Papio

xéneru de mamíferos

Papio ye un xéneru de primates catarrinos de la familia Cercopithecidae conocíos vulgarmente como papiones o babuinos. Sicasí, dacuando estiéndese esta denominación tamién a los miembros del xéneru Theropithecus como'l gelada ya inclusive al mandril. Pasando per alto estos dos monos, son los mayores monos del Vieyu Mundu, los primates más trabaos de fechu si sálvense los grandes simios y los simios menores.

Papio
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Mammalia
Orde: Primates
Suborde: Haplorrhini
Infraorde: Simiiformes
Parvorde: Catarrhini
Familia: Cercopithecidae
Subfamilia: Cercopithecinae
Tribu: Papionini
Xéneru: Papio
Erxleben, 1777
Especies
Sinonimia
  • Chaeropitheus Gervais, 1839
  • Comopithecus J. A. Allen, 1925
  • Cynocephalus G. Cuvier & É. Geoffroy, 1795
  • Hamadryas Lesson, 1840
  • Consultes
    [editar datos en Wikidata]

    Morfoloxía editar

    L'esquema de los babuinos ye'l d'un primate de tamañu mediu a grande, de vezos terrestres qu'escasamente xube a los árboles, cuadrúpedu, de cabeza llarga y fina, quexal fuerte dotada de llongures caninos nel casu de los machos, manes con pulgar oponible y de gran maniobrabilidad, pelo más llargu a los llaos de la cara y sobre los costazos (nuevamente, nel casu de los machos) y cola narquiada y llevantada escontra riba, ensin utilidá dalguna nin apenes movilidá. Toles especies presenten un fuerte dimorfismu sexual, nel que los machos son muncho más grandes y fuertes que les femes. El comportamientu d'éstos suel ser agresivu, pos en cualquier momentu pueden entrar a una engarradiella pol motivu que sía. El color de la pelame, que varia según la especie, suel ser de color claru.

    El hábitat varia según la especie, pero siempres ye abiertu, como pueden ser sabanes, semidesiertos o planicies predreses. Na actualidá atópense principalmente n'África, anque tamién pueden atopase na península arábiga y en dellos momentos del Plio-pleistocenu llegaron a estendese escontra Oriente Mediu y Europa.

    La dieta d'estos animales ye omnívora. Analayen en grupos a la busca de cualquier cosa que los sirva d'alimentu: busquen inseutos so les piedres, desentierren raigaños y tubérculos, arrinquen y manipolien con facilidad hoja y yerbes (gracies a les sos versátiles pulgares) y cacen animales de tamañu pequeñu o mediu, como royedores, llebres, antílopes pequeños o aves, dacuando del tamañu d'un flamencu o un avestruz moza. Tamién peracaben güevos que cueyen de los niales. Por cuenta de el so mal calter, hai pocos carnívoros col valor d'acesmalos: los lleones y los lleopardos pueden cazar babuinos aisllaos de xemes en cuando, pero en casu de que la so víctima llegue a pidir ayuda pueden trate arrodiaos pola menada y ser muertos a mordigaños. Cuando s'averen a abebentase a los cursos d'agua, pueden trate amenaciaos pol cocodrilu del Nilo.

    La llonxevidá ye d'unos 45 años, siendo la esperanza de vida al nacer 30 años, na naturaleza, y cerca de 45 años, en cautividá.

    Vida social editar

    Les menaes de babuinos varien ente los 5 y los 250 integrantes según la especie y la dómina del añu, anque de normal ronden el mediu centenar. Reparar diferencies importantes ente les costumes del hamadríade del nordés d'África (Papio hamadryas) y el restu de babuinos (arrexuntaos sol nome de "babuinos de sabana"). El hamadríade forma harénes pequeños compuestos por un machu adultu, otru mozu ensin autorizar a reproducise que probablemente-y asocederá, delles femes que s'aparien col machu dominante y les críes pequeñes d'éstes, emigrando a otros grupos cuando lleguen a l'adolescencia pa garantizar l'intercambiu xenéticu. Los babuinos de sabana, per otra parte, tienen una estructura social más amplia, complexa y ordenada, anque tamién fuertemente xerárquica. El poder ta en manes d'un machu adultu; sígen-y los machos cercanamente emparentaos con él, que cooperen pa dirixir la marcha del grupu (dacuando bien numberosu), asitiándose na periferia del mesmu, dende onde xixilen la posible apaición de depredadores; per debaxo tán los machos non emparentaos, los mozos, les femes y les sos críes. Los individuos de sexu femenín, de la mesma, ordenar nuna escala xerárquica de calter matriarcal.

     
    Grupu de hamadríades en cautividá.

    Cada ciertu tiempu prodúcense engarradielles pol dominiu del grupu, anque raramente ente machos emparentaos. Son los conflictos ente families dientro de la menada los que pueden acabar con un golpe d'estáu dientro de la mesma, asesinando al líder y siendo ésti y el so corte sustituyíos por otros. Suel dicise que les menaes de babuinos son un reflexu de los peores aspeutos del otru primate orixinariu de les sabanes, l'home: amás de lluchar pol poder, los babuinos tamién fueron reparaos maltratando críes o violando femes (tantu en solitariu como en grupu) que refugaron apariase nun principiu; coles mesmes, tamién se-yos vio masturbándose en públicu. Pero como nos humanos, tamién hai un pocu de too, comportamientos altruistes y padres modelu incluyíos.

    Ente que ente los hamadríades namái'l machu dominante apáriase (engarrando de cutiu colos intrusos y mordiendo a les femes qu'amuesen interés por ellos), nel casu de los babuinos de sabana tolos machos pueden apariase a priori coles femes. La frecuencia y el númberu de pareyes con que lo faigan va depender de la so estatus social y posición na xerarquía, polo que les engarradielles ente machos por llíu de faldes nun son frecuentes. Los machos suelen tener una camarilla de femes preferíes o amigues a les qu'ayuden colos sos fíos o-yos dan parte del alimentu que recueyen, coles que s'aparien de forma muncho más frecuente. Cuando les femes tomen la iniciativa nel apareyamientu, enseñen al machu escoyíu les sos abuitaes callosidades nes nalgues, de colores vivos y curiosos.

    Tres seis meses d'embaranzu, les femes paren una sola cría de color escuru y un quilu de pesu. Nun primer momentu son elles soles les que curien de la so cría, pero conforme crez el retueyu recibe tamién les atenciones d'otres femes del grupu. Nel casu de los babuinos de sabana, son curiaos tamién por unu o dellos amigos de la madre, colos qu'inclusive xueguen de xemes en cuando. El maduror sexual llega escontra los 8 años.

    Al llegar al maduror sexual munchos babuinos abandonen el so grupu y xúnense a otru, anque munchos otros quédense dientro del mesmu igualmente.

     
    Estatua del dios exipciu Babi nel Muséu del Louvre de París.

    Rellación col ser humanu editar

    Los babuinos y humanos lleven vides separaes na mayor parte d'África. Nun suelen ser escorríos pol home, pero pol so glotonería y ferocidá prefier caltenése-yos alloñaos de les poblaciones. En delles grandes ciudaes de Kenia y Tanzania, dellos babuinos instaláronse nos vertideros de les grandes ciudaes, onde s'alimenten de réfugos. Suelen estremase de los babuinos monteses porque adopten un pelo abuxáu y un tamañu mayor que los xabaces gracies a la so alimentación más abondoso mientres la infancia.

    Los babuinos, en concretu los hamadríades, tuvieron un papel más importante nel Antiguu Exiptu. Equí llegóse a adomalos, enseñándo-yos a recoyer frutos de lo alto de los árboles o inclusive a curiar fataos d'oveyes. La pallabra babuino, ello ye que ye exipcia, y deriva del dios Babi, una de les formes adoptaes por Thot, que nesti casu tenía l'apariencia d'un babuino tocáu dacuando colos cuernos y el discu solar típicos del panteón relixosu exipciu. La más antigua representación dátase ca. 3000 e. C., topándose una estatua de babuino, col nome del faraón Narmer inscritu.

    Referencies editar

    Enllaces esternos editar