Denominar muralla a un muro zarráu destináu a la proteición y defensa de determináu sitiu.

Muralla
Cambiar los datos en Wikidata
Gran Muralla China.

Dende los tiempos antiguos a los modernos usáronse pa cerrar asentamientos. Xeneralmente les muralles construyir pa protexer una ciudá o un pueblu, anque tamién esisten muralles que protexíen rexones enteres como la Gran Muralla China o'l Muriu d'Adriano, que delimitaban fronteres ente pueblos.

Les muralles más antigües esistentes y les más conocíes suelen ser obres d'albañilería con piedra, cementu o lladriyu, anque esisten variantes feches en madera. Dependiendo de la topografía del área a protexer podíen incorporase otros elementos naturales como ríos o mariñes a la llinia de defensa lo que les faíen más efectives.

Les muralles solo pueden cruciase poles puertes y delles vegaes por torres. Na Edá Media'l derechu d'asitiase pa construyir una muralla yera un privilexu, llamáu "derechu d'almenaje" nes fortificaciones medievales. La práutica de la construcción de muralles tuvo'l so orixe na prehistoria y foi refinándose al crecer les ciudaes n'Europa.

Sería nos sieglos XIX y XX cuando la crecedera esplosiva de les ciudaes europees faen qu'empiecen a sumir pa facilitar la espansión y la comunicación de la ciudá.

Usu históricu editar

 

Les muralles usáronse dende la prehistoria y fueron bien comunes na Edá Media. Dalgunes arrodiaben a un castiellu, otres a una ciudá (como la Muralla romana de Lugo, la Muralla d'Ávila o la muralla de Girona) y otres formaben grandes llinies defensives, como la Gran Muralla China.

Dalgunes complementábense con torrexones y fosos p'aumentar el so inexpugnabilidad. La zona cimera, practicable, denominar adarve. La parte más complexa de construyir son les puertes, más conocíes como portales, al empar que representaben el so puntu débil pero de la mesma más importante.

Mientres la edá media la muralla cumplía una serie de funciones:

  • Defensiva *

Demostración de fuercia ya independencia política * Xurídica, dixebraba los proscritos extramuros

  • Fiscal
  • Llende física *

Ornamientu, faciendo la ciudá más noble, más bella

== Muralla de pólvora Debíu al descubrimientu de la pólvora nel sieglu XIII, y el so usu polos Turcos en 1453 pa conquistar Constantinopla, nel sieglu XV empiecen a faese un nuevu tipu de muralla. La primer estratexa contra la pólvora foi quebrar la muralla, depués protexer les esquines, y d'últimes aumentar la distancia de les muralles. Esta muralla a diferencia de la medieval, yera baxa pa nun ser vista, y bien ancha (hasta 500 metros) p'alloñar al máximu los cañones. Esto ye, ente que la medieval tenía delles funciones, la muralla de pólvora tenía una función específicamente militar defensiva.

Pero ente que la muralla medieval favorecía'l comerciu nes puertes de muralla y caltenía una bona comunicación colos arrabaldes, la muralla de pólvora aisllaba dafechu la ciudá.

Muralles na actualidá editar

Dempués de que Marco Polo traxera la pólvora de China perdieron práuticamente la so utilidá. Amás, como solíen arrodiar a una población suponíen un problema pa la so crecedera y comunicaciones internes. Esto llevó a que munches muralles baltárense o s'usaren como parés pa otres construcciones.

Sicasí, apocayá, el florecimientu del turismu provocó que les muralles que munches ciudaes caltuvieron sían una atraición turística.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar