Mongolia Interior, oficialmente Rexón Autónoma de Mongolia Interior (en mongol: Öbür Monggol, mongol cirílicu: Өвөр Монголын Өөртөө Засах Орон, chinu tradicional: 内蒙古自治區, chinu simplificáu: 内蒙古自治区, pinyin: Nèi Měnggǔ Zìzhìqū), ye una de les cinco rexones autónomes, que xunto colos ventidós provincies, cuatro conceyos y dos rexones alministratives especiales, conformen la República Popular China. La so capital ye Hohhot. Ta allugada na rexón China del Norte, llindando al norte con Mongolia y Rusia, al nordeste con Heilongjiang, al este con Jilin y Liaoning, al sur con Hebei, Shanxi, Shaanxi y Ningxia, y al suroeste con Gansu.

Mongolia Interior
Alministración
PaísBandera de la República Popular China República Popular China
ISO 3166-2 CN-NM
Tipu d'entidá Rexón autónoma de China
Capital Hohhot
Cabezaleru/a del gobiernu Bu Xiaolin
Nome oficial 内蒙古自治区 (zh-cn)
ᠥᠪᠥᠷ ᠮᠣᠩᠭᠣᠯ ‍ᠤᠨ ᠥᠪᠡᠷᠲᠡᠭᠡᠨ ᠵᠠᠰᠠᠬᠤ ᠣᠷᠣᠨ (mn)
División
Xeografía
Coordenaes 44°N 113°E / 44°N 113°E / 44; 113
Superficie 1181104 km²
Llenda con Gansu, Ningxia, Shaanxi, Shanxi, Hebei, Liaoning, Jilin, Heilongjiang, Krai de Transbaikalia (es) Traducir, Dornogovi (es) Traducir, Govi-Altay (es) Traducir y Sühbaatar (es) Traducir
Puntu más altu Montañas Helan (es) Traducir
Demografía
Población 24 049 155 hab. (1r payares 2020)
Densidá 20,36 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+08:00
Fundación 1947
nmg.gov.cn y mgl.nmg.gov.cn
Cambiar los datos en Wikidata

Denominar asina en contraposición a Mongolia Esterior, que ye'l términu usáu pola República de China y gobiernos anteriores pa referise a la zona que güei ocupa'l país independiente de Mongolia y la rexón rusa de Tuvá.

El gobiernu de la rexón de Mongolia Interior usa'l nome de Öbür Mongghul, "Mongolia del Sur", en cuenta de Dotood Mongghul, que sería la traducción en mongol de "Mongolia Interior". Los términos interior/esterior deriven de les pallabres del idioma manchú dorgi/tulergi, que son vistos como sinón-céntricos por dellos mongoles, que prefieren los términos norte/sur (aru/öbür). Dellos mongoles usen el nome n'inglés Southern Mongolia d'igual forma.

Les fronteres de Mongolia Interior d'este a oeste son les provincies de Heilongjiang, Jilin, Liaoning, Hebei, Shanxi, Shaanxi, la Rexón Autónoma Hui de Ningxia y Gansu, ente que al norte llenda con Mongolia y Rusia. Tien una estensión total de 1,18 millones de quilómetros cuadraos con una población de 23,76 millones d'habitantes. La so capital ye Hohhot.

Historia editar

Mientres la mayor parte de la so historia, les zones central y occidental de Mongolia Interior, especialmente la rexón de Hetao, tuvieron alternativamente so control de los chinos llabradores del sur y los nómades xiongnu, xianbei, kitán, nurchen y mongoles del norte. La zona oriental ye, puramente falando, parte de Manchuria y la so pertenencia histórica movióse más ente l'alternanza ente distintos grupos que na llucha ente nómades y llabradores chinos.

Mientres la dinastía Zhou, estes zones central y occidental (rexón de Hetao y árees axacentes) taben habitaes por pueblos nómades como los Loufan, Linhu y Di, ente que la parte oriental ser polos Donghu. Mientres el periodu de los Reinos Combatientes, el Rei Wuling (340 AC-295 AC) del Estáu de Zhao, establecíu no qu'agora son les provincies de Hebei y Shaanxi, desenvolvió una política expansionista na rexón. En destruyendo l'estáu de Di en Zhongshan, na actual provincia de Hebei, ganó a los Linhu y a los Loufan y creó la comandancia de Yunzhong, cercana a l'actual Hohhot. Tamién construyó una gran muralla al traviés de la rexón de Hetao.

Qin Shi Huang, n'unificando'l Imperiu Chinu nel 221 AC, unvió al xeneral Meng Kuo por qu'espulsara a los Xiongnu de la rexón ya incorporó la vieya muralla Zhao dientro de la Gran Muralla China. Asina mesmu caltuvo dos comandancies na rexón, Jiuyuan y Yunzhong, y treslladó a 30.000 families pa solidificar la rexón. Tres el colapsu de la dinastía en 206 AC toos estos esfuercios fueron abandonaos.

Mientres la dinastía Han Occidental l'emperador Wu unvió al xeneral Wei Qing a reconquistar la rexón de Hetao a los Xiongnu en 127 AC. Tres la conquista, l'emperador siguió cola política de construyir asentamientos en Hetao pa defendese de los nómades. Nesi mesmu añu estableció les comandancies de Shuofang y Wuyuan en Hetao. Nesa dómina, lo qu'agora ye l'oriente de Mongolia Interior taba controláu polos Xianbei, que más tarde superaríen a los Xiongnu en poder ya influencia.

Mientres la Dinastía Han Oriental (25-220 AD), los Xiongnu que se rindieren a la dinastía Han empezaron a instalase en Hetao y entemeciéronse colos inmigrantes Han de la zona. Más tarde, mientres la dinastía Jin Occidental, foi un noble Xiongnu de Hetao, Liu Yuan, quien estableció'l reinu Han Zhao na rexón empezando asina'l periodu de los Dieciséis Reinos que vio la desintegración del norte de China so una variedá de rexímenes Dinastía Han Han y nun Han (incluyendo a los Xiongnu y a los Xianbei).

Les dinastíes Sui (581-618) y Tang (618-907) restablecieron un imperiu Chinu unificáu y, como les sos predecesores, conquistaron Hetao y establecieron asentamientos, anque una vegada más estos esfuercios fracasaron cuando l'imperiu Tang empezó a colapsar. Hetao (xunto col restu de lo qu'agora ye Mongolia Interior) foi entós absorbíu pol imperiu de los kitán (dinastía Liao), un pueblu nómada orixinariu de lo qu'agora ye la parte sur de Manchuria y l'oriental de Mongolia Interior. Foi siguíu pol imperiu Tangut (dinastía Xia Occidental), que tomó control de la parte occidental (incluyendo la parte occidental de Hetao). Los Kitán fueron más tarde reemplazaos polos Jurchen, antepasaos de los modernos manchúes, qu'establecieron la [[Dinastía Jin (1115 - 1234)|dinastía Jinn]] en Manchuria y norte de China.

Genghis Khan xunió les tribus mongoles en 1206, conquistó l'imperiu Tangut en 1227 y el Jurchen en 1234. Los sos descendientes completaron esta conquista de China en 1279, estableciendo la dinastía Yuan, que sería desallugada pola Ming en 1368. Los Ming reconstruyeron la Gran Muralla nel so actual allugamientu, que coincide aproximao cola frontera sur de l'actual Rexón Autónoma de Mongolia Interior (anque s'esvia significativamente na frontera con Hebei)

Los manchúes sometieron a los mongoles a empiezos del sieglu XVII, invadiendo de siguío la China Ming en 1644, poniéndola sol control del so dinastía Qing (1644 - 1912), so que'l so dominiu cada rexón de Mongolia foi alministrada de distinta manera:

  • “Mongolia Esterior”: los cuatro Lligues (aymags) de los mongoles Khalkha de la Mongolia central y del norte, según les rexones de Tannu Uriankhai y Hovd nel noroeste, fueron supervisaes pol Xeneral de Uliastay na ciudá de Uliastay. Equival al actual estáu independiente de Mongolia, la rexón alministrada por Rusia de Tannu Uriankhai y una parte del norte de Xinjiang.
  • “Mongolia Interior”: les Banderes y tribus del sur de Mongolia formaben parte de seis Amiestes (chuulghan): Jirim, Juu Uda, Josutu, Xilingol, Ulaan Chab y Yeke Juu. Equivalen a la mayor parte de Mongolia Interior y delles árees vecines nes provincies de Liaoning y Jilin.
  • “Mongolia Taoxi”: les banderes de Alashan Oolud y Ejine Torghuud yeren distintes de los aymags de Mongolia Esterior y de los chuulghans de Mongolia Interior. Equival a la mayor parte del occidente de l'actual Mongolia Interior.
  • Los Ocho Banderes Chaha taben controlaes pol comandante militar de Chahar (actual Zhangjiakou). La so estensión correspuende a les surieges Ulaan Chab y Baynnur na actual Mongolia Interior más la rexón qu'arrodia Zhangjiakou na provincia de Hebei. Coles mesmes, la xurisdicción de dellos departamentos fronterizos de les provincies de de Zhili y Shanxi tamién s'asolapen nesta rexón.
  • La bandera de Guihua Tümed taba controlada pol comandante de Suiyuan (actual Hohhot). Corresponder coles vecindaes de la moderna ciudá de Hohhot. Coles mesmes, la xurisdicción de dellos departamentos fronterizos de la provincia de Shanxi tamién s'asolapen nesta rexón.
  • La rexón de Hulunbuir, no qu'agora ye'l nordeste de Mongolia Interior, yera parte de la xurisdicción del Xeneral de Heilongjiang, unu de los trés que tenía Manchuria.

A la xente corriente nun se-y dexaba viaxar fora de les sos Lligues. Anque hubiera chinos Han granxeros no qu'agora ye Mongolia Interior dende la dómina d'Altan Khan, l'asentamientu de mases empezó a finales del sieglu XIX. Los manchúes taben siendo cada vez más chinos y, enfrentaos a l'amenaza rusa, empezaron a animar a los granxeros chinos Han a que s'asitiaren tantu en Mongolia como en Manchuria. Esta política foi siguida polos gobiernos posteriores. Les víes ferriales que taben siendo construyíes nestes rexones fueron especialmente útiles pa los colonos Han. La tierra yera tantu vendida pol príncipe mongol como arrendada a los granxeros, o a cencielles privada a los nómades y dada a los granxeros.

Mientres la República de China, Mongolia Esterior, col sofitu de Rusia, dexó de tar baxu control chinu y convirtióse nun satélite soviéticu. Coles mesmes, Mongolia Interior foi reorganizada en provincies:

  • La provincia de Rehe foi creada pa incluyir les Lligues de Juu Uda y Josutu, más l'área de Chengde no qu'agora ye'l norte de Hebei.
  • La provincia de Chahar foi creada pa incluyir la Lliga de Xilingol según gran parte del antiguu territoriu de los Ocho Banderes.
  • La provincia de Suiyuan foi creada pa incluyir les Lligues de Ulaan Chab y Yeke Juu y la rexón de Hetao (antes territorio Guihua Tümed).
  • Hulunbur permaneció dientro de Heilongjiang en Manchuria, que se convirtiera nuna provincia.
  • La mayor parte de la Lliga Jirim cayó so la nueva provincia de Fengtien nel sur de Mongolia.
  • La Mongolia Taoxi, esto ye, les Lligues de Alashan y Ejine, fueron incorporaes na vecina provincia de Gansu. Más tarde la provincia de Ningxia foi esgazada del norte de Gansu y la Mongolia Taoxi entró a formar parte de Ningxia.

Dellos mapes de Taiwán (República de China) amuesen inda esta estructura.

Manchuria cayó sol estáu títere xaponés de Manchukuo en 1931, tomando les árees mongoles nes provincies de Manchuria (ye dicir les lligues de Hulunbuir y Jirim). Rehe tamién foi incorporada a Manchukuo en 1933, coles Lligues de Juu Uda y Josutu. Estes zones fueron alministraes por Manchukuo hasta'l final de la Segunda Guerra Mundial en 1945.

En 1937, declaróse una guerra abierta ente China y Xapón. El 8 d'avientu de 1937, el Príncipe Mongol De Wang declaró la independencia de la parte restante de Mongolia Interior (ye dicir les provincies de Suiyuan y Chahar) col nome de Mengkiang o Mengkukuo y robló unos alcuerdos d'acercamientu con Manchukuo y Xapón, faciendo de Mongolia Interior un títere del Imperiu Xaponés. La capital foi establecida en Zhangbei (anguaño en Hebei) estendiendo'l control del gobiernu títere hasta la rexón de Hohhot. N'agostu de 1945, Mengkiang foi tomada por tropes soviétiques y de Mongolia Esterior na Operación Nube d'Agostu.

Al rematar la Segunda Guerra Mundial, el Partíu Comunista de China tomó práuticamente toa Manchuria con sofitu soviéticu y estableció la Rexón Autónoma de Mongolia Interior nel añu 1947 siguiendo la política de nacionalidaes soviética. Primeramente la rexón autónoma namái incluyía la rexón de Hulunbuir. Mientres la siguiente década, a midida que los comunistes establecíen la República Popular China y consolidaben el so poder sobre la China continental, Mongolia Interior foise estendiendo escontra l'oeste pa incluyir cinco de los seis Amiestes orixinales (sacante la Lliga de Josutu, que permanez na provincia de Liaoning), la parte norte de la rexón de Chahar, daquella una Lliga tamién (el sur de Chahar permanez na provincia de Hebei), la rexón de Hetao y les Banderes de Alashan y Ejine. Finalmente, práuticamente toles árees con poblaciones d'orixe mongol significatives fueron incorporaes a la rexón, dándo-y la so forma allargada a la Mongolia Interior actual.

En 1969, mientres la Revolución Cultural, gran parte de Mongolia Interior foi distribuyida ente les provincies vecines: Hulunbuir foi estremada ente Heilongjiang y Jilin, Jirim pasó a formar parte de Jilim, Juu Uda de Liaoning y la rexón de Alasha y Ejine foi estremada ente Gansu y Ningxia. Estos cambeos fueron revocaos en 1979.

Hai grupos que clamen pola independencia de Mongolia Interior denunciando lo que ven como Imperialismu Chinu; estos grupos, sicasí, tienen menos influencia y sofitu dientro y fora de Mongolia Interior que los movimientos similares en Tíbet, Xinjiang o Taiwán. Estos grupos tienen representación na UNPO.

Xeografía editar

La mayor parte del territoriu de la Rexón Autónoma de Mongolia Interior ta constituyíu por altes pandos y cadenes montascoses. El so territoriu ocupa una superficie de 1 183 000 km².

La so zona oriental ta apoderada pelos montes del Gran Khingan, que baxen pel este escontra les llanures de Manchuria. La central pelos montes de Yinshan y Langshan. El desiertu de Gobi estender a lo llargo de la frontera con Mongolia. Otros desiertos son el Mu Us y el Hobq, al sur de la curva del ríu Mariellu, y el desiertu de Badain Jaran nel oeste.

La mayor parte de la zona oriental forma parte de les cuenques de los ríos Amur y Liao. El ríu Mariellu (Huang He) enfusa escontra'l norte y crucia cerca de les ciudaes de Hohhot y Baotou antes de volver escontra'l sur formando una O invertida, polo qu'esta rexón ye conocida como Hetao (河套), "arrodiada pel ríu" . El restu de la Mongolia central y occidental nun forma parte de nenguna divisoria oceánica y tien numberosos llagos salaos.

El visu del Monte Helan, nos montes del mesmu nome que s'estienden a lo llargo de la frontera con Ningxia, ye'l puntu más altu de la rexón, con 3.556 metros. El mayor llagu d'agua duce ye'l Hulun, nel nordeste, cercanu a Mongolia y Rusia.

Clima editar

Polo xeneral, el clima ye continental. Los iviernos son llargos y fríos, con una media de temperatures en xineru que bazcuya ente los -23 °C nel nordeste y los -10 °C nel sur. Los branos son curtios, con una media en xunetu d'ente 17 °C y 24 °C.

La media añal de precipitaciones va dende menos de 50 mm nel norte y este hasta 450 mm nes tierres altes del noroeste. Nos últimos años, la desertización convirtióse nun importante problema medioambiental.

División alministrativa editar

La Rexón Autónoma de Mongolia Interior ta formada por dolce Divisiones de Nivel de Prefeutura qu'inclúin nueve ciudaes de nivel de Prefeutura y trés Amiestes.

Les nueve Ciudaes de nivel de Prefeutura son:

  • Hohhot (呼和浩特市 Pinyin: Hūhéhàotè shì)
  • Baotou (包头市 Bāotóu shì)
  • Wuhai (乌海市 Wūhǎi shì)
  • Ulanhad (赤峰市 Chìfēng shì)
  • Tongliao (通辽市 Tōngliáo shì)
  • Ordos (鄂尔多斯市 È'ěrduōsī shì)
  • Hulun Buir (呼伦贝尔市 Hūlúnbèi'ěr shì)
  • Bayannur (巴彦淖尔市 Bāyànnào'ěr shì)
  • Ulanqab (乌兰察布市 Wūlánchábù shì)

Los trés Amiestes son:

  • Xilin Gol (锡林郭勒盟 Xīlínguōlè méng)
  • Alxa (阿拉善盟 Ālāshàn méng)
  • Hinggan (兴安盟 Xīng'ān méng)

Munches de les Lligues fueron convertíes en Ciudaes de nivel de Prefeutura. Los dolce Divisiones de Nivel de Prefeutura tán subdividíes en 101 Divisiones de nivel de Distritu, incluyendo 21 sectores, 11 Ciudaes de nivel de Distritu, 17 Distritos, 49 Banderes y tres Banderes Autónomes. Estes tán estremaes de la mesma en 1425 Divisiones de nivel de Conceyu, incluyendo 532 Ciudaes, 407 conceyos, 277 sumu, 18 Conceyos Étnicos, un Sumu Étnicu y 190 sub-sectores.

Ver Divisiones Alministratives de Mongolia Interior (llistáu completu de les Divisiones de Nivel de Distritu).

Principiales ciudaes editar

Economía editar

Nos valles cultívense preferentemente ceberes, como'l trigu. Nes praderíes, más grebes, la cría de cabres y oveyes ye'l métodu tradicional de subsistencia. La silvicultura y la caza son importantes nes cadenes montascoses del Gran Khingan. Los Ewenki de la Bandera Autónoma de Evenki, críen renos.

Hai bayura de recursos naturales como carbón, llana de Caxmir, gas natural, metales raros y los mayores depósitos de toa China de niobiu, circoniu y beriliu. Sicasí la esplotación d'estos recursos nel pasáu foi abondo ineficaz, lo que se tradució, a pesar de la so riqueza; en probes resultaos.

La industria desenvolvióse principalmente alredor del carbón, la xeneración d'eletricidá y les industries rellacionaes cola silvicutura. Agora faise énfasis en seis industries más competitives: la d'enerxía, la química, metalúrxica, manufactura d'equipamientos, procesamientu de productos agrícoles (incluyendo la lleche) y alta teunoloxía. Dalgunes de les compañíes más reconocíes de Mongolia Interior son NORINCO, ERDOS, Yingli y Mengniu.

Demografía editar

Los chinos Han son el mayor grupu étnicu, constituyendo'l 80% de la población. Anque na rexón de Hetao, xunto al Ríu Mariellu, siempres tuvo poblada por llabradores del sur y nómades del norte, l'episodiu más recién de migración Han empezar a empiezos del sieglu XVIII, fomentada pola Dinastía Qing. Los Han viven principalmente na rexón de Hetao y en dellos puntos del centru y del este de Mongolia Interior.

Los mongoles son el segundu grupu de población con un 17% del total. Esto inclúi munchos grupos que falen mongol; oficialmente en China, grupos como los Buryat y los Oirates son consideraos mongoles. Munchos mongoles que tradicionalmente yeren nómades estableciéronse cuando la so economía de llendo foi colectivizada mientres la era maoísta.

Otros grupos étnicos: Daur, Ewenki, Oroqen, Hui, Manchúes y Coreanos.

Grupos étnicos en Mongolia Interior, censu de 2000
Nacionalidá Población Porcentaxe
Han 18.465.586 79.17%
Mongol 3.995.349 17.13%
Manchú 499.911 2.14%
Hui 209.850 0.900%
Daur 77.188 0.331%
Ewenki 26.201 0.112%
Coreanos 21.859 0.094%
Rusos 5.020 0.022%

Nun inclúi a los miembros del Ejército chinu en serviciu activu.[1]

Cultura editar

Los chinos Han de Mongolia Interior falen distintos dialeutos dependiendo de cada rexón. Les zones orientales tienden a falar dialeutos del nordeste, que pertenecen al grupu mandarín de dialeutos. Na parte central, como'l valle del Ríu Mariellu, fálense variedaes del Jin, dada la so proximidá a otres árees nes que se fala, como la provincia de Shanxi.

Los mongoles de Mongolia Interior falen distintos dialeutos del mongol, incluyendo Chahar, Bairin, Ordos, Ejin-Alxa, Barghu-Buriato, etc… La pronunciación estándar del mongol en China ta basada nel dialeutu Chahar de la Bandera Azul, alcontrada na zona central. Los Daur, Ewenki y Oroqen tienen los sos propios idiomes.

Ente los chinos Han, la ópera de Shanxi ye una forma tradicional d'entretenimientu.

Siqin Gaowa, actriz famosa en China, ye d'etnia mongol y nativa de Mongolia Interior.

Un oficiu popular en Mongolia Interior son les acrobacies circenses.

Turismu editar

 
Templu de los Cinco Pagodes en Huhhot.

Na capital Hohhot:

  • Templu de Dazhao, lamasería construyida en 1580. Destaquen la estatua de Buda fecha de plata, les ellaboraes escultures de dragones y los murales.
  • Templu de Xiaozhao, tamién conocíu como Chongfu. Lamasería construyida en 1697 y favorecida pol emperador Kangxi de la Dinastía Qing.
  • Templu de Xilituzhao, la mayor lamasería del área de Hohhot.
  • La tumba de Wang Zhaojun, dama palaciega de la Dinastía Han casada con un gobernante Hunu.
  • La Gran Mezquita
  • Muséu de Mongolia Interior.

N'otres ciudaes:

  • Praderíes de Bashang, na frontera cercana a Beixín.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Referencies editar

  1. Fonte: Departamentu d'Estadística de Población, Social, Científica y Teunolóxica de la Oficina Nacional d'Estadística de China (国家统计局人口和社会科技统计司) y Departamentu de Desenvolvimientu Económicu de la Comisión Estatal China d'Asuntos Étnicos (国家民族事务委员会经济发展司), ed. Tabulación de Nacionalidaes del censu de población de 2000 de China (《2000年人口普查中国民族人口资料》). 2 vols. Beijing: Editorial de les Nacionalidaes (民族出版社), 2003. (ISBN 7-105-05425-5)