Cneo Pompeyo Trogo (en llatín Cnaeus Pompeius Trogus) foi un historiador galu-romanizado del sieglu I e.C., perteneciente a la tribu de los voconcios de la Galia Narbonense. Trogo cobró sonadía mientres la dómina d'Augusto y ye casi contemporaneu de Titu Liviu.

Pompeyo Trogo
Vida
Nacimientu Vaison-la-Romainesieglu IedC
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte sieglu IedC
Estudios
Llingües falaes llatín[1]
Oficiu escritor, historiadorpolíticu
Trabayos destacaos Historia Filípica (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Epitome historiarum Trogi Pompeii

Biografía editar

El so güelu sirvió so les órdenes de Cneo Pompeyo Magno na guerra en Hispania contra Quintu Sertorio. El nome de Pompeyo viéno-y al ser adoptáu por Pompeyo como agradecimientu a los sos servicios. El so padre sirvió a les órdenes de Xuliu César como secretariu ya intérprete.

Al paecer Trogo tenía conocencies enciclopédiques. Siguiendo l'exemplu d'Aristóteles y Teofrasto escribió llibros alrodiu de la naturaleza, de los animales y les plantes. Parte de la gran obra de Pliniu'l Vieyu, Naturalis Historia basar nos apuntes de Trogo.

La so principal obra, llamada Historiae Philippicae (Histories Filípiques) ta estructurada en cuarenta y cuatro llibros, y llámase asina n'honor al fundador del Imperiu Macedoniu, Filipu II, que ye la tema central de la narración. La obra fala de les partes del mundu que fueron conquistaes por Alexandru Magnu y los sos socesores. Trogo empieza'l so trabayu falando del llexendariu Nino, fundador de Nínive y termina en 9. Justino escribió'l epítome del trabayu perdíu de Trogo y una serie de resúmenes de los sos llibros. L'últimu rellatu recoyíu por Justino fala de la recuperación de les águiles perdíes frente a los partos (20 e.C.). La etnografía y xeografía carauterístiques de la obra del historiador, confirieron a la mesma una inxustificada reputación como obra universal, a pesar de que nunca foi tal la intención de Trogo.

Trogo nun menta la historia de Roma hasta que la República entró en contautu con Antigua Grecia y Oriente. Los escritos del historiador tán basaos nos trabayos de diversos historiadores griegos de l'Antigüedá, como Teopompo, Éforo, Timeo o Polibio. Ye probable que Trogo nun axuntara la información procedente d'esti historiadores por sigo mesmu, sinón que yá ésta fuera compilada nun llibru por dellos griegos (probablemente Timagenes d'Alexandría).

La so idea de como redactar la hestoria ye más zarrada y menos retórica que la de Salustio y Liviu, a los qu'acusa de poner en boca de los personaxes de les sos hestories discursos qu'ellos mesmos escribieren. La so gran obra perdióse y namái Justino tuvo parte d'ella que cita na so epítome. Parte de la mesma foi citada por historiadores como Flavio Vopisco, Jerónimo de Estridón y Agustín d'Hipona. A pesar de tar na so mayoría perdida, la obra considérase como una autoridá na historia antigua d'Oriente.

Trogo trambién ye autor de los llamaos Prólogos, un sumariu redactáu con posterioridá a les Historiae.

Bibliografía editar

  • Justino/ Pompeyo Trogo (1995). Epítome de les "histories filípiques" de Pompeyo Trogo/ Prólogos/ Fragmentos. Madrid: Editorial Gredos. ISBN 978-84-249-1788-3.
  • Waldemar Heckel, J. C. Yardley (intrd. y trad.) (1997). Epitome of the Philippic History of Pompeius Trogus, Vol. 1. Clrendon Press.
  • Ballesteros Pastor, Luis, Pompeyo Trogo, Justino y Mitrídates. Comentariu a el Epítome de la Historia Filípiques (37,1,6 - 38,8,1) (Spudasmata 154), Hildesheim-Zürich-New York, Georg Olms Verlag, 2013, ISBN 978-3-487-15070-3.

Referencies editar

  1. Identificador CONOR.SI: 139547235. Afirmao en: CONOR.SI.

Enllaces esternos editar