La moral (del xen. llatín mōris, ‘costume', y de ende mōrālliriu, ‘lo relativo a los usos y les costumes') ye un conxuntu de normes, creencies, valores y costumes que dirixen o emponen la conducta de les persones na sociedá. La moral dexa estremar cuálos aiciones son bones y cuálos males. Otra perspeutiva definir como'l conocencia de lo que'l ser humanu tien de faer o evitar pa caltener la estabilidá social.[1]

Moral
ethical concept (en) Traducir
convencimiento (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Introducción editar

El términu moral» tien un sentíu opuestu al de «inmoral» (contra la moral) y «amoral» (ensin moral). Ye la esistencia d'aiciones y actividaes susceptibles de valoración moral esta encontada nel ser humanu como suxetu d'actos voluntarios. Toma l'aición de les persones en toles sos manifestaciones, amás de que dexa la introducción y referencia de los valores.

Los conceutos y creencies sobre la moral apuerten a consideraos y codificados d'alcuerdu a una cultura, relixón, grupu, o otru esquema d'idees, que tienen como función la regulación del comportamientu de los sos miembros. La conformidá con diches codificaciones tamién puede ser conocida como moral y considérase que la sociedá depende del usu xeneralizáu d'esta pa la so esistencia.

Hai diverses definiciones y concepciones de lo qu'en realidá significa la moral, y esto foi tema de discutiniu y alderique al traviés del tiempu. Múltiples opiniones concuerden en que'l términu representa aquello que dexa estremar ente'l bien y el mal[2] de los actos, ente qu'otros dicen que son solo'l costumes les que s'evalúen virtuoses o gafíes.

El conceutu de moral estremar de la filosofía moral o ética en qu'esta postrera cavilga racionalmente sobre los diversos esquemes morales cola cuenta d'atopar principios racionales que determinen les aiciones éticamente correutes y les aiciones éticamente incorreutes, esto ye, la ética busca principios absolutos o universales, independientes de la moral de cada cultura.

Historia editar

Toles sociedaes tienen un conxuntu de conductes, que son el nucleu d'una concepción moral llargamente compartida polos individuos del grupu. N'Occidente fueron particularmente importantes la concepción moral de les relixones como'l xudaísmu, y el cristianismu. N'Oriente'l confucianismu o'l budismu tamién exercieron un fuerte influxu nel nucleu moral de sociedaes asiátiques.

Magar ye frecuente remontar la reflexón moral occidental, a lo dicho poles escueles grecorromanes, onde la moral enseñar en forma de preceptos práuticos, la reflexón moral foi particularmente importante na antigüedá exipcia a xulgar pola gran cantidá de testos de calter moral que sobrevivieron. Na antigüedá grecollatina, ellaboráronse numberosos testos tales como les Máximes de los siete sabios de Grecia, los Versos doraos de los poetes de Grecia; o bien en forma de apólogos y alegoríes hasta que dempués se revistió d'un calter filosóficu.

Los antiguos romanos concedíen a les mores maiorum (‘costumes de los mayores', les costumes de los sos ancestros afitaes nuna serie siguida de precedentes xudiciales) una importancia capital na vida xurídica, a tal grau que mientres más de dos sieglos (aproximao hasta'l sieglu II e. C.) foi la principal ente les fontes del derechu. La so vixencia perdura al traviés de la codificación de dichos precedentes nun testu que llega hasta nós como la Llei de les XII Tables, ellaboráu alredor del 450 e. C.

Ocupa importante llugar nes enseñances de Pitágores, Sócrates, Platón, Aristóteles, Epicuro y, sobremanera, ente los estoicos (Cicerón, Séneca, Epicteto, Marco Aurelio, etc.). Los neoplatónicos inspirar en Platón y los estoicos cayeron nel misticismu. Los modernos afondaron y completaron les teoríes de los antiguos.[3]

Oríxenes de la moral editar

Munchos científicos creen que la ética ye un productu de la seleición natural, que se considera que caltuvo comportamientos sociales favorables al ésitu evolutivu de los grupos. Les sociedaes animales amuesen munchos exemplos de cohesión basada na sumisión instintiva a lo que paez ser lleis non escrites. Los grupos primitivos antepasaos de la especie humana teníen ensin dulda una organización d'esti tipu que, col desenvolvimientu de les facultaes cerebrales, tresformóse progresivamente na institución de llexislaciones esplícites, y nel respetu a les mesmes. Les sociedaes que s'otorgaron lleis y aplicar resultaron ser más capaces de sobrevivir y abondar que les llibraes a l'anarquía y a la competencia selvaxe ente los sos miembros.[ensin referencies]

Esta idea ampliar Edward O. Wilson, biólogu de Harvard, sol nome de sociobioloxía, por que tomara tol texíu social humanu.[4] Según Wilson, que resumió los sos puntos de vista nuna importante obra, Consilience,[5] tou nuesu sistema de valores, incluyendo les creencies, virtúes y normes rellacionaes con elles, ye productu de la oportunidá evolutiva. El sistema esiste a cencielles porque resultó ser útil pal ésitu evolutivu de los grupos que lu prauticaron.

Munchos filósofos y científicos sociales opunxéronse puxantemente a la sociobioloxía por diversu razones. Dalgunos ven nella muertes del darvinismu social, la posición empíricu-lóxica que defendió, especialmente, el filósofu inglés del sieglu XIX Herbert Spencer, pa xustificar, sobre la base de la teoría de Darwin, los escesos del laissez faire ("dexar faer") económicu. D'acordies con otros, la sociobioloxía esaxera'l papel del determinismu xenéticu, en desterciu de les influencies ambientales, y promueve les discriminaciones racial y social. A última hora, la tesis d'un orixe natural de la ética nun ye aceptada, evidentemente, polos que creen que les normes morales fueron dictaes pol dios xudeocristianu cuando apurrió a Moisés les tables de la llei nel cume del monte Sinaí.

Dexando de llau estos discutinios cargaos d'ideoloxía, asoceden dos cavilgues sencielles. De primeres, ye difícilmente discutible que les sociedaes sometíes a les lleis tuvieren mayor ésitu que les ensin llei. Per otru llau, l'antropoloxía comparada demuestra claramente que les lleis varien según los pueblos y les dómines. De cuenta que la seleición natural desempeñó un papel; pero lo qu'ésta promovió foi la esistencia de lleis, non necesariamente los detalles del so conteníu.

Sía como quier l'orixe del nuesu comportamientu éticu, esisten bones razones pa creer que, col desenvolvimientu del celebru, la moral evolucionó progresivamente dende una forma puramente pragmática y utilitaria hasta una concepción más astracta del bien y del mal. La mayoría de les civilizaciones estremen ente les llexislaciones, dictaes por considerancia de convivencia, y normes étiques, basaes en valores absolutos. Estes siguen siendo arbitraries en cierta midida, como demuestren, por casu, los principales alderiques sobre bioética. Pero la distinción mesma ente'l bien y el mal paez topase fondamente na naturaleza humana.

Enfoques relativos a la moral editar

Moral filosófica editar

Davezu, úsase'l términu "moral" pa referise a una serie de preceptos, valores, permisos ya ideales colos qu'un grupu humanu emponer nuna determinada dómina histórica. Tamién puede referise al códigu personal de conducta de daquién. "Moral", con mayúscula, utilizar pa referise a una disciplina filosófica, la Filosofía Moral, que s'ocupa de cavilgar alrodiu de los nuesos códigos morales.[6]

Moral y ética editar

Dellos autores consideren como sinónimos a estos términos por cuenta de que los sos oríxenes etimolóxicos son similares y unvien al calter propiu de los vezos d'un grupu. Sicasí, n'otros contestos utiliza'l términu "Ética" pa referise a la Filosofía Moral, ente que "moral" referir a los distintos códigos de comportamientu concretos.[6] Delles postures conciben la ética como'l conxuntu de normes suxuríes por un filósofu o proveniente d'una relixón, en cuantes que a «moral» desígnase-y el grau d'acatamientu que los individuos espachen a les normes imperantes nel grupu social. Non toos alcuerden con dicha distinción, y por eso nun sentíu práuticu, dambos términos úsense indistintamente, y de cutiu nun s'estrema ente los dos conceutos, faciéndolos equivalentes.

El matiz que les delimita ta na observación o aplicación práutica de la norma que corada'l mandatu éticu. Por ello, la norma ética siempres va ser teórica, en cuantes que la moral o costume va ser la so aplicación práutica.[ensin referencies] Según esti puntu de vista, la moral basar nos valores que dicta la conciencia, que de la mesma, ta basáu en costumes aprendíes. Dichu puntu de vista diz que la moral nun ye absoluta o universal, yá que la so vixencia depende de los costumes d'una rexón, d'equí vendría'l relativismu cultural. El valor ye, pos, el nucleu de toa moral. Cada persona tien unos valores determinaos, igualmente como tien una cultura que la identifica.[7]

Per otra parte, la universalidá de dalgún sistema moral ye unu de los oxetivos de la ética oxetiva que'l so conteníu o efeutu nun se considera relativu nin suxetivu, sinón efectivu y aplicable pa tou home racional so un contestu determináu, siempres y cuando l'axente capaz de comportamientu pueda actuar de manera racional, entendíu como aquello no que tolos seres humanos puedan tar d'alcuerdu cuando decidan buscar un comportamientu moral específicu que se xulgo "de bien" o "correutu", que caltenga o cause aceptable calidá de vida o evite dalguna consecuencia inconveniente, y que surda por causa de la repetición de ciertos comportamientos probables pa la humanidá. Immanuel Kant ―al traviés del so imperativu categóricu― fixo l'intentu de dar bases a una moral oxetiva nacida de la razón y más allá de la relixón. Una de les principales oxeciones que s'oponen a los sos razonamientos, ye l'usu obligatoriu de la verdá y del deber con esclusión del sentir[8]

La crítica que fai Friedrich Nietzsche a la moral y la ética sorraya que los códigos morales y les étiques qu'estudien o enconten estos códigos morales preséntense como desveladoras de fondes verdaes sobre'l ser humanu.

Ye famosu'l so analís de la moral cristiana nel que manifiesta cómo los valores cristianos, por casu, la humildá, o la compasión, básense realmente na hipocresía y na rensía(según la so teoría). Los valores morales son estrataxemes de dominiu d'unos homes pa otros. Pero nenguna moral y nenguna ética reconocen esto pos ye esencial pa elles el despintalo. P'afayar esos tapecimientos propón Nietzsche un métodu qu'él llapada "xenealóxicu". Entama una "xenealoxía de la moral". Trátase de faer analises psicolóxicos y d'usu del llinguaxe a partir de testos éticos y morales y d'observaciones de conductes morales. Pa Nietzsche na so obra La xenealoxía de la moral diznos que: les morales y les étiques que faen pasar por "verdaderos" y "universales" unos valores son "morales d'esclavos". La so propuesta corada la total llibertá creativa de cada home nel más estrictu sentíu, nun sentíu paecíu al que s'aplica cuando se fala nel arte contemporáneo de la llibertá d'un artista. La "moral de señores" refuga ellaborar un repartu de valores esixentes a los demás. Cada home hai de realizar los sos deseos y dexar que tamién s'espresen los deseos de los demás, ensin códigos verdaderos previos.

Teoloxía moral editar

Nel cristianismu hai una área d'estudiu teolóxicu que considera la moral como la determinación de lo que dicta lo malo y lo bono. Nesta área, el mal moral ye entendíu como'l pecáu, inxusticia, maldá, aquello que s'opón a al bien moral, entendíu como la voluntá de Dios, lo santu, la xusticia, la bondá. Esta creencia, mesma de la fe cristiana, considera los actos inmorales como ofienses escontra Dios, que traen la separación ente l'home y Él, y que ruempen l'orde necesariu pa vivir.[9][10]

Los cristianos sí consideren a la moral como daqué universal, yá que na biblia descríbese que tolos homes (inclusive los xentiles) tienen una llei escrita nos sos corazones[11] una llei natural que foi dada por Dios, que ye manifestada como una moralidá innata, y que constitúi'l raigañu espiritual de la consciencia humana.[12][13][14]

Tamién se considera que la esistencia de la inmoralidá, como un fenómenu, ye resultáu del llibre albedríu del home, pol cual Dios dio al ser humanu la capacidá de decidir o escoyer llibremente ente'l bien y el mal, y asina mesmu, ente la bendición o maldición.[15]

Moral oxetiva editar

Al conxuntu de normes morales llámase-y moralidá oxetiva, porque estes normes esisten como fechos sociales independientemente de qu'un suxetu quiera acatales o non. Los actos morales provienen del convencimiento de que l'actuar d'un individuu siempres se realiza por ciertos fines y que tol que fai daqué, tien de facer con un fin, nun siendo que nun controle la so razón, como asocede en variaes situaciones. Sicasí, les realidaes sociolóxiques suxuren que les persones suelen actuar por inercia, costume, tradición irrazonada o la llamada «mentalidá de masa».

Opuestu a esta postura d'auto-justificación ta l'aceptación, per parte del individuu, de la so responsabilidá. Usando los valores morales puede convertise nel artífiz del so propiu destín o d'un meyor destín.

A lo llargo de la historia, y de les distintes cultures, esistieron distintes visiones de la moral. Xeneralmente, la moral ye aplicada a campos nos cualos les opciones realizaes por individuos espresen una intención relativa a otros individuos; inclusive non miembros de la sociedá. Poro, esiste una disputa académica sobre si la moral puede esistir solamente na presencia d'una sociedá o tamién nun individuu hipotéticu ensin rellación con otros. La moralidá mídese tamién cuando la persona ta sola, nun siendo reparada por naide, por casu, en situaciones onde se riquir tener muncha integridá.

Dicotomíes Morales editar

Autonomía y heteronomía editar

Una concepción de la moralidá puede tender escontra cualesquier de les posibles direiciones nun campu determinao. Ello ye que esisten morales qu'encamienten ciertes restricciones sobre'l comportamientu (heteronomía), según esisten morales qu'encamienten una autodeterminación totalmente llibre (autonomía) y una variedá de posiciones entemedies.

Inmoral y amoral editar

Dientro del conceutu de moral surden otros dos conceutos que son, cada unu a la so manera, antónimos y que nun tienen de ser confundíos. Unu ye'l de «inmoral», que fai referencia a tou aquel comportamientu o persona que viola una moral específica o la moral social. Cuando se diz qu'una persona actúa inmoralmente, quier dicise que ta actuando de forma incorreuta, faciendo mal.

Per otra parte, el conceutu de «amoral» o amoralidad, fai referencia a una postura na que les persones considérense carentes de moral, polo que nun consideren que los fechos o actos humanos sían malos o bonos, correutos o incorreutos. La mayor defensa de la amoralidad realizar nel taoísmu, nel cual considérase que la moral malva al ser humanu, obligándolo a faer coses bones cuando nun ta preparáu y prohibiéndo-y faer coses males cuando precisa esperimentar pa dase cuenta de les repercusiones de los sos actos.[16] Tou lo «moral», según ellos, implica forzar la naturaleza del ser humanu y ye frutu de la rocea y el mieu a los demás, a lo que puedan faer si nun tán sometíos al estrictu gobiernu d'unes lleis que rixan el so comportamientu.[17]

El ser humanu ye un ser moral porque tien capacidá d'escoyer a la hora d'actuar, ye responsable de los sos actos y ye capaz d'evaluar les consecuencies que d'ellos se deriven. La conciencia moral manifestar na entruga: ¿Qué tengo de faer? Pa responder, les persones tienen de pensar sobre lo bono y lo malo. Lo qu'una persona considera bonu convertir nun valor moral. Y les normes morales desenvuelven y protexen esos valores. Asina, el valor de la vida apaez protexíu cola norma «Nun vas matar». Los animales nun son capaces de decidir reflexivamente, nun se preguntar qué tienen de faer. La so vida ye ayena al ámbitu de lo moral, por eso dicimos que son amorales. Les normes y los valores nun tienen sentíu, pos escarecen de les capacidaes necesaries. Daquién ye inmoral si nun cumple les normes morales de la so comunidá.[18]

La moral en distintes escueles política-filosófiques editar

Hai diverses postures que proponen la naturaleza de les normes étiques, dalgunes de les cualos cítense nel esquema siguiente:

  • Sociologismo: Esta concepción defende que les normes morales aniciar na sociedá y della reciben la fuercia y la puxanza pa imponese a los individuos.
  • Marxismu: Nel so postreru escritu económicu, les Gloses a Wagner, Marx empieza diciendo: «Yo non partu del home, sinón d'un periodu social dau». Con esto taba significando que, según lo vieno demostráu la historia como criteriu de verdá, tocantes a les distintes concepciones y formes del comportamientu humanu, la ética nun ye una categoría social que los sos conteníos normativos sían de validez práutica (moral) absoluta, universal y eterna, como pretendió Kant cola so imperativu categóricu, sinón qu'esos conteníos tán suxetos al relativismu históricu de los distintos sistemes de vida que los seres humanos estremaos en clases fueron adoptando en distintos periodos de la so esistencia como especie, desque superaron la barbarie. Asina, pa Marx, hai una moral y un tipu de ser humanu correspondiente a cada periodu de la historia, en tanta prehistoria del ser humanu xenéricu lliberáu de toa necesidá esterior, natural o social, que ye lo que se ta xestando na moral de los comunistes. Tal como asocede na base o estructura material de la sociedá, onde los distintos maneres de producción configuren les sos respeutives formaciones sociales qu'hasta agora correspondieron a otres tantes etapes o periodos del desenvolvimientu de les fuercies granibles, coles mesmes, les distintes superestructuras étiques, morales, xurídiques, ideolóxiques y polítiques, fueron la espresión dacuando cambiante de los intereses de les distintes clases dominantes al interior de caúna de les formaciones sociales que vinieron configurando la progresiva periodización carauterística no económico-social, políticu, moral y cultural de los seres humanos al traviés de la historia.
  • Historicismu: Esta posición proclama que, a lo llargo de la Historia y según un ritmu variable, la sensibilidá vital d'unes xeneraciones ye sustituyida pola d'otres y, acordies con esti procesu, coles mesmes qu'unos principios cobren vixencia, otros sumen.
  • Teologismo: Esta corriente defende que les normes morales tienen orixe determináu por Dios. Podemos atopar una postura teolóxica, con relativa frecuencia, nos pueblos primitivos, por casu, nel pueblu d'Israel, nel pueblu xudeocristianu y la moral de los profetes, en diverses rexones antigües del Oriente Mediu.
  • Teoría de la llei natural: Esiste una amplia pluralidá de teoríes qu'enconten les sos opiniones étiques y les normes morales na llei natural. D'ente elles, ensin dala dulda, la más importante ye la teoría escolástica, según la cual toles persones tienen una idéntica naturaleza, que ye la naturaleza humana. Esta guarda una fonda rellación d'orde col restu de los seres y, sobremanera, con Dios.
  • Relativismu moral: Una postura filosófica que tien muncha aceptación ye la qu'acepta'l relativismu de la moral, polo cual niega la esistencia d'una moral oxetiva, impuesta pola voluntá de Dios o pola vixencia de lleis naturales, sinón que supón que se trataría de daqué puramente convencional acomuñáu a les distintes cultures, creencies y dómines.
  • Objetivismo: Esta postura filosófica afirma que la única forma d'algamar la moralidá ye per mediu del usu de la razón y l'aceptación de la realidá en forma oxetiva, independiente de la perceición del ser humanu. Entender a lo que ye bonu pal sostenimientu, sustentu y realización de la vida del home como individuu como l'estándar de lo moral, y a lo opuesto como inmoral. So esi estándar, ta teoría defende un códigu moral oxetivu y universal basáu puramente na razón.
  • Anarquismu: La Moral Anarquista, para Piotr Kropotkin pasa pol principiu d'igualdá, del cual estrayer la conocida frase "Tratar a los demás como unu quier ser tratáu".

"Amás, esi principiu de tratar a los demás como unu quier ser tratáu, ¿qué ye sinón el xenuinu principiu de la igualdá, el principiu fundamental de l'anarquía? ¿Y cómo puede unu llegar a creese anarquista ensin ponelo en práutica?(...) Y la igualdá ye la equidad. Llamándonos anarquistes declaramos por adelantao qu'arrenunciamos a tratar a los demás como nós nun quixéramos ser trataos por ellos; que nun toleramos yá la desigualdá, lo cual dexaría a dalgún d'ente nós exercitar la violencia o l'astucia o l'habilidá de la manera que nos ofendería a nós mesmos. Pero la igualdá en tou sinónimu de equidad– ye l'anarquía mesma. ¡Al diañu l'osu blancu que se abroga el derechu d'engañar la cencellez de los otros! Nun lo queremos y suprimir por necesidá. Nun ye namái a esa trinidá astracta de llei, relixón y autoridá a la que declaramos la guerra. Siendo anarquistes, declaramos la guerra al cúmulu d'endrómines, d'astucia, d'esplotación, de depravación, de viciu, nuna pallabra de desigualdá, qu'arramaron nos corazones de toos nós. Declaramos la guerra a la so manera d'obrar y pensar. El gobernáu, l'engañáu, l'esplotáu, la prostituta, etc., manquen primero de too los nuesos sentimientos d'igualdá. Nel nome de la igualdá, nun queremos yá nin prostitutes, nin esplotaos, nin engañaos, nin gobernaos."[19]

Iconografía editar

Los atributos más ordinarios de la moral son un llibru, un frenu y una regla. Suel pintá-yla con un vistíu blancu, niciu de la inocencia o de los costumes puru ya iguar y delles vegaes, so la figura de la diosa Minerva, col so cascu coronáu d'un miagón, símbolu de la cordura.[3]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Holbach, Baron de (1812): La moral universal o los deberes del home fundaos na so naturaleza (1: Teoría de la moral).
  2. Weiten, Wayne (2008): Psicoloxía: temes y variaciones (páx. 447). Méxicu: Edamsa, 2008.
  3. 3,0 3,1 Diccionariu enciclopédicu popular ilustráu Salvat. España, 1906-1914.
  4. Wilson, Edward O. (1980). Sociobioloxía. La nueva síntesis. Omega, Barcelona.
  5. Wilson, Edward O. (1999). Consilience. La unidá de conocencia. Barcelona: Galaxa Gutenberg-Círculu de Llectores.
  6. 6,0 6,1 Cortina, A. y Martínez, Y. (2008) Ética, Madrid, Akal.
  7. «Principios Éticos y Morales» (Vienres, 20 d'Abril del 2018).
  8. Kant, Immanuel: Fundamentación de la metafísica de los costumes. ISBN 9788430943296.
  9. Fernández de Córdova, Pilar (2006): Trenta leición de iniciación filosófica (páx. 341). Universidá de La Sabana, 2006.
  10. Lorda, Juan Luis (1994): Moral. L'arte de vivir (páx. 236). Pallabra, 1994.
  11. Romanos 2:13-16
  12. Newell, William (1984): Romanos: versículu per versículu (páxs. 58-59). Editorial Voceru, 1984.
  13. Fernández, Aurelio (1995): "Teoloxía moral" (páx. 174). Pallabra, 1995.
  14. Aurelio Fernández (1995), "Compendiu de Teoloxía Moral" (páx. 40-41). Pallabra, 1995.
  15. Deuteronomiu 30:19
  16. Arruda, O. J., & Rivard, J. (1987). «La unidá gnoseológica ente filosofía taoista y medicina tradicional china.» Revista de filosofía de la Universidá de Costa Rica (61), 9-16.
  17. Korstanje, M. (2014). «El mieu político sol prisma de Hannah Arendt.» Revista SAAP, 8(1), 99-126.
  18. González García, Juan Carlos (2000). Diccionariu de filosofía. Madrid: EDAF, páx. 283. ISBN 84-414-0790-8.
  19. Kropotkin, Piotr La Moral Anarquista, páx. 36. ISBN 978-987-1523-00-9.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

  •   Wikiquote tien frases célebres suyes o que faen referencia a Moral.