Nicanor Duarte Frutos

Óscar Nicanor Duarte Frutos (11 d'ochobre de 1956Coronel Oviedo (es) Traducir) ye un políticu paraguayu, foi'l 53ᵉʳ presidente de la República dende'l 15 d'agostu de 2003 hasta'l 15 d'agostu de 2008, anque él presentara'l so arrenunciu al cargu'l 23 de xunu d'esi mesmu añu, coles mires d'asumir la so banca como Senador de la República. Foi'l primer presidente paraguayu que nun profesó la relixón católica siendo adultu, sinón más bien caltúvose cercanu al protestantismu (neo-cristianismu), lo cual xeneró una serie de discutinios pa un país tradicionalmente católicu.

Nicanor Duarte Frutos
senador de Paraguái

26 agostu 2003 - 28 agostu 2008
Presidente de Paraguái

15 agostu 2003 - 14 agostu 2008
Luis Ángel González Macchi - Fernando Lugo
Vida
Nacimientu Coronel Oviedo (es) Traducir11 d'ochobre de 1956[1] (67 años)
Nacionalidá Bandera de Paraguái Paraguái
Estudios
Estudios Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción (es) Traducir
Universidá Nacional d'Asunción
Oficiu políticuabogáu
Premios
Creencies
Relixón Protestantismu
Partíu políticu Partido Colorado (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

N'ochobre de 2013 foi convidáu pol Presidente Horacio Cartes a representar a la República del Paraguái como Embaxador ante la República Arxentina. Ante la propuesta del nomamientu, el Senáu paraguayu, de forma unánime, emprestó'l so alcuerdu. Exerció dichu cargu hasta xineru de 2016.[4][5]

Biografía editar

Nació na ciudá de Coronel Oviedo, capital del departamentu de Caaguazú el 11 d'ochobre de 1956. Los sos padres d'ascendencia mestiza procedíen del campu y yeren militantes del Partíu Coloráu. Casáu con Gloria María Penayo y padre de seis fíos.

Titulóse como abogáu na Universidá Católica d'Asunción en 1984, llogró una Llicenciatura en Filosofía pola Universidá Nacional d'Asunción en 1989 y un posgráu en Ciencies Polítiques na Universidá Nacional y Fundación Hans Seidel en 1992. Exerció como periodista y abogáu antes de ser Ministru d'Educación mientres los gobiernos de Xuan Carlos Wasmosy (1993-1998) y Luis Ángel González Macchi (1999-2003).

Periodu de Gobiernu editar

Dende l'empiezu de la campaña eleutoral, Duarte goció de la condición de favoritu y les encuestes alloñáron-y de Julio César Franco, pol PLRA, y del empresariu Pedro Fadul, estrella nel so momentu de la nueva oposición paraguaya, al frente del Partíu Patria Quería. Estes mesmes encuestes indicaben que Duarte podía ser desbancado por un candidatu unitariu de la oposición, pero les conversaciones a delles bandes ente lliberales, la esquierda, y los oviedistas arrexuntaos nel partíu UNACE, llista independiente montada pol xeneral Lino Oviedo como culminación del primer gran cisma nel coloradismo, nun llegaron a bon términu.

Victoria editar

Ensin sorpreses, el 27 d'abril de 2003, Nicanor Duarte Frutos proclamóse presidente col 37,1% de los votos, siguíu por Julio César Franco col 24% y Pedro Fadul col 21,3%. Nos comicios al Congresu, el Partíu Coloráu atropó daqué menos de la tercer parte de los sufraxos y recibió 37 de los 80 diputaos y 16 los 45 senadores. Les resultancies, por tanto, tuvieron lloñe de ser impresionantes, y de fechu fueron los más fluexos collechaos pol partíu na so hestoria, perdiendo mayoría en dambes cámares.

Duarte, tomó posesión del so mandatu pal periodu presidencial 2003-2008 el 15 d'agostu, nuna ceremonia a la qu'asistieron nueve presidentes llatinoamericanos, convirtiéndose nel oncenu presidente consecutivu del so partíu. Autocalificado depués de les eleiciones de "líder emerxente, de rotura d'antiguos paradigmes qu'emprobecieron al Paraguái y quebráu a la sociedá", y de "presidente que llega al Executivu ensin apautar coles oligarquíes económiques familiares parasitarias del mio partíu y del país", nel so discursu de toma de posesión Duarte axudicóse intenciones pocu menos que revolucionaries y prometió virtualmente tou lo que podía prometese a una nación que clamaba por cambeos drásticos y rexeneraciones de too tipu. Con delles crítiques al neolliberalismu, del que dixo ser "un fracasu" porque "avasalla la dignidá humana".

Presidencia del Paraguái (2003 – 2008) editar

Nicanor foi presidente del Paraguái dende 2003 hasta 2008, el so mandatu carauterizar por una crecedera sostenida en materia macroeconómico, con fuertes enclinos al estatismu, los sos estrechos llazos cola izquierda llatinoamericana, amás de pertenecer a una nueva xeneración de la clase dirixente del Partíu Coloráu, ensin un pasáu venceyáu al réxime del dictador Alfredo Stroessner. La so alministración viose arrezagada poles grandes disputa internes al interior de la so propia agrupación política. Con un discursu populista y combativo, buscó hasta l'últimu momentu del so mandatu la posibilidá d'una enmienda constitucional que la habilite pa puxar pola reelección, sicasí, nun llogró una mayoría nel Congresu que-y otorgara vía llibre a la reelección.

A los pocos meses d'asumir empecipia una renegociación de la delda esterna, algamando un alcuerdu por 318 millones de dólares.[6]

Pa faer operativu'l plan, en 2006 el Gobiernu llanzó la Estratexa Nacional de Llucha contra la Probeza. Por cuenta de esta, la inversión en desenvolvimientu social amontar de USD 400 millones en 2002 a USD 1.507 millones en 2007 , dinamizando el mercáu internu lo que llevó a una crecedera económica permediu de 4,8%.[7]

Esto fortaleció a una oposición yá en crecedera. Convocar a una marcha de protesta qu'arrexuntó a los principales partíos políticos de la oposición, los cinco centrales sindicales y más d'un centenar d'asociaciones civiles que terminó con cayida del so gobiernu y del so partíu en 2008. Magar el so discursu progresista, les inversiones sociales yeren casi inesistentes.

Mientres el so presidencia realizaron obres de 700 quilómetros d'asfaltáu.[8]

En 2008, el Gobiernu creó – por aciu un decretu presidencial– la Coordinadora Executiva pa la Reforma Agraria -CEPRA- que'l so oxetivu principal ye'l de coordinar y promover el desenvolvimientu económicu, social, políticu y cultural, amás d'impulsar la xestión de les polítiques públiques n'asentamientos creaos y contribuyir al llogru de la reforma agraria.

En 2006, por cuenta de la visita d'Estáu realizada a Paraguái polos Reis d'España Xuan Carlos I y Sofía, los díes 6 y 7 de payares, foi-y concedíu'l Collar de la Orde d'Isabel la Católica y a la so esposa María Gloria Penayo de Duarte, la Gran Cruz de la mesma Orde (B.O.E. 28/10/2006).

Reformes económiques editar

A entamos de 2003 la economía de Paraguái atopar nuna situación crítica:[9] a puertes d'un default selectivu en rellación a les sos obligaciones internacionales,[10] esto ye, ensin poder asumir los sos compromisos de pagos nel esterior (nel 2002 el pagu de la delda esterna llegó a representar el 44,2% del Productu Internu Brutu-PIB), coles reserves internacionales cayendo a USD 600 millones, con un ingresu per cápita inferior a los USD 1.000 y ensin dineru abondo pa pagar sueldos de funcionarios públicos, qu'en delles instituciones inclusive teníen atrasos salariales de 3 meses.[11] Ye importante alvertir amás que nel 2002 la Probeza polo xeneral representaba'l 49.7% de la población.[12]

Ante esta situación, y a partir de la so asunción al mandu n'agostu de 2003, Nicanor Duarte Frutos impulsó una serie de reformes qu'empecipiaron el despegue de la economía paraguaya.[11] En primer llugar plantegó una reforma tributaria conocida, como'l triple 10”, amenorgando l'impuestu a la renta de les empreses del 30% al 10%, siguiendo col IVA a 10% ya introduciendo l'Impuestu a la renta personal (IRP) del 10%, impuestu esti que diba ser abonáu solo polo que ganacen más de 120 salarios mínimos añales, esto ye, un impuestu que pagaríen los que más ganen.[13] Depués, empecipia la despolitización del Bancu Central del Paraguái[11] y recupera l'enfotu escontra'l sistema financieru, que sufriera la quiebra de dellos bancos nel país, años anteriores a la so asunción. Al respeutu, ye importante mentar que la rocea nel sistema financieru paraguayu llevara a que les tases d'intereses bancarios disparar a 58% inclusive.

Darréu, el gobiernu de Duarte Frutos implementó, ente otres, les siguientes midíes:

  • Dio en forma totalmente gratuita, mientres les sos 5 años de gobiernu, 25.000 viviendes populares pa families d'escasos recursos.
  • Destinó recursos de les hidroeléctriques binacionales, Itaipú y Yacyreta, pa crear fondos sociales pa inversión nes zones rurales, tantu n'educación, construcción d'escueles, accesos a agua potable, mecanización agrícola acompañada d'entrega de tractores a les Gobernaciones ensin distinción partidaria.
  • Creó, al traviés de la hidroeléctrica de ITAIPU, un cupu de Beca por que 5000 moces al añu pueden empecipiar una carrera universitaria.
  • Triplicó'l Presupuestu del Ministeriu de Salú Pública y Bienestar Social y del Ministeriu d'Educación y Cultura.
  • Dio subsidios a los llabradores cuando'l preciu internancional del sésamu y del algodón cayeron.
  • Distribuyó, al traviés del Institutu Nacional de Desenvolvimientu Rural y de la Tierra (INDERT), 250.000 hectárees a organizaciones llabradores.
  • Implementó'l programa de tresferencia condicionada de recursos a families n'estrema probeza, al traviés d'un fondu del Bancu Mundial pal primer añu, y a partir del segundu añu yá con recursos propios del Estáu.
  • Creó la Rede d'Inversiones y Esportaciones (REDIEX) encargada de potenciar les esportaciones y sofitar a los inversionistas que queríen instalase en Paraguái.[14]
  • Creó l'Axencia Financiera de Desenvolvimientu (AFD), qu'actuaba de banca de segundu pisu pa dar creitos al llargu plazu pa la vivienda y al sector granible.[15]
 
EVOLUCIÓN PIB PARAGUAY - Gobierno NICANOR DUARTE FRUTOS 2003 AL 2008
 
EVOLUCIÓN EXPORTACIÓN PARAGUAY - Gobierno NICANOR DUARTE FRUTOS 2003 AL 2008

Llogros económicos editar

Coles citaes reformes, el Gobiernu de Duarte Frutos llogró:

  • Non solo sacar a Paraguái d'estáu de default selectivu pagando los compromisos internacionales vencíos, sinón que llogró baxar la delda esterna del 42% al 13% del PIB.[10]
  • Sextuplicar les reserves del Bancu Central del Paraguái, pasando de USD 600millones nel 2002 a USD 3.800 nel 2008.[11]
  • Caltener la delda esterna a tal puntu que pal añu 2008 Paraguái podía atayar tola so delda esterna cola so reserves internacionales.[16]
  • Llograr un permediu de 5,4% de crecedera de la economía dende'l 2002 al 2008.[17]
  • Triplicar el PIB Brutu pasando de USD 6.000 millones nel 2002 a más de USD 18.000 millones nel 2008.[17]
  • Regularizar el pagu y aumentar los salarios de funcionarios públicos.
  • Triplicar el PIB per cápita pasando a más de USD 3.000.[17]
  • Cuadruplicar les esportaciones, que pasaron de USD 951millones nel 2002 a USD 4.463 millones nel 2008.[18]
  • Triplicar les recaldaciones tributaries, a pesar d'amenorgar l'impuestu a la renta del 30 al 10%.[19]
  • Amenorgar les tases d'intereses de préstamos de los bancos a menos del 10%.[17]
     
    EVOLUCIÓN RECALDACIÓN TRIBUTARIA PARAGUAY - Gobierno NICANOR DUARTE FRUTOS 2003 AL 2008
  • Menguar la probeza,[20] del 49.7% de la población nel 2002 al 37,9% nel 2008.
 
EVOLUCIÓN PROBEZA TOTAL PARAGUAY - Gobierno NICANOR DUARTE FRUTOS 2003 AL 2008

Amenorgamientu de la probeza editar

L'Informe del Bancu Mundial[21] del añu 2010 sobre la Probeza nel Paraguái concluyó, ente otres coses, que del 2003 al 2008 (gobiernu de Duarte Frutos):

  • La fienda ente'l PIB per cápita de Paraguái y el permediu p'América Llatina y el Caribe aumentó dende 1990 y siguió aumentando a una tasa más elevada dende 2003.[21]
  • Paraguái consiguió meyores reales nel bienestar de la so población ente 2000-2008, a pesar de les consecuencies al llargu plazu y de la comparanza desfavorable con ALC y los demás países de la rexón.[21]
  • De manera significativa, les tases de probeza menguaron mientres el periodu 2003-2008… L'amenorgamientu de 6,1 puntos porcentuales na probeza moderada asocedida mientres esi periodu, de 44a 37,9, foi la resultancia principalmente d'una crecedera nos ingresos (-4,1) pero tamién de la meyora na distribución del ingresu (-1,5).[21]
  • La desigualdá d'ingresu en Paraguái menguó significativamente nel periodu 2003-2008.[21]
  • Paraguái tamién amuesa meyores en casi tolos indicadores referentes al mercáu llaboral mientres la crecedera del periodu 2003-2008.[21]
  • Tocantes a “Accesu a bienes y servicios claves: La meyor calidá de les viviendes y sobremanera el mayor accesu a los servicios asocedíu dende l'anu 2003 concuerda col amenorgamientu de la probeza reportada hasta 2008.[21]
 
EVOLUCIÓN PROBEZA ESTREMA PARAGUAY - Gobierno NICANOR DUARTE FRUTOS 2003 AL 2008

Coles mesmes, nel añu 2012 el Bancu Mundial emitió un comunicáu de prensa tituláu "Nuevu Informe del Bancu Mundial revela que la clase media en Paraguái aumentó na última década."[22] Dichu informe menta que "...la clase media en Paraguái aumentó nun 45 per cientu pasando de 1 millón a 1.5 millones de persones na última década y representando el 24% de la población nel añu 2009." Darréu pasa a detallar que "...la clase media de la rexón creció hasta entender unos 152 millones de persones en 2009, comparáu con 103 millones en 2003, un aumentu del 50 per cientu. Pa Paraguái, la clase media aumentó nesi periodu en casi 500.000 persones más, cifra que representa una crecedera de 7.6 per cientu de la población total del país que pudieron aportar a la clase media na última década."[22]

Conflictos cola prensa editar

Mientres los años posteriores a la so Asunción al poder y más precisamente mientres la etapa final del so mandatu, amenáronse dellos discutinios ente Duarte y los principales medios de comunicación del país, remanaos por grandes grupos conservadores que faíen d'oposición al so gobiernu. Les sos crítiques diben dirixíes principalmente al diariu Última Hora y a la canal Telefuturo, a quien los acusaba de faer campaña política a favor del so vicepresidente, Luis Castiglioni, quien se convirtiera nel so principal oponente.

Nes sos crítiques, Nicanor faía evidente la so crispadura en contra de los directivos de medios, acusándolos de mal manexu periodísticu y empresarial. En numberoses ocasiones punxo en dulda la fortuna de los sos propietarios y cómo estos llegaron a disponer d'asemeyaos sumes monetaries nel so patrimoniu.[23]

Mientres un actu políticu, Nicanor manifestó cuanto sigue:

“(Los propietarios de medios) arriqueciéronse dedicándose a actividaes turbies de la mano de los mandamases de vez, safando impuestos, esplotando a los llabradores, sobornando al Estáu y a gobiernos anteriores”.[24]

Atentáu editar

En fecha 14 de febreru de 2008, Duarte Frutos denunció primeramente que, mientres la so estadía rutinaria nel comandu paraguayu de fuercies militares, intentar matar por envelenamientu con acedu muriático.[25] Esta denuncia facer nun contestu d'emerxencia sanitaria nacional por biltos reinales de fiebre mariello nuna ciudá aledaña a la capital de Paraguái y rexones deforestadas del interior de dichu país.[26][27][28]

Arrenuncia editar

El 23 de xunu de 2008 Duarte Frutos presentó'l so arrenunciu ante'l Presidente del Senáu, col enfotu de tomar posesión como Senador per votu popular y non como vitaliciu, sicasí'l so arrenunciu foi refugada pol congresu y magar nun pudo xurar entá como senador activu.

Embaxador editar

N'ochobre de 2013 foi designáu embaxador del Paraguái ante la República Arxentina, depués de fregadures nes rellaciones mientres la presidencia de Federico Franco y la suspensión de Paraguái del Mercosur.


Predecesor:
Luis Ángel González Macchi
 
Presidente de la República del Paraguái

15 d'agostu de 200315 d'agostu de 2008
Socesor:
Fernando Lugo

Referencies editar

  1. Afirmao en: Enciclopedia Brockhaus. Identificador de Brockhaus Enzyklopädie en línea: duarte-frutos-nicanor. Apaez como: Nicanor Duarte Frutos. Llingua de la obra o nome: alemán.
  2. URL de la referencia: http://www.ordens.presidencia.pt/?idc=154.
  3. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-2006-18798.
  4. «Paraguái designó al ex-presidente Duarte como embaxador n'Arxentina». Clarín (25 d'ochobre de 2013). Consultáu'l 29 de payares de 2013.
  5. «Nicanor recibió alcuerdu pa embaxada». Consultáu'l 25 de febreru de 2016.
  6. http://m.abc.com.py/edicion-impresa/economia/los-primeros-dos-anos-del gobiernu-de-nicanor-duarte-frutos-en-el contestu-de-la-transicion-a-la democracia-906956.html
  7. Gobiernu de la República del Paraguái, Presidencia de la República, Segundu Informe al Congresu Nacional. Periodu 2009-2010, (Julio 2010).
  8. . ABC (7 DE PAYARES DE 2005).
  9. http://www.worldfinance.com/banking/a-new-focus-on-paraguay
  10. 10,0 10,1 http://www.standardandpoors.com/ratings/articles/en/us/?assetID=1245302231824 (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 http://www.ultimahora.com/la-consolidacion-la-economia-del-paraguay-comenzo-l'anu-2003-n578302.html
  12. Secretaría Téunica de Planificación de Paraguái/Direición Xeneral d'Estadístiques y Censu del Paraguái. Encuestes Permanentes de Llares 2002-2008. www.stp.gov.py
  13. http://www.set.gov.py/pset/hgxpp001?6,18,273,O,S,0,PAG;CONP;359;2;P;4778;1;PAG (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).;,
  14. www.rediex.gov.py
  15. www.afd.gov.py
  16. http://www.economiavirtual.com.py/index.php?option=com_k2&view=item&id=1376:paraguay-puede-pagar-dos-veces-al-contáu-la so delda esterna&Itemid=361
  17. 17,0 17,1 17,2 17,3 Datos del Bancu Central del Paraguái (www.bcp.gov.py) Seición Estadístiques 2003-2008
  18. Rede d'Inversiones y Esportaciones de Paraguái (http://www.rediex.gov.py/publicaciones-de comerciu esterior-exp2 (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'comerciu esterior-exp2 historial y la comerciu esterior-exp2 última versión).) https://docs.google.com/file/d/0B27xUCV6nxI8cTVqdHdwejNkcDQ/edit?pli=1
  19. www.set.gov.py
  20. Secretaría Téunica de Planificación/Direición Xeneral d'Estadístiques y Censu del Paraguái. Encuestes Permanentes de Llares 2002-2008
  21. 21,0 21,1 21,2 21,3 21,4 21,5 21,6 BANCU MUNDIAL. “PARAGUAY. Estudiu de Probeza” 2010. http://documentos.bancomundial.org/curated/es/2010/12/16282734/paraguay-poverty-assessment-determinants-challenges-poverty-reduction
  22. 22,0 22,1 http://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2012/11/14/paraguays-middle-class-grows
  23. prensa-de-analfabeta-y llánzase-contra-H La Roxura de Nicanor contra la prensa Última Hora
  24. Acometida de Nicanor contra la prensa ABC Color
  25. Les Fuercies Armaes abrieron una investigación dempués de qu'en realizando una serie d'analís determinárase que l'agua que Duarte bebió'l xueves nel so despachu del Comandu en Xefe de les Fuercies Armaes sobre les 8.30 hores contenía acedu muriático. 'Cuando diba tragar decatar d'un gustu raru, polo qu'optó por cuspir, quedando cola sensación d'una llixera quemadura', señaló'l doctor González Doldán, quien amestó que'l presidente comentó-y que recibió agua ensin gas envasada, como de costume. más en El presidente de Paraguái sufre un envelenamientu en bebiendo un vasu con ácidu muriático
  26. Nicanor, el "Highlander"
  27. en-el-pa%EDs Nicanorismo fala de "atentáu" y fiebre mariello espandir nel país
  28. El presidente Nicanor Duarte Frutos declaró ayeri “inmortal” y de cuntar con “siete vides” más n'Enllaz rotu|1=Nicanor culpa pel agua contaminada a xente que lo quier faer “viaxar” |2=http://www.lanacion.com.py/noticias.php?not=179419 |bot=InternetArchiveBot }}

Enllaces esternos editar