Moralzarzal ye un conceyu español de la provincia y Comunidá de Madrid, asitiáu na sierra de Guadarrama. El so nome provién de la unión de dos pueblos vecinos, Fonte del Moral y Bardial a mediaos del sieglu XIV.

Moralzarzal
Alministración
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Moralzarzal Juan Carlos Rodríguez Osuna
Nome oficial Moralzarzal (es)[1]
Nome llocal Moralzarzal (es)
Códigu postal 28411
Xeografía
Coordenaes 40°40′30″N 3°58′10″W / 40.675°N 3.9694444444444°O / 40.675; -3.9694444444444
Moralzarzal alcuéntrase n'España
Moralzarzal
Moralzarzal
Moralzarzal (España)
Superficie 42.6 km²
Altitú 979 m
Llenda con
Demografía
Población 14 124 hab. (2023)
- 6527 homes (2019)

- 6499 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.2% de Comunidá de Madrid
0.03% de España
Densidá 331,55 hab/km²
Más información
Fundación 1147 (Gregorianu)
Estaya horaria UTC+01:00
moralzarzal.es
Cambiar los datos en Wikidata
Mapa de la rede d'autobuses dientro del conceyu de Moralzarzal, nél puédese ver la estación d'autobuses Príncipe d'Asturies.

Situación y xeografía física editar

Moralzarzal ye un conceyu madrilanu que ta asitiáu xunto a los cordeles de la sierra de Guadarrama y nel valle del ríu del mesmu nome.

El so términu municipal, con 42,6 km², tien un trazáu bien irregular. Esto fai que comparta'l so términu con otros munchos conceyos de la zona y, al empar, que sía unu de los de mayor estensión de los que lu arrodien. Llinda xeográficamente colos términos municipales de Becerril de la Sierra al norte, El Boalo-Cerceda-Mataelpino al nordeste, Manzanares el Real y Colmenar Viejo al este, Fuexu de Manzanares, Torrelodones y Galapagar, al sur, Collado Villalba y Alpedrete al oeste y Collada Mediana al noroeste.

Pertenez al Partíu Xudicial de Colmenar Viejo, del que falta unos 25 quilómetros, y atópase a unos 47 de Madrid. Ta travesáu pela carretera M-608, que lleva escontra Cerceda al norte y escontra Collado Villalba al sur.

Ta asitiáu a 979 metros d'altitú, pero arrodiáu d'altores importantes. Destaca, al oeste, Peña Albú, con 1302 metros; al noroeste, Cabeza Mediana o Cuetu Cañal, con 1.331 metros; y al sur, La Solana, con 1284 metros; Cantar Hastial, con 1376 metros; Cerro Lechuza, con 1127 metros; y El Estepar, con 1402 metros.

Los sos ríos y regueros tienen un calter intermitente. Ente ellos, destaquen el Regajo de los Mares y los regueros del Valle, de l'Alamea, de la Mina y de la Renga. Si por daqué destacaba'l conceyu al respective de los sos vecinos yera, ensin dala dulda, pel agua. Yá dende'l sieglu pasáu, yeren conocíos los sos manantiales d'agües arsenicales, ferriales y nitrogenadas. Y, qué dulda cabo, ésti foi un factor clave a la de la llegada de visitantes al so términu, visitantes que, nun principiu, yeren solo eso, veníen buscando les fontes de Moralzarzal, como la de la Salú, agora sumida, o les inda esistentes, Cuatro Caño o Matarrubia; pero dempués, cola llegada del fenómenu de les segundes residencies, fueron los primeres que s'empezar a instalar nel conceyu.

En cuanto al clima, el de Moralzarzal ye'l clásicu del monte mediterraneu continental, carauterísticu de toa esta zona de la sierra madrilana. Polo xeneral, tien iviernos fríos y branos secos y calorosos.

La so vexetación más carauterística ye la formada por fresnos, jaras y tomillos. Tamién abonden carbayos, álamos, retamas y pinos, anque éstos últimos nacieron gracies a la repoblación efectuada nel términu años tras. Esisten unes 2200 hectárees de pacionales, ente les que s'atopen les Deveses.

Tresportes editar

Dientro del conceyu tien la so sede la empresa d'autocares Francisco Larrea, que coneuta Moralzarzal col intercambiador de Moncloa en la capital. Tamién hai una estación d'autobuses en Moralzarzal llamada Estación Príncipe d'Asturies, inaugurada en 1997.

Diurnes
llinia destín operador
670 Collado Villalba (Hospital Collado Villalba) Francisco Larrea
671 Madrid (Moncloa) Francisco Larrea
672 > Madrid (Moncloa)
< Cerceda (por Mataelpino)
Francisco Larrea
672A > Madrid (Moncloa)
< Cerceda
Francisco Larrea
720 > Collado Villalba
< Colmenar Viejo
Hros. J. Colmenarejo
876 > Collado Villalba
< Cerceda - Madrid (Plaza de Castiella)
Francisco Larrea
N603 Madrid (Moncloa) Francisco Larrea

Población editar

La evolución de la población de Moralzarzal vieno caracterizándose dende empiezos de sieglu pola so irregularidá. Hasta la primer metá del sieglu, tuvo una clara evolución de diente de sierra, esto ye, continues regresiones atayaben la evolución normal de la población. Asina, en 1910 tenía 804 habitantes; en 1920 baxó a 773; en 1930 supera la cifra de 1910 y llega hasta los 822; y en 1940 vuelve baxar hasta los 770. En 1950, constátense namái 4 habitantes más que'l deceniu anterior, llegando a los 774. A partir d'esta fecha, paez que la población siguió una crecedera normal, a esceición del censu de 1986, nel que tan solo apaecen 51 habitantes más que nel anterior de 1981. Les cifres pa estos años seríen les siguientes: en 1975, 1.264 habitantes; en 1981, 1.600; y en 1986, 1650.

Dende 1986 la crecedera foi bien intensu y pasó de los 1.650 habitantes en 1986 a los 11.318 nel añu 2008. Nos últimos años, esti fuerte ritmu de crecedera estabilizóse: les cifres oficiales de población de 2009 (11.582 habitantes)[2] y de 2010 (11.801)[3] asina lo confirmen.[4]

Fiestes patronales editar

Les fiestes patronales n'honor a la Patrona la nuesa Señora del Rosario, tamién conocíes como "La selmana grande de la Sierra", davezu celébrense l'últimu fin de selmana de setiembre.

Historia editar

Moralzarzal tien un nome compuestu. La primera, Moral, vien del so antiguu nome, Fonte del moral; y la segunda, Bardial, tamién vien d'antaño pero caltuvo los sos calteres intactos.

La historia diz que, nun principiu, el nome del pueblu yera Fonte del moral, y que ésti tenía amestáu otru nucleu urbanu, llamáu Bardial. Supónse que, col pasu del tiempu, al xunise los dos nucleos, dambos nomes fundiéronse y, por evolución, formaron l'actual.

Tres reconquistar, la zona quedó despoblada pola marcha forzosa de los árabes. Y paez que fueron los ganaderos segovianos los que repoblaron el llugar. Esti fechu foi unu de los que marcaron el camín pa les posteriores lluches ente madrilanos y segovianos, empuestes a enllantar el so dominiu y xurisdicción sobre esta zona.

Más tarde, el conceyu pasó a formar parte del Real de Manzanares. Na rellación de los llugares que formaben El Real, apaez como "...la Fonte del Moral, el Alpedret...".

Con too y con eso, los pleitos siguieron y el conceyu participó nellos como'l restu de les aldegues del Real. Ye n'unu de los documentos que fai referencia a estos pleitos onde apaez yá Bardial: "...Diego de Alfaro en nome, y como Prior del llugar de les villes de Fonte del moral y bardial...". D'esto últimu, puede sacase una consecuencia importante: agora conozse al llugar como Fonte del moral y bardial. El nucleu importante yera Fonte del Moral, y Bardial venía ser lo que güei entenderíamos como una especie de barriu, que, col pasu del tiempu, foi tomando cuerpu ya identificóse col primeru.

En xunu de 1636, dixebrar del Real de Manzanares y fíxose villa independiente. A partir d'entós, pudo nomar xusticia por sigo mesmu y disponer de la so privativa xurisdicción y términu. N'anguaño, apaez yá como Moralzarzal.

Heráldica editar

L'escudu heráldicu de Moralzarzal ye cortáu, esto ye, estremáu horizontalmente en dos partes. Na primer parte o cuartel, en fondu d'oru unes cañes d'artu de sínople -verde-, frutadas d'oru. Nel segundu cuartel, sobre azur -azul- una fonte de plata con agua en azur. Ta timbrado de la corona real zarrada.

Ye un escudu parlante, esto ye, fai una clara alusión al nome del conceyu. El primer cuartel fai referencia a la segunda parte del nome, Bardial, y el segundu cuartel referir a la primer parte del términu, Moral. El segundu cuartel tien amás una simboloxía: per un sitiu, representa una fonte pa faer referencia al antiguu nome del pueblu, Fonte del Moral. Y amás, esa fonte ye de piedra, pa resaltar el principal mediu de riqueza del conceyu mientres enforma tiempu, la cantería. Per otru llau, d'esa fonte nacen dos caños de los qu'esquita agua pa simbolizar la importancia que tuvo ésta na historia de la villa

Arte editar

Práuticamente, la única muerte artística que nos queda en Moralzarzal ye la so Ilesia Parroquial, dedicada a San Miguel Arcánxel. Data de los sieglos XVI y XVII, y foi restaurada apocayá coles aportaciones de los mesmos vecinos del conceyu.

Ta empobinada al este y, sacante la torre, que ta construyida en sillería regular, el restu del templu ta construyíu con mampostería y cadenes de sillares nos ángulos.

Ye d'una sola nave, la so cabecera ye cuadrada y adosada a ella atopa la Sacristía. Otres construcciones más recién atópense adosaes al llau sur, flanqueando la entrada principal. La torre ta a los pies. Consta de dos cuerpos separaos por una imposta decorada con boles. El cuerpu de campanes abre un vanu de mediu puntu en cada frente.

L'interior ta totalmente restauráu. Cubrir con una cubrición de conglomeráu de madera moderno y la Capiya, por artesanáu, con casetones. A los pies, asítiase'l coru altu, de madera. La Capiya Bautismal atopar nel cuerpu inferior de la torre. Les imáxenes son toes modernes. La pila d'Agua Bendito ye del sieglu XVI y presenta decoración de boles de persistencia gótica.

Frascuelo, nome popular del reló de la torre del Conceyu de Moralzarzal, "nació" el 4 d'ochobre de 1886. Poro, tien yá más de cien años. Foi un regalu al conceyu de Salvador Sánchez "Frascuelo", unu de los toreros más importantes de tolos tiempos.

Nun se sabe con seguridá'l motivu de la donación del reló a la Villa de Moralzarzal. El fechu más significativu que s'apunta ye la gran identificación que, col pueblu, llegó a tener esti gran toreru. Lo que sí se sabe con más seguridá ye que, sobre l'añu 1885, Salvador Sánchez empezó a venir al conceyu, atraíu pol so gran amigu y ganaderu Julián Martínez, y que a partir d'esi momentu foi-y bien difícil dexar de faelo.

Dicen que Julián Martínez regaló al diestru una casa nel pueblu por que pudiera pasar nella les sos estancies d'ociu. Y esta circunstancia, xunto a la fama y les grandes maneres toreres del maestru, fueron los condicionantes por que toa la vecindá poner del so llau. Esti sentimientu enraigonó muncho más si cabo cuando'l diestru trepó un toru na llocalidá.

Este tuvo de ser el puntu culminante na estrecha rellación que caltuvo Frascuelo con Moralzarzal, yá que foi entós cuando vendría la donación del reló per parte del toreru. Ante esti fechu, el Conceyu de Moralzarzal, so la batuta de D. Aniceto González y en señal d'agradecimientu pol regalu de "Frascuelo", decidió regalar al diestru un estoque de plata.

Educación editar

En Moralzarzal hai 5 guarderíes (1 pública y 4 privaes), 2 colexos públicos d'educación infantil y primaria, 1 institutu d'educación secundaria, 1 colexu ya institutu alcordáu y 1 colexu ya institutu priváu.

Colexos editar

  • C.P. San Miguel Arcánxel
  • C.P. El Rasu *

Leonardo Da Vinci (Alcordáu)

Guarderíes editar

  • Escuela Infantil L'Arca de Noé
  • Escuela Infantil La Lluna *

Escuela Infantil Nubes

  • Escuela Infantil Nenúfares
  • Escuela Infantil La Casa de Neños (Pública)

Partíos Políticos y Alministración editar

Nes eleiciones llocales alleguen los partíos políticos d'ámbitu nacional más importantes, xunto a partíos políticos propios de la llocalidá:

Referencies editar

Enllaces esternos editar

Xenerales editar

D'instituciones educatives editar

Colexos

Institutos

Guarderíes