Parllamentu de Canaries

El Parllamentu de Canaries ye l'órganu electu qu'exerz el poder llexislativu, aprueba los presupuestos de la Comunidá Autónoma de Canaries ya impulsa y controla l'acción del Gobiernu Canariu. Representa, coles mesmes, a los ciudadanos de Canaries. La so sede atópase en Santa Cruz de Tenerife.

Parllamentu de Canaries
Parlamento de Canarias (es)
parlamentu autonómicu y parllamentu unicameral
Llocalización
Sede Sede del Parlamento de Canarias (es) Traducir
Direición España
Coordenaes 28°28′03″N 16°15′07″W / 28.46745°N 16.25188°O / 28.46745; -16.25188
Parllamentu de Canaries alcuéntrase n'España
Parllamentu de Canaries
Parllamentu de Canaries
Parllamentu de Canaries (España)
Parllamentu de Canaries alcuéntrase n'Islles Canaries
Parllamentu de Canaries
Parllamentu de Canaries
Parllamentu de Canaries (Islles Canaries)
Historia
Fundación30 mayu 1983
Participación empresarial
Formáu por diputado en el Parlamento de Canarias (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Como nel casu d'otres rexones d'España, a partir de la Constitución de 1931 mientres la Segunda República inténtase constituyir una comunidá autónoma en Canaries cola presentación d'un Estatutu. Los dos proyeutos realizaos pola Mancomunidá Provincial Interinsular de Santa Cruz de Tenerife, y el Colexu d'Axentes Comerciales de Les Palmes, y el proyeutu unificáu posterior de los dos Mancomunidaes Provinciales, prevíen la creación d'un Parllamentu Canariu. El lido de la Guerra Civil y el so posterior desenvolvimientu imposibilitaron, sicasí, la so puesta en práutica.[1]

El Parllamentu de Canaries nació tres l'aprobación del Estatutu d'Autonomía de Canaries en 1982, magar enantes esistía una institución preautonómica que cumplía la so función. El 30 de mayu de 1982 realizó la so primer sesión na so actual see so la presidencia de Pedro Guerra Cabrera; en conmemoración, el 30 de mayu de cada añu celebra'l Día de Canaries.

Posición estatutaria editar

Asignación d'escaños editar

Acordies cola Norma Primera de la Primer Disposición Transitoria de la Llei Orgánica 10/1982, de 10 d'agostu, d'Estatutu d'Autonomía de Canaries,[2] el Parllamentu de Canaries ta compuestu por 60 diputaos. Estos son escoyíos poles siete circunscripciones eleutorales canaries que, de la mesma, correspuende colos siete islles de la comunidá autónoma. Caúna d'elles escueye a un númberu distintu de diputaos:

La distribución de los diputaos por islla nun se correspuende puramente a un criteriu poblacional, sinón que se basa no que se llamó la triple paridá. Ésta consiste en que dambes provincies tengan igual númberu de diputaos, que tamién dambes islles capitalines tengan el mesmu númberu de diputaos y que la suma de los diputaos de les islles non capitalines sía'l mesmu que'l de la suma de los de les islles capitalines. Esta distribución provoca la paradoxa de que dientro de la mesma comunidá autónoma atópense delles de les circunscripciones eleutorales autonómiques con mayor índiz de representatividá d'España y tamién dalgunes de les qu'ostenten unu de los menores índices.

Funciones de la Cámara editar

Según los artículos 12 y 13 del Estatutu d'Autonomía de Canaries, les funciones del Parllamentu de Canaries son les siguientes:

  1. Escoyer una Mesa formada por un Presidente, dos Vicepresidentes y dos Secretarios. El Presidente va ser escoyíu por mayoría absoluta de los miembros de la Cámara.
  2. Afitar el so propiu presupuestu.
  3. Dictar el so Reglamentu, que tendrá de ser aprobáu por mayoría absoluta de los sos miembros.
  4. Exercer la potestá llexislativa de la Comunidá Autónoma.
  5. Aprobar los presupuestos de la mesma.
  6. Controlar políticamente l'acción del Gobiernu Canariu.
  7. Designar, d'ente los sos miembros y pa cada llexislatura del Parllamentu de Canaries, a los Senadores representantes de la Comunidá Autónoma, asegurando, sía que non, la fayadiza representación proporcional.
  8. Solicitar del Gobiernu del Estáu l'adopción y presentación de proyeutos de llei, y presentar direutamente proposiciones de ley ante les Cortes Xenerales, acordies con l'artículu 87.2 de la Constitución.
  9. Interponer recursos d'inconstitucionalidá y personase ante'l Tribunal Constitucional nos supuestos y nos términos previstos na Constitución.
  10. Cualesquier otres que-y asigne la Constitución, el presente Estatutu o les lleis.

Organización editar

Mientres la primer sesión plenaria de la llexislatura, tres la celebración de les eleiciones escuéyese, por mayoría absoluta de los sos miembros, un presidente, dos vicepresidentes y dos secretarios, que van constituyir la Mesa. La Cámara, axúntase cada añu en dos ciclos ordinarios de sesiones, de 120 díes cada unu, de marzu a xunu y d'ochobre a xineru.

El Parllamentu puede trabayar en Plenu o en Comisiones y cuenta con un Reglamentu específicu nel que se resuelven les carauterístiques más concretes de les sesiones, como son la formación de Grupos Parllamentarios y el funcionamientu de la Diputación Permanente. Tamién respuende a otros asuntos qu'afecten a los procedimientos llexislativos o de control políticu.

En principiu, los alcuerdos tomar por mayoría simple, siempres y cuando l'Estatutu d'Autonomía nun estableza unes condiciones especiales que rican d'otros sistemes de mayoríes.[3]

 
Parllamentu de Canaries con escultura de Martín Chirino.
 
Escultura de Martín Chirino nel patiu.

La Sede editar

L'edificiu del Parllamentu de Canaries, allugáu na céntrica cai Teobaldo Power de la ciudá de Santa Cruz de Tenerife, foi proyeutáu pol arquiteutu Manuel de Oraá en 1883. Desque se construyera p'allugar la sede de la Sociedá Musical Santa Cecilia hasta'l so presente uso como Parllamentu de Canaries, sirvió de llugar de xunta de los representantes de la Diputación Provincial, los miembros de la Mancomunidá de Cabildros del Archipiélagu y los maxistraos de l'Audiencia.

Foi n'avientu de 1982 cuando'l Parllamentu Provisional de Canaries instalar nesti edificiu, compartiendo mientres los dos años siguientes les sos instalaciones col Conservatoriu de Música que tenía ellí la so sede. Tres esti periodu, el Conservatoriu treslládase y l'edificiu convertir en see definitiva y esclusiva del Parllamentu de Canaries. Col fin d'afaese a los sos nuevos cometíos, foi sufriendo numberoses remodelaciones y ampliaciones al traviés de diversos edificios históricos qu'arrodien al principal.

El Parllamentu contién una coleición d'obres d'artistes como César Manrique, Pedro González, Félix Cantos, Pepe Dámaso o José Abá. La espiral que s'aprecia nes escultures de Martín Chirino del patiu y del teyáu (ésta creando un gran arcu) constitúi'l símbolu del Parllamentu.

Llista de Presidentes del Parllamentu de Canaries editar

Asamblea de Parllamentarios Canarios (Preautonomía) editar

Presidente Entamu del mandatu Fin del mandatu Partíu
Antonio González González 1977 1978 Independiente
José Luis Tomás Mederos Aparicio Xunu de 1980 Xunu de 1981 UCD
Pedro Guerra Cabrera 1982 30 de mayu de 1983 PSOE

Parllamentu de Canaries (Autonomía) editar

Presidente Entamu del mandatu Fin del mandatu Partíu
Pedro Guerra Cabrera 30 de mayu de 1983 15 de xunetu de 1987 PSOE
Victoriano Río Pérez 15 de xunetu de 1987 27 de xunu de 1995 CC
José Miguel Bravo de Llaguna Bermúdez 27 de xunu de 1995 18 de xunu de 2003 PP
Gabriel Mato Adrover 18 de xunu de 2003 25 de xunu de 2007 PP
Antonio Ángel Castro Cordobez 25 de xunu de 2007 23 de xunu de 2015 CC
Carolina Darias San Sebastián 23 de xunu de 2015 Actualidá PSOE

Composición actual editar

El Parllamentu ta compuestu por 60 parllamentarios.

La IX Llexislatura del Parllamentu de Canaries empezó'l 17 de xunu de 2015 cola celebración de la sesión constitutiva de la cámara onde tomaron posesión los 60 parllamentarios electos nes eleiciones del 24 de mayu del mesmu añu.

Grupos parllamentarios nel Parllamentu de Canaries
Nome !Partíu !Logotipu !Voceru !Líder

autonómicu !Escaños

G.P. Nacionalista Canariu CC-PNC: 15
AHI: 2
PNC: 1
 
 
 
José Miguel Ruano Llión José Miguel Barragán Cabrera
Belén Allende Riera
Juan Manuel García Ramos
18
G.P. Socialista Canariu PSOE-PSC   María Dolores Corujo Berriel

align="center" | 15

G.P. Popular Partíu Popular   María Australia Navarro de Paz Asier Antona Gómez 12
G.P. Podemos Podemos   Noemí Santana Perera Noemí Santana Perera 7
G.P. Nueva Canaries Nueva Canaries   Román Rodríguez Rodríguez Román Rodríguez Rodríguez 5
Grupu Mistu ASG   Casimiro Curbelo Curbelo Casimiro Curbelo Curbelo 3

Mesa editar

Titular Cargu Partíu
Carolina Darias San Sebastián

bgcolor=#F78181|GPSC

David del Focete Fernández bgcolor=#F3F781|GPNC
Cristina Tavío Ascanio bgcolor=#7BCFFF|[[Partíu Popular

de Canaries|GPP]]

Mario Cabrera González bgcolor=#F3F781|GPNC
Héctor Gómez Hernández bgcolor=#F78181|GPSC

Referencies editar

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar