Península de Baxa California

La península de Baxa California ta alcontrada al noroeste de Méxicu. Enfusa nel océanu Pacíficu, formando'l golfu de California ente la so mariña oriental y les mariñes de Sonora y Sinaloa. Tien un llargor averáu de 1250 km y entiende los estaos mexicanos de Baxa California y Baxa California Sur.[1] Empecipia na frontera de Méxicu con Estaos Xuníos y termina nun cabu con enormes formaciones predreses, ente les que s'atopa'l llamáu Arcu Monumental.

Península de Baxa California
Situación
Tipu península
Asitiáu en Océanu Pacíficu
Coordenaes 28°00′N 113°30′W / 28°N 113.5°O / 28; -113.5
Península de Baxa California alcuéntrase en Méxicu
Península de Baxa California
Península de Baxa California
Península de Baxa California (Méxicu)
Datos
Altitú media 186 m
Superficie 55 360 mi²
Cambiar los datos en Wikidata

La península de Baxa California tien un gran desenvolvimientu y potencial turísticu, por cuenta de que les sos sableres espierten l'interés de los residentes de la mesma, de diverses partes de Méxicu y de los visitantes de los estaos de California, Arizona y Nevada, d'onde provién un importante y constante fluxu turístico en busca de les agües más templaes del océanu Pacíficu y del mar de Cortés, que son templaes tol añu, polo cual puede esfrutase de gran variedá de temperatures, tipos de sableres, especies marítimes de pesca deportiva, según sierres, parques nacionales, grandes desiertos con vexetación y especies zoolóxiques reinales y úniques, polo que menudean los abellugos protexíos pa la fauna y la flora, tantu nel océanu y el golfu como nes islles y nel macizu peninsular. Cabo dicir qu'a munchos d'estos puntos contrastantes puede llegase en poco tiempu y con comodidá, por cuenta de la forma espodada de la península y a la creciente infraestructura aeroportuaria, carretera, turística y ecolóxica.

Ciudaes principales de la península de Baxa California (por conceyu) editar

  1. Tijuana (Tijuana, B.C.)
  2. Mexicali (Mexicali, B.C.)
  3. Ensenada (Ensenada, B.C.)
  4. Tecate (Tecate, B.C.)
  5. San Quintín (Ensenada, B.C.)
  6. Loreto (Loreto, B.C.S.)
  7. Cabo San Lucas (Los Cabos, B.C.S.)
  8. San José del Cabo (Los Cabos, B.C.S.)
  9. La Paz (La Paz, B.C.S.)
  10. Rosarito (Rosarito, B.C)

Los primeros pobladores de la península de Baxa California editar

En remota antigüedá calculada en catorce mil años llegaron a la península pela ruta de les mariñes del océanu Pacíficu los primeros grupos humanos nómades. Vivíen una forma d'economía de subsistencia o sobrevivíen.

Esistíen tres grupos tribales perfectamente definíos na dómina prehispánica, a saber: los pericúes, los guaycuras y los cochimíes. Los pericúes habitaben la parte sur de la península y estendíense escontra'l norte, dende cabo San Lucas hasta la parte media de la península. Los guaycuras habitaben la parte media y los cochimíes nel estremu norte. Paralelamente a los cochimíes anótase la esistencia d'otros grupos nómades tales como los kumiai o k'miai, una de les families indíxenes que xunto colos cucapá, pai pai, kiliwa, cahilla y akula poblaron el norte de la península de Baxa California, toos pertenecientes al tueru yumano.

El descubrimientu de la península editar

Considerar a Hernán Cortés descubridor de la península, porque'l primer européu que desembarcó nella, Fortún Jiménez, pilotu al mandu del navío Concepción, facer como parte d'una espedición fecha por cuenta y riesgu del propiu Cortés. Al columbrar la península y desembarcar nella en 1534, Fortún Jiménez pensó que yera una isla.

Hernán Cortés afaya la "California" editar

 
La Isla de La California.

El mapa antiguu que ta a la derecha ye l'orixinal del Padre Kino, antes de la so espedición al norte, na que se dio cuenta de que yera una península, non una islla como hasta entós creíase.

La primer espedición editar

Mientres la so estancia n'España en 1529, Cortés axustó una capitulación sobre los futuros descubrimientos na mar del Sur, como entós llamábase al océanu Pacíficu. Vueltu a Nueva España (Méxicu), el 30 de xunu de 1532 unvió al so primu Diego Hurtado de Mendoza por qu'esplorara les islles y mariñes de la Mar del Sur, más allá de les llendes de l'audiencia de la Nueva Galicia, entós gobernada por Nuño de Guzmán, enemigu acérrimo de Cortés.

Partió la espedición en dos barcos dende los estelleros de Cortés nel ismu de Tehuantepec (actual estáu d'Oaxaca). Dempués de tocar Manzanillo (Colima) fuéronse costeando los güei estaos de Jalisco y Nayarit--que daquella formaben parte de l'audiencia de la Nueva Galicia--hasta afayar les islles Maríes. De regresu a tierra firme, na badea de Matanchén (Nayarit), Nuño de Guzmán, señor de la rexón, negó-yos permisu p'abastecese d'agua.

Colos barcos maltrataos poles nubes, la espedición entamó'l regresu y aportó a les mariñes del actual estáu de Jalisco, terminando en manes de Nuño de Guzmán. L'otru navío, nel que diba Diego Hurtado, tomó aldu al norte, y enxamás nengunu de los que diben a bordu tornó a la Nueva España nin se volvió a tener noticies d'ellos. Años dempués, l'autor de la Segunda relación anónima de la jornada que hizo Nuño de Guzmán a la Nueva Galicia, recoyó dellos informes que faen suponer que la nave naufragó na costa Norte del güei estáu de Sinaloa, pereciendo Diego Hurtado y el restu de la tripulación.

La segunda espedición editar

El navío Concepción, al mandu del capitán y comandante de la espedición Diego de Becerra, foi una de los dos naves que Hernán Cortés unvió en 1533 nun segundu viaxe d'esploración de la Mar del Sur, pocu dempués de la conquista de Méxicu-Tenochtitlan. La otra nave yera'l San Llázaro, al mandu del capitán Hernando de Grijalva.

Zarpó la espedición dende'l güei puertu de Manzanillo (Colima) el 30 d'ochobre de 1533 y el día 20 d'avientu les naves yá s'habíen separáu: el San Llázaro, que s'adelantrara, esperó en devanéu al Concepción mientres tres díes y al nun saber del navío acompañante, dedicar a esplorar el Pacíficu y afayó el archipiélagu de Revillaxixéu. A bordu del Concepción toa era distinta: el navegante y segundu nel mandu, Fortún Jiménez, remontóse y asesinó mientres dormía al capitán Diego de Becerra; dempués afrelló a los tripulantes que s'amosaron lleales al asesináu capitán y darréu abandonó a los mancaos nes mariñes de Michoacán xunto colos flaires franciscanos que los acompañaben na travesía.

Fortún Jiménez saleó escontra'l noroeste siguiendo la mariña y en dalgún momentu xiró escontra l'oeste y llegó a una apacible badea; pensó qu'aportara a una islla y enxamás supo qu'aportara a una península que, col tiempu, llamaríase península de la Baxa California. Atopar con nativos que falaben una llingua desconocida, andaben semidesnudos y yeren bien distintes de los nativos del altiplanu mexicanu que teníen una cultura desenvuelta.

Los tripulantes que lu acompañaben, al ver a les muyeres semidesnudas y por causa de la llarga vixilia sexual, dedicar a tomales pola fuercia. Tamién se dieren cuenta qu'en llugar abondaben les perlles que los nativos estrayíen de les conches de los moluscos qu'abondaben na badea, asina que se dedicaron a escalar el llugar y a abusar de les muyeres. Ye necesariu resaltar que nin Fortún Jiménez nin los sos acompañantes bautizaron nengún de los sitios qu'atoparon y que seríen otros esploradores quien daríen nome a los llugares visitaos por ellos.

L'abusu de les muyeres y el saquéu provocaron un violentu enfrentamientu colos nativos que terminó conn la muerte de Fortún y dalgunos de los sos compañeros. Los sobrevivientes retirar del llugar y encetaron a dures penes el Concepción, saleando erráticamente mientres dellos díes hasta llegar a les mariñes del güei estáu de Jalisco, onde s'atoparon colos subalternos de Nuño de Guzmán, que -yos requisaron la nave y tomar prisioneros.

La tercer espedición editar

Dempués de patrocinar dos expedición ensin resultancies materiales, Hernán Cortés decidió encabezar por sigo mesmu'l tercer viaxe d'esploración. Cafiante Cortés porque Nuño de Guzmán, el so archienemigo de siempre, había-y requisado un barcu na primer espedición, y el Concepción na segunda, decidió face-y frente na so propia demarcación y dende ende montar la tercer espedición. Pa ello preparó un gran númberu de tropes d'a pies y a caballu pa colar sobre la provincia de la Nueva Galicia, el señoríu de Nuño de Guzmán.

Antonio de Mendoza y Pacheco, virréi de la Nueva España alvirtió a Cortés el 4 de setiembre de 1534 «que nun enfrentara a quien-y había requisado los sos barcos», a lo que Cortés negóse alegando que gastara más de 100 000 castellanos d'oru, amás de ser designáu pol rei Carlos I pa conquistar y afayar nuevos territorios.

L'enfrentamientu ente Cortés y Nuño de Guzmán nunca tendría llugar. El proyeutu de Cortés yera ambiciosu: unviaría los navíos a Chametla, cerca de l'actual Escuinapa, Sinaloa, nel territoriu gobernáu por Nuño de Guzmán y ellí encetaría l'exércitu de tierra comandado por él. Pa llegar a Chametla, Cortés tuvo que travesar mientres dellos díes col so exércitu la Nueva Galicia.

Cuenta Bernal Díaz del Castillo que cuando na Nueva España súpose que'l marqués d'Oaxaca diba de conquista nuevamente, munchos «creyeron que yera cosa cierta y rica» y ufiertáronse a sirvi-y soldaos d'a caballu, arcabuceros y ballesteros, y 34 casaos coles sos muyeres; en total, 320 persones y 150 caballos. Y añade Bernal que los navíos taben perbién provistos de bizcuechu, carne, aceite, vinu y vinagre, enforma rescate, trés ferreros coles sos fragües y dos carpinteros de ribera coles sos ferramientes, amás de clérigos y relixosos, y médicos, ciruxanos y botica.

A pendón alzáu aportó l'exércitu de Cortés a la población de Santiago de Galicia de Compostela, güei Conceyu de Compostela (Nayarit), onde'l gobernador Nuño de Guzmán acoyer amistosamente. Na tal población Cortés y el so exércitu permanecieron mientres cuatro díes antes de prosiguir el so viaxe. Dizse que Nuño de Guzmán aconseyó a Cortés nun siguir col viaxe d'esploración, magar-y aprovió de bastimentos, en cuantes que Cortés ablucar de la probeza en que vivía Nuño de Guzmán. Ensin dala dulda, l'atentu recibimientu que Guzmán fizo al conquistador de Méxicu deber al exércitu que lu acompañaba, pos tres la partida de Cortés, Nuño de Guzmán dirixó una carta a l'Audiencia en Méxicu quexándose de que el marqués del Valle (d'Oaxaca) quixera enfusar cola so xente na so gobernación, siendo que namái yera Capitán Xeneral.

En Chametla (Sinaloa), dempués de travesar los güei estaos de Jalisco y Nayarit, territoriu conocíu como parte de l'audiencia de la Nueva Galicia nesa dómina, Cortés y la so comitiva encetaron los buques Santa Águeda y San Llázaro, embarcando coles mesmes 113 peones, 40 caballeros con tou d'a caballu y dexando en tierra a 60 caballeru más, según informó a la Real Audiencia el gobernador Guzmán.

El San Llázaro, que llevaba a Cortés xunto cola so espedición, punxo aldu al noroeste, y el 3 de mayu de 1535 aportó a una badea que'l Marqués nomó Badea de la Santa Cruz, anguaño La Paz (Baxa California Sur). En tal llugar confirmóse la muerte del so subalternu Fortún Jiménez a manes de los nativos.

En tomando posesión de la Badea de la Santa Cruz, Cortés decidió establecer ellí una colonia, pa lo que mandó traer los soldaos y bastimentos que dexara en Sinaloa. Quixo la mala fortuna que'l mal tiempu destruyera los buques; namái tornó a la badea de Santa Cruz un navío que portaba una carga de cincuenta fanegas de maíz. Como esto nun bastara p'alimentar a tola espedición, Cortés salió personalmente en busca de cebera. Una vegada más lo consiguío amosóse insuficiente, polo que Cortés decidió retornar a la Nueva España con mires d'abastecese debidamente. Al mandu del pobláu de la Santa Cruz quedó Francisco de Ulloa, pero les quexes de los familiares de quien se quedaren na península fixeron que'l virréi ordenara l'abandonu de la población y la torna de los pobladores a la Nueva España.

Tres el fracasáu tercer viaxe d'esploración y l'atayáu intentu de fundar una colonia nes tierres recién descubiertes y que-y pertenecíen por Cédula Real, nació al paecer el nome de California, nome col que se conocen anguaño la península de Baxa California, el golfu de California, y tres estados, California n'Estaos Xuníos; Baxa California y Baxa California Sur, en Méxicu. Un burllón enemigu de Cortés, a quien un escritor de la dómina cita como Alarcón, en clara alusión a Les sergas de Esplandián, novela de caballería de boga nesos díes, dio per nomar en tonu burlesco a les abandonaes tierres como California pa zaherir a Cortés. Como fora, eses tierres siguen llevando tal nome, amás de que'l golfu de California ye conocíu tamién como mar de Cortés.

Alta California editar

De manera independiente de la península, los españoles conocieron l'actual California dende'l sieglu XVI. Esplica Martha Sotu nel so estudiu sobre la Colonización de la zona: En 1539, Francisco de Ulloa llegó al estremu sur d'Alta California pos afayó'l delta del ríu Colorado; al añu siguiente, Hernando de Alarcón saleó pel ríu Colorado hasta'l so confluencia col Gila. Al poco tiempu empecipiaron les espediciones marítimes que teníen por oxetu esplorar la mariña californiana. Juan Rodríguez Cabrillo esploró, ente 1542 y 1543, la mariña noroccidental del continente americanu hasta'l paralelu 44°. Rodríguez Cabrillo saleó polo que güei conocemos como la Badea de San Diego y la Canal de Santa Bárbara.

Cuando s'abrir el comerciu ente les islles Filipines y la Nueva España (1565), pensar na posibilidá d'habilitar un puertu na Alta California que sirviera como puestu pal reabastecimiento y la proteición del Galeón de Manila. Mientres el gobiernu español preparaba les espediciones que saldríen en busca del puertu riquíu; Francis Drake, navegante inglés, zarpaba d'Huatulco (Oaxaca) aldu al norte (1579), visitó la mariña d'Alta California hasta'l cabu Mendocino y tomó posesión de New Albion, como llamó al territoriu, a favor de la corona británica. El gobiernu español, de la mesma, quixo protexer lo que consideraba'l so territoriu, y unvió socesivamente a Francisco de Gali (1584), Pedro de Unamuno (1587) y Sebastián Rodríguez de Cermeño (1595) pa esplorar la mariña. Cabo señalar qu'estos trés expdiciones tuvieron poco ésitu en demarcar la mariña porque se realizaron a bordu del galeón de Manila cuando ésti tornaba de les Filipines.

En 1599, el rei Felipe III unvió una cédula al virréi Gaspar de Zúñiga y Acevedo Conde de Monterrey na qu'ordenaba la esploración minuciosa de la mariña d'Alta California. El conde escoyó a Sebastián Vizcaíno como xefe de la espedición qu'esploraría la rexón. Vizcaíno zarpó d'Acapulco el 5 de mayu de 1601. Mientres el viaxe dio'l so nome actual a la badea de San Diego y foi afayáu'l puertu de Monterrey, asina llamáu n'honor del virréi. Cuando Vizcaíno tornó, desembarcó en Acapulco el 21 de marzu de 1602, l'informe que presentó sobre'l puertu descubiertu foi tan curiosu que'l virréi tuvo dispuestu a colonizalo. La espedición colonizadora nun se realizó porque'l nuevu virréi Juan de Mendoza y Lluna, marqués de Montesclaros, suspendió'l proyeutu. Nesi momentu tou interés pola ocupación de l'Alta California quedó adormilitiáu ante la posibilidá d'establecer rellaciones comerciales permanentes ente Filipines y Xapón...[2]

La islla resultó ser península editar

Pela so parte, la idea de que la California yera una gran islla quedar hasta que na segunda metá del sieglu XVII, el xesuita Eusebio Francisco Kino esploró la franxa norte de la supuesta islla a cuerpu, y diose cuenta que yera una península. El Padre Kino yera xeógrafu y cartógrafu, polo qu'él mesmu corrixó'l so mapa inicial, nel que llamaba islla La California, y xuntar al macizu continental, col nome de Californies o Carolines.[3] A partir d'entós, empezar a llamar les Californies a la zona, pa estremar a l'Antigua o Baxa California, al sur, de la Nueva o Alta California, al norte.[4]

L'interés por esplorar l'Alta California espertó. Les misiones xesuites na península de Baxa California significaron años d'intensu llabor. Pensábase que diba ser igual de difícil colonizar la nueva zona. El procesu foi atayáu en 1767, pola espulsión de los xesuites. Al añu siguiente Frai Junípero Serra al mandu de dieciséis franciscanos llegó a l'Alta California pa evanxelizala. La Baxa California quedó en manes de los Orde de predicadores dominicos

Referencies editar

  1. INEGI. Catálogu Únicu de Claves d'Árees Geoestadísticas...
  2. Ortega Soto, M. "Colonización d'Alta California..." p. 86-87.
  3. The Library of the Congress. Father Eusebio Kino...
  4. León Portilla, M. de. Cartografía y Cróniques de l'Antigua California.

Bibliografía editar

Ver tamién editar