Port Arthur (en rusu: Порт-Арту́р) ye'l nome n'occidente pa Lüshunkou (en chinu: 旅顺口区), tamién conocida como Luyshun, ye una ciudá-distritu so l'alministración direuta de la ciudá-subprovincia de Dalian. Allugar nel estremu sur de la punta de la península de Liaodong nel territoriu de l'actual República Popular China. A principios del sieglu XX foi un puertu colonial rusu. El llugar ye célebre por ser escenariu de la Batalla del mar Mariellu nel marcu de la guerra ruso-xaponesa ente 1904 y 1905.

Port Arthur
Alministración
PaísBandera de la República Popular China República Popular China
Provincies Liaoning
Ciudá-subprovincia Dalián
Tipu d'entidá Distritu de la República Popular China
Nome oficial 旅顺口区 (zh-cn)
Порт-Артур (be)
Порт-Артур (ru)
Nome llocal 旅顺口 (zh)
Códigu postal 116041
Xeografía
Coordenaes 38°51′03″N 121°15′25″E / 38.8508°N 121.2569°E / 38.8508; 121.2569
Port Arthur alcuéntrase en República Popular China
Port Arthur
Port Arthur
Port Arthur (República Popular China)
Superficie 508.26 km²
Demografía
Población 216 212 hab. (2010)
Porcentaxe 2.9% de Dalián
0.51% de Liaoning
0.01% de República Popular China
Densidá 425,4 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+08:00
dllsk.gov.cn
Cambiar los datos en Wikidata

Alministración editar

La ciudá-distritu de Port Arthur estremar en 6 subdistritos y 7 poblaos.

Pinyin Hanzi
Subdistritos
Desheng 得胜
Guangrong 光荣
Dengfeng 登峰
Shichang 市场
Longwangtang 龙王唐
Shuishiying 水师营
Poblaos
Jiangxi 江西
Shuangdaowan 双岛湾
Sanjianbao 三涧堡
Changcheng 长城
Longtou 龙头
Beihai 北海
Tieshan 铁山

Nomes editar

Los nomes en China al traviés del sieglu XIX y los empiezos del sieglu XX son raros, una y bones estos taben basaos en como yeren reportaos na lliteratura y la historia occidental. Toles potencies coloniales de la Belle Époque poníen-y el so propiu nome y treslladar de la so propia forma al alfabetu llatín. Vale dicir que'l nome d'un almirante rusu teníen 6 distintes traducciones al inglés.

L'alministración xaponesa y depués la soviética siguió hasta 1953. Los diplomáticos occidentales, nes noticies y nos escritos históricos, conocer como Port Arthur, y mientres el periodu controlao y alministrao per Xapón llamar Ryojun (旅顺).

Historia editar

=== Los empiezos Dada la so estratéxica situación nel estremu de la península de Liaodong, la llocalidá foi un puestu militar históricamente destacáu.[1] Nel sieglu vii, mientres el reináu de la dinastía Tang, yá cuntaba con estelleros militares.[2] Nel sieglu xv, yera una base naval de la dinastía Ming.[2] En 1878, la Qing estableció nella la primer base naval de la nueva Marina imperial moderna.[2]

En 1898, Rusia obligó a China a vence-y por aciu arriendu'l puertu mientres venticinco años.[2] A lo llargo de los cinco años siguientes, los rusos instalaron nél la so flota del Pacíficu y fixeron d'él l'avanzadura de la so espansión imperial n'Alloñáu Oriente.[2] El puertu, sicasí, tenía les sos desventaxes: d'escasu caláu, yera demasiáu someru pa los nuevos buques de guerra de principios del sieglu xx y escarecía de financiamientu abondu pa tresformase nel centru del imperialismu rusu na rexón.[2]

Arrodiáu pel océanu por trés llaos, esti estratéxicu puertu naval foi conocíu como Port Arthur (Порт Артур) al traviés de l'alministración imperial rusa y más tarde como Ryojun (旅順) sol gobiernu xaponés. Port Arthur tomó'l so nome d'un teniente de l'Armada Real Británica, llamáu William C. Arthur,[2] pero dende antes la ciudá yera conocida polos chinos como Lüshun. N'agostu de 1860, mientres la Segunda Guerra del Opiu,[2] el teniente Arthur tuvo que guarecer cola so debilitada fragata nel puertu de Lüshun, nesi momentu una probe villa pescadora, pa efectuar arreglos. Los rusos y el restu de les potencies occidentales adoptaron dempués el nome británicu.[2] La ciudá finalmente volvió a manes chines dempués de la Segunda Guerra Mundial.

Un puntu d'interés na hestoria editar

 
Cruceru de l'Armada Imperial Rusa nel puertu de Port Arhur.

La primer entrada de Port Arthur na escena internacional foi mientres la Primer Guerra Chinu-xaponesa (1894-1895). Siguiendo les tropes chines asitiaes en Pyong Yang en setiembre de 1894,el primer y segundu exércitu xaponés converxeron na península de Liaodong per tierra y mar. Los oficiales xaponeses entamaben, ambiciosos pol control de la Península de Liaodong y Port Arthur, siendo consciente de la estratéxica posición d'esti puntu al norte del Mar Mariellu, metanes les rutes de comerciu a Tianjin.

Siguiendo'l so camín, al solu atopar resistencia mientres el 20 y el 21 de payares de 1894, les tropes xaponeses entraron a la ciudá derrotada na mañana del 21 de payares. Dellos periódicos occidentales contemporáneos informaben al públicu de falses violencies de parte del victoriosu exércitu xaponés a la población china. Unu d'estos periodistes yera James Creelman, del New York World.

Xapón ocupó Port Arthur al igual que'l restu de la península Liaodong n'efeutu d'indemnización de guerra. Gracies a les firma del Tratáu de Shimonoseki al concluyir la guerra, Xapón llograba'l gobiernu sobre la Península de Liaodong, pero tuvo que vencelo más palantre cuando foi forzada diplomáticamente por cuenta de les presiones de Rusia, Alemaña y Francia, miembros de la Triple Intervención en 1895 en cuenta de una indemnización adicional a Xapón por valor de trenta millones de taeles. La perda d'esti territoriu foi recibida en Xapón como una gran humildación.

Dos años dempués, Rusia llogró'l protectoráu d'una parte de la península de Liadong per parte de China y la concesión pa xunir per ferrocarril dicha península col este de China, con rieles que fueren dende Port Arthur y pasando Dalian hasta la ciudá central de Harbin. De la mesma empezó a fortificar sistemáticamente el pueblu y el puertu de Port Arthur. Tou esto constituyía una deshonra a un Xapón yá mancáu, una lleición xeopolítica que nun escaecería llueu.

Diez años dempués Port Arthur tuvo un rol central nuna guerra nel Alloñáu Este. Foi la guerra ruso-xaponesa una batalla pola posesión de Port Arthur y la concesión sobre'l so ferrocarril. Depués de que'l llevantamientu bóxer fora deteníu por una coalición internacional de tropes, Rusia negar a retirar los sos refuerzos de Manchuria y sicasí empezó a fortificar la guarnición la ruta entera a lo llargo del Ferrocarril del Sur de Manchuria. Viendo lo qu'asocedía, Xapón propunxo una conferencia ente dambes potencies y l'alcuerdu de los sos poderes respeutives en Manchuria del Este, vista por dambes potencies como parte de la so esfera d'influencia.

Tales conversaciones fueron conducíes ente 1902 y 1904. Mientres numberoses ufiertes y periódicos acordies con cada postura yeren xeneraos ente los dos poderes, Rusia siguió de facto cola anexón del territoriu pol fortalecimientu de la ciudá y la guarnición de les sos tropes, si non de iure nes sos negociaciones. A la fin, con más de dos años d'intensives negociaciones que nun pudieron pa nenguna parte llograr la clarificación de los derechos de cada país, prerrogativas, ya intereses na Manchuria interior, Xapón optó pola guerra con Rusia.

Nel centru del fueu editar

 
El Pobeda, nave de l'armada rusa na Guerra Ruso-Xaponesa.

La ciudá rusa de Dalian taba ensin esplotar naquella dómina antes de 1898 cuando'l zar Nicolás II de Rusia financió y fundó la ciudá y establecer como un puertu con munches meyores y atraiciones culturales. En 1902, el virréi rusu llevó a Dalian l'estilu occidental, construyendo un palaciu y edificios culturales, sicasí Port Arthur siguió siendo un pueblu puramente comercial ya industrial.

La batalla de Port Arthur marcó l'entamu de la guerra ruso-xaponesa. La nueche del 8 al 9 de febreru de 1904, la escuadra xaponesa atacó con torpedos a la flota rusa fondiada en Port Arthur, y de siguío atacaron per tierra les posiciones ruses, mientres l'exércitu xaponés ocupaba la península coreana. Les debilitaes fuercies ruses llograron torgar la cayida del importante puertu, pero'l xaponeses sitiaron la ciudá per tierra cortando la fonte de provisiones sobre'l ferrocarril de Harbin, mientres la bloquiaben nel mar. Práuticamente toles batalles de la guerra hasta xunetu de 1904 fueron batalles estratéxiques pol beneficiu territorial o la posición que conduz a la inversión y el sitiu del puertu de la ciudá.

L'estrechamientu del asediu forzó a los rusos a intentar romper el bloquéu a principios d'agostu, lo que provocó la batalla del mar Mariellu, mientres la cual la escuadra xaponesa causó graves daños a la rusa, obligándola a volver zarrase nel puertu, que siguió bloquiáu. Port Arthur cayó finalmente'l 2 de xineru de 1905, dempués d'una serie d'asaltos brutales y gran cantidá de baxes en dambos bandos. Cubierta la so retaguardia, l'exércitu xaponés primió escontra'l norte de Manchuria. Les victories nes batalles de Mukden y Tsushima definiríen la guerra en favor de Xapón.

Posguerra editar

La ciudá xaponesa de Ryojun tenía 40 distritos. La ciudá comunista de Lüshun foi establecida'l 25 de payares de 1945 en cuenta de Ryojun. La ciudá yera una subdivisión de la entá mayor ciudá de Lüda y tenía 40 asentamientos en 3 distritos: Dazhong (大众区), Wenhua (文化区), y Guangming (光明). En xineru de 1946, Wenhua foi incorporáu a Dazhong, y los 40 asentamientos fueron amenorgaos a 23 comuñes (坊). En xineru de 1948, dichos distritos fueron fundíos n'unu: Shinei (市内区), con 12 comuñes.

En xineru de 1960, la ciudá de Lüshun foi renombrada como'l distritu de Lüshunkou, inda so Lüda. En 1985, 7 de los 9 asentamientos fueron xubíos a la categoría de pueblu.

Xeografía editar

Dalian, ye una ciudá subprovincial, capital de prefeutura, tópase aproximao cuarenta milles más al norte na mariña, nel puntu más estrechu de la Península Liaodong, ente que Lushun ocupa la so punta sur. (Si ve'l mapa puede reparase l'estratéxicu allugamientu de Lushun alredor d'un llagu, lo que lo convertía nun puertu bien deseable ya importante pa los homes del sieglu XIX).

La península de Liaodong (enantes Liaotung) y la so cercanía a Corea, al Mar de China a la so sureste, la badea de Corea al so este y el mar de Bohai al so oeste (puede trate nel mapa). Beixín ta igual de cerca, al traviés del mar de Bohai, sobre'l que s'alluga'l puertu d'esta importante ciudá comercial.

Clima editar

Por cuenta de la so posición xeográfica, los patrones climáticos na siguiente tabla son los mesmos de Dalián.

   Parámetros climáticos permediu de Port Arthur (1971–2000)  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima media (°C) −0.4 1.4 7.2 14.6 20.2 24.2 26.6 27.3 23.9 17.5 9.7 3.1 14.6
Temperatura mínima media (°C) −6.8 −5.0 0.2 6.6 12.2 17.2 21.0 21.6 17.4 10.6 2.8 −3.5 7.9
Precipitación total (mm) 8.9 5.8 12.1 24.7 47.0 83.2 140.1 155.4 65.1 29.0 20.0 10.6 601.9
Díes de precipitaciones (≥ 0.1 mm) 3.3 2.9 3.7 5.4 7.0 9.3 11.8 9.2 6.0 5.2 5.3 3.4 72.5
Hores de sol 198.0 200.2 238.8 256.9 277.6 254.7 220.7 240.8 251.5 234.6 182.1 183.9 2739.8
Humedá relativa (%) 56 56 55 56 61 73 84 81 69 62 60 58 64.3
Fonte: China Meteorological Administration[3]

El Port Arthur de güei editar

Anque la metá sur del Distritu a lo llargo del Camino Sur de Lushun, el centru Lushun y la zona de Puertu Naval nun volvieron a manes de les potencies occidentales, el distritu de Lushunkou tópase cómodu nel sieglu XXI. El Parque Mundial de la paz, abiertu sobre la mariña occidental de Lushun, sobre'l Mar de Bohai, ye un nuevu puntu de visita de los llugares d'interés. El Parque del Norte foi establecíu na Zona de Desenvolvimientu Lushun, igual que'l Nuevu Puertu Lushun, sobre la Badea Yangtou, con un ferrocarril al traviés del Mar de China a Yantai que ta siendo diseñáu. Esiste esmolición porque se ta afarando l'heriedu arquiteutónicu rusa,[4] que faía especial a la ciudá de cara al turismu, pa dar pasu a construcciones modernes iguales a les de cualesquier otra ciudá china.

Les universidaes nel centru de Dalian tán siendo treslladaes a Lushunkou. La Universidá Dalian Jiaotong, antes Universidad del Ferrocarril de Dalian, treslladó la so Escuela de Software al área cerca del nuevu puertu, y l'Universidá Dalian d'Idiomes y l'Universidá Dalian de Medicina treslladaron el so campus principales a la cuesta del este del Monte Baiying, xunto al Camino Sur de Lushun. La Universidá Industrial Naval de Dalian ta en procesu de mudanza y en Daheishi, xunto al Camino Norte de Lushun, díctense clases n'inglés y xaponés.

Referencies editar

  1. Steinberg et al., Yokote, p. 21.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 2,8 Steinberg et al., Yokote, p. 23.
  3. «中国地面国际交换站气候标准值月值数据集(1971-2000年)» (simplified chinese). China Meteorological Administration. Archiváu dende l'orixinal, el 20 d'avientu de 2010. Consultáu'l 2009年11月19日.
  4. «Demolishing Dalian: China's 'Russian' city is erasing its heritage».

Bibliografía editar

  • Steinberg, John W.; Menning, Bruce W.; Van Der Oi, David Schimmelpenninck; Wolff, David; Yokote, Shinji (2005). The Russo-Japanese War in Global Perspective: World War Zero (n'inglés). Brill. ISBN 9004142843.

Enllaces esternos editar