Nacionalismu armeniu

El nacionalismu armeniu na Edá Contemporánea tien los sos raigaños nel nacionalismu románticu de Mikayel Chamchian (1738-1823) y defínese xeneralmente como la creación d'una Armenia llibre, independiente y xunida formulada como la Causa Armenia (դատ|Դատ "Hai Dat" [hɑj dɑt]). El resurdimientu nacional armeniu desenvolver na década de 1880 nel contestu del resurdimientu del nacionalismu nel Imperiu otomanu y siguió na Armenia rusa. La Ilesia apostólica armenia foi una gran defensora del nacionalismu armenio, con dirixentes como Khrimian Hayrik, que consagró la so vida a los llabradores. Cola independencia d'Armenia en 1991 y por causa de la mayor complexidá del texíu social armeniu, la influencia política del Hay Dat escayó y dio pasu a un nacionalismu armenio de tipu lliberal.

"Hayk" de Mkrtum Hovnatanian (1779–1846). El fundador llexendariu de la nación armenia, de pies al pie de la tumba d Bel, en que'l so pechu entá s'atopa la flecha de Hayk. El mapa amuesa la rexón del llagu Van y el monte Ararat col arca de Noé.

Resurdimientu nacional editar

La situación de les minoríes non musulmanes nel Imperiu otomanu camudó de manera sustancial como resultáu de les reformes que s'introducieron mientres la era de Tanzimat. Les primeres reformes taben dirixíes a camudar la organización y sistemes del Imperiu otomanu en xunto. Sicasí, por cuenta de la presión diplomática exercida poles grandes potencies, que sofitaren al Imperiu otomanu frente a Rusia mientres la Guerra de Crimea, en 1856 llévase a cabu reformes para empezar a dar a los ciudadanos non musulmanes del Imperiu los mesmos derechos que teníen los musulmanes. El impuestu de capitación otomanu que teníen de pagar los non musulmanes, la yizia, quedó abolíu y dexóse que los non musulmanes pudieren ser soldaos según l'apertura d'escueles para les comunidaes non musulmanes.

Con estes novedoses y relativamente lliberales condiciones, por tol Imperiu otomanu abriéronse numberoses escueles armenies. La mayoría d'elles tomó un enfoque seglar. Los armenios tamién fundaron asociaciones culturales para establecer un estándar mínimu para los programes d'estudiu y los profesores. En 1880 estes asociaciones federáronse al traviés de la Unión Xeneral d'Escueles Armenies".[1]

Tres la derrota del Imperiu otomanu na Guerra ruso-turca de 1877-78, l'Asamblea Nacional Armenia y el Patriarca Nerses II de Constantinopla unviaron al Catholicós Mgrdich Khrimian al Congresu de Berlín en representación de los armenios nel alderique sobro la "cuestión armenia". Nel so faomoso discursu patrióticu conocíu como "el cuyarón de papel" Mgrdich Khrimian aconseyó a los armenios tomar como modelu'l resurdimientu nacional búlgaru, una y bones les esperances del pueblu armeniu pasaben pola autodeterminación.[2]

L'artículu 61 del Congresu de Berlín mentaba la posibilidá d'una Armenia autónoma", convirtiendo la cuestión armenia", que yera un problema internu del Imperiu otomanu, nun asuntu internacional. Nel tratáu, la Turquía otomanu aceptó protexer a los sos súbditos armenios de la opresión y la violencia. Sicasí, el tratáu nun desenvolvió nengún preséu pa obligar a Turquía a llevar a cabu reformes.[3] Tanto Turquía como Rusia empezaron a considerar toa espresión d'identidá nacional armenia, por inocente que fora, como un mediu pal llogru de l'autonomía.

El papel de la Historia antigua editar

Los armenios son los habitantes orixinales de la mayor parte de l'Armenia histórica, ente que los turcos llegaron a Anatolia tan solo coles conquistes del sieglu XI. La idea de que los armenios tamién llegaren a la rexón anque fuera quince sieglos primero que los turcos plantegaba, dende la lóxica del nacionalismu étnicu, la posibilidá de que les reivindicaciones turques y armenies sobro'l territoriu tuvieren nun planu d'igualdá moral. La identificación cola gloria pasada d'Urartu y los sos antecesores prehistóricos puede utilizase pa reafitar la cualidá indíxena de los armenios y compensa-yos pola so situación moderna, polo qu'esta idea xunto col monte Ararat convirtióse nun poderosu símbolu de la etnicidad armenia, cuantimás ente la segunda xeneración de la diáspora (Redgate 1995).[4] Como consequiencia, les interpretaciones esencialistes de la etnicidad abonden na historiografía armenia y floriaron mientres la yera soviética, con exemplos como la obra de S. A. Sardarián, Pervobytnoye obshchestvo v Amenii (1967) qu'amás de "numberosos plaxos y errores" llega a postular qu'esiste una raza armenia separada y natural de la meseta armenia y atribúye-y la invención de la metalurxa (Kohl and Tsetskhladze 1995). Nesta lliteratura son habituales les descripciones sesgadas d'Urartu. Esisten escenarios razonables nos que se plantega un componente protoarmenio en Urartu y que los primeros armenios fueron los herederos culturales de Urartu, pero la visión esencialista de la nacionalidá armenia qu'a cencielles iguala Urartu y Armenia nun se sostién (Kohl and Tsetskhladze 1995).[5]

Armenia rusa editar

Plantía:Sede also

 
Los dirixentes de la FRA (Հայ Յեղափոխականներու Դաշնակցութիւն) que conducieron les reformes nes zones habitaes por armenios na Armenia rusa; Stepan Zorian, Christapor Mikaelian, Simon Zavarian

Nel Imperiu rusu, intentóse amenorgar los poderes y privilexos de la Santa Sede armenia en Echmiadzin pa influyir na eleición del Catholicós, y se desincentivó viviegamente l'estudiu de la hestoria y cultura armenia. Nel Imperiu otomanu prohibir nes escueles la enseñanza de materies como la Historia d'Armenia. En respuesta, siguíen enseñándose de callao, creando mayores barruntos a güeyos de les autoridaes otomanes. Prohibiéronse la venta y l'esposición pública d'imáxenes qu'amosaren escenes de la Hestoria armenia. Los periódicos armenios tamién fueron clausuraos o suxetos a una estricta censura. Na década de 1890 munches escueles armenies fueron obligaes a cerrar y en 1893 abolióse la Unión Xeneral d'Escueles Armenies". Los profesores d'escueles armenies fueron un oxetivu específicu mientres les masacres hamidianas.

El xenocidiu armeniu editar

 
Miembros del segundu gabinete de la República Democrática d'Armenia, 1º d'ochobre de 1919.
 
Civiles armenios son conducíos por soldaos turcos a una prisión en Mezireh. Kharpert, Imperiu otomanu, abril de 1915.

El destín de los armenios tomó un xiru aciar dientro del Imperiu otomanu cola Primer Guerra Mundial, mientres la cual empezó'l xenocidiu armeniu nel qu'aprosimao morrieron un millón y mediu d'armenios. Tres la Gran Guerra y la cayida de la efímera República Democrática d'Armenia, los armenios que nun s'atopaben na diáspora, viéronse amenorgaos a ser una república menor dientro de la Xunión Soviética, la República Socialista Soviética d'Armenia.

Tiempos recién y antiturquismu editar

En tiempos soviéticos, la Federación Revolucionaria Armenia abogaba pola "Armenia histórica", qu'incorporaría Naxçıvan (que formaba parte de la RSS d'Azerbaixán y con posterioridá del país independiente del mesmu nome) y Turquía oriental (la parte occidental del Altiplanu Armeniu). El nacionalismu armenio del sieglu XX remarcaba l'orixe antiguu de los armenios", y por consiguiente abrazaba la hipótesis armenia de los oríxenes indoeuropeos que los eruditos soviéticos llanzaron na década de 1980.[6] Mientres el periodu de la Xunión Soviética, los nacionalistes armenios estremar de los nacionalistes d'otros pueblos absorbíos pola URSS en qu'en llugar de dirixir la so actividá intelectual contra los rusos, el grupu étnicu dominante na Xunión Soviética, siguíen enfocando al so enemigu tradicional: los turcos. Arriendes d'ello, el gobiernu comunista sofitar de manera sutil. Armenia remaneció como estáu independiente en 1991.

Notablemente, el nacionalismu armenio oponer al nacionalismu turco. La unidá d'Armenia cola diáspora armenia provién, en gran midida, de les sos campañes antiturcas.[7][8][9]Según Brannen (2004), pa les comunidaes de la diáspora armenia nos Estaos Xuníos y Canadá, la memoria histórica del xenocidiu armeniu lleváu a cabu por turcos otomanos y curdos n'abril de 1915 pasó a desempeñar el papel d'un fetiche nacionalista central", alredor del cual tien llugar la formación de la identidá armenia[ensin referencies]. El nacionalismu armenio de la diáspora tien un componente bien fuerte de señardá por un llugar y un tiempu perdíos, simbolizáu de manera bien poderosa pol monte Ararat, que, anque visible dende Yereván, atopar en territoriu turcu.

Según Vartan Harutiunian, el nacionalismu armenio basar nel antiturquismo y l'armeniu más patriota ye tamién el más antiturco.[10]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. H. Inalcik & G. Renda (eds), "Ottoman Civilisation", 2ª edición, 2004, Ankara, p392-395.
  2. Haig Ajemian, Hayotz Hayrig, páxines 511–3 [traducíu por Fr. Vazken Movsesian].
  3. V. G. Krbekyan, "The Armenian Cause at the Berlin Congress", Resume n'inglés en "Armeniaca 2002".
  4. Anne Elizabeth Redgate, The Armenians, Cambridge University Press, 1995, ISBN 978-0-521-48065-9, p. 276.
  5. Philip L. Kohl and Gocha R. Tsetskhladze, 'Nationalism, politics, and the practice of archaeology in the Caucasus' en: Philip L. Kohl, Clare P. Fawcett (eds.), Nationalism, politics, and the practice of archaeology, Cambridge University Press, 1995, ISBN 978-0-521-48065-9, p. 157 f.
  6. P. Kohl and G. Tzetzkhladze, "Nationalism, politics, and the practice of archaeology in the Caucasus", in: Kohl, Fawcett (eds.), Nationalism, Politics and the Practice of Archaeology, Cambridge University Press (1996), ISBN 0-521-55839-5, p. 176.
  7. Looking toward Ararat: Armenia in modern history, Ronald Grigor Suny,páxina 226
  8. Ethnicity and ethnic conflict in the post-communist world, Ben Fowkes,páxina 98
  9. The history of terrorism: from antiquity to al Qaeda, Gérard Chaliand, Arnaud Blin, páxina 193
  10. https://web.archive.org/web/20110706072648/http://archive.hetq.am/eng/society/h-0203-vharutiunyan.html

Bibliografía editar

  • Brannen, Sam. ‘'Diasporic Armenian Nationalist Invocations of Metaphorical Space, Frozen Time, and the 1915 Genocide Paper presented at the annual meeting of the International Studies Association, Céntre Le Sheraton Hotel, Montreal, Quebec, Canada, Mar 17, 2004 [1]
  • Eduard L. Danielian, "The Historical Background to the Armenian State Political Doctrine," 279-286 in Nicholas Wade, Armenian Perspectives (Surrey, UK, 1997)
  • Ronald Grigor Suny, Looking toward Ararat: Armenia in modern history, Indiana University Press, 1993, ISBN 978-0-253-20773-9.
  • Astourian S.H., 'In search of their forefathers: National identity and the historiography and politics of Armenian and Azerbaijani ethnogeneses' in: Schwartz D.V., Panossian R. (eds.), Nationalism and history: the politics of nation building in post-Soviet Armenia, Azerbaijan and Georgia, University of Toronto Centre for Russian and East European Studies (1994), pp- 41-94.