Osmán I(1259Söğüt – 21 d'agostu de 1324Söğüt) (turcu: Sultan Osman Gazi; Osmán ye una deformación del árabe: عُثمَان `oθmān, `Uthman; en turcu: gazi, 'trunfador, combatiente de la fe') foi'l líder de los Osmanlíes o Otomanos, la dinastía qu'estableció y gobernó l'Imperiu otomanu. Yera fíu d'Ertuğrul y asocedió-y en 1281. Osman aprovechó la debilidá de los imperios selyúcida y bizantín pa establecer y fortalecer el so emiratu.

Osmán I
1. sultán del Imperio Otomano (es) Traducir

27 setiembre 1299 - 21 agostu 1324 - Orhan I (es) Traducir
Vida
Nacimientu Söğüt1259
Llingua materna Idioma turco preotomano (es) Traducir
Muerte Söğüt21 d'agostu de 1324 (64/65 años)
Sepultura Bursa
Familia
Padre Ertuğrul
Madre Halime Hatun
Casáu con Rabia Bala Hatun (es) Traducir
Malhun Hatun (es) Traducir
Fíos/es
Pueblu Dinastía Osmanlí (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes Idioma turco preotomano (es) Traducir
árabe
Oficiu gobernante
Creencies
Relixón islam
Cambiar los datos en Wikidata

La ponte Osman Gazi —inauguráu en 2016 y que crucia'l golfu de Ízmit y ye el 4º ponte colgante más llargu del mundu (n'abril 2018)— honra la so memoria.

Biografía editar

El so padre, Ertoğrül, llevó a la so tribu (Kayi) del Asia Central hasta Anatolia, fuxendo de la persecución de los mongoles. Col auspicio de los selyúcides de Rüm fundó un pueblu conocíu como Söğüt, nel área noroccidental de l'antigua Frixa. El llugar resultó ser bien favorable, pos n'Occidente, el poderosu Imperiu bizantín esperimentaba graves problemes políticos, ente que les fuercies musulmanes n'Oriente estazábense ante l'agresión de los mongoles: en 1258 Bagdag foi escalada por Hulagu, primer Il-Jan mongol d'Irán.

En 1281 Osmán foi declaráu Bey de la ciudá de Söğüt pol so padre, y escontra 1288 asoceder na xefatura de la tribu. En 1290 proclamóse mas autónomu de los turcos selyúcides, de quien yera vasallu, y tomó el títulu de Bey. Hasta 1300 dedicar a atacar a los sos vecinos y prindar les sos fortaleces. Ayudáu por guerreros musulmanes, na so mayoría turcomanos (desarraigados de les sos tierres de llendo polos mongoles y atraíos pol botín resultante de les incursiones a territoriu bizantín), estendió'l so Estáu escontra'l noroccidente d'Asia Menor, por cuenta de los señoríos cristianos y de los principaos turcomanos vecinos.

 
Area del Imperiu Otomanu mientres el reináu de Osmán I

Dempués de la conquista del castiellu de Bilecik (1299), el Sultán selyúcida de Rüm, Kaikubad III, únvia-y un estandarte y un tambor en reconocencia. Empieza a ser conocíu como Kara Osman Bey (kara: negru, en turcu). Nel territoriu (entá exiguo) que controla, les plegaries de los vienres dicir nel so nome. A partir de 1299 acuña moneda, noma visir al so fíu Ala al-Din Ali ya impon un impuestu de capitación (impuestu personal), contrariu a la ortodoxa musulmana. Pa la recaldación d'esti impuestu, fai acuñar una moneda de plata llamada akçe, a imitación de les qu'acuñaben los emperadores griegos de Trebizonda.

Pero la verdadera nacencia del Imperiu puede atribuyise a la conquista de la ciudá d'Eskişehir (en turcu 'Ciudá Vieya') en 13011303. En 1302 ganó a los bizantíns del emperador Andrónico II Paleólogu na batalla de Bafea. Dempués de la batalla, los turcos prindaron una serie de pequeños fuertes. Cola cayida del postreru d'estos fuertes bizantinos, Yenişehir ('Ciudá Nueva'), los turcos quedaron en posición de poner sitiu a les grandes ciudaes bizantines de Bitinia: Nicomedia (güei Izmit), Prusa (güei Bursa) y Nicea (güei İznik), afarando tol territoriu que s'atopaba alredor de diches ciudaes. La consecuente y rápida toma d'estes ciudaes viose torgada, enagora, pola falta de fuercies y d'equipos d'asediu que cadecíen los turcos. De resultes d'esta devastación, miles de refuxaos colaron escontra Constantinopla, nel Oeste.

Nesta dómina, los bizantinos, al paecer, reconocieron a los otomanos como los sos más peligrosos vecinos n'Anatolia, como testifiquen los esfuercios del emperador Andrónico II pa provocar al Ilkanato un ataque direutu contra ellos. Finalmente llego a un alcuerdu col il-kan Öljeitü, quien unvió un exércitu a Bitinia en 1307. Esti exércitu mongol consiguió escases resultancies, salvo'l de espolear entá mas a Osmán, y tres la partida de la Compañía Catalana nun hubo resistencia entamada de los bizantinos frente a los otomanos, nin frente a los otros emiratos turcomanos ghazidel sur. Al fracasar el Ilkanato nel so intentu d'establecer un control sobre'l sector occidental del antiguu Sultanatu Selyúcida de Rüm, los otomanos quedaron llibres p'avanzar por cuenta de los bizantinos, ente que los emiratos turcomanos mas orientales viéronse obligaos a suministrar a los sos amos mongoles de Persia homes y dineru como tributu.

En 1317 dexó'l mandu del exércitu al so fíu Orhan asegurando d'esta miente la socesión.

En 1326, cayeron les ciudaes de Prusa y Nicea ante les fuercies de Orhan. Prusa, rebautizada polos turcos Bursa, foi la nueva capital del imperiu tres la so cayida y la subsiguiente entrada a ella de Osman, dempués d'ocho años d'asediu escontra esta ciudá.

Osman I morrió al poco tiempu, el 1 d'agostu de 1326, en Bursa d'una crisis de gota. A la so muerte, l'Imperiu tenía una estensión de 16.000km². Los sos socesores diéron-y el títulu póstumu de Gazi; cuando un nuevu Sultán xubía, el pueblu clamaba: "Que sía tan grande como Osmán".

Familia editar

Tuvo dos esposes (Malhun Hatun, fía d'Omer Bey, del clan Kayı, y Rabi'a Bala Hatun, fía del xeque sufí Edebali), una fía (Fátima (1284-1347)) y siete fíos:

L'alministración del incipiente estáu otomanu editar

Nel momentu de l'asunción de Osmán al poder, l'estáu otomanu constituyía un principáu (beylicato o emiratu) fronterizu (uc beylik) más qu'un Estáu puramente dichu. Les funciones regulares de gobiernu yeren desempeñáu poles tribus y cles acordies coles sos tradiciones y maneres propies. La única cosa que vieno estremar a Osmán de los otros caudiellos Gazi turcomanos fueron les sos singulares fazañes militares lo cual llevó al so señor selyúcida a reconoce-y formalmente como bey, o señor capacitáu pa exercitar una efectiva autoridá política nun área definida, nesi momentu marcar noroeste de la Anatolia selyúcida. Como uc bey ya inclusive como bey, tanto Osmán como'l so fíu y socesor, Orhan, yeren pocu más qu'un xefe tribal. El gobiernu alministrativo y militar yera compartíu colos xefes de cla turcomanos qu'arrodiaben al bey, que na paz recaldaba los impuestos y na guerra lluchaba contra l'enemigu. Como xefe tribal el bey tenía derechu a la llealtá y obediencia de los sos siguidores solu en rellación a les sos funciones militares y siempres y cuando los llevara a la victoria. Amás de esto nun yera más qu'unu más ente iguales nos conseyos tribales que decidíen la política interna. Nesta situación, los beys otomanos yeren accesibles non solo a los xefes de cla, sinón tamién a los sos siguidores. Los beys podíen intervenir en disputes que tuvieren llugar ente cles y nel interior d'ellos, pero la so xurisdicción en realidá yera bien llindada. La xaria (llei islamica) y los sos xuristes teníen bien poca influencia y el costume y la llei tribal túrquiques prevalecíen. L'alministración remanar en términos económicos. Cada cla aceptaba la xefatura militar otomana solo poles ventayes economicas que tal asociación podía traer. Cada cla axuntaba tol botín que podía tomar nes tierres conquistaes como parte del Exércitu otomanu; y como continuación de la conquista tenía'l derechu a recaldar impuestu nel mesmu territoriu con toa regularidá. La única ventaya que tenia'l bey otomanu yera, como xefe tribal de guerra, el derechu de quedase con una quinta parte del botín (pençik) en cuenta de el so serviciu como líder. La única razón pola cual la fortuna del bey s'escontra mayor que la de los otros xefes de cla que lu siguíen, yera porque, a parte del pençik que recaldaba, tamién-y correspondía'l botín que llograba de les sos aiciones militares. Nuna situación na que'l bey dependía dafechu de la reconocencia de los sos siguidores, y nel cual la so fortuna yera pocu mayor que la d'ellos, nun tenía medios pa desempeñar más que los llindaos poderes a los cualos la so posición como xefe militar y el conseyu de xefes de cla (divan) dáben-y derechu.

Referencies editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Ertugrul
Bey otomanu
1281-1326
Socesor:
Orhan I