Operación Barbarossa

(Redirixío dende Operación Barbarroja)

Plantía:Campaña Frente OrientalPlantía:Campaña Operación Barbarossa

Operación Barbarossa
Parte de guerra Xermano-Soviética
Fecha 22 xunu 1941 → 5 avientu 1941
Llugar Europa Oriental y Rusia europea, (Xunión Soviética)
Resultáu
  • Victoria táctica de la Exa
  • Victoria estratéxica soviética
  • Ocupación alemana de Bielorrusia, Ucrania, los Países bálticos, Crimea y parte de Rusia
  • Cayida de Kiev
  • Moscú y Leningráu siguen aguantando
Belixerantes
Bandera de Alemaña nazi Alemaña nazi
Bandera de Rumanía Reinu de Rumanía
Bandera d'Hungría Reinu d'Hungría
Bandera d'Italia Reinu d'Italia
Estáu Eslovacu
Estáu de Croacia
Bandera de Finlandia Finlandia
Bandera de la Xunión Soviética Xunión Soviética

Llei de préstamu y arriendu:

Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Comandantes
Bandera de Alemaña nazi Adolf Hitler
Bandera de Alemaña nazi W. von Brauchitsch
Bandera de Alemaña nazi Franz Halder
Bandera de Alemaña nazi W. Ritter von Leeb
Bandera de Alemaña nazi Fedor von Bock
Bandera de Alemaña nazi Gerd von Rundstedt
Bandera de Rumanía Ion Antonescu
Bandera d'Italia Benito Mussolini
Bandera d'Italia Giovanni Messe
Bandera de Finlandia Gustaf Mannerheim
Jozef Tiso
Ante Pavelić
Bandera de la Xunión Soviética Josif Stalin
Bandera de la Xunión Soviética Gueorgui Zhúkov
Bandera de la Xunión Soviética Aleksandr Vasilevski
Bandera de la Xunión Soviética Semión Budionni
Bandera de la Xunión Soviética Kliment Voroshílov
Bandera de la Xunión Soviética Semión Timoshenko
Bandera de la Xunión Soviética Markián Popov
Bandera de la Xunión Soviética Fiódor Kuznetsov
Bandera de la Xunión Soviética Dmitri Pávlov  Ejecutado
Bandera de la Xunión Soviética Mijaíl Kirponós  
Fuercies en combate
Heer
• 3 800 000 homes[1][2]
• 3350 tanques[3][1]
• 7200 pieces d'artillería[1]
Luftwaffe
• 2770 aviones[3]
Exércitu Coloráu
• 2 600 000 - 2 900 000 soldaos[4][5][6]
• 11 000 tanques[7][8]
• 35 000 pieces d'artillería[9]
Fuercia Aérea Soviética
• 7133 - 9100 aviones[10][11][12]
Baxes
182 608 muertos
35 439 sumíos
621 308 mancaos
Total: 839 355
3 137 673 muertos
1 336 147 mancaos
Total: 4 473 820
[editar datos en Wikidata]

La Operación Barbarossa (n'alemán: Unternehmen Barbarossa), entamada'l 22 de xunu de 1941, foi'l nome en clave dau por Adolf Hitler al plan d'invasión de la Xunión Soviética per parte de les Fuercies de la Exa mientres la Segunda Guerra Mundial. Esta operación abrió'l Frente Oriental, que se convirtió nel teatru d'una de les operaciones más grandes de la guerra, escenariu de les batalles más grandes y brutales del conflictu n'Europa. El nome de la operación ye un homenaxe a Federico I Barbarossa que'l so nome ta xuníu al nacionalismu alemán del sieglu XIX.

La Operación Barbarossa significó un duru golpe pa les despreveníes fuercies soviétiques, que sufrieron fuertes baxes y perdieron grandes estensiones de territoriu en poco tiempu. Sicasí, la llegada del iviernu rusu acabó colos planes alemanes de terminar la invasión en 1941. Mientres l'iviernu, l'Exércitu Coloráu contraatacó y anuló les esperances de Hitler de ganar la batalla de Moscú. La operación acabó'l 5 d'avientu de 1941 cola retirada del exércitu alemán.

Antecedentes editar

Motivaciones polítiques y militares editar

Nel ideariu de Hitler taba la espansión escontra l'este dientro de la so política d'espaciu vital» (Lebensraum n'alemán), anque ésta yera una aspiración alemana previa a la Primer Guerra Mundial. Yá en 1918 na Paz de Brest-Litovsk, l'altu mandu de los exércitos imperiales alemanes del frente oriental impunxera les sos condiciones pal armisticiu que los bolxeviques solicitaben. Por razones práutiques de supervivencia los xefes comunistes arrenunciaren d'estender el so gobiernu a les ex rexones del Imperiu rusu de Polonia y los países bálticos, apurriéndoles al Reich del Káiser. Como puede lleese nel llibru de Hitler Mein Kampf (La mio llucha), la guerra contra los soviéticos ye una cruzada d'Europa contra Asia: tratar d'unviar al fondu del continente asiáticu a quien faen correr al «Nuevu Orde» européu y nacionalsocialista los mesmos riesgos que faíen correr los hunos d'Atila a la Europa romana. El territoriu conquistáu convertir nel espaciu vital que satisfadría les necesidaes de tierra y materies primes pa la población alemana mientres sieglos.

N'avientu de 1940, el Führer robla la Direutiva nᵘ 21, denomada «Operación Barbarossa», que contempla la invasión relámpago de la Xunión Soviética, que tenía de ser aniquilada, teóricamente, nuna sola campaña d'apenes un par de meses. El plan definitivu de Hitler yera avanzar simultáneamente con trés Grupo d'Exércitos, que teníen de revolver continuadamente, p'abarganar a los exércitos soviéticos n'enormes maniobres de tenaza y embolsamientos, p'aniquilalos darréu. Hitler nomar asina n'honor de Federico I, Friedrich I n'alemán, emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu mientres el sieglu XII, llamáu Barbarossa pol color de la so barba. El so reináu representó l'apoxéu del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, consideráu'l Primer Reich polos nacionalistes alemanes. La fama y el significáu modernu de Federico I Barbarossa ta xuníu al pan-xermanismu alemán del sieglu XX. Barbarossa foi un referente pa los nacionalistes alemanes que pretendíen reunificar el país so un poder fuerte, como'l del emperador. Como se mentó, Adolf Hitler decidiera tomase la guerra nel Frente del Este como una cruciada y asina lo alvierte a los sos xenerales, recordándo-yos que la Xunión Soviética nun robló les convenciones de Xinebra y que nun se trata de faer rumbu d'espíritu caballerescu. El Führer piensa poner los territorios conquistaos so una severa alministración alemana, «desbolchevizar» el país y ver fundise'l réxime soviéticu cuando él tea en posesión de lo qu'él llama les ciudadeles del bolxevismu»: Leningráu y Stalingráu.

Nel momentu del ataque taba a valir el pactu de non agresión xermanu-soviéticu d'agostu de 1939, pol que dambes potencies definíen les sos esferes d'influencia n'Europa Oriental. El llamáu Pactu Ribbentrop-Mólotov sorprendió al mundu por cuenta de la hostilidá mutua y a les ideoloxíes diametralmente opuestes de los firmantes.

Situación en xunu de 1941 editar

 
Situación xeopolítica d'Europa en 1941. en color gris, l'Alemaña nazi, los sos aliaos y países sol so control.

Aquel día, el Tercer Reich controla militarmente Bélxica, Bohemia y Moravia, Dinamarca, Francia (salvo la parte gobernada por Vichy), Grecia, Países Baxos, Luxemburgu, Noruega, Polonia (salvo la parte invadida polos soviéticos) y Yugoslavia (salvu Bosnia, Croacia y Eslovenia que se-y biforquen), ente que Bulgaria, Finlandia, Hungría, Italia, y Rumanía son aliaos d'Alemaña. Amás espérase cuntar col sofitu loxísticu decidíu de les poblaciones a lliberar de Bielorrusia, Estonia, Letonia, Lituania y Ucraína, como tamién de los cosacos del Don y de los colonos alemanes residentes na URSS. Asina, la Wehrmacht presume de rápides victories en tol estensu frente; sicasí, yá se-y plantegen al vencedor provisional graves problemes:

  1. Nun se venció militarmente al Imperiu británicu. La Operación Lleón Marín, (Unternehmen Seelöwe n'alemán) el plan pa invadir Gran Bretaña, retardóse sine die, la campaña de bombardeos aéreos, la batalla d'Inglaterra, saldar con un fracasu pa la Luftwaffe y les operaciones de guerra submarina nun ganaron a los británicos.
  2. Estaos Xuníos abandonó'l so estáu de neutralidá por unu de non belixerancia. Tres la cayida de Francia, los EE. XX. empecipiaron el primer reclutamiento realizáu en tiempu de paz de la so historia y amontaron considerablemente'l so presupuestu militar. Yera cuestión de tiempu que la batalla del Atlánticu abasnara a la guerra a los Estaos Xuníos y l'ayuda militar estauxunidense ye una amenaza de la que Hitler ye bien consciente.
  3. Magar que cola Xunión Soviética caltiénse entá vixente'l pactu de non agresión, nun ye menos ciertu que yá la Xunión Soviética haise anexonáu la parte oriental de Polonia, Estonia, Lituania, Letonia, llogró concesiones territoriales de Finlandia de resultes de la Guerra d'Iviernu rusu-finesa de 1939-1940 y mira escontra los Balcanes, polo qu'un enfrentamientu ente dambes potencies ye inevitable; namái falta resolver quién va dar el primer pasu, y ye precisamente Hitler quien lo fai.

El OKH (Altu Mandu alemán) planió la campaña rescamplu sol conceutu del Blitzkrieg pal branu de 1941, que concluyera col derrumbe del Exércitu Coloráu nun par de meses, polo que les Fuercies Armaes alemanes nun se fornieron pa combatir pel hibiernu nin taben preparaes pa una guerra de llarga duración. Coles mesmes, la loxística que se diba a poner en marcha pa caltener l'ampliu frente de batalla nun foi dimensionada so una holística real de l'amplitú del espaciu soviéticu, nin de los defectos en víes de comunicación.

L'espionaxe británicu sollertara a la Xunión Soviética de la inminente invasión pero Stalin creyó que yera un intentu desesperáu de Churchill pa face-y entrar na guerra xunto a los Aliaos. A pesar de que l'espía soviéticu Richard Sorge llegó a dar a Stalin la fecha exacta del ataque, l'ataque tomó por sorpresa al Exércitu soviéticu, yá que la STAVKA (l'Altu Mandu del Exércitu Coloráu), so les órdenes de Stalin, nun dictó nengún tipu de midida preventiva de guerra que pudiera ser interpretada como belicosa pol so homólogu alemán.

Stalin, a pesar de que nun allugaba duldes sobre que'l conflictu xermanu-soviéticu sería inevitable, creía que Hitler nun abrir un segundu frente antes d'acabar la guerra con Gran Bretaña[13] y sía que non los planes de defensa soviéticos taben previstos pa un enfrentamientu con Alemaña como bien llueu na primavera de 1942.

Hitler creía firmemente que'l gobiernu comunista derrumbar al primer golpe y llamar desdeñosamente «el Xigante colos pies de folla»: el dictador austriacu suponía que la gran masa apoderada y desmoralizada volver contra'l so líder, Stalin, por cuenta de les grandes fames y matances realizaes sol Plan Cuatrienal y la Gran Purga. Hitler inoraba o taba bien mal informáu del verdaderu valumbu del potencial bélicu de los soviéticos, del númberu exactu de blindaos y divisiones y de la so estraordinaria capacidá homeostática de sobreponese a los reveses militares.

Preparativos editar

Preparativos alemanes editar

 
Efectivos del 3º Exércitu Panzer alemán nel camín derca de Pruzhany, Bielorrusia, xunu de 1941.

La Operación foi diseñada nun principiu n'avientu de 1940, tres el fracasu de la batalla d'Inglaterra. Hitler deseyaba estremar les sos fuercies y nun repitir l'error de Napoleón Bonaparte d'invadir un país tan estensu por aciu un solu bloque de tropes; coles mesmes executáronse diverses misiones de reconocencia aérea a lo llargo de la frontera xermanu-soviética. Se estructuraron tres grupos d'exércitu asignaos pa conquistar rexones y ciudaes grandes de la Xunión Soviética una vegada que la invasión empezara.

 
El mariscal del Altu Mandu del Exércitu Walther von Brauchitsch y Hitler, estudiando mapes nos primeros díes de la campaña rusa.

A la fin de los preparativos, la Wehrmacht movilizara cerca de 3,2 millones de soldaos escontra la frontera soviética, xunto con un millón de soldaos de países aliaos y satélites, preparaos toos pa empecipiar una ofensiva xeneral dende'l mar Bálticu hasta los Cárpatos, cuntando pa ello cola entrada de Rumanía y Eslovaquia na guerra. Esistía, sicasí, una discrepancia nos oxetivos: mientres Hitler daba prioridá a la política y a la economía, deseyando xunise cuanto antes a les tropes finlandeses nel norte y ocupar la riqueza agrícola d'Ucraína nel sur, l'Altu Mandu deseyaba destruyir el centru de poderíu militar soviéticu en Moscú, principal centru de comunicaciones del país.[14] Hitler nun cuntaba, amás, col sofitu xaponés pa la campaña, yá que nun realizara consultes sobre la mesma col gobiernu nipón que, tres l'ataque, caltúvose neutral nel conflictu.[15]

Preparativos soviéticos editar

La producción d'armamentu foi aumentada nos años previos dientro del clima xeneral européu de rearmamientu. En 1941 l'exércitu soviéticu devasaba al alemán per un gran marxe en cantidaes de soldaos y material, siendo los modelos de tanques, el T-34, el KV-1 y aviones Sturmovik, en munches ocasiones meyores téunicamente que los sos pares alemanes. Coles mesmes la cantidá de tanques (siete veces más numberosos que los sos oponentes alemanes),[16] cañones de llargu algame y aviones de combate disponibles na Xunión Soviética, resultaba ser mayor a la que Alemaña y tolos sos aliaos pudieren movilizar respectu d'eses mesmes armes. Namái faltaba modernizase en táctica militar.

El númberu real de tanques, aviones de guerra y divisiones del Exércitu Coloráu yera desconocíu pol OKW (Altu Mandu de la Wehrmacht) alemán y d'esta miente por Hitler, quien consideraba inferior y desmoralizado al Exércitu Coloráu. Per otra parte los analises de los xenerales xermanos y del propiu Hitler sofitar nel pésimu desempeñu de les tropes soviétiques mientres la Guerra d'Iviernu de 1939 contra Finlandia, na que l'Exércitu Coloráu sufrió cuantiosas perdes n'homes y material frente al exércitu finlandés, muncho más pequeñu y peor forníu, al cual combatíen.

 
El mariscal rusu Gueorgui Zhúkov falando en Moscú, setiembre de 1941.

Pensárase que l'Exércitu Coloráu taba en desventaxa numbérica al respective de la Wehrmacht precisamente nes guarniciones de rexones occidentales de la Xunión Soviética,[ensin referencies] anque sumando la totalidá de soldaos soviéticos disponibles resultaba una cifra cimera a la movilizada por Alemaña y los sos aliaos. L'Exércitu Coloráu podría movilizar casi cinco millones de soldaos preparaos yá en xunu de 1941, pero por que tal diferencia fuera visible en combate yera necesariu primero movilizar grandes cantidaes de tropes soviétiques dende Karelia, Siberia, Asia Central y de la rexón del Estremu Oriente rusu, principalmente a les tropes qu'abelugaben les meyores xaponeses en Vladivostok.

La única gran desventaxa soviética paecía ser la falta de preparación táctica de los sos mandos pa una invasión alemana, la escasez d'oficiales y la rixidez del mandu. Tres la Gran Purga de 1938 Stalin reforzara la so poder dientro de la Xunión Soviética pero pa ello ordenara encarcelar o fusilar a dellos miles d'oficiales bien competentes del Exércitu Coloráu tales como'l xeneral Mijaíl Tujachevsky, (mentor de Heinz Guderian), al puntu que de 90 xenerales d'Exércitu, solo 6 sobrevivieron la purga, y de 180 xefes de distritu militar solamente 57 vivíen tres la purga, casi dos tercios de los comandantes de divisiones y de cuerpos d'exércitu fueren arrestaos o executaos. Ente los oficiales menores l'efectu foi menor (menos del 0,5% de los oficiales del Exércitu Coloráu fueron acusaos mientres el procesu), sicasí tuvieron que faer frente al fechu de qu'ente 1936 y 1940 llevar a cabu polítiques de rearmamientu que doblaron el númberu d'unidaes ensin aumentar el númberu d'oficiales tan rápido, polo qu'había ausencia d'oficiales.

La resultancia foi que tales puestos vacantes fueron cubiertos por oficiales más nueves, carentes d'esperiencia dirixendo tropes, y que tres l'alcordanza de les purgues bien pocos d'estos mozos comandantes atrever a tomar iniciatives propies en combate o a dar suxerencies a los sos xefes direutos. Amás la rocea de Stalin impulsó que los nomamientos de xefatures militares tres la Gran Purga tuvieren como base la «confiabilidad política» de los oficiales en cuenta de la so habilidá y conocencia militar. Cabo dicir tamién que les purgues sirvieron pa evitar traiciones nel exércitu y collaboracionismu con Alemaña. Asina, magar se perdieron dellos pervalibles xenerales, aseguróse la fidelidá del exércitu soviéticu a la URSS, a diferencia de asoceder n'otros países, como Francia.

La invasión editar

Retrases alemanes editar

 
Mapa de les meyores alemanes en xunu de 1941.

La invasión taba primeramente prevista pal 15 de mayu, pero la intervención de Mussolini n'África Oriental contra la Somalia Británica y, sobremanera, la so atayada invasión de Grecia mientres l'iviernu de 1940 fixo aplazar la operación, al trate Hitler obligáu a socorrer al so aliáu decretando la invasión de Grecia (Operación Marita).

Per otra parte, como respuesta al golpe d'estáu en Yugoslavia que sustituyó al gobierno pro-alemán que roblara'l Pactu Tripartitu, Hitler ordenó la invasión de Yugoslavia (Operación 25). En xunto, la intervención del Tercer Reich en Grecia y los Balcanes retrasó la Operación Barbarossa cuatro selmanes que fueron vitales. Munchu autores sostienen qu'esti retrasu resultó, a la llarga, fatal pa la meyora alemana, como yá alvirtiera nel so día l'Altu Mandu.[14] Les fuertes agües de mayu difirieron los preparativos otros diez díes.[14]

Actividá diplomática editar

Na nueche del sábadu 21 de xunu la embaxada alemana en Moscú recibió noticies sobre la llegada d'un importante mensaxe unviáu pol Ministeriu de Rellaciones Esteriores del Reich, siendo qu'esi día topar na sede diplomática solamente l'embaxador Friedrich-Werner Graf von der Schulenburg y el so axuntu Gustav Hilger, pos el gobiernu nazi ordenara díes primero que salieren de territoriu soviéticu tolos ciudadanos alemanes y les sos families; de fechu l'embaxador Schulenburg yá tenía nicios de que se preparar una masiva invasión alemana contra la XRSS dende diba delles selmanes, polo cual nun-y sorprendía'l conteníu del mensaxe que llegaría dende Berlín esa nueche.

Mentanto en Berlín l'embaxador soviéticu Vladímir Dekanózov recibía una llamada telefónica a la so residencia na madrugada del domingu 22 de xunu de 1941, pa ser convocáu al despachu del ministru nazi Joachim Ribbentrop, onde ésti, nuna ceremonia oficial arrodiáu d'otros diplomáticos y funcionarios alemanes faía-y entrega d'una declaración de guerra formal na cual el Tercer Reich alegaba una traición soviética» qu'obligaba al réxime hitlerianu a «tomar midíes militares pal so defensa», dempués de lo que Dekanózov foi internáu xunto col restu del personal diplomático y depués unviáu a la URSS.

Cuando en Moscú l'embaxador Schulenburg recibió'l mensaxe unviáu polos sos superiores dende Berlín, dirixióse apresuradamente escontra la sede de la Comisaría del Pueblu d'Asuntos Esteriores, onde poco antes del amanecer pudo entrevistase col ministru soviéticu Viacheslav Mólotov, apurriéndo-y una declaración de guerra en similares términos a l'apurrida a Dekanózov en Berlín. Mólotov recibió la declaración y acusó de «mala fe y desagradecimientu» al gobiernu nacionalsocialista, alegando que tenía noticies que dende antes de la llegada del diplomáticu alemán la Luftwaffe empezara a atacar aldegues soviétiques asitiaes na frontera.

Asina, el domingu 22 de xunu de 1941, a les 3:15 de la madrugada nun xigantescu frente de 1 600 km ente'l mar Bálticu y el mar Negru, los alemanes punxeron en marcha a más de 4 millones d'homes: 3,5 millones d'alemanes y 1 millón d'aliaos apiguraos en 225 divisiones, xunto a 4 400 tanques y 4 000 aviones,[ensin referencies] convirtiéndola na operación terrestre más grande de la hestoria. Primeramente los puestos de vixilancia soviéticos tardaron en reaccionar al enorme movimientu, paeciendo increíble que, magar les declaraciones de la propaganda oficial stalinista, Alemaña tuviera atacando realmente a la URSS.

Meyores alemanes (xunu-ochobre de 1941) editar

 
Tropes alemanes cruciando la frontera cola Xunión Soviética el 22 de xunu de 1941.

Nun principiu les defenses militares soviétiques derrumbáronse como taba previstu. La Luftwaffe encargar de destruyir la mayoría de los aviones de les fuercies aérees soviétiques primero que pudieren desapegar. Na creencia de que nun había ataque alemán que tarrecer, l'estáu mayor de la Fuercia Aérea Soviética enchiera les sos bases occidentales con una elevada cantidá d'aviones, ensin da-yos amás l'abonda proteición antiaérea, y ensin establecer sistemes de comunicación que dexaren sollertar rápido d'un ataque, polo cual l'aviación soviética foi presa fácil de los bombarderos alemanes.

La coordinación ente les armes terrestre y aereu de la Wehrmacht dexó a los alemanes ganar rápido a les guarniciones soviétiques, sorprendíes pol ataque. Otra manera, les unidaes soviétiques sufríen d'una coordinación inferior debida principalmente al sobredimensionamiento del tamañu del exércitu, la falta d'oficiales competentes, según la subordinación de les órdenes táctiques al interés políticu. Amás, por un fallu del entós comandante del frente occidental, el xeneral Pávlov, dexar a los exércitos del frente nunes posiciones que favorecíen la so embolsamiento al traviés de tres salientes.

Nun mes, la RSS de Bielorrusia y les repúbliques báltiques, primeramente ocupaes pola URSS, taben en manes alemanes -a cuenta de baxes- anque nel sur hubo qu'esperar a agostu p'algamar el ríu Dniéper, ordenando Hitler que parte del Grupu d'Exércitos Centro dirixir al sur pa cerrar una tenaza en redol a Kiev, lo que provocó la mayor captura de soldaos enemigos de la hestoria (más de 400 000), pero fixo retrasar l'asaltu a la capital soviética, anque tamién ayudó a asegurar el lladral meridional del Grupu d'Exércitos Centro. Dende'l primer día de la invasión, les tropes alemanes recibieren en munchos pueblos soviéticos (nel Bálticu, Bielorrusia y n'especial n'Ucraína, onde se recibió con flores al invasor)[16] la bienvenida d'ensames entusiastes que los contemplaben como llibertadores de la opresión otrora del nacionalismu ruso del zarismu y entós del bolxevismu.[16]

 
Fuercies alemanes travesando Letonia nel branu de 1941.

Pero Hitler, basáu na so doctrina racista de la supremacía aria despreció'l sofitu de los pueblos eslavos por consideralo innecesariu. Tocantes a los rusos o ucraínos, la ideoloxía nazi considerar Untermenschen o «subhumanos», destinaos a la esplotación y al lentu estermín por fame, ordenando'l Führer que la población eslava recibiera un tratamientu especialmente cruel y brutal, al estremu de disponer por aciu órdenes escrites que nun habría castigu pa los soldaos de la Wehrmacht que cometieren crímenes contra civiles, por xabaces o bederres qu'éstos fueren. Esta opresión violenta, basada nel puru racismu nazi, causó que l'actitú de la población civil tornárase bien llueu en contra de los invasores, esaniciando toa opción de que'l Tercer Reich ganara dalgún grau de sincera collaboración. Amás, en cuanto empezó l'ataque alemán actuaron les unidaes especiales de les SS de Himmler, dedicaes a la persecución y asesinatu de xudíos nel territoriu soviéticu ocupáu.

Stalin, en contraste, abandonó la imaxe apavoriante que se forxara mientres la Gran Purga y apeló direutamente a los ciudadanos soviéticos llamándolos «hermanos y hermanes» nos sos discursos radiaos, pa llograr por aciu la propaganda una adhesión firme de les mases al réxime. Los pueblos conquistaos, asqueados pola brutalidá alemana, fueron inspiraos pola propaganda soviética qu'invocaba al nacionalismu panruso n'oposición a l'amenaza xermana (dexando de lado adhesión ideolóxica al réxime). Tanto alemanes como rusos trataben brutalmente a los sos prisioneros, dexándolos morrer de fame —rexistrándose inclusive casos de canibalismu— o direutamente fusilándolos. La depués denomada polos soviéticos Gran Guerra Patria empezó a amosar ribetes dantescos nunca antes vistos de ferocidá, impiedad y inmisericordia para col enemigu, xustificaos propagandísticamente sobre la base de que los mesmos soldaos soviéticos pudieren ver el tipu de brutalidaes que cometieron los soldaos nazis colos civiles soviéticos (incluyendo a les sos families).

 
Meyores alemanes antes del entamu de la Operación Tifón —Batalla de Moscú— en setiembre de 1941.

N'ochobre, los alemanes dirixir a Moscú, pero l'iviernu que taba en cursu, l'atrasu inicial de la Operación de 4 selmanes que resultó ser crucial pa la paralización de la meyora, y el fango de les primeres agües serondiegues, fixeron que les operaciones casi se paralizaren, anque llograron una última victoria en Viazma, comparable a la de Kiev. Colos soldaos alemanes llogrando victoria tres victoria, los periódicos alemanes aseguraben que yera una guerra práuticamente ganada, a pesar de que cada victoria costába-yos miles de baxes. Les perdes ruses fueren inmenses pero Stalin apeló al patriotismu por aciu l'alcordanza de la invasión napoleónica de 1812, trazando un paralelu ente dambos episodios, y escaeciendo momentáneamente toa ideoloxía llamó al so pueblu a la defensa de la patria llamando al conflictu Gran Guerra Patria. L'esbardie de vides que faíen los rusos causaba plasmu a los alemanes. La resistencia soviética (ver Historia militar de la Xunión Soviética) sorprendió al mandu alemán, que mientres el branu diera por aniquiláu a dos tercios del exércitu soviéticu tres cada batalla importante, pero que yera capaz de reconstituyise gracies a una xigantesca reserva humana (la URSS yera'l país más pobláu d'Europa) y una industria bélico rápido reforzada. Un exemplu ye la fortaleza de Brest-Litovsk na frontera polaca: atacada'l primer día de la invasión alemana, entamóse que la so captura realizar n'hores, sicasí los soviéticos aguantaron un mes enteru. Llanzaron a grupos de soldaos n'asaltos suicides contra posiciones alemanes. Otramiente, la ciudá de Smolensk, nel camín de Moscú, retrasó la ofensiva alemana mientres delles selmanes.

 
Tropes d'infantería alemana nun pueblu de la Xunión Soviética.

Entamóse la llucha guerrillera con partisanos que hostigaban constantemente les llinies de suministros alemanes, allargaes cada vez más a midida que avanzaben. Los soviéticos realizaron la política de tierra quemada al igual qu'en 1812. Los soviéticos cuntaben amás con un informante clave nel contraespionaxe, el comunista alemán Richard Sorge, quien trabayaba so la identidá d'un periodista alemán pro-nazi en Xapón, lo que-y dexó faer llegar a Stalin información relevante pal treslláu d'unidaes dende'l frente asiáticu escontra'l frente alemán. El Grupu d'Ejército Norte llegó a les cercaníes de Leningráu antes d'agostu de 1941. Ellí la resistencia soviética detener. D'acordies con Hitler, conquistar Leningráu sería una operación demasiáu costosa, polo que decidió asediar la ciudá y rindila por fame estableciendo'l Sitiu de Leningráu, nel que más de dos millones de persones morrieron pola fame, el fríu, l'estáu de llei marcial y los bombardeos. La ciudá aguantó hasta qu'en xineru de 1944 los alemanes fueron refugaos.

Desenllaz de la operación (avientu de 1941) editar

El momentu crucial de la Operación Barbarossa desamarróse cuando les tropes alemanes del Grupu d'Exércitos Centro (mandáu por Fedor von Bock) atopar a 25 quilómetros de Moscú n'avientu de 1941. Sicasí, l'intensu fríu (-50 °C) y la llegada de divisiones de Siberia fixo recular a los alemanes 200 quilómetros escontra l'oeste na llamada batalla de Moscú. Nun hubo manera de volver tomar diches posiciones. Hitler destituyó a Guderian. El términu de la Operación Barbarossa el 5 d'avientu de 1941 asocede col fracasu en conquistar Moscú y llograr la rindición de les tropes soviétiques en Leningráu.

Consecuencies editar

Causes de les primeres derrotes soviétiques editar

 
El xeneral Heinz Guderian nun puestu de mandu avanzáu d'un reximientu panzer cerca de Kiev, 1941.

Les causes de la derrota inicial soviética tán circunscritas a la nueva táctica de la guerra rescamplu o Blitzkrieg, basada na guerra de movimientos y l'usu de la táctica de tiñaces acorazaes, daqué relativamente nuevu pal restu del mundu (anque yá s'emplegara na Invasión alemana de Polonia de 1939 y na batalla de Francia en 1940, según na Batalla de Jaljin Gol.

Un arrogante branu ayudó a les divisiones alemanes a realizar meyores espectaculares, pero l'iviernu de 1941 los entorpeció severamente. Los exércitos alemanes sufrieron abondo por causa de les baxes temperatures, sobremanera porque cuntaben con pocos abrigos (casi nengún xeneral alemán esperaba que la guerra siguiría hasta l'iviernu). El Frente Oriental duró cuatro años, dando como resultáu 4 millones de muertes alemanes y 11 millones de baxes soviétiques en combate, más otros 15-18 millones de civiles soviéticos muertos por masacres, enfermedaes y fame. Stalin de primeres nun reaccionó ante esti nuevu escenariu al que s'enfrentaba y solu dos selmanes dempués pudo tomar les riendes del problema; nun cuntaba con muncha oficialidá competente por cuenta de que él mesmu había purgado al exércitu d'escelentes xenerales. Los soviéticos cuntaben con un arsenal bien grande frente al alemán, pero ¿por qué sufriríen tal derrota inicial? Hubo numberosos motivos que davezu se pasen por altu o nun son conocíos per tol mundu:

  • La teunoloxía alemana nun yera la meyor del momentu tocantes a vehículos de combate. Los tanques T-34 y KV-1 yeren bien cimeros al meyor que teníen los alemanes,[17]que yeren los sos preciaos Panzer III, Panzer IV y los Stug III. Sicasí, de los 19 500 tanques soviéticos, namái'l 5% yeren T-34 de primer xeneración y propensos a fallos pola so curtia vida y un 2% yeren KV-1, colos mesmos problemes.[17][18]A esto, hai qu'añader que los vieyos T-26 y los vehículos rápidos de la serie BT teníen una vida útil (antes de precisar un cambéu de motor o grandes arreglos nél) d'unes 100 hores d'usu,[17]tres les cualos riquíase un gran llabor de caltenimientu. Esto fizo que na primer selmana, el 50 % de los tanques soviéticos quedaren fuera de combate ensin siquier lluchar.[18]
  • L'enorme parque soviéticu de vehículos taba nun probe tao d'arreglu escontra 1941, onde más del 29 % precisaba recambios y un 44 % una reconstrucción.[17][18]Estos quedaron rápido fora de serviciu nos primeros díes de la invasión por cuenta de les averíes.
  • Stalin sorprender pol fechu de qu'Alemaña realmente tuviera atacando a la Xunión Soviética, creyendo que'l Tercer Reich nun violaría'l Pactu Ribbentrop-Mólotov de 1939 ensin ganar primero a Gran Bretaña y por ello tardó dellos díes en dase cuenta de la gravedá de la situación y n'empezar los preparativos pa la guerra que yá empezara con factor sorpresa. Pero amás, les purgues stalinistas (como la Gran Purga de 1935) causaron que munchos bonos oficiales nun tuvieren disponibles al ser encarcelaos o fusilaos, polo que les táctiques soviétiques fueron deficientes mientres una bona parte de la guerra.[19]
  • Nel primer día destruyéronse más de 1 800 aviones soviéticos, munchos d'ellos en tierra ensin tan siquier desapegar y nel segundu día yá había unos 2 700 destruyíos en total. Amás, los aviones alemanes yeren más rápidos que los soviéticos y tuvieron el cielu sol so dominiu, lo cual favorecía que los llabores de llocalización d'enemigos y esploración fueren un puntu a favor de los alemanes, quitando a los soviéticos d'esta necesaria xera.
  • Les táctiques alemanes taben bastante evolucionaes y les cadenes de mandu yeren más curties qu'en cualesquier otru exércitu,[20] pos nel Exércitu Coloráu ensin órdenes de los mandos de más altu nivel les unidaes más amenorgaes nun podíen actuar, nin siquier nes más elementales xeres defensives; esto provocaba que reximientos enteros de soldaos soviéticos tuvieren quietos nel frente ensin tomar iniciatives pal ataque o la defensa, esperando vanamente instrucciones de la STAVKA inclusive cuando l'enemigu taba mui cerca, pos en casu d'actuar por cuenta propia, o contraatacar ensin permisu, los oficiales a cargu esponer a ser sometíos a un conseyu de guerra y fusilaos.
  • La falta de municiones foi un puntu de gran importancia. Namái un 12 % de los tanques soviéticos tenía proyeutiles furadores,[17] ente que'l restu escasamente tenía un cargamentu completu de munición rompedora o d'altu esplosivu, lo cual faía que los enfrentamientos ente vehículos fueren desastrosos pa los soviéticos mientres les primeres selmanes.
  • La dispersión de los tanques del Exércitu Coloráu ente delles unidaes frente a la cohesión de les divisiones acorazaes de la Wehrmacht foi tamién un puntu importante, pos los tanques alemanes concentrar pa esaniciar a los enemigos individualmente, mientres los tanques soviéticos (esvalixaos en pequeñes unidaes) ver n'inferioridá nos sos combates, a pesar de que'l númberu global yera mayor.[21] Esto mesmu pasó de cutiu nel desiertu, onde'l xeneral Erwin Rommel solía tener menos efectivos, pero más concentraos que nel bandu británicu, lo cual aumentaba la eficacia alemana.
  • Otru aspeutu crucial foi la mala calidá de les tropes soviétiques, desdexando la preparación de los soldaos pa operaciones reales.[17][18][20][21] Los alemanes taben curtidos nes batalles del Frente Occidental y amás taben bien instruyíos nos entrenamientos básicos. Esto suponía una gran ventaya nos combates, onde dellos vehículos soviéticos recibieron innumberables impautos ensin siquier alcontrar al enemigu.[17]
Baxes alemanes y soviétiques nel primer mes de la invasión[16]
Tipu de baxes Perdes alemanes Perdes soviétiques
Muertos y mancaos 97 253 350 000
Prisioneros o sumíos 5 335 819 000

Causes del fracasu de la Operación Barbarossa editar

 
Aviones soviéticos sobrevolando posiciones alemanes cerca de Moscú el 1 d'avientu de 1941.

Ente les causes del fracasu de la primer fase del afitamientu en tomar el control de la Xunión Soviética pueden citase:

  • La falta d'información fiable sobre'l númberu de divisiones, armamentos y allugamientu nel escenariu del Exércitu Coloráu, productu del escasu llabor de l'Abwehr alemana al respective de esa tema y un peligrosu escesu d'enfotu per parte de Hitler. L'altu costo en vides y material bélico sufiertu pol Exércitu Coloráu na Guerra d'Iviernu ayudó enforma a que l'OKH xermanu fixera de menos a los soviéticos: ver a la URSS perdiendo más tropes que Finlandia nesi conflictu avivó'l desatamañáu enfotu de Hitler.
  • La falta de suministros: la loxística alemana nun tuvo al par coles necesidaes del frente. Por un error de cálculu Hitler creía posible aniquilar al Exércitu Coloráu en seis selmanes y nun dio órdenes por que les tropes xermanes preparar pa una guerra enllargada. Esto xeneró graves dificultaes pa vistir, armar y alimentar a les tropes mientres combatíen en sitios bien distantes ente sigo.
  • La vastedad del espaciu soviéticu fizo que pa la Wehrmacht fuera difícil controlalo na so totalidá mientres al empar taba combatiendo. A eso amiéstase que cada meyora xermana implicaba estender cada vez más les llinies de suministru y comunicaciones, lo cual yera'l llabor más importante pa los alemanes. La mesma vastedad xeográfica dexaba que los altos xefes del Exércitu Coloráu prepararen maniobres n'espacios de docenes de quilómetros ensin tar llindaos por territorios amenorgaos que contuvieren grandes centros urbanos, como asocedió colos xefes militares de Polonia o de Francia.
  • La subestimación que Hitler fixo sobre la moral combativa y la industria militar soviética: nun se tuvo en cuenta que la industrialización forzosa na URSS foi acompañada d'una gran meyora nes víes de comunicación internes del territoriu soviéticu, lo cual non solo dexó a Stalin consolidar el so poder en tol país sinón movilizar grandes mases de soldaos y concentrales a propósito nos frentes dende 1942. Nótese que se fai referencia a les comunicaciones internes, y non a les de les fronteres o les zones perifériques, que yeren, polo xeneral, más escases o menos desenvueltes, lo que foi otru factor pa ralentizar la meyora alemana (al contrariu de lo qu'asocedió en Francia, onde'l so bon sistema de víes terrestres dexó una rápida penetración del exércitu alemán).
  • La falta de flexibilidá en tomar de decisiones cruciales al tomar el mandu Hitler personalmente sobre les operaciones: tal decisión resultó errada en tantu Hitler tomaba decisiones a 5.000 km de distancia del frente de batalla, desoyendo frecuentemente a los sos asesores más esperimentaos como Gerd von Rundstedt o Erich von Manstein.
  • La falta de la esperiencia nel terrén per parte de Hitler, quien tomaba decisiones militares de calter téunicu ensin ser oficial profesional, y refugando el conseyu de los sos xenerales más espertos. Stalin tamién allampaba amosase ante les mases como líder políticu-militar de la URSS pero en cuestiones táctiques y téuniques daba la iniciativa a oficiales profesionales como Georgi Zhúkov o Konstantín Rokosovski.
  • Les informaciones del espía comunista alemán Richard Sorge, establecíu en Xapón, dexaron a Stalin sacar de la frontera con Mongolia numberoses tropes soviétiques y al so comandante más capaz, el xeneral Georgi Zhúkov. Sabiendo gracies a Sorge que Xapón trataría d'evitar un conflictu simultáneu cola Xunión Soviética y colos Estaos Xuníos, y que l'esfuerciu militar xaponés dirixir escontra'l Sur (escontra les Filipines y les Indies Orientales Neerlandeses pero non escontra Siberia), Stalin pudo movilizar ensin medrana gran parte de les sos unidaes de reserva aparcaes n'Asia, xunto a la frontera china.
  • El «xeneral iviernu» de 1941-1942, con temperatures históricamente estremes que llindaron la capacidá militar y moral del combatiente alemán. A ello amiéstase que Hitler nun esperaba un conflictu de llarga duración contra los soviéticos y que la Wehrmacht nun tenía planes, como se menta enantes, de suministrar municiones, combustible y suministros pal iviernu, decidiéndose pol armamentu por cuenta de la necesidá de caltener constantes les meyores. Nótese que les anteriores campañes victorioses de la Wehrmacht desenvolviérense siempres en primavera o en seronda del hemisferiu norte, pero enxamás en iviernu hasta 1941. El Exércitu Coloráu tamién careció seriamente pola crudeza del iviernu, pero la so loxística sí previera esta posibilidá y el so personal taba afechu al clima.
  • Los fallos na loxística xermana, pos nun se previo que los ferrocarriles alemanes tuvieren que ser afechos al anchu de vía rusu mientres s'avanzaba nel frente, lo que yera niciu de que tarde o aína la meyora tenía de detenese o tornase lentu, lo qu'asocedió dempués de la batalla de Smolensk. El tiempu perdíu (d'unu a dos meses) dexó a los soviéticos preparar los sos defenses de cara a la crucial batalla de Moscú. Tampoco se previo la escasez de carreteres asfaltaes, una y bones la mayoría yeren de tierra, que coles agües convertir en llamuergues (la raspútitsa).
  • Y principalmente la reorganización y collo la reacción del Exércitu Coloráu y de la Xunión Soviética entera, ante l'exércitu alemán, onde'l gobiernu y la nación completa viéronse comprometíos na llucha defensiva, llamándose'l conflictu como la Gran Guerra Patria, y curiando de nun repitir los errores de la Guerra d'Iviernu. Nesta desesperada defensa nacional, los soviéticos viéronse empuxaos a crear métodos y mecanismos de defensa nunca antes vistos, como'l tarrecíu llanzacohetes múltiple Katiusha o Katiushka, el poderosu subfusil automáticu PPSh-41, el práuticu fusil SVT-40, el precisu fusil pa francotiradores Mosin-Nagant (magar ye una versión modificada d'un fusil de finales del sieglu XIX), ente otros. Tamién se desenvolvió la propaganda d'inspiración, onde s'espublizaba ya incentivábase el patriotismu, como ye'l casu de les publicaciones de les proezas realizaes pol famosu francotirador Vasili Záitsev, y los continuos paralelismos que faía Stalin ente la invasión nazi de 1941 y la invasión napoleónica de 1812, escitando'l patriotismu y el nacionalismu de les mases.
Tanques alemanes y soviéticos a lo llargo de la guerra[22]
1941 1942 1943 1944 1945
Fuercia de tanques soviéticos 22 600 7 700 20 600 21 100 25 400
Fuercia de tanques alemanes 5 262 4 896 5 648 5 266 6 284
1941 1942 1943 1944 1945 Total
Producción de tanques soviéticos 6 274 24 639 19 959 16 975 4 384 72 231
Producción de tanques alemanes 3 256 4 278 5 966 9 161 1 098 23 759
Rellación de producción 1:2 1:5.6 1:3.3 1:1.86 1:4 1:3
1941 1942 1943 1944 1945 Total
Perdes de tanques soviéticos 20 500 15 000 22 400 16 900 8 700 83 500
Perdes de tanques alemanes 2 758 2 648 6 362 6 434 7 382 25 584
Rellación de perdes 1:7 1:6 1:4 1:4 1:1.2 1:4.4

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Clark, 2011, p. 73.
  2. Glantz, 2010, p. 9.
  3. 3,0 3,1 Glantz, 2010, p. 20.
  4. Taylor, Alan (1974). History of World War II. ISBN 978-0706403992.: 2,600,000
  5. Glantz, 2010, p. 9: 2,680,000.
  6. Glantz, David (1998). Stumbling Colossus: The Red Army on the Eve of World War, páx. 10-11, 101, 293. ISBN 978-0700617890.: 2,900,000
  7. Mercatante, 2012, p. 64.
  8. Clark, 2011, p. 76.
  9. «KV-2 Soviet Heavy Breakthrough Tank of WWII»: según recién estudios.
  10. Glantz, 2010, p. 28: 7,133.
  11. Mercatante, 2012, p. 64: 9,100.
  12. Clark, 2011, p. 76: 9,100.
  13. Haslam, Jonathan: «Stalin and the German Invasion of Russian 1941: A Failure of Reasons of State?», International Affairs, vol. 76:1 (2000).
  14. 14,0 14,1 14,2 14,3 14,4 14,5 Assmann, Kurt, «The Battle for Moscow: Turning Point of the War», Foreign Affairs 28:2 (1950).
  15. Kolanović, 2006, p. 486.
  16. 16,0 16,1 16,2 16,3 Stolfi, R. H. S.: «Barbarossa Revisited: A Critical Reappraisal of the Opening Stages of the Russo-German Campaign (June-December 1941)». Journal of Modern History 54:1 (1982).
  17. 17,0 17,1 17,2 17,3 17,4 17,5 17,6 El carru mediu T-34/76, por Steven J. Zaloga. Osprey Military.
  18. 18,0 18,1 18,2 18,3 Zaloga, James Grandsen. T-34 in Action, Scuadron/Signal Publications, ISBN 0-89747-112-1.
  19. Atles de la Segunda Guerra Mundial, por David Jordan y Andrew Wiest. Libsa, ISBN 84-662-1226-4.
  20. 20,0 20,1 Paris Match: La Segunda Guerra Mundial, por Raymond Cartier.
  21. 21,0 21,1 Altaya: Victories atayaes. Erich von Manstein, por Bernard & Graefe Verlag.
  22. Zaloga, S. (1998). Red Army HandBook 1939-1945, London: Sutton.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar