Panthalassa (del griegu pa "tolos mares") foi l'enorme océanu global qu'arrodiaba al supercontinente Panxea mientres el final del periodu Paleozoicu y el principiu de la era Mesozoica. Pangea foi'l supercontinente del que s'esprendieron depués los continentes actuales, nel contestu de la teoría de derivar continental, del xeofísicu y astrónomu Alfred Wegener.

L'océanu arrodiando Panxea ye Panthalassa.

La rotura de Pangea formó les cuenques del océanu Atlánticu y del océanu Árticu y provocó el zarru de la cuenca de Tetis, creándose la cuenca del océanu Índicu. Esti términu derivar del griegu que'l so significáu ye “tolos mares”, nome que se convieno en dar al enorme océanu qu'arrodió Pangea a la fin del Paleozoicu y principios del Mesozoicu hai aproximao de 300 millones d'años, cuando se formó Pangea, a 200 millones d'años, cuando'l supercontinente empezó a dixebrara n'otros menores cola consiguiente formación de nuevos mares. Cabo dicir que Pangea nun foi l'únicu supercontinente, sinón el postreru hasta la fecha. Los anteriores fueron Rodinia, estazáu hai 750 millones d'años, y Pannotia, estazáu hai 540 millones d'años. Pannotia tenía forma de “V”, nel centru de la cual y al so alredor quedó Panthalassa.

Mientres los periodos enriba mentaos asocedieron acontecimientos relevantes, como la denomada "esplosión" de la vida marina del Cambrianu cola so correspondiente estinción masiva, proliferación d'invertebraos mientres el Ordovícicu, apaición de les primeres plantes terrestres nel Silúricu y de reptiles ya inseutos mientres el carboníferu; el Paleozoicu termina nel periodu Permianu cola formación de Pangea y l'estinción masiva del 95% de les especies esistentes.

Antes d'esto trescurrió'l supereón Precambrianu. A pesar de la so llarga duración (dende hai 4.600 hasta 540 millones d'años) nun se tienen apenes evidencies fósiles de vida, probablemente porque la mayoría de les formes tuvieron cuerpos blandos que nun podíen fosilizar o porque quedaren atrapaes en roques primixenies que darréu sufrieron erosión o metamorfismu y los posibles restos quedaron destruyíos. Sía que non, la Panthalassa del Precambrianu foi'l caldu primixenio onde s'anició la vida. Los estudios científicos más aceptaos sostienen la formación de vida nun tiempu en que l'atmósfera del nuesu planeta yera reductora (probe n'osíxenu) y templada y la composición de los mares bien distintu de l'actual (veanse los estudios d'Oparin y Haldane). Otros, sicasí, proponen que yera necesaria la conxelación y l'impautu de meteoros (Stanley Miller). En resume, amás de dellos fechos probaos (creación d'aminoácidos en condiciones prebióticas, esperimentu de Urey-Miller en 1953), nun esiste un únicu modelu y nun se tien bien claro cómo apaeció la vida na Tierra, pero presumir que l'océanu, fora'l que quier la so composición, desempeñó un importante papel; bastante ye que les más antigües muestres fósiles son d'organismos marinos.

Ver tamién editar


Referencies editar

Enllaces esternos editar