Monleón ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de Guijuelo, la subcomarca d'Entresierras (Alto Alagón) y la microcomarca de Les Bardes.[3]

Monleón
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Monleón Paula Hernández Díaz (Partido Popular)
Nome oficial Monleón (es)[1]
Códigu postal 37765
Xeografía
Coordenaes 40°35′09″N 5°50′50″W / 40.585833333333°N 5.8472222222222°O / 40.585833333333; -5.8472222222222
Monleón alcuéntrase n'España
Monleón
Monleón
Monleón (España)
Superficie 19.1 km²
Altitú 876 m[2]
Llenda con El Tornadizo, Llinares de Riofrío, Herguijuela del Campo y Endrinal
Demografía
Población 89 hab. (2023)
- 53 homes (2019)

- 40 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4,66 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu por un namái nucleu de población, ocupa una superficie total de 19,10 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 93 habitantes.

Tien un castiellu del sieglu XV, según un cuidáu cascu urbanu medieval.

Etimoloxía editar

Apaez recoyíu primeramente como Montleon,[4] de lo que puede deducise que'l so nome significaría "monte de Llión", rellacionándose como un monte perteneciente al Reinu de Llión, como asocedería tamién nel casu de la llocalidá güei estremeña de Salvaleón.

Allugamientu editar

Monleón atopar nel sureste de la provincia de Salamanca, a 58 km de la capital provincial. El nucleu urbanu topar a 878 msnm na confluencia del ríu Alagón (tributariu del ríu Tajo), del so afluente'l Riofrío y del Regueru Carniceru.

   Noroeste: Llinares de Riofrío    Norte: Endrinal Nordeste: Endrinal
Oeste: Llinares de Riofrío   Este: Endrinal
Suroeste: El Tornadizo Sur: El Tornadizo Sureste: Endrinal

Clima editar

   Parámetros climáticos permediu de Monleón nel periodu 1969-1996  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1969-1996 en Monleón[5] 8 de payares de 2012

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Monleón ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.


Historia editar

Monleón ye unu de los pueblos más antiguos y de mayor resonancia histórica de Salamanca.

 
Vista aéra de Monleón.
Ficheru:Rio Alagon Paraje Santa Ana Munic Monleon.jpg
El ríu Alagón al so pasu pola paraxa monleonense de Santa Ana.

La primer mención a Monleón podría deducise del llugar Leocaput, mentáu sobre la batalla de Alhandega, que tuvo llugar de siguío de la famosa batalla de Simancas, en que foi vencíu l'exércitu de Abderramán III, teniendo llugar la de Alhandega na so retirada con un posterior alcuentru coles fuercies del rei Ramiro II de Llión el 21 d'agostu de 939, quedando los cordobeses totalmente esvalixaos.

Definitivamente tuvo de ser conquistada Monleón poles huestes d'Alfonsu VI de Llión, antes del 1077, pos nesi añu esti monarca ganaba la fortaleza de Coria.

Anque la llarga tregua de cincuenta años afitada na paz de Valladolid ente los reinos de Llión y de Castiella, dexaba al lleonés ameyorar la desfavorable situación que'l tratáu de Tordehumos en 1194 asitiára-y frente a Castiella, el programa reconquistador del monarca lleonés obligába-y con cierta baramentu a dexar bien guarníes les cuenques altes del Tormes y del Alagón, pos en 1227 non yá quedaba repobláu Salvaleón sinón que Alfonsu IX de Llión conquistara la Plaza de Cáceres. Monleón por esti tiempu formaba parte d'una serie de nueves fortaleces fronterices xunto con Carpio, Salvatierra de Tormes, Monreal, Miranda del Castañar, Granadilla, Galisteo y Salvaleón.

En 1199 Monleón foi nomada villa pol rei de Llión Alfonsu IX, que la convirtió en cabeza d'un conceyu propiu del que pasaron a depender delles de les llocalidaes más cercanes.[6] Este mesmu monarca ordenó la elevación a vicaría d'esta llocalidá no eclesiástico a entamos del sieglu XIII.[7]

Nun documentu de 1330 puede vese cómo los homes bonos del castiellu de Monleón quexábense amargamente ante Alfonsu XI porque la conducta del conceyu rector de la tierra nun ye conforme a los principios ampliu y atopadizu de la carta o fueru de repoblación a ellos dada, convirtiéndose según la declaración d'estes xentes en papel moyáu. Alfonsu XI sale al paecer como amigable componedor pero en defensa de los pobladores, pa contener coles mesmes la querella que pretendía imponer ante la so autoridá. A los abusos cometíos polos representantes salmantinos en Monleón vamos añader la del rexidor Rodrigo Maldonado, que según Villar y Macías foi designáu pa l'alcaldía pol Conceyu de Salamanca. Esti caballeru (según Hernando del Pulgar) tenía tiránicamente el Castiellu, llabrando nél moneda ensin autorización real, cometiendo otros delitos y crímenes como dueñu de tola tierra, que tenía primida con robos y abusos de poder. El rei Fernando'l Católicu, acompañáu de caballeros armaos, mover dende Medina del Campo hasta Salamanca, pa faer presu al entós alcalde de Monleón, Rodrigo Maldonado. Una vegada fechu prisioneru, llevar hasta les puertes del castiellu por que-y fixera'l so entrega. Nun foi fácil convencer a los sos moradores yá que opunxeron una fuerte resistencia, especialmente la muyer de Maldonado que s'atopaba al mandu. Finalmente, y viendo que'l Rei taba decidíu a executar al alcalde, decidieron rindise y apurrir la fortaleza, siéndo-yos perdonada a toos la vida y dexaos en llibertá.

En 1248 Monleón perdió por orde de Fernandu III el Santu la condición de conceyu, integrándolo nel de Salamanca. Cola creación de les actuales provincies en 1833, Monleón quedó integráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[8]

Cultura editar

 
Puerta del Sol, parte del conxuntu fortificáu alzáu en Monleón polos reis de Llión

Fiestes editar

Monleón celebra les sos fiestes principales nos meses de febreru, el día 3, San Blas, y l'últimu fin de selmana d'agostu, n'honor de Santa Isabel. Santa Sabela de Portugal ye'l día 4 de xunetu; por motivu de la recueya, treslladar a los primeros díes del mes de setiembre, los díes 4 y 5; según foise despoblando el pueblu esos díes yá nun quedaba naide, sobremanera xente nuevo, polo que'l Conceyu alcordó camudala al últimu fin de selmana d'agostu, vienres, sábadu y domingu; esi domingu apurre'l Premiu de Novela Curtia Manuel Díaz Luis como colofón de les fiestes.

El 3 de febreru (San Blas), bendícense les Gargantiyes na Misa que se celebra nel so honor, darréu la Procesión col Santu.

Otra de les festividaes que se celebren en Monleón ye'l 23 d'abril, San Jorge; esti día xubir col Santu hasta les eres del pueblu y bendícense los campos, actu bien emotivu yá que ye tradicional y d'enforma enraigono.

Romance de "Los mozos de Monleón" editar

De la tradición popular española, la tradición oral y en concretu'l romanceru ye una fonte de riqueza perenal. Los vieyos romances fronterizos, los romances históricos dieron pasu al romanceru nuevu, esi romanceru nel que se recueye la vida cotidiana de les xentes y de los pueblos. Ende tenemos d'enmarcar el Romance de los Mozos de Monleón”, romance ontológicamente salmantino onde los haya, anque non yá nesta provincia tien el so espardimientu, sinón en tou la cortil hispana.

En 1907 el profesor Dámaso Ledesma publica, al traviés de la Diputación de Salamanca, el Cancioneru Salmantino, onde se recueye, per primer vegada publicáu, esti romance. Nél entiéstase la vida cotidiana: les querencies, los amores, les mentalidaes, la indumentaria, el trabayu, la fiesta, el ritu. Esto ye, tolos valores qu'identifiquen a un coleutivu como ye'l mundu rural. El Romance de los Mozos de Monleón” interesó a home de talla como foi Federico García Lorca. Él fai una recreación pa cantar y pianu llegándose a grabar en discu n'Estaos Xuníos cola voz de La Argentinita y tocando al pianu'l mesmu Federico García Lorca. L'interés qu'espertó nesti gran poeta granadín foi la so calidá d'espresión, el dramatismu, la esencia hispana que se contenía nestos versos al traviés d'una maldición y el desenvolvimientu d'una vivencia duro y difícil d'un pueblu castellanu, d'un pueblu de les tierres charres. Ésti ye'l conteníu del Romance de los Mozos de Monleón” que dexó faer una recreación dramática y una puesta n'escena ensin desvirtuar el conteníu tradicional, potenciando, xustamente, la so calidá d'espresión, tola so dramaturxa. Poro, un nuevu apueste pola versatilidad de la tradición. Esto foi posible al traviés d'un romance, como dicíamos enantes, ontológicamente salmantino, “Los Mozos de Monleón”.

"Los mozos de Monleón"

Los mozos de Monleón
fueron llabrase tempranu
alsa y olé,
fueron llabrase tempranu
pa dir a la corrida,
y remudar con adulces,
alsa y olé,
y remudar con adulces.
Al fíu de la veñuda,
el remudo nun-y dieron,
al toru tengo de dir,
anque lo busque emprestáu
Dexe Dios si atopar
que te traigan nun carru
les abarques y el sombreru
de los accidentes colgando.
Cuéyense los garrochones,
vanse les navas embaxo
preguntando pol toru,
y el toru yá ta zarráu.
Nel mediu del camín
al Vaqueru preguntaron,
que tiempu que tien el toru
el toru tien ocho años.
Rapazos non entreis a él,
mirar que'l toru ye bien malu,
que la lleche que mamó,
dar yo pola mio mano.
Presentar na plaza
cuatro mozos bien gayardos
Manuel Sánchez llamó al toru
nunca lo llamara,
pel picu d'una abarca
tola plaza arrastráu;
cuando'l toru dexar
yá lo dexó bien malu.
Compañeros, yo muerro
amigos, yo toi bien malu,
tres pañuelos tengo dientro,
y esti que meto, son cuatro.
Que llamen al confesor,
por que vaya a aidalo.
Non pudo confesase,
porque taba yá espirando.
Al ricu de Monleón
píden-y los bues y el carru,
pa llevar a Manuel Sánchez,
que'l torito matólu.
A la puerta la veñuda
arrecularon el carru;
equí teneis el vuesu fíu
como lo habeis demandáu.
Al ver al so fíu asina,
para tres esmorecióse
A eso de los nueve meses
salió la so madre bramando,
los vaqueriles enriba,
los vaqueriles embaxo,
preguntando pol toru;

y el toru yá ta soterráu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/monleon-id37197.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 11 de payares de 2011. «Los Santos, Llinares, Monleón, Endrinal considérense serranos, según la encuesta, pero rescampla que la cosa nun ta clara, sobremanera polo que respecta a Monleón y Endrinal, que yo incluyiría na contorna o subcomarca de Les Bardes, xunto cola Alberguería, La Sierpe, Herguijuela del Campo, San Domingo y El Villar de Lleche. Ya incluyir porque los sos vezos, manera de vida y paisaxe son los mesmos qu'atopamos na contorna de Les Bardes o no que, d'una manera vaga ya indeterminada, llámase El Campu de la Sierra (asina lo llama Lamano, ensin identificar la contorna nin dar referencies que dexaren la so llocalización). Pero la contraposición Sierra/Campu, ta vixente inda güei na conciencia popular, y sabemos que (...) llamen El Campu a La Huebra y al Cursu Altu del Alagón, incluyíes Les Bardes (...) en Picu Cervero, términu de Escurial, y que la so sierra estrema a la de Francia, del Campu (...) Los Santos nun son puramente Sierra pero los sos habitantes considérense serranos, y esto ten de ser abondu pa encuadrar a esti pueblu, anque los sos moradores nun sían serranos típicos, y anque Los Santos tópese realmente a caballu ente les contornes de La Sierra de Francia y de La Sierra de Béxar (páxina 95) Pero como reliquies de los primeros tiempos, cuando los güeyos ablucaos de los salmantinos, que namái conocíen les llanures (...) creyeron ver una gran sierra nel espinazu montascosu que tien como principal eminencia a Peña Gudina, quédennos una serie de topónimos que al mio siempres me llamaron l'atención pol so aparente incongruencia: Monterrubio de la Sierra, Frades de la Sierra, Cortos de la Sierra, Mora de la Sierra, Membribe de la Sierra, Frades de la Sierra, inclusive, más al sur (páxina 52)»
  4. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 238
  5. «Promedios mensuales - Monleón, ESP». Consultáu'l 8 de payares de 2012.
  6. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 243
  7. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 227
  8. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos editar