Pancorbo

conceyu de la provincia de Burgos (España)

Pancorbo ye una llocalidá y un conceyu[2] asitiáu nel norte de la provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Llión (España), contorna d'Ebro, partíu xudicial de Miranda de Ebro. Nes demarcaciones del conceyu atópase amestáu al abrupto redolada de los Montes Obarenes, nos que naz el ríu Oroncillo, que traviesa la llocalidá en direición norte.

Pancorbo
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Pancorbo Carlos Ortiz Caño
Nome oficial Pancorbo (es)[1]
Códigu postal 09280
Xeografía
Coordenaes 42°38′06″N 3°06′38″W / 42.635°N 3.1105555555556°O / 42.635; -3.1105555555556
Pancorbo alcuéntrase n'España
Pancorbo
Pancorbo
Pancorbo (España)
Superficie 58.45 km²
Altitú 634 m
Llenda con
Demografía
Población 433 hab. (2023)
- 235 homes (2019)

- 199 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.12% de provincia de Burgos
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 7,41 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
pancorbo.es
Cambiar los datos en Wikidata

Pancorbo conforma una población d'unos seiscientos habitantes, fundamentalmente agrícola y de gran interés paisaxísticu. Llugar de camín y encruz de caminos dende tiempos remotos yá que constitúi'l pasu natural ente'l País Vascu y el pandu castellana. Ye un bon exemplu de pueblu que caltuvo mientres los sieglos la so estructura y trazáu orixinariu, según una arquiteutura popular dafechu integrada nuna redolada d'indiscutible guapura. Trevesáu pol ríu Oroncillo, les típiques cases pancorbinas distribuyir de forma gradiada a lo llargo del estrechu gargüelu. Tol conxuntu ta defendíu polos restos del castiellu altomedieval, el Castiellu de Santa Marta, ente que tamién puede esfrutase d'una fortaleza más moderna, la Fortaleza de Santa Engracia, llevantada en 1794 a lo cimero del escobiu.

Pancorbo tien el primer Centru de Cría en pureza y Seleición del caballu Losino.

Toponimia editar

Nel Chronicon albeldense al narrar les incursiones musulmanes, ente los años 882 y 883, cita'l Castrum cui Pontecurbum nomen est.[3]

Nació pos pa la hestoria como fortaleza p'apoderar el pasu del escobiu, siendo bautizada col fechu diferencial qu'había a la so entrada: una ponte curva.[4]

Otra versión facilitada por Tate diz que tando sitiaos polos Sarracenos, unos Cuervos llegaron llanzando Pan, consideróse un milagru y quedó el nome del pueblo Pan-Cuervo que dexeneró en Pancorbo.

El nome de la villa, con una curiosa ya interesante etimoloxía, apaez nun documentu fecháu'l 1 de xunetu del añu 957 procedente del monesteriu rioxanu de San Millán de la Cogolla.

Ante l'empléu desemeyáu de les lletres «V» y «B» na forma d'escribir el nome del Conceyu, con cuenta d'unificar la ortografía del mesmu y respetando l'usu más tradicional, el Conceyu en Plenu adoptó un alcuerdu definitivu en sesión de 26 de xineru de 2004, pol que decidió: Modificar l'Escudu Heráldicu y Bandera del Conceyu, aprobaos por alcuerdu adoptáu por esta Corporación en sesión de 9 de marzu de 1999, nel sentíu d'establecer que'l nome del conceyu ye Pancorbo y escríbese con «B».

Símbolos editar

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente la 4 de xunu de 1999. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

 
Escudu de Pancorbo
«Escudu senciellu. En gules castiellu d'oru donjonado de trés donjones, mazonado de sable y esclariáu d'azur. A los sos lladrales, dos talos capillos corvales de plata y en punta pan d'oru. Al timbre corona real zarrada.»
 
Bandera de Pancorbo

La descripción testual de la bandera ye la siguiente:

«Colorada, nel terciu central 0,50; mariella, nel terciu cimeru, 0,25; y blanca, nel terciu inferior, 0,25 o de gules, oru y plata. La forma conforme a les ordenances de Castiella y Llión, hai de ser cuadrada y nel corazón de la Bandera hai d'asitiase l'Escudu municipal.»

Xeografía editar

Allugamientu
 
Estensión del términu municipal dientro de la provincia de Burgos

La llocalidá ta asitiada a una altitú de 633 msnm.[6][7]

Noroeste: Miraveche y Partido de la Sierra en Tobalina Norte: Valle de Tobalina y Bozoó Nordeste: Santa Gadea del Cid y Encío
Oeste: Santa María Ribarredonda y Villanueva de Teba   Este: Ameyugo y Foncea
Suroeste: Quintanilla San García y Vallarta de Bureba Sur: Valluércanes Sureste: Altable

Historia editar

Pa desvelar les diverses dómines de la villa hai que falar d'arqueoloxía y asina conocer la so dómina prehistórica y la so historia antigua, sobremanera na dómina romana na que cruciaba l'Escobiu la Vía Aquitania que xunía les tierres de les Galias y de Hispania hasta Galicia. Otru de les meyores de la romanización foi la construcción de la calzada romana Ab Asturica Burdigalam na zona de Miranda de Ebro.

Na Edá Media, Pancorbo convertir nuna de les claves de la hestoria de Castiella, dende la so incorporación al primitivu condáu a finales del sieglu IX. Mientres el mesmu, foi campu de batalla ente cristianos y árabes pretendiendo la posesión del castiellu de Pancorbo, consideráu como les Puertes de Castiella. Colos sos roquedos y los sos castiellos, foi un bastión pa la Castiella de Las Merindades y foi la so Estremadura, como se la llapada nun documentu del añu 893.

Alfonsu VII dio-y fueru en 1147, algamando la villa cierta prosperidá por cuenta de la actividá comercial d'una colonia de xudíos ellí establecíos.

En 1463 foi una de los cinco villes de la Hermandá d'Álava xunto con Vitoria, Miranda de Ebro, Sajazarra y Salvatierra, anque antes de 1481 esgazáronse definitivamente tanto Pancorbo como Miranda de Ebro.

 
Mapa de la llocalidá publicáu en 1868 realizáu por Francisco Coello

Esiste muncha documentación medieval, anque tremada, sobre'l Pancorbo d'esta dómina. Hasta cinco poblamientos sumó Pancorbo al so villazgo: Cuevagallegos, Fuentemiel, Hoyuelo, San Juan y Villanueva de los Xudíos. Tuvo feries y mercaos, un campu defensivo y serrapatoso; foi cabeza de la Merindad de Bureba; emprestó los sos senderos al Camín de Santiago; alzó templos y ermites y foi autónomu en pan y vinu, n'oveyes, texíos y tenerías y supo faer del Oroncillo un ríu de molinos; y supo amás buscar y contratar artistes pa los sos templos y casones.

Sobre la base de los datos del Censu de Pecheros de 1528, nel que nun se cuntaben eclesiásticos, fidalgos y nobles, rexístrase la esistencia 144 pecheros, ye dicir unidaes familiares que pagaben impuestos.[8]

 
Vista del pasu de Pancorbo nuna acuarela de Edgar T. A. Wigram publicada na so obra Northern Spain en 1906.

Mientres la Guerra de la Independencia, Napoleón tomó posesión de los fuertes de Pancorbo poco primero de la Batalla de Gamonal en Burgos. En xunu de 1813 el destacamentu francés del fuerte de Santa Engracia rindióse ante la tropa española.

En 1856 la Compañía de los Caminos de Fierro del Norte d'España empecipió les obres del ferrocarril Madrid-Irún. N'agostu de 1862 pasó'l primer tren regular por Pancorbo.

Tomando como escenariu la Guerra Civil, a pocos díes dempués del alzamientu del 18 de xunetu de 1936, fuercies falanxistes tomaron el pueblu y asediaron a la so corporación republicana nel edificiu del Conceyu. Na esfriega morrió unu de los falanxistes. Los conceyales consiguieron fuxir pero fueron prindaos nos campos y darréu fusilaos.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 58,45 km²,[9] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 448 habitantes y una densidá de 7,66 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Pancorbo ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[10]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[10]      Población según el padrón municipal de 2011[11] y de 2017 del INE.

Alministración y política editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983
1983-1987
1987-1991
1991-1995
1995-1999
1999-2003
2003-2007
2007-2011
2011-2015 n/d n/d
2015-2019 Carlos Ortiz Cañu   C's
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Tresportes editar

 
Carretera Nacional I al so pasu pol Puertu de Pancorbo, vista dende l'AP-1.

Pancorbo constitúi un importante nuedu de comunicaciones del norte d'España.

Carretera
Ferrocarril

El conceyu ye parada de la Llinia Madrid-Irún. Cuenta con 3 servicios diarios de pasaxeros.

Economía editar

Sector primariu editar

Les actividaes agrícoles y ganaderes siempres fueron el motor de la villa. Magar l'actividá ganadera práuticamente sumió, el mundu agrícola sigui teniendo'l so pesu específicu. Asina mesmu tamién esiste una importante tradición apícola.

Sector secundariu editar

Pancorbo tien una industria consolidada, favorecida pola so bona situación xeográfica y comunicaciones.

TELOF (Terminal Loxística Ferroviaria) Pancorbo

En 2010, l'Autoridá Portuaria de Bilbao alcordó l'establecimientu de la so Terminal loxística nel conceyu, lo que va suponer una inversión inicial en redol a los 30 millones d'euros nuna superficie de más de 480.000 m².[12]

En 2012, tiense previstu l'entamu de les obres de la terminal. El proyeutu va cuntar con una vía d'espedición y receición de 900 metros de llargor, según otros dos víes de carga y descarga de 750 metros.[13]

Polígonu industrial de Los Hoyos

En 2012, aprobóse la construcción d'un nuevu polígonu industrial, asitiáu na zona de la carretera N-232. Va Disponer d'una superficie de 42.000 m². Coles mires de nun llindar nin el tipu nin sector de les futures industries que pudieren aniciase nel polígonu, optóse por non executar obres d'urbanización previes. Esto va dexar que pueda construyise acorde a les necesidaes de cada empresa tantu en viales como n'infraestructures precises pal funcionamientu.[14]

Sector terciariu editar

Dientro d'esti sector ye de reseñar la importancia que tien el mundu de la hostelería, con un bon númberu de chigres , restoranes y hoteles.

Patrimoniu históricu-artísticu editar

Arquiteutura militar
 
Vista de les muertes del castiellu. Ente dos peñes repara una ponte que comunicaba la parte inferior cola torre principal que taba sobre la roca más alta.
  • Castillo de Santa Marta

Castillo altomedieval construyíu pol conde Diego Porcelos nel sieglu IX. Destruyíu en 1835 mientres la Primer Guerra Carlista. Nel pueblu ye más conocíu como La Sala.

  • Fortaleza de Santa Engracia

Restos del fuerte construyíu ente 1794 y 1797 en previsión d'una guerra contra Francia. Foi destruyíu en 1823 polos Cien Mil Fíos de San Luis. Dispón de rutes empuestes pa la so interpretación. Nel pueblu ye conocíu como les cueves de los moros. Los díes 15, 16 y 17 de mayu, de 2011 celebróse la I Recreación Histórica de tomar del fuerte Santa Engracia.[15]

Arquiteutura relixosa
  • Ilesia de Santiago

Edificiu góticu del sieglu XVI, anque yá apaez nomada en 1340.[16] El templu comparte la función de cultu con un muséu d'arte moderno de carís cristianu.[17]

  • Parroquia de San Nicolás

Ilesia tardientu-barroca construyida en 1714 sobre otra renacentista qu'a empiezos del sieglu XVIII taba totalmente arruinada.[16]

Patrimoniu natural editar

La estensión de los Montes Obarenes conformen el parque natural de los Obarenes, conocíu como Montes Obarenes-San Zadornil. Carauterízase pola so variedá faunística habitando especies como'l corzu, el xabalín, l'águila real, la utre, la llondra y el llobu. Cañones, escobios, montes de fayes, carbayos, encines, xardones y yérbados son dalgunos de los elementos que configuren el so hábitat.

 
Detalle paisaxísticu de Pancorbo
Escobiu de Pancorbo
 
Escobiu de Pancorbo, Vista dende los depóstios d'agua.

L'escobiu marcó dende siempres la so hestoria. Los Montes Obarenes álcense como una especie d'inmensu murallón predresu frente a les llanes tierres de La Bureba. Unu de los sos pocos pasos franqueables constituyir l'estrechu y allargáu escobiu de Pancorbo. Esta aveseda y espectacular gargüelu foi'l camín obligáu pa tolos pueblos que dende tiempos inmemoriales treslladáronse pol continente européu con direición al corazón de la Península Ibérica. Ello ye que a Pancorbo conózse-y como la Puerta de Castiella.

Dende'l pueblu de Pancorbo parte una empinada sienda que dexa algamar el mirador de la Peña del Mazo. Tamién puede algamar, per un senderu separáu de la carretera, la ermita del Santu Cristu del Barriu, asitiada en plenu corazón del escobiu. La sienda sigue paralela al ríu Oroncillo y dexa percorrer el sector más espectacular del gargüelu. Esisten documentaos dos Castros prehistóricos nel visu de los montes: el Cuetu de San Nicolás y l'Altu de Santa Engracia.

Personaxes pernomaos editar

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. códigu INE-251
  3. Asentamientu fortificáu que'l so nome ye Pancorbo
  4. Angel Ruiz, p.11
  5. 5,0 5,1 Xunta de Castiella y Lleón (ed.): «RESOLVIMIENTU de 4 de xunu de 1999, de la Diputación de Burgos, pola que se fai pública l'aprobación d'Escudu Heráldicu y Bandera Municipal de Pancorbo.». Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ121 de 25 de xunu de 1999.
  6. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Pancorbo na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  7. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  8. Censo de Pecheros. INE tomo I
  9. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Burgos». Archiváu dende l'orixinal, el 4 de marzu de 2016.
  10. 10,0 10,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Pancorbo».
  11. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  12. Diariu del Puertu. «puertu secu-en-pancorbo El Puertu Secu, en Pancorbo». Consultáu'l 2010.
  13. El Correo de Burgos. «puertu-de-bilbao-licitara-yá-la obra ferroviaria-que-xube-a-20-millones El Puertu de Bilbao licitará yá la obra ferroviaria que xube a 20 millones».
  14. El Correo de Burgos. «Pancorbo amplía suelu industrial col nuevu polígonu 'Los Hoyos'».
  15. Páxina web con información sobre l'eventu.
  16. 16,0 16,1 Testu ellaboráu pola Universidá de Burgos sobre Pancorbo.
  17. Fundación Ilesia de Santiago.
  18. Arzobispáu de BurgosInformación beatos 2007 [1]
  19. Los mártires beatificados y canonizaos pol Papa Xuan Pablo II. Una reflexón española [2]

Bibliografía editar

  • Carlos Ortiz Cañu, actual Alcalde de Pancorbo. Ángel Ruiz Garrastacho: Pancorbo, encruciada de caminos, Editur, Burgos, 2000. ISBN 84-95578-01-8

Enllaces esternos editar