doliosa)
  5. Cofradería del Santu Sepulcru y Jesús Cautivo (el Sepulcru y el Cautivu)
  6. Cofradería de La nuesa Señora de la Soledá (la Soledá)
  7. Mayordomía de la Santísima Virxe del Remediu (la Virxe del Remediu)

La falta d'archivos y fontes de la dómina faen bien difícil datar l'orixe de delles de les cofraderíes, polo que ye práuticamente imposible catalogales por orde de fundación.

Apocayá consolidóse la Xunta Mayor de Cofraderíes de la Selmana Santa de Monóvar.

Política editar

ver: Llista histórica d'Alcaldes de Monóvar

 
Natxo Vidal Guardiola, actual alcalde de Monóvar

Dómina democrática editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Enrique Peiró Navarro coche PSPV-PSOE
1983-1987 Enrique Peiró Navarro PSPV-PSOE
1987-1991 Luis Fernando Pérez Picó CDS
1991-1995 Enrique Peiró Navarro
José Ginés Ricu
PSPV-PSOE
1995-1999 Juan Emilio Amorós Cantó
José Ginés Ricu
PP
PSPV-PSOE
1999-2003 Juan Emilio Amorós Cantó PP
2003-2007 Juan Antonio Buendicho Romero
Salvador Poveda Bernabé
PSPV-PSOE
PP
2007-2011 Salvador Poveda Bernabé PP
2011-2015 Salvador Poveda Bernabé
Natxo Vidal Guardiola
PP
PSPV-PSOE
2015-2019 Natxo Vidal Guardiola PSPV-PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Deportes editar

Instalaciones deportives en Monóvar
Pabellón Municipal (públicu) 1.000 persones
Campu Municipal de fútbol Les Moreres (públicu) 1.500 persones
Nou Estadi municipal Santa Barbara (públicu) 2.500 persones
Piscina Cubierta (priváu) Namái socios
Polideportivu de Monóvar (priváu) Namái socios
Acontecimientos deportivos en Monóvar
Fase d'ascensu Lliga ABF Balonmano femenín Mayu de 2008
Copa de Reinar Balonmano femenín Abril de 2009
Vuelta Ciclista a España |

style="border-top: solid 1px #ccd2d9; padding: 0.4em 1em 0.4em 0; vertical-align: top" | Setiembre de 2009

Balonmano editar

L'equipu de mayor categoría de la ciudá foi'l Club Balonmano Femenín Monóvar, que'l 4 de mayu de 2008 consiguió l'ascensu a la máxima categoría del balonmano femenín, la Lliga ABF. L'equipu femenín apostaba los sos partíos nun coqueto Pabellón Municipal de Deportes de Mónovar con un aforu cimeru a 1.000 espectadores.

Fútbol editar

L'equipu de fútbol ye'l Monóvar CD, que compite en Segunda Rexonal de la Comunidad Valenciana y apuesta los sos partíos como llocal nel Nuevu Campu Municipal Santa Bárbara. D'antiguo apostaba los sos partíos como llocal nel Campu Municipal Les Moreres.

Amás d'una escuela que namái atiende a categoríes inferiores como ye la Escuela de fútbol del Monóvar Atléticu. N'el so actualidá esfrutar unos 250 neños/as.

Tenis editar

Esiste nel ámbitu tenístico el Club de Tenis del Polideportivu de Monóvar.

Baloncestu editar

Esiste nel ámbitu baloncestístico el Club Baloncesto Monóvar, que cunta con diversos equipos en distintes categoríes. L'equipu apostaba los sos partíos nel Pabellón Municipal de Deportes de Mónovar.

Petanca editar

Esiste nel ámbitu de la petanca el Club de Petanca de Monóvar, que cunta con instalaciones propies nel Camí de Els Molins.

Pelota Valenciana: la Galotxeta editar

En Monóvar ye habitual la práutica de la pelota valenciana. En concretu ye tradicional una variante de la mesma, conocida como Galocheta, que recibe'l so nome de la cortil nel que se xuega, y que s'anició na mesma ciudá monovera.

Anque pueda resultar raru, esti xuegu surdió verdaderamente a finales del sieglu XIX a raigañu del fundimientu del techu d'una corte de mules, cuando a unos parroquianos asocedióse-yos acondicionar y utilizar la cortil pa xugar a la pelota valenciana.

Cortil

Les galochetas de Monóvar son unos edificios zarraos que s'estremen del trinquete en tener dimensiones más amenorgaes –venti metros de llongura per trés y mediu d'anchu, esautamente–, porque escarecen d'escaleres llaterales, porque cunten con unos furacos que formen la paré llateral y el restu, a los cualos denominar caixons (caxones), y porque presenten una cuerda central destensada y cuatro cajón nes esquines de la cortil. Los xugadores intenten introducir la pelota polos caxones ensin tocar la pelota na rede p'asina consiguir quince.

La llocalidá de Monóvar cunta con diez galochetas d'usu públicu, amás de les que los particulares construyir nes sos propiedaes. Coles mesmes, cuando Toni Vidal, fundador del Club Galochas Monóvar, convidó a dalguna de les grandes figures de la pelota a probar el xuegu de les galochetas de Monóvar, la respuesta foi unánime: referir a él como daqué bien risonderu qu'arrampuñaría a munchos aficionaos de les modalidaes tradicionales.

Materiales
  • Pelota de trapu

Xugar con una pelota de trapu. Esta pelota tien un centru de borra y ta recubierta por tires de trapu. Coles mesmes, cuenta con un pesu d'ente 50 y 96 g y un diámetru de 6 o 7 cm.

  • Guantes

Tradicionalmente y a diferencia de lo que piensa la mayoría de xente, en "-yos galotxetes de Monover" , nun s'utiliza nada de proteición nes manes. Esto ye posible gracies a que la pelota ye menos dura que la tradicional de baqueta usada n'escala i corda, y sobremanera pola costume del golpe.Anque a manera de proteición, y namái en dellos casos contaos como nes denominaes sentaduras, onde del golpe de la pelota xenérense pequeños "moratones", si utilícense dichos guantes.

Ciudaes hermaniaes editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar

Monóvar nel Rexistru d'Entidaes Llocales de la Xeneralidá Valenciana