Preah Bat Samdech Preah Norodom Sihanouk Varman, más conocíu como Norodom Sihanouk (en camboyanu: នរោត្តម សីហនុ; Pnom Penh, Indochina francesa, 31 d'ochobre de 1922 - Beixín, China, 15 d'ochobre de 2012),[6] fíu del rei Norodom Suramarit y la reina Sisowath Kossamak, foi conocíu como Padre de la Patria por dirixir a Camboya escontra la independencia del dominiu francés en 1954.[ensin referencies]

Norodom Sihanouk
76. Rei de Camboya

14 xunu 1993 - 7 ochobre 2004 - Norodom Sihamoní
presidente

17 abril 1975 - 2 abril 1976 - Khieu Samphan (es) Traducir
35. Primer Ministru de Camboya

17 payares 1961 - 13 febreru 1962
Penn Nouth - Nhiek Tioulong
rei

20 xunu 1960 - 18 marzu 1970
Chuop Hell - Cheng Heng
32. Primer Ministru de Camboya

10 xunetu 1959 - 19 abril 1960
Sim Var - Pho Proeung
27. Primer Ministru de Camboya

9 abril 1957 - 17 xunetu 1957
Sam Yun (es) Traducir - Sim Var
25. Primer Ministru de Camboya

15 setiembre 1956 - 15 ochobre 1956
Khim Tit - Sam Yun (es) Traducir
23. Primer Ministru de Camboya

29 febreru 1956 - 24 marzu 1956
Oum Cheang Sun - Khim Tit
21. Primer Ministru de Camboya

3 ochobre 1955 - 5 xineru 1956
Leng Ngeth - Oum Cheang Sun
18. Primer Ministru de Camboya

7 abril 1954 - 18 abril 1954
Chan Nak - Penn Nouth
15. Primer Ministru de Camboya

16 xunu 1952 - 24 xineru 1953
Huy Kanthoul - Penn Nouth
11. Primer Ministru de Camboya

28 abril 1950 - 30 mayu 1950
Yem Sambaur - Sisowath Monipong
1. Primer Ministru de Camboya

18 marzu 1945 - 13 agostu 1945
Penn Nouth - Sơn Ngọc Thành
74. Rei de Camboya

25 abril 1941 - 2 marzu 1955
Sisowath Monivong - Norodom Suramarit
Vida
Nacimientu Pnom Penh[1]31 d'ochobre de 1922[2]
Nacionalidá Bandera de Camboya Camboya
Muerte Beixín[3]15 d'ochobre de 2012[4] (89 años)
Sepultura Pagoda de plata (es) Traducir
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Padre Norodom Suramarit
Madre Sisowath Kossamak
Casáu con Mam Manivan Phanivong
Sisowath Monikessan (1941 – 1946)
Phat Kanhol (1943 – 1944)
Sisowath Pongsanmoni (1944 – 1951)
Norodom Monineath (1952 – 2012)
Fíos/es
Pueblu Casa de Norodom (es) Traducir
Estudios
Estudios Academia de Caballería de Saumur (es) Traducir
Llingües falaes camboyanu
francés
inglés
tailandés
Oficiu políticu, direutor de cine, actor, cantante, músicu, compositorguionista
Trabayos destacaos The little prince (en) Traducir
Twilight (en) Traducir
My Village at Sunset (en) Traducir
See Angkor and Die (en) Traducir
Premios
Instrumentu musical clarinete
saxofón
pianu
acordión
Serviciu militar
Lluchó en Guerra de Vietnam
conflicto camboyano (es) Traducir
Creencies
Relixón Theravada
Partíu políticu Sangkum (es) Traducir
Funcinpec (es) Traducir
IMDb nm0797625
norodomsihanouk.info
Cambiar los datos en Wikidata

Constitúyese güei na persona que más puestos políticos y por más tiempu tuvo na hestoria del sieglu XX según el Llibru Guinness de los Récores. Ye consideráu pol estudiosu camboyanu Daoy Kaew Samnang como unu de los asiáticos más influyentes del sieglu XX[ensin referencies].

Tamién yera músicu y con frecuencia cantaba nes receiciones que-y faíen. Conocía delles llingües, ente elles l'español. Dirixó delles obres cinematográficu y musical.

Finó en Beixín el 15 d'ochobre de 2012 a los 89 años d'edá.[7]

Nomes y títulos editar

Dende la so abdicación, el títulu oficial de Sihanouk na versión más curtia y popular ye Preah Karuna Preah Bat Sâmdech Preah Norodom Sihanouk Preahmâhaviraksat.[8]

La traducción lliteral de dichu títulu n'español sería:

  • Preah ("sagráu" de la pallabra hindú ब्राह्मण, "brahmin").
  • Karuna ("misericordiosu" que se refier el conceutu budista de karuna).
  • Bat ("pie", del sánscritu pāda, rellacionada col llatín pes, pedis, castellán pie).
  • Sâmdech ("señor, príncipe, excelencia").
  • Norodom (a manera d'apellíu como "Norodom de Camboya", usáu pola familia real dende antiguu).
  • Sihanouk (nome propiu de Sihanouk; contraición de siha-, "lleón," del sánscritu siṃhai, de singa- en Singapur; y -hanouk, del sánscritu hanu, "caniles").
  • Preahmâhaviraksat (preah, "sagráu"; -mâha-, sánscritu "grandiosu" con maha- en maharajá; -vira-, sánscritu vīra "valiente o eminente, home, héroe, xefe" rellacionada col llatín vir, viris, en castellán varón; -ksat, "guerreru, gobernante" de la pallabra sánscrita Kshatriya).

La pallabra "padre" ("Rei Padre") nun apaez nel títulu camboyanu, solo nos idiomes occidentales como "La so Maxestá'l Rei Padre Norodom Sihanouk" pa estremar que ye'l so fíu'l monarca reinante, que ye La so Maxestá Norodom Sihamoní.

Sihanouk se refiería con frecuencia a sigo mesmu como Sâmdech Euv, que podría traducise lliteralmente como "Señor Pá".

Infancia editar

El príncipe Sihanouk asistió a la escuela primaria François-Baudoin de Pnom Penh. La educación secundaria realizar en Saigón nel "Lycée Chasseloup Laubat", onde estudió hasta la so coronación. Recibió entós clases d'equitación na Escuela Militar de Saumur, en Francia. Cuando'l rei Sisowath Monivong, el so güelu maternu, morrió'l 23 d'abril de 1941, el Conseyu Real camboyanu escoyó al príncipe Norodom Sihanouk como Rei de Camboya.

A la muerte del so tíu güelu, el rei Sisowath Monivong, foi escoyíu pa reinar pol Conseyu Real del Tronu, actu que se cree tuvo influyíu poles autoridaes de l'alministración colonial francesa n'Indochina. El primer contendente al tronu yera Sisowath Monireth, que pasó a ocupar el cargu de secretariu personal del rei y qu'ocuparía depués por un curtiu tiempu la rexencia.

Foi coronáu en setiembre de 1941, cuando tenía 19 años. El nuevu rei fíxose célebre nos sos entamos por una vida d'estravagancies y un ciñu especial poles muyeres. En 1952 casóse cola so sesta esposa, Monique, de padres italianos y camboyanos.

Actividaes independentistes editar

 
Beijing, 1956: Mao Zedong, Peng Zhen, Sihanouk, Liu Shaoqi

La Segunda Guerra Mundial debilitó a unu de los países más poderosos, Francia, que rixera la vida político y esplotao los recursos camboyanos mientres más d'un sieglu. Los sentimientos independentistes estender por toa Indochina. En Camboya, Sihanouk convertir en portaestandarte d'estes aspiraciones d'independencia. Empezó asina un procesu de presión internacional contra Francia dempués de 1945, que esixía qu'abandonara les sos colonies. Ente los más célebres actos de Sihanouk destacó'l autoexilio en Bangkok en mayu de 1953, alegando que nun volvería a Camboya hasta que los franceses retirárense y otorgáren-yos la independencia. Con dichu actu llamaba l'atención del mundu y ponía a Francia n'apiertos diplomáticos.

El 9 de payares de 1953 l'autoridá colonial francesa retírase y Camboya proclama la so independencia. El rei Sihanouk ye reconocíu como Padre de la Patria y gana ventaya sobre otros movimientos políticos que tamién taben implicaos nos procesos d'independencia.[ensin referencies] Fai entós el so segundu gran movimientu históricu, pos abdica'l 2 de marzu de 1955 como rei en favor del so padre y queda d'esa manera llibre pa presentase a les eleiciones a Primer Ministru. El gran respetu del pueblu camboyanu pola tradicional monarquía y la popularidá de Sihanouk upáron-y al puestu tres una arrolladora victoria nes eleiciones.

El 22 de xunu de 1956 foi condecoráu por España cola Gran Cruz de la Orde del Méritu Militar con [distintivu blancu].[9]

En 1960 muerre'l so padre, pero caltuvo'l títulu de príncipe, mientres la so madre Sisowath Kossamak convirtióse en reina de Camboya.

La Guerra de Vietnam editar

Empezaría entós para Camboya la dómina más difícil de la so Historia. El príncipe Sihanouk declaró al país en neutralidá y protestó pol intervencionismu de parte de los Estaos Xuníos, lo que-y atraxo l'antipatía d'esi país. Los estauxunidenses creíen que la política de neutralidá de Sihanouk yera dafechu falsa y que dexaba l'accesu a territoriu camboyanu al Vietcong p'actividaes loxístiques.

El príncipe Sihanouk demostró simpatía pola República Popular China y por Mao Zedong en particular. Suxurió que'l comunismu sería inevitable nel Sureste Asiáticu. Sicasí, yera enemigu acérrimo del nuevu movimientu de los Jemeres Coloraos, a quien escorría, pos unu de los oxetivos d'esti grupu yera convertir a Camboya nuna república, lo que significaría una perda de privilexos pa la Familia Real camboyana.[ensin referencies]

Toes eses polítiques confusu y ambiguu debilitar. Asina, el 18 de marzu de 1970, aprovechando que s'atopaba de viaxe oficial en China, el xeneral Lon Nol dio un golpe d'Estáu, imponiendo un gobiernu pro-occidental, en collaboración con Estaos Xuníos, que precisaben del territoriu camboyanu pa cerrar el pasu a l'avanzada de Ho Chi Minh. Esti golpe foi l'orixe de la Guerra Civil Camboyana.

Exiliu editar

Sihanouk nun pudo tornar al so país pa detener el golpe. Lon Nol aliar colos Estaos Xuníos y Vietnam del Sur, arreyando de manera direuta a Camboya nel conflictu y xenerando una guerra civil nel país.

Pela so parte, China empezó a suministrar sofitu a los Jemeres Coloraos, quien utilizaron el nome de Sihanouk p'amontar la fuercia militar. Munchos d'ellos lluchaben cola intención non yá d'espulsar a los americanos, sinón de restaurar al príncipe Sihanouk. China garantizó la estadía del príncipe y sofitó la constitución de la so "gobiernu n'exiliu".

Quien escorriera ensin miramientos a los Jemeres Coloraos aliar con ellos contra Lon Nol y los Estaos Xuníos. Una decisión paradóxica, pos años tras Pol Pot afirmara: "La monarquía ye un llaín postuláu que vive del sangre y el sudu de los llabradores. Namái l'Asamblea Nacional y los derechos democráticos van dar a los camboyanos un espaciu de respiru. La democracia que va reemplazar a la monarquía ye una inigual institución, pura como'l diamante". [ensin referencies]

Los Jemeres Coloraos controlaríen les sos pallabres y aiciones nel exiliu, xera particular d'Ieng Sary, como espresaría'l mesmu príncipe al embaxador de Suecia en Vietnam, Jean-Christophe Oberg: "Esi abominable Ieng Sary ta espiándome siempres (...) Señor Embaxador, si usté mira xunto a la cortina cuando sala d'esti salón, va ver los sos pies. Ta siempres de pies pa escuchar"[10]

Pero'l papel que xugaría Norodom Sihanouk nel esquema de los Jemeres Coloraos se evidenciaría yá dende marzu de 1973. Naquel añu, los Jemeres Coloraos tomaren so control gran parte del territoriu camboyanu, y el Tratáu de Paz de París que detuvo'l bombardéu norteamericanu, dio-y la oportunidá al príncipe de faer una visita sobre la zona lliberada.

D'esa visita afirma Nayan Chanda: "Mientres el viaxe, él y la so esposa, la princesa Monique, fueron absorbíos polos líderes de los Jemeres Coloraos, quien exitosamente evitaron cualquier contautu direutu cola población. Tou lo qu'él vio fueron cares grises que teníen que solmenar los puños coordinadamente y glayar lemas. Sihanouk nun tuvo la oportunidá de faer los sos actos avezaos - saltar ente l'ensame, tocar a la xente que s'emburriaría escontra alantre col berru de ¡"Samdech Euv"! (Señor pá)[ensin referencies].

Kampuchea Democrática editar

El 11 d'abril de 1975, nos sos últimos esfuercios de ganar la guerra, los Estaos Xuníos ufierten a Sihanouk el reestablecimientu del so gobiernu en Pnom Penh y la salida del gobiernu de Lon Nol. Ente unu de los munchos errores políticos estauxunidenses n'Indochina mientres la Guerra de Vietnam tuviera'l de faer de menos l'enorme significáu que'l pueblu camboyanu daba a la figura del so monarca. Los Jemeres Coloraos publicaron una llista negra (cola supuesta aprobación de Sihanouk) colos nomes de los altos funcionarios de la República Jemer que tendríen que morrer. La propuesta llegó demasiada tarde: pocos díes dempués, el día 17, Pnom Penh cayía ante los Jemeres Coloraos.

El 9 de setiembre de 1975 la Plaza de Tian'anmen de Beixín vistir de fiesta pa despidilo nel so regresu al Pnom Penh lliberáu. El so papel en Camboya sería protocolariu. El 4 d'abril de 1976 foi obligáu a retirase, entós pudo salir del país p'abellugase, primero en Corea del Norte y dempués en China. La razón pola cual el príncipe nun foi asesináu foi la oposición del Gobiernu chinu a la so execución.

La invasión vietnamita editar

Vietnam nun soportó les ofensives de los Jemeres Coloraos y, xunto a camboyanos disidentes, llanzó una gran operación militar pa ganar a la cúpula de la Kampuchea Democrática. Nesta operación taba unu de los nuevos protagonistes de la historia del país, l'actual primer ministru camboyanu Hun Sen.

Sihanouk sofitó la resistencia de los Jemeres Coloraos, que los sos líderes abellugar nel nordeste del país pa conformar de nuevu una guerrilla contra los nuevos invasores.

En 1982 conforma la Coalición del Gobiernu de Kampuchea Democrática, de la cual él foi'l presidente. En dicha coalición taben presentes el Funcipec, el so propiu partíu, el KPNL de Son Sann y los Jemeres Coloraos.

Presidencia de Hun Sen editar

Empieza entós la presidencia de Hun Sen, na cual el príncipe Sihanouk recuperaría enforma de la so autoridá. Vietnam retiró les sos fuercies del país en 1989. El 14 de payares de 1991 Sihanouk fai otru de los sos innumberables regresos, esta vegada aclamáu como héroe. Un referendu proclama la monarquía constitucional cola so oposición y ye escoyíu nuevamente como monarca constitucional del Reinu de Camboya, nuevu nome del país dende 1993. La so salú nun ye la meyor, pero acepta'l nuevu puestu a los sos 75 años d'edá.

Amnistía a dellos de los líderes de los Jemeres Coloraos, ente ellos Ieng Sary, quien se reintegran a la vida nacional.

El 7 d'ochobre de 2003 abdica per segunda vegada en favor del so fíu Norodom Sihamoní ya imponse otru autoexilio, esta vegada en Pyongyang a partir de 2004 y dempués en Beixín, onde finaría en 2012.

Familia editar

Casóse seis veces y nició a 14 fíos nun periodu de 11 años. Ente ellos destaca Norodom Sihamoní, quien ye l'actual rei de Camboya:[11]

  1. Neak Moneang Phat Kanhol (1920–1969, miembru del Ballet Real de Camboya; casaos en 1942, divorciaos darréu)
  2. SAR Princesa Sisowath Pongsanmoni (1929–1974; casaos en 1942, divorciaos en 1951)
  3. Anak Munang Thach (casaos en 1943)
  4. SAR Princesa Sisowath Monikessan (HRH Princesa Sisowath Naralaksha Munikesara, 1929–1946; casáu en 1944)
  5. SAR Princesa Samdech Preah Reach Kanitha Norodom Norleak (Princesa Devisa Naralakshmi, nacida 1927; casaos en 1946 "formalmente" el 4 de marzu de 1955)
  6. Mam Manivan Phanivong (Mam Munivarni Barni Varman, 1934–1975; casaos en 1949)
  7. SM Reina Madre Norodom Monineath Sihanouk (antes Paule-Monique Izzi, nacida'l 18 de xunu de 1936; casaos el 12 d'abril de 1952 "formalmente" el 5 de marzu de 1955)

Distinciones honorífiques[8] editar

Distinciones honorífiques camboyanes editar

Distinciones honorífiques españoles editar


Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. «Cambodia's former King Norodom Sihanouk dies at 89». The Guardian. Consultáu'l 14 ochobre 2012.
  5. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1956-9025.
  6. Norodom Sihanouk, Cambodia's leader through decades of upheaval, dies in China at age 89
  7. MEYORA: Muerre ex rei de Camboya Norodom Sihanouk a los 90 años
  8. 8,0 8,1 Royal Ark
  9. 9,0 9,1 Boletín Oficial del Estáu
  10. páx. 39, Collaciu enemigu. "That abominable Ieng Sary is always spying on me, (...) Mr. Ambassador, if you look at the bottom of the curtain as you go out of the room you will see his feet."
  11. [1]

Bibliografía editar

  • Daoy Kaew Samnang, Los asíáticos más influyentes del sieglu xx, Roksast Kroab Baeb Yan, Pnom Penh, 2001. En jemer.
  • Chanda, Nayan, Collaciu enemigu, MacMillan Publishing Company, Nueva York, 1986. N'inglés.
  • García, Guillermo, Norodom Sihanouk y l'Hermanu Númberu Zero: la traxedia de Kampuchea Democrática, Pequeñu Dios Editores, Santiago, 2011.
  • Norodom Sihanouk , La mio guerra cola CIA, 1973.
  • Osborne, Milton, Sihanouk, Prince of Light, Prince of Darkness. Ed. Silkworm Books, Chiang Mai, Thailand, 1994.


Enllaces esternos editar