El Paleoamericanu o Paleoindiu ye la yera inicial y la más llarga de la historia americana (Entiende tolos sucesos asocedíos aproximao antes del 8000 e. C.). Mientres esi tiempu desenvolviéronse les primeres ferramientes de piedra y les bases de la diversidá étnica y llingüística d'América precolombina. Por estensión, aplícase tamién el términu pa designar a los seres humanos que vivieron nel continente mientres esa fase.

L'entamu d'esta gran fase histórica ye motivu de bancia ente los especialistes. Magar toos tán d'alcuerdu en qu'empecipia cola primer presencia humana n'América, nun hai consensu sobre'l momentu en qu'esto asocedió y les rutes migratories que siguieron esos grupos. Por munches décades, la propuesta dominante foi la llamada teoría del poblamientu tardíu, pa la que los primeros humanos nun pudieron haber llegáu antes del 11 000 e. C. por cuenta de condiciones climatolóxiques y a que nun hai evidencia arqueolóxica válida que sofite una fecha anterior.

Dellos descubrimientos posteriores a los años sesenta punxeron en tela de xuiciu la validez d'esta propuesta. Dellos sitios allugaos nel centru y sur del continente refundiaron feches por radiocarbono más antigües que les ufiertaes polos partidarios de la teoría del poblamientu tardíu ―tamién llamada «clovis primero»―, lo que dio pauta al fortalecimientu de la teoría del poblamientu tempranu. Munchos d'estos afayos fueron oxetaos por inconsistentes, xeneralmente col argumentu d'una contaminación del xacimientu por factores non humanos. Sicasí, la solidez de la evidencia topada en Monte Verde (Chile) nun dexa llugar a dulda, y les sos feches por radiocarbono (12 800 e. C.) son anteriores a les de cualesquier otru xacimientu norteamericanu llibre d'oxeción.

Los datos disponibles pa la historia d'esti periodu son escasos, particularmente nes dómina más antigües, y xeneralmente trátase de inferencias a partir de los afayos arqueolóxicos, que consisten principalmente en ferramientes de piedra y restos orgánicos ―humanos, animales y vexetales― o d'antiguos campamentos. A partir d'ellos repara una complexidá creciente y una esploración teunolóxica que dio como resultáu una mayor diversidá de materiales pa la confección de ferramientes y l'especialización d'estes para diverses actividaes.

Poblamientu d'América editar

 
Evolución de la ponte de Beringia (1000 años/s).

Mientres la última glaciación (glaciación de Würm), la concentración de xelu nos continentes fixo baxar el nivel de los océanos nunos 120 metros. Esti descensu fixo qu'en dellos puntos del planeta creárense conexones terrestres, como por casu Australia con Tasmania y Nueva Guinea; Filipines ya Indonesia; Xapón y Corea. Unu d'esos llugares foi'l denomináu Ponte de Beringia. Por cuenta de que l'estrechu de Bering, que dixebra Asia d'América, tien una fondura d'ente 30 y 50 metros, el descensu de les agües dexó al descubiertu un ampliu territoriu qu'algamó 1500 quilómetros d'anchu, xuniendo les tierres de Siberia y Alaska, hai aproximao 40 000 años.

Esistía nesi entós una ponte terrestre ente Asia y Alaska, qu'apaeció cuando los glaciares del últimu periodu glaciar taben nel so máximu, prindando millones de quilómetros de precipitación que de normal diríen a los océanos. La falta d'esa agua amenorgó'l nivel del mar de Bering más de 90 metros, bastantes pa convertir los baxos del estrechu nun ponte de tierra que xunía los dos continentes.

Esti fenómenu natural asocedió dos veces: la primera hai aproximao 40 000 años y caltúvose por 4000 años, la segunda formación producióse aproximao fai 25 000 años por 11 000-10 500 según Scott A. Elias.[1] Dempués, a la fin de la glaciación, anubriéronse los territorios y dixebróse definitivamente Asia d'América no que güei ye'l estrechu de Bering. Esos dos causes fueron una oportunidá aparente por que tribus de Siberia cruciaren escontra América.

Una de les teoríes sobre la llegada del home a América, ye la del encruz pela ponte de Bering: los científicos afirmen que la ponte de Bering, en condiciones de ser transitáu por homes y animales, duró un "curtiu" periodu mientres la postrera glaciación, cuando'l nivel del mar llegó a baxar 120 metros aproximao, y l'actual estrechu de Bering, convertir en ismu, mientres dos etapes. La primer etapa duró unos 4000 años y la segunda etapa, unos 15 000 años. Esto ye, la ponte de Bering caltener en condiciones de tránsitu mientres unos 19 000 años.

La ruta que siguieron los primeros humanos que cruciaron, pudo ser polos valles allugaos al sur de los montes Chukots n'Asia y l'ingresu a América, pudo ser pola península Seward. Ente dambos puntos estremos en Siberia y Alaska, nun hai más de 75 quilómetros.

La ruta de Bering ye indiscutible y ta confirmada por pruebes arqueolóxiques, xenétiques y culturales. Lo qu'anguaño s'alderica ye si esta foi la única ruta pal ingresu del Homo sapiens a América y la dómina de les migraciones. La mesma ruta de Bering presenta dos posibilidad: una netamente terrestre y la otra costera, inclusive de cabotaxe. la primera de dambes probabilidaes hasta apocayá casi "oficial" na comunidá científica, anguaño ye oxetada yá que la ruta netamente terrestre significaba travesar zones glaciares o casi glaciares onde la sobrevivencia humana yera bien difícil, ente que un cabotaxe ensin duldes foi perfectamente practicable y, esto esplicaría que s'atopen en Norteamérica xacimientos más antiguos nes zones costeres del Pacíficu cercanes a California y que los ―hasta'l presente topaos― xacimientos en zones más septentrionales de Norteamérica, sían más tardíos.
Los primeros xacimientos norteamericanos presenten restos humanos d'un fisiotipo distintu al de los indoamericanos típicos, atópense más semeyances colos paleosiberianos del xacimientu del Yana, d'esta miente ye que se fala d'una primer población de paleoamericanos a la cual depués sobreponer la de los nativos americanos.

La llegada de los primeros homes a América, produciríase hai alredor de 35 000 años tras.

Otres rutes de probables migraciones, fueron les siguientes:

Periodos editar

Dientro del periodu paleoindiu pueden estremase dos fases:

  • Puntes de proyeutil: cultures de teunoloxía lítica bien avanzada y con una economía basada na caza d'animales de tamañu medianu y grande. Apaez hai unos 13 000 años y caracterízase por diversu tipos de puntes de llanza foliácees finamente ellaboraes, les más famoses son les de la cultura Clovis (sur de EE. UU.), anque, poques gracies, hai munches más. A destacar, por situación xeográfica, la Cueva Fell (en Pali Aike, Chile), que les sos puntes, llamaes de «cola de pexe», datar nel 11 000 e. C.

Subperiodos del paleoindiu editar

Periodu protoindio editar

Con una fecha d'arranque que queda abierta, yá que inda nun se dixo la última pallabra en cuanto al momentu de la llegada de los primeros homes al continente, esti subperíodo enllargar hasta aproximao 20 000 e. C. Nesti ralu los inmigrantes empecipien la so adautación al nuevu medioambiente y espándense por toles llendes. Los protoindios yeren básicamente buscadores de comida que cruciaron l'estrechu escorriendo a les sos preses (mamuts, antiguos bisontes, etc.) integrando bandes de cazadores pañadores qu'amodo fueron moviéndose con aldu sur. La so presea yera preferentemente fabricáu en madera, güesu y piedra, trabayando esta postrera por aciu la talla por percusión. D'esta manera producieron grandes choppers (hachos de mano), raspadores, martiellos y ferramientes bifaces que s'atoparon nes escavaciones arqueolóxiques a esgaya. En Venezuela (Jobo y Cumaré), en California (Farmington), apaecen soterraos por material aluvional. En Texas y Idaho (EstadosUnidos), en Muaco (Venezuela), en Tequixquiac (Méxicu), en Pikimachay (Perú) atópense acomuñaos a restos de fauna estinguida de fai 22 000 años. N'Arxentina, nel altiplanu andín y na rexón valliserrana apaecen restos asemeyaos.

Los protoindios integraben pequeños grupos compuestos por families de cazadores menores y pañadores que se cubrir coles pieles de los animales que mataben pela redolada de los glaciares. Dellos grupos con mayor movilidá fueron moviéndose escontra'l sur, sobre rexones qu'ufiertaben mayor variedá d'alimentos vexetales y animales. Los afayos de menos de 20 000 años amuesen una variación na manera de vida d'esti cazadores pañadores, lo que nos indica l'empiezu d'una nueva etapa.

Periodu paleoindiu editar

Nesti periodu, que s'estiende dende'l 20 000 hasta'l 8000 e. C. ye abondosu la cantidá de restos arqueolóxicos topaos n'Estaos Xuníos, Méxicu, Centroamérica y Suramérica. Apaez una nueva industria lítico, la de les puntes de proyeutil, tallaes finamente en piedra que presenten variedaes denominaes clovis, llanceolaes, folsom, inca, fell, cola de pexe, etc. que dan cuenta del gran espardimientu d'esta téunica, que llega hasta'l noroeste arxentín, el Ríu de la Plata, Patagonia y Tierra del Fueu. L'especialista alemán Müller Beck afirmaba qu'esta téunica pudo ser apurrida por nuevu inmigrantes procedentes d'Asia que pasaron por Bering hai ente 28 000 y 23 000 años, primero que la última meyora de la glaciación Wisconsin cerrara'l corredor d'Alaska.

La otra gran innovación del periodu constituyir el atlatl o propulsor, artefautu qu'aumentaba la eficacia nel llanzamientu de les xavalines per parte de los cazadores. Estes meyores teunolóxiques constituyeron la base de les grandes cultures cazadores del Pleistocenu, qu'habitaron les praderíes y valles montiegos norteamericanos de clima benignu y bayura d'animales de presa. Los xacimientos escavaos señalen sitios de campamentu y matanza, con restos industriales y güesos de besties fósiles.

Anque nun quedaron testimonios, supónse que fabricaron redes, cuerdes, adornos de güesu y plumes, etc. En Mesoamérica (Méxicu y América Central) y Suramérica reconociéronse versiones d'estes formes culturales perfectamente afeches al medioambiente, que complementaben la caza mayor cola recueya, desenvolviendo un estilu de vida que perduró por sieglos ensin cambeos sustanciales.

Periodu mesoindio editar

 
Entamos de l'agricultura en distintes rexones del planeta; solo considérense les árees de desenvolvimientu primariu non les qu'adomaron plantes por influxu de rexones que previametne desenvolvieren l'agricultura.

La retirada de los xelos escontra'l norte (fin de la glaciación Wisconsin) xeneró importantes cambeos climáticos y ecolóxicos escontra'l 8000 e. C. provocando la estinción o la emigración de los grandes animales que constituian la base de sustentación de los grupos paleoindios. El paisaxe americano empieza a paecese al actual y los cambeos reflexar nes nueves sociedaes que surden nesti periodu. Distintos patrones de subsistencia, teunolóxicos y d'asentamientu señalen l'apaición del mesoindio, que s'enllarga hasta'l 1000 e. C. L'alimentación d'estos grupos basar na recueya de frutos

La llegada de los primeros humanos a Andar peruanos editar

Los primeros humanos llegaron al territoriu peruanu coles mesmes carauterístiques que los sos antepasaos que cruciaron la Beringia, coles sos rudimentaries conocencies de caza y recueya de frutos, coles mesmes, con creencies relixoses y formando peaes o bandes; y, empiecen a vivir en zones riques de flora y fauna, pa depués colos años afayar l'agricultura y la ganadería, como foi'l casu de la mariña peruana, onde se vuelven semi sedentarios, por cuenta de los recursos marinos qu'atopó nes sos mariñes, llistes pa ser recoyíes.

Asina, atopamos al humanu más antiguu nel Perú, allugáu na pascana de Paccaicasa, na cueva de Piquimachay. Paez ser que la rexón andina entendida ente la llinia ecuatorial y los 20° de latitud sur, fueron la zona preferida de les bandes de pañadores, cazadores y pescadores, ocupando los pisos ecolóxicos quechua, suni, puna, yunga y chala. Estos primeros pobladores acostumar al Ande y crearon munchos sieglos dempués, les primeres cultures andines, y posiblemente una de les primeres, foi la del complexu de Piki n'Ayacucho.

Esti sitiu atopar a 12 km al norte d'Ayacucho (capital rexonal de la rexón Ayacucho). Los restos fueron allugaos na cueva de Pikimachay, a una altitú de 2740 msnm, y datáronse nel 15 500 años, nel pisu ecolóxicu sierra quechua.

Agora bien, ye innegable qu'esta primitiva sociedá al sentise desamparada, ante la ferocidá de dellos animales, les inclementes condiciones climátiques y otres, adverses a la so subsistencia, sintió la necesidá de protexese y desenvolvieron mecanismos de seguridá, por aciu abrigos (cueves) seguros y, armes en concencia. La necesidá de seguridá yá yera innata al home peruanu. La organización social imperante, yera la comunidá primitiva”: vida, trabayu y subsistencia de mancomún. Obligaos pola escasa teunoloxía, estos primeros habitantes de los Andes peruanos faíen les sos poques actividaes en forma conxunta col restu de la banda y lo que llograben, productu d'esi esfuerciu, partir en partes iguales, ensin importar edá o xéneru. Nos momentos de la recueya, la banda yera empuesta pol home más esperimentáu, pero mientres la cacería pol más arteru o pol más fuerte.[ensin referencies]

Esisten otres evidencies tempranes d'ocupación de los Andes peruanos en Jayhuamachay, Pachamachay y cuetu Huargo, nel 13 500 e. C.

En 1969, l'estauxunidense Thomas Lynch (Universidá de Cornell) afayó les muertes culturales más importantes, del 10 560 e. C. (amuesa GX 1859), na denomada Cueva del Guitarreru (Guitarreru Cave), a 6 quilómetros al sur de la ciudá de Yungay, na vera occidental del ríu Santa, nel Caleyón de Huaylas, rexón Ancash, provincia de Yungay, na Cordal Negru, nel norte de los Andes peruanos. La cueva atopar a 2580 msnm, y ellí atopáronse restos fósiles y que según el so data, foi utilizada mientres tolos sieglos del nomadismu y de la dómina de los entamos de l'agricultura polo qu'a esti llugar considérase-y "unu de los grandes testimonios del orixe de l'agricultura n'América"; pertenez al pisu ecolóxicu denomináu Quechua.

Nos estratos inferiores atopáronse puntes de proyeutiles y restos de cuchiellu, según el so descubridor, l'arqueólogu Thomas Lynch, paez ser que foi la primer fábrica andina d'instrumento y armes.

Na mariña peruana, cerca de Lima en Rancón, atópase Chivateros, cerca de la desaguada del ríu Chillón qu'evidencia la presencia humana escontra'l 8500 e. C.; y asina podemos siguir numberando sitios, onde magar nun había entá'l conceutu d'Estáu y Nación, pero qué dulda cabo, l'humanu peruanu, ensin sabelo quiciabes, empecipiaba'l so camín lento pero inesorable escontra ello y escontra la civilización, la más grande d'América: la Inca.

Asina tenemos Lauricocha, n'Huánuco, conxuntu ente los 3.950 msnm, esto ye, rexón Suni y los 4.500 msnm, rexón Puna. Ende atopóse raspadores y lascas, güesos fosilizaos de camélidos y cérvidos (taruga o taruca), raigaños y tubérculos, proyeutiles de puntes foliácees en forma de sauce o lloréu, tumbes, la mayoría de neños, figures d'animales, representación de dances ceremoniales, etc., con una antigüedá de 8.000 e. C., con comprobación científica irrefugable. Ye interesante analizar Lauricocha: nótase una organización del trabayu, yá una cierta organización espacial. La movilidá de la banda facer ente la cueva abellugo y los abellugos estratéxicos de caza y recueya. Denota yá a esa temprana dómina, una organización de la seguridá y defensa de la banda o horda y de los sos sitios semi envernaes d'abellugu.

Yá en Lauricocha, tuvieron de tener una organización más avanzada a la de les bandes y tuvieron de remanase otros parámetros como la obediencia a los xefes, respetu a los primeros “especialistes”, y, defensa coleutiva del so círculu de sobrevivencia y de les sos cueves–abellugo.

Otres antigües buelgues de los Andes peruanos, son Tres Ventanes, Guitarreru II, ponte Jayhua, Toquepala (Tacna), Pachamachay y Telarmachay en Junín, y tamién Santu Domingu de Paracas.

Na etapa de los cazadores cimeros, empecípiase la esplosión cultural del home andín peruanu y empecípiase coles pintures rupestres, que yeren pintaes nes parés de les cueves y en delles piedres ceremoniales.

Nun hai dulda que'l dominiu del fueu, traxo consigo más seguridá y sociabilidá a los homes d'aquella dómina. Al amparu de la seguridá de les llapaes que los protexíen de les fieres, al empar que daba calor al llar, los homes, muyeres y neños, podíen enllargar la so xornada, una vegada qu'anochara. Ye innegable qu'alredor d'esa llapada que daba seguridá y lluz al anochecer, axuntábense los grupos de les bandes pa fabricar les sos armes y cocer los sos alimentos. Eses hores de convivencia al calor del fueu, tuvo d'aguiyar a usar cada vez más la espresión verbal.

Y asina se llegamos a la revolución agrícola en Los Andes peruanos. Dende los oríxenes de la humanidá, hasta'l sieglu XXI, la humanidá pasó innumberables acontecimientos, pero son dos los que la marcaron, pol significáu que tuvieron: unu d'ellos ye la revolución agrícola y l'otru, la revolución industrial. La revolución agrícola efeutuar en tol mundu, ente'l 10 000 e. C. y el 5000 e. C. La revolución agrícola dar n'América y el restu del mundu casi en forma simultánea y autónoma.

La revolución agrícola, dar nel actual territoriu de Perú, ente'l 6000 y el 2500 e. C. y convirtió al nómada en sedentariu, al cazador en pregueru, al pañador en llabrador. Los covarones dieron pasu a les viviendes cola cuenta de curiar el güertu y el ganáu. Produzse la división del trabayu. Ruémpese la unidá grupal, al dase cunta l'home que pa criar los sos animales y semar, nun precisa del grupu y mira a la so redolada, que son la so muyer y los sos fíos, toma conciencia del conceutu de familia y protexer. Llegar a esti estáu dende la etapa de “pañadores y cazadores cimeros”, etapa onde l'home toma conciencia de la caza y recueya selectiva”, esto ye, solo recueye los fruto maduros y dexa los verdes”; caza los animales adultos, y zarra y cría a los cachorros.

Na revolución agrícola, paez ser qu'adomaron primero la calabaza, los pallares, el frijol, la quinua, los papes, l'algodón y el maíz, nesi orde cronolóxicu, nes plantes; y el cuy, la llapada y l'alpaca, fueron adomaos ente los animales, ente que la vicuña y el guanacu, fueron oxetu de caza selectiva.

Evidentemente, la sociedá primitiva”, entra en crisis y toma brengues la “comunidá aldeana”, onde'l nucleu básicu ye la familia; los venceyos, son agora de parentescu.

Lóxicu qu'esta división nun se dio de la nueche al día; entá en plena revolución agrícola, la sociedá estremóse: unos siguieron cola pesca, caza y recueya, ente qu'otros dedicábense a l'agricultura y ganadería.

Hasta que se llega a una nueva sociedá andina, basada na agricultura y l'apegu a la Pachamama (madre tierra en quechua). Nun mediu de topografía variada, l'antiguu home peruanu tuvo qu'usar al máximu'l so inxeniu, pa crear les condiciones de llantadera y de vida sedentaria. La inxeniería hidráulica, toma entós una importancia vital y ye asina qu'empieza el so desenvolvimientu nesta etapa. Empecipióse tamién la xera d'ampliar la frontera agrícola colos andenes, denominaos camellones o waru waru.

Asina llegamos al Estáu-Nación; paez ser que'l primer asentamientu en territoriu peruanu tuvo allugáu en Chilca, cerca de Lima, al norte de la provincia de Cañete. Son cases de xuncos y tueros de forma cónica y bien rudimentaries bien cercanes ente sigo y de les chacres de frijol y calabaza. Paez ser qu'esta aldega foi entamada nel 5500 e. C. y abandonada nel 2300 e. C.

La salú na prehistoria editar

El fechu de convertise en seres humanos representaba una notable ventaya pa los nuesos antepasaos prehistóricos. Ente que los animales perdíen hasta un 80% de la so descendencia, los seres humanos perdíen solo ente'l 30% y el 50% de los sos fíos. Amás, dacuando los seres humanos yeren capaces de sobrevivir hasta más allá de la so edá de capacidá reproductiva, fechu inusual nel mundu animal, y esti prolongamiento de vida, evidenciaba una meyor adautación del ser humanu. Probablemente'l cazadores pañadores primitivos yeren propensos a sufrir ciertes enfermedaes cróniques, causaes por organismos que pueden sobrevivir dientro del organismu humanu que yeren tresmitíes por aciu la tusida, l'aliendu o los alimentos infestaos.

Posiblemente, una de les enfermedaes más comunes que sufríen los nuesos antepasaos taríen rellacionaes col tracto intestinal. Paez ser que gran parte de les infeiciones por consumu de carne d'animales infestaos, pudieron a la llarga faer inmune en ciertu mou, al home prehistóricu. Sicasí, otres infeiciones accidentales, que solo dacuando se presentaben nel ser humanu, tendríen efeutos devastadores.

El doctor Fernando Prada Alonso, al respeutu de la salú na prehistoria, diznos: «Partiendo d'esta evidencia nun paez probable qu'esistieren otres enfermedaes desconocíes que pudieren afectar a estes poblaciones primitives. Sicasí, otres enfermedaes qu'anguaño son relativamente benignes, pudieron ser desaxeradamente bederres n'otres dómines». Por cuenta de les enfermedaes, el permediu de vida de los homes yera de 35 años y el de les muyeres de 30 años. Esta diferencia de cinco años nun se debía solo a los embaranzos y a los peligros del partu, sinón a les condiciones mesmes de vida que llevaben les muyeres, nel llevantamientu de campamentos, cocina, etc.

Con referencia a la curtia esperanza de vida, nun se tien en cuenta les enfermedaes reinales, solo les dures condiciones del nomadismu, el clima, les lluches y engarradielles. N'Exiptu por casu, a un llau del Nilu, afayáronse fueses onde poles evidencies arqueolóxiques, pudo determinase que casi la metá de la población morrió por graves traumatismos, ye dicir de manera violenta.

Mientres el neolíticu (8000 e. C.), cuando se taba na transición al sedentarismu pola revolución agrícola, la estatura del individuu, foise modificando (tendió a menguar); el motivu puede ser la dieta alimenticia, pero tamién esiste la posibilidá de nueves enfermedaes reinales que tuvieren impautu, especialmente aquelles que causen anemies como la malaria y l'anquilostomiasis. Tamién foi equí onde s'atopó la primer evidencia de talasemia, una adautación hereditaria de los glóbulos coloraos de la sangre, qu'actúa contra la malaria.

La población prehistórica, creía que'l dolor, yera por cuenta de factores esternos, non solo por cuenta de les firíes sinón por cuenta de los espíritus malinos. En tales casos, llamar a bruxos y xamanes pa sollivialos.

La trepanación, una de les poques práutiques prehistóriques de les que se tien evidencia arqueolóxica, realizábase practicando un pequeñu furacu nel craniu, con una especie de broca de carpinteru con mangu. Esta practicábase en casos de dolor de cabeza, epilepsia y delles enfermedaes mentales: esta práutica foi común en tol mundu (yera un remediu heroicu, basáu casi siempres na creencia de que'l dolor yera provocáu por un "espíritu" que podía ser desallugáu del encéfalu por aciu la horadación del craniu, facilitó qu'esta práutica durara milenios el fechu de que los sobrevivientes a la mesma n'efeutu víen menguaes o esaniciaes les insoportables cefalees al haber una descompresión nel cuévanu craneana). Los que llograben sobrevivir a la trepanación, cubríen les sos firíes con cachos de calabaza, piedra, conches de moluscos, ya inclusive, con plata y oru.

El médicu de la Sanidá Naval de la Marina de Guerra de Perú, capitán de navío SN (MC) Arístides Ferrera Palacios, médicu, marín d'oficiu y asesor del presente títulu, afirma que: «N'Europa usaben como amuleto los restos de la trepanación. La práutica de la trepanación fíxose común hasta bien entrada la Edá Media».

Paleoindiu nuna llocalidá específica: San Vicente de Tagua Tagua editar

D'alcuerdu a estudios de polen realizaos na zona de la Llaguna de Tagua Tagua, establecióse qu'en gran parte del Pleistocenu cimeru, predominaba un clima más fríu que l'actual, con una cubierta arbórea representada por especies del monte valdiviano como coigües, carbayos y lengues. Alredor de los 10 000 años mengua la formación del parque de coníferes, por aumentu de la temperatura.[2]

L'humanu asitiar na zona hai aproximao 12 000 años.[3] Creíase que yeren los más antiguos pobladores d'estes tierres (Chile): gruesu error, pos les investigaciones realizaes por Tom Dillehay nel yá famosu sitiu paleoindiu de Monteverde nes cercaníes de Puerto Montt, determinaron que puede datase nel 12 800 e. C., lo que lo asitia como l'asentamientu humanu más antiguu de Chile (Tagua Tagua bordia los 9000 e. C.), ya inclusive como unu de los más tempranos del continente americanu.

Estos primeros cazadores americanos, a quien los arqueólogos llamaron “paleoindios”, según al estadiu de desenvolvimientu cultural que los describe, allugar en Tagua Tagua p'acesmar y cazar a estos grandes animales que quedaben entrampados nos banzaos del llugar, pa lo cual utilizaron una senciella pero eficiente teunoloxía como grandes bloques de piedra y llances armaes con filosas puntes de proyeutil de cuarzu finamente tallaes.

Nel 12 500 e. C. llegaron al valle de Tagua Tagua los primeros pueblos cazadores pañadores siguiendo'l rastru de grandes animales como mastodontes, caballos americanos y venaos de los banzaos. El cambéu climáticu debíu a la fin de la postrera glaciación, la progresiva meyora nel usu de téuniques de cultivu y la doma d'animales dexó la paulatina sedentarización d'estos pueblos, que s'asitiaron nel cursu de los ríos y nos valles formaos pol cordal de la mariña, pa cultivar maíz, quínoa, zapallo y porotos y p'aprovechar la variedá de pexes y mariscos que-yos otorgaba'l mar y les maderes de les quebraes costeres plenes d'arrayanes, boldos, peumos, canelos y maqui.

La llaguna de Tagua Tagua editar

Esti cuerpu d'agua quedaba a 5 km al sur de San Vicente (Chile), desecada nel sieglu XIX, atopándose restos d'animales prehistóricos como mastodontes, caballos americanos y sapos xigantes. Hasta hai bien pocu creíase que yera'l llugar d'ocupación humana más temprana de Chile (9380 e. C.) pero más tarde atopóse'l yá citáu de Monte Verde (cerca de Puerto Montt), que yera 3500 años más antiguu (12 800 e. C.). Arqueólogos y paleontólogos de tol mundu visitaron los carcavones del pisu desecado de la llaguna Tagua Tagua, faciendo afayos importantes. Como tou llugar que s'aprecie, descríbese siquier dos bisarmes qu'habitaben dicha llaguna.

Naturalistes como'l francés Claudio Gay (1800-1873) ―a pesar de nun ser arqueólogu― visitaron la llaguna faciendo estudios arqueolóxicos.

Alredor del añu 1833, don Javier Errazúriz Sotomayor concibió un proyeutu de desaguadoriu parcial de la llaguna, la que nun tenía desaguadoriu natural, provocando hinchentes mientres los años especialmente lluviosos. Los trabayos duraron cerca de 10 años. Ye posible qu'un súbitu aumentu del nivel de les agües fixera qu'estes apruxeren con fuercia nel túnel 34°27′50.47″S 71°10′0.35″W / 34.4640194°S 71.1667639°O / -34.4640194; -71.1667639 que se taba construyendo para tal efeutu. La canal foi incapaz de contener la crecida, y desfíxose, dexando llibre pasu a les sos agües y desecando la llaguna.

Mastodonte de Humboldt editar

Na llaguna desecada, un equipu d'arqueólogos, con paciente llabor, llogró rescatar a escasa fondura restos óseos d'un mastodonte, que foi llamáu Cuvieronius humboldti (mastodonte de Humboldt),[4] paquidermu primitivu miembru de la familia de los Gomphotheridaes, ancestros de los actuales elefantes. Los restos fueron apoderaos pol Muséu d'Historia Natural de París, ya ilústrense nel Atles de Gay de 1844. En 1868, Ignacio Domeyko fixo una estensa descripción xeolóxica del llugar, pos envaloró que l'antigua llaguna de Tagua-Tagua yera la llocalidá onde hasta esi momentu, atopárense la mayor cantidá de güesos de mastodonte en Chile.

En Chile, los Gomphotheriidae tán representaos por dos especies, asignaes a dos talos xéneros, Cuvieronius humboldti[5] y Cordillerion hyodon,[5] con rexistros llindaos al sector central[6][7][8] y ausentes n'Arxentina.

Los restos posteriores fueron unviaos al Muséu Nacional d'Historia Natural de Chile[9]

El periodu arcaicu nel centru de Chile: los cazadores especializaos (8000 a 600 e. C.) editar

Cazadores pañadores avanzaos 6000-2500 e. C.

El campusantu más antiguu de Chile editar

En 1948, al faer un camín nel cantu del cuetu cerca de Cuchipuy (cuchicuy: 'ensin estomagada' en idioma quechua) o Cutichupuy ('devolver' o 'golor d'almes'), a unos 7 km al noroeste de La Llaguna, atopáronse múltiples restos funerarios.

En 1976, tres investigaciones realizaes pol Departamentu d'Antropoloxía de la Universidá de Chile, quedó al descubiertu'l más antiguu de los campusantos del país, un llugar intensamente utilizáu por estos grupos ente los años 6000 e. C. y 3700 e. C. Restos óseos humanos correspondiente a más de 100 individuos, fueron estrayíos de cuatro niveles superpuestos, siendo'l más fondu d'ellos unu de los más antiguos d'América, con una datación de 10 077 e. C.[10]

Periodu agroalfarero ceo editar

Los primeros hortalaneru y ceramistes de Chile Central (800/600 e. C.900). N'El Salvador en San Vicente de Tagua-Tagua atopáronse cerámiques Llolleo con data del 770.[11]

Periodu agroalfarero entemediu tardíu editar

El Complexu Aconcagua en Chile Central (900-1470). La zona de Angostura foi en tiempos preincaicos, non solo una llende xeográfica natural del territoriu Aconcagua, sinón una suerte de frontera cultural blandia coles poblaciones qu'habitaben al sur del Cachapoal (cuenca del Maule). Escontra'l norte, la llende paez más precisu, nun entepasando más allá del valle de Aconcagua.

La cerámica del Valle de Tagua Tagua tien clara influencia de la Cultura Aconcagua. Son numberosos los afayos ocasionales d'esti periodu, fechos na nuesa rexón dende les primeres décades del sieglu venti, en llugares como Codegua, Coinco, Pelequén, Guaico, Palmilla, Ligüeimo, Peralillo.[12][13][14] Na so mayoría correspuenden a cerámicos decoraos.

Dende esta dómina, na que se vivía en conxuntos pequeños de cases construyíes de quincha con techos de paya, xunto a acequies destinaes a sostener una horticultura bien encimentada, en cultivos de porotos, maíz, quínoa, calabaces y zapallo.[15] Les cases de Quincha entá se constrúin na actualidá,[16] y entá pueden vese como casa en Requehua, Rastroxos o El Tambo.

Bibliografía editar

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Don Alanshano Hall: «Bering land bridge was open until after 11,000 years ago - Scrub tundra grew in lowland Beringia, not “mammoth steppe”», 1997.
  2. Núñez et al., 1994.
  3. «Historia del pueblu mapuche: sieglu XIX y XX».
  4. Mastodonte
  5. 5,0 5,1 Fischer, G. (1814): Zoognosia. Tabulis synopticis illustrata, nᵘ 3, páx. 694. Vsevolozsky, Amusga.
  6. Núñez, L.; Varela, J.; Casamiquela, R.; Schiappacasse, V.; Niemeyer, H.; Villagrán, C. (1995): Matanza de mastodontes en Chile central. Cambeos cuaternarios n'América del Sur (J. Argollo y P. Mourguiart, editores). La Paz (Bolivia): Orstom, páx. 247-259.
  7. R. Casamiquela (1993): «Cuvieronius hyodon, combinación confirmada pal Pleistocenu de Chile», en Resumes de les Xornaes Arxentines de Paleontoloxía de Vertebraos, nᵘ 9, páxs. 102-103.
  8. R. Casamiquela (1999): «The Pleistocene vertebrate record of Chile», en Quaternary of South America and Antarctic Peninsula (J. Rabassa y M. Salemme, editores). A. A. Balkema, páx. 91-107.
  9. Muséu d'Historia Natural de Chile Archiváu el 12 de marzu de 2008 na Wayback Machine.
  10. "L'home de Cuchipuy. Prehistoria de Chile central nel periodu arcaicu" Jorge Kaltwasser Passig, Alberto Medina Rojas, Eugenio Aspíllaga Fontaine; Claudio Pared Díaz: «Chungará» (páxs. 99-105), nel X Congresu Nacional d'Arqueoloxía Chilena. Arica, 1986.
  11. Cáceres, 1993.
  12. Medina, 1882.
  13. Guevara, 1925.
  14. Latcham, 1928.
  15. Cáceres, et al. 1993.
  16. "Quincha," Enciclopedia Microsoft® Encarta® Online 2007 http://es.encarta.msn.com