Planiamientu urbanísticu

El planiamientu urbanísticu o planificación urbana ye'l conxuntu de preseos téunicos y normativos que se redacten pa ordenar l'usu del suelu y regular les condiciones pal so tresformamientu o, nel so casu, caltenimientu. Entiende un conxuntu de práutiques de calter esencialmente proyectivo coles que s'establez un modelu d'ordenación pa un ámbitu espacial, que xeneralmente se refier a un conceyu, a un área urbana o a una zona con escala de barriu.

Planiamientu urbanísticu
tipo de póliza (es) Traducir, alministración pública y disciplina académica
Cambiar los datos en Wikidata

La planificación urbana ta rellacionada cola xeografía, l'arquiteutura y la inxeniería civil na midida na que ordenen espacios. Tien De asegurar la so correuta integración coles infraestructures y sistemes urbanos. Precisa d'una bon conocencia del mediu físicu, social y económicu que se llogra al traviés del analís según los métodos de la xeografía, la socioloxía y demografía, la economía y otres disciplines. El planiamientu urbanísticu ye, poro, una de les especializaciones del oficiu d'urbanista, anque de normal ye practicáu por arquiteutos (mayoritariamente) y tamién por xeógrafos, inxenieros civiles y otros profesionales, nos países nos que nun esiste como disciplina académica independiente.

Sicasí, el urbanismu nun ye namái'l planiamientu, sinón que precisa xestión lo cual trai organización político-alministrativa.

La planificación urbana concretar nos Planes urbanísticos, preseos téunicos qu'entienden, xeneralmente, una memoria informativa sobre los antecedentes y xustificativa de l'actuación propuesta, unes normes d'obligáu cumplimientu, planos que reflexen les determinaciones, estudios económicos sobre la viabilidá de l'actuación y ambientales sobre les afecciones que va producir.

La planificación urbana establez decisiones qu'afecten al derechu de propiedá, polo que ye necesariu conocer la estructura de la propiedá y establecer cual puede ser l'impautu de les afecciones a la propiedá privada sobre la viabilidá de los planes.

Antecedentes editar

 
Concursu Plan Canberra 1911-1912.

Pa poder planiar partimos del conceutu de política.

La política urbanística ye un tueru solidariu con trés partes: el planiamientu, la xestión urbanística y la organización. Cuando esiste un planiamientu produz una bona xestión siguiendo o modificando les sos previsiones y tou ello produzse so l'acción de los órganos urbanísticos correspondientes.

Tien un orixe socialdemócrata, que concibe'l plan como un elementu globalizador (El plan concebíu como estratexa perfecta de les téuniques d'intervención socialdemócrates) capaz de conformar un marcu de regulación eficaz pa l'actividá constructiva, regulando les rellaciones ente les fuercies que representen intereses engarraos.

Nes sociedaes de llibre mercáu, la concepción socialdemócrata de la práutica urbanística, esto ye, la práutica del Plan, va ser el mecanismu que "formalmente" imponga un orde regulador (casi siempres la Forma ye'l soporte de la decisión) por aciu el que, so capa d'apurrir garantía al llibre derechu por aciu la instalación d'un orde regulador, escuéndese, ello ye que la instrumentación de polítiques d'intervención qu'escarecen de xustificación dende'l puntu de vista del ordenamientu doctrinal de les sociedaes d'economía de llibre mercáu. Tales práutiques nun suelen percibise como illexítimes -falamos siempres d'una ilegitimidad d'orde doctrinal y políticu- anque se consideren, y n'efeutu ser, como factores qu'alterien el llibre desenvolvimientu de los planes económicos de los axentes privaos, que son quien, nesti tipu de sociedaes, protagonicen de manera eficaz y llexítimu la vida económica y el progresu social
Manuel Ayllón, páx. 166.

So esti planteamientu conceptual prima lo global sobre la espontaneidá de la iniciativa que se ve obligada a promover actuaciones fora de toa lóxica, basaes nes téuniques de clasificación y calificación urbanística.

Planiamientu urbanísticu en diversos países editar

Chile editar

En Chile esiste variedá de comunidaes onde les persones habiten. Estes tán establecíes de distinta forma y tienen distintes necesidaes y tán estremaes en delles formes. La división urbana de Chile podría espresase de la siguiente forma:

  • Barrios nel qu'hai un pocu más d'espaciu que nel vecinderu, alredor de 500 metros. Tien alredor de 10,000 habitantes y menos de 3,000 viviendes. N'este los espacios llibre son de xuegu y pa deporte. A escala ríquese 2 por habitante.
  • Comuñes, más grande que los barrios, ye l'agrupación urbana mínima, d'unos 800 a 1000 metros, solo cunta con árees axardinaes. Tien alredor de 30.000 habitantes y menos de 10.000 viviendes. A escala ríquese 5 por habitante, estos son les aérees axardinaes o parques urbanos como tamién se-y puede llamar, nestos puédese desenvolver actividaes culturales y deportives.
  • Ciudá ye bien complexa y estensa con espacios de reposu, pero esos espaciu de reposu son grandes parques axardinaos. Cuenta con alredor de 90,000 habitantes y 30,000 viviendes. Ríquese siquier 5 por habitantes.

En Chile la planificación enfócase más na regulación de suelu urbanu. Antes centrábase más en centros urbanos y nun aplicaba a árees rurales a pesar de que nellos esistía la mayor parte de los recursos naturales, y esto por cuenta de que la mayor concentración de persones taba nos llugares urbanos. Un bon exemplu sobre esto son les comuñes de distintos tamaños, que nun ta d'alcuerdu a la cantidá d'habitantes que dacuando mora na zona. Por casu, en Providencia una de les comuñes menos habitaes, tien munchos recursos y La Florida, esta comuña a pesar de tener bien pocos recursos tien muncha infraestructura y tamién munchos habitantes. N'ocasiones esto ye irremediable pos nun puede espandise el llugar yá que tienen otres comuñes al so alredor, como ye'l casu en Providencia y otros que si ye posible que s'espanda como nel casu de La Florida.

Como desenvolver un modelu d'árees verdes o posibles solución al problema:

Pa desenvolver un modelu d'aérees verdes tendríense qu'incorporar dos exemplos, el primeru ye venceyar la necesidá d'árees verdes a les persones y non a la superficie. Tomar conciencia que mientres más persones más espacios verdes son necesarios, tamién venceyar el tamañu de les zones cola densidá, a la cantidá d'habitantes y non a un porcentaxe de terrén. Segundu que les árees verdes nun tean toes xuntes y diches árees col espaciu apropiáu pal llugar nel que va. Reconocer les escales del llugar y averase a parámetros internacionales, y non por escala. Por casu, nun poner una plaza de vecinderu con carauterístiques de plaza de barriu, pos nun taría bien establecida pal llugar.

Lo importante ye buscar un equilibriu ente árees, non solamente más d'unu que d'otru. Ye bien importante la proteición de suelos, amás de la preservación de centros históricos y tamién regular les construcciones, esto por cuenta de qu'en les ciudaes y les sos dinámiques nun esiste enforma esto. Tamién que les necesidaes de les persones sían satisfeches pa los habitantes de los distintos llugares, por cuenta de que surden y camuden acordies coles cultures y otres coses como la teunoloxía. Les comunidaes tienen d'entamase y aspirar a definir un modelu de desenvolvimientu y entamándose a función a esta. Esto dexará-yos col tiempu algamar prosperidá y una meyor calidá de vida. Ye recomendable cuntar con dos condiciones:

  • Primero, qu'esista una dinámica na ciudá, una que dexe escoyer o non proyeutos d'inversión y desenvolvimientu.
  • Segundu, que les variables qu'impulsen el desenvolvimientu d'una ciudá sían constantes y estables nel tiempu.

La Organización Mundial de la Salú propón que l'estándar moderáu ten de ser de 9 , l'espaciu que tien d'esistir per cada persona, d'aérees verdes por habitante y l'estándar d'España ye d'un 13 por habitante. En Santiago de Chile puede reparase que'l permediu d'aérees verdes por habitantes ye de 4,2, ye dicir que ta per debaxo de los estándares internacionales y envalórase que por eso ye que se produz un problema deficitariu, tamién por que los parques urbanos riquen d'enforma caltenimientu y esto ye bien difícil. Ye difícil porque consiguir que s'estableza l'apropiáu valor monetariu a beneficios como lu ye l'aire llimpio y l'usu de los parques y dichu que valor ye'l que los habitantes tean dispuestos a pagar por vivir nesa zona.

España editar

El planiamientu urbanísticu ye, n'España, una actividá pública en toles escales territoriales, pudiendo delegarse a los axentes privaos na escala inferior al conceyu, anque siempres sol control de l'alministración pública. Los preseos de planiamientu urbanísticu tienen d'empobinase a la consecución, nel so ámbitu d'aplicación, de los oxetivos xenerales de l'actividá urbanística pública, ensin perxuiciu de promover los sos propios oxetivos. N'aplicación de los sos oxetivos, los preseos de planiamientu urbanísticu tán llexitimaos pa señalar determinaciones distintes sobre cada unu de los terrenes a los que s'apliquen, inclusive cuando los mesmos presenten carauterístiques similares o pertenezan a un mesmu propietariu.

Los sos conteníos tán suxetos a esixencies llegales conteníes nes llexislaciones nacional y rexonal, qu'establecen formatos pa los planes urbanísticos y esixencies mínimes calidable urbana, ente les que se cunten:

  • Condiciones d'uso, intensidá d'usu y tipoloxía edificatoria (calificación urbanística): densidaes máximes y mínimes, variedá d'usos y tipoloxíes...
  • Forma, dimensión, superficie per habitante y otros parámetros de los espacios llibres públicos. Estos parámetros pretenden asegurar que na ciudá esistan parques y xardinos públicos en cantidá y condiciones abondes. Les llexislaciones más avanzaes inclúin determinaciones sobre soleamiento d'estos espacios, pavimentos y arboláu.
  • Superficie destinada a parceles pa equipamientos públicos. Estos parámetros dexen a l'alministración disponer de suelu pa poder executar dempués escueles, centros de salú y otros equipamientos necesarios.
  • Cesiones de suelu o aprovechamientu llibres de cargues y gratuites a l'alministración: estes cesiones inclúin les destinaes a espacios llibres y a equipamientos antes referíes, xunto coles cesiones de parceles edificables y los derechos a construyir nelles que recibe l'alministración gratuitamente.

En cuanto al sistema en sí, entamar en trés grandes conxuntos:

normes subsidiarias municipales; y * el planiamientu de desenvolvimientu: destináu a un ámbitu a escala de barriu, o, sía que non, inferior al municipal. Según la clase y categoría de suelu pueden ser (los nomes pueden variar en cada llexislación autonómica):

planes parciales, y ** planes especiales (Plan Especial de Reforma Interior PERI)

proyeutu d'urbanización, y ** catálogos.


Entender por revisión de los preseos de planiamientu urbanísticu la reconsideración total de les determinaciones d'ordenación xeneral, de cuenta que la so aprobación definitiva produz la sustitución del preséu revisáu.

Entender por cambéu de los preseos de planiamientu urbanísticu, sicasí, cualesquier otru cambéu nes sos determinaciones vixentes que nun suponga una revisión.

N'España, la Llei 8/2007, de 28 de mayu, de Suelu, ye'l soporte xurídicu básicu de los preseos de planiamientu urbanísticu tocantes a condiciones pa la igualdá de los españoles nel derechu a la propiedá del suelu; anque la competencia na materia recái nes comunidaes autónomes de manera esclusiva, polo que caúna d'elles tien llexislación urbanística propia. Prevense distintos sistemes d'execución del planiamientu.

El Testu Refundíu de la Llei de Suelu y Rehabilitación Urbana de 2015 na so Disposición adicional primer, "Sistema d'información urbana y demás información al serviciu de les polítiques públiques pa un mediu urbanu sostenible", preve la formación y actualización permanente d'un sistema públicu xeneral ya integráu d'información sobre suelu, urbanismu y edificación, coles mires de promover la tresparencia.

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Ayllón Campillo, Manuel: La dictadura de los urbanistes. Un manifiestu per una ciudá llibre. Temes de Güei, Madrid, 1995. ISBN 84-7880-520-6.
  • Boville, Belén; Sánchez-González, Diego (2007). Planificación Territorial y Desenvolvimientu Sostenible en Méxicu, Perspeutiva Comparada / Planning and Sustainable Development in Mexico, Comparative Perspective. Universidá de Barcelona-Universidá Autónoma de Tamaulipas, páx. 465. ISBN 978-84-611-9500-8.
  • Larrodera López, Emilio: Anotaciones sobre cuarenta años de planiamientu urbanísticu n'España, Complementos al Cursu sobre Figures del Planiamientu y la so Xestión. Comisión d'Urbanismu y Vivienda COAM, Madrid, 1982. ISBN 84-85572-43-2.
  • García Medina, José: Hipoteca del aprovechamientu urbanísticu. Ed. La Llei. Wolters Kluwer España, S.A., Madrid, 2008. ISBN 978-84-9725-861-6.
  • Bascuñán Walker, Francisco / Walker Fernández, Paz / Mastrantonio Freitas, Juan: «Modelu de cálculu d'aérees verdes en planificación urbana dende la densidá habitacional». Urbanu. Chile, 2007 vol. 10 núm. 015., páxs.97-101. ISBN 0717-3997
  • Baeriswyl Rada, Sergio: «Nuevos desafíos urbanos y nueves ferramientes de planificación». Urbanu. Chile, 2006 vol. 9 núm. 013., páxs.44-47. ISBN 0717-3997
  • Muñoz Rebolledo, María Dolores: «Dimensión ambiental nos preseos de planificación territorial». Urbanu. Chile, 2003 vol. 6 núm. 7., páxs.63-72. ISBN 0117-3997.
  • Sánchez-González, Diego; Ledezma-Elizondo, María Teresa; Rivera-Ferrera, Nora Livia (2011). Geografía Humana y crisis urbana en Méxicu / Human Geography and urban crisis in Mexico. Monterrey: Universidá Autónoma de Nuevo León, páx. 278. ISBN 978-607-433-688-7.
  • Sánchez-González, Diego. «Aproximaciones a los conflictos sociales y propuestes sostenibles d'urbanismu y ordenación del territoriu en Méxicu / Approaches to Social Conflicts and Sustainable Proposals for Urban and Regional Planning in Mexico». Revista d'Estudios Sociales (42):  páxs. 40-56. ISSN 0123-885X. 

Enllaces esternos editar