Noreña

conceyu d'Asturies

Noreña ye un conceyu y una parroquia d'Asturies. Trátase del conceyu más pequeñu de los 78 que formen el Principáu.

Noreña
Bandera de Noreña Escudu de Noreña
Alministración
País España
Autonomía Principáu d'Asturies
Provincia Provincia d'Asturies
Partíu xudicial Siero
Tipu d'entidá conceyu
Capital Noreña
Alcalde de Noreña César Movilla Anta
Nome oficial Noreña (es)
Xeografía
Coordenaes 43°23′38″N 5°42′24″W / 43.394°N 5.7067°O / 43.394; -5.7067
Superficie 5.29 km²
Llenda con Siero
Altitú media 207 m
Demografía
Población 5058 hab. (2023)
Densidá 956,14 hab/km²
Xentiliciu
Viviendes 2251 (2011)
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aytonorena.es
Cambiar los datos en Wikidata

Parroquies editar

Nᵘ Nome Superficie
(km²)
% superficie
Noreña
Población % población
Noreña
Densidá
(hab./km²)


1 Ceis 1,56 29,4929,49% 80 1,581,58% 51,28
2 Noreña 3,84 72,5972,59% 5124, 5091 1 013 149,291 013 149,29% Error d'espresión: Caráuter de puntuación "," non reconocíu.
3 Santa Marina 0,26 4,914,91% 8 0,160,16% 30,77

Economía editar

Tien la renta per cápita más alta d'Asturies. La economía noreñense sofítase na importante industria chacinera y nel sector servicios. Noreña véndese como la capital gastronómica d'Asturies.

Emplegaos nos diversos sectores económicos (añu 2009)
Númberu de trabayadores Tantu por cientu
TOTAL 1.972 100
Agricultura, ganadería y pesca 10 0,51
Industria 652 33,06
Construcción 188 9,53
Servicios 1.122 56,90
* Datos tomaos del Anuariu Estadísticu d'Asturies 2009, SADEI


Usos del suelu del conceyu (añu 2009)
Usu Superficie (km²)
Tierres de llabrantíu 0,25
Praderíes 2,47
Terrenu forestal 0,37
Otros usos (industrial, residencial, tierra ermo...) 2,57
* Datos tomaos del Anuariu Estadísticu d'Asturies 2009, SADEI


Carauterístiques del sector primariu (añu 2009)
Ganaderíes de bovín 33
Cabeces de ganáu bovín 309
Cabeces de ganáu ovín 40
Cabeces de ganáu cabrín 0
Ganaderos con cuota llechera 0
Quilos de cuota llechera 0
Metros cúbicos de madera valtao 1.256
* Datos tomaos del Anuariu Estadísticu d'Asturies 2009, SADEI

Xeografía editar

Ye un enclave nel conceyu de Siero. Caúna de les parroquies de Noreña ta separtada de les demás. Amás, ye'l más pequeñu d'Asturies.

Llenda con parroquies sierenses: al norte cola parroquia de Samartindianes, al sur cola d'Hevia, al este cola de La Carrera y al oeste cola d'Argüeyes.

 
Planu de la villa de Noreña y llocalización del conceyu en Siero y n'Asturies.
[E]l término de la villa y sus arrabales, ocupa de Oriente a Poniente, medio cuarto de legua largo, y de Norte a Mediodía, otro tanto, a corta diferencia y de circunferencia, por leguas, tendrá una larga, poco más o menos, y, por horas, se terdará dos en andarla rodeándola. Linda al O. y al Mediodía con el río que viene del puente de Agüeria hasta el Rebollar, que está más abajo de la iglesia de la parroquia de Argüelles, y al N. con la de San Martín de Anes, ambas del concejo de Siero, que por todas partes rodea esta Jurisdicción, que hacia el N. termina en el Callejón que llaman de Agüeria y sitio y término de la Cruzada, que hay en el camino real que va a Gijón, y al Poniente, en el camino que va por junto a casa de Juan González, a la fuente de la Reguerina, siguiendo sus aguas y corrientes por los prados de la Gorguera hasta entrarse en dicho río.



Que hay en el término de esta villa y sus arrabales 806 días de bueyes,[1] de los cuales 557 son de tierras de sembradura, que dan un año pan y otro maíz y fabes, mezclado y alternado; 208 de prados, y 41 de tierra brava e inculta y plantada de algunos robles y castaños.
Archivu Xeneral de Simancas,18 de payares de 1751 linen


Historia editar

Ye causique imposible determinar l'orixe del conceyu. Nun hai constancia de documentu dengún que fale de Noreña como tal hasta principios del sieglu XII. Pa desplicar esti fechu, l'historiador Juan Uría Ríu supunxo que d'esistir dalgún caseríu o población na zona, el llugar llevase otru nome. Tamién almitió la posibilidá de que'l silenciu sea meramente fortuitu; pero inclinóse espresamente pola hipótesis de que'l llugar tomó'l nome del ríu Noreña, qu'aparez citáu como tal en dalgunos documentos.[2]

Alta Edá Media editar

 
Castiellu de Noreña nun grabáu del s.XIX

En el año 989 el conde de Gundemaro Piñoliz y su mujer Mumadonna cedieron al obispu Bermudo tierres y casas del llugar de Anasa, en las riberas de Noreña, a cambiu de la ilesia de Santa María de Tol, ente los ríos Ove y Porcía.[3] Nun aparez nel documentu el nome de Noreña referíu a llugar.[4] Esiste un documentu de donación del añu 1103, nel monesteriu de San Pelayo d'Uviéu, pol que María Enalso daba'l monesteriu de San Vicente, la villa de Llames, que, diz, asitiábase cerca de la ciudá. Nesti documentu desllíndense los términos qu'abarcaben, y ente ellos méntase a Noreña.[5]

Baxa Edá Media editar

En 1151, Gonzalo Peláez y la so muyer Elvira Peláez ficieron donación a San Vicente d'una heredá nomada Noreña: que vulgare vocatur Naurenia, y cinco años depués la mesma Elvira Pérez, modificando les condiciones de l'anterior donación al mesmu monesteriu, conseña n'otru diploma que-y da la mitá de la villa llamada Norela: villa vocata Norenia. Nesti documento cuando aparez por primer vez aplicáu inequívocamente'l nome de Noreña a un llugar pobláu. Nesi mesmu documentu, la donante afirma que la villa de Noreña fore del so suegru Pelayo Rodríguez.[5]

A partir del sieglu XII el nome del llugar de Noreña aparez repetidamente conseñáu nos documentos de la época; en dalgunos tamién s'indica que esti territoriu pertenecía a la xurisdicción de Siero. Asina, según un documentu citáu por Uría Riu, en 1189 Fernando Menéndez dona al monesterio de San Vicente una parte de los que tenía en Noreña de Siero.

A entamos del sieglu XIV aparez yá Noreña como xurisdicción independiente, perteneciente al señoríu de Rodrigo Álvarez de Asturias. Dalgunos xenealoxistes, dende'l sieglu XVII, suelen mentar como señor de Noreña al padre de Rodrigo Álvarez, Pedro Álvarez de Asturias, mayordomu mayor del rei Sanchu IV.[6] Uría Ríu, basándose na inesistencia de testimonios acreditativos, estimó pol contrario que'l primer señor de Noreña foi'l so fíu Rodrigo, anque parece probao qu'antepasaos suyos poseyeron bienes na parte central d'Asturies. Asina, d'una donación fecha al monesteriu de San Vicente en 1332, sábese qu'una tía suya llamada doña Mayor Álvarez poseía bienes na villa d'Entrialgo y Bimenes.

Y n'otra escritura esistente nel monesteriu de Santa María de Carrizo, que'l P. Carballo examinó, y que foi dada por una doña Sancha Álvarez nel añu 1210, lléese al final cierta memoria espresiva de las distintas heredaes o patrimonios que correspondieron a los fíos de Rodrigo Álvarez y la so muyer Sancha d'Estrada; ellí consta que Pedro Álvarez de Asturias, nació, según Somoza, hacia l'añu 1268: Era una persona bien apuesta y conformada, de ancha y prominente frente, cara prolongada, ojos grandes y buena dentadura.[7] Foi un personaxe importante nas Cortes del rei Alfonsu X de Castiella, Sanchu IV de Lleón y Castiella, Fernandu IV de Lleón y Castiella y Alfonsu XI de Castiella , foi asinamesmo árbitru nes disputes sosteníes por Uviéu con Avilés y Salas, sobre la llibre introducción de pan, vinu, trigo y otras viandes, según documentos de 1315 y 1320 que copia Vigil na so Diplomática oventense.[5] Morrió Rodrigo en 1335, siendo enterráu, por propia voluntá, nel monesteriu de San Vicente. Dexaba como herederu al fíu bastardu d'Alfonsu XI de Castiella y Leonor de Guzmán, don Enrique, al que adoptó y qu'había de llegar a ser rei de Castiella.

En 1350 l'entós conde don Enrique, arriendes del so matrimoniu con Juana Manuel de la Cerda,[8] aporta a Asturies fuxendo del so hermanu Pedru I, p'acoyese a los señoríos qu'heredare nestes tierras; y anque nun ta probao que la fortaleza de Noreña xugase papel dalgún na rebelión qu'enfrentó a ambos hermanos, parez lóxico suponer que residiría dalgún tiempu nella durante los dos años que tuvo nel país.

El sieglu XIX editar

 
Fotografía de Noreña enantes del añu 1937

Durante la denomada guerra de la Independencia, los franceses entraron por primer vez en Noreña'l 23 de mayu de 1809. Na llucha de guerrilles algamó sonadía un tal Fombella, zapateru d'oficiu, qu'al mandu d'una numberosa partía fostigaba a los convóis del exércitu francés en territoriu de Siero.

Por Decretu d'avientu de 1826, esapaecieron los cotos xurisdiccionales de señoríu, y Noreña, que lo yera del obispu d'Uviéu, pasó a formar parte del Conceyu de Siero, dende'l 1 de xineru de 1827 hasta finales de 1833 cuando s'independizó, colos cotos que-y pertenecíen, toos separaos del nucleu de mayor población y dientro del territoriu de Siero. Nel añu 1826, los obispos d'Uviéu dexaron de desempeñar les funciones propies como Condes de Noreña (nomando Alcaldes, alministrando xusticia), anque siguieron ostentando'l títulu con calter honoríficu hasta que l'Obispu/Conde Monseñor Francisco Javier Lazurica y Torralba, que tomara posesión en 1949, asumió'l Decretu Vaticanu 12-V-11951. Él y los Arzobispos/ Condes que lu sucedieron dexaron de facer ostentación del títulu nobiliariu de Condes, nun tomando posesión y prescinden de tal símbolu enos sos sellos, insignies y armes, anque'l Condáu de Noreña sigue perteneciendo a la Sede Episcopal, güei Arzobispal.

Mientres el sieglu XIX, Noreña destacó como un importante centru industrial nel centru d'Asturies, tanto dientru del tradicional sector de l'alimentación (cárnicos), como nes industries complementarias d'ésta, el tratamientu del cueru y la fabricación de zapatos, con delles fábriques "modernes" asentaes nel conceyu, y una producción que s'esportaba fuera del Principáu.

Política editar

Cola muerte de franco y la fin del Franquismu, la Unión de Centro Democrático (UCD) empicipió a gobernar en Noreña na persona de Rafael Junquera García. A partir de 1980 la política llocal centróse n' Aurelio Quirós Argüelles, que gobernó mientres 25 años y con partíos políticos estremaos: CDS, Centristas Asturianos (CAS), URAS y Unión Noreñense Independiente (UNI)). Saliera conceyal nes eleiciones de 1979 siendo'l terceru de la llista d'UCD y dende 1983 ye'l candidatu a l'alcaldía polos partíos enantes mentaos.

En 2005, en metá de llexislatura y cuando gobernaba UNI col PP, Aurelio Quirós dexa la política y l'alcaldía quedando d'alcalde Miguel Ángel Fuente Calleja (PP), anque per pocu tiempu. César Movilla Anta, el nuevu cabezaleru d'UNI, pacta col PSOE un nuevu gobiernu y conviértese n'alcalde. En 2007 celébrense nueves eleiciones a les que Cesar Movilla ya se presenta como candidatu del PSOE, algamando l'alcaldía con un pactu de gobiernu con IU primero y más tarde, tres la salida d'un de los dos conceyales d'IU del gobiernu, tamién col conceyal d'URAS.

Nes eleiciones de 2011, el PSOE vuelve a ganar con Cesar Movilla de candidatu algamando cuatro conceyales. Dende entós, gobierna en minoría con IDEAS que tien una representante, sumando ente dambos grupos cinco de los trece conceyales que componen el Plenu Municipal. La oposición suma ocho, Independientes por Noreña (IPÑ) tien 3 conceyales, dos el PP y con unu tán representaos Frente de la Izquierda (FDLI),Foro Asturias (FAC) y Conceyu Abiertu por Noreña (CA NOREÑA), que sumen ocho conceyales.


Alcaldes y gobiernos municipales dende 1975
Mandatu Alcalde Partíu
1975 - 1980 Rafael Junquera García UCD
1980 - 2005 Aurelio Quirós Argüelles CDS - CAS - URAS - UNI
2005 - 2005 Miguel Ángel Fuente Calleja PP
2005 - César Movilla Anta UNI - PSOE


Representantes por partíu nes eleiciones municipales de Noreña dende 1979
Partíu 1979 1983 1987[9] 1991[9] 1995[9] 1999[9] 2003[9] 2007[9] 2011[10]
PSOE 4 4 3 2 2 3 3 5 4
IPÑ 3
AP / PP 3 2 2 2 1 3 5 2
FDLI 1
FAC 1
CA Noreña 1
IDEAS 1
PCE / IU / IU-BA / IU-Los Verdes 1 1 1 1 1 1 1 2 0
URAS / URAS-PAS 6 0 1 0
UCD / CDS 4 3 5 6
CAS 6
UNI 4
Independientes 2
Total 11 11 11 11 11 11 11 13 13

Asociaciones editar

El conceyu cunta con delles asociaciones que desendolquen actividaes diferentes, ente elles les siguientes:

- Academia y Banda de Música Condado de Noreña
- AMPA – Asociación de Madres y Padres del Colegio Publico "Condado de Noreña"
- AMPA –Asociación de Madres y Padresdel Instituto de Educación Secundaria de Noreña.
- APA Colegio Nuestra Señora de Covadonga.
- Asociación Amas de Casa Sta. María de Covadonga.
- Asociación Cultural Contigo
- Asociación Cultural InfoNoreña
- Asociación Cultural Ruiu Nora
- Asociación Ex jugadores Condal C. F.
- Asociación Juvenil Naurenia.
- Asociación de Investigación de Industrias Cárnicas del Principado de Asturias.
- Asociación Prodeficientes Psíquicos Asturias – ADEPAS.
- Banda Gaites. A. F. M. "Villa y Condáu de Noreña"
- Caballeros de la Orden del Sabadiego.
- Cla El corchu.
- Cabalgata de Reyes - COCAR.
- Cofradía de Jesús Nazareno.
- Orfeón Condal de Noreña.
- Peña Azul Noreña.
- Peña El Jarru.
- Peña Sportinguista "Los 50".
- Peña Sportinguista Bar La Iglesia.
- Fundación Solidaridad con Benín.
- Unión Comerciantes de Noreña.

Deportes editar

Amás de les asoiciaciones yá comentaes, no que se refier a clubes deportivos, Noreña cuenta con clubs como:

Referencies editar

  1. 806 días de bueyes equivalen aproximao a 10.075 áreas.
  2. Silverio, Cañada, Noreña, <<Gran Enciclopedia Asturiana>>, t. 10, p. 249, Gijón, 1970. ISBN 84-7286-101-5.
  3. Ancestors of Alfonsu X of Spain for Nine Generations, 1988, Stimmel, Robert L.
  4. Documentu fecháu 11-III-981 del Llibru de los Testamentos de la Catedral d'Uviéu y en manuscritos de la Biblioteca Nacional, sobre la donación del Conde Fáfila Spasándiz y la so esposa Urraca, a la ilesia d'Uviéu y al so obiespu Gudesteo, na que se describe'l so asitiamientu nel territoriu de Siero, xunta'l ríu Noreña: "... territorio Syero, secus flumen Norenia..." Vuelve apaecer el vocablu en forma de Naurenie nun documentu de 2-V-991 por una permuta ente'l Conde Gundemaro Pinioliz y la so muyer Numadona, y l'Obispu Vermudo. Esisten, amás, otros documentos de 1043, 1048, 1064 y 1076, nos que se cita'l ríu Noreña al referenciar la situación de ciertes posesiones.
    Francisco Junquera Hevia, historiador.linen
  5. 5,0 5,1 5,2 José Manuel Fanjul Cabeza. «Datos históticos del concejo de Noreña» (castellanu). Consultáu'l 17/05/2007 de 2007.
  6. Este estado había tenido D. Rodrigo Álvarez de Asturias, caballero muy principal, natural de esta tierra e hijo de D. Rodrigo Álvarez y de Doña. Mayo, cuyos antecesores habían sido Señores de Gijón, Noreña y otros muchos cotos de este Principado. ...". "Su riqueza y grandeza de Señorío se echa bien de ver en su testamento, pues no había obispo, ni iglesia, ni señor, ni caballero de Asturias o en el Reino de León a quien no hubiera tomado algo, y todo lo declara y manda restituir.
    Alfonso Marañon de Espinosa, 1614 linen
  7. Según el dictame de la comisión médica qu'analizó los sos restos en 1860, con motivu del treslladu del sarcófagu en que aquellos xacíen al Muséu Provincial d'Uviéu.
  8. Manuel García Mijares. «Apuntes históricos, genealógicos y biográficos de Llanes y sus hombres» (castellanu). Consultáu'l 17/05/2007 de 2007.
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 9,5 Direición General de Política Interior
  10. Eleiciones Llocales 2011

Enllaces esternos editar