Pioz

conceyu de la provincia de Guadalaxara (España)

Pioz ye un conceyu español de la provincia de Guadalaxara, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien una superficie de 19,44 km² con una población de 3.544 habitantes y una densidá de 184,1 hab/km².

Pioz
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Guadalaxara
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Pioz (es) Traducir Vladimiro Pastor Gutierrez
Nome oficial Pioz (es)[1]
Códigu postal 19162
Xeografía
Coordenaes 40°27′49″N 3°10′32″W / 40.463611111111°N 3.1755555555556°O / 40.463611111111; -3.1755555555556
Pioz alcuéntrase n'España
Pioz
Pioz
Pioz (España)
Superficie 19.44 km²
Altitú 876 m
Llenda con Pozo de Guadalajara, Guadalaxara, Loranca de Tajuña, Pezuela de las Torres y Santorcaz
Demografía
Población 5131 hab. (2023)
- 2117 homes (2019)

- 1935 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Guadalaxara
0.24% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 263,94 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aytopioz.com
Cambiar los datos en Wikidata

Situación editar

El pueblu de Pioz asítiase sobre'l pandorial alcarreñu, integráu dientro de la provincia de Guadalaxara, na contorna de l'Alcarria Baxa, a una altitú media de 856 m sobre'l nivel del mar, ente los valles del Henares y del Tajuña.

El conceyu ta emplazado a unos 25 km de la capital provincial, Guadalaxara, en direición sur, aportándose dende ésta pela carretera CM – 2004, que traviesa los términos municipales de Chiloeches y Pozo de Guadalajara hasta Pioz. Como referencia complementaria de situación, el conceyu asitiar al este del conceyu d'Alcalá de Henares (Madrid), a unos 22 km, con accesu dende ésti pola M-300 hasta l'Altu del Gurugú y, dende'l puntu d'intersección nesta zona, pola M-213, travesando los términos municipales d'Anchuelo (Madrid) y Santorcaz (Madrid), hasta enllazar, por continuidá, cola carretera CM-227 hasta'l Pozo de Guadalajara, onde se toma la CM-2004 hasta Pioz.

Por cualesquier de los dos víes de comunicación referíes enantes apuértase a l'A-2, de Madrid a Barcelona y a la R-2 de peaxe, de Madrid a Guadalaxara, siendo estes les rutes habituales pa comunicar cola capital nacional, Madrid, que s'atopa a unos 55 km del conceyu de Pioz.

Adicionalmente, esiste un accesu complementariu dende Guadalaxara o Madrid, a partir del p.k. 38,3 de l'A-2, onde esiste un enllaz a la esviadura de la carretera M-226, que puede tomase en direición a Los Santos de la Humosa y, dende'l nucleu urbanu d'esti conceyu, al traviés de la M-235, al Pozo de Guadalajara, onde se dispón la yá comentada CM-2004 hasta Pioz.

El so términu municipal llenda coles villes de Pozo de Guadalajara, Guadalajara, Loranca de Tajuña, Corpa, Pezuela de las Torres y Santorcaz.

Colexos editar

El CEIP "Castillo de Pioz" y el CEIP "L'Arbolea". Dambos disponen d'asemeyáu númberu d'alumnos. El colexu "Castillo de Pioz" ta nel pueblu y el colexu "L'Arbolea" ta na urbanización de L'Arbolea.

Urbanizaciones editar

Nos últimos diez años la población de Pioz creció extraordinariamente, especialmente nes nueves urbanizaciones de Trascastillo, Los Molinos, El Monte del Henares, Valcastillo, Les Matillas, Les Suertes, Montealto, L'Arbolea, Los Charquillos, Los Llanos y por cercanía y pola so situación xeográfica son importantes les urbanizaciones de Montejaral, Fuentetajuña y El Olmillo, pertenecientes al cercanu conceyu de Loranca de Tajuña.

Fiestes editar

Pioz celebra trés tradicionalmente: la de la Candelaria, a entamos de febreru, la fiesta medieval recuperaes en 2011, de fecha variable, ente mayu y xunu (suspendida en 2009) y les fiestes Mayores n'honor a San Donato, el cuartu domingu d'agostu.

Patrimoniu artísticu editar

Castiellu de Pioz.

Historia editar

Nun s'atoparon datos fidedignos sobre la fundación de Pioz; la versión más probable ye qu'ésta formara parte de los movimientos de repoblación posteriores a reconquistar d'éstos territorios polos reis castellanos, ente los sieglos XI y XII.

Sobre'l momentu históricu y forma en que se produz esta reconquista atopáronse distintes versiones; asina, ente que dalgunes sostienen la cesión por Al-Mamún, rei de la taifa de Toledo, a Alfonsu VI de Castiella nel añu 1072,[2] otros historiadores atribúin el so reconquista, xunto col conxuntu del Valle del Henares, a Alvar Fáñez Minaya, capitán de mesnada d'Alfonsu VI, en 1085,[3] formando parte de la denomada reconquista de los territorios de la Marca Media d'Al-Ándalus, ente'l postreru cuartu del sieglu XI y el final del sieglu XII, que daquella pasaren del Califatu al reinu taifa de Toledo. Al pie de éstes versiones, el mesmu Índiz de Guadalaxara, de 1750, atribúi la conquista a este mesmu capitan, Alvar Fáñez Minaya, pero en 1057: "El dho. Alvar Añez siendo capitan del Rei D.n Fernando'l primeru d'esti nome que por sobre nome llamóse'l Grande, crio aquel Caballero Alvar Añez, y á el so tíu'l Cid Ruy Diaz, y nel añu 1.057, ganó a Guadalaxara, y el sacu del poder de los moros, siendo Sumu Pontifice en Roma Stephano nonu d'esti nome".

 
Ilesia de San Sebastián en Pioz.

Los territorios que, dende'l sieglu IX al XI, van ocupándose al dominiu árabe formen lo que se denomina la Estremadura Castellana, na que s'integraba gran parte de lo que güei ye la provincia de Guadalaxara, dientro de los denominaos Territorios de Transierra. Esti conxuntu carauterizar pol so estructuración sobre la base de los denominaos Comunes de Villa y Tierra, de los qu'hubo hasta 42 na denomada Estremadura Castellana.

Nésta estructura, Pioz yera una de les aldegues integraes nel Común de Villa y Tierra de Guadalaxara, so dominiu direutu del rei, tantu la villa, que siempres lo yera nos Comunes, como la tierra, que nel casu de Guadalaxara yeren de les denominaes Tierres Realengas.

Al Común de Villa y Tierra de Guadalaxara fuéron-y daos fueros (el denomináu Fueru Viejo) por Alfonsu VII, incluyendo nel so entamu un territoriu de más de 1.000 km cuadraos qu'axuntaba 50 aldegues. A ésti Común, en 1219, Fernandu III dio-y el denomináu "Fueru Llargu",[4] llegando a la so máxima rellumanza nel sieglu XIV, onde llega a incluyir sesenta y un aldegues, estremaes en seis sexmas,[3] magar el títulu de Ciudá nun la llogra Guadalaxara hasta'l sieglu XV. Darréu, el territoriu de Guadalaxara amenorgar a ventiséis aldees y alcarrias, yá quedando Pioz fuera d'ésti, según recueye'l Índiz de Guadalaxara de 1579.

Con una referencia concreta tocantes a la so vinculación, Pioz apaez como una de les aldegues que, en 1428, Xuan II de Castiella entrega como dote a la so hermana, la Infanta Catalina, pal so matrimoniu col Infante Enrique d'Aragón. La cesión d'éstes aldegues implica la estraición del so territoriu del Común de Villa y Tierra de Guadalaxara, coincidente na redolada temporal cola asignación del títulu de Ciudá a Guadalaxara.

La enemistá que darréu se xenera ente Xuan II y l'Infante Enrique, debida a les revueltes contra'l monarqua en que participa esti postreru, faen que, en 1430, Xuan II confiscara tolos bienes que teníen, dientro del so reinu, los Infantes d'Aragón, lo que fai que Pioz vuelva a manes del Rei.

Como premiu pol so sofitu y fidelidá, el rei Xuan II parte les posesiones confiscadas ente los nobles que s'aliaren con él, frente a los Infantes de Aragon. Unu de los llotes del repartu, el formáu polos llugares d'Armuña de Tajuña, Pioz, Meco, Retuerta, Yélamos de Suso, Yélamos de Ayuso, Miralcampo, Aranzueque, Fuentelviejo, El Pozu, Yunquera y Balconete, donar a a Íñigo López de Mendoza, nomáu darréu por ésti, el 2 d'agostu de 1445, marqués de Santillana (foi'l primera marques nomáu en Castiella y el segundu n'España), al empar que-y designa como conde del Real de Manzanares a partir del mayoralgu que yá tenía.

A la so muerte, el 25 de marzu de 1458, el Marques de Santillana partió nel so testamentu eses villes ente los sos fíos, venciendo Pioz y el Pozo de Guadalajara a Pedro González de Mendoza, entós Obispu de Sigüenza y que, darréu, sería'l conocíu como'l Gran Cardenal Mendoza, el denomináu "tercer rei" en tiempos de los Reis Católicos.

Pedro González de Mendoza, en sigues disputes col arzobispu de Toledo, Alonso Carrillo de Acuña, señor de la tierra de Alcalá y de la vecina fortaleza de Santorcaz, ordenó la construcción del castiellu hacia l'añu 1469. Años dempués el cardenal trocaría el señoríu de Pioz pol de la villa toledana de Maqueda a don Álvar Gómez de Ciudá Real, secretariu del rei Enrique IV de Castiella, quien darréu lo mandó al so fíu, Pedro Gómez de Ciudá Real. Los sos herederos caltuvieron el señoríu sobre Pioz hasta principios del sieglu XIX.

Demografía editar

Evolución demográfica de Pioz
19911996200120042008201020132015
1903806278642191310335953544
(Fonte: INE)

Climatología editar

Dato referíos a serie completa de 20 años (1985-2005)[5]

Temperatures: Mínima iviernu: -8,3 °C. Media mínimes: -1,4 °C. Media añal: 12,5 °C. Media de máximes: 32,9 °C. Máxima branu: 39,5 °C

Precipitación: Media añal: 499 mm

Evapotranspiración: Thornthwaite: 723 mm; Factor R: 68

Nᵘmediu añal de díes: Agua: 73. Nieve: 6. Nube: 19. Borrina: 12. Xelada: 68

Nᵘmediu d'hores añales de sol: 2.525

Clasificaciones climátiques: Papadakis: Mediterraneu Templáu; Réxime de mugor: me (mediterraneu semiárido); Réxime térmicu: TE (Templáu Templáu); Tipu d'iviernu: av (avena fresco); Tipu de branu: M (Maíz); Periodu templáu en secanu: 2,2 meses; Periodu secu o arido: 4,0 meses; Periodu de xelaes: 6,7 meses

Xeoloxía y xeomorfoloxía editar

D'alcuerdu a la información arrexuntada nel Institutu Teunolóxicu Geominero d'España[6] l'área qu'ocupa'l términu municipal de Pioz asítiase dientro de la denomada “Fuesa del Tajo”, que se desenvuelve ente'l cantu sur del Sistema Central, l'oeste de la Sierra de Altomira y los cantos norte y este de los Montes de Toledo. Dientro d'esta, la redolada concreta de Pioz inclúyese dientro de la unidá morfolóxica del Pandorial de la Alcarria”. Les sos carauterístiques resumir nos párrafos siguientes.

Estratigrafía

La mayor parte de la superficie del términu ta constituyida per terrenes del Terciariu que pueden datase, dientro del Neógeno, nel Miocenu Cimeru Turoliense, quedando solo unes estreches franxes, con anchores medios d'unos 50 m, que constitúin, per una parte, el calce básicu del Regueru Valilongo, que traviesa'l términu municipal de norte a sur, por otra, la d'un pequeñu calce estacional qu'escurre del centru al sur del términu y, a lo último, l'entamu de la depresión que encauza les agües del denomináu Arollo del Val, que naz al sur del propiu terminó partiendo del calce estacional antes comentáu y ye tributariu direutu del Rio Tajuña solo 5 km agües embaxo de la so nacencia, les que tán formaes per terrenes del Cuaternariu, en concretu, sedimentos de fondu de valle del Holocenu.
L'entamu de la depresión del antes comentáu Arollo del Val, con escasa superficie dientro del términu de Pioz, aprucen caliares y margues que, entá siendo formaciones del Terciariu, tán a caballu ente l'Astaraciense, del Miocenu Mediu, y el Vallesiense, del Miocenu Cimeru. Tamién apaecen nesta zona pequeñes formaciones de magres yesiferas, más claramente dataes nel Astaraciense, dientro del Aragoniense, nel Miocenu Mediu.
  • Terrenes del Terciariu
La facies ta formada por Caliares del Turoliense y la so espresión morfolóxica ye la superficie del Pandorial de la Alcarria”, con un bon estáu de caltenimientu y retoques erosivos nel área del términu municipal de Pioz. La llende inferior d'esti conxuntu caliar formar los sedimentos terrígenos de la unidá subxacente, colos que forma una mega secuencia sedimentaria, equivalente al Tercer ciclu Neógeno de Torres et al. (1987) y a la subunidad 3 de la Unidá Terminal de Díaz Molina (1987).
La litoloxía ye de caliares micríticas de colores blancos y blancu – abuxaos, estratificadas en capes que suelen bazcuyar ente 0,5 y 3 m, dacuando con aspeutu brechoide. Escontra la base presenten intercalaciones decimétricas de margas ablancazaes. La unidá atópase mínimamente karstificada, con desenvolvimientu superficial de “terra rosa”.
El so exame microscópicu revela que se trata de caliares d'algues dismicríticas, caliares oncolíticas y delles biomicritas. En dellos casos atópense traces de cuarzu detrítico bien finu. Nun s'aprecien otres estructures sedimentaries que nun sían dalguna porosidá móldica de bioclastos, laminación algal y bioturbación.
  • Terrenes del Cuaternariu
Son depósitos amestaos a la dinámica fluvial, formaos pol fondu de valle de los arrollos, dataos nel Holocenu. Tán constituyíos por materiales aluviales – coluviales, al habese indentado los materiales aluviales con coluvios movíos del propiu valle pol qu'escurren los calces.
Tán formaos por sables, magres y cantares de composición caliar, entá con poco desenvolvimientu y escasamente arrondaos, al tratase de calces curtios y tendíos, con mínimes aportaciones y aveníes, onde los materiales sufrieron un escasu tresporte.

Teutónica

Na redolada xeneral de la zona en que s'asitia'l términu municipal de Pioz interprétase la esistencia de procesos de disolución amestaos a asentamientos de materiales en falles reactivaes del basamento. Considérase que nesta área prodúcense reaxustes de los materiales por causa de los movimientos de les falles presistentes. Los sedimentos en que queden reflexaos estos movimientos son los tramos más superficiales de naturaleza carbonatada, nos que se manifiesta un replegamiento nidiu, coles mesmes que tienen lugar proceso de disolución de caliares.
Dase un buzamiento xeneralizáu menor de 22º, pero qu'en puntos aisllaos algama los 60º. Estos postreros correspuenden a bloques separaos de los tramos caliares y, de la mesma, movíos a favor de les fasteres.
Los distintos sistemes de fracturación o diaclasamiento queden incluyíos dientro de les direiciones xenerales esistentes a nivel rexonal y los sos movimientos indiquen un asentamientu normal de les capes superficiales de la cobertera terciaria.

Xeomorfoloxía

Como se mentó enantes, la zona d'estudiu atópase dientro de la Unidá Morfoestructural de la Fuesa del Tajo y, dientro d'esta, la espresión morfolóxica de les Caliares del Turoliense ye la superficie del Pandorial de la Alcarria, con un bon grau de caltenimientu. Esta superficie ye posterior a la sedimentación del Pandorial y a la fase teutónica Ibero manchega I (Aguirre et al, 1976).
Los terrenes del Terciariu son árees ensin depósitos superficiales con predominancia de cantares caliares, con una edá finineógena, instalada sobre caliares del Turoliense y con un bon desenvolvimientu superficial.
Los terrenes del Cuaternariu tán constituyíos por materiales aluviales – coluviales depositaos pola dinámica fluvial y apurras llaterales de les fasteres del valle que forma'l mesmu regueru.
Tocantes a enclinos futuros, nun se preven cambeos significativos na redolada. Si siguen los procesos de desertización los terrenes en fasteres podríen volvese más inestables al menguar la cobertoria vexetal, produciéndose fenómenos de coluvios por aición de la gravedá, lo que pudi aniciar, al llargu plazu, el rebaxamientu del relieve del área que tienda a anidiar les yá escases diferencies altimétricas.

Edafoloxía editar

Entá presentando llixeres diferencies ente suelos que formen les zones de monte, más inalteraes, o los de formaciones depresives o de deposición de coluvios, nes redolaes de los calces de regueros; dende'l puntu de vista edafolóxicu, y de forma mayoritaria, los suelos integraos nel términu municipal de Pioz constitúin una formación típica cuaternaria del paleosol, denomada "terra rosa" o magre de descalcificación, que vienen de la decarbonatación lenta de les caliares dures nos climes mediterráneos y tán asitiaos sobre los mesmos afloramientos caliares. Estos suelos sufrieron, per una parte, una decarbonatación por llavadura y, por otra, una rubificación o evolución fersialítica de los sales de fierro, por deshidratación más o menos completa. Formáronse nun clima más templáu que l'actual y con estaciones bien oldeaes, asocediendo periodos húmedos a otros bien templaos y secos.

En dómines más actuales, ésti paleosol sufrió una evolución climática de calcificación, con formación d'una tiez caliar por influencia del clima sub-desértico, que motivó contrastes derivaos de l'alternanza de periodos d'agües curties y otros de fuerte evaporación. Sobre esti procesu diose una recarbonatación, producida pola incorporación recién de cachos de caliar, tantu por coluvios como pola aición humana, que sufren una nueva alteración, lliberando carbonatu activu y alzando el pH, llegando a formar rendsinas, denominaes coloraes.

Los suelos fersialíticos d'ésti tipu tienen un altu conteníu en fierro, debiendo'l so color a la deshidratación parcial de los hidratos de fierro amestaos al magre. Cuando'l suelu caltién una ciertu mugor, los magres, revistíes d'óxidos de fierro incompletamente deshidratados, de color pardu colloráu, permanecen dispersables y pueden emigrar, produciéndose llavaos nos magres, pero en periodu secu sobrevien la deshidratación completa del fierro y el conxuntu bastia formando finos agregaos estables, de color francamente coloráu. La evolución d'esti procesu de rubificación ta llindáu, en parte, pola presencia de caliar activa.

L'analís específicu de los tipos medios de suelos nes zones de monte, con menor grau d'alteración humána por non tar cultivaos, denota perfiles formaos polos siguiente horizontes:

  • Horizonte A:
D'unos 10 a 30 cm., mull grumoso, parcialmente empardecido y bien ventiláu, emprobecíu en magre y con conteníos más altos en materia orgánico, entá ensin ser esti superiores al 3 – 4 %. N'ocasiones, la mayor estratificación de la materia orgánico y l'estructura que se crea, xunto cola mayor incidencia de procesos de llavadura, dexa estremar dos horizontes, A1 y A2. Suelen presentar reaición básica con pH na redolada de 7 a 7,5 y testures francu-arcillo-arenoses, niveles d'elementos gruesos na redolada del 10 a 30% y altos niveles de calciu y magnesiu y baxos de sodiu, con conductividaes baxes.
  • Horizonte B:
Con potencies na redolada de los 30 a 50 cm., danse tipos Bt magrizos, de color coloráu vivu, con estructura bien acusada en poliedros o prismes y con grandes superficies brilloses que son, per una parte, d'enclín vértica (slickenside) y, por otra, testigos de la llavadura de magre (clay-skin). El so complexu absorbente ta próximu a la saturación. Presenten reaición netamente básica, con pH na redolada de 7,5 a 8 y testures francu – magrices a arcillo – limosas. Dase la presencia d'altos niveles de caliar activa, calciu y magnesiu y baxos en sodiu, ensin riesgu de fitotoxicidad salina y con porcentaxes bien baxos de materia orgánico. Presenten porcentaxes na redolada del 20 a 40% d'elementos gruesos, en tolos casos formaos por piedra caliar.
  • Horizonte C:
Ye de tipu Ca, tiez caliar, y asítiase a partir de los 50 a 70 cm., con una cierta fondura y potencia. Formar una llosa non continua de formación caliar pedresa, con tierra magriza colorada qu'enllena les fisuras (terra rosa). Estes fisuras fueron enanchaes y gastaes pel agua (fenómenos karsticos), con una rubificación que mengua d'intensidá en fondura. Per debaxo d'esti horizonte da un fenómenu de caltenimientu del mugor, pola mesma barrera que presenta a la capilaridad la tiez caliar, anulando la rubificación na base y constituyendo una singularidá d'altu valor agrológico pa cultivos como la viña, el olivo o la vexetación arbórea natural, que les sos raigaños fondos dexen, travesando les fisuras, aprovechar la reserva d'agua per debaxo de la tiez caliar.

Nos perfiles alteriaos pola socesión de cultivos, que ye'l casu de la mayoría de la superficie del términu municipal, la remoción continua producida polos preseos de llabor anició un horizonte superficial A+B, ensin estructura definida, qu'axunta y entemez les carauterístiques de los antes comentaos, predominando baxos conteníos en materia orgánico, presencia de caliar activa y altos niveles de calciu y magnesiu, con presencia de material pedrés caliar en porcentaxes cimeros al 20 a 30% y testures francu – magrices. El pH ye, polo xeneral, superior a 7,5.

La mayor accesibilidá a afondar na remoción de tierres, que se dio cola mecanización del llabores agrícoles, fizo que, práuticamente, suma l'horizonte B, que solo se caltién nos suelos más fondos d'árees depresives amestaes a depósitos d'arrastre. L'horizonte Ca suelse caltener en tola superficie, como se comentó pa los suelos inalteraos.

Polo xeneral, tolos analises de suelos realizaos resultaron en conductividaes baxes y escasa presencia de sodiu, xunto con capacidaes medies d'intercambiu catiónico. Nun se da presencia d'elementos tóxicos y les de los elementos nutrientes N y P2O5 ye bien escasa. Sicasí, si ye alta la presencia de K2O.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. ORTIZ, Antonio. Hestoria de Guadalaxara. Editorial Aache. Guadalaxara, 2006. ISBN 84-96236-82-X. Páxina 35.
  3. 3,0 3,1 HERRERA CASADO, Antonio. Guadalaxara. Hestoria Provincial de Guadalaxara. Editorial Mediterraneo. Madrid, 1991.
  4. KENISTON H. Fueru de Guadalaxara (1219). New York. Princenton University Press
  5. Institutu Nacional de Meteoroloxía. Observatoriu de Guadalaxara capital (serie completa más próxima). Ref:INM82260. Lat: 40,66º; Long: - 3,16º; Alt:640msnm
  6. Mapa Geologico d'España. Escala 1:50.000. Fueya 561 (21-22) Pastrana. Segunda serie. Primer edición. Institutu Teunolóxicu Geominero d'España

Enllaces esternos editar