Panonia (llatín: Pannonia) foi una antigua rexón de la Europa Central, llindada al norte pol ríu Danubiu, que correspuende anguaño na so mayor parte del sector occidental de Hungría y parcialmente a Croacia, Serbia, Bosnia-Herzegovina, Eslovenia, Austria y Eslovaquia.

Panonia
(de 20 a 107 (Gregorianu))
Panonia Cimeru
provincia romana
Alministración
Capital Carnuntum (es) Traducir
Xeografía
Coordenaes 44°54′N 19°01′E / 44.9°N 19.02°E / 44.9; 19.02
Cambiar los datos en Wikidata

La rexón correspuende con una de les provincies del Imperiu romanu.

Historia editar

Dómina romana editar

 
Distribución de pueblos prerromanos na antigua Panonia al filu del cambéu d'era.
 
Mapa de la provincia Pannonia antes de la so división so Traxanu.
 
División de Pannonia en Pannonis Cimeru y Pannonia Inferior so Traxanu.

Na Antigüedá foi habitada polos panonios, pueblu d'etnia iliria. Conquistada por Roma ente 35 e. C. y 10 e. C., esta rexón na frontera del Imperiu romanu sufrió'l choque d'incontables invasiones bárbares y foi fuerte ya intensamente romanizada.

Ciudaes principales de la dómina romana fueron Vindobona (Viena, Austria), Carnuntum (Petronell, Austria), Brigetio (Szony, Hungría) y Aquincum (Buda, Hungría).

Conquista romana y el sieglu I editar

La rexón, que la so llende septentrional y oriental yera'l cursu del ríu Danubiu, foi incorporada en principiu a la provincia romana de Dalmacia, pero dempués de la sulevación de les tribus ilirias de 6-9 —encalorada pol futuru emperador Tiberio— foi esgazada pol emperador Augustu y tresformada en provincia imperial, asignándose-y tres legión como guarnición, la Lexón VII Claudia, la Lexón IX Hispana y la Lexón XV Apollinaris. Esta postrera tenía'l so campamentu en Carnuntum dende l'imperiu de Tiberio, onde permanecería hasta'l so treslláu a oriente en dómina de Nerón.

Pela so parte, la capital provincial foi afitada na Colonia Claudia Savaria.

Sieglu II editar

 
Miliario de St. Margarethen (Austria) alzáu so Septimio Severu na vía paralela al Danubiu.
 
Aureus del 193 por Septimio Severu, n'honor de la (Legio XIV Gemina) XIIII Gemina Martia Victrix, la lexón que-y proclamó emperador.

L'emperador Traxanu, por cuenta de la numberosa guarnición lexonaria, estremó la provincia en dos antes de la segunda guerra dacia: Panonia Cimeru con capital na Colonia Claudia Savaria, guarnida por trés lexones, la Lexón XIV Gemina en Carnuntum, la Lexón X Gemina en Vindobona y la Lexón I Adiutrix en Brigetio, y Panonia Inferior con capital en Aquincum, que sirvía tamién de base a la Lexón II Adiutrix, única unidá lexonaria de la provincia.

Panonia Cimeru tenía rangu consular y Panonia Inferior rangu pretorio.

Sol imperiu de Marco Aurelio, estes provincies sufrieron los embates de cuados y marcomanos, y Marco Aurelio utilizar como plataforma del contraataque imperial, qu'intentó incorporar estos pueblos al Imperiu, mientres les guerres marcomanas. Marco Aurelio morrió en Vindobona en 180, dexando esta xera inconclusa, y el so fíu y socesor Cómodu llindar a roblar una paz de compromisu colos debilitaos pueblos xermanos y volvió a Roma.

Sieglu III editar

En 193, tres l'asesinatu de Cómodu a finales del añu anterior, l'asesinatu de Pertinax y la vergonzosa puya del Imperiu pola Guardia Pretoriana, el gobernador de Panonia Cimeru, Septimio Severu, sulevar contra'l nuevu emperador Didio Xulianu, utilizando'l poderosu exércitu de los dos Panonias como la so plataforma d'accesu al tronu, y sirviéndose de munchos panonios apuntaos nes lexones de la provincia como miembros de la nueva guardia pretoriana y de les cohortes urbanes.

Poco dempués, Septimio Severu decidió que nenguna provincia podía tener un exércitu tan grande como'l qu'a él, dende Panonia Cimeru, dexára-y desafiar al poder central de Roma y vencer, polo que tresfirió la zona de Aquincum cola so guarnición, la Legio I Adiutrix y les sos unidaes auxiliares, a la provincia Panonia Inferior.

Mientres la crisis del sieglu III, los dos Panonias fueron unu de los centros d'aición principales del Imperiu, yá que dende elles, dada la so proximidá a Italia, los distintos emperadores tuvieron que faer frente a los invasores xermanos que cruciaben el Danubiu, llegando a convertir Sirmium en capital del Imperiu romanu mientres llargues temporaes, y parte de los emperadores fueron naturales d'esta rexón y la vecina Dalmacia.

Sieglu IV y final de la provincia editar

 
Mapa de Pannonia coles sos principales ciudaes y calzaes.

Baxu Diocleciano, les provincies de Panonia fueron estremaes en cuatro provincies menores, Panonia I, Panonia II, Cazumbre y Valeria, ente que Constantín I decidió que fueren incorporaes a la Prefeutura del Pretorio de Iliria.

Mientres la guerra ente Constantín I y Licinio, les tropes d'estes provincies formaron parte de los exércitos del primeru.

Les provincies panonias sirvieron de primera barrera de contención frente a los xermanos de allende el Danubiu, y el control imperial sobre elles nun se relaxó hasta que los visigodos entraron nel Imperiu baxu Valentiniano I y Valente.

La derrota d'esti postreru en Adrianópolis traxo consigo que bandes de visigodos escalaren tola llanura panónica, hasta que Graciano dexó la zona al norte del Save a los visigodos.

Cuando esti pueblu, dirixíu por Alaricu I, invadió Italia a principios del sieglu V, yá baxu Honorio y Arcadio, la zona foi ocupada polos gépidos.

Pa la población romanizada de Panonia esto supunxo sufrir grandes privaciones, pero un pequeñu grupu d'estos panonios sobrevivió alredor del llagu Balatón, creando la llamada cultura de Keszthely, y caltuvo la so llingua romance panona hasta'l sieglu X.

A mediaos del sieglu V Panonia foi vencida a los hunos por Teodosio II, y dempués de la muerte d'Atila pasó a manes de los ostrogodos (456-471), lombardos (530-568), ávaros (560 - c. 800), eslavos (establecíos equí dende aproximao 480; de forma independiente ente 800 - 900), maxares (modernos húngaros) (dende 900/901); habsburgos y otomanos(dende 1526; fin de l'autoridá otomana en 1878). Dempués de la Primer Guerra Mundial, la rexón foi estremada ente Austria, Hungría y el Reinu de los Serbios, Croates y Eslovenos (refundado como Yugoslavia en 1929).

Principales ciudaes de la provincia editar

 
Gorsium (Tác, Hungría).
 
Aquincum (Budapest, Hungría).
 
Carnuntum (Petronell, Austria).

La población autóctona de Pannonia, de fonduxe célticu y iliria, habitaba en pequeños asentamientos, asimilables a los pagi —aldegues— y vici —pueblos— romanos; cola so incorporación al Imperiu, l'estáu romanu entamó'l territoriu en civitates, siendo les principales les siguientes:

Referencies editar