Prádena del Rincón

conceyu de la Comunidá de Madrid (España)

Prádena del Rincón ye un conceyu español de la provincia y Comunidá de Madrid. Alcontrar al nordeste d'esta comunidá uniprovincial, na contorna de la Sierra Norte.

Prádena del Rincón
Alministración
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Prádena del Rincón Gema Lidia Fernández Carretero
Nome oficial Prádena del Rincón (es)[1]
Códigu postal 28191
Xeografía
Coordenaes 41°02′38″N 3°32′24″W / 41.043888888889°N 3.54°O / 41.043888888889; -3.54
Prádena del Rincón alcuéntrase n'España
Prádena del Rincón
Prádena del Rincón
Prádena del Rincón (España)
Superficie 22.48 km²
Altitú 1104 m
Llenda con Madarcos, Horcajuelo de la Sierra, Montejo de la Sierra, La Hiruela, Puebla de la Sierra y Puentes Viejas
Demografía
Población 150 hab. (2023)
- 65 homes (2019)

- 52 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Comunidá de Madrid
0% de España
Densidá 6,67 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Ente les estribaciones de la sierra de Somosierra y el macizu de Ayllón, Prádena del Rincón asítiase, a 1.104 msnm. Nel so términu municipal algámense cotes de casi 1.800 msnm, na zona de les fasteres de la Sierra de Poblar que cayen dientro del conceyu.

Prádena del Rincón, xunto con Horcajuelo de la Sierra, La Hiruela, Montejo de la Sierra y Puebla de la Sierra, conformen la Sierra del Rincón que foi declarada pola UNESCO «Reserva de la Biosfera» en xunu de 2005.

Tanto'l puertu de Poblar como parte de les faldes de los picos Porrejón y Peña de la Cabra atopar nel so términu municipal: pertenecen los cumes Portezuela, de 1.751 metros, Peña de la Águila, de 1.679 metros y el Picu de la Dehesilla de 1.316 metros d'altor.

El so términu municipal ta derrotu por dellos calces fluviales. El más importante ye'l ríu Nava, nel qu'arramen les sos agües dellos regueros. Amás, la reguera de Paredes, que trai agua dende La Hiruela, traviesa tamién el so términu. Toes estes peculiaridaes configuren unos paisaxes onde la mano del home apenes intervieno y onde pradería y monte compiten en protagonismu. La flora ta compuesta de carbayos, xardones, alcafresnos, enebros, uzes, zrezales, perales, llameres, plantes arumoses. La fauna va dende'l foín hasta'l corzu, pasando por xabalinos, águiles reales y un grán númberu d'aves.

En Prádena esisten ensame de dos tales pa faer a cuerpu o en bicicleta. Dalgunes d'elles atópense señalizaes, polo que son fácilmente transitables. Delles d'elles pasen pola Cañada de les Merines, un cordel de la Cañada Real pola que se conducíen el ganáu mientres l'alzada. Nel términu municipal de Prádena había un descansadero onde los pastores faíen un altu por que'l ganáu folgara.

Historia editar

Nel so términu municipal atópase en 1881 un hachu de fibrolita de la Edá del Bronce y otros restos prehistóricos, pero nun s'efectuaron escavaciones que confirmen la esistencia de posibles asentamientos humanos de la dómina. Tamién apaecieron restos romanos rellacionaos cola so rede de comunicaciones.

Nun esiste una fecha exacta de la so fundación, pero yá nel Fueru de Sepúlveda de 1076, dau pol rei Alfonsu VI, méntase'l terrén entendíu ente los valles del Lozoya y del Jarama onde güei s'asitia, ente otros pueblos, Prádena del Rincón. Y foi este mesmu rei quien en 1085 conquista a los musulmanes la plaza de Buitrago del Lozoya, que formaba parte del Reinu de Toledo. Ye a partir de 1096, al conceder Alfonsu VI a Buitrago un privilexu de repoblación y les armes del so escudu: un toru y una encina cola lleenda "Ad alenda pecora" ("P'alimentar a los ganaos"), cuando se creó una Comunidá de Villa y Tierra venceyada a esti nucleu poblacional y na que tuvo Prádena del Rincón con otros pueblos de la contorna. Por estos motivos podemos asitiar la fundación de Prádena ente 1085 y 1096.

Nel tomu XIII del Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar de Pascual Madoz, editáu en Madrid en 1849, podemos atopar la siguiente descripción del conceyu:

Prádena del Rincón: Llugar con conceyu de la provincia y audiencia territorial de Madrid (15 ½ llegües), partíu xudicial de Torrelaguna (6 ½), capitanía xeneral de Castiella la Nueva, diócesis de Toledo (27 llegües). Asitiáu al pie y norte del cuetu llamáu de la muyer muerta; combáten-y tolos vientossobremanera'l norte; el so clima ye fríu, y les enfermedaes más comunes intermitentes.

Tien 70 cases d'inferior construcción; la del conceyu; dellos parages pa ganáu; escuela d'instrucción primaria común a dambos sexos, a la qu'alleguen 40 alumnos, dotada con 800 reales; 3 fontes de bones agües de les cualos utilícense los vecinos pa los sos usos, y una ilesia parroquial (Stu. Domingo) con curato d'entrada y provisión en concursu.

Confina el términu: norte Horcajuelo y Montejo de la Sierra; esti La Hiruela de Buitrago; sur Pared de Buitrago, y oeste Madarcos; estiéndese una llegua de Norte a Sur y 1 y ¼ d'este a oeste y entiende tres dehesa boyales de campera y monte, una d'elles compuesta de 100 fanegas, delles güertes con dellos árboles; distintes fontes con bones agües, y praos que críen regular segáu; travesar bien próximu al pueblu 2 pequeños regueros, de los cualos surtir d'agua les regueras.

El terrén ye d'inferior calidá, quitando 40 fanegas qu'hai de regadío. Caminos: los que dirixen a los pueblos estremeros en pésimu estáu. El corréu recibir de Buitrago polos mesmos comenenciudos.

Productos: daqué de trigu, centenu, cebada, pataques, llinu y hortolices; caltién ganáu lanar y vacunu, y cría caza de llebres, coneyos, perdices, otres aves, foines, llobos y rapiegues. Industria: l'agrícola, un molín fariñeru y 10 telares de llenzos caseros y xíriga. Población: 48 vecinos, 288 almes. Capital producíu: 218.243 reales; impuestos: 73.965. Contribución según el cálculu xeneral y oficial de la provincia 9,65 por 100.

Arte editar

La ilesia parroquial de Prádena del Rincón, so la advocación de Domingo de Silos Santu Domingu de Silos, pertenez a un conxuntu d'edificios relixosos menores próximos a Buitrago. D'una sola nave, la ilesia articular en planta alredor de la so exa. L'elementu más importante ye'l ábside semicilíndrico al esterior, cubiertu por una bóveda de fornu y abiertu a la nave central per mediu d'arco de diafragma, de distintu altor, de cuenta que el que tien la clave más baxa, comunica'l conxuntu del ábside y el presbíteru col restu de la nave. La so cubierta ye de texa y el bistechu formar con canecillos de piedra. La cabecera de la ilesia cubrir con bóveda de fornu y bóveda apuntada, el restu de la única nave cubrir con un techu en forma de bacica, con dos talos tirantes y cuadrales nel alcuentru cola cabecera. Al esterior, la cubierta rematar con texa árabe a dos agües.


Pol so sobeyosu pórticu norte considerar unu de los meyores exemplos del mudéxar madrilanu.[2]

Mientres unos trabayos de restauración de la ilesia, en 2011, facer nella un interesáu afayu: trés talles, d'estilu góticu anque con traces arcaizantes, al paecer del sieglu XIV. Representen a la Virxe, San Xuan (posiblemente partes d'un calvariu) y un monxu, quiciabes Domingo de Silos Santu Domingu de Silos o, más probablemente, Santu Tomé, al que la ilesia taba consagrada antes de 1529. Dos d'elles taben degollaes, y los trés apaecieron soterraes dientro d'un nichu nel atriu norte de la ilesia.[3]


Fiestes y tradiciones editar

Como fiesta principal señálase la que se celebra mientres el mes de xunetu, n'honor a Nuesa Señora del Carmen, onde los aldeanos axuntar en verbenes, grupos y representaciones. Los meses branizos, amás, son una bona dómina pa los que s'animen a entamar escapaes rurales.


Referencies editar


Enllaces esternos editar