Munuza, de nome Otman ben Neza, foi un gobernador musulmán del norte de Hispania, que la so figura apaez en dos rellatos contradictorios. El que tien por fonte la Crónica albeldense (ellaboráu escontra 881), retratar engarráu a don Pelayo n'Asturies, y asitiar na xénesis de la Reconquista. L'otru, más concretu y detalláu, apaez alcontráu en Cerdaña escontra 730 según retratar la Crónica mozárabe de 754.

Munuza n'Asturies editar

Bereber musulmán, "compañeru de Táriq", que participa dende'l principiu de la ocupación del Reinu visigodu nel añu 711, na meyora de Musa ibn Nusair pel este, dende Caesaraugusta, escontra'l Norte, pola calzada romana escontra Asturica Augusta, y llegando hasta Lucus Augustum.

En 714, al ser reclamaos Musa ibn Nusair y Táriq ibn Ziyad a Damascu pol califa al-Walid, Munuza permanez como valí del terciu noroccidental d'Hispania, con sede, alternativamente, en Asturica Augusta, Lucus Asturum y Gigia.[ensin referencies]

En 717, unvia como invitaos-rehenes a diverses personalidaes de la zona, ente ellos don Pelayo, a Ishbiliya dientro de la política de cooptación y tutelaje de les élites dirixentes, qu'anque asina pierden el poder político, caltienen el social.[ensin referencies] Según delles fontes, a Pelayo encamentaríase-y el treslláu de los tributos de la zona.

La lleenda de Ermesinda editar

La lleenda, que non les fontes históriques, quier ver nel encaprichamiento de Munuza d'Ermesinda (o, tamién, Ormesinda o Adosinda), la hermana de Pelayo, la esplicación y desencadenante de la insurxencia cristiana.

N'efeutu, pa tener el campu llibre, Munuza unviaría a Pelayo, tutor de la so hermana, a Sevilla colos tributos del so gobernaduría de 717.[ensin referencies]

A la vuelta, en 718, Pelayo, qu'iguaría l'enllaz de Ermesinda con don Alonso, monta en cólera, atacando a Munuza el día de la boda, magar la guardia del gobernador refúgalu, teniendo que fuxir escontra los Picos d'Europa.

Una variante informa que Ermesinda namái apuerta a la boda pa evitar la muerte del so prometíu don Alonso, presu per orde de Munuza. Cuando Pelayo vuelve, disponer a matar a la so hermana, pa "llavar el so honor" enllordiáu pola rotura del compromisu con Alonso y el casorio col infiel, enfrentándose al dilema de qué faer con Alonso. Na boda, Pelayo pide falar cola so hermana, que lu comunica que s'envelenara xustu antes de morrer en brazos de Pelayo. Munuza, enraxonáu, ataca a Pelayo, pero ye muertu por ésti, que con Alonso se lleva'l cadabre de Ermesinda a Cuadonga.

Los motivos históricos personales pueden ser especulaos, pero Pelayo puede perbién tratar darréu -como otros magnates contemporáneos apautaríen asina- d'asegurase una alianza col nuevu poder na zona como dempués realizaríen otros monarques y magnates ástur-lleoneses con otros magnates o monarques navarros d'Álava o Pamplona y toles dinastíes fadríen en dalgún momentu col Califatu de Córdoba, pa garantizase trataos preferentes sobre otros nobles na zona y aliances quiciabes en contrapesu al poder y sumisión nominal al duque Pedro de Cantabria.

La revuelta sía comoquier empecipiaría un procesu de desencadenamiento que fadría posible pa Pelayo recibir el sofitu de los condes gallegos p'atacar frontalmente a Munuza y asegurar la so eleición al tronu percima del derechu o prevalencia que'l duque cántabru pudiera tener.[ensin referencies]

La sobrevivencia de los rebeldes ástures: causes editar

Poles razones que fueren, Pelayo apaez darréu encabezando un grupu d'ástures, formáu por insurxentes fiscales y otros fuxitivos, pero ensin causar demasiaos inconvenientes a Munuza, qu'aun así, informa al emir d'al-Ándalus.[ensin referencies]

Les razones de la pervivencia de la revuelta, a lo último una molestia menor, moren en dos razones fundamentales:

  • La precaria organización de los territorios faía pocu conquistaos.
  • El principal focu d'interés musulmán ye la espansión escontra'l Reinu Francu.

En 720721, el califa Umar II unvia como gobernante a as-Samh ibn Malik al-Jawlani, que reorganiza l'alministración d'al-Ándalus, el cobru de tributos y la repartida de tierres ente los homes veníos con Táriq y Musa ibn Nusair.

Paralelamente, entámase un exércitu, qu'ataca'l restu del territoriu visigodu entá non sometíu, la Septimania, conquistando Narbona en 721.

La meyora musulmana sigue contra'l Ducáu de Aquitania, pero nel asaltu a Toulouse, el duque Odón el Grande vence a los musulmanes el 21 de xunetu de 721, perdiendo la vida'l mesmu as-Samh. Los musulmanes replegar a Narbona y al-Ándalus sol mandu d'al-Gafiqi.

Cuadonga editar

N'agostu de 721, llega Anbasa, el nuevu valí, que darréu reorganiza les tropes. Col fin de foguearlas y da-yos moral, decidir por realizar una razia, pa lo cual escueye como blancu a los rebeldes d'Asturies, encargando la operación al bereber Al Qama, que reocupa el territoriu, que los pelayianos van sacupándolo ante la manifiesta superioridá numbérica y organizativa de les tropes cristianes (encabezaes pol obispu Oppas de Sevilla) y musulmanes comandadas por Al Qama.[ensin referencies]

Asina, pal añu 722, Munuza procede, dende Xixón, a l'alministración del territoriu y el cobru de tributos.

La persecución de los fuxitivos pelayianos conduz a les tropes al valle onde s'abrir la Cova Dominica, onde la vanguardia sería emboscada y masacrada, nuna confrontación denominada batalla de Cuadonga, considerada pola Historiografía tradicional española l'arranque de la Reconquista, trayendo la retirada del restu de la tropa ante la imposibilidá d'esplegase afechiscamente nes estrechures del valle. Un argayo (desprendimientu de piedres y tierra) nel monte Subiedes (Cantabria), sufiertu poles tropes en retirada, remataría la xera, provocando la retirada de Munuza de Xixón escontra la so base lleonesa.

«Entós los de les huestes de los Sarracenos que sobrevivieren a la espada, al derrumbar un monte en Llébana, fueron soterraos pol xuiciu de Dios». Crónica albeldense, añu 883.

El fin de Munuza editar

Sobre la desapaición de Munuza de la Hestoria esisten delles versiones, mutuamente escluyentes:

  • Morrería a manes de Pelayo el día de la boda cola so hermana.
  • Morrería na batalla de Cuadonga, inclusive a manes del mesmu Pelayo.
  • Na fuxida de Xixón morrería en Olalles, llugar d'incierta llocalización, dada les múltiples posibilidaes, una y bones el nome identificar con Eulalia, Olaya, Santolaya, Santaolaya,... Les Cróniques asturianes asitiar en dellos llugares: Santolaya de Mazaneda, Santa Olaya de Abamia, Tudela d'Asturies, nel valle de Proaza, San Vicente de Olalle nes cercaníes de Trubia, y nuna zona próxima a Llugones. L'autor P. Flórez asegura que foi nel valle de Santa Olalla, que, en función d'otros datos, pue ser Santolaya de Turiellos (antigua denominación de La Felguera). Según Ambrosio Morales en Crónica y amparándose nel Padre Risco, foi tamién equí'l llugar de la derrota; lo mesmo afirma l'historiador P. Mariana. L'arabista Saavedra coincide tamién con dicha allugamientu llangreana.
  • Retiraríase a veres del Guadalquivir con Ermesinda (o Adosinda).
  • Permanecería en Xixón con Ermesinda (o Adosinda), una vegada reconciliáu con Pelayo.

Munuza en Cerdaña editar

Sicasí, otra crónica, casi coetanea y más oldeada, asitiar con bastante seguridá puestu al cargu de les tropes bereberes nes zones fronterices y d'igual xeografía montascosa nos Pirineos orientales. El comandante bereber establecería un tratáu y enllaces col duque aquitano Odón el Grande, que lo llevaríen a casóse cola fía del duque. A la busca quiciabes de crease un nichu de poder nel estratéxicu puntu de los Pirineos ya impulsáu pol ambiente de rebelión ente les descontentes fuercies bereberes, rompería asina los llazos colos árabes omeyes cordobeses, matando coles mesmes al obispu de la Seu de Urgell.

En 731 el nuevu gobernador d'Al-Andalús, Abd ar-Rahman ibn Abd Allah al-Gafiqi, encabezó entós una campaña de castigu, atacó la ciudá de Llivia en Cerdaña, ganó a los sublevaos y acabó cola vida de Munuza. Esti fechu preciede darréu a la campaña d'Al-Gafiqi escontra Aquitania y la posterior Batalla de Poitiers (732) (o 733, según otres fontes).

Referencies editar

Enllaces esternos editar