Palaciosrubios ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de la Tierra de Peñaranda y la subcomarca de Las Guareñas. Pertenez al partíu xudicial de Peñaranda.[3]

Palaciosrubios
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Palaciosrubios (es) Traducir Víctor Jiménez García
Nome oficial Palaciosrubios (es)[1]
Códigu postal 37407
Xeografía
Coordenaes 41°03′09″N 5°11′43″W / 41.0525°N 5.1952777777778°O / 41.0525; -5.1952777777778
Palaciosrubios alcuéntrase n'España
Palaciosrubios
Palaciosrubios
Palaciosrubios (España)
Superficie 36.48 km²
Altitú 807 m[2]
Demografía
Población 305 hab. (2023)
- 174 homes (2019)

- 161 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 8,36 hab/km²
aytopalaciosrubios.es
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 36,48 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2016, cuenta con una población de 382 habitantes.

Xeografía editar

Asitiada nuna fondura ventilada por vientos del Norte y Oeste, el so clima ye daqué fríu. Confina el términu pel norte con Cantalapiedra, Esti con Horcajo de las Torres (Ávila), Sur con Zorita de la Frontera y Oeste con Poveda de las Cintas. Atopar nél delles fontes d'escelentes agües y cruciar la reguera del Guareña y el regueru del Cañipón. L'actividá sociu-económica dominante ye l'agricultura siendo los principales cultivos les ceberes de secanu y cultivos de regadío como la remolacha, la pataca o'l maíz.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Palaciosrubios ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Monumentos y llugares d'interés editar

Ilesia editar

La ilesia parroquial de San Andrés ocupa un espaciu destacáu nel pueblu, tando llibre y exenta de toa edificación qu'ataye la redolada.

La cronoloxía del orixe d'esta ilesia envalorar ente finales del sieglu XIII y entamos del XIV. Acabar d'en el sieglu XVIII, cuando se construyó la torre.

L'interior de la ilesia respuende al prototipu de planta basilical con tres naves y tres capilla na cabecera, bóvedes de crucería, arcos agudos ensin impostas y moldures semiromanas.

Tien cinco retablos restauraos nel añu 1998, destacando'l retablu mayor, obra del tallista y ensamblador Manuel de Saldaña.

El artesonado del bautisteriu, del sieglu XIII, foi treslladáu dende la ermita de San Bartolomé, ante l'amenaza de ruina d'ésti.

Destaca una talla que representa a la virxe del rosariu d'estilu rencentista italianu, popularmente conocida como "La Tropezona".

Toponimia editar

El significáu de "Palaciu" como casa suntuosa remontar al Renacimientu, enantes "Palaciu" usar nel sentíu de celleru o tenada pa la cebera.

El vocablu "Rubio" significaba colloráu mientres la Edá Media. Tamién había una variedá de trigu conocida como rubión y que de fechu apaez mentada nel Quixote. La voz rubión definir nel diccionariu de la R.A.Y. de 1791 como una especie de trigu rubiáceo. Ye poro, lóxicu suponer que Palacios Rubios significara o almacén de rubión o celleru de color coloráu colloráu, posiblemente por cuenta de la construcción tradicional en lladriyu.

Historia editar

La so fundación remontar a la repoblación efectuada polos reis de Llión na Edá Media, quedando integráu nel cuartu de Villoria de la xurisdicción de Salamanca, dientro del Reinu de Llión, denominándose nel sieglu XIII Palacios Ruvios.[4] Nel añu de 1243, consta la presencia d'un presbíteru de Palacios Rubios llamáu Pedro López.

La so importancia viose engrandecida por ser la patria de Don Juan López de Viveru (1450-1524), conseyeru de los Reis Católicos, llamáu: Don Juan López de Palacios Rubios.

Nel sieglu XVI, un 7 d'agostu de 1508, los sos vecinos fueron relevaos d'agospiamientu y otres servidumes asemeyaes. Y el 1 de setiembre de 1637, el pueblu mercó al Rei Felipe IV la xurisdicción pa llograr el títulu de villa.

Cola creación de les actuales provincies en 1833, Palacios Rubios quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[5]

Palacios Rubios saltó a l'actualidá nacional polos sucesu del añu 1931. Dende'l día 25 munchos xornaleros de Palacios Rubios permanecíen en fuelga contra los patronos y los últimos acontecimientos indicaben que la disputa llaboral resolver al so favor. La tarde del 28 de setiembre la Guardia Civil abrió fueu abrió fueu ensin previu avisu contra un grupu pacíficu de xornaleros y obreros que se concentraben n'ambiente festivo nel pueblu dempués d'allegar a un mitin en Peñaranda de Bracamonte y celebrando el posible fin de la so fuelga. L'ataque de la Guardia Civil, que se defendió xustificando la so aición como defensa mesma según la prensa de la dómina,[6] dexó como víctimes dos muertos nel actu y cuatro mancaos, dos de los cualos finaron díes dempués. De resultes los graves sucesos la Federación Obrera llamó a la fuelga xeneral el día 29 de setiembre pa tolos obreros de la provincia de Salamanca, xornada mientres la cual tamién producir incidentes n'otros conceyos.[7]

El nome oficial del conceyu camudar mientres el franquismu de Palacios Rubios a Palaciosrubios pa estremalo d'aquél d'igual nome sito na provincia d'Ávila.

El 13 de xineru de 2011 recibió'l distintivu "Ciudá de la Ciencia y l'Innovación" concedíu pol Ministeriu de Ciencia ya Innovación, en presencia de los Príncipes d'Asturies. El distintivu reconoz l'esfuerzu y compromisu que vinieron desempeñando'l conceyu na I+D+i. Palacios Rubios cuenta con una moderna sala d'ordenadores y rede WiFi abierta y gratuita en tol términu. Hai de destacar que, de los trenta conceyos gallardoniaos, Palacios Rubios ye'l de menor población.

Beleguinos pernomaos editar

  • Juan López de Viveru: (1450-1524) ye'l personaxe más pernomáu que nació na nuesa villa y qu'adoptó el nome del so pueblu (Palacios Rubios)

Esti insigne xurisconsultu foi oidor de les Reales Chancillerías de Valladolid, Cuenca y Granada hasta qu'en 1494 concedióse-y la cátedra de prima de cánones de la Universidá de Valladolid. Nel añu de 1504 foi nomáu miembru del Conseyu de Castiella polos Reis Católicos, cargu que desempeñó hasta la so muerte.

Pa danos cuenta de la importancia de Juan López de Palacios Rubios na so dómina hai que señalar que foi l'autor de les trascendentales "Lleis de Toro"que regulaben tou lo tocante a socesiones (heriedos) cola Llei del Mayoralgu y sobremanera llogróse de manera definitiva la unión ente Aragón y Castiella.

Pero posiblemente onde tuvo más importancia'l pensamientu de D. Juan López foi na Conquista d'América por cuenta de la autoría del famosísimo "Requerimientu" que foi la norma esencial pa rexir toles tierres del Nuevu Mundu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/palaciosrubios-id37228.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 23 de payares de 2014. «Las Guareñas o Tierra de Cantalapiedra: yo incluyiría nesta contorna, tan asemeyada a la Tierra de Peñaranda, pero con ciertes carauterístiques distintives, ente elles la relativa bayura de terrenes de regadío dedicaos a les hortolices, El Pedroso de la Armuña (a pesar del nome), Cantalapiedra, Tarazona de Guareña, Cantalpino, Palacios Rubios, Poveda de las Cintas y Villaflores (páxina 99) Queda fuera de La Armuña, poro, El Pedroso, qu'a pesar de llamase «de Armuña», apellíu recién, nun perteneció nunca al Cuartu de Armuña, sinón al de Valdevilloria (páxina 129)»
  4. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 322
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  6. Huelga xeneral na provincia de Salamanca por cuenta de unos sangrientos disturbios en Palacios Rubios. ABC. 29 de setiembre de 1931. http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1931/09/29/019.html. Consultáu'l 20 de febreru de 2015. 
  7. Redero San Román, Manuel (2004) La Unión Xeneral de Trabayadores en Castiella y Llión (1888-1998). Universidá de Salamanca, páx. 233. ISBN 84-7800-569-2.

Enllaces esternos editar