Nájera

conceyu de La Rioxa (España)

Nájera ye un conceyu de la comunidá autónoma de La Rioxa, travesáu pel ríu Najerilla y asitiáu na contorna de La Rioxa Alta.

Nájera
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Capital Nájera
Alcaldesa de Nájera Marta Martínez García
Nome oficial Nájera (es)
Nome llocal Nájera (es)
Xeografía
Coordenaes 42°24′57″N 2°44′03″W / 42.415833333333°N 2.7341666666667°O / 42.415833333333; -2.7341666666667
Superficie 37.44 km²
Llenda con Alesón, Alesanco, Tricio, Arenzana de Abajo, Camprovín, Cárdenas, Badarán, Cordovín, Azofra, Hormilla, San Asensio, Hormilleja, Torremontalbo, Uruñuela y Huércanos
Altitú media 485 m
Demografía
Población 8059 hab. (2023)
Densidá 215,25 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
najera.es
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Los estudios arqueolóxicos señalen una trupa ocupación prehistórica de los cuetos que bordien la ciudá actual y de los asitiaos nel so términu municipal, siquier dende la Edá del Bronce. Mientres la Edá del Fierro aprecia un siguíu procesu de concentración de la población que va desaguar na apaición de poblaos más complexos compuestos por viviendes rectangulares parcialmente escavaes na roca, construyíes con tremes de madera y adobes (Cuetu Molín). Estos poblaos celtibéricos qu'atopen, y dacuando destrúin, los conquistadores romanos correspondense a los pobladores berones que citen les fontes clásiques.

Mientres el periodu romanu, la Nájera actual forma parte de Tritium Magallum (Tricio), llocalidá asitiada a dos quilómetros, en que la so proximidá atopáronse  abondoses alfares y restos de Terra sigillata.

Mientres el periodu musulmán llevántase un castiellu abellugo nel cume del cuetu qu'apodera Nájera, plaza que va ser fundamental nel control de La Rioxa Alta y de la frontera cristiana.

Dende principios del sieglu X méntase Nájera nes narraciones sobre les continues lluches ente moros y cristianos. A la población diéronlu los árabes el nome de Náxara (“Llugar ente peñes” o “Llugar al mediudía”) y al so ríu Nalia llamáronlu Naxarilla.

Reinu de Nájera - Pamplona, 923-1076 editar

En 923 el rei pamplonés Sancho Garcés I, en collaboración con Ordoño II de Llión, conquista Nájera y la Rioxa Media y Alta, que dexa baxu dominiu del so fíu García Sánchez cola denominación de Reinu de Nájera.

Tres la destrucción de Pamplona por Abderramán III nel 924 y la muerte del so padre al añu siguiente, García Sánchez tresllada la so residencia a Nájera, en desterciu de Pamplona. Denomínase dende entós rei de Nájera-Pamplona. García Sánchez desenvolvió una activa política de repoblación de los nuevos territorios y favoreció con cuantiosas donaciones a los monesterios de la zona, especialmente a San Millán de la Cogolla.

La mesma política va caltener mientres los primeros años Sancho Garcés II (970 - 994), pero les campañes de Almanzor van obliga-y, al igual que al so fíu García Sánchez II el Temblón (994 - 1004), a roblar capitulaciones y pagar tributos a Córdoba.

Sancho III foi'l gran impulsor de la ciudá de Nájera, onde celebró Cortes y dio'l famosu fueru de Nájera, orixe de la llexislación navarra y base del derechu nacional. Favoreció les pelegrinaciones a Santiago de Compostela, estableciendo albergues y hospitales, y convirtiendo a la ciudá en puntu clave de la ruta xacobea del Camín de Santiago.

Tres la muerte de Sancho III  pártese´l so Imperiu ente los sos fíos García'l de Nájera, Fernandu I de Castiella, Ramiro I d'Aragón y Gonzalo Sánchez. Conviértese Nájera en trubiecu de los reinos de Navarra, Castiella y Aragón, y al primoxénitu, García Sánchez III (1035 - 1054), llamáu'l de Nájera por nacer y tar soterráu na ciudá, correspuénden-y los territorios patrimoniales de Nájera y Pamplona, según la hexemonía política sobre los demás.

García'l de Nájera estendió los sos dominios pola Rioxa Baxa al conquistar Calahorra a la taifa de Zaragoza; fundó'l Monesteriu de Santa María la Real como sede episcopal,y dotó-y de numberoses propiedaes. Tamién creó la orde de caballería de la Jarra o de la Terraza, la primera d'ente los reinos cristianos peninsulares; favoreció los escritorios monásticos de San Millán, Nájera y Albelda. Morrió na batalla de Atapuerca (Burgos) en llucha contra'l so hermanu Fernandu I de Castiella, en setiembre de 1054.

Asocéde-y Sancho IV el de Peñalén (1054- 1076), que remata les obres de Santa María la Real. En 1067 #celebrar nel monesteriu'l conceyu nel que s'alcuerda la sustitución del ritu mozárabe pol romanu. Xuníu al so primu Sancho Ramírez d'Aragón, fixo frente a los intentos anexonistas del rei de Castiella. En xunu de 1076, Sancho IV ye asesináu pol so hermanu Ramón en Peñalén, actual Funes. Los conflictos que provoca esti acontecimientu desagüen na división del reinu. La parte navarra quedó anexonada al Reinu d'Aragón. Ponse fin d'esta miente al llamáu "Reinu de Nájera". Poco dempués, Nájera, Calahorra y otros llugares fronterizos fueron incorporaes al reinu de Castiella por Alfonso VI de Llión, qu'alegaba derechos hereditarios y #tener Diego López I de Haro hasta 1113 en qu'Alfonso I d'Aragón, maríu de Urraca I quita a ésti de la tenencia de Nájera y pon nel so llugar a Fortún Garcés Cajal, que la tendrá ente 1113 y la muerte del rei d'Aragón.

Otros sucesos editar

La integración en Castiella nun supón, sicasí, la perda de prestíu y pesu políticu de Nájera. La ciudá va xugar un papel importante na vida político y económico castellana y va ser escenariu de notables acontecimientos.

El 1 de mayu de 1218, doña Berenguela, sofitada por Lope Díaz II de Haro, dexa la corona de Castiella al so fíu Fernandu III, el Santu. La coronación tien llugar en Nájera, nel puntu del paséu de Santuyano señaláu pol correspondiente monumentu conmemorativo, onde añalmente la ciudá festexa'l fechu.

Nájera viose envolubrada na llucha fraticida ente Pedro I, el Cruel, y Enrique de Trastámara. Unu de los enfrentamientos armaos más sangrientos foi la Batalla de Nájera. El 3 d'abril de 1367, Pedro I, sofitáu poles tropes ingleses mandaes pol Príncipe Negru, derrota contundentemente a Enrique II. La ciudá sufre una dura represión que va acentuar la fama de crueldá de Pedro I.

Juan II de Castiella honrola col títulu de Ciudá en 1438.

Enrique IV de Castiella concedió-y l'apellativu de “Bien Noble y Bien Lleal” en 1454. En 1465 Enrique IV fai la donación de la ciudá de Nájera, del so castiellu y fortaleza, a Pedro Manrique de Lara, conde de Treviño. Esta donación foi confirmada en 1482 polos Reis Católicos, que-y dieron amás, el títulu de Duque de Nájera. Los Manrique de Lara van ser firmes partidarios d'Isabel la Católica y darréu del so nietu Carlos I. Asina lo demuestren mientres la Guerra de les Comunidaes.

Nel marcu de les rebeliones antiseñoriales que se diben asocediendo nel país de resultes de la revuelta comuñera en Castiella, la villa de Nájera sulevariase del so señor el duque Antonio Manrique de Lara el día 14 de setiembre de 1520, aforcando a un críado so y escalando les cases de los sos partidarios.[1]Coles mesmes, el pueblu espulsó a les autoridaes designaes por él y proclamóse en Comunidá. Los sulevaos tampoco s'escaecieron de tomar el castiellu de la ciudá y de llamar nel so sofitu a otres llocalidaes que dieron tamién el berru de rebeldía: Navarrete, Uruñuela, Huércanos, Camprovín y Matute. El duque de Nájera #enterar de la situación a otru día de la sulevación, el 15.

El martes 18 de setiembre personose a tres leguas de la ciudá con un exércitu formáu polos soldaos que pudo reclutar nel so feudu y los que recibió de parte del Condestable de Castiella, de Gómez de Furaca y d'otros parientes sos. De primeres, el duque unvio un emisariu a la ciudá col fin d'axustar la rindición de los rebeldes, manifestando que sería clemente. Los vecinos de Nájera nun aceptaron sinón que dispararon l'artillería contra les fuercies del duque. Un nuevu intentu de conciliación foi realizáu pol correxidor y cuatro regidores de Logroño, pero en llugar de ser atendíos los sos pidíos tuvieron en cantu de la muerte.

Ante la obstinación y la resistencia qu'amosaben los sulevaos de Nájera, el duque ordenó entrar a la ciudá y combatilos. De resultes d'esto desamarró un feroz saquéu per parte de los atacantes, ensin que pudiera #evitar el duque. Del combate solo hubo dos muertos, pero otros cuatro individuos, ente ellos el bachiller Castillo, seríen executaos darréu pola so participación na rebelión. Sicasí, los daños materiales que recibió la ciudá fueron mayores, yá que se valoraron en namás nin nada menos que 70.000 ducaos. El 22 de setiembre'l duque partió escontra Pamplona, dexando en Nájera y pela redolada, por procuru, sesenta soldaos y una capitanía de caballería.

Nájera recibió la visita de Carlos I l'emperador en 1520, 1523 y 1542, y del so fíu Felipe II en 1592, de camín pa les Cortes d'Aragón en Tarazona.

Mientres la Guerra de la Independencia Española contra les tropes de Napoleón foi ocupada polos franceses, que confiscaron bienes ya impunxeron fuertes contribuciones a los najerinos, escalando cuanto de valor material y artísticu toparon na ciudá, especialmente en Santa María la Real.

Demografía editar

El municipio, que tiene una superficie de 37,44 km²,[2] cuenta según el padrón municipal para 2017 del INE con 8088 habitantes y una densidá de 216,03 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Nájera ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[3]      Población según el padrón municipal de 2017.[4]

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 José Luis Sáez Lerena UCD
1983-1987 Jesús López Sáenz Independientes
1987-1991 Justino Carmelo Maeztu Arenzana CDS
1991-1995 José Domingo Mínguez/ Ángel Martínez Arenzana PP/ PSOE
1995-1999 Ángel Martínez Arenzana PSOE
1999-2003 Antonio García Manzanares/Marta Martínez García PP
2003-2007 Marta Martínez García PP
2007-2011 Marta Martínez García PP
2011-2015 Marta Martínez García PP
2015-2019 Jonás Olarte Fernández PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Economía editar

Considerasela la ciudá del mueble, por cuenta de les numberoses empreses especializaes nesti sector. En Selmana Santa, celébrase la Feria del Mueble. Eventu ferial mueblístico más importante del Norte d'España empobináu al públicu polo xeneral.

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de Nájera ente 2008 y 2014

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 395,02 €.

Llugares d'interés editar

 
Plaza de Navarra

Edificios y monumentos editar

Monesteriu de Santa María La Real editar

El Monesteriu de Santa María La Real foi mandáu construyir por García Sánchez III de Navarra como sede episcopal y como futuru panteón real pa la so familia. Empezó a construyise tres la conquista de Calahorra en 1045, siendo consagrada en 1052 ensin concluyise les obres. D'esta primer construcción solo caltiénse la cueva de la Virxe y dellos sepulcros. En 1435 empieza a construyise la ilesia actual que sería terminada en 1516.

Dende la so construcción hasta 1079 ye atendida pol cleru secular. A partir d'entós Alfonso VI de Castiella #incorporar a la Orde de Cluny hasta 1513 na que pasa a depender de la Congregación de San Benitu de Valladolid hasta'l so abandonu pola desamortización de 1835. En 1895 una orde Franciscana decide instalase nel monesteriu siguiendo na actualidá,

En 1889 ye declaráu Monumentu Nacional.

Ilesia de la Santa Cruz editar

 
Ilesia de la Santa Cruz

La denominación fayadiza ye Real Capiya y Parroquia de la Santa Cruz. Declarada monumentu históricu-artísticu, de calter nacional, en virtú del Real Decreto 2882/1983 del 21 de setiembre (B.O.E. del 17-XI-1983).

La primitiva parroquia de la Santa Cruz #fundar en 1052 y tuvo asitiada nuna capiya dientro del Monesteriu de Santa María La Real hasta la so separación en 1230 por un decretu del Papa Honorio III. L'actual ilesia foi consagrada en 1611.

L'arquiteutu Juan de Raona adosó-y una cúpula semiésferica sobre pechinas, rematada por una llinterna con cuatro ventanes. En 1936 y 1939 sufrió serios desperfectos, siendo reconstruyida en 1940. El templu ye una sólida construcción en piedra de sillería y consta de tres naves, con dellos retablos neoclásicos y diverses talles y llenzos. Na sacristía destaca un Cristu góticu del sieglu XIII, y guardanse, amás, otres talles, llenzos y ropa llitúrxico de los sieglos XIV, XVI y XVII.

Ye la sede de la Cofradería de la Santa Vera Cruz de Nájera, la única cofradería que procesiona en Nájera mientres la Selmana Santa.

Conventu de Santa Elena editar

Conventu de clausura de Clarises. Foi construyíu a mediaos del sieglu XVI por orde de doña Aldonza Manrique de Lara, fía de Pedro Manrique III de Lara primer Duque de Nájera, anque los restos más antiguos que se caltienen son de principios del sieglu XVII.

Capiya de la Madre de Dios. editar

Asitiada xunto al conventu de Santa Elena, foi mandada construyir por Rodrigo Jiménez de Cabredo como llugar d'enterramientu pa él y la so familia.

Inda güei sigue siendo propiedá de los herederos del fundador, y nun ta abierta al públicu.

Castiellu de la Mota editar

D'orixe musulmán. Tuvo asitiáu nel cuetu de la Mota. Foi conquistáu nel 923 por Sancho Garcés I, en collaboración con Ordoño II de Llión. Xugó un importante papel mientres la Batalla de Nájera. A mediaos del sieglu XVII el castiellu taba yá en ruines y güei solo perdura'l foso y un muriu.

Alcázar editar

L'alcázar taba asitiáu ente'l castiellu y el cascu urbanu. Probablemente foi construyíu al par que'l castiellu. Amás de ser un elementu defensivu, sirvió de residencia real y palaciu ducal. Quedó abandonáu a finales del sieglu XVI. Nel sieglu presente tán faciéndose escavaciones que sacaron abondosos restos a la lluz, ente ellos interesantes mosaicos.

Museos editar

  • Muséu Najerillense: dedicáu a coleiciones d'Arqueoloxía, Etnografía y Arte.

Xardín Botánicu de la Rioja editar

El Xardín Botánicu de La Rioxa ta allugáu en Hormilla, ente Nájera y Santo Domingo de la Calzada, nel km 32 de la Carretera Nacional N-120 (A12) ente Burgos y Logroño. Dispón de diverses coleiciones que se van arriqueciendo cada añu. Unes tienen calter divulgativu y otres científicu, polo que non toes s'atopen espuestes.

Fiestes llocales editar

  • 17 de xineru. Festéxase San Antón.
  • 19 de marzu San José artesanu, patrón del gremiu madereru.
  • Selmana Santa: Realícense procesiones al cargu de la cofradería de la Santa Vera Cruz. Amás realízase la Feria del mueble, con gran arribación de visitantes.
  • 28 d'abril San Prudencio, patronu de la ciudá.
  • 1 de mayu conmemora la proclamación de Fernandu III el Santu como Rei de Castiella en 1218. #Celebrar mientres la ponte de mayu un gran mercáu medieval.
  • 13 de xunu. Festéxase San Antonio. Con un ensayu de les vueltes de San Juan y San Pedro
  • Del 24 al 30 de xunu. Fiestes n'honor de San Juan y de San Pedro. L'actu más multitudinariu son "Les Vueltes". Estes fiestes terminen el 30 de xunu, San Pedrito, col tradicional entierru de "La Venancia".
  • Del 15 al 18 de setiembre. Fiestes n'honor de San Xuan Mártir y de Santa María la Real. Son les fiestes grandes de Nájera, ónde se realicen festexos taurinos, orquestes, actividaes pa los más pequeños..etc.
  • Fin de selmana más cercanu al 29 de setiembre. Feries de San Miguel. Tradicional feria de maquinaria agrícola y ganadera. La feria inaugura'l vienres al mediudía y conclúi el domingu.
  • Últimu domingu de payares. Realízase'l festival del pimientu rioxanu.

Personaxes pernomaos editar

  • García Sánchez III de Navarra (c.1012-1054)
  • Félix Morga (1891-1936), militante anarcosindicalista.
  • #Urraca López de Haro (c.1160-c.1230), reina consorte de Llión.
  • Diego López de Haro
  • Esteban Manuel de Villegas (1589-1669), poeta y humanista del sieglu d'oru.
  • Pedro González de Salcedo, xurista del sieglu XVII.
  • Ángel Hidalgo Ibáñez (1902-1984), obispu de Jaca (1950-1978).

Deportes editar

L'equipu más representativu de la ciudá ye'l Náxara Club Deportivo, que compite nel grupu XVI de la Tercer división española de fútbol. Foi refundado en 1966 y nel añu 2004 llogró l'ascensu a dicha categoría nacional. L'equipu cunta con una gran cantera, con equipos en toles categoríes.

Esiste tamién, el Club Baloncesto Nayara, l'Asociación Baloncestu Najerilla , el Club Patín Nájera, l'Asociación de Caza y Pesca, la Escuela de Voleibol, Kin-ball, dos equipos de fútbol sala, unu d'ellos, en categoría nacional.

Cada 31 d'avientu pela tarde apuéstase la carrera popular Carrera de San Montesa. Patrocinada pola Peña Mocedá.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Maldonado, Ramón (1948). «La Rioja en la Guerra de las Comunidades». Berceo. ISSN 02108550. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/61045.pdf. 
  2. Instituto Nacional de Estadística (ed.): «Población, superficie y densidad por municipios.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  3. Cifras de población y Censos demográficos
  4. Instituto Nacional de Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».

Enllaces esternos editar