Parada de Rubiales ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de La Armuña. Pertenez al partíu xudicial de Salamanca y a la Mancomunidá La Armuña.[3][4]

Parada de Rubiales
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Parada de Rubiales (es) Traducir Pascual García Bermejo
Nome oficial Parada de Rubiales (es)[1]
Códigu postal 37419
Xeografía
Coordenaes 41°08′50″N 5°26′03″W / 41.147222222222°N 5.4341666666667°O / 41.147222222222; -5.4341666666667
Parada de Rubiales alcuéntrase n'España
Parada de Rubiales
Parada de Rubiales
Parada de Rubiales (España)
Superficie 31.59 km²
Altitú 844 m[2]
Llenda con Aldeanueva de Figueroa
Demografía
Población 249 hab. (2023)
- 132 homes (2019)

- 120 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 7,88 hab/km²
paradaderubiales.es…
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 31,59 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 267 habitantes.

Etimoloxía editar

Consta ensin variantes dende'l sieglu XIII. Nel área portuguesa, los numberosos topónimos Parada o Paradela fueron interpretaos como rellanos o descansos, xeneralmente asitiaos a la fin d'una cuesta trabayosa.[5][6] Con un significáu asemeyáu rexistrar n'ámbitu catalán topónimos que la so base ye'l lat. POSA ‘parada, reposu’; análogamente, el topónimu menor Lo Reposador dels Bous ‘el descansadero de los gües’.[7] Análogu sentíu tien el topónimu Pousafoles (posa-fudres). En Galicia, son frecuentes los topónimos del tipu Altu do Posadouro, Chan do Posadouro: “más qu'a un parador o mesón, paecen referise a una superficie llana o reposadero natural del terrén”.[8] Nel casu de Parada de Rubiales, sicasí, el paisaxe llano puede suxurir preferiblemente una interpretación como 'mesón, parador'.

Ye abondosu na toponimia mayor (tamién en Salamanca, Parada de Arriba) y menor. El Tesu de la Parada, en Argujillo. El topónimu menor Les Parás de Calzada de Valdunciel alude probablemente al descansadero natural qu'apurría esta pandiella a quien tornaben de les aceñas o de Valcuevo, yá aballaos tres la llarga xubida.[6]

Historia editar

 
Detalle del mapa Spain & Portugal, realizáu en 1864 por Keith Johnston, nel que puede reparase Parada de Rubiales

El primer documentu que menta a Parada de Rubiales ente les sos páxines ye del 17 de xineru de 1268 anque, probablemente, los sos oríxenes remontar a finales del sieglu XI o principios del XII. La repoblación ordenada por Alfonsu VI de Llión, paez ser l'entamu de les llocalidaes de Rubiales y de Parada. El primeru d'éstos, Rubiales, asitiar xunto a la Cañada y el monte de Rubiales ente que Parada, como güei, asitiábase xunto al regueru de Perales y la Cañada Vieya. A Parada, probablemente bautizóse-y asina, porque yera llugar de descansu de persones y ganáu, siendo conocida como la Parada de Rubiales, por tar asitiada al llau de Rubiales. Precisamente nel casu d'esti postreru, l'orixe de los sos primeros pobladores asitiar en xentes procedentes de Galicia, amestándose'l so términu al de Parada al despoblarse por completu nel sieglu XVI. Na construcción de dalgunos de los edificios de Parada de Rubiales, emplegárense piedres traíes del despoblado de Rubiales. Tamién de la so ilesia proceden dellos ornamientos y el Cristu del sieglu XV qu'atesora ésta. Cola creación de les actuales provincies en 1833, Parada de Rubiales quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[9]

Xeografía editar

La población atopar a un altor de 847 msnm. El so paisaxe carauterístico ye la llanura, el mesmu de la contorna de La Armuña. Na parte norte del términu municipal, concretamente nel monte de Valdemoros atópase un monte de pinos y encines, más cercanu a la contorna de Las Guareñas.

El puntu más altu del términu municipal ye'l cuetu de Rubiales, nel monte Valdemoros,[10] y el más sol llugar por onde pasa'l ríu.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Parada de Rubiales ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Fiestes editar

Les sos fiestes patronales son el 16 de xunu n'honor a San Quirico. El 3 de febreru tamién se celebra San Blas.

Alredor del 15 d'agostu celébrense les fiestes de branu, dedicaes especialmente a los fíos del pueblu que tán lloñe y tornen esos díes a la so tierra.

Les muyeres tienen la so propia fiesta'l 5 de febreru, la de Les Águedas.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/parada-de-rubiales-id37231.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. «Entiende La Armuña Alta los siguientes pueblos: Parada de Rubiales, Aldeanueva de Figueroa, La Orbada, Espino de la Orbada, Villanueva de los Pavones, Payares de la Llaguna, Villaverde de Guareña, Pitiegua, Cabezallosa de la Calzada, La Vellés, Arcedianu, Gomecello, Moriscos, Castellanos de Moriscos, Pedrosillo el Ralo. A La Armuña Baxa pertenecen: Atopes, Palencia de Negrilla, Negrilla de Palencia, Tardáguila, Calzada de Valdunciel, Valdunciel, Matu de Armuña, Carbajosa de Armuña, Monterrubio de Armuña, San Cristóbal de la Cuesta, Los Villares, Aldeaseca de Armuña, Villamayor de Armuña, Forfoleda, Torresmenudas y Valverdón (...) Queda fuera de La Armuña, poro, El Pedroso, qu'a pesar de llamase «de Armuña», apellíu recién, nun perteneció nunca al Cuartu de Armuña, sinón al de Valdevilloria (páxina 129) Las Guareñas o Tierra de Cantalapiedra: yo incluyiría nesta contorna, tan asemeyada a la Tierra de Peñaranda, pero con ciertes carauterístiques distintives, ente elles la relativa bayura de terrenes de regadío dedicaos a les hortolices, El Pedroso de la Armuña (a pesar del nome), Cantalapiedra, Tarazona de Guareña, Cantalpino, Palacios Rubios, Poveda de las Cintas y Villaflores (páxina 99)»
  4. García González, Francisco (2002). La Armuña: daqué más que trigu y lenteja (en castellanu).
  5. Almeida Fernandes, A. y Silva, F. (1995) Toponímia Arouquense, Arouca.
  6. 6,0 6,1 Riesco Chueca, Pascual (2003) Calzada de Valdunciel. Pallabres, coses y memories d'un pueblu de Salamanca, ediciones Diputación de Salamanca, páxs. 261-262.
  7. COROMINES, Joan: Onomasticon Cataloniae. Ocho volúmenes. Curial Edicions Catalanes, Barcelona, 1989-1997.
  8. Cabeza Quiles: Fernando (1992) Vos nomes de llugar. Topónimos de Galicia: a súa orixe y o seu significáu, Edicións Xerais de Galicia, Vigo.
  9. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  10. «Cuetu de Rubiales» (en castellanu). Instituto Xeográficu Nacional. ftp://ftp.geodesia.ign.es/Red_Geodesica/Hoja0426/042620.pdf. Consultáu'l 1 d'avientu de 2011. 

Enllaces esternos editar